La franquicia ye una pallabra de derivación anglo-francesa de Franc- y utilízase tanto como un sustantivu o como verbu (transitivu). Podría definise como una concesión de derechos d'esplotación d'un productu, actividá o nome comercial, dada por una empresa a una o delles persones nuna zona determinada».

Franquicia
modelo de negocio (es) Traducir
modelo de negocio (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Una franquicia ye un alcuerdu ente'l franquiciador o franquiciante y el destinatario o franquiciáu o franquiciatario, por virtú del que'l primeru dexa al segundu la esplotación de los derechos d'usu de determináu nome o marca, según los sistemes de producción y mercáu de productu.

Hai dellos elementos importantes que componen la franquicia. Per una parte la marca comercial qu'estrema'l franquiciador, un determináu "saber facer" (o know-how) y la formación impartida a los franquiciados. En cuenta de la cesión, el franquiciador recibe una regalía, royalty o canon que va poder retribuir la cesión de la marca comercial, el know-how vencíu y la tasa de formación y asesoramientu.

La franquicia concédese, polo xeneral, por un periodu determináu y pa un determináu "territoriu". Puede ser una franquicia esclusiva o non esclusiva. Dellos tanxibles y intanxibles, tales como servicios de sofitu nacionales o internacionales de publicidá, formación y otros, fáense disponibles comúnmente pol franquiciador. Los alcuerdos suelen durar ente cinco y trenta años, cola posibilidá de cancelación o terminación antemanada por aciu un preaviso. L'incumplimientu de les clauses contractuales suel acarretar consecuencies graves pa los franquiciados o franquiciatarios.

La franquicia esistió por munchos sieglos, pero nun llegó a la fama hasta la década de 1930 nos Estaos Xuníos, cuando l'establecimientu de la lletricidá, los vehículos y, na década de 1950, el sistema de l'autopista interestatal ayudó a impulsar l'establecimientu de franquicies, cuantimás la franquicia basada en venta d'alimentos o establecimientos de servicios. Según l'Asociación Internacional de Franquicies, aproximao'l 4% de tolos negocios nos Estaos Xuníos son franquicies.

Orixe etimolóxicu editar

A lo llargo del Camín de Santiago francés, surdieron na Edá Media agrupaciones urbanes favorecíes con privilexos especiales llamaes franquicies, por alusión al orixe francu o francés de la mayoría de los sos componentes. Per otra parte, antes de la era de les peregrinaciones, el xentiliciu xermánicu francu, de los conquistadores de la Galia, popularizárase como sinónimu de 'llibre, exentu, noble, etc.', yá que los francos, qu'dieron el so nome a Francia al ocupar les sos tierres, vinieron ser la clase noble, exenta de cargues fiscales. Franquicia, como franqueza y otros derivaos, alude claramente al privilexu de los francos nel so orixe.

Obligaciones de les partes editar

Los contratos de franquicia son xeneralmente llibres y pueden incluyir una gran variedá de clauses, en función de los países nos que se celebre, una y bones la regulación nacional puede variar. Sicasí, y entá esistiendo distintes normatives nos distintos países que va ser necesariu consultar, éstes son dalgunes de les condiciones que suelen apaecer con más frecuencia nestos tipos de contratos:

  • Identificación de les partes: franquiciador o franquiciante (titular de la franquicia) y franquiciado o franquiciatario (entidá que desea esplotar productos o servicios franquiciados).
  • Tresferencia del saber faer o know-how.
  • Obligaciones sobre l'establecimientu y el personal.
  • Obligaciones respeuto de les marques vencíes.
  • Obligaciones de compra namái al franquiciador, siquier, nos elementos esenciales del contratu.
  • Disposiciones sobre precios encamentaos de reventa de los productos o servicios.
  • Disposiciones relatives a la exclusividad, territoriu y rellaciones con otros franquiciados de la rede.
  • Obligaciones de les partes al respeutive de la publicidá de la marca y la franquicia.
  • Disposiciones sobre la duración del contratu, la so terminación, el preaviso y les condiciones pa dempués de la so estinción (clauses d'indemnización por daños o por vecería).
  • Clauses xenerales sobre notificaciones ente les partes, llexislación aplicable y tribunales competentes pa resolver conflictos.

Rellación contractual comercial editar

Magar la franquicia tratar d'una rellación contractual comercial ente'l franquiciante y el franquiciado, ésta tien de basase nuna enfotu mutua, una y bones daquién pon tol so esfuerciu físicu y intelectual y parte de los sos aforros pa remanar el negociu como propiu, y el dueñu de la marca pon a la so disposición un sofitu inapreciable d'esperiencia de marketing, entrenamientu y xestión, como asina tamién tien resueltu la meyor manera de fornir un local y en munchos casos accesu a financiamiento propiu o al traviés de terceros.

El Reglamentu CE 2790/1999[1] dexa la asignación de zones de exclusividad nes cualos el franquiciador queda obligáu a abrir o dexar l'apertura de nueves unidaes del sistema, y el franquiciado puede quedar obligáu a nun realizar ventes actives en territorios que fueren asignaos a otros franquiciados o reservaos pa ser esplotaos por el mesmu franquiciador. Taría por tanto acutada la captación de veceros (ventes actives) en dichos territorio si nel so contratu asina s'alcordara y cuando les zones onde usté los buscara tuvieren yá asignaes.

La franquicia per países editar

Franquicia n'España editar

Historia de la franquicia n'España editar

Los oríxenes de la franquicia n'España remontar a principios de los años 60 cuando empreses d'orixe francés, como Pingouin Esmeralda, Descamps o Rodier, introducieron les sos cadenes d'establecimientos de llanes pa llabores, ropa de llar y moda, respeutivamente. Coles mesmes, a mediaos de la década, delles empreses españoles, como Santiveri o Pronovias, consolidaben tamién les sos propies cadenes de tiendes. Un pocu más tarde, a mediaos de los 70, la franquicia recibe un nuevu impulsu cola llegada d'una segunda folada de franquicies europees y l'implantación n'España d'importantes enseñes de procedencia norteamericana, como Burger King y McDonald's.

Ente qu'en 1970 apenes esistíen 19 cadenes de franquicia en funcionamientu, en 1980 yá yeren 47 enseñar qu'operaben nel país y a partir d'esi momentu esperimenta una acelerada progresión qu'en pocos años alza la cifra hasta les 77 franquicies en 1985. Ye na segunda metá de los años ochenta cuandos la múltiple y progresivu afitamientu de les cadenes de negocios en franquicia impulsar d'una manera definitiva, hasta llegar a los 195 franquiciadores nel añu 1990.

Puede dicise ensin dulda que ye a principios de los 90 cuando la franquicia n'España llega a la so primer etapa de maduror, al algamar, tanto cualitativa como cuantitativamente, parámetros similares a los d'otros países del área europea.

A llegar a esta situación contribuyó en gran midida la realización de les primeres feries con dedicación a la franquicia como Expocomerç en Lleida en 1985, Equipal en Barcelona en 1985, Expocomercio en Madrid en 1986 y, poques gracies, la primer feria monográfica de la franquicia que se celebró n'España, entamada pola Feria de Bilbao, cola denominación de Franquicia'87. Non menos importante foi la celebración en 1986 de los IV Alcuentros Europeos de la Franquicia, entamaos pola Cámara de Comerciu de Valencia y que se convertiríen nel embrión de la nacencia del Salón Internacional de la Franquicia de Valencia (SIF).

De la mesma, l'apaición de distintos medios especializaos nel sector de la franquicia contribuyó a popularizar y ampliar la conocencia alrodiu de esti sistema de creación de negocios. Publicaciones especializaes surdíes nesa dómina fueron l'Anuariu Español del Franchising y del Comerciu Asociáu (1986), Apuntes de Franchising (1988), Falamos de Franquicia (1988) o Franquicia y Negocios (1988).

De magar, la franquicia nun paró de crecer. En 1995 la nómina de franquiciadores activos alzar a 281 con un total de 24.500 establecimientos -6.000 propios y 18.500 franquiciados- y al llegar al añu 2000 yá se contabilizaben 541 franquicies qu'arrexuntaben a 27.800 establecimientos -7.700 propios y 20.100 franquiciados-. A principios de 2010 envalorábase la presencia nel mercáu d'unes 900 franquicies, con un total de 52.000 establecimientos, de los cualos 16.000 son de xestión propia y 36.000 franquiciados-.

Definición llegal de la franquicia n'España editar

La definición llegal de l'actividá de franquicia n'España[2] ye aquella que se realiza en virtú del contratu pol cual una empresa, el franquiciador, vence a otra, el franquiciado, nun mercáu determináu, en cuenta de una contraprestación financiera direuta, indireuta o dambes, el derechu a la esplotación d'una franquicia, sobre un negociu o actividá mercantil que'l primeru venga desenvolviendo enantes con abonda esperiencia y ésitu, pa comercializar determinaos tipos de productos o servicios y qu'entiende, a lo menos:[3]

  1. L'usu d'una denominación o rótulu común o otros derechos de propiedá intelectual o industrial y una presentación uniforme de los locales o medios de tresporte oxeto del contratu.
  2. La comunicación pol franquiciador al franquiciado d'unes conocencies téuniques o un saber faer, que tendrá de ser propiu, sustancial y singular.
  3. La prestación continua pol franquiciador al franquiciado d'una asistencia comercial, téunica o dambes mientres la vixencia del alcuerdu; tou ello ensin perxuiciu de les facultaes de supervisión que puedan establecese contractualmente.

va entender por alcuerdu de franquicia principal o franquicia maestra aquel pol cual una empresa, el franquiciador, otorgar a la otra, el franquiciado principal, en contraprestación d'una compensación financiera direuta, indireuta o dambes, el derechu d'esplotar una franquicia cola cuenta de concluyir alcuerdos de franquicia con terceros, los franquiciados, conforme al sistema definíu pol franquiciador, asumiendo'l franquiciado principal el papel de franquiciador nun mercáu determináu.

Nun va tener necesariamente la considerancia de franquicia, el contratu de concesión mercantil o de distribución n'esclusiva, pol cual un empresariu comprometer a adquirir en determinaes condiciones, productos de normal de marca, a otru que-y da una cierta exclusividad nuna zona, y a revendelos tamién so ciertes condiciones, según a emprestar a los compradores d'estos productos asistencia una vegada realizada la venta.

Tampoco van tener la considerancia de franquicia nenguna de les siguientes rellaciones xurídiques:

  1. La concesión d'una llicencia de fabricación.
  2. La cesión d'una marca rexistrada pa utilizala nuna determinada zona.
  3. La tresferencia de teunoloxía.
  4. La cesión del usu d'una enseña o rótulu comercial.[4]

Información precontractual editar

Acordies cola normativa a valir n'España,[5] el franquiciador o franquiciado principal tendrán de dar por escritu al potencial franquiciado la siguiente información veraz y non engañosa con una antelación mínima de venti díes hábiles a la firma del contratu o precontratu de franquicia o a la entrega per parte del futuru franquiciado al franquiciador de cualquier pagu:

a) Datos d'identificación del franquiciador: nome o razón social, casa y datos d'inscripción nel rexistru de franquiciadores, según, cuando se trate d'una compañía mercantil, capital social recoyíu nel últimu balance, con espresión de si tópase totalmente desembolsado o en qué proporción y datos d'inscripción nel Rexistru Mercantil, de la que proceda.

Cuando se trate de franquiciadores estranxeros, amás, los datos d'inscripción nos rexistros de franquiciadores a que vengan obligaos, acordies coles lleis del so país o Estáu d'orixe. De tratase de franquiciado principal van incluyise, amás, les circunstancies anteriores respectu del so propiu franquiciador.

b) Acreditación de tener concedíu pa España, y a valir, el títulu de propiedá o llicencia d'usu de la marca y signos distintivos de la entidá franquiciadora, y de los eventuales recursos xudiciales interpuestos que puedan afectar a la titularidá o al usu de la marca, si haber, con espresión, seya que non, de la duración de la llicencia.

c) Descripción xeneral del sector d'actividá oxeto del negociu de franquicia, que va tomar los datos más importantes d'aquél.

d) Esperiencia de la empresa franquiciadora, que va incluyir, ente otros datos, la fecha de creación de la empresa, les principales etapes de la so evolución y el desenvolvimientu de la rede franquiciada.

y) Conteníu y carauterístiques de la franquicia y de la so esplotación, que va entender una esplicación xeneral del sistema del negociu oxeto de la franquicia, les carauterístiques del saber faer y de l'asistencia comercial o téunica permanente que'l franquiciador va suministrar a los sos franquiciados, según una estimación de les inversiones y gastos necesarios pa la puesta en marcha d'un negociu tipu. Nel casu de que'l franquiciador faiga entrega al potencial franquiciado individual de previsiones de cifres de ventes o resultaos d'esplotación del negociu, éstes tendrán de tar basaes n'esperiencies o estudios, que tean abondo encontaos.

f) Estructura y estensión de la rede n'España, que va incluyir la forma d'organización de la rede de franquicia y el númberu d'establecimientos enllantaos n'España, estremando los esplotaos direutamente pol franquiciador de los qu'operen sol réxime de cesión de franquicia, con indicación de la población en que s'atopen allugaos y el númberu de franquiciados que dexaren de pertenecer a la rede n'España nos dos últimos años, con espresión de si'l cese producir por expiración del términu contractual o por otres causes d'estinción.

g) Elementos esenciales del alcuerdu de franquicia, que va recoyer los derechos y obligaciones de les respeutives partes, duración del contratu, condiciones de resolución y, nel so casu, de renovación del mesmu, contraprestaciones económiques, pactos d'esclusives, y llimitaciones a la llibre disponibilidad del franquiciado del negociu oxeto de franquicia.[6]

Obligación de confidencialidad editar

El franquiciador va poder esixir al potencial franquiciado un deber de confidencialidad de tola información precontractual que reciba o vaya a recibir del franquiciador.[7]

Rexistru de franquiciadores editar

Quien pretendan desenvolver n'España l'actividá de cesión de franquicia tendrán de comunicar los sos datos, nel plazu de 3 meses dende l'entamu de l'actividá, al rexistru de franquiciadores autonómicu o central, a efeutos informativos.

La comunicación al rexistru de franquiciadores nun condiciona l'entamu de l'actividá pero la so falta nel plazu indicáu va traer la correspondiente sanción.

Queden exentos d'esta obligación los franquiciadores establecíos n'otros Estaos Miembros de la Unión Europea qu'operen en réxime de llibre prestación, ensin establecimientu permanente n'España. Nesti casu, la única obligación va consistir en comunicar l'entamu de les sos actividaes n'España. Vease l'artículu 5 del Real Decretu 201/2010 de 26 de febreru sobre los contratos de franquicia</ref>[8]

Esposiciones y feries del sector n'España editar

N'España celébrense añalmente distintes feries y salones de franquicies desque en 1989 llevar a cabu la primer edición del Salón Internacional de la Franquicia en Valencia.

Les más importantes en cuanto númberu de visitantes, espositores y metros cuadraos son: el SIF&Co, Salón Internacional de la Franquicia, les Oportunidaes de Negociu y el Comerciu Asociáu de Feria Valencia; Expofranquicia, qu'entama IFEMA; FranquiAtlántico y Salón BNF de Fira Barcelona. Esta postrera na edición de 2010 pasó a llamase Salón Entamador.

Franquicies en Méxicu editar

La definición llegal de “franquicia” en Méxicu facer nel Artículu 142 de la Llei de la Propiedá Industrial,[9] na cual nel so primer párrafu menta que “va esistir franquicia, cuando cola llicencia d'usu d'una marca, dada por escritu, tresmítanse conocencies téunicos o s'apurra asistencia téunica, por que la persona a quien se-y concede pueda producir o vender bienes o emprestar servicios de manera uniforme y colos métodos operativos, comerciales y alministrativos establecíos pol titular de la marca, tendientes a caltener la calidá, prestíu ya imaxe de los productos o servicios a los qu'ésta estrema.”

Magar la llei ye simple, implica que tien d'esistir una marca en procesu de rexistru o yá rexistrada que pueda llicenciase a terceros, que se tresmita la conocencia rellacionada a la operación del negociu, que s'apurra asistencia téunica al franquiciatario, que s'utilicen los mesmos procesos que los utilizaos pol titular de la marca por que ésta y los sos productos y/o servicios gocien de prestíu y calidá.

En partes complementaries de la llei mentada axústase tamién de la necesidá de cuntar con un contratu por escritu, de presentar la información respeutiva al estáu que guarda la empresa con 30 díes d'anticipación a la firma del contratu (documentu que na práutica ye conocíu como Circular Ufierta de Franquicia o COF), ente otres estipulaciones.

La Circular Ufierta de Franquicia y el contratu de franquicia tendrán de faer mención d'información específica sobre'l modelu de negociu franquiciado.[10]

Carauterístiques de la franquicia en Méxicu editar

  • El franquiciatario recibe tola teunoloxía pal establecimientu y l'operación del negociu franquiciado, colo que'l negociu puede considerase cuasi seguro, una y bones les posibilidaes d'ésitu amontar cola esperiencia acumulada pol franquiciante al traviés de los años
  • La empresa franquiciante, polo regular integra una oficina alministrativa o equipu de trabayu qu'apurra servicios d'asesoría y supervisión de los negocios que faigan operar la franquicia, amás d'encargase de la xeneración d'estratexes de crecedera y promoción de ventes que sían aplicables pa tol grupu.
  • La empresa franquiciante cobra una cantidá inicial pal otorgamiento de la franquicia, más un porcentaxe de regalíes sobre'l total de les ventes efeutuaes pol franquiciatario.

Dellos exemplos de franquicies son: Farmacies del Aforru, Steren, La michoacana, Dormimundo, Punta del cielu, ente otres.

Franquicies n'Arxentina editar

Magar esistieron dellos casos bien puntuales con anterioridá, la presencies de les franquicies n'Arxentina y la so posterior puxanza como unu de los más efeutivos sistemes d'espansión comercial, dar cola torna a la democracia en 1983. En cantidá de franquicies con presencia nel territoriu, Arxentina ye'l tercer país na rexón detrás de Brasil y Méxicu.[11] Sicasí, ye'l primera esportador de franquicies d'América Llatina, con un total de 113 marques partíes en 56 países, siguíu per Brasil con 91 y Méxicu con 83.[12]

Dellos exemplos de franquicies son: supermercaos DIA, Beto's, Dieta Club, Conu Pizza, Almundo, La Cabrera, ente otres.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Cómo escoyer franquicia: conseyos práuticos pa la seleición, contratu y trespasu». Consultáu'l 2011.
  2. La ufierta y venta de franquicies ta regulada n'España pola Llei de comerciu minorista 7/1996 de 15 de xineru modificada por Llei 1/2010 de 1 de marzu. En particular, ye aplicable a los contratos de franquicia l'artículu 62. La llei ta desenvuelta pol Real Decretu 201/2010 de 26 de febreru sobre los contratos de franquicia.
  3. Ferrando Villalba, Mª Teresa (2010). «Los contratos de distribución», Contrato mercantiles. Cizur Menor: Aranzadi, páx. 272. ISBN 978-84-9903-721-9.
  4. Vease l'artículu 2 del Real Decretu 201/2010 de 26 de febreru sobre los contratos de franquicia
  5. Puede trate al respeutu el capítulu relativu a la regulación n'España en Getting the Deal Through. Franchise 2011 por Ignacio Alonso
  6. Vease l'artículu 3 del Real Decretu 201/2010 de 26 de febreru sobre los contratos de franquicia
  7. Vease l'artículu 4 del Real Decretu 201/2010 de 26 de febreru sobre los contratos de franquicia
  8. Accesu al Rexistro de Franquiciadores autorizaos n'España.
  9. Puede trate al respeutu en Llei de la Propiedá Industrial de los Estaos Xuníos Mexicanos.
  10. Puede trate más sobre'l marcu llegal de les franquicies en Méxicu en franquicies-en-mexico Marcu llegal de les franquicies en Méxicu, FranquiciasEn.
  11. se desenvuelve-la industria-de-les franquicies-en-america-latina Franquicies n'América Llatina
  12. Arxentina ye'l primera esportador de franquicies de Llatinoamérica

External links editar