Félix Amat de Paláu y Pons (10 d'agostu de 1750Sabadell – 11 de payares de 1824Barcelona), Obispu español, escritor, teólogu xansenista de la Ilustración, tíu d'Ignacio y Félix Torres Amat.

Félix Amat
Confesor del rey de España (es) Traducir

9 payares 1806 -
arzobispo titular (es) Traducir

26 setiembre 1803 -
Diócesis: Q204541 Traducir
Abad de la Real Colegiata de la Santísima Trinidad (es) Traducir

1803 -
1. Director de la Biblioteca Pública Episcopal de Barcelona (es) Traducir

25 xunu 1775 - 7 agostu 1785 - Joaquin Nicolás Rincón (es) Traducir
arzobispo católico (es) Traducir

Vida
Nacimientu Sabadell10 d'agostu de 1750[1]
Nacionalidá España
Residencia Sabadell
Muerte Barcelona11 de payares de 1824[1] (74 años)
Sepultura Real e Insigne Colegiata de la Santísima Trinidad (es) Traducir[2]
Familia
Padre Joan Amat Salvany
Madre Teresa Pont Augirot
Hermanos/es Juan Amat
Familia
Estudios
Llingües falaes castellanu
llatín
catalán
Oficiu teólogu, filósofu, bibliotecariu, escritorsacerdote
Creencies
Relixón Ilesia Católica[3]
Cambiar los datos en Wikidata

Vida hasta la ocupación francesa editar

Fíu de los nobles aprobetaos Juan Amat y Salvany y Teresa Pons y Augirot, a los siete años viaxó a Sallent a estudiar gramática llatina y retórica, y a los once al Seminariu de Barcelona. Estudió filosofía, elocuencia y llingües antigües y modernes, según Matemátiques, materia que-y apasionaba. Ordenóse sacerdote en 1774 y doctoróse en Teoloxía en Gandia, qu'enseñó nel seminariu de Barcelona, del que foi bibliotecariu dende 1775. Canónigu maxistral de Tarragona por oposición en 1785, a los 35 años, tomó parte importante na creación de la Sociedá Económica d'Amigos del País de Tarragona. Al morrer l'obispu de Barcelona, Josep Climent i Avinent, que foi'l so proteutor, pronunció'l so sermón panexíricu. En 1790 tradució con ayuda del so hermanu Antonio un estractu de les Reflexones sobre la revolución francesa d'Edmund Burke. Foi individuu de la Real Academia de Belles Lletres de Barcelona. El 5 de payares de 1803, a los 53 años, foi nomáu Abá de San Ildefonso y arzobispu in partibus infidelium de Palmira. Con prestíu, foi nomáu confesor de Carlos IV el 9 de payares de 1806 a voluntá del mesmu monarca, como consta nel so espediente del Archivu Xeneral de Palaciu.[4] A Carlos IV influyó-y a la d'aconseya-y sobre la real biblioteca privada, llamada entós Llibrería de Cámara, y por casu influyó por que nomara el soberanu a Juan Crisóstomo Ramírez Alamanzón como bibliotecariu de la mesma, particularmente pa faese cargu de la entrada de l'amplia llibrería que foi del I conde de Gondomar, don Diego Sarmiento d'Acuña (1567-1626), venida a la corte dende Valladolid, onde taba, nun equivocar Amat pos realizó bon trabayu de tasación y índices.

Yera persona culta, espertu n'Historia de la Ilesia y de les sos xurisdicciones y competencies, y escribió diversos trataos sobre ello. Ganóse la enemistá de los ultramontanos colos sos Seis cartes a Irénico (Barcelona, 1817), publicaes sol nomatu de Macario Padua Melato, según colos sos Observaciones pacífiques sobre la potestá eclesiástica, apaecíes en Barcelona en 1819-1822, en tres volúmenes. Esta última obra foi incluyida nel Índiz romanu en 1824 y 1825.

Trayeutoria tres el regresu de Fernandu VII editar

Mientres la ocupación napoleónica, foi reputáu ante la opinión pública d'afrancesáu per parte de los realistes españoles, y de collaboracionista per parte d'un diariu de Barcelona, actitú sicasí desmentida pol so sobrín Félix Torres Amat y por él mesmu, pero lo cierto ye que foi nomáu Obispu de la diócesis d'Osma en 1810 por Xosé Bonaparte, cargu que, según les sos declaraciones ulteriores, dixo refugar. Tres la espulsión de los franceses y el regresu de Fernandu VII publicóse un Real decretu que mandaba salir a cierta distancia de la Corte a toles persones que recibieren determinaes gracies del Rei intrusu. Amat, qu'amás de ser nomáu obispu d'Osma recibió la llamada Cruz de la Real Orde d'España, en 1814 viose obligáu a salir de Madrid, retirándose a Cataluña. A esti respectu'l so sobrín Félix Torres Amát, al publicar les memories del so tíu por encargu de la Real Academia de la Historia (de la cual Torres Amát yera miembru supernumerario) escribe:

«Aconseyaben al Sr. Amát tolos sos amigos que fixera un recursu a S. M. faciéndo-y presente, que non solamente nun quixera pasar a Osma a gobernar aquella ilesia, a pesar de los poderes que-y unvió'l Cabildru, sinón que nin aceptara'l socorru de los sesenta mil reales que l'Intrusu mandó a dichu Cabildru qu'unviaren al electu; y que tocantes a la condecoración haber recibíu ensin pidila y por un decretu xeneral en que se concedió a los obispos que se topaben so la dominación del Intrusu, inclusive al Sr. Puyal, auxiliar de Madrid

Morrió finalmente en Barcelona en payares de 1824, ensin reponer el prestíu pasáu esfrutáu na corte de Madrid.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Identificador BVMC de autor: 3641. Apaez como: Fèlix Amat de Palou i Pont. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: castellanu.
  2. URL de la referencia: https://books.google.es/books?id=XPLAym2125MC&newbks=1&newbks_redir=0&dq=%22Colegiata%20de%20la%20Sant%C3%ADsima%20Trinidad%22&hl=es&pg=PA417#v=onepage&q=%22Colegiata%20de%20la%20Sant%C3%ADsima%20Trinidad%22&f=false.
  3. Afirmao en: Catholic-Hierarchy.org. Identificador Catholic Hierarchy de persona: amatp. Data de consulta: 15 ochobre 2020. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. Vide. Personal d'Emplegaos, caxa 84-espediente 18

Obres editar

  • Angelicae Theologiae Theoremata, Barcelona, 1770.
  • El Doctor de la Verdá, Barcelona, 1780
  • Oración Aciaga pol obispu Climent, Barcelona, 1781.
  • Sermones, Barcelona, 1783.
  • Constituciones del Seminariu episcopal de Barcelona, Barcelona, 1784.
  • Tratáu de la Ilesia de Xesucristu o Historia Eclesiástica, Madrid y Barcelona, 1793-1805.
  • Seis cartes a Irénico (Barcelona, 1817),
  • Resume o índiz sumariu del Tratáu de la ilesia de Xesucristu, o Historia Eclesiástica, Madrid, 1807.
  • Amiestes o correiciones a la Historia Eclesiástica, Madrid, 1808.
  • Deberes del cristianu en tiempu de revolución escontra la potestá pública, Madrid, 1813.
  • Observaciones pacífiques sobre la potestá eclesiástica, Barcelona, 1819-1822, trés vols.
  • Ecclesiae Jesuchristi sumarium historicum, Barcelona, 1830.
  • Meditaciones, Madrid, 1832.
  • Diseñu de la Ilesia Militante, Madrid, 1834. (póstuma)

Bibliografía editar

  • Diccionariu Biográficu del Trieniu Lliberal, Madrid: Ediciones d'El Muséu Universal, 1992, p. 34.

Enllaces esternos editar