Gran Esposa Real (n'antiguu exipciu: ta hemet nesu) yera'l títulu de delles de les esposes de los faraones. Utilizar por primer vegada, mientres el segundu periodu entemediu, la reina Nubemhet, esposa de Sobekemsaf I;[1] pero foi Meretseger, la esposa de Sesostris III, la primer reina consorte qu'escribió'l títulu (wrt) xunto al so nome nun cartuchu.[2][3]

Gran Esposa Real
títulu real o nobiliariu
reina consorte
Cambiar los datos en Wikidata
Gran Esposa Real
en xeroglíficu
M23N41
X1
wr
t

ḥmt nswt wrt
{{{3}}}

Cargu oficial editar

 
Escultura en madera con incrustaciones de piedra y metal de Tiy, Gran Esposa Real d'Amenofis III y madre d'Ajenatón. Nótese la corona de la diosa Hathor colos cuernos como marcu xunto col discu solar y los dos grandes plumes d'avestruz, identificatorio del so rol como Gran Esposa Real. Dinastía XVIII. Imperiu Nuevu.

La Gran Esposa Real yera la consorte oficial. El cargu sufrió diversos cambeos y foi afaciéndose a les diverses circunstancies del aportar social, relixosu y políticu de la realeza.

Asina, mientres el cargu foi exercíu por hermanes o medies hermanes (fíes de l'anterior Gran Esposa Real) a efeutos de llexitimar l'ascensu al tronu d'un determináu renuevu real, como foi'l casu de Hatshepsut con Thutmose II, tamién la posición foi exercida por fíes del rei en cursu, como foi'l casu de Ramsés II quien tomó a la so fía Meritamón como gran consorte real.

N'otros casos, la posición foi exercida por muyeres que nun teníen nengún venceyu sanguineu cola casa reinante, casu escepcional. La única estranxera de la que se sabe qu'algamó'l títulu de Gran Esposa Real foi la princesa hitita Maathornefrura, a la que Ramsés II concedió'l títulu tres la muerte de les sos dos primeres grandes esposes, Nefertari y Isis-Nefert, anque los sos fíos nun tuvieron accesu al tronu. N'otres ocasiones el títulu yera concedíu a una esposa secundaria a la muerte del faraón, si ye que yera un fíu so l'herederu.

Magar la mayoría de los exipcios yeren monógamos, el faraón tenía otres esposes (y concubinas) de menor rangu, lo que-y dexaba contraer matrimonios por cuestiones dinástiques (cola heredera del derechu real), por cuestiones sentimentales, y tamién por cuestiones polítiques y diplomátiques (coles fíes de los sos aliaos, tanto nacionales como estranxeros).

La Gran Esposa Real gobernaba la Casa Jeneret, institución de gran influencia ya independencia económica, y a los funcionarios que trabayaben pa los talleres, el alministradores y el sirvientes de la mesma.

Iconografía editar

La identificación de la Gran Esposa Real ye clara dende'l momentu que la muyer que la exercía yera portadora de determinaos atributos, fueren rituales o políticos.

Dende la dinastía XII, la Gran Esposa Real tenía derechu a poner el so nome nun cartuchu, al igual que'l faraón.

Mientres l'Imperiu Nuevu, un atributu típicu yera la Corona Atef compuesta de dos plumes d'avestruz con base del discu solar y el cuernu de la diosa Hathor. En dellos casos, afatar con una imaxe de la diosa Nejbet, que'l so animal emblema yera la utre.

Funciones relixoses editar

 
Nefertari la Gran Esposa Real del rei Ramsés II. Afatada con corona de plumes d'avestruz y discu solar. Reparar los cartuchos qu'arrodien el so nome. Dinastía XIX. Imperiu Nuevu.

Na historia del Antiguu Exiptu coesistíen diversos cultos al traviés de la xeografía del país, talmente qu'en cada ciudá esistía un dios patronu de la mesma, como nel casu d'Abydos col dios Osiris, Tebas col dios Amon, Menfis con Ptah, Ajmin col dios Min y demás. Dientro del aportar del desenvolvimientu relixosu, na dómina del Imperiu Nuevu desenvolviérase llargamente'l conceutu de tríada: l'adoración del dios, la so esposa y el so fíu a manera de proyeición familiar reproducida na familia reinante, onde'l faraón representaba al dios, la Gran Esposa Real a la divina consorte del dios y el príncipe herederu al retueyu divín del dios.

Asina, en diverses ciudaes, conforme al dios patronu de la ciudá, floriaron diversos cultos y práutiques relixoses onde tanto'l faraón personificaba al dios, como la so Gran Esposa Real encarnaba a la so divina consorte y l'herederu al tronu'l renuevu divín. Por casu, na ciudá de Abydos, el cultu a Osiris implicaba una importancia fundamental al rol de la Gran Esposa Real, quien tenía la misión d'encarnar a la esposa del dios, Isis, p'asina exercer los rituales d'alicar al dios muertu.

Similar práutica puede vese nes festividaes de la ciudá de Tebas, onde'l patronu, Amon, tenía como divina esposa a Mut y el fíu yera Jonsu.

La posición de Gran Esposa Real implicaba un cientu de funciones rituales, non solo de calter políticu, sinón tamién pa cubrir determinaes actividaes rellacionaes col universu de deidaes, nuna clara inxerencia del estáu na vida relixosa de los exipcios.

La Gran Esposa Real yera la representación de Isis na tierra, lo qu'acarretaba les carauterístiques de ser la proteutora del faraón (como Isis lo foi d'Osiris). En diverses festividaes y procesiones relixoses, el rol de la Gran Esposa Real yera por demás importante y en delles de calter fundamental.

Socesión al tronu editar

L'orde de socesión nel Antiguu Exiptu pasaba al traviés de les muyeres de la familia real, polo que l'herederu tenía de casase con una fía de l'anterior Gran Esposa Real, depositaria de los derechos: el faraón yera'l Horus viviente, y l'heriedu divín que-y acreditaba como tal tresmitir por llinia materna. Esti matrimoniu yera necesariu, sobremanera, cuando'l faraón yera fíu d'una esposa secundaria, otru príncipe de la casa real, o inclusive un usurpador que venía de otra familia (como asocedió en distintes ocasiones dando llugar a un cambéu de dinastía), pero siempres calteniendo los derechos heredaos del fonduxe anterior.[4] Matrimonios secundarios con otres muyeres de la familia real aseguraben herederos del mesmu llinaxe, según princeses que pudieren convertise n'esposes reales. Les princeses reales tamién desempeñaben una función primordial na relixón, una y bones la Gran Esposa Real oficiaba los ritos como sacerdotesa de distintos templos, nun pueblu onde la relixón taba inexorablemente enxareyada coles funciones de los gobernantes.[5]

La principal función política que centraba la Gran Espora Real yera pos la de caltener el fonduxe real. En dellos casos, el títulu de Gran Esposa Real yera precedíu pol epítetu a manera de títulu cortesanu de "la dadora d'herederos", realzando que la socesión real tuviera de pasar por un fíu d'ella, fora varón o muyer.

Renuevu masculín editar

Si'l casu fuera'l primeru, un príncipe varón nun tendría problemes de llexitimar la so ascensión al tronu, al tener plenu derechu por ser herederu del faraón y fíu de la Gran Esposa Real. Por casu, el casu del matrimoniu del faraón Amenhotep III y la so Gran Esposa Real Tiy, quien dotó al rei de dos fíos varones: el primer herederu, el príncipe Thutmes, ignoto por tener una muerte temprana, dándose la oportunidá de que'l segundu fíu de la Gran Esposa Real fora finalmente'l socesor del faraón, el príncipe Amenhotep, quien foi a posteriori más conocíu como Ajenatón.

Renuevu femenín editar

Si la Gran Esposa Real concebía una fía, dicha princesa tenía escases posibilidaes de aportara a reina-faraón. El so destín más probable yera ser casada con un fíu del rei –dacuando nacíu de la rellación con una esposa de menor rangu– o con un pretendiente al tronu a quién nengún venceyu sanguineu xuniera cola casa reinante.

 
Estatua de Hatshepsut.

El meyor exemplu que nos brinda la hestoria de reina-faraón ye Hatshepsut, quién siendo fía favorita del rei Tutmosis I y la so Gran Esposa Real, atopó torgues p'asoceder al so padre, razón pola cual foi casada con un príncipe real, fíu d'una esposa secundaria del rei, el futuru faraón Tutmosis II.

Esta mesmu costume puede ser reparada nel casamientu del nuevu príncipe Tutanjatón, quién siendo probablemente fíu del rei Ajenatón y una esposa de menor rangu, tuvo como Gran Esposa Real a Anjesenamón, frutu del faraón y la so Gran Esposa Real, la bella Nefertiti.

La función política de la posición de Gran Esposa Real queda más explícitamente de manifiestu cola estinción de la Dinastía XVIII, que escastóse na so llinia masculina cola prematura muerte de Tutanjamón, quién nun dexó herederu. El socesor al tronu, l'antiguu chaty del faraón herexe, el noble Ai, xubió al poder casando a una de les princeses de la Gran Esposa Real de Ajenatón, la princesa Anjesenamón, pa caltener la rellación col fonduxe.

De la mesma, a la muerte del faraón Ai, un usurpador tomó'l tronu, Horemheb, quién casó a una fía d'Ai como Gran Esposa Real, la princesa Mutnedymet. D'esta forma, el nuevu faraón Horemheb pretendió da-y un aspeutu de llexitimidá a la so ascensión al tronu y asina aparentar el so reináu como una continuidá de la dinastía anterior.

Grandes Esposes Reales editar

 
Ahmose-Nefertari, qu'instauró una llarga dinastía de Grandes Esposes Reales na dinastía XVIII.

La madre del herederu al tronu nun tenía por qué ser Gran Esposa Real, pero una vegada yera coronáu faraón solía conceder a la so madre esi títulu xunto con otros, inclusive anque ella nun tuviera esi derechu mientres la vida del so home, como fixo Amenhotep III cola so madre, Mutemuia;[6] inclusive dacuando, el títulu conceder de forma póstuma, como a Iset, la madre de Tutmosis III.[7]

El mayor grau de poder d'una Gran Esposa Real foi algamáu por Hatshepsut, quien dempués de la muerte del so maríu, Tutmosis II, convertir en rexente mientres la minoría del so fiyascu, Tutmosis III, asumiendo finalmente'l títulu de faraona y tomando decisiones propies d'un gobernante. Anque hubo otres reines que gobernaron Exiptu, Hatshepsut foi la primer muyer que tomó'l títulu de faraón, torgando'l matrimoniu ente'l nuevu rei, fíu d'una esposa secundaria, y la so fía, la princesa real Neferura, única persona que podía llexitimar l'ascensu al tronu del socesor.[8]

Mientres el periodu de Amarna, el faraón Ajenatón alzó la so Gran Esposa Real Nefertiti a una posición bien cercana a la suya propia, de cuenta que podría considerase como correxente con él, dándo-y un papel muncho más prominente nos rituales relixosos que cualesquier otra Gran Real Esposa tuviera antes o dempués d'ella.

Anque Ramsés II nun concedió la so Gran Esposa Real Nefertari nenguna facultá estraordinaria, sí-y dio un gran protagonismu, asitiando estatues d'ella del mesmu tamañu que les suyes y construyéndo-y el so propiu templu en Abu Simbel, un actu ensin precedentes na historia del Antiguu Exiptu.

Les esposes secundaries del faraón (hmt nsu) polo xeneral nun son mentaes nes inscripciones de los monumentos salvu esceiciones como la de Kiya, esposa secundaria de Ajenatón, que-y concedió'l títulu de Esposa Bien Amada.,[9] hemet mererty aat anque tamién esisten referencies en forma mas embrivida como La Favorita o ta shepset. Otru exemplu d'esceición ye'l casu de la reina Isis-Nefert, probablemente la primer esposa del gran Ramsés II, que convivió a la solombra de la Gran Esposa Real d'aquel faraón, la renombrada Nefertari, y que a asocedió nel puestu al so fallecimientu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Cites editar

  1. Dodson, After the Pyramids páx. 21.
  2. Dodson y Hilton, The Complete Royal Families of Ancient Egypt, páxs. 25-26
  3. L. Holden, op. cit., páx. 302.
  4. Arab, Sameh. «The queens of Egypt» (inglés). Consultáu'l 19, 11, 2008.
  5. Seawright, Caroline. «Hatshepsut, Female Pharaoh of Egypt» (inglés). Tour Egypt. Consultáu'l 19, 11, 2008.
  6. Joann Fletcher, op. cit., páx.167
  7. Dodson y Hilton, op.cit., páx. 138
  8. Christensen, Martin K.I.. «Women in Power: BCE 4500-1000» (inglés). Consultáu'l 19, 11, 2008.
  9. Nicholas Reeves, op. cit., páx. 24

Bibliografía editar

  • Dodson, Aidan (2000). After the Pyramids. Editorial Rubicon. ISBN 0-948695-52-8.
  • Dodson, Aidan y Hilton, Dyan (2004). The Complete Royal Families of Ancient Egypt. Ed. Thames & Hudson. ISBN 0-500-05128-3.
  • Holden, L. y otros títulu= Egypt’s Golden Age: The Art of Living in the New Kingdom, 1558-1085 B.C. (1982). . Ed. Museum Of Fine Arts (Boston). ISBN 0-87846-207-4.
  • Fletcher, Joann (2000). Egypt's Sun King – Amenhotep III. Duncan Baird Publishers. ISBN 1-900131-09-9.
  • Reeves, Nicholas (1990). The Complete Tutankhamun. Editorial Thames and Hudson. ISBN 0-500-05058-9.

Otra información editar