Fernando Rodríguez del Toro

militar venezolanu

Fernando Rodríguez del Toro y Ibarra (12 de xunetu de 1772Caraques – 25 d'avientu de 1822Caraques), Xeneral de División del Exércitu Llibertador de Venezuela, firmante del Acta d'Independencia de Venezuela, miembru del Segundu Triunviratu que rixó los destinos de la Primer República y como tal Presidente de Venezuela.[1] Yera hermanu menor de Francisco Rodríguez del Toro, el Marqués del Toro.

Fernando Rodríguez del Toro
Presidente de Venezuela

Vida
Nacimientu Caraques12 de xunetu de 1772
Nacionalidá Bandera de Venezuela Venezuela
Muerte Caraques25 d'avientu de 1822 (50 años)
Familia
Hermanos/es
Familia
Oficiu militar
Graduación xeneral
Cambiar los datos en Wikidata

Periodu colonial editar

Dende temprana edá Fernando Rodríguez del Toro, o Fernando Toro como se roblaba, va partir a España a realizar estudios militares. Va Morar mientres llargu tiempu en Madrid y va ingresar a la Guardia Real, cuerpu d'élite del exércitu español encargáu de la proteición del Monarca. Va Ser por tanto figura cercana a la Corte española. En 1808 cuando les tropes napoleóniques invaden a España va combatir contra los franceses so les órdenes de la Xunta de Sevilla. Va Ser mancáu na batalla de Tarancona y eleváu al rangu de Coronel pola so valentía militar. En pagu a los sos servicios la Xunta de Sevilla va designar Inspector Xeneral (Comandante Xeneral) de les milicies españoles acantonaes en Venezuela.

Participación na causa patriota editar

La so cercanía a la Corte española fixéra-y guardar de cerca la dexeneración d'ésta y, dende diba llargu tiempu, creía na necesidá de que Venezuela se dixebrara d'España cuando les circunstancies resultaren aparentes. La so condición d'Inspector Xeneral de milicies dexó-y usar el so cargu pa propulsar el procesu separatista y n'unión del so hermanu'l tamién Coronel Francisco Rodríguez del Toro va ser un factor motriz d'ésti. Pal 1 de marzu de 1810, y cuntando col sofitu de les tropes acantonaes nel Cuartel de la Misericordia, dambos hermanos en compañía de Simón Bolívar teníen entamáu executar un golpe militar en contra de les autoridaes españoles. El 20 de marzu, sicasí, la intriga foi develado. Los hermanos Toro y Bolívar van llograr, sicasí, comprometer a les tropes acuartelaes en Aragua y Valencia. L'oxetivu escorríu yera brindar el so sofitu a la tentativa cívica qu'habría d'efeutuase'l 19 d'abril en Caraques y, d'acasu fracasar ésta, executar direutamente un pronunciamientu militar. L'ésitu del 19 d'abril de 1810 que motivu l'arrenunciu del capitán xeneral Vicente Emparan dexó ensin efeutu la segunda opción.

La Xunta Suprema de Caraques va designar Gobernador Militar y Presidente de la Xunta de Guerra de Venezuela, alzándolo al rangu de Brigadier (Xeneral de Brigada). La ciudá de Caraques, pela so parte, escoyer como Diputáu al Congresu de 1811, en que'l so senu habría de roblar el Acta d'Independencia de Venezuela el 5 de xunetu de 1811. Foi conxuntamente con Juan Germán Roscio y Francisco Isnardi miembru de la delegación que presentó al Executivu l'Acta de la Independencia. A los pocos díes de declarase la Independencia, Valencia va sulevar contra la nueva República. Col so hermanu Francisco como Comandante de les fuercies patriotes y él como segundu al mandu, va intentase ganar a los secesionistes de Valencia. Depués de dellos ésitos iniciales va faese evidente la insuficiencia de les sos tropes pa faer frente a la seria resistencia atopada. Francisco de Miranda va ser unviáu con refuerzos y al mandu de les operaciones. Ente'l 21 de xunetu y el 12 d'agostu, Valencia va aguantar fiero les turniaes republicanes. Francisco Tosta García rellata nestos términos los acontecimientos: “Esti reciu combate puede figurar ensin dulda ente los más sangrientos que se llibraron na llucha llexendaria de la nuesa emancipación…D'esquina n'esquina, de corte en corte, de trinchera en trinchera, con artillería, con repitíes cargues de nutríu fueu. Cerca de cuatro mil baxes, ente muertos y mancaos, quedaron de dambes partes…siendo los héroes d'esta primer victoria de la Patria'l Coronel Simón Bolívar, que taba toes hores nos sitios de mayor peligru, el Xeneral Fernando Toro, que salió mancáu gravemente y el Capitán Lorenzo Buroz que rindió la vida gayarda y abnegadamente”.[2] Efeutivamente Fernando Toro, impactáu por fueu de cañón, perdió una pierna, mientres la otra quedaría-y baldada pa siempres. Nunca volvería caminar y el dolor debilitante acomuñáu a estes firíes constituyir nuna constante de la so vida.

El Congresu de la República xubir polos sos servicios a Xeneral de División y, anque yá inválidu y entá doliente poles sos firíes, designar xunto a Francisco Espejo y a Francisco Javier Ustáriz, pa integrar el Segundu Triunviratu Executivu qu'había de rexir los destinos de la nación. Convertir d'esa manera n'unu de los presidentes de la Primer República de Venezuela. Cola cayida d'esta postrera en 1812, Fernando Toro n'unión del so hermanu Francisco va emigrar a Puertu España capital de la colonia inglesa de Trinidá.

En mayu de 1817 instalar nel Oriente de Venezuela'l Congresu de Cariaco. Nél, Santiago Mariño, Luis Brion y otru importante grupu de patriotes va designar, de llombu de Bolívar, un poder executivu tripartitu que'l so primer miembru yera Fernando Toro. Esti postreru, asilado en Trinidá, yera por completu ayenu a la maniobra. Bolívar desconoz a dichu Congresu pero entainar a escribi-y a Toro: “Querido Fernando: Unu que se llama gobierno te nomó o por dicilo meyor te llamó por que vuelvas al poder Executivu. Sía llexítimu o non, yo aprovecho la midida y te llamo con más instancia que'l tal gobiernu. Añado que'l Marqués tamién tien de venir a ocupar el mandu del mio corazón, yá que el to vienes ocupar el de la Patria”.[3] Toro, inválidu y foroñosu polos dolores resultantes de les sos antigües firíes, nun va poder faese ecu de los llamaos que, dende bandos patriotes engarraos, encamentar a volver ocupar un papel protagonista.

Bolívar nun va arrenunciar y en delles ocasiones va escribir a los hermanos Toro pidiéndo-yos que tornen. En carta empobinada a Fernando Peñalver dende Angostura, Bolívar solicitába-y que tamién él escribiéralos aportunándo-yos nel so regresu: “Ye indispensable que Ud. persuáda-yos que vengan siguir los sos servicios a la república, onde van ser recibíos como ellos merecen y nun tienen de tarrecer rivalidaes indignes qu'alterien la so torna a la Patria”.[4] En carta escrita a los Toro tamién dende Guayana'l 15 d'avientu de 1819, Bolívar dicía-yos: “Si equí tuviera Fernando agora ayudaríame extraordinariamente en munches coses que namái él puede desempeñar”.[5]Paeciera evidente, sicasí, que Bolívar subestimaba la minusvalía y la debilidá física que confrontaba Fernando Toro. Lo cierto ye qu'ésti apenes llograría caltener el filo de vida necesariu pa tornar a la Patria recién lliberada a morrer nella.

El 25 d'avientu de 1822 Fernando Toro morría en Caraques. Sería'l primer Xeneral de Venezuela en sufrir el so bautismu de sangre nos campos de batalla, lo cual quitó a les files independentistes de quien pudiera ser una figura cimera dientro d'elles.

Amistá con Bolívar editar

Los historiadores y el mesmu epistolariu bolivariano presenten a Fernando Toro como l'amigu más cercanu de Simón Bolívar. Amistá qu'empieza en Caraques y consolídase en Madrid mientres Bolívar cortexaba y depués casaba a la prima hermana de Fernando, María Teresa Rodríguez del Toro y Alayza. Depués de enviudar y presa d'una tarrecible depresión Bolívar volvería a Madrid. Tan llamentable yera l'estáu del futuru Llibertador que Toro decide solicitar un permisu p'ausentase del so cargu na Guardia Real acantonada en Madrid y acompañar a Bolívar a París. Xuntos van instalar nun apartamentu de la Rue Vivienne. A lo llargo de dos años van ser indixebrables y, en compañía del antiguu maestru de Bolívar Simón Rodríguez, van entamar un llargu viaxe a cuerpu a Italia. En Roma Rodríguez y Toro van ser testigos del Xuramentu que fai Bolívar nel Monte Sacru de lliberar a la so Patria. Refier Augusto Mijares na so obra “El Llibertador” que, d'ente tolos amigos que tendría Bolívar a lo llargo de la so vida, los dos que lu acompañaron nel so históricu xuramentu habríen de ser per siempres los más cercanos al so ciñu.[6]En 1807 Toro reincorporar al so cargu como Capitán de la Guardia Real y Bolívar torna a Venezuela.

A partir del so regresu a Venezuela en mayu de 1809, como Inspector Xeneral de milicies, Toro y Bolívar volver de nuevu indixebrables, tal como lo evidencia un célebre incidente asocedíu n'agostu de 1809 nel que Bolívar en solidaridá con Toro enfrentar a Francisco Antonio Rodríguez, xenru de Miguel José Sanz.[7] Mientres el procesu conspirativo qu'antecede a los sucesos del 19 d'abril de 1810 dambos amigos van apaecer xuntos na intriga del Cuartel de la Misericordia y na preparación d'un golpe militar coles fuercies acuartelaes en Aragua y Valencia. Xuntos van participar na campaña de Valencia y Bolívar va atopase al llau de Fernando Toro al momentu en qu'esti postreru resulta seriamente mancáu en dicha campaña.

Separaos de nuevu tres la cayida de la Primer República, Bolívar aportunará-y una y otra vez a Fernando por que torne. A él va escribir dalgunes de les páxines más emotives del so epistolariu. Según señala l'historiador venezolanu Ramón Díaz Sánchez: “Presa d'estes emociones revelatorias, el 23 de setiembre (de 1822), inda en Cuenca, Bolívar toma la pluma y escribe a Fernando Rodríguez del Toro una de les cartes más conmovedores y más significatives de cuantes escribiera. ¿Por qué a Fernando Toro y non a otru cualesquier? Porque esti home, agora inutilizáu y doliente, ye'l testigu más personal del impresionante procesu de los sos suaños convertíos yá en realidá”.[8] Al enterase del regresu de los hermanos Toro a Caraques Bolívar escríbelu a Fernando dende Cuenca (Ecuador) el 23 de setiembre de 1822: “El mio queríu Fernando: Recibí la to primer carta dende Caraques; ella destila la murnia, qu'enfusó hasta'l fondu del mio corazón. De primeres el to salú destruyida, y amenaciando el fin de los tos díes. Nada puede seme más agudamente doliosu. La to carrera paró nos campos de Valencia, y colla tolos elementos de la to vida; fuisti'l primoxénitu de la gloria del to país, y sobrevivisti a ti mesmu, pola mala suerte de les tos firíes, eternamente llamentables; elles quitaron a la to patria del so meyor ciudadanu; dexa a l'amistá esta espresión de sentimientu íntimu”.[9]

Sintiendo averase la muerte, Fernando Toro escribe a Bolívar el 26 d'ochobre de 1822: "Vente llueu Simón mio, pos nun quixera morreme ensin abrazate".[10] Al enterase de la muerte d'ésti, cuando entá caltenía la ilusión de realcontralo en Caraques, Bolívar queda afaráu. El 29 de mayu de 1823 escribe dende Arequipa al so sobrín Anacleto Clemente Bolívar: “Supi, con infinitu dolor, de la muerte del mio primer amigu, de Fernando. Di-y al Marqués y a tola so familia que güei supi esta infausta noticia, y qu'asina nun tengo valor pa escribi-yos; que'l próximu corréu voi tar más sele y voi poder faelo. La muerte d'esti home ye la continuación de les nueses desgracies”.[11]Dalgún tiempu dempués escribe al Marqués del Toro: “El mio queríu Marqués: Ye una fortuna pa entreambos el que pasaren munchos díes ente la muerte del probe Fernando y ésti en qu'escribo y Vd. recibe la mio carta. Nin Vd. nin yo podríamos tolerar el dolor que nos causaría una muerte tan llamentable. Yo perdí'l mio primeru y meyor amigu, Vd. perdió un hermanu como Fernando. ¡Como Fernando'l meyor de los homes!”[12]

Los sos restos editar

Por Decretu del 11 de febreru de 1876 el Presidente Antonio Guzmán Blanco ordenó'l treslláu de los sos restos al Panteón Nacional, sicasí éstos nunca pudieron ser alcontraos. Coles mesmes, les sos cenices nun pudieron reposar xunto a la de dellos otros miembros de la so familia que s'atopen nel Panteón Nacional, ente éstes les del so hermanu Francisco Rodríguez del Toro y les de los sos sobrinos Diego Ibarra, Andrés Ibarra y Fermín Toro.

Honores editar

El cuartel de la Guardia d'Honor Presidencial, asitiáu enfrente del Palaciu de Miraflores, llevó mientres llargos años el so nome, pero foi apocayá rebautizado col nome del so sobrín Diego Ibarra.

D'igual manera la promoción graduada nel añu 2003 na Academia Militar de Venezuela lleva'l so nome. Hai de solliñar que la mesma ye la promoción que cunta cola mayor cantidá de graduaos de l'alma Mater del exércitu venezolanu

Ver tamién editar

Presidente de Venezuela

Referencies editar

  1. Presidentes de Venezuela
  2. “La Patria Boba”, Caraques, EDUVEN, 1980, páxs. 121 y 122
  3. “Cartes del Llibertador”, Fundación Vicente Lecuna, Caraques, Italgráfica, 1964, Tomu I, p. 383
  4. “Cartes del Llibertador”, Idem, Tomu I, p. 182
  5. Idem, Tomu 2, p. 124
  6. Caraques, Academia Nacional de la Hestoria, 1987
  7. John Lynch, Simon Bolivar: A Life, New Haven, Yale University Press, 2006, p. 47
  8. “Bolívar el Caraqueño”, Caraques, Publicaciones Españoles, 1980, p. 227
  9. “Crónica de Caraques Númberu 36”, Caraques, Gobernación del Distritu Federal, abril-xunetu, 1958, páxs. 127, 128
  10. Francisco y Fernando Rodríguez del Toro a Simón Bolívar, "Memories del Xeneral O'Leary", Caraques, Imprenta Nacional, 1953, tomu II, p. 757
  11. “Simón Bolívar: Voi Tar Solo en Mediu del Mundu, Cartes de la Intimidá”, Selección d'Edgardo Mondolfi, Caraques, Los Llibros d'El Nacional, 1999, p. 158
  12. Inés Quintero, “El Postreru Marqués”, Caraques, Fundación Bigott, 2005, páxs. 185, 186