Federico Páez Chiriboga

políticu ecuatorianu

Federico Páez Chiriboga (6 de xunu de 1876Quitu – 9 de febreru de 1974Quitu) foi presidente y dictador d'Ecuador mientres el periodu de 26 de setiembre de 1935 hasta'l 22 d'ochobre de 1937.

Federico Páez Chiriboga
Vida
Nacimientu Quitu6 de xunu de 1876
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu9 de febreru de 1974 (97 años)
Oficiu políticu
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Socialista Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació'l 4 de xunu de 1877 en Quitu. Los sos padres fueron Ángel Adolfo Páez y Rita Lemos Chávez. Camudó'l so segundu apellíu depués del divorciu de los sos padres al del so bisagüelu maternu. Estudió nel Llicéu Hoche de París ya inxeniería nes Universidaes de Gante y Bruxeles en Bélxica. Casóse con Adelaida Espinosa García y tuvieron una fía: Rita Páez Espinosa == Carrera política == Foi senador y darréu ministru d'Obres Públiques de José María Velasco Ibarra y depués del encargáu del poder Antonio Pons. Simpatizaba col socialismu y afilióse al Partíu Socialista Ecuatorianu, del cual se desafilió en 1932 cuando'l partíu sofitó la descalificación del trunfu de Neptalí Bonifaz.[1] Posterior a esto nun volvió tar afiliáu a nengún partíu. Depués de que Pons arrenunció, apurrió'l poder a una xunta militar encabezada pol inspeutor xeneral Benigno Andrade Flores, quien refugó'l cargu y los militares decidieron encarga-y el mandu supremu a Páez.

Xefatura d'Estáu editar

Encargu del Mandu Supremu (1935 - 1937) editar

La dictadura de Paéz empezó con abusos. La prensa velasquista y comunista foi callada, dellos periodistes fueron escorríos, reorganizáronse los institutos d'educación pa llimpialos del velasquismo, reorganizó los conseyos municipales y conseyos provinciales, onde había una gran mayoría velasquista.

En 1936 hubo un intentu de golpe d'estáu contra Páez, que foi reprimida violentamente sol mandu del ministru de Defensa Alberto Enríquez Gallo, provocando que'l gobiernu tome una postura más violenta contra los opositores, resultando la promulgación de la llei de Defensa Social, na cual suprimió garantíes constitucionales y dexaba la persecución política a opositores; clausuró la Universidá Central de Quitu, desterró y encarceló a los comunistes arreyaos cola revuelta a les islles Galápagos, práutica que caltuvo con cualquier opositor, desterrando a quien teniando los medios económicos al esterior.

El so gobiernu tuvo una ideoloxía socialista nun entamu, virando escontra'l lliberalismu a la fin d'este, tomando inspiración de los gobiernos fascistes d'Italia y Alemaña no que correspuende a la seguridá ciudadana, enfocándose na represión y nel fortalecimientu de la fuercia público lleal al gobernante.

Fundó la Caxa del Seguru Social d'Emplegaos Privaos y Obreros en 1936, lo que sería güei el IESS. Promulgó la Llei Orgánica del Trabayu, que regulo la fuelga, establecía salariu mínimu; reformó al Códigu Civil en rellación a los fíos y madres illexítimes otorgándo-yos beneficios no que correspuende a heriedos y pensiones; coordinó'l treslladó del conflictu estremeru con Perú a Washington, por qu'exerza como mediador pa llograr una resolución pacíficu.

Mientres el so gobiernu dio celebración del Modus Vivendi cola Santa Sede, poniendo puntu final a un estáu d'aislamientu del país con Roma, coles mires de liquidar les lluches relixoses nel país, restableciendo rellaciones col Sumu Pontífiz de la Ilesia Católica Pío XI, reestableció la personería xurídica de la Ilesia y devolvió-y delles propiedaes nacionalizaes y traxo el cuerpu del entós Siervu de Dios agora Santu Hermanu Miguel Febres Cordero.

Fonte:[1]

Presidencia Constitucional Interina (1937) editar

Teniendo una saludable popularidá en 1937, gracies a les anovaes rellaciones cola Ilesia Católica y la repatriación del Hermanu Miguel, convocó a una Asamblea Constituyente en 1937, al considerar que'l país tenía de volver al réxime llegal y constitucional, que tuvo bien poca arribación nel día de les eleiciones, ensin la participación del partíu conservador y socialista, como refugu a les pretenciones de Páez de caltenese nel poder.

Na primer sesión l'Asamblea, compuesta principalmente por lliberales partidarios de Páez y funcionarios públicos, escoyer Presidente Constitucional Interín, teniendo intenciones de ser electu Presidente Constitucional, polo que como primer actu amnistió a tolos presos y exiliaos políticos, pero al nun llograr pacificar el país, l'Asamblea Constituyente dio-y poderes estraordinarios, conformando un gabiente compuestu na so mayoría por militares, lo cual causó malestar nun sector de les Fuercies Armaes poles sos pretenciones dictatoriales, por que lo que foi derrocáu pol so Ministru de Defensa Alberto Enríquez Gallo, que asumió como Xefe Supremu y eslleió l'Asamblea Constituyente.

Fonte:[1]

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Defensa Xeneral Alberto Enríquez Gallo
Ministeriu de Previsión Social Alaides Pasantes
Colón Serrano
Rafael Quevedo Coronel
Cmdte. Virgilio Guerreru
Ministeriu d'Obres Públiques Heleodoro Ayala
Ministeriu de Educación Carlos Zambrano
J. A. de Rubira Ramos
Cmdte. Guillermo Burbano Rueda
Ministeriu de Gobierno Aurelio Bayes
Cnel. Héctor Salgado
Ministeriu de Facienda |J.

Avilés A.

Alberto Whiter Navarro
Cnel. Heleodoro Sáenz
Ministeriu de Rellaciones Esteriores Ángel Isaac Chiriboga
Carlos Manuel Larrea

Fonte:[2][3]

Vida Post-Presidencia editar

Depués del so derrocamientu, Páez se autoexilió a Costa Rica y alloñóse por completu de l'actividá pública hasta'l so fallecimientu en Quitu a los 96 años d'edá, polo que ye unu de los presidentes más llonxevos de la hestoria.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Páez, Federico (1939). Esplico. Casa de la Cultura Ecuatoriana.
  2. Paz y Miño, Juan. Economía de Federico Páez.
  3. (1940) El lliberalismu radical y la so trayeutoria histórica: apuntes pa una socioloxía política (en castellanu). Litografía ya imprenta Romero. Consultáu'l 27 de marzu de 2018.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Federico Páez
Encargáu del Mandu Supremu
 
Presidente Constitucional Interín de la República del Ecuador

10 d'agostu de 1937 - 23 d'ochobre de 1937
Socesor:
Alberto Enríquez
Predecesor:
Benigno Andrade Flores
 
Presidente del Ecuador Encargáu del Mandu Supremu de la República del Ecuador

26 de setiembre de 1935 - 10 d'agostu de 1937
Socesor:
Federico Páez
Presidente Constitucional Interín