Zoetermeer

conceyu de los Países Baxos

Zoetermeer (Tocante a esti soníu pronunciación ) ye una ciudá y un conceyu de la provincia de Holanda Meridional, nos Países Baxos. Ta consideráu una ciudá de facto, yá que oficialmente nunca llogró esi estatus. Zoetermeer ye, tres Rotterdam y L'Haya, la tercer ciudá de la provincia pol so tamañu, en superando en xineru de 2007 a Dordrecht. El significáu lliteral del nome ye "llagu [d'agua] dulce".

Zoetermeer
flag of Zoetermeer (en) Traducir Q15943800 Traducir
y
Alministración
PaísBandera de Países Baxos Reinu de los Países Baxos
PaísBandera de Países Baxos Países Baxos
Provincia Holanda Meridional
Tipu d'entidá conceyu de los Países Baxos[1]
Mayor of Zoetermeer (en) Traducir Michel Bezuijen
Nomatu Sweet Lake City (en)
Códigu postal 2701–2729
Xeografía
Coordenaes 52°03′40″N 4°29′36″E / 52.0611°N 4.4933°E / 52.0611; 4.4933
Zoetermeer alcuéntrase en Países Baxos
Zoetermeer
Zoetermeer
Zoetermeer (Países Baxos)
Superficie 37.05 km²
Altitú −4 m
Llenda con L'Haya, Leidschendam-Voorburg, Zoeterwoude, Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp y Alphen aan den Rijn
Demografía
Población 125 267 hab. (1r xineru 2021)
Porcentaxe 3.5% de Holanda Meridional
0.71% de Países Baxos
0.73% de Reinu de los Países Baxos
Densidá 3381,03 hab/km²
Viviendes 54 780 (1r xineru 2015)
Más información
Prefixu telefónicu 079
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Jinotega y Nitra
zoetermeer.nl
Cambiar los datos en Wikidata
Estación de Zoetermeer y la Ponte Nelson Mandela sobre l'autovía A12

Historia editar

Soetermeer y Zegwaard editar

Créese que los primeros pobladores de Zoetermeer establecer nuna esplotación d'alteria na zona hacia l'añu 1000, na banzaosa vera del llagu Soetermeer (que foi desecado nel sieglu XVII). La esplotación d'alteria llevar a cabu construyendo canales pa sacupar l'agua.

Nel sieglu XIII amplíase la población, concentrándose na actual llocalización de la Dorpstraat (Cai Mayor). Alteriar siguía estrayéndose, inclusive de debaxo de l'agua por aciu el dragáu. Tamién se vendía a otres ciudaes como combustible. El llagu Soetermeer se desecó en 1616. Por causa de la estracción d'alteria y de la contraición del terrén desecado, grandes árees de Zoetermeer acabaron atopándose per debaxo del nivel del mar. Delles zones (como la Cai Mayor), sicasí, permanecen más altes porque na so zona nun s'estrayxo alteria). Les canales y estanques nes cercaníes de la Cai Mayor tienen como misión caltener el nivel d'agua soterraño, pa evitar que los postes de madera usaos como cimientos nos vieyos edificios de la zona podrézanse, y p'evitar que la tierra siga amenorgando y fundiéndose por desecación.

La canal Leidsewallenwetering, que traviesa los barrios de Dorp y Seghwaert, recuerda entá los oríxenes d'esplotación d'alteria de la ciudá: foi escaváu pa sacupar l'agua del pólder de Zoetermeer escontra'l norte (escontra Leiden). Al traviés d'una segunda canal, el Delftsewallenwetering, sacupábase l'agua escontra'l sur (escontra Delft). Los dos canales, xuníos, formaben una ruta navegable que yera usada pal tresporte de mercancíes.

Al pie de la Oude Kerk (Ilesia Vieya) esistía (no que güei ye un encruz) una ponte sobre la ruta navegable de Leiden a Delft. Estes canales constituyíen, amás, la separación ente los nucleos de Soetermeer (oeste) y Zegwaard (esti). Soetermeer yera notablemente más próspera, pero dambes poblaciones teníen el so propiu conceyu, curiosamente na mesma cai. La ruta de L'Haya a Gouda travesaba la Cai Mayor, na que s'atopaben albergues pa los mercaderes.

Soetermeer llogró accesu a la rede de ferrocarril en 1868, lo qu'impulsó la crecedera de Soetermeer y Zegwaard. La Molenweg (Cai del Molín) se rebautizó como Stationsstraat (Cai de la Estación) cuando s'inauguró la Estación Soetermeer-Zegwaard. Munchos productores de mantega asitiar en Soetermeer y, amás de mantega, la ciudá producía diversos productos lácteos y margarina.

Batalla de Zoetermeer (Asediu de Leiden) editar

Zoetermeer xugó un papel importante na Guerra de los Ochenta Años. El 17 de setiembre de 1574 tuvo llugar la Batalla de Zoetermeer (magar nun yera Zoetermeer l'oxetu de la batalla). Les tropes españoles, al mandu de Francisco de Valdés, nun pudieron torgar que les tropes rebalbes destruyeren los diques necesarios p'anubrir la zona, contribuyendo a la derrota de los tercios españoles, y dexando a los rebeldes llevar alimentos a la sitiada ciudá de Leiden.

 
El cascu antiguu de la ciudá, nel centru la ilesia cola Torre del Reló construyida nel sieglu XV

Dómina contemporánea editar

L'actual conceyu de Zoetermeer (yá escritu con zeta) naz el 1 de mayu de 1935, a partir de la fusión de los conceyos de Zegwaard y Soetermeer (entós inda escritu con esi). La escasez d'espaciu en L'Haya impulsó Zoetermeer como zona de crecedera poblacional. Entamábase que Zoetermeer algamara los 30.000 habitantes. El diseñu urbanísticu desenvolvióse ordenadamente, con muncho espaciu llibre y grandes zones verdes. Tamién se creó un sistema de tresporte ferroviariu únicu, la Zoetermeer Stadslijn, comparable al RER de París, o la S-Bahn de Berlín). Cada parada ta asitiada nel centru d'un barriu residencial, y alredor de cada estación asítiense les principales infraestructures del barriu y los centros comerciales. D'esta manera preténdese que cada barriu sía más o menos logísticamente autónomu. La Zoetermeer Stadslijn reformar en 2006-2007 y convirtióse nuna llinia de tren llixeru, RandstadRail.

Unu de los problemes d'esta nueva ciudá yera'l trabayu: munchos habitantes teníen (y tienen) el so trabayu en L'Haya. Pa promover la creación de trabayu local, treslladóse'l Ministeriu d'Educación, Cultura y Ciencia de L'Haya a Zoetermeer. L'edificiu, xunto a l'Avenida d'Europa, foi mientres años el mayor edificiu d'Europa tocantes a superficie, y agospiaba 15.000 puestos de trabayu.

A partir d'esi momentu empecipió un periodu de crecedera esplosiva. En 1962 Zoetermeer yera un conceyu rural con pocu más de 10.000 habitantes. En 1991 algamara los 100.000 habitantes. Nuevos barrios como Seghwaert y Buytenwegh-De Leyens nacieron y crecieron a gran velocidá. Anque los planes urbanísticos nun contemplaben una crecedera mayor de la ciudá, en 1985 empecipiáronse les obres del nuevu barriu Noordhove.

Mientres los barrios residenciales crecíen velozmente, en Zoetermeer nun esistía un "centru de ciudá" clásicu. En 1985 empecipióse la construcción del Stadshart, el nuevu centru comercial de la ciudá, con una estación al nivel del suelu, una cai de tiendes un nivel percima, y tiendes, viviendes y oficines percima d'ésta. La idea yera crear una cai comercial compacta y piatonal, pero fácil d'algamar tantu col coche como col tresporte públicu. Esti centru comercial vieno construyéndose en fases, la sesta y postrera de les cualos, llamada Cadenza, empecipiar a finales de 2007.

Envalórase que Zoetermeer va cuntar con 130.000 habitantes en 2010.

Política editar

 
Centru comercial Spazio
 
Tren llixeru de RandstadRail (antigua Zoetermeer Stadslijn) na estación Javalaan

Dende 2012 l'alcalde de Zoetermeer ye Charlie Aptroot, de la VVD.

Zoetermeer y les nueves teunoloxíes editar

Zoetermeer cuenta con munches empreses del ámbitu de les TIC, y el conceyu promueve viviegamente l'actividá empresarial nesta área. Zoetermeer tien bones infraestructures, y foi una de les primeres ciudaes de los Países Baxos en cuntar con una rede de fibra óptica propia. Amás, un porcentaxe relativamente alzáu de la población de Zoetermeer cunta con estudios cimeros. El Conceyu invierte grandes cantidaes en ordenadores y equipos multimedia pa les escueles. La gran cantidá d'especialistes en teunoloxíes de la información y la comunicación valiéronlu a la ciudá los llamátigos graciosos de Nerd-City y Silicon-Valley de l'A12 (pela autopista A12).

En marzu de 2007 Zoetermeer convertir nel primer conceyu holandés con un conceyu propiu nel mundu virtual de Second Life. Al traviés d'Internet puédese descargar tamién el xuegu "Virtual Zoetermeer", similar al conocíu xuegu SimCity. Tamién se creó un xuegu basáu nel antiguu castiellu Palenstein, nel que se recrea la vida de Zoetermeer na Edá Media, y que puede descargase equí.

Otres organizaciones con sede en Zoetermeer inclúin importantes aseguradores, sindicatos, etc. Esto reflexa'l calter de la ciudá d'ufiertar servicios d'ámbitu nacional.

Llugares y monumentos d'interés turísticu editar

 
El depósitu d'agua De Tien Gemeenten
  • La Oude Kerk (Ilesia Vieya)
  • El molín De Hoop
  • Muséu Municipal de Zoetermeer, Stadsmuseum Zoetermeer
  • El depósitu d'agua De Tien Gemeenten (Los Diez Conceyos)
  • La ponte Nelson Mandela
  • La ponte Balij
  • El templu de L'Haya, de la ilesia mormona

Ciudaes hermaniaes editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar