Gran Guerra del Norte

La Gran Guerra del Norte ye'l nome que se-y da a una llarga serie de conflictos nel norte y l'este d'Europa mientres el periodu 1700-1721, na que tuvo en xuegu la supremacía nel Mar Bálticu.

Gran Guerra del Norte
Parte de Guerras ruso-sueca (es) Traducir
Fecha 22 febreru 1700 → 10 setiembre 1721[1]
Llugar Europa
Resultáu Tratáu de Nystad, Victoria rusa.
Belixerantes
Bandera de Suecia Imperiu suecu
Imperiu otomanu (1710-1714)
República de les Dos Naciones
(1704-1709)
Cosacos ucraínos
(dende 1708)
Holstein-Gottorp
(1700-1714)
cantu Imperiu rusu
Bandera de Dinamarca Reinu de Dinamarca y Noruega
(1700 y 1709-1720)
República de les Dos Naciones
(1700-1704; 1709)
Eleutoráu de Saxonia
(1700-1706; 1709)
Prusia
(1715-1720)
Hannover
(1715-1719)
Comandantes
Bandera de Suecia Carlos XII de Suecia
Bandera de Suecia Ulrica Leonor de Suecia
Bandera de Suecia Federicu I de Suecia
Ahmed III
Estanislao I de Polonia
Iván Mazepa
Federicu IV de Holstein-Gottorp
cantu Pedru I de Rusia
Bandera de Dinamarca Federicu IV de Dinamarca
Augusto II de Polonia
(Federicu Augusto de Saxonia)
Federicu Guillermu I de Prusia
Xurde I de Gran Bretaña
Baxes
25 000 suecos muertos nes batalles y 175 000 muertos por enfermedaes
Muertos otomanos y cosacos desconocíos
30 000 rusos muertos nes batalles
les perdes totales desconocíos
[editar datos en Wikidata]
Suecia (mariellu) y Dinamarca-Noruega (colloráu) dende 1658. En verde los territorios recuperaos por Dinamarca-Noruega col Tratáu de Copenhague.

Aniciar pola rivalidá ente Suecia, entós dominante nel norte d'Europa, y los sos vecinos Rusia, Dinamarca-Noruega y la República de les Dos Naciones; estos trés Estaos, xunto con Saxonia, formaron una coalición antisueca en 1700. La guerra pudo faese una cola Guerra de Socesión española en 1707, pero los suecos refugaron les invitaciones de Francia p'arreyase nun conflictu ayenu.

Les aliances camudaron nel cursu de la guerra. La coalición aliada foi rota finalmente poles resonantes victories sueques, pero restablecer en 1709, en fracasando una invasión sueca en Rusia. Hannover y Prusia sumar a los aliaos en 1715. Suecia, pela so parte, nun llogró establecer una alianza militar sólida con nenguna potencia estranxera, y les victories aliaes predominaron na segunda metá del conflictu. El conflictu terminó en 1721 col Tratáu de Nystad, cola derrota sueca y l'alzamientu de Rusia como potencia mundial de primer orde.

Antecedentes editar

L'orixe de la guerra foi'l choque d'intereses territoriales ente Suecia y los sos vecinos Dinamarca-Noruega, Rusia y Polonia, que desencadenó una alianza ente estos trés Estaos contra'l poder sueco. Suecia, ente 1560 y 1658, forxara un imperiu nel Bálticu al traviés de conquistes de territorios de los países vecinos y convirtiérase nuna potencia mundial col predominiu na Europa del Norte. Los sos vieyos enemigos esperaben el momentu aparente pa recuperar los territorios perdíos y enanchar la so influencia rexonal.[2]

El expansionismo suecu editar

 
Carlos XII de Suecia.

Suecia siguiera una agresiva política esterior dende l'afitamientu de la so independencia nel sieglu XVI, enfrentándose a la rivalidá danesa y polaca. Esos dos naciones protagonizaren unes ganes ante l'exércitu suecu, en guerres que punxeren en peligru la so propia independencia.[ensin referencies]

Tres una intervención en Rusia, Suecia arrampuñó-y a esi país, col Tratáu de Stolbovo de 1617, la so salida al Mar Bálticu. Tres la Paz de Westfalia en 1648 y la conclusión de la Guerra de los Trenta Años, Suecia axudicóse territorios nel norte del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, qu'incluyíen l'occidente de Pomerania, conocíu como Pomerania Sueca, según los obispaos secularizados de Bremen y Verden, y la ciudá de Wismar. Coles mesmes nesa mesma dómina llogró de Polonia la cesión de Livonia y, col Tratáu de Roskilde con Dinamarca y Noruega, importantes territorios d'esos dos países.[ensin referencies]

Mientres el reináu de Carlos XI, les dificultaes económiques provocaron que'l país caltuviérase neutral na mayoría de los conflictos europeos. El rei empecipió una serie de reformes alministratives y militares, consciente de l'amenaza de los sos vecinos. A la so muerte, en 1697, el so fíu Carlos XII heredaba un país fortalecíu, con un exércitu que, anque relativamente pequeñu, yera unu de los meyor preparaos d'Europa. Pola minoría d'edá del nuevu rei —solo cuntaba catorce años estableció un gobiernu rexente hasta 1700, que siguió la política neutral del so antecesor.[ensin referencies]

 
Pedru I de Rusia.
 
Federicu IV de Dinamarca y Noruega.
 
Augusto de Polonia y Saxonia.

Rusia editar

A finales del sieglu XVII, Rusia yera un país probe y con muestres visibles d'atrasu. El gobiernu de Pedru I dende 1696 (nel tronu dende 1682) supunxo grandes cambeos pal país. El zar introdució una serie de reformes nos más diversos ámbitos: cultura, política, sociedá, economía y exércitu, que teníen como oxetivu modernizar el país siguiendo los patrones de la Europa Occidental.

Pa fomentar l'intercambiu comercial col occidente y crear una fuercia naval poderosa, Pedro enfrentar a la rivalidá del Imperiu otomanu, entós una potencia rexonal qu'apoderaba'l Mar Negru. Intentó forxar una alianza coles potencies europees pa combatir a los turcos, pero la falta d'ésitu fíxo-y volver la mirada escontra'l Bálticu y aceptar les ufiertes daneses d'integrar una alianza contra Suecia.

Dinamarca y Noruega editar

Dinamarca y Noruega topábense xuníes so una monarquía dende 1523. Dinamarca caltenía una destacada importancia naval, pero la so posición na rexón nórdica amenorgárase en favor de Suecia tres destructives guerres, sobremanera dempués de les perdes territoriales del Tratáu de Roskilde, qu'implicaron perdes pa Noruega y l'esclusión de Dinamarca del sur d'Escandinavia. Nes últimes guerres contra Suecia, Dinamarca y Noruega recuperaron Bornholm y la provincia de Trondheim, pero Escania, Halland, Blekinge y Bohuslän permanecieron sueques. Enriba, el ducáu de Holstein-Gottorp, vasallu del rei danés, declarárase independiente dende 1658, sofitáu pol gobiernu suecu. Los diplomáticos daneses intentaron per primer vegada una alianza con Pedru I mientres el viaxe qu'ésti realizó a la Europa occidental en 1697.

Polonia editar

Na segunda metá del sieglu XVII, la República de les Dos Naciones, col so centru de gravedá políticu en Polonia, calteníase como unu de los mayores Estaos d'Europa. Sicasí, el país pasaba por una etapa de marcada decadencia, carauterizada pola destrucción, en siendo escenariu de delles guerres qu'amenorgaren significativamente la so población. Nesti ocaso políticu destacaba la influencia del Sejm, que fomentaba'l retrasu llexislativu pola falta de consensu. En 1697 foi escoyíu rei de Polonia, Augusto II, eleutor de Saxonia. La política del nuevu rei emponer a combatir la oposición y a tratar d'impulsar el absolutismu. Consideró recuperar l'antiguu poder de Polonia na Europa Oriental por aciu conquistes, y pallo concibió la idea d'una guerra contra l'Imperiu otomanu. La situación n'Europa fixo imposible una aición militar contra Turquía, polo que'l monarca inclinar contra Suecia, país que-y había arrebatáu Livonia a Polonia na década de 1620.

Créase l'alianza editar

L'alianza ente Dinamarca, Rusia y Polonia-Saxonia cuayó, nel mayor secretu, na seronda de 1699. El 12 de febreru de 1700, tropes saxones atacaron la ciudá sueca de Riga y les sos fortificaciones aledañas en Livonia. El 20 de marzu del mesmu añu, Federicu IV de Dinamarca intervieno militarmente contra Holstein-Gottorp, dando entamu a la guerra.[ensin referencies]

Guerra Suecu-danesa (1700) editar

 
Mapa de la Gran Guerra del Norte, de 1700 a 1709.

Federicu IV de Dinamarca unvió una fuercia de venti mil homes contra Holstein-Gottorp, y topó una débil resistencia de les fuercies ducales y los sos aliaos suecos, consistente namái nunos cinco mil defensores sol mandu de Johan Gabriel Banér, polo qu'en bien pocu tiempu llogróse la conquista casi total del territoriu del ducáu y baltáronse les sos fortificaciones recién reconstruyíes. Los defensores, escorríos pol enemigu, tuvieron que retirase escontra la fortaleza de Tönning, en Schleswig, plaza que llueu foi sitiada polos daneses, el 21 d'abril.

En defensa de Holstein-Gottorp movilizáronse tropes destacaes nes posesiones sueques n'Alemaña, según un exércitu del Principáu de Luneburgu, un Estáu garante, como Suecia, de la soberanía de Holstein-Gottorp. Los refuerzos sumaron dieciocho mil homes, que se punxeron en marcha escontra Tönning. L'exércitu danés retirar del asediu y prefirió allegar al alcuentru de los refuerzos. Los exércitos enemigos acamparon mui cerca unu del otru, pero nun presentaron batalla.

Carlos XII de Suecia, enteráu de les operaciones danés y saxón na so zona d'influencia, entainó la reorganización de l'armada y l'exércitu. Escoyó combatir primero a Dinamarca antes de responder enérxicamente a Saxonia. En xunu, zarpó del puertu de Karlskrona una flota de 38 buques suecos. Mentanto, un exércitu suecu mover a Escania y otru más a la frontera con Noruega, previendo un posible ataque dende esi país.

L'armada danesa bloquió la entrada al Oresund, polo que los suecos tuvieron que movese pel este, n'agües pocu fondes que dieron llugar l'encallamientu de tres buques. A la flota sueca sumóse una flota anglu-holandesa xunto a la islla de Ven. Tanto Inglaterra como los Países Baxos yeren tamién garantes de la independencia de Holstein-Gottorp. Asitiaos nes mariñes de Ven, les fuercies conxuntes bombardearon a los daneses, que se retiraron a Copenḥague.

En llugar de socorrer direutamente a Holstein-Gottorp, el mandu suecu decidió desembarcar tropes na islla de Selandia, en Humlebæk, al sur de Helsingør. El 25 de xunetu empezó'l desembarcu, atopando bien poca resistencia, pos l'exércitu danés prefirió esperar al enemigu en Copenḥague. A principios d'agostu, con diez mil homes, Carlos XII coló escontra Copenhague.

 
Asediu de Copenhague de 1700.
 
Carlos XII desembarca en Selandia.

Primero que se produxera un eventual asaltu a la ciudá, Federicu IV de Dinamarca ufiertó negociaciones a Holstein-Gottorp y a Luneburgu. El 8 d'agostu de 1700 roblóse'l Tratáu de Traventhal,[3] nel que Dinamarca reconocía la independencia del ducáu. Asina, retirar de la guerra Inglaterra, los Países Baxos y Luneburgu. Cola salida d'esos países, Carlos XII vio atayaos los sos planes de destruyir a l'armada danesa, nesi tiempu bastante superior a la sueca. Otramiente, el so exércitu embarcar de regresu a Suecia al traviés del Oresund, y Dinamarca pudo evitar una derrota completa.

Guerra nes Provincies Báltiques (1700-1701) editar

L'ataque d'Augusto II a les posesiones sueques de Livonia en febreru de 1700 abrió'l frente oriental de la guerra. El soberanu saxón tenía como primer oxetivu conquistar Riga, la segunda ciudá más poblada del Imperiu suecu. Al nun cuntar cola aprobación del Parllamentu polacu pa entrar en guerra, Augusto utilizó na campaña a les sos tropes saxones.

Mientres Carlos XII encargar de la guerra contra Dinamarca, el frente oriental suecu quedó al cargu de Georg Johan Maijdel, quien salió de Finlandia en mayu de 1700 con un exércitu de trés mil quinientos soldaos n'auxiliu de Riga, al que se sumó otru de trés mil al mandu d'Otto Vellingk. La movilización de la defensa sueca fixo qu'Augusto reculara a territoriu polacu cruciando'l ríu Daugava. L'exércitu suecu nun escorrió a Augusto, quien pudo tornar a Polonia ensin contratiempos y reforzar el so exércitu con más unidaes procedentes de Saxonia, hasta que llogró axuntar dieciocho mil homes. Superando en demasía al exércitu defensivu de Livonia, el rei polacu avanzó nuevamente escontra Riga, provocando la retirada sueca.

El fin de la guerra en Dinamarca produció que Carlos XII mirara escontra'l frente oriental y decidiera colar a reforzalo. La llegada del soberanu suecu camudó los planes d'Augusto II, quien se replegó per segunda ocasión escontra'l sur. A finales de setiembre, Rusia declaró la guerra a Suecia, y Carlos XII prefirió defender los sos territorios d'una eventual invasión del zar.

 
Los rusos deponen armes y estandartes ante Carlos XII de Suecia, tres la batalla de Narva. Pintura de Gustaf Cederström, 1910.

El focu d'atención del zar Pedru I yera reconquistar d'Ingria, una rexón vencida a Suecia dende 1617. El 17 de payares, l'exércitu rusu foi deteníu polos suecos en Pühhajoggi, a 38 km al oeste de la ciudá de Narva. Pedru I inclinar por acampar nes cercaníes d'esta ciudá, ente que Carlos XII avanzó al so alcuentru. El 19 de payares les fuercies sueques topar a una milla de Narva; Pedru I abandonó'l campamentu, dexando'l mandu en manes del duque Charles Eugène de Croÿ.

A l'amanecida del 20 de payares taben los suecos nes cercaníes de la ciudá. Una nevarada despintó a les tropes sueques na so meyora, tomando despreveníu al exércitu rusu. El desorde imperó ente los rusos, y la caballería, a les órdenes de Borís Sheremétev, bater en retirada primero que fuera atacada. La batalla duró hasta la nueche, cuando Carlos XII dio la orde del cese al fueu y capitularon los postreros soldaos rusos. Les condiciones de capitulación diéron-yos a los vencíos el derechu de retirase, dexando armes y estandartes en poder de los vencedores. La victoria de Narva dio-y a Carlos XII una fama mundial de gran estratega.

Tres la batalla de Narva, quedaba l'amenaza saxona nel Bálticu. L'exércitu suecu acampó en Dorpat mientres l'iviernu de 1700 y la primavera de 1701. El 9 de xunetu de 1701, aidáu por buques, l'exércitu crució'l ríu Daugava ocultu ente columnes de fumu, con cuenta de que los saxones, acampaos cerca de la vera opuesta, nun pudieren determinar el númberu averáu de les tropes. El mariscal saxón Adam Heinrich von Steinau viose superáu en númberu polos suecos de Carlos XII y ordenó la retirada en forma precipitada.

Tres esta batalla, Carlos XII entainó la conquista de toa Curlandia, una posesión polaca, y acampó en Bauske, onde permanecería hasta agostu. Los trés enemigos de Suecia fueren ganaos en batalla, pero la guerra entá taba lloñe de rematar.

El soberanu de Suecia topóse entós nuna disyuntiva: atacar a Rusia o avanzar escontra Polonia. Inclinar pola segunda opción, una decisión que foi bien aldericada polos historiadores. Carlos XII consideraba a Augusto II bien peligrosu pa los intereses de la so patria y, aprovechando qu'ésti cuntaba con dellos opositores en Polonia, entamó'l so derrocamientu. Una vegada que tuviera aseguraes los llombos, proyeutaba atacar a Rusia con toles sos fuercies, pero mentanto les provincies orientales sueques fueren desdexaes.

Guerra en Polonia (1702-1707) editar

 
Polonia en 1701.

El gruesu del exércitu suecu pasó l'iviernu de 1702 y 1703 en Kaunas y Vilnius, yá en territoriu polacu. El 26 de marzu de 1702 empecipióse la marcha que tenía como oxetivu tomar de Varsovia, la capital polaca. La peligrosa meyora provocó que los polacos intervinieren diplomáticamente, pero l'intentu foi en devanéu. El 12 de mayu, el rei Carlos XII entró en Varsovia ensin resistencia dalguna. Ende empecipió negociaciones colos polacos, nes que punxo'l derrocamientu d'Augusto como requisitu indispensable pa rematar la guerra. Al nun se-y satisfactorios los resultaos diplomátiques, Carlos XII movióse'l 16 de xunu escontra Cracovia, onde Augusto s'abellugó.

Augusto II y el so exércitu dirixir al norte, al alcuentru de los suecos, y el 9 de xunetu dambes fuercies enfrentar na batalla de Kliszów, con una estrueldosa derrota pal bandu saxón, y consecuentemente, tomar de Cracovia polos suecos.

En respuesta, Augusto II intentó apigurar nel so defensa a los so siguidores políticos en Polonia y atraer al rei Federicu I de Prusia a la guerra, de la que pretendía caltener a raya a la Gran Polonia, la principal rexón opositora al so gobiernu. El rei fortificar en Toruń el 7 d'abril. Adam Heinrich von Steinau unvió un reximientu de caballería saxona escontra Varsovia, pero ésti foi deteníu polos suecos na batalla de Pultusk, a 50 km de la capital polaca, el 21 d'abril de 1703.

 
Retirada saxona na batalla de Pultusk de 1703.
 
La ciudá fortificada de Toruń.
 
Johann Matthias von der Schulemburg, xeneral prusianu al serviciu de Saxonia. Oleu de Giovanni Antonio Guardi (1741).
 
Augusto II de Polonia, eleutor de Saxonia, intentó algamar la paz con Suecia en 1702, pero la esixencia sueca sobre'l so dimisión motivar a siguir combatiendo hasta 1706.
 
Estanislao Lesczcynsky, líder de la oposición contra Augusto II de Polonia. Col sofitu de Suecia, foi coronáu como Estanislao I en 1705.

Ente xunu y xunetu, Augusto II intentó ensin ésitu axustar una alianza col Parllamentu del so país. Na so busca, Carlos XII dirixir a Toruń, pero pal 15 de mayu, cuando la fortaleza foi arrodiada, el rei polacu yá lu había abandonáu. El sitiu enzancóse, pos la fortaleza topábase bien defendida y con abondoses provisiones, pero la llegada n'agostu de refuerzos y bateríes d'artillería provenientes de Suecia, sol mandu de Magnus Stenbock, fizo que la plaza capitulara el 4 d'ochobre. La resultancia foi'l llogru d'un enorme botín de guerra pa los sitiadores.

Esa victoria sueca tuvo amplies repercusiones en Polonia. La oposición escontra Augusto II creció, liderada por Estanislao Lesczcynski, el voivoda de Poznań, y llueu buscó l'acercamientu col rei de Suecia.

Una asamblea xeneral en Varsovia, celebrada en xineru y febreru de 1704, depunxo a Augusto II del tronu, y el Sejm preparar pa escoyer un nuevu monarca. Los siguidores d'Augusto II semaron torgues, convocaron a una asamblea paralela y llograron prindar al candidatu más popular de la oposición, el príncipe Jacobo Sobieski, fíu del difuntu rei Xuan III Sobieski. Magar les aiciones d'Augusto II, el Sejm volvió axuntase en Varsovia en xunu y xunetu, y el 2 de xunetu escoyó como nuevu rei a Estanislao Lesczcynski.

La estratexa siguiente de Carlos XII foi entartallar les rexones qu'entá se calteníen fieles al derrocáu monarca Augusto II, empezando pola Pequeña Polonia. El 26 d'agostu tomó la ciudá de Lviv en 15 minutos, una plaza que s'amosaba reticente a la intervención sueca nel país.

Mentanto, Augusto II, que siguía ostentando'l títulu de rei de Polonia, consiguiera fortalecer la so posición gracies a la intervención rusa en Polonia: recibió refuerzos del zar y entamó una meyora escontra Varsovia. El comandante suecu Arvid Horn ufiertó una débil resistencia na ciudá, y Augusto ocupar el 21 d'agostu, solo p'abandonala darréu, cuando Carlos XII partió de Lviv nel so alcuentru.

Augusto II estremó al so exércitu en dos partes: él foi escontra'l norte, ente que Matthias von der Schulemburg dirixir escontra la frontera con Saxonia, escorríu por Carlos XII. Schulemburg y Carlos XII enfrentáronse'l 28 d'ochobre de 1704. A pesar de la resistencia del so exércitu, el xeneral saxón tuvo que batese finalmente en retirada.

Nel iviernu, algamóse un llargu periodu de paz. El conflictu volver# a entamar nel branu de 1705. En xunetu d'esi añu, dispúnxose que Estanislao Lesczcynsky sería coronáu en Varsovia nel mes de setiembre. Pa torgar, una fuercia de diez mil polacos siguidores d'Augusto II dirixir a la ciudá, pero foi detenida por Karl Nieroth na batalla de Rakowitz, el 21 de xunetu de 1705.

Estanislao I foi coronáu ensin respigos el 24 de setiembre. Asitiáu'l so candidatu nel tronu, Suecia apautó la paz con Polonia nel Tratáu de Varsovia,[4] el 18 de payares de 1705. Anque tuvo presiones p'amestase Curlandia, el rei escandinavu refugó esa posibilidá, nel so deséu de presentase ante la opinión pública polaca como un aliáu, más que como un vencedor.

Pedru I de Rusia aprovechara la campaña polaca del principal exércitu de Suecia pa entamar él mesmu la conquista pal so imperiu d'una salida al Mar Bálticu. Con cuenta de enzancar la campaña sueca en Polonia, ufiertó sofitu a Augusto II, concediéndo-y numberosos refuerzos. Dambos axuntáronse na ciudá polaca de Grodno na seronda de 1705 p'alcordar la estratexa a siguir na guerra.

Enteráu de la xunta, Carlos XII dirixir a Grodno nel añu nuevu de 1706. Pedru I dexó'l mandu del exércitu al mariscal Georg Benedict Ogilvy. Augusto II, cola so caballería, llogró safar el cercu suecu y movese a toa priesa escontra l'occidente de Polonia, onde'l xeneral suecu Carl Gustaf Rehnskiöld atopar pa prevenir una posible incursión enemiga dende Saxonia. Augusto pretendía atacar a Rehnskiöld pel costazu y tiñazalo en dos frentes, pos pol occidente, procedente de Silesia, avanzaba un exércitu combináu de saxones y rusos, encabezáu por Matthias von der Schulemburg. Rehnskiöld y Schulemburg enfrentáronse'l 3 de febreru de 1706 na batalla de Fraustadt. El combate, que solo duró dos hores, casi aniquiló al exércitu rusu-saxón, ente que nel llau suecu les perdes fueron mínimes.

Incursión sueca en Saxonia y el Tratáu de Altranstädt editar

 
Semeya de Carlos XII de Suecia en Altranstädt, por David von Krafft (1706).
 
Lluis XIV de Francia intentó aliase con Suecia na Guerra de Socesión española.

En Fraudstadt quedó sedada l'amenaza saxona. En tantu, los rusos sitiaos en Grodno llueu se vieron faltos de provisiones. Ogilvy, aprovechando'l conxelamientu del Niemen, pudo escapar a Pinsk y de ende escontra Kiev. Carlos XII escorrer, pero solo llegó hasta Pinsk n'abril, y tornó al occidente, coles mires d'atacar Saxonia. N'agostu de 1706, el rei de Suecia entraba en Silesia, en territoriu imperial. La meyora del exércitu suecu escontra Saxonia motivó qu'Augusto II apautara la paz nel Tratáu de Altranstädt[5] el 14 de setiembre, arrenunciando al tronu polacu y reconociendo a Estanislao I como rei d'esi país.

Carlos XII considerara la invasión a Saxonia dende 1702. Les rellaciones ente Suecia y el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu deteriorárense pol sofitu atapecíu que l'emperador Leopoldu I emprestara a Augusto II. La intervención sueca nel imperiu llevantó les moliciones de les potencies marítimes, yá que podría favorecer al rei Lluis XIV de Francia frente a Leopoldu I na Guerra de Socesión española. El prestíu de Carlos XII convertir nun personaxe bien acobiciáu pa entablar aliances militares. Prusia, que naguaba la Pomerania Sueca y hasta entós caltuviera una política ambigua na guerra, decidió axustar una alianza con Suecia, que se fadría oficial n'agostu de 1707.

Lluis XIV intentó atraer a Suecia al so llau, pero la intervención d'Inglaterra y la mesma decisión de Carlos XII evitaron que Suecia s'entemetiera nun conflictu ayenu. El 22 d'agostu de 1707 roblaríase un alcuerdu ente Suecia y el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, nel que l'emperador comprometer a respetar los derechos de los alemanes luteranos de la Paz de Westfalia.

L'exércitu suecu permaneció nel iviernu en Saxonia, y pa la so mantención llogró importantes impuestos de guerra.

Guerra nes Provincies Báltiques (1702-1707) editar

 
Borís Sheremétev.
 
Adam Ludwig Lewenhaupt, comandante suecu famosu poles sos victories defensives nel frente oriental.

Mientres Carlos XII y el gruesu del exércitu suecu topar en campaña de Polonia, destinóse un pequeñu númberu de tropes a Finlandia, Estonia y Livonia. Estos exércitos teníen la misión d'atacar a los rusos, pero llueu se vieron obligaos a caltenese a la defensiva.

Dempués de la so derrota na batalla de Narva, Pedru I encargóse celosamente de reconstruyir la so maltrecho exércitu, apautar una alianza de cooperación militar con Augusto II y atacar les posesiones sueques orientales, sele defendíes.

En setiembre de 1701, el zar consideró que les sos tropes taben en condiciones p'atacar al mayor exércitu suecu del frente oriental, destacáu en Livonia. El xeneral Borís Sheremétev empecipió les operaciones ruses atacando Rauge el 5 de setiembre, pero foi ganáu pol suecu Wolmar Anton von Schlippenbach.

A principios de xunetu de 1702, Sheremétev llanzó una nueva turniada contra Livonia, esta vegada faciendo usu del llagu Peipus pa treslladar a les sos tropes, amás de la vía terrestre. Los suecos consiguieron estropiar les embarcaciones ruses faciendo esplotar los sos propios barcos, pero la defensa del llagu foi superada pol ataque rusu. Pedru I llogró la supremacía nos cursos d'agua, y el so exércitu estendióse rápido na rexón.

Schlippenbach retirar escontra Hummelshof, nel sur d'Estonia, onde s'axuntó con refuerzos menores d'otres zones, y con seis mil homes preparar pa enfrentase a Sheremétev. Ésti atacó'l 19 de xunetu de 1702, infligiendo una doliosa derrota al bandu suecu, que perdió la metá de los sos efectivos y retiróse penosamente a Pernau. La Livonia meridional y central foi sometida a un intensu saquéu polos rusos.

 
Pedru I dirixendo l'asediu de Nöteborg. Pintura d'Alexander von Kotzebue (1846).

Na seronda, Pedru I dirixir escontra Ingria. Con una fuercia bien cimero, atacó la fortaleza de Nöteborg y prindar el 13 d'ochobre.

A la llegada de la primavera de 1703, volver# a entamar les hostilidaes, ensin qu'ameyoraren les defenses sueques. Na desaguada del Nieva, el zar atacó por asaltu la fortaleza de Nyenskans, conquistándola'l 4 de mayu. Darréu, Pedru I empecipió nesi sitiu la construcción de la so nueva capital, San Petersburgu. La campaña en Ingria foi rápida: antes de rematar mayu, tola rexón fuera abandonada polos soldaos suecos y Rusia pudiera aisllar Livonia del restu de Suecia.

Los soldaos suecos de Ingria concentrar na ciudá fortificada de Výborg, en Carelia. Dende ende, entamaron un contraataque, pero fueron ganaos el 9 de xunetu por un exércitu bien cimeru. Anque los rusos atacaron Výborg, nun pudieron tomala, contentándose con afarar los campos circundantes.

Schlippenbach tomó'l mandu de la defensa n'Estonia. Acosáu poles fuercies del zar, tuvo qu'abellugase na inexpugnable Riga. Intentar ensin ésitu la reconstrucción de les fuercies navales sueques del llagu Peipus, pero fueron aniquilaes pola flota rusa.

 
Estatua de Pedru I en San Petersburgu, fundador de la ciudá. La nueva capital de Rusia construyóse aceleradamente en plena guerra, sobre la fortaleza sueca de Nyenskans.

En 1704, Pedru I empecipió la construcción de la so flota de guerra nel Bálticu, con base nel puertu de San Petersburgu. P'asegurar les sos conquistes, decidió tomar les ciudaes sueques de Narva y Dorpat, nel Golfu de Finlandia. El 14 de xunetu capituló Dorpat; el 10 de xunetu, Narva, y el 16 d'agostu, Ivangorod.

Pedru I conocía la intención de Carlos XII d'atacalo asina ésti apoderara a Polonia. Por ello, entainar a frayar al débil exércitu suecu del oriente. Pa retardar l'ataque suecu, sofitó militarmente a los siguidores d'Augusto II en Polonia en 1707.

Magar la inferioridá sueca y a la contundencia rusa nes Provincies Báltiques, el 26 de xunetu de 1704 Adam Ludvig Lewenhaupt, xeneral suecu de Livonia, ganó una significativa batalla en Jakobstadt (güei Jēkabpils), Curlandia. Lewenhaupt comandaba un exércitu de suecos y polacos, ya impúnxose a una fuercia tres veces cimeru.

Pa neutralizar a Lewenhaupt, Pedru I unvió a Sheremétev con dolce mil homes. El 16 de xunetu, na batalla de Gemauerthof, Lewenhaupt y los sos siete mil soldaos consiguieron una nueva y resonante victoria, lo que retrasaría los planes del zar pa ocupar Curlandia.

Sicasí, Lewenhaupt nun pudo aguantar enforma tiempu los embates rusos, y n'agostu tuvo que retirase a Riga. Con ello, Rusia pudo apoderase de toa Curlandia (hasta entós una posesión de la República de les Dos Naciones), y dexando a los suecos con una escasa capacidá de maniobra, el gruesu del exércitu rusu partió pa Grodno, en Polonia, a finales d'añu. Nos años de 1706 y 1707 nun hubo grandes acontecimientos nel frente oriental, y Pedru I preparar pa faer frente a Carlos XII, que forzara la paz con Polonia y Saxonia.

La campaña de Rusia (1708-1709) editar

Dempués de la esitosa —anque llarga— guerra contra Polonia y la Paz de Altranstädt, l'invictu exércitu de Carlos XII de Suecia atopar nel visu del so prestíu en 1707. Dinamarca fuera ganada y amenazada pol exércitu suecu, y nun había nicios d'un nuevu conflictu ente dambos países nórdicos. Saxonia y Augusto II tamién fueren vencíos, y Polonia, antes enemiga, yera agora un país aliáu, dispuestu a emprestar tropes a Suecia. Cola so esperiencia militar, el sofitu del rei Estanislao I y la llegada de refuerzos de Suecia, Carlos XII decidió entamar la campaña contra Rusia, el so postreru enemigu, que demostraría tamién ser el más peligrosu.

L'exércitu suecu que salió de Saxonia en 1707 algamaba la cifra de trenta y ocho mil soldaos. Amás, hubo de destacar en Polonia una fuercia de seis mil suecos como sofitu al nuevu rei polacu, Estanislao I, quien ufiertó dieciséis mil homes como eventuales refuerzos. Los suecos pasaron l'iviernu de 1707 a 1708 en Polonia, con cuenta de nun esponese al fríu iviernu rusu.

 
Na batalla de Lesnaya, Bielorrusia, l'exércitu suecu perdió una tremera d'homes y provisiones, lo que fadría imposible una meyora sobre Moscú y sería el niciu del fracasu de la campaña de Rusia. Pintura de Jean-Marc Nattier, 1717.

El 28 de xineru de 1708 llegó l'exércitu a Grodno. Na redoma de Minsk, Carlos XII tomó la decisión de nun atacar a los rusos nes Provincies Báltiques, sinón avanzar direutamente escontra Moscú. Lewenhaupt, comandante del exércitu suecu en Riga, recibió la orde d'integrase a la campaña con un contingente d'once mil homes de Livonia, amás d'una cuantiosa carga de provisiones y artillería.

El 6 de xunetu empezó la marcha escontra Moscú. Los suecos ganaron a un exércitu rusu n'Holowczyn el 4 de xunetu, na que sería la postrera gran victoria de Carlos XII. Na llocalidá de Maguilov retrasóse la marcha, n'espera de Lewenhaupt. Los refuerzos retrasábense y ante la proximidá de la seronda, Carlos XII prefirió emponer coles sos tropes con direición al sur, escontra la más templada Ucraína.

El día 29 de setiembre, l'exércitu de Lewenhaupt sufrió una grave derrota. Atacáu por sorpresa en Lesnaya, el mariscal suecu tuvo que batese en retirada y abandonar na so fuxida les pieces d'artillería y toles provisiones que llevaba consigo, qu'incluyíen delles cabeces de ganáu. De los once mil suecos de Livonia, solo llegaron seis mil setecientos a axuntase col exércitu principal. Ensin provisiones, Carlos XII pretendió buscar suministros na fértil Ucrania. La marcha cuntó con innumberables problemes; la fame fixo la so apaición y volvióse cada vez más aguda, y el fríu causó delles muertes.

 
Iván Mazepa, líder de los cosacos d'Ucraína, concretó una alianza con Suecia en contra de Pedru I de Rusia.

N'Ucraína, el líder cosacu Iván Mazepa, contrariu al zar de Rusia, ufiertó una alianza al rei suecu. El pactu concretó'l 28 d'ochobre. Sicasí, la mayoría de los siguidores de Mazepa abandonar y permanecieron fieles al zar. Los rusos, en vengación, amburaron Baturin, la capital de Mazepa. Cuando los suecos llegaron a Ucrania, a finales de payares de 1708, Baturin atopábase afarada y ensin provisiones. La rebelión de Mazepa fracasara y solo pudo ufiertar dos mil guerreros a la causa sueca.

Ante l'adversidá, Carlos XII decidió pasar l'iviernu nel norte d'Ucraína so la constante amenaza rusa. La estratexa de Pedru I foi evitar una batalla en campu abierto, prauticar la téunica de tierra quemada y realizar pequeñes escaramuzas con cuenta de foliar a los suecos y enzancar el so suministru.

Estanislao I de Polonia nun unvió los refuerzos prometíos al exércitu suecu, pos precisaba una importante fuercia militar p'asegurar la so posición nel tronu. Asina, Carlos XII quedóse solo n'Ucraína, so condiciones bien adverses y con un númberu d'homes cada vez más escasu. Evaluó qu'un ataque a Moscú sería bien imprudente, tomando en considerancia que l'exércitu enemigu doblaba en númberu al so. Ensin pensar nuna retirada y lleváu pola soberbia de les sos victories, afitó les sos esperances n'atraer a Pedru I y infligirle una decisiva derrota.

Con eses mires, atacó Veprik, un importante puntu de sofitu del exércitu rusu. A falta d'una artillería contundente, optar por asaltar la plaza. El 7 de xineru empecipió l'ataque, con importantes perdes sueques, anque finalmente consiguióse la capitulación de la ciudá.

 
Pedru I de Rusia na batalla de Poltava. Fragmentu d'un mosaicu rusu de Mijaíl Lomonósov (1717).
 
Carlos XII de Suecia ya Iván Mazepa dempués de la batalla de Poltava. Pintura de Gustaf Cederström.

Les tropes sueques siguieron buscando'l momentu aparente pa entrar en batalla colos rusos. Tratando d'atraer al enemigu, sitióse la ciudá de Poltava, mui cerca del campamentu de Pedru I y el principal exércitu rusu. Nes escaramuzas anteriores, Carlos XII había resultancia mancada y nun pudo dirixir les aiciones, delegando el mandu en Rhenskiöld y Lewenhaupt. Dambos xenerales nun pudieron actuar coordinadamente na batalla.

El 28 de xunu los suecos empecipiaron un medrosu ataque ante tropes ruses que los doblar en númberu. Los soldaos rusos llograron una victoria ensin precedentes y Suecia perdió siete mil soldaos en combate y trés mil cayeron prisioneros. El restu de los suecos unos dieciséis mil homes— escapó escontra'l sur, y gracies a que'l zar nun ordenar una persecución inmediata, pudo avanzar rápido. Carlos XII siguió'l cursu del ríu Vorskla, y el 30 de xunu lo que quedaba de les sos tropes aportó a Perevoloshna, na confluencia col ríu Dniéper. Ante la persecución encabezada por Aleksandr Ménshikov, el monarca crució'l ríu con menos de dos mil homes con cuenta d'abellugase nel Imperiu Otomanu. El restu del exércitu sobreviviente, comandado por Lewenhaupt, rindióse ante un exércitu rusu inferior en númberu. Dellos de los prisioneros suecos fueron llevaos a Moscú, y de ende unviaos a Siberia.

Consecuencies de Poltava editar

 
Mapa de la Gran Guerra del Norte de 1709 a 1721.

Poltava significó'l puntu de quebre del prestíu militar suecu y camudó significativamente el cursu de la guerra. Considerando inmeyorable la ocasión, los vieyos enemigos de Suecia preparar pa reincorporase al conflictu. El 8 d'agostu de 1709, Federicu IV de Dinamarca declaró nuevamente la guerra a Suecia, retomando les sos pretensiones de conquistar el sur d'esti país.

Pela so parte, Augusto II, sofitáu pol zar de Rusia, tornó a Polonia en 1709 col so exércitu saxón. En Polonia, el rei Estanislao I yera consideráu per una parte considerable de la población como un títere del rei de Suecia, y l'oposición aliar con Augusto II. L'exércitu suecu destacáu en Polonia, sol mandu d'Ernst Detlof von Krassow, replegar escontra Pomerania, n'Alemaña, pa evitar ser acorrexáu polos rusos y los saxones qu'enfusaben en territoriu polacu. Estanislao I, ensin posibilidaes d'aguantar, retiróse xunto colos suecos y darréu se exilió a Alemaña, onde viviría asilado en Zweibrücken, nes posesiones familiares de Carlos XII de Suecia. Augusto II volvió ser nomáu rei de Polonia esi mesmu añu, y reincorporóse a la guerra, participando nel asediu contra la Pomerania Sueca al llau del zar, que les sos tropes utilizaron el territoriu polacu como pasu escontra Alemaña.

Guerra nes Provincies Báltiques y Finlandia (1708-1712) editar

 
Grabáu de Výborg cerca de 1700 por Erik Dahlbergh, en Suecia antiqua et hodierna. Cola cayida d'esta ciudá fortificada en 1710, Finlandia quedó abierta a les meyores ruses.

El frente oriental entró nun periodu de relativu aselu dende 1706, cuando'l zar, dempués de les sos conquistes na rexón, preparar pa enfrentar la invasión de Carlos XII. Mientres la campaña sueca de Rusia, asoceder nel Bálticu solamente operaciones militares menores, principalmente escaramuzas. Na rexón, Suecia solo caltenía Riga, Dünamünde, Reval y Pernau.

En 1708, mientres Carlos XII avanzaba al traviés d'Ucraína, Georg Lybecker encargar del mandu suecu en Finlandia, y Fiódor Apraksin fungió como comandante de les fuercies ruses en San Petersburgu. Lybecker intentó esi añu asaltar San Petersburgu, pero nun tuvo ésitu. Apraksin, pela so parte, ordenó'l bombardéu dende'l mar de les mariñes de Finlandia.

En 1709, tres la batalla de Poltava, tornaron les hostilidaes a la rexón con especial crudeza. Los rusos taben dispuestos a espulsar por completu a los suecos. Esi añu foi arrodiada Riga, ciudá fortificada que se rindió'l 1 de xunetu de 1710. A principios de setiembre habíen capitulado Dünamünde, Pernau y Reval. En Finlandia, Výborg, una ciudá considerada inexpugnable, cayó en manes ruses el 10 de xunu, dexando a Finlandia desamparada pol oriente.

Les meyores ruses en Finlandia cesaron de secute en 1711, cuando'l zar Pedru I tuvo que concentrar les sos fuercies nel sur, ante la noticia de que l'Imperiu otomanu intervendría nel so contra na guerra.

Invasión danesa del sur de Suecia (1709-1710) editar

La declaración de guerra danesa llegó al Conseyu d'Estáu suecu'l 18 d'ochobre de 1709. Cola aplastante derrota en Poltava, envalorábase que lu tomaría a Suecia bastante tiempu reconstruyir el so exércitu, y el rei Federicu IV de Dinamarca xulgó favorez la situación pa ordenar una invasión nel sur de Suecia y recuperar Escania, Halland y Blekinge, provincies con población de llingua danesa, según Bohuslän, territoriu tradicionalmente noruegu. Esta nueva fase del conflictu ye conocida en Dinamarca y Noruega como la Guerra de los Once Años, yá que duró de 1709 a 1720.

L'exércitu danés, al mandu de Christian Ditlev Reventlow, consistía d'unos quince mil homes, ente que Magnus Stenbock, xefe de la defensa sueca, disponía d'una fuercia similar. Tanto Reventlow como Stenbock atopar ente los militares más destacaos nos sos respeutivos países.

 
Estatua de Magnus Stenbock en Helsingborg, ciudá onde venció sobre'l daneses.

A finales de seronda de 1709 axuntóse la gran flota danesa nel Oresund, y el 2 de payares, l'exércitu de Reventlow desembarcó na aldega de Råå. Los daneses avanzaron rápido ensin oposición y tomaron la ciudá de Helsingborg. Mientres Stenbock replegar escontra Småland, Reventlow controlaba, n'avientu, tola provincia d'Escania, sacante les ciudaes fortificaes de Malmö y Landskrona.

Dempués d'acampar ente Helsingborg y Landskrona, l'exércitu danés partió a principios de xineru de 1710 con direición a Kristianstad. L'oxetivu central yera la conquista de Karlskrona, onde se topaba'l arsenal naval suecu. Kristianstad capituló el 13 de xineru, pero Reventlow, en cuenta de colar escontra Karlskrona, retirar de regresu a Escania, enteráu de que Stenbock entamara'l so exércitu en Växjö y empezaba a movese escontra Escania.

Reventlow careció de secute y foi sustituyíu nel mandu por Jørgen Rantzau. El nuevu comandante, medrosu de quedar arrodiáu polos suecos, replegar a Helsingborg. Primero que pudiera llegar al abellugu de la ciudá, foi atacáu por Stenbock el 28 de febreru. Anque con ésitos iniciales, l'exércitu danés bater en retirada escontra los murios de la ciudá. Les baxes daneses algamaben la metá del exércitu orixinal, pero Rantzau negar a capitular. Ante la posición danesa, Stenbock bombardeó Helsingborg. Los postreros daneses abandonaron Escania el 5 de mayu, en destruyendo les sos pieces d'artillería y sacrificar los sos caballos.

La guerra nel mar editar

Entá cuando Dinamarca nun pudo concretar la so empresa de conquista na península escandinava, la so entrada na guerra significó un nuevu equilibriu de fuercies nel mar, una y bones l'armada danesa entá caltenía los so prestíu militar. El Bálticu convertir nun escenariu frecuente de desgastantes batalles ente les flotes sueco y danés, con fortuna cambiante y ensin qu'una pudiera llograr una victoria contundente sobre la otra. La presencia de barcos de guerra daneses nel Bálticu enzancó la comunicación ente Suecia y los sos territorios n'Alemaña, amenaciaos polos aliaos, según la posibilidá d'un ataque suecu per mar sobre los sos enemigos. Entrín y non, el zar avanzaba aceleradamente na construcción de la so flota de guerra en San Petersburgu.

Carlos XII y l'intervención turca (1709-1714) editar

 
Mapa de la guerra turcu-rusa de 1711.
 
Ahmed III del Imperiu otomanu.

Aislláu nel Imperiu otomanu, Carlos XII convirtiérase nun home apuráu d'una alianza militar. Establecíu en Bender (actual Tighina, en Moldavia) como güéspede d'Ahmed III, el rei escandinavu intentó atraer a la guerra al sultán, un vieyu enemigu del zar Pedru I. Anque nun pudo recibir el mandu d'un exércitu turcu, sí llogró sicasí convencer a Ahmed III de declarar la guerra a Rusia en 1711, prometiendo la llegada del exércitu suecu destacáu en Polonia.

La guerra ruso-turca foi bien curtia, y resumióse nuna campaña rusa sobre Moldavia, comandada por Borís Sheremétev y el mesmu zar Pedru I, y sofitada por Dimitrie Cantemir, príncipe de Moldavia. Na batalla del Prut, el 10 de xunetu d'esi añu, Pedru I foi ganáu por un exércitu turcu envaloráu en doscientos mil homes, sol mandu del gran visir Baltacı Mehmed Pachá.

Ahmed III consideró una meyora escontra Moscú, pero tuvo qu'arrenunciar a esi plan pol españíu d'un conflictu internu nel so imperiu. Nel mesmu mes de xunetu, l'influyente gran visir Baltaci Mehmed, que resabiaba de la inxerencia sueca nel imperiu, robló la paz con Rusia. D'alcuerdu a les condiciones alcordaes, Rusia dexaría Azov a Turquía, baltaría la fortaleza de Taganrog y comprometióse a nun interferir nos asuntos de Polonia, otru país tradicionalmente enemigu del Imperiu otomanu.

 
La balasma de Bender, en 1713.

Carlos XII siguió socatrando en devanéu por que'l sultán siguiera la guerra. L'ayuda de Polonia nunca llegó, pos el so aliáu Estanislao I foi depuestu y Augusto II ocupó nuevamente'l poder, obligando al retiru de les fuercies sueques destacaes nel país. Ahmed III, amás, afitaba la so atención nos intereses de Venecia escontra Grecia.

En 1712 la presencia de Carlos XII empezó a ser incómoda pal Imperiu otomanu, que deseyaba una paz duradera con Polonia y Rusia. El rei Augusto II de Polonia intrigó en Constantinopla p'acelerar la espulsión de Carlos XII y poder asina prindalo. El 1 de febreru de 1713, un exércitu turcu llegó a Bender col enfotu de espulsar a los suecos. Estos ufiertaron resistencia nun alcuentru conocíu como'l Balasma de Bender, que terminó cola captura del rei de Suecia. El monarca permaneció prisioneru en Didimóteico hasta'l branu de 1714. El so estancia aprovechar el nuevu gran visir Silahdar Damat Ali Pachá como un mediu de presión p'algamar sólidos alcuerdos diplomáticos con Polonia y Rusia, y la so salida foi atrabancada. Cola conclusión del Tratáu de Rastatt en 1714 ente Francia y el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, la Sublime Puerta alvirtió una potencial amenaza nesti postreru, polo que'l gran visir dexó d'interesase nel casu suecu y lliberó a Carlos XII.

N'ochobre, el rei de Suecia acaballó de regresu a les sos posesiones viaxando de incógnito pa evitar ser prendíu, hasta llegar al puertu de Stralsund el 11 de payares. El restu del so exércitu, qu'incluyía dellos cosacos, xuniríase-y dempués.

Guerra n'Alemaña (1711-1716) editar

En 1711 empezó una nueva fase na Gran Guerra del Norte, que movió'l teatru d'operaciones al Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Dinamarca afitaba agora'l so interés na eventual ganancia de territorios a cuenta de Suecia. Rusia y Polonia tomaron la campaña alemana como una manera de forzar la paz con Suecia y afitar la so influencia ente los Estaos alemanes. Otros Estaos vecinos al conflictu yeren los ducaos de Mecklemburgu (en que'l so interior alcontrábase la ciudá sueca de Wismar), según Hannover y Prusia, estos dos últimos con creciente influencia rexonal política y económica, según con intereses expansionistas, pero que permanecíen neutrales.

 
Vista de Stralsund. Esta ciudá portuaria yera la principal plaza fuerte sueca en Pomerania.
 
Grabáu de la batalla de Gadebusch.

Esi mesmu añu, los territorios suecos n'Alemaña, sele defendíos, fueron atacaos por tropes daneses, saxones y ruses. La campaña de los aliaos, sicasí, nun foi tan rápida como éstos deseyaren, ente otros motivos, pola artillería insuficiente.

Col so rei nel Imperiu otomanu, Suecia invocó la esperiencia militar de Magnus Stenbock, el vencedor de Helsingborg, pa reforzar el frente alemán. En 1712, Stenbock dispunxo en Suecia un exércitu al so mandu. Esta espedición yera demasiáu ambiciosa, pos pretendía incorporase a un exércitu turcu y a Carlos XII nuna eventual incursión en Rusia. N'agostu de 1712 tuvo Stenbock llistes les sos tropes (la metá permaneció en Suecia) y zarpó de Karlskrona escoltáu pola flota de guerra de Hans Wachtmeister. Wachtmeister tenía la misión de bloquiar a l'armada danesa, pero ésta pudo burllar el cercu y amburar los trés cuartes partes de los barcos de tresporte suecos. L'alarma ente los suecos produció un desembarcu precipitáu, y l'exércitu atopóse estremáu en distintos puntos de la mariña alemana.

Con importantes perdes humanes y materiales, Stenbock llogró desembarcar en Stralsund. Arrodiáu nesi puertu, decidió tomar la ofensiva, abrir pasu en territoriu enemigu y avanzar pol oriente hasta Wismar, onde esperaba poder axuntase col restu del so exércitu. Mientres avanzaba, fueron al so alcuentru tres ejércitos enemigos. Tomó la decisión d'atacar a los daneses, colos qu'inevitablemente tenía qu'atopase na so marcha escontra l'oriente. L'alcuentru asocedió'l 9 d'avientu en Gadebusch. Los daneses, reforzaos con caballería saxona, yeren cimeres en númberu, pero fueron ganaos polos suecos. La batalla foi la postrera gran victoria de Suecia na guerra y valió-y a Stenbock el grau de mariscal de campu.

Con tou, la victoria nun tuvo mayor significáu na guerra, polo que la posición de los suecos n'Alemaña siguía siendo grave. Amenaciáu pola llegada del iviernu, Stenbock llegó a Holstein-Gottorp, onde pasó la estación iverniza na fortaleza de Tönnning.

Nel principáu de Bremen, la ciudá de Stade cayó ante Federicu IV de Dinamarca n'agostu de 1712. La ciudá foi amburada y colla tol principáu pasó a manes del rei danés. Federicu IV pretendía atraer a Hannover al so llau na guerra, so la promesa de vence-y el principáu de Bremen. Aína Hannover, que se caltenía neutral, ocupó pacíficamente el territoriu.

En Tönning, l'exércitu suecu foi apuráu pola fame, la enfermedá y pol cercu danés. Stenbock rindir n'agostu de 1712 y tol so exércitu, que raspiaba los once mil soldaos, foi fechu prisioneru. Ensin el sofitu suecu y ensin duque dende 1702, Holstein-Gottorp quedó totalmente indefensu ante Dinamarca y capituló en febreru de 1714.

En 1713 Stettin, na Pomerania Sueca, foi vencida a la neutral Prusia, ante la inminente conquista de la ciudá polos rusos. A finales del añu, solo quedaben Stralsund y Wismar como dominios suecos n'Alemaña. Stralsund foi bloquiada por rusos, daneses y saxones na seronda d'esi añu, pero la ciudá atopábase bien defendida y pudo aguantar el cercu.

El fin de la Guerra de Socesión española en 1713 complicó entá más el panorama pa Suecia. Les potencies marítimes, Gran Bretaña y los Países Baxos, volvieron amosar interés pola Gran Guerra del Norte. Dambes naciones esfrecieron les sos rellaciones con Suecia ante'l bloquéu d'ésta de los sos antiguos puertos nos países bálticos, agora ocupaos per Rusia, midida qu'afectaba'l comerciu británicu y holandés nel Bálticu.

 
Xurde I de Gran Bretaña, eleutor de Hannover.
 
Federicu Guillermu I de Prusia.

Per otru llau, Prusia utilizara'l so exércitu contra Francia na Guerra de Socesión española, pero tres la firma del Tratáu d'Utrecht decidió arreyase nuna guerra contra Suecia en xunu de 1715, cola cuenta d'apoderase de territorios dientro de la Pomerania Sueca, y sumóse a daneses y saxones nos ataques a les posesiones sueques. En 1714, el príncipe eleutor Jorge de Hannover aportó al tronu británicu, un acontecimientu perxudicial pa Suecia. Mientres Hannover declaraba la guerra a Suecia n'ochobre de 1715, Gran Bretaña caltúvose neutral, pero siguió una política cada vez más contraria.

Cuando Carlos XII de Suecia llegó a Stralsund el 11 de payares de 1714, dempués de casi seis años nel Imperiu otomanu, la situación yera crítica. El rei entamó la defensa de la Pomerania Sueca y entamó una campaña sobre Saxonia, pero resultó ganáu na batalla de Stresow, en payares de 1715, ante un exércitu combináu de daneses, saxones y prusianos. A ello siguió la captura de la islla de Rügen por Dinamarca, colo que'l suministru per mar del puertu de Stralsund enzancóse. Dinamarca ocupó los territorios de Pomerania al norte del ríu Peene, ente que Prusia axudicóse'l restu de la rexón. Carlos XII propunxérase defender Stralsund de toes toes, pos la ciudá yera la puerta d'entrada sueca a Alemaña y una ponte pa una futura intervención en Polonia. La ciudá capituló el 1 d'avientu de 1715, mientres Carlos XII saleaba escontra Trelleborg, de regresu a Suecia.

A finales de 1715, Dinamarca y Prusia asediaron Wismar, la última plaza sueca n'Alemaña, que se rindió n'abril de 1716.

Guerra en Finlandia (1713-1716) editar

 
Fiódor Apraksin, almirante de la Llexa rusa del Mar Bálticu.

Dende la primavera de 1713, cuando l'amenaza otomana había quedáu superada y consolidárase la creación d'una poderosa armada rusa, el zar Pedru I empecipió los preparativos pa una campaña en Finlandia per mar y tierra. Atacando esa rexón, entós parte integral de Suecia, el zar pretendía forzar a esta postrera a aceptar una paz favorable a Rusia, coles mesmes que se desenvolvíen les operaciones béliques n'Alemaña.

N'abril, Fiódor Apraksin pretendía desembarcar el so exércitu de diez mil soldaos d'infantería rusos en Ḥélsinki, la principal ciudá finlandesa. Sabedor d'ello, el comandante de la defensa de la ciudá, Carl Gustav Armfeldt, optó por amburar Helsinki y colar a Borgå, pero ellí tuvo dificultaes p'axuntase col restu del exércitu. Esa situación foi aprovechada por Apraksin pa ocupar rápido y ensin oposición tola mariña sur finlandesa, una operación que concluyó n'agostu. El comandante en xefe del exércitu de Finlandia, Georg Lybecker, acosáu pol enemigu, abellugar en Tavastehus.

Armfeldt foi ganáu'l 6 d'ochobre en Pälkäne y tuvo que retirase escontra'l norte con tan solu cinco mil soldaos, ente ellos llabradores finlandeses mal entrenaos. Armfeldt pensaba que'l duru clima del norte disuadiría la meyora rusa, pero contra tolos pronósticos, Mijaíl Golitsyn atacó a los suecos na batalla de Storkyro el 19 de febreru de 1714. Anque con una ventaya al entamu, Armfeldt foi vencíu y replegóse escontra l'oeste. Asina, tola provincia d'Österland (la mayor parte de l'actual Finlandia) quedó a mercé del invasor.

 
La batalla naval de Rilax, en 1714. Pintura de Maurice Baquoi.
 
Castiellu suecu de Olofsborg, en Savonlinna.

La guerra per mar enfoscóse. Les islles Åland fueron conquistaes pola flota rusa'l 12 d'agostu de 1714, tres una feroz resistencia de la población. El 27 de xunetu, una débil flota sueca de solu ocho galeres y ocho buques menores enfrentar a una flota rusa nueve veces cimera en númberu na sangrienta batalla de Rilax. Tolos buques suecos fueron encetaos y casi tola so tripulación aniquilada; sicasí, les perdes ruses xubieron a cinco mil homes, y llogróse retardar los ataques rusos sobre la mariña occidental de Suecia.

Tres la retirada de Armfeldt, asocedióse una serie de conquistes ruses. En marzu de 1716 cayó Kajaneborg, y el 29 de xunetu, la fortaleza d'Olofsborg, en Nyslott (actual Savonlinna), la última fortificación sueca na rexón, lo que punxo fin a la campaña de Finlandia. La devastación y ocupación del país, según los abusos contra la población civil polos rusos, son recordaos na hestoria finlandesa como "la gran rabia".

Cuando'l 8 d'abril capituló Wismar, n'Alemaña, Carlos XII nun tener nengún más territoriu fora de la Suecia puramente dicha.

Primeros intentos de paz editar

 
Xurde I de Gran Bretaña sostuvo una postura un tanto ambivalente na guerra. Como eleutor de Hannover, formó parte de l'alianza antisueca, y como rei de Gran Bretaña, caltúvose neutral. Finalmente, aliar a Suecia y foi'l fiel de la balanza qu'evitó'l desastre total pa esti últimu país.
 
Georg Heinrich von Görtz, ministru plenipotenciario de Carlos XII, demostró ser un arteru diplomáticu que entabló contautu con delles naciones europees pa buscar nueves aliances na guerra.

De regresu a Suecia en 1715, Carlos XII entamó la so siguiente estratexa. Les sos posesiones consistíen agora namái de la Suecia puramente dicha, y entá la integridá d'ésta apeligraba. Dende 1715, Federicu IV de Dinamarca proyeutaba una nueva invasión a Escania, pa lo que solicitó'l sofitu del exércitu rusu y de l'armada británica. Sicasí, l'ayuda rusa nun se concretó, ante la rocea que'l zar Pedru I amosaba escontra los sos aliaos. Esi acontecimientu foi'l primer signu d'un frayatu de los llazos ente los enemigos de Suecia.

Xurde I de Gran Bretaña, tamién eleutor de Hannover, amosóse inconforme pola permanencia de destacamentos rusos en suelu alemán, y Pedru I de Rusia, pa fortalecer la so influencia na rexón y llindar a Hannover, concluyó una estrecha alianza con Prusia por aciu el Tratáu de Havelberg en 1716.

Los ministros suecos sollertaren al rei de la precaria situación económica del país y de la necesidá d'alcordar la paz. Georg Heinrich von Görtz, primer ministru del rei dende 1716, encargar de entablar conversaciones diplomátiques con distintes potencies europees, incluyíes les enemigues, que teníen como fin crear nueves aliances na guerra. En Gran Bretaña, Suecia averar a los jacobitas siguidores de la Casa de Estuardo, y n'España estableciéronse contactos con Giulio Alberoni. Görtz tamién empecipió conversaciones de paz col zar, nes qu'inclusive se trató la tema d'una alianza ente Rusia y Suecia, daqué hasta entós impensable. Nes islles Åland axuntáronse les delegaciones de dambos países en mayu de 1718; sicasí, les dures condiciones de paz qu'esixó'l zar, terminaron echando per tierra les negociaciones. De callao, Görtz entabló venceyos diplomáticos con Xurde I de Gran Bretaña, acolumbrando ende la vía más facedera pa crear una alianza.

Guerra en Noruega (1716-1719) editar

P'asegurar el sur y prevenir una posible invasión danesa, Carlos XII decidió atacar direutamente Copenhague a principios de 1716, aprovechando'l conxelamientu del Oresund a primeros d'añu, como antaño llograr el so güelu Carlos X Gustavo; pero'l so plan fracasó cuando una nube estazó los xelos el 9 de xineru.

 
Dragón noruegu.
 
Peter Tordenskjold, almirante noruegu al serviciu de Federicu IV de Dinamarca.

Como segunda opción, Carlos XII decidir a invadir Noruega, el territoriu más sele defendíu de Federicu IV. Al saber que la conclusión de la guerra taba lloñe de ser favorable a Suecia, pretendía compensase les perdes territoriales con delles ganancies en suelu noruegu. Sicasí, la campaña de Noruega sería un atayante fracasu.

La primer campaña empecipiar en febreru de 1716. L'exércitu suecu avanzó con munches dificultaes escontra la capital, Cristianía, metanes nubes de nieve, ensin que los noruegos ufiertaren mayor resistencia. Al llegar a la ciudá, la falta d'abondes pieces d'artillería torgó tomar del Castillo d'Akershus. N'abril, los suecos empezaron la retirada.

En 1717 entamóse una nueva incursión sueca, pero los noruegos tomaron esta vegada la iniciativa sol mandu del almirante Peter Tordenskjold, quien el 2 de mayu entamó un ataque sorpresa contra Gotemburgu y en xunu sobre Strömstad. Dambos ataques nun resultaron en tomar de dalguna plaza ante la efectiva defensa sueca. Sicasí, el 8 de xunetu Tordenskjold ganó una de les mayores victories navales de la hestoria de Noruega, na batalla de Dynekilen, cerca de Strömstad, cuando destruyó la mayor parte d'una flota sueca que tenía por misión desembarcar tropes en Fredrikshald (actual Halden) pel sur del territoriu noruegu.

N'agostu de 1718 empezó la segunda campaña de Carlos XII contra Noruega. Faciendo un esfuerciu cimeru a la capacidá bélica del país, llogróse axuntar un gran exércitu cercanu a los cuarenta mil homes, magar una parte considerable d'ellos yera bien nueva y ensin preparación militar fayadiza. L'exércitu estremar en dos. Carl Gustav Armfeldt, con cinco mil soldaos, avanzó a finales d'agostu escontra'l centru de Noruega p'atacar la importante ciudá de Trondheim. Col gruesu del exércitu, Carlos XII entamó n'ochobre la marcha pel sur, escontra Cristianía, col enfotu de tiñazar a Noruega en dos frentes.

 
El cadabre de Carlos XII ye tresportáu a Suecia tres la fracasada invasión a Noruega. Pintura de Gustaf Cederström de 1884.

Les fuercies defensives recularon ensin presentar combate. El 24 de payares, el rei punxo sitiu a la fortaleza de Fredriksten, en Fredrikshald. Al anochecer del 30 del mesmu mes, mientres inspeccionaba l'asediu, Carlos XII foi algamáu por una bala na vidaya esquierda, finando al intre. La perda del so rei provocó que los oficiales ordenaren llevantar l'asediu y retirase. La retirada foi desastrosa, pos se perdieron provisiones y el príncipe Federicu de Hesse-Kassel, cuñáu de Carlos XII, partió los fondos de la campaña ente los oficiales.

L'exércitu de Armfeldt nel norte tuvo entá menos fortuna. El xeláu temporal y lo serrapatoso del terrén retardaron la meyora, que Carlos XII ordenara categóricamente siguir. La defensa de Trondheim pudo ser reforzada primero que Armfeldt llegara a les sos cercaníes, y l'exércitu suecu viose amenorgáu en númberu pola mor del fríu. Armfeldt nun s'enteró de la muerte del rei hasta principios de 1719. En plenu iviernu, el so exércitu tornó a Suecia, afaráu por una catastrófica nevarada nos montes cercanos a Røros. La retirada costó la perda de la metá de les tropes.

Últimos años de guerra (1719-1721) editar

 
Ulrica Leonor de Suecia, reina de 1719 a 1720.
 
Federicu I de Suecia, rei dende 1720.

El 23 de febreru de 1719 foi nomada reina de Suecia Ulrica Leonor, la hermana del difuntu Carlos XII. La reina atopar cola penuria económica pa siguir la guerra, y el Conseyu d'Estáu suecu, en realidá'l verdaderu gobernante, dedicóse enérxicamente a la busca de la paz.

Xurde I de Gran Bretaña llogró apautar una alianza con Prusia en 1719 y pocu dempués otra con Suecia, país que yá refugara les negociaciones con Rusia y otres potencies europees tres la muerte de Carlos XII. Cola alianza anglu-sueca, la estratexa del gobiernu suecu foi roblar la paz con tolos sos enemigos, salvu Rusia, y crear nueves aliances que-y dexaren algamar la paz definitiva col zar so les condiciones menos desfavorables posibles.

Pedru I de Rusia tamién buscaba la paz, con cuenta de siguir la so obra reformadora nel so imperiu. Pa forzar al gobiernu suecu a solicitar la paz, el zar empecipió fuertes ataques per mar sobre la mariña oriental sueca, afarando delles ciudaes dende Torneå hasta Norrköping, y poniendo en peligru a la mesma Estocolmu. Los intentos de desembarcu rusos fueron, sicasí, refugaos poles defenses, y los buques de Pedru I abandonaron la mariña sueca'l 20 d'agostu.

Coles mesmes, Federicu IV de Dinamarca taba por empecipiar una gran turniada contra les provincies del sur de Suecia. El 15 d'agostu, atacando dende Noruega, Tordenskiold prindó la fortaleza de Marstrand, en Bohuslän. Federicu IV entamó en Noruega una fuercia de trenta y cuatro mil efectivos. La ofensiva, que pudo ser fatal pa Suecia, nunca llegó a bon términu pal rei danés, pos los británicos intervinieron diplomáticamente pa retardala, y el 28 d'ochobre algamóse una tregua d'ocho meses ente Suecia y Dinamarca-Noruega.

Los dos Trataos d'Estocolmu editar

El 9 d'ochobre de 1719,[6] Suecia robló la paz con Hannover n'Estocolmu. Esti principáu enanchó les sos fronteres cola ganancia de los ducaos de Bremen y Verden.

El 21 de xineru de 1720, nuevamente n'Estocolmu,[7][8] concluyóse un tratáu de paz ente Suecia y Prusia; ésta recibió la Pomerania Sueca al sur del ríu Peene y al oriente del Oder, incluyendo les islles d'Usedom y Wollin.

El Tratáu de Frederiksborg editar

Les operaciones militares daneses yá nun se volver# a entamar. Federicu I de Suecia, rei dende febreru, empecipió les negociaciones de paz nes que la Gran Bretaña influyó en forma decisiva. Federicu IV de Dinamarca, abondo renuente, tuvo que conformase col Tratáu de Frederiksborg el 3 de xunu de 1720, nel que s'estableció que Suecia perdía la exención de pagu nel Oresund y comprometíase a pagar a Dinamarca una suma de seiscientos mil riksdaler, según el retiru de too sofitu al ducáu de Holstein-Gottorp, que volvía tar sol dominiu danés. Al contrariu de asoceder con Prusia, Dinamarca devolvió a Suecia los territorios ocupaos de Pomerania y Wismar. Con esa victoria pírrica, los daneses vieron asina atayada pa siempres la so esperanza de recuperar la Escania, el territoriu orixinal del so pueblu.

 
La batalla de Ledsund o de Grengam, en 1720, foi la postrera gran batalla de la Gran Guerra del Norte. Cola victoria rusa nella, quedó marcáu'l fin de la supremacía sueca nel Mar Bálticu.

Fin de la guerra: el Tratáu de Nystad editar

Pa defendese de los ataques navales rusos y evitar una invasión, Federicu I recibió'l sofitu de buques de l'armada británica dende 1720 hasta agostu de 1721. El zar Pedru I inda llanzó dellos ataques sobre la mariña norte sueca. L'últimu combate de la guerra foi la batalla de Selånger, el 25 de mayu de 1721, cola victoria pa Rusia.

La Gran Guerra del Norte llegó al so fin col Tratáu de Nystad,[9] en 30 d'agostu de 1721. Suecia dexó a Rusia tola provincia de Ingria, Výborg, el sur de Kexholm, magar caltuvo la casi totalidá de Finlandia. Venció tamién Livonia y Estonia, incluyendo les islles de Ösel (Saaremaa) y Dagö (Hiiumaa).

La paz ente Suecia y Polonia-Saxonia nunca se robló, anque les hostilidaes suspendiérense dende'l fin de la guerra n'Alemaña. Oficialmente, considérase'l fin del conflictu ente dambos reinos en 1728 (Declaración de Saxonia) y en 1732 (Declaración de Polonia), años nos que se robló la renovación de rellaciones amistoses.

Consecuencies editar

 
Ilesia de San Pantaleón, en San Petersburgu, conmemoración de les victories navales ruses nos últimos años de la guerra.

La Gran Guerra del Norte resultó una derrota de Suecia, siendo Rusia'l principal beneficiariu. Rusia llevantóse como la primer potencia del norte d'Europa, el líder supremu del Mar Bálticu y un importante pesu na política d'Europa. Pedru I, nomáu emperador de toles Rusias dende 1721, siguió cola so obra modernizadora y expansionista.

Pa Prusia, la debacle de les sos otrora poderosos vecinos Polonia y Suecia coincidió col so ascensu nel planu internacional, el so fortalecimientu ente los Estaos alemanes y el so tresformamientu d'un país de segundu orde a una potencia europea. Tanto Prusia como Rusia formaron parte d'una nueva pentarquía, qu'incluyía tamién a Francia, Gran Bretaña y Austria.

 
Palaciu de Fredensborg, obra barroca danesa que conmemora la paz de 1720.

En Dinamarca, la victoria foi tomada casi como una gana ante les pequeñes resultaos. Anque se llogró la soberanía sobremanera'l Holstein y restablecióse el monopoliu del Oresund, non pudieron recuperase les provincies del sur de la península escandinava. Ante la nueva supremacía rusa nel Bálticu, la rivalidá ente Dinamarca y Suecia menguó considerablemente. Federicu IV buscó nueves rutes comerciales y consolidó l'Imperiu colonial danés nel Índicu y el Atlánticu. El ducáu de Holstein-Gottorp, magar el so dramáticu amenorgamientu, siguiría representando una amenaza pa Dinamarca, qu'algamó proporciones xigantesques cola llegada del duque Carlos Pedro Ulrico de Holstein-Gottorp al tronu de Rusia en 1762.

En Polonia, la guerra foi un trunfu personal p'Augusto II, pero pal país nun hubo victoria. Afarada pola destrucción de la invasión sueca, Polonia vio arruinada la so economía y la so decadencia política aceleróse. Cada vez más dependiente de Rusia y, en menor midida, d'Austria, casi se convirtió nun protectoráu, sentando les bases pa la posterior repartición del so territoriu poles potencies estranxeres. El rei intentó fortalecer la so posición ensin enforma ésitu y anque llogró asitiar al so fíu como'l so socesor, la oposición siguió n'aumentu.

En Suecia, cola guerra concluyó la llamada yera de grandor, y dende entós el reinu desempeñaría un papel secundariu nel conciertu de les naciones. La monarquía absoluta debilitóse significativamente y el país entró nuna etapa de parllamentarismu conocida como la yera de la llibertá, na que la nobleza y la burguesía algamaron un papel preponderante na política y la rápida revitalización de la economía. La rensía escontra Rusia materializar nes guerres de 1741-1743 (guerra de los sombreros) y de 1788-1790, ensin que Suecia pudiera recuperar el so territorios perdíos. Les célebres victories del rei Carlos XII convertir na principal figura militar de Suecia de tolos tiempos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. La declaración ye un suxetu de: Tratado de Nystad.
  2. «Antecedentes» (suecu) (10 d'ochobre de 2005). Consultáu'l 23 d'abril de 2013.
  3. «Tratáu de Traventhal» (suecu) (18 de xunu de 2008). Consultáu'l 23 d'abril de 2013.
  4. «Tratáu de Warszawa» (18 de xunu de 2008). Consultáu'l 23 d'abril de 2013.
  5. «Tratáu de Altranstädt» (16 de xunu de 2008). Consultáu'l 23 d'abril de 2013.
  6. «Tratáu de Stockholm 1719» (18 de xunu de 2008). Consultáu'l 23 d'abril de 2013.
  7. «Tratáu de Stockholm 1720» (18 de xunu de 2008). Consultáu'l 23 d'abril de 2013.
  8. «Tratáu de Stockholm 1920 i juni» (18 de xunu de 2008). Consultáu'l 23 d'abril de 2013.
  9. «Tratáu de Nystad» (18 de xunu de 2008). Consultáu'l 23 d'abril de 2013.

Bibliografía editar

  • Sundberg, Ulf, 1998. Svenska krig 1521-1814. sid.282-316. Hjalmarsson och Högberg Bokförlag, Stockholm. ISBN 91-89080-14-9
  • Nordisk familjebok. Uggleupplagan (1913), band 19. sid.1299-1306
  • Ericsson, Lars, 2002. Svenska knektar. Historiska Media och Författaren, Lund. ISBN 91-89442-52-0
  • Liljegren, B, 2000. Karl XII: En Biografi, Historiska media, Lund. ISBN 91-88930-99-8
  • Laidre, Margus,1996. Segern vide Narva. Bokförlaget Natur och Kultur,1996. ISBN 91-27-05601-5

Enllaces esternos editar