Un estupa (en sánscritu: m. स्तूप, stūpa, tibetanu: མཆོད་རྟེན་, chöten, idioma palí: थुप, thupa) ye un tipu d'arquiteutura budista y yaina fecha pa contener reliquies, que deriva probablemente de los antiguos túmulos funerarios. Atópase estendida por tol sureste asiáticu. En dellos países asiáticos surorientales conozse como chedi y n'otros países (como Sri Lanka) dagoba.

Estupa n'Escocia, Reinu Xuníu.

Orixe editar

 
Estupa de Chaukhandi, na ciudá india de Sarnath.
 
Estupa de Borobudur, Indonesia.

El estupa, creáu pol emperador Ashoka nel sieglu III e.C. (anque dalgunos consideren que tien un orixe megalíticu, nel II mileniu e.C. ), ye un monumentu funerariu de pelegrinación. Ye'l monumentu más importante na historia d'India, porque ye'l más antiguu y dizse que foi construyíu pa contener les cenices de Buda. En Sanchi atópense trés estupas, estremaos na Gran Estupa (númberu 1) y los estupas númberu 2 y 3, por cuenta de que les cenices de Buda fueron estremaes ente ocho congregaciones de monxos distintos en distintos llugares, y nesti llugar ye que s'atopen los trés más antiguos. El monumentu funerariu, ello ye que representa la "mente despierta" y el camín necesariu pa llegar a esti estáu espiritual. Estéticamente, representa'l cuerpu de Buda, la so pallabra y la so mente, qu'enseñen el senderu del espertar. Sobre una gran plataforma (medhi), a manera d'altar sacrificial, que representa la tierra, álzase'l cuerpu central semiesféricu, macizu, que representa la bóveda celeste (anda, 'güevu'). Enriba, atópase un barganal cuadrangular (harmika) que fai referencia y simboliza la residencia de la divinidá protexendo la parte cimera de la exa del universu (iashti), que hipotéticamente traviesa la bóveda.

Sobre l'exa asítiense dellos discos decrecientes (chatravali), que dan forma d'una sombriella sagrada faciendo fincapié na dignidá que representa la reliquia en cuestión (cuantos más chatravali haya, más sagráu considérase). El pelegrín tenía d'averase dende l'este, y arrodiala d'esquierda a derecha, de forma que siempres el monumentu tenía que quedar a la parte derecha. Asonsañando asina, el sentíu en que les estrelles arredolen el firmamentu del cielu.

Nos llugares más significativos del imperiu d'Ashoka fueron alzaes más de 80 000 estupas, que más tarde fueron recubiertos y afataos en posteriores etapes, sobremanera mientres les dinastíes shunga y andhara. Pol ésitu que tuvieron estos monumentos, llegaron a rexuntar a grandes mases de creyentes, de manera que foi necesaria la delimitación del llugar sacru pa la circunvalación del monumentu (pradaksina). P'ayudar a adoctrinar un pueblu analfabetu, incapaz d'interpretar los testos sagraos, construyéronse'l deambulatorio (védika) y los cuatro puertes cardinales (toranas). Pa la correuta comprensión utilizábase un llinguaxe costumista y gayoleru.

A partir del sieglu II d. C. col budismu Mahayana el estupa empieza la so espansión, anque calteniendo los sos elementos principales.

El prestíu foi creciendo y los estupas, col tiempu, convertir n'importantes llugares de pelegrinaxe. Fueron recubiertos con piedres, que con frecuencia yeren tallaes y qu'ilustraben la vida de Buda. Nel Tíbet, el estupa evolucionó y tresformóse nel chorten formáu por una cúpula que fuelga sobre una base de cinco peldaños. Cada unu d'ellos simboliza los cinco elementos del mundu. Nel visu de la espiral atopa un sol sofitáu nuna lluna creciente que simbolicen la sabiduría y la compasión. En China y en Xapón, los estupas tresformar en pagodes, representando'l cosmos budista.

 
Estupa del Llume de Benalmádena.

Orixinalmente, los estupas consistíen nun montón de piedres apiladas en que'l so centru asitiar les reliquies de Buda Gautama. Según la tradición, tres la cremación de Buda, les sos reliquies partir n'ocho partes que s'apurrieron a los ocho reis que-y rindieren homenaxe:

reliquies fueron les que se depositaron nos primitivos estupas.

Según les sos carauterístiques, los estupas pueden clasificase en cuatro categoríes:

  • Los dhāel to-chaitia que contienen reliquies.
  • Los paribhoga-chaitia que contienen oxetos que pertenecieron a un Buda.
  • Los dharma-chaitia qu'esponen la doctrina budista.
  • Los uddeshika-chaitia que tienen una función de santuariu.

Sicasí, non toes los estupas contienen reliquies. De la mesma, non toles reliquies caltener en estupas.

L'emperador Ashoka de la India ta consideráu como'l principal impulsor del espardimientu d'esti tipu de construcción. Según la tradición, ordenó la construcción de cerca de 84 000 estupas, anque se cree qu'esta cifra ye más simbólica que real.

Estructura editar

Un estupa compónse esencialmente de cinco componentes:

  • Una base cuadrada.
  • Una bóveda hemisférica.
  • Una punta cónica.
  • Una lluna creciente.
  • Un discu circular.

Cada unu d'estos componentes identificar con unu de los cinco elementos cósmicos:

  • tierra
  • agua
  • fueu
  • aire
  • éter (o espaciu).

Simbolismu editar

El monumentu simboliza la doctrina budista na que cada parte representa elementos cósmicos. La base cuadrada representa la tierra. La bóveda hemisférica describe la parte celestial. La terraza simboliza la residencia de los dioses. La lluna creciente ye la unión del cielu y de la tierra. Y a lo último, los chakrás o discos que coronen el mástil y, qu'a midida que ganen altor, pierden superficie y representen los cielos socesivos.

Carauterístiques editar

Trátase d'un centru d'influencies bienhechoras, polo cual, teníase sumu curiáu a la d'allugar el monumentu. Nel edificiu recítense plegaries y medítase percorriéndolo alredor dexando siempres l'oxetu a venerar a la derecha. La estupa ta delimitada nun recintu cuadrangular, abiertu por aciu cuatro puertes empobinaes a los cuatro puntos cardinales.

Decoración editar

La decoración concentrar nes toranas, ye bien direuta, plástica y sensual[ensin referencies] y que de cutiu representa los jakatas, esto ye, les hestories de les anteriores vides de Buda o de los sos siguidores.

Evolución y particularidaes rexonales editar

 
Estupa Jetavanaramaya en Sri Lanka.

Nel Tíbet les bóvedes hemisfériques tienen forma de bulbu y por casu en Sri Lanka son en forma de campana. N'Indochina tien forma de flecha y en Bután y Nepal decorar con unos güeyos pintaos. Nel Oriente d'Asia evolucionaron ganando monumentalidad y altor. La forma de les estupas varia según la rexón na que tea construyida. Nel Tíbet, por casu, tienen forma de bulbu, ente qu'en Birmania aseméyense más a una campana. Nos últimos decenios aumentó la construcción de estupas fora d'Asia.

N'España'l primera estupa construyir en 1990 nel monesteriu Osel Ling na Alpujarra granadina, siguíu en 1992 pol del monesteriu de Dag Shang Kagyu, en Panillo (Huesca), onde na actualidá hai trés grandes estupas. El más grande d'España y unu de les más grandes fora d'Asia ye'l estupa del Llume en Benalmádena de 33 metros d'altor. Hai estupas d'un altor cimeru a los 10 metros en Karma Guen (Vélez Málaga) o Sakya Tashi Ling (Barcelona), ente otros llugares.

Tipos de estupas editar

Les estupas budistes son construyíes por delles razones, y son clasificaes sobre la base de la so forma y función en cinco tipos:[1]

  • Estupa de reliquies, na cual tán soterraes reliquies o restos de Buda, los sos discípulos y santos llaicos.
  • Estupa d'oxetos, na cual los oxetos soterraos pertenecíen al Buda o a los sos discípulos, tales como tazones de pedimiar o ropes, o escritures budistes importantes.
  • Estupa conmemorativa, construyida pa conmemorar eventos nes vides del Buda y los sos discípulos.
  • Estupa simbólica, que simboliza aspeutos de la teoloxía budista, por casu, Borobudur ye consideráu'l símbolu de los "Tres mundo (dhatu) y les fases espirituales (bhumi) nel calter d'una bodisattva nel budismu Mahayana.[1]
  • Estupa de votu, construyida pa conmemorar visites o recibir beneficios espirituales. Suelen ser ergidas en sitios onde hai estupas prominentes que son visitaes con regularidá.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 -y Huu Phuoc (marzu de 2010). Buddhist Architecture. Grafikol, páx. 140. ISBN 978-0-9844043-0-8. Consultáu'l 8 d'avientu de 2011.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar