Génave

conceyu de la provincia de Xaén (España)

Génave ye una llocalidá y conceyu español de la provincia de Xaén, na comunidá autónoma d'Andalucía, perteneciente a la contorna de Sierra de Segura. Tien una estensión superficial de 64,2 km², y una población de 608 habitantes, de los cualos, 327 son homes y 281 muyeres d'alcuerdu al Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE (2016).[2] Atópase alcontráu al norte de la Sierra de Segura, na separación ente ésta y Sierra Morena, nes estribaciones de la Sierra d'Alcaraz. El conceyu forma parte del Parque Natural de la Sierra de Cazorla, Segura y Les Villes.

Génave
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Génave (es) Traducir Juan Pedro Samblas Mañas
Nome oficial Génave (es)[1]
Códigu postal 23392
Xeografía
Coordenaes 38°25′48″N 2°43′59″W / 38.43°N 2.733°O / 38.43; -2.733
Génave alcuéntrase n'España
Génave
Génave
Génave (España)
Superficie 63.57 km²
Altitú 823 m
Llenda con Villarrodrigo, Torres de Albanchez, La Puerta de Segura, Orcera y Siles
Demografía
Población 561 hab. (2023)
- 335 homes (2019)

- 276 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 8,82 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

Escudu
Cuartelado en cruz: I: N'oru, un hachu o segur, puesta en palu, del so color. II: En azur, un pinu de sinople sobre terraza, al natural. III: En plata, un lleón rampante de gules. IV: En azur, una llave d'oru, puesta en palu, col güeyu mirando al xefe. Sobre'l tou, una cruz de Santiago d'oru. Contorna hispana-francés y timbre de corona d'infante, a sustituyir, siguiendo la normativa a valir, pola contorna español y la corona real zarrada.[3]
Bandera

Xeografía física editar

Situación editar

Atopar a 147 km de Xaén, a 89 km d'Úbeda y a 37 km de Segura de la Sierra,[4] Génave ye unu de los principales accesos a la Sierra, esviándose de la carretera  N-322  Bailén-Linares-Albacete. Queda representáu nuna fueya del MTN50: 865 (2001).[5] Siendo les sos coordenaes: 38°15′N 2°53′W / 38.250°N 2.883°O / 38.250; -2.883

Noroeste: Orcera Norte: Villarrodrigo Nordeste: Villarrodrigo
Oeste: Orcera   Este: Torres de Albanchez
Suroeste La Puerta de Segura Sur: La Puerta de Segura Sureste: Torres de Albanchez

Orografía editar

El so paisaxe configúrenlo un ampliu valle de fasteres asimétriques y relieves alomados coronaos pol Picarzo de 1.296 m. d'altor. Pol so términu escurre'l ríu Ferreros y dellos regueros como'l Culiebres y el Cambrón. Aparte del nucleu principal de población, nel términu de Génave tamién s'atopen les aldegues de “L'Almadina”, “La Parrillas”, “Les Talayes” (onde esiste un xacimientu arqueolóxicu de dinosaurios) y “La Venta del Pilar” más conocida como “La Venta del Hongu”.

Rede xeodésica
Vértices xeodésicos de Génave[6]
Témino municipal Puntu xeodésicu Altitú Númberu Fueya MTN Coordenaes
Génave Picazo[7] 1.295,061 86546 865 38°26′N 2°44′W / 38.433°N 2.733°O / 38.433; -2.733
Fuentes: Institutu Xeográficu Nacional d'España - IGN

Xeoloxía editar

El Parque Natural de les sierres de Cazorla, Segura y les Villes correspuende xeolóxicamente al Prebético de les Zones Esternes del Cordal Béticu. Esto significa que nel so orixe constituyó de forma xeneral un dominiu de plataforma marina, onde fueron depositándose los materiales que güei componen estes sierres.

El Prebético ye'l dominiu tectonopaleogeográfico más esternu y d'estructura más simple del Cordal Béticu. Nél estrémense dos zones claramente estremaes, en función de la so cercanía a l'antigua llinia de mariñes, lo que se manifiesta na naturaleza de los sos materiales. Contauta pol O y SO colos materiales de la depresión del Guadalquivir, pol N colos materiales triásicos tabulares del Pandu, pel este col Subbético (encabalgante) y pol S cola Depresión de Huéscar y Baza.

Mientres la mayor parte de la so historia xeolóxica, estes sierres constituyeron un dominiu de plataforma axacente al continente, nel que predominantemente depositáronse materiales carbonataos. A esta plataforma tamién aportaron sedimentos terrígenos procedentes del Macizu Ibéricu, qu'en delles dómines pudieron espandise pela mayor parte del dominiu. Mientres gran parte del Cretácicu los sectores más esternos fueron sometíos a emersión y erosión. Les potencies de los materiales aumenten nes series escontra los sectores más internos, xeográficamente más al este, lo que reflexa un aumentu de la velocidá de subsidencia que determina la desapaición del zócalo en fondura (asitiáu ente 5-8 km de fondura).

La zona basal de les sierres ta constituyida pol Trías, qu'apaez a lo llargo del contautu ente'l Prebético esternu ya internu. Apaecen arenisques, margas y caliares triásiques dolomitizadas, de tonalidaes acolorataes, llargamente representaes na sierra de Segura (Beas de Segura, Génave, La Puerta de Segura, Torres de Albanchez, Orcera y Siles). El Trías qu'apaez na Sierra de Cazorla ye de naturaleza margosa y alcuéntrase nel valle del ríu Guadalquivir, dende'l banzáu del Trancu hasta la so cabecera. Na Sierra del Pozu, cerca de Hinojares tamién hai un afloramientu triásicu. Estos materiales atópase na base de tola Zona Esterna de la Cordal Béticu, y sobre ellos deposítense los materiales de la plataforma, instalada equí a partir del Enguedeyes. Mientres les fases oroxéniques, el Trías de naturaleza evaporítica, actúa como nivel de despegue y deslizamiento, a partir del cual prodúcense los encabalgamientos d'una unidaes sobre otres. La mayor de los materiales que formen les sierres son d'edá mesozoica y ente éstos puédense establecer, de forma xeneral, dellos ciclos sedimentarios. Na siguiente tabla reparar los ciclos más importantes del Prebético a lo llargo del Mesozoicu. Nel Prebético Esternu, esiste una gran llaguna estratigráfica que va dende'l Xurásicu mediu hasta casi'l Cretácicu cimeru y que representa dómines de non sedimentación, una y bones esta zona (la más cercana al continente) tuvo remanecida mientres gran parte del tiempu. Tamién se repara claramente como los distintos ciclos sedimentarios representen transgresiones y regresiones marines, polo xeneral una mayor espansión de los materiales escontra la sierra de los Cuatro Villes indica un nivel del mar más altu.

Flora y fauna editar

Génave atopar al norte del Parque Natural de Cazorla, Segura y les Villes a unos 835 metros d'altitú. Escontra'l sur, atópase'l Cuetu de los Palancares con abondosos plantíos d'olivar, caxigales, encines, pinares y romeru. Al norte del términu, atópase un monte, el Cuartu del Ardal nel que predominen les encines, xunto con retama, espín albar, roses monteses, enebro, hedra y madreselva.

No que fai a la fauna, predominen les aves; la más frecuente nos encinares ye'l carboneru común. Ente les aves de presa, destaquen la peñerina vulgar y el ratoneru común. Nos praos y carbes ye frecuente la totovía y la cogujada común.

Historia editar

 
Vista de la cai Albaicín de Génave.

L'allugamientu de Génave nuna encruciada natural esplica que fuera siempres corredor d'unión ente l'alta Andalucía y el Llevante peninsular. Ente otros restos d'infraestructures viarias, caltiénse un tramu de calzada romana de los sieglos I y II, con un llargor averáu d'unos 100 m. y un anchor de 3 m na que la téunica constructiva, los materiales emplegaos y l'homoxeneidá de la obra evidencian la so autoría, con lloses de grandes dimensiones. Delles paraxes bien próximes, viéronse de nuevu utilizaos na actual carretera nacional 322 de Bailén-Albacete Queda por determinar el papel que xugaría esta vía nel esquema de comunicaciones de dómina romana ente la Bética y Llevante, embaraxándose La hipótesis de que pueda tratase de La calzada esistente ente Cástulo y Saetabis. Una posición estratéxica xunto a les víes qu'escurríen polos valles del Guadalimar y el Guadalmena, determinó qu'ente los sieglos XI-XIII, ante la meyora de los exércitos cristianos per tierres manchegues, los musulmanes entamaren un sistemáticu programa de fortificación. Entá esiste nel centru de la población actual una Torre que sirvía d'abelugu, güei ye conocida como La Torre de la Tercia.

La Torre de la Tercia

Llugar onde se recaldaben los impuestos que se pagaben a la ilesia. Fernandu III, ente 1235 y 1239, adscribió l'allugamientu rural de Génave a la Encomienda de la Orde de Santiago de Segura de la Sierra. Darréu, tuvo que soportar razias de tropes sarracenes, polo que la población disponía d'un castiellu p'abelugase, llevantáu polos cristianos ente los sieglos XIII y XIV, en sustitución del antiguu hisn árabe. D'aquel castiellu, enclaváu na plaza del pueblu, permanez la so torre del Homenaxe, conocida como'l torrexón de la Tercia, d'impresionante estructura cúbica. Según don Francisco León, comendador de Bastimentos del Campu de Montiel, na so rellación de la visita efectuada a la Encomienda en 1468 por mandatu de don Juan de Pacheco, marqués de Villena y maestre de Santiago, señala: "ai otru llugar llamáu Xenave, con otra torre bien bona que tien dos bóvedes de cal y cantar onde retraen los del llugar quando vienen los moros. Según Juan Eslava Galán, podría identificase cola torre d'homenaxe d'un pequeñu castiellu bajomedieval de mampostería irregular, que pudo sustituyir a una antigua fortaleza islámica. La torre, de casi 11 m. de llau, tien base cuadrada y al so interior aportar por una escalera. Articular en dos pisos cubiertos por bóveda de mediu cañón apuntáu y na estancia cimera presenta una amplia ventana cubierta, nesti casu, por bóveda apuntada. Los aposentos y l'azotea comunicábense interiormente por una escalera enserta nel muriu. A 3 quilómetros del pueblu en direición a Ciudá Real alcuéntrense los restos d'otra fortificación denomada Torre de la Llaguna o Zarracotín.

Torre de la Llaguna o Zarracotín

Anque al igual que Torres de Albanchez nun apaez recoyíu na rellación de llugares conquistaos por Fernandu III, esti nucleu pasaría a manes cristianes ente 1235 y 1239. A principios del sieglu XIII, yera un pequeñu asentamientu rural. Tres reconquistar foi apurríu a la Orde de Santiago, integrándose dientro de les posesiones de la Encomienda de Segura. En 1551 foi declaráu villa por Felipe II. En 1580 va rexir poles ordenances y va formar parte de la provincia marítima a partir del XVIII. Na Villa de Génave atópase'l Conceyu. Ente los monumentos relixosos destaca la Ilesia Parroquial de la Inmaculada, con portada del sieglu XIII, reformada y ampliada nel XVI, achicándose'l pórticu. La portada, Puerta Falsa, d'estilu renacentista, presenta la Cruz de la Orde de SantiagoConstrucción defensiva nes proximidaes del cortixu del Moralico de riba y xunto a la llaguna del Pizorro o Zarracotín como tamién-y la denomina. Apuértase al traviés d'un camín en mala traza que parte de la N-322.

La Torre del Zarracotín o de La Llaguna asitia sobre un afloramientu predresu qu'apodera bona parte del terrén circundante. Ye una construcción híbrida de calicanto daqué ripiada y mampostería gruesa de la que queda una torre de planta rectangular de 6,25 m por 4,40 m en que'l so interior reparar buelgues d'hasta dos aposentos superpuestos, el de riba sofitáu sobre vigues. En redol a la torre ven restos de murios y muncha piedra suelto que podría corresponder al cortil que la arrodiaba.

D'autoría cristiana, tenía de cumplir funciones de talaya y control de los campos que lo arrodien en momentos de frecuentes hostilidaes y apaez mentada na rellación de 1575 que fala d'una torre de la Alventosa asitiada al norte de Génave, "... llugar do mataron a don Beltran y nunca lo echaron de menos hasta los puertos pasar".

Ilesia parroquial de la Inmaculada Concepción

Empecipiar nel sieglu XIII con carauterístiques gótiques y nos sieglos siguientes configuróse la mayor parte de fábrica según la iconografía artística del Renacimientu, remataron les obres nel XVIII en estilu barrocu. De nave rectangular, estructurada en cinco tramos con arcos sobre semi-pilastres. Techu de madera y cubierta a dos agües. A los llaos abren capiyes de mediu cañón. Ye d'una sola nave con cubrición de par y filera sobre arcos apuntaos diafragma sofitaos en pilastres. El llau derechu presenta cuatro capilla cubiertes con mediu cañón. Nel llateral esquierdu hai una capiya-fornica. Al presbiteriu aportar por arcu toral de mediu puntu y ta cubiertu con bóveda de mediu cañón con lunetos. Del esterior destaca la torre, cuadrada, d'estilu renacentista, al igual que la so portada plateresca y pórticu d'entrada, de les que sobresal la del Evanxeliu.

Población y ordenación urbana editar

Nucleos de población editar

Nucleos urbanos que formen el conceyu de Génave(2015)[8]
Nucleos de población Habitantes Muyeres Homes
Génave (Nucleu principal) 618 283 335
Fuentes: INE 2016 (datos de 2015), Google Earth, Distancies

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Génave ente 1900 y 2009
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia
Pirámide de población
  • Población total:(2011) 640[2][9]
  • Población Mujer: (2011) 297
  • Población Hombre: (2011) 343[10]
  • Población en nucleu:(2011) 639
  • Población en tremáu: (2011) 1
Población estranxera
  • Principal procedencia de los estranxeros residentes: (2009) Rumanía y Marruecos
  • Númberu d'estranxeros 36
  • Porcentaxe que representa respectu total d'estranxeros: (2008) 44,4%
  • Emigrantes:(2009) 36[10]
  • Inmigrantes: (2008) 17

Política editar

Los resultaos en Génave de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Génave (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
338
75.62 %
6
Partíu Popular (PP)
107
23.94 %
1

Economía editar

Resaltamos que Génave ye pionera n'España na ellaboración d'aceite ecolóxico. Nun s'empleguen insecticides pa combatir les plagues. L'aceite vender so la marca de Oru de Génave.[11] El conceyu forma parte de la zona de producción d'un productu que sobresal pola so calidá: l'Aceite d'Oliva Virxe Extra. Comercializar cola etiqueta calidable de: La Denominación d'Orixe Sierra de Segura.[12]

La variedá dominante na zona de producción ye la Picual, les otra variedaes acoyíes a la Denominación d'Orixe son: Verdala, Royal y Manzanillo de Xaén. La variedá Picual constitúi'l 97% de les olivares de la zona. Los árboles son bien brengosos, con ramos daqué curtios y con enclín a producir ramificaciones en brindillas. Los sos frutos, de 2,5 a 3,5 gramos, tienen un rendimientu n'aceite del 21 al 25%. Ye una variedá con bona resistencia a les enfermedaes criptogámicas, siendo bien resistentes a les baxes temperatures.

Fiestes editar

  • San Antón (17 de xineru). N'honor de San Antón y nel anochar del día anterior príndense les populares Lluminaries onde se bailla, bébese Cuerva y dalgún valiente atrever a saltales. El día del santu celebra una misa na que d'antiguo se bendicía a les besties y dempués la so imaxe percorría l'extrarradio de la llocalidá.
  • Antroxu (Mes de febreru). Como na mayoría de les llocalidaes que celebren esta festividá, la xente amarútase y participa nun pasacalles por tol pueblu, acompañaos pela banda de música. Amás, los neños del colexu suelen componer chirigotas.
  • San Isidro (15 de mayu). Ye costume sacar en procesión la imaxe de dichu santu nel so día, por qu'apurra bones colleches a los llabradores
  • San Marcos (25 d'abril). El santu toreru” de la sierra tamién tien el so buecu nes celebraciones Genaveras. Homenaxa diéndose-y al campu a comer (los llugares más comunes son La Cortil de la Ermita y el Punte ). La tradición manda que se coman los Roscos de San Marcos qu'inclúin como afato un güevu duru qu'hai d'estrellase na frente de dalgún amigu. La culminación d'esti día ye “Arreyar el Diañu”, que consiste en faer un nuedu nuna retama por que'l diañu non importune el restu del añu.
  • Romería de la Virxe del Campu (Últimu sábadu de mayu). De recién creación, nesta fiesta n'honor de la Virxe del Campu los Genaveros treslladámonos caminando detrás de la so imaxe hasta la so Ermita asitiada nel Pizorro Rodiu(frente a la Ponte Ferreros), ellí celebramos una misa nel so honor y, como non, celebrar comiendo na so redolada que ta acondicionáu pa ello. El regresu de la imaxe de la Patrona tamién la faemos caminando. El percorríu va acompañáu de la nuesa banda de música “Los Pizarrinos"
  • Selmana Cultural (Tercer selmana d'agostu). Mientres una selmana, realícense actividaes culturales preparaes por dellos vecinos: esposiciones, concursos, bailles, teatros, degustaciones de comíes típiques. Tol que lo deseye, puede participar con dalgún proyeutu cultural. Tamién suelen entamase una o dos verbenes.
  • Día de la Virxe del Campu (8 de setiembre). Nesti día de fiesta llocal acompañamos a La nuesa Patrona con una misa festiva y una procesión peles cais de la llocalidá.
  • Celebra les sos Fiestes Patronales n'honor de la Virxe del Campu, del 23 al 26 de setiembre.

Encierres de Génave editar

Mientres la selmana cultural n'agostu y los díes de les fiestes patronales en setiembre en Génave dase llugar los sos famosos encierres. Los encierres camperos y naturales de Génave tienen una carauterística peculiar y distintivo de los demás, soceden na so mayor parte per mediu del campu colos reses en llibertá. Los reses son empuestes polos gañanes y los cabestros dende un cortixu cercanu (5Km aprox) hasta'l nucleu urbanu. Los reses nun suelen ser toros, sinón vaquillas que dan más xuegu y suelen escapase. La gracia de los encierres ye que los genaveros alleguen al campu a cuerpu, coche, bicicleta o moto y si la vaquilla escápase, hai que salir corriendo escontra onde sía, pos en mediu del campu ye más escitante una y bones nun hai barreres, solo olivares. Una vegada les vaquillas lleguen a la entrada del pueblu empieza n'encierre más habitual nel restu d'España, el que se da peles cais; pero dacuando les vaquillas pueden dase la vuelta y volver al campu. Los encierres son dinámicos y tienen una llarga duración coles vaquillas en llibertá pel campu y les cais, realmente de los meyores del país pa los más valientes.

Gastronomía editar

Na gastronomía de Génave, destaquen los platos ellaboraos de los productos de los sos matances, como'l ajopringue que ye ellaboráu col fégadu del gochu cocío y molío, y la morciella blanca ellaborada con carne magra del gochu y carne de pita o pavu, miga de pan, güevos batíos y especies.

Esti conceyu tien unos platos propios pa les sos fiestes; asina pa la Fiesta de San Antón ye tradicional un lebrillo de "cuerva" que consiste en vinu, azucre, agua y frutes, bebida que ye acompañada con unes delicioses pataques asaes, pa la Fiesta de San Marcos, ye tradicional una caldereta de corderu y pa les Fiestes Patronales ye costume nel términu de Génave, matar un novillo y adobar la so carne pa tostala o faela en caldereta. Na Fiesta de los Santos nun falten les farrapes duces con tostones.

La gastronomía de Génave ye la típica de la Sierra de Segura: Migues de farina, Migues de pan, Folio de farina con Guíscanos, Gachamiga, Felpeyos, Ajopringue, Ajoatao, Pipirrana y Galianos. En repostería cunten con de Hornazos, flores, Roscos fritos, tortas de garbanzos, Tortas de Mantega, Panetes de Selmana Santa y borrachuelos. Amás ellaboren llicores caseros como la mistela, el pacharán y el llicor de mores.

Deportes editar

Les categoríes inferiores de fútbol faen d'esti pueblu unu de los más prolíficos de les Sierra de Segura.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Institutu d'Estadística d'Andalucía (29 de xunetu de 2010). juntadeandalucia.es (ed.): «[https://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/sima/htm/sm23037.htm Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía]». Consultáu'l 3 d'avientu de 2010.
  3. Xaén, Pueblos y Ciudaes. Volume III, páxina 1111. Heráldica de Génave. Enciclopedia editada pol Diario Xaén, 1998.
  4. Vía Michelin. viamichelin.es (ed.): «Itinerario». Consultáu'l 3 d'avientu de 2010.
  5. Centro Nacional d'Información Xeográfica (ed.): «Centro de Descargues del Centru Nacional d'Información Xeográfica». Consultáu'l 2 d'avientu de 2010.
  6. Institutu Xeográficu d'España. ign.es (ed.): «Dato y servicios xeodésicos». Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2010. Consultáu'l 6 d'avientu de 2010.
  7. Institutu Xeográficu d'España (4 d'avientu de 2010). geodesia.ign.es (ed.): «Picazo». Consultáu'l 6 d'avientu de 2010.
  8. Institutu Nacional d'Estadística. juntadeandalucia.es (ed.): «[http://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadistica/bd/torca_web/index.jsp?c_ambterr=5&c_ambsup=23037&c_area=2 Población total de Génave]». Consultáu'l 4 d'avientu de 2015.
  9. Institutu Nacional d'Estadística (INE) España (ed.): «Poblaciones de fechu dende 1900 hasta 1991. Cifres oficiales de los Censos respeutivos. Génave». Consultáu'l 17 de xunu de 2012.
  10. 10,0 10,1 Institutu Nacional d'Estadística. ine.es (ed.): «[http://www.ine.es/jaxi/tabla.do?path=/t20/y245/p05/a2009/l0/&file=00023002.px&type=pcaxis&L=0 Población por sexu, conceyos, nacionalidá (español/estranxeru) y edá (grandes grupos)]». Consultáu'l 4 d'avientu de 2010.
  11. [1]
  12. [2]

Enllaces esternos editar