Gonzalo Díaz de Pineda

esplorador y conquistador asturianu del sieglu XVI

Gonzalo Díaz de Pineda (sieglu de XVIL'Infiestu – 1545Perú) foi un militar español que participó na conquista de les actuales Perú y Ecuador. Xunto con Francisco Pizarro prindó al inca Atahualpa, en 1532; y al añu siguiente partió con Sebastián de Belalcázar escontra la conquista del Reinu de Quitu, onde escorrió al postreru xeneral inca, llamáu Rumiñahui.

Gonzalo Díaz de Pineda
Vida
Nacimientu L'Infiestu[1]sieglu de XVI[1]
Nacionalidá España
Muerte Perú1545[1]
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu Alcalde Metropolitano de Quito (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Foi teniente de gobernador y capitán xeneral del Gobiernu de Quitu en 1538, amás d'Alcalde de primer votu d'esa ciudá en 1541.[2] Tamién participó de delles espediciones fallíes en busca del País de la Canela y El Dorado.

Gonzalo Díaz de Pineda taba casáu con una fía de Pedro de Puelles y tomó parte activa na Batalla de Iñaquito contra'l Virréi Blasco Núñez Vela, engarrando so la bandera de Gonzalo Pizarro que s'oponía a les Lleis Nueves. Nun sorpresivu ataque poles tropes del virréi cerca de Motupe (norte de Perú), viose obligáu a fuxir al monte cercanu de algarrobos. Unos díes dempués finó al inxerir unes plantes venenoses.

La Lleenda del El Dorado editar

Mientres la conquista del Reinu de Quitu pol conquistador Sebastián de Benalcázar, llegó a oyíos de los españoles una lleenda al respective de la esistencia de "El Dorado". Los indíxenes de Quitu narraben que pol oriente esistía un pueblu con templos y palacios fechos d'oru, onde'l cacique cubría'l cuerpu con polvu del apreciáu metal, que tanto oru esistía que llanzaba a les llagunes n'homenaxe a los sos dioses. Amás complementaben la lleenda diciendo que neses rexones esistía infinidá d'árboles de canela. Por esa razón el país d'El Dorado ye llamáu País de la Canela. Esta lleenda espertó la cobicia de los españoles, especialmente d'aquellos que desempeñaben funciones oficiales y que fácilmente podíen entamar espediciones. D'esta manera'l primeru qu'acometió la empresa de dir á esplorar la cuenca del ríu Amazones ecuatoriana con una espedición en busca del País de la Canela y El Dorado foi Gonzalo Díaz de Pineda, unu de los conquistadores y primeros pobladores de Quitu. La cuenca del ríu Amazones qu'esploró foi l'antigua Gobernación de Canelos y Gobernación de Quijos y güei ye la provincia ecuatoriana de Napo. Esta rexón foi ocupada polos indíxenes Quijos y Yumbos. En resume la ruta que siguió la espedición foi Tumbaco, Guamani, Papallacta, Cosanga, Baeza y Sumaco (Zumaco).

Espedición pola Rexón de Canelos y Quijos (1538-39) editar

En setiembre de 1538, apenes cuatro años escasos dempués de fundada Quitu, foi cuando salió d'equí la primer espedición esploradora de la Cuenca del ríu Amazones; el so xefe yera Gonzalo Díaz de Pineda. Componiase esta primer espedición en busca d'El Dorado na tierra de Canelos, d'unos 130 españoles, ente los cualos había 45 caballeros, 30 ballesteros y 10 arcabuceros; de Maese de Campu diba Angelo de Armendaña y por Alférez foi nomáu Gonzalo Herrera de Zalamea, dambos vecinos de Quitu. En fornir la espedición gastó Gonzalo Díaz de Pineda más de 8 mil peso y pa esta espedición fabricó la primer pólvora que se fixo en Quitu.

Tomaron los espedicionarios el camín por Cumbayá y Tumbaco, trasmontaron el Cordal por Guamani y descendieroon á Papallacta; cuando empezaron á internase nos montes de Atunquijos, saliéron-yos l'alcuentru dalgunos indíxenes Quijos de guerra y apostáron-yos el pasu. Engarraben con denuedo los bárbaros Quijos, yá acometiendo á los espedicionarios por ente los árboles del monte, yá faciendo rodar sobre ellos galgas enormes dende los argañales ó peñoles en que se fortificaren pa defender la entrada de los estranxeros desconocíos á los montes nativos d'ellos. El camín yera fragosu y taba llenu de fasteres y derribadorios; la tupia vexetación estorbaba la marcha y les continues agües facer cafiante. Sicasí, Gonzalo Díaz de Pineda siguió hasta dar nel valle de Cozanga, dempués de vencer y esbaratar les tropes de los bárbaros Quijos, casi del tou desnudos, que-y fixeron guerra.

De los nevaos y de les llagunes del gran Cordal Oriental baxen regueros y regatos innumberables, de que la so congregación formar riegues y ríos caudalosos que se dirixen á arramar les sos agües na inmensa hoya del Amazones. Gonzalo Díaz de Pineda alloñárase como unes 40 llegües de distancia de Quitu y nel so viaxe d'esploración á la rexón oriental tocara nel valle de Cozanga, dempués de travesar el ríu de Maspa. El ríu de Maspa tien el so más remotu orixe nos Cordales de Pambamarca, pasa por Oyacachi, recibe los pequeños tributarios qu'esquiten de Guamani y, faciendo una llixera curva, dirixir escontra l'este. El ríu Cozanga naz tres del Antisana y, tomando un camín casi paralelu al Maspa y formando tamién una curva enllargada, empónse á atopase col Maspa, pa constituyir xuntos el caudalosu Coca. Los espedicionarios de Pineda establecieron el so campamentu nel valle estrechu que llinden per un sitiu el Maspa y por ótro el Cozanga; ellí dexó kis caballos y, caminando á pie, siguió con dalgunos de los sos compañeros la esploración en busca del país de la Canela hasta llegar á les faldes del volcán Sumaco que se llevanta casi aislláu del Cordal principal, como un puexu qu'avanzara escontra adientro nel océanu de la enrevesosa vexetación de la banda oriental. Gonzalo Díaz de Pineda atopó una non escasa población d'indíxenes selvaxes nel valle que forma la base del cuetu de Sumaco y, gastaos 27 díes en percorrer la contorna, buscandó camín pa siguir alantre, tornó desanimáu, al real, onde había dexáu esperando á los sos compañeros. La resultancia de la espedición fuera un desengañu; la realidá taba bien lloñe de corresponder á les ilusiones de la fantasía. El descubrimientu del ríu Cozanga y del volcán de Sumaco foi la única resultancia positiva de la primer espedición de los conquistadores españoles á la rexón amazónicu ecuatoriana.

Gonzalo Díaz de Pineda dio vuelta a Quitu, ensin que sepamos con seguridá'l tiempu precisu que gastó na so primer espedición; seis meses dempués preparábase pa faer una segunda espedición; pero variando de direición na so ruta, pos determinó entrar por Tusa, esto ye, como unes 20 llegües más al norte del puntu onde entrara la primer vegada; frustróse esta nueva espedición cola noticia de que laude a Quitu Gonzalo Pizarro, col nomamientu de Gobernador de Quitu.

N'avientu de 1540 foi electu Alcalde de primer votu del Cabildru de Quitu, exerciendo'l cargu ente'l 1 de xineru y 31 d'avientu de 1541.[2]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 URL de la referencia: http://famousamericans.net/gonzalodiazdepineda/. Data de consulta: 18 payares 2021.
  2. 2,0 2,1 Gomezjurado Zevallos, Javier (2015) Quito: Historia del Cabildru y la Ciudá, primer (en castellanu), Institutu Metropolitanu de Patrimoniu, páx. 90. ISBN 978-9942-20-821-7.

Enllaces esternos editar

[1] (n'inglés)


Predecesor:
Desconocíu
 
Alcalde de Quitu

1 de xineru a 31 d'avientu de 1541
Socesor:
Desconocíu