Gonzalo Segundo Fernández de Córdova y Rivera. (Cuenca 15 de xunetu de 1863 – Valparaíso 13 d'abril de 1928). Políticu y diplomáticu, fíu de Joaquín Fernández de Córdova y Cobos y María Teresa de Rivera y Cortázar. Trunfó nes eleiciones presidenciales de 1924 y foi Presidente d'Ecuador ente 1924 y 1925. Yera primu del tamién presidente Andrés F. Córdova.[1]

Gonzalo Córdova
diputáu Nacional del Ecuador

Vida
Nacimientu Cuenca15 de xunetu de 1863
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Valparaíso13 d'abril de 1928 (64 años)
Sepultura Cementerio de San Diego (es) Traducir
Causa de la muerte enfermedá cardiovascular
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu Abogáu
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Liberal Radical Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Encargáu del poder editar

En 1918 foi escoyíu Presidente del Senáu, y en dicha calidá asumió la Presidencia de la República, como encargáu del poder, del 8 al 17 d'ochobre y del 4 al 7 de payares, mientres el réxime del Dr. Alfredo Baquerizo Moreno.

Presidente Constitucional editar

 
Gonzalo S. Córdova, alredor de 1905.

Tou se confabuló por que Gonzalo Córdova nun gobernara sinón apenes por diez meses y, ello ye que namái mientres cinco meses: la crisis económica, la oposición de los conservadores y de los modernizadores, la so propia ideoloxía de vieyu cuñu lliberal, la so mala salú, la so neciura y sobremanera l'impautu de la represión de payares de 1922 nel espíritu de la oficialidá nuevo y progresista de les Fuercies Armaes. Gonzalo Córdova se posesionó el 31 d'agostu de 1925. El Dr. Córdova atopábase enfermu, carecía d'una enfermedá cardiaca". La llexitimidá del so trunfu eleutoral empezó a aldericase nel Congresu, hubo muertes por causa de protestes, empezó la combalechadura, primero foi la conservadora encabezada por Jacinto Jijón y Caamaño, col so dineru mercó armes y adomó compañíes d'insurxentes, atacó dende'l norte del país, y en José del Ambi llibróse una d'eses batalles, siendo ganaes les tropes conservadores poles del exércitu.

El Chachán enchióse destruyendo siete quilómetros de llinia ferrial. Púnxose mordaza a la prensa d'oposición y encarceláronse a munchos periodistes: Jacinto Jijón y Caamaño y Juan Manuel Lasso fueron derrotaos. Foi refugada pola ciudadanía la firma en Washington de l'Acta Tripartita polos Plenipotenciarios de Perú, Colombia y Brasil, que s'aseguraba l'aprobación del Tratado Salomón-Lozano, lesivu pa los intereses territoriales del Ecuador. No económico, el país esperimentaba una crisis apavoriante pola devaluación d la moneda, consecuencia de les emisiones ensin respaldu y de la inconvertivilidad de los billetes. Esistía muncha especulación, la importación en grande escala d'artículos de luxu que los bancos favorecíen. Per unos díes tamién ocupó la presidencia'l Vicepresidente Temístocles Terán. La nacionalización del Ferrocarril Transandino o ferrocarril del Sur, en términos ventaxosos pal país foi un aciertu. El Ministru de Facienda son Miguel Albornoz esplegó gran actividá pal arreglu y equilibriu de la Facienda Pública. Ibarra tuvo agua potable, inauguróse la carretera Loja-Portoviejo, en Riobamba una nueva estación ferroviaria, en Santa Rosa l'Hospital. Hasta tanto'l presidente Córdova que s'atopaba en Guayaquil pol estáu de salú y prescripción médica, a fines de mayu de 1925 atopar en Quitu.

Tamién tuvo qu'encarar la oposición de los lliberales socializantes, que'l so principal esponente yera'l políticu ya industrial quiteño Luis Napoleón Dillon. Córdova nomar ministru de Facienda, pero, según aducía la prensa serrana, Dillon nun llograra'l plácet del Bancu Comercial y Agrícola de Guayaquil que práuticamente decidía na política del Gobiernu. En 1922, Dillon entamara La Sociedá de Creitu Internacional en Quito pa emitir moneda na Sierra. "La sociedá yá había impresu y rexistráu los sos billetes", escribe la historiadora Linda Alexander Rodríguez, "cuando Francisco Urvina Jado (xerente del Bancu Comercial y Agrícola) enterar de que los billetes nun teníen respaldu", y pa "protexer la moneda nacional" llogró que'l ministru de Facienda, Alfonso Larrea, prohibiera la circulación d'esos billetes. Por estes razones personales y tamién rexonales ya ideolóxiques Dillon repunaba la plutocracia de Guayaquil y sobremanera a Urvina Jado.

Dillon escribía regularmente nel periódicu L'Antorcha del grupu socialista del mesmu nome y dende esa tribuna clamaba contra "la corrupta plutocracia costeña " y esixía la reforma social. La oposición a C6rdova provenía, amás, del periódicu L'Abanderáu, dirixíu pol teniente coronel en serviciu pasivu Víctor M. Naranxal. Ente los sos llectores taben los militares. Naranxal clasificar en dos categoríes: los oficiales políticos como Leonidas Plaza que s'ocupaben de los sos intereses y los oficiales profesionales como'l xeneral Francisco Gómez de la Torre que s'esmolecíen pola suerte de los ecuatorianos. Pidía que se forxara un Exércitu nuevu. Y asina asocedió. Creóse la "Lliga Militar" integrada por oficiales nuevos que buscaben la renovación social y económico del Ecuador. El socialismu influyía nellos y tamién la mística "cola sobre Roma " (1922) y el nacionalismu de Benito Mussolini, bebíos dambos de los llabios de los instructores de la Misión Italiana. La Xunta Militar Chilena que depunxo al presidente Arturo Alessandri (1924) foi'l modelu que se propunxeron siguir en cuanto presentárase la oportunidá.

L'alministración de Córdova díbase a pique. A los cinco meses de xestión tuvo qu'ausentase a Guayaquil por razones de salú. La estadía nesa ciudá aumentaba la medrana serrana de que Córdova fuera un prisioneru de la plutocracia. El presidente del Congresu, Alberto Guerrero Martínez, quien aspiraba a la presidencia de la República nel próximu periodu, gobernó ente febreru y xunu de 1925 mientres Córdova tuvo ausente. Guerrero foi duru cola oposición: desterró a Jijón y Caamaño y al coronel Lasso. Llogró que'l Congresu aprobara la compra del 75% de les aiciones de la Empresa del Ferrocarril Guayaquil-Quito n'abril de 1925 y presidió con ello la xunta d'accionistes.

El Bancu Comercial y Agrícola emprestó'l dineru. La delda pública interna con esi bancu, qu'en 1913 foi de 4' 907.000 sucres, xubió a 27' 262.496 en 1925. El déficit fiscal llegara a nueve millones y mediu de sucres. Les importaciones yeren suntuoses y taben fomentaes pola banca. El malestar creció cuando se supo en marzu de 1925 que Brasil, Colombia y Perú roblaren el 24 de marzu de 1922 una Acta Tripartita y que, pol Tratáu Salomón-Lozano, Colombia venciera al Perú estenses rexones del nororiente que fueren ecuatorianes hasta 1916, añu en qu'Ecuador les apurrió a Colombia nel Tratáu de llendes definitives Muñoz Vernaza - Suárez. Anque Ecuador nun conoció'l testu del Tratáu Salomón-Lozano sinón n'ochobre de 1925, el saber que Perú s'introducía como una cuña ente Colombia y Ecuador na frontera nororiental trescaló los ánimos y debilitó al Gobiernu.

La suma de toes estes circunstancies produció'l golpe d'Estáu del 9 de xunetu de 1925, conocíu como Revolución Xuliana. Córdova foi prindáu y el 23 d'agostu de 1925 coló al destierru en Valparaíso, Chile, onde morrió en marzu de 1928, a los 65 años d'edá. Al encetar el 'Aysen ', que lo conducía a Paita, dixo: 'Lo que pido ye que col mesmu rigor que s'usó conmigo, criticar a esa cáfila (caravana) de bandíos que robaron a la Nación a la solombra del mio nome'.

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Leonardo Sotomayor y Luna
Camilo Andrade
Ministeriu del Interior José Vicente Trujillo
Carlos Jaramillo
Ministeriu de Hacienda Miguel Albornoz
Ministeriu de Rellaciones Esteriores Alberto Larrea Chiriboga
Camilo Octavio Andrade

Fonte:[2]

Fallecimientu editar

Por cuenta del so derrocamientu abandonó'l país, morriendo exilado trés años dempués, en Valparaíso, Chile, el 13 d'abril de 1928.

Legáu editar

Sobresalió como un escelente escritor, periodista, profesor, lliteratu, diputáu, senador, presidente de conceyos, Gobernador, Subsecretariu de Cancillería, Ministru de Cortes, Canciller Plenipotenciario, Conseyeru. Home de talentu poderoso, bonable, viviegu nunca foi sobeyosu, bien bondosu. Baxó del solio ensin deshonor nengunu.


Predecesor:
José Luis Tamayo
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de setiembre de 1924 - 9 de xunetu de 1925
Socesor:
Primer Gobiernu Provisional

Referencies editar

  1. . Consultáu'l 24 de marzu de 2016.
  2. Paz y Miño, Juan. Economia de Gonzalo Cordova.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar