Güelos ye'l llamatu col que los fíos designen al padre y la madre de los sos padres, siendo respeutivamente llamaos güelu y güela. Los padres llamen nietos a los fíos de los sos fíos. Los güelos formen parte importante de la familia estensa.

Güelu y nietu.

Nes cultures tradicionales, los güelos tuvieron un rol claru en rellación al cuidu de los neños. Esto tendió a sumir nel desenvolvimientu de la familia nuclear.

El tratu más familiar fai que la pallabra güelu" o "güela" seya reemplazada por términos más cariñosos y cercanos como yayo, tata, abu, abue, nonu, neno, papín, puzo, pá (nome del güelu), ente otros pal casu del güelu y yaya, añada, nona, abue, güeli, abu, nena, licha, puza, tita, mamina, mimi, ma (nome de la güela), ente otros, pa les güeles.

Nos casos en que los padres nun pueden brindar el cuidu fayadizu a los sos fíos, los güelos pueden tener el papel de mantenedores o tutores, por eso dende 1998 la ONG Mensaxeros de la Paz celebra cada 26 de xunetu, el Día del güelu.

El papel de los güelos nel mundu dempués del Estáu de bienestar editar

El famosu "paru" español, les families en que dambos cónyuges busquen ingresos, la privatización de los servicios de salú gratuitos y universales, les families monoparentales, inclusive el déficit (o falta de capacitación) de les guarderíes, elementos toos qu'oriellen a entamar les formes de vida y convivencia de manera solidaria interxeneracional establecieron patrones conductuales propios de la dómina actual. La deconstrucción del Estáu de bienestar dempués de concluyida la guerra fría n'Europa y el non afitamientu del mesmu nos países emerxentes modeló delles xeneraciones de moces, dacuando sobradamente preparaos, nun esquema de baxos sueldos y xornaes estenses, ensin prestaciones nin seguridá social, por lo mesmo ensin accesu a vivienda nin a creitu, p'amplies capes de la población. Ye equí, nel espaciu de la globalización y na primer década del sieglu ventiún, cuando los "antiguos nuevos" de la llamada "Xeneración X" (nacíos ente 1970 y 1981) que se caracterizaron ente otres coses por non respetar a los sos padres (entá siendo esta una xeneralización superficial) atoparon na solidaridá de los güelos (qu'en Méxicu pertenecen a la xeneración que vivió y empecipió la so etapa granible na dómina del Desenvuelvo Estabilizador), un abellugu, espresáu dacuando nuna torna al llar paternu, dacuando nun sobresueldu, n'otres ocasiones en sofitu pal cuidu de los fíos, yá seya pal esparcimientu o pal trabayu y otres vegaes nuna franca mantención de la familia nuclear. Dizse que nun hubo na historia de la humanidá, y posiblemente nun volverá repitirse un alcuentru solidariu d'esta naturaleza, inda cuando na convivencia cotidiana pueda haber resfregones, malos entendíos, o na llende, alloñamientos ensin llegar a rotura de la rellación de la familia nuclear cola familia estensa.

Ver tamién editar

  • Abuelidad

Referencies editar

Enllaces esternos editar