El términu eurocentrismu aplicar a cualquier tipu d'actitú, postura o enfoque intelectual, historiográficu y de la evolución social, que considera que Europa y la so cultura fueron el centru y motor de la civilización, y que por ello identifica la historia de los europeos y les sos rellaciones colos otros continentes como la historia universal. El eurocentrismu puede ser consideráu una forma d'etnocentrismu.

El mapamundi amosando a Europa nel centru y "enriba", ye un casu típicu de eurocentrismu.
El mapamundi según la proyeición de Mercator, que destaca y amplía les zones cercanes a los polos, visualmente engrandando Europa.
El mapamundi según la proyeición de Gall-Peters, que presenta en proporción l'área d'Europa.

El eurocentrismu (como les otres formes d'etnocentrismu) ye tamién un prexuiciu cognitivu y cultural, que supón la esistencia d'esperiencies históriques lliniales movides por esquemes culturales fixos, correspondientes a los provistos pola historia europea, considerando a les trayectories non europees como formaciones incompletes o deformadas.[1]

Introducción editar

El eurocentrismu refier más concretamente a la mirada del mundu a partir de la esperiencia europea occidental, onde les ventayes o beneficios pa los europeos y los sos descendientes consígense por cuenta d'otres cultures, xustificando esta aición con paradigmes o normes étiques. Fálase entós d'una “específica racionalidá o perspeutiva de conocencia que se fai hexemónica colonizando y sobreponiéndose a toles demás, previes o distintes, y a los sos respeutivos saberes concretos, tantu n'Europa como nel restu del mundu”. D'esta forma, conclúyese que l'etnocentrismu como tradición intelectual, como métodu d'analís de cultures dominantes y apoderaes o como idea hexemónica de superioridá (como nel eurocentrismu) ten de ser oxetu constante de crítica na academia por diversu disciplines, na midida na que les imposiciones daes poles hexemoníes culturales consideraes de rangu cimeru aburuyen la realidá cultural y social mundial, inorando o suprimiendo una pluralidá de cultures que quieren ser una copia de la cultura dominante.

Abandonu académicu del eurocentrismu editar

Enrique Dussel esplica que nel sieglu XVIII, la Europa moderna y "bárbara", inventó una trayeutoria histórica llinial ente l'Antigua Grecia, l'Imperiu romanu y l'Europa moderna, que foi utilizada dende entós como esquema ideolóxicu básicu del rellatu históricu.[2]

Esta concepción europeocéntrica de la historia nun abandonó a la historiografía nin a la socioloxía occidental hasta'l día de güei, magar los esfuercios que los historiadores llevaron a cabu, especialmente dende'l sieglu XX, pa entender y entender la esperiencia humana na so totalidá.[1] Los historiadores modernos pudieron establecer que la teunoloxía china ente los sieglos XIV y XV llograra meyores que primeramente se consideraron creaciones europees. Asina'l papel, la brúxula, la pólvora, l'antecesor de la imprenta moderna y la fundición de fierro coláu empecipiar en China muncho primero que n'Europa. La investigación a finales del sieglu XX, estableció claramente qu'entá mientres la Edá Moderna, Asia yera'l continente económicamente dominante nel mundu. Escontra 1500, Oriente Mediu, India y China concentraben cerca del 60 % de la producción mundial, y poco primero de 1800 el 80 % de la mesma. Mientres el sieglu XVIII, los testiles d'India esportábense extensivamente a Francia ya Inglaterra. Y gran cantidá de productos industriales chinos taben presentes tantu na América colonial dende'l sieglu XVII como n'Europa. Envalórase qu'un 75 % de la plata estrayida polos españoles n'América acabó en China en cuenta de la compra de productos manufacturados en China.[3][4] Solo la Revolución Industrial europea alterió esti equilibriu, y por aciu conquista militar gran parte d'Asia pasó a tar controlada por potencies europees.

Magar el eurocentrismu nun ye una postura mayoritaria nel mundu académicu anguaño, numberosos intelectuales ya inclusive académicos siguen teniendo postures que parcialmente repiten argumentos eurocéntricos. Por casu la visión del choque de civilizaciones, llargamente criticaos por otros académicos, defendida extensivamente por Samuel P. Huntington. Tamién delles organizaciones polítiques, frecuentemente d'estrema derecha usen argumentos típicamente eurocéntricos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Samin, Amin (1989). El eurocentrismu. Crítica d'una ideoloxía, Sieglu XXI, ISBN 968-23-1525-5.
  2. Dussel, Enrique (1995). "Europa, modernidá y eurocentrismu", en Revista Ciclos na Historia, la Economía y la Sociedá, Clacso.
  3. Robert B. Marks (2007): Los oríxenes del mundu modernu, ed. Crítica, ISBN 978-84-8432-930-5
  4. John M. Hobson (2004): Los oríxenes orientales de la civilización d'occidente, ed. Crítica, ISBN 84-8432-718-3

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar