Faramontanos de Tábara

Faramontanos de Tábara ye una llocalidá y conceyu español de la provincia de Zamora y de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón.[3]

Faramontanos de Tábara
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Faramontanos de Tábara (es) Traducir Amaranta Ratón Fresno
Nome oficial Faramontanos de Tábara (es)[1]
Códigu postal 49141
Xeografía
Coordenaes 41°50′03″N 5°53′36″W / 41.834166666667°N 5.8933333333333°O / 41.834166666667; -5.8933333333333
Faramontanos de Tábara alcuéntrase n'España
Faramontanos de Tábara
Faramontanos de Tábara
Faramontanos de Tábara (España)
Superficie 54.4 km²
Altitú 707 m[2]
Llenda con Tábara, Friera de Valverde, Burganes de Valverde, Bretocino, Bretó y Moreruela de Tábara
Demografía
Población 334 hab. (2023)
- 173 homes (2019)

- 157 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 6,14 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
faramontanos.com
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Asitiar a 50 km de la capital provincial y a 25 km de Benavente,[4] a 714 metros d'altitú, combinando la sierra de los Covarones y territoriu d'llanura, derrotu pel agua del Regueru de la Burga. Forma parte del Camín de Santiago Sanabrés o Camín Mozárabe, tal que señala una placa conmemorativa y l'albergue habilitáu pal pasu de pelegrinos.

Topónimu editar

Faramontanos deriva del vocablu «foramontano» y este, de la mesma, tien dos interpretaciones etimolóxiques al respective del so orixe. Pa unos deriva de les pallabres llatines «foras monte», que la so traducción sería «fora del monte». Pa otros deriva de les pallabres latino-xermániques «foras-munt» con significáu de «curio de la tierra de fuera».[5] El términu «foramontano» foi espublizáu pol periodista español Víctor de la Serna y Espina, fíu de l'afamada Concha Espina, na so obra Nuevu Viaxe d'España. La Ruta de los Foramontanos», pol que recibió'l Premiu Nacional de Lliteratura.

La llamada «Terra de Foris» —na documentación medieval— fai referencia al territoriu repobláu por habitantes de "Les Asturies" (cántabros y ástures) al sur de la cordal Cantábricu y al este de Galicia, especialmente la cuenca oriental del Sil y los habitantes del oeste de la Submeseta norte, onde se repobló la Legio Civitas que darréu daría nome al Reinu de Lleón na so espansión poles actuales Zamora y Salamanca, onde yá la denominación de Foramontano vien siendo sustituyida pola de lleonés.

Solo na provincia d'Ourense esisten cuatro pueblos col topónimu de «Faramontaos», nos conceyos de Carballeda d'Avia, Xinzo de Limia, A Merca y Nogueira de Ramuín, que faen referencia a grupos de repobladores medievales d'esti orixe territorial. De la mesma, na provincia de Zamora esisten dos llocalidaes con dichu nome (Faramontanos de Tábara y Faramontanos de la Sierra), ente que na de Salamanca esisti Cabeza de Framontanos, perteneciente al conceyu de Villarino de los Aires, cuasi fronterizu cola provincia zamorana.

Historia editar

Mientres la Edá Media Faramontanos de Tábara quedó integráu nel Reinu de Lleón, que los sos monarques acometeríen la repoblación de la llocalidá dientro del procesu repoblador lleváu a cabu na zona,[6] quedando integráu dende la so creación en 1371 nel señoríu de Tábara, posterior Marquesáu de Távara.

Dada la so pertenencia al señoríu tabarés, mientres la Edá Moderna Faramontanos de Tábara tuvo integráu coles mesmes nel partíu de Tábara de la provincia de Zamora, tal que reflexaba en 1773 Tomás López en Mapa de la Provincia de Zamora. Asina, al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, la llocalidá caltener na provincia zamorana, dientro de la Rexón Lleonesa,[7] integrándose en 1834 nel partíu xudicial d'Alcañices,[8] dependencia que s'enllargó hasta 1983, cuando foi suprimíu'l mesmu ya integráu nel Partíu Xudicial de Zamora.[9]

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Faramontanos de Tábara ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Patrimoniu editar

  • Ilesia de San Martín. Alzada nel sieglu XIII, según consta na llábana fundacional, foi consagrada en 1250 pol obispu d'Astorga Pedro. Curiada por un senciellu cruceru y floríes xardineres, sufrió diverses remodelaciones, una d'elles datada na portada, mientres nel interior destaca'l retablu mayor d'estilu barrocu.[10]
  • Ermita del Santu Cristu de la Vera Cruz. Coqueta y moderna, anque edificada sobre los restos d'una anterior, dispón de murios con decoración d'escenes de la Pasión, convirtiéndose n'escenariu del ceremonial treslláu del Benditu Cristu dende la ilesia.
  • Fonte Romana del Chariz. Allugar na parte baxa del pueblu, construyida en piedra y abovedada.
  • Arquiteutura rural. Puede reparase en molinos, corralaes, palombares, corrolades de l'Alzada, o especialmente nes numberoses Bodegues soterrañes de fachada piramidal.
  • Ponte del regueru Matafíos.
  • Ponte Quintos. Construyíu en 1920 sobre'l ríu Esla, ye frontera natural de la Tierra de Tábara.
  • Ermita de La Virxe de la Pedrera. Acueye cada añu una tradicional romería en San Marcos a la qu'alleguen vecinos de los pueblos de la redolada.

Naturaleza editar

Tocantes a mediu ambiente, y dada la cercanía de la sierra de la Culiebra, Faramontanos cuenta con diversos recursos aparentes pa senderismo, avistamiento de fauna selvaxe, actividaes cinexétiques o deportes náuticos, tantu nel cascu urbanu como na redoma, rutes de sierra o de planicie con distintes alternatives en función de la dómina del añu. Na falda de la Sierra, El Encinal ye un exemplu de la riqueza arbórea del territoriu con caxigales y pinos amás d'especies de ribera -sauces y fresnos- cerca de regueros, y fauna selvaxe qu'esfruta d'estes paraxes d'esceición. Otru puntu medioambiental destacable sería tamién el mesmu banzáu del Esla.

Gastronomía editar

La gastronomía comarcal y local ufierta guisos de corderu y cabritu, rustíos de xata y porcín, carnes de caza, embutíos, miel, cogordes, frutos del monte y dulces típicos tradicionales como borrachos, fiyuelas o torrijas. Ye típicu l'aguardiente casero y lácteos como'l quesu.

Fiestes editar

Celebra les fiestes patronales el 11 de payares n'honor a San Martín, y San Isidro Llabrador en mayu. Pel branu aprovechen la primera quincena d'agostu y la presencia d'emigrantes, pa entamar actividaes diverses nuna selmana entamada pola Asociación Cultural San Martín, que tamién favorez actos festivos populares en Navidá o Antroxu; amás esiste una Cofradería de la Vera Cruz y desfiles procesionales en Selmana Santa.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/faramontanos-de-tabara-id49063.
  3. Faramontanos de Tábara na web de la Diputación de Zamora
  4. Distancia ente Faramontanos de Tábara y Zamora por N-631 y N-630 según Google
  5. García Pérez, Florentín (1997). «Los foramontanos», Cuaderno de Campóo Nº10. Reinosa. Conceyu de Reinosa. ISBN 84-921991-4-8.
  6. Martín Viso, Iñaki (2000). Universidá de Salamanca: Poblamientu y estructures sociales nel norte de la Península Ibérica. Sieglos VI-XIII (en castellanu), páx. 349. «Mientres el periodu anterior (sieglos X-XI), l'occidente zamoranu integrárase nel reinu de Lleón. La escasez de noticies nel sieglu XI alimenta la hipótesis de que topamos ante un espaciu marxinal dientro de la formación lleonesa, al igual qu'asocede con otres de la periferia interior. La xénesis de la monarquía portuguesa fixo necesaria una delimitación fronteriza qu'estremaría rexones con similitud socio-económiques, polítiques y culturales, conformándose como zones de frontera. […] Los conflictos rematen a principios del XIII, cuando Nuño de Zamora, posiblemente Nuño Froilaz, repuebla Castro de Alcañices y los lleoneses controlen Aliste, en conquistando temporalmente dellos castiellos de la zona trasmontana oriental. La llinia fronteriza va quedar asina afitada hasta los nuesos díes»
  7. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  8. Subdivisión en partíos xudiciales de la nueva división territorial de la Península ya islles axacentes / aprobada por S. M. nel real decretu de 21 d'abril de 1834
  9. Real Decretu 529/1983, de 9 de marzu, pol que se determinen los Partíos Xudiciales de cada provincia, a considerar a efeutos de les eleiciones de Diputaos provinciales.
  10. Adata: Faramontanos de Tábara

Enllaces esternos editar