Fonu

(Redirixío dende Fono)

Na fala humana, fono ye cada unu de los segmentos de carauterístiques acústiques particulares y con duración típica en que podemos estremar la secuencia sonora.[1][2]

Espectrograma de la oración del checu Strč prst skrz krk que significa 'Introduz el deu al traviés del gargüelu', na espectrograma apréciense claramente los fonos que la componen.

Cada fono vien carauterizáu por un espectru de frecuencies carauterístiques y un tiempu d'emisión carauterísticu (típicamente 20-60 ms). Nel analís del fala usa'l analís espectrográficu que dexa descomponer les ondes sonores la fala en superposición d'ondes más simples de frecuencies fixes. Los fonos similares ente sigo represéntense por signos alfabéticos ente corchetes [ ].

Fono y fonema editar

Dada una llingua L, los fonos identificaos por aciu analís espectrográficu pueden arrexuntase en families de fonos similares según los xuicios de distintividad que fai un falante competente na llingua L. Asina podemos construyir clases d'equivalencia ente los diversos fonos, según un falante competente mediu reconocer como'l mesmu fonema. Por casu n'español la pallabra deu articúlase como ['deðo], esta notación indica que la primera d realízase como un fono tipu [d] (oclusiva) ente que la segunda d articúlase como [ð] (aproximante). Equí'l signu [d] indica que se trata d'un fono articuláu por aciu oclusión total del fluxu d'aire; esto llógrase xuntando la parte anterior de la llingua cola rexón alveolar asitiada tres los dientes. Ente que el signu [ð] indica que se trata d'un fono articuláu dexando una distancia pequeña o aproximamientu ente los dientes cimeros y la parte anterior de la llingua, pero ensin producir una oclusión total de la llingua.

A diferencia de los fonemes que son entidaes mentales, los fonos son realizaciones físiques medibles sometíes a variabilidá sistemática (redolada fonolóxica) y variabilidá accidental (non sistemática, nin regular y dependiente del volume, tonu y voz del falante).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Crystal, David (1971). Linguistics (n'inglés). Baltimore: Penguin.
  2. Dürr, Michael; Schlobinski, Peter (2006). Deskriptive Linguistik: Grundlagen und Methoden (n'alemán). Vandenhoeck & Ruprecht, páx. 301.