Zviad Konstantines dze Gamsajurdia (en xeorxanu: ზვიად გამსახურდია; 31 de marzu de 1939Tblisi – 31 d'avientu de 1993Dzveli Khibula (en) Traducir) foi un disidente, científicu y escritor xeorxanu, que se convirtió nel primer presidente de la República de Xeorxa escoyíu tres la era soviética.

Zviad Gamsajurdia
1. Presidente de Xeorxa

14 abril 1991 - 6 xineru 1992
← ensin valor - Eduard Shevardnadze
Chairperson of the Parliament of Georgia (en) Traducir

14 payares 1990 - 14 abril 1991
Irakliy Abashidze - Akaki Asatiani
Vida
Nacimientu Tblisi31 de marzu de 1939[1]
Nacionalidá Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética
Bandera de Xeorxa Xeorxa
Muerte Dzveli Khibula (en) Traducir31 d'avientu de 1993[1] (54 años)
Sepultura Panteón de Mtatsminda (es) Traducir
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Familia
Padre Konstantin Gamsajurdia
Casáu con Manana Archvadze-Gamsakhurdia (es) Traducir
Dali Lolua (en) Traducir
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá Estatal de Tblisi
Nivel d'estudios doctor en Ciencies en Filoloxía
Llingües falaes xeorxanu
rusu
inglés
francés
Oficiu políticu, traductor, historiador de la lliteratura, filólogucríticu lliterariu
Emplegadores Universidá Estatal de Tblisi
Premios
Miembru de Amnistía Internacional
Creencies
Relixón Ilesia Ortodoxa Xeorxana
Partíu políticu Mesa redonda - Georgia libre (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Zviad Gamsajurdia nació na capital de Xeorxa, Tblisi, en 1939. Yera miembru d'una distinguida familia xeorxana: el so padre, l'académicu Konstantin Gamsajurdia (1893-1975), foi unu de los más famosos escritores xeorxanos del sieglu XX. Zviad yera un filólogu de carrera, y empezó la so carrera como traductor y críticu lliterariu.

El gobiernu soviéticu foi especialmente duru mientres la década de 1950 y buscó la represión de toa espresión cultural xeorxana. En 1955, Zviad Gamsajurdia estableció un grupu xuvenil clandestín (conocíu como Gorgasliani, en referencia a l'antigua llinia de reis xeorxanos) dedicáu a la circulación y espardimientu d'abusos cometíos contra los derechos humanos. En 1956 foi arrestáu mientres les manifestaciones en Tblisi contra la política soviética de rusificación, y nuevamente foi deteníu en 1958 por distribuyir panfletos y lliteratura anticomunista. Arriendes de esto, foi confináu a seis meses nuna institución mental en Tblisi, onde foi diagnosticáu como "sicópata con descompensaciones" (siendo quiciabes una de les poques víctimes del usu de la psiquiatría pa fines políticos).

Algamó prominencia en 1972, mientres una campaña en contra de la corrupción en Xeorxa, n'estrecha collaboración col Catholikós de la Ilesia Ortodoxa Xeorxana. Siguió coles sos actividaes antigubernamentales gracies a la nueva política de tolerancia de les autoridaes soviétiques, hasta qu'en 1977 foi deteníu una vegada más, por orde d'Eduard Shevardnadze. Lliberáu en 1979, entamó numberoses protestes antisoviétiques mientres los años del glásnost.

En 1990 foi designáu presidente del Conseyu Supremu de la República de Xeorxa. En aprobándose en referéndum la independencia del país, en 1991, resultó escoyíu presidente de Xeorxa nos comicios de mayu d'aquel mesmu añu col sofitu de los nacionalistes y xeorxanos étnicos (atribúyese-y l'incendiariu lema "Xeorxa pa los xeorxanos"), lo que provocó graves conflictos interétnicos.

Como presidente, la so política autoritario y represivo foi denunciada por diversu organismos internacionales de derechos humanos, tales como Helsinki Watch. El recrudecimiento de la represión contra los separatistes d'Osetia del Sur y l'arrestu de numberosos opositores y periodistes en setiembre de 1991 provocaron el descontentu popular, que dio pasu a una sangrienta insurrección xeneral. El 22 d'avientu de 1991, rebeldes armaos sofitaos pol Mjedrioni y una facción disidente de la Guardia Nacional llanzaron un golpe militar que terminó cola cayida del réxime. El 6 de xineru de 1992, Gamsajurdia consiguió fuxir escontra Azerbaixán al traviés de les llinies enemigues, pero negóse-y l'asilu. Deportáu a Armenia, col fin supuestu de ser estraditáu a Xeorxa, dexóse-y abellugase en Chechenia para nun provocar mayores tensiones ente les ex repúbliques soviétiques.

Asumió'l poder Eduard Shevardnadze, el so antiguu rival, pero los enfrentamientos ente zviadistas y el nuevu gobiernu, agravaos tres la ocupación militar d'Abḥasia, desaguaron nuna guerra civil en setiembre de 1993. Gamsajurdia aprovechó esta situación y esi mesmu mes tornó clandestinamente a Xeorxa pa entamar la resistencia contra Shevardnadze, estableciendo la so base d'operaciones na ciudá de Zugdidi. El 20 d'ochobre, sicasí, Rusia unvió tropes pa encalorar la insurrección y el 6 de payares cayó Zugdidi.

El 31 d'avientu de 1993, Zviad Gamsajurdia foi topáu muertu d'un disparu na cabeza na aldega de Khibula. La versión oficial, respondida por pola so viuda Manana, los sos collaboradores más próximos, los sos guardaespaldes y pola mayoría de los observadores internacionales, indica que Gamsajurdia suicidar con una pistola automática Stechkin "en protesta" contra'l gobiernu de Shevardnadze, en momentos en que l'edificiu qu'ocupaba atopábase arrodiáu per milicianos del Mjedrioni. Sicasí, otres fontes conxeturen que pudo ser asesináu, muertu en combate o inclusive traicionáu polos sos propios homes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6rw41mm. Apaez como: Zviad Gamsakhurdia. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Nueva creación
 
Presidente de Xeorxa

1991 - 1992
Socesor:
Eduard Shevardnadze