Guerra de los Ochenta Años

Plantía:Campaña Guerra de los Ochenta Años

Guerra de los Ochenta Años
Parte de guerres de relixón n'Europa
Fecha 23 mayu 1568 → 30 xineru 1648
Llugar Países Baxos (y por estensión nel mar, América y Asia)
Resultáu Paz de Westfalia
Independencia de les provincies septentrionales de los Países Baxos
España retién los Países Baxos Meridionales
Belixerantes
Bandera de Países Baxos Provincies Xuníes
Bandera de Inglaterra Inglaterra
Francia
Plantía:Xeodatos Imperio español Monarquía hispánica

230 000-2 000 000 muertos en total ente civiles y militares.
[editar datos en Wikidata]

La guerra de los Ochenta Años o guerra de Flandes foi una guerra qu'enfrentó a les Diecisiete Provincies de los Países Baxos contra'l so soberanu, quien yera tamién rei d'España. La rebelión contra'l monarca empezó en 1568 en tiempos de Margarita de Parma, Gobernadora de los Países Baxos y remató en 1648 cola reconocencia de la independencia de los siete Provincies Xuníes, güei conocíes como Países Baxos. Como sida, les rellaciones de Margarita cola nobleza holandesa protestante nunca fueron del tou fluyíes, esti fechu, sumáu a la so inoperancia y a la distancia esistente ente dambos países fizo que se fueren alloñando cada vez más de la política española en busca de los sos intereses económicos y políticos con un aire d'independencia qu'empezaba a xestase nel ambiente. Los países que güei se conocen como Bélxica y Luxemburgu formaben parte de los Diecisiete Provincies, pero permanecieron lleales a la corona (los territorios sol dominiu del Obispáu de Liexa nun formaben parte de los Diecisiete Provincies, sinón direutamente taben nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu).

La resultancia final de la guerra de los Ochenta Años foi la independencia real de los Países Baxos tres la Paz de Westfalia; pero nun ta tan claro qu'esta fora la causa de la guerra. Ésta foi la resultancia final de les discrepancies ente la Monarquía Hispánica y la parte de los súbditos a los que teníen que gobernar nestes provincies. La falta de tactu del duque d'Alba y la so falta de seriedá —llegó a matar a los habitantes d'una ciudá que se rindió so pallabra de que se respetaría la vida de los sos defensores— condució a que discrepancies que teníen el so orixe nel calvinismu y los intereses de la nobleza holandesa derivaren nuna guerra. Cuando esta terminó, siguió reconociéndose la soberanía nominal del Rei d'España, pero les provincies seríen gobernaes na práutica por un estatúder (llugarteniente neerlandés).

Les Provincies Xuníes remanecieron de la guerra como una potencia mundial gracies a la so poderosa armada y flota mercante, y esperimentaron una importante puxanza económicu y cultural.

Pa la Corona española, la independencia de les Provincies Xuníes representó una gran perda de prestíu. El caltenimientu económicu de la guerra mientres un periodu tan enllargáu contribuyó en gran parte a provocar les socesives bancarrotes de la Corona española a lo llargo de los sieglos XVI y XVII, y al fundimientu de la economía d'España.

Antecedentes a la guerra editar

Los intereses españoles editar

 
L'emperador Carlos V, soberanu de los Países Baxos col ordinal d'II en Borgoña, Brabante, Flandes, Holanda, Henao y Namur, III en Luxemburgu, Gelderland y Zutphen que dictó la Pragmática Sanción de 1549.

L'emperador Carlos V nació en Gante en 1500 y crióse nel condáu de Flandes, del cual yera titular, polo que yera vistu polos sos súbditos neerlandeses como monarca de la so tierra. Sicasí, Carlos V abdicó en 1556 nel so fíu Felipe II, que, criáu n'España y con intereses siempres más na llinia de los intereses de Castiella, yera vistu como un monarca estrañu y estranxeru. Esta impresión poner de manifiestu'l día de l'abdicación de Carlos V en Bruxeles, onde en contraposición al emperador, flamencu, cosmopolita y políglota, el nuevu rei yera incapaz de dirixise a los sos súbditos flamencos na so llingua.

La situación de Flandes, a un pasu d'Inglaterra y fronterizu con Francia y col Sacru Imperiu Romanu Xermánicu (del que nominalmente formaba parte), tenía una gran importancia estratéxica pa la monarquía hispánica. Amenaciaba a Inglaterra con una invasión, cerraba'l cercu de Francia xunto con España y les posesiones italianes de los Habsburgu, y yera la puerta d'entrada a Alemaña dende'l norte, solmenada poles guerres de relixón.

La relixón editar

Yá mientres el reináu del emperador Carlos V, el calvinismu fixera actu de presencia nos Países Baxos y fuera reprimíu por ésti, intentando inclusive enllantar un tribunal de la Inquisición pa lluchar contra la herexía. Esta política foi siguida pol so fíu, qu'en 1565 promulgó los decretos tridentinos, causa d'un gran malestar, yá que torgaben la llibertá de cultu a la qu'aspiraben los nobles y los calvinistes.

Per otru llau, la reorganización de los trés grandes obispaos esistentes nos Países Baxos en diecisiete más pequeños atopó cola oposición de la gran nobleza, yá que el segundones de les families nobles solíen aspirar al cargu d'obispu, y nun tenía los mesmu prestíu (nin ingresos) una gran diócesis, qu'una de los diecisiete pequeñes diócesis previstes.

 
Retrato de Guillermo d'Orange-Nassau nos sos años na corte de Bruxeles.

Finalmente la énfasis puestu pol calvinismu na honestidá, la modestia, la frugalidad y el trabayu duru encaxaben perbién cola mentalidá de los llaboriegos holandeses embarcaos yá nun incipiente capitalismu mercantil dende final de la Edá Media, y hai fundaes hipótesis de ser una de les fontes de diferenciación de la crecedera económica. Ésti yera unu de los más ricos dominios de Felipe II (tres zones económiques principales salen de la Edá Media, Flandes, Norte d'Italia y depués la península ibérica), y topetaben fuertemente cola estructura económica peninsular y la ferrial posición nobleza hispanu-católica y de los sos llatifundios na producción económica, con una menor productividá (nesti momentu, ruémpese tamién l'alcuerdu que dende'l sieglu XIV esistiera ente la nobleza castellana qu'apurría la llana merino y la industria testil de Flandes, que tan bonos réditos produxera a la nobleza castellana, por una elevada valoración del recursu, anque con enclín a la baxa col llargu plazu). Les comparances ente los sistemes granibles resultaben desfavorables pal prestíu del catolicismu.

La economía editar

La economía xugó un papel importante nel españíu de la rebelión nos Países Baxos. La guerra ente Suecia y Dinamarca cerró'l comerciu y les importaciones de trigu procedentes del mar Bálticu, provocando una cayida del comerciu y de los salarios, una carestía d'alimentos y la xubida del preciu d'estos, lo que facilitaba la xera de los calvinistes de criticar la riqueza y el luxu de la Ilesia cuando la población empezaba a sentir la fame. Esta situación algamó la so cenit n'agostu de 1566 con una sópita xubida del preciu de los alimentos. Hai que faer notar la coincidencia nel tiempu ente la xubida de los precios y l'españíu de los desordes iconoclastes d'esi mesmu mes, que provocaron la unviada a los Países Baxos de Fernando Álvarez de Toledo, Duque d'Alba.

La perda de los subsidios unviaos pola corona en 1568 pa pagar al exércitu, a manes de corsarios ingleses (en concretu, William Hawkins, hermanu de John Hawkins), obligaron al Duque d'Alba a recaldar impuestos pa sufragar al exércitu aparcáu en Flandes (la décima). Esto foi demasiáu pa los holandeses, obligaos a caltener a un exércitu estranxeru, utilizáu pa reprimi-yos en dómina de recesión económica y en contra de los usos y costumes de la so tierra.

La rebelión editar

 
El rei Felipe II, soberanu de los Países Baxos col ordinal V en Borgoña, Flandes y Namur, VII n'Artois, IV en Brabante y Limburgu, III en Luxemburgu, Holanda y Henao, II en Gelderland. Semeya anónima flamencu, Muséu de Belles Artes de Valencia.

El 5 d'abril de 1566, la pequeña nobleza presenta a Margarita de Parma, gobernadora de los Países Baxos y hermana de Felipe II, el Compromisu de Breda, una reclamación formal na que solicita l'abolición de la Inquisición y el respetu a la llibertá relixosa. Darréu, el 15 d'agostu, día de l'Asunción, un incidente deriva en disturbios provocaos polos calvinistes, nos qu'asalten les ilesies pa destruyir imáxenes de santos qu'ellos consideren herétiques. Ante la clara rebeldía de parte de la población y la nobleza, Felipe II decide unviar a Fernando Álvarez de Toledo y Pimentel, tercer duque d'Alba, al mandu de un exércitu pa reprimir a los rebeldes, como primer midida d'un plan de pacificación, que preve'l viaxe de Felipe II a los Países Baxos. Mientres l'añu que tarda'l duque d'Alba en llegar a los Países Baxos, la princesa Margarita consiguió faese col control de la situación apoderando la insurrección ya informáu al so hermanu, polo que la llegada del duque d'Alba al mandu de un exércitu provoca la so dimisión en desalcuerdu cola política del rei. El duque enriba a Bruxeles el 28 d'agostu de 1567, y el 5 de setiembre crea'l Tribunal de les Balasmes, conocíu polos neerlandeses como'l tribunal del sangre», que va condergar a muerte a mamplén de flamencos y confiscará les sos propiedaes.

El 8 de setiembre cita a los nobles neerlandeses cola escusa d'informa-yos sobre les órdenes del rei. Ye una trampa na que se detién a los condes d'Egmont y Horn, dos de los principales nobles flamencos qu'habíen emprestáu importantes servicios al rei, y que seríen degollaos na Gran Plaza de Bruxeles el 5 de xunu del añu siguiente (1568). El príncipe Guillermo d'Orange, otru de los principales nobles flamencos y bien apreciáu pol padre de Felipe II, abellugárase nes propiedaes de la so familia materna n'Alemaña. Dende ellí financia a los denominaos «méndigos del mar» y alza un exércitu de mercenarios alemanes del so propiu bolsu y poner al mandu de los sos hermanos.

La guerra editar

El duque d'Alba editar

 
El Gran Duque d'Alba por Willem Key, Rijksmuseum.
 
Batalles en 1568, coles victories de los dos bandos.

Dende dellos años antes asocediérense dellos conflictos qu'empioraron la situación. L'entamu formal» de les operaciones béliques dar na batalla de Heiligerlee el 23 de mayu de 1568, cola victoria de les tropes de Luis de Nassau, hermanu de Guillermo d'Orange, sobre les fuercies locales de la Corona, qu'intentaben evitar la confrontación, morriendo'l estatúder Juan de Ligne. Les tropes de Luis seríen ganaes de la mesma polos tercios empobinaos pol duque d'Alba na batalla de Jemmingen, quedando l'exércitu holandés estrozáu (con apenes un centenar de muertos nel exércitu real).

Esta derrota obligó a Guillermo d'Orange a abellugase de nuevu n'Alemaña. Con Guillermo fora d'Holanda y ensin munchos sofitos y colos principales líderes degollaos paecía que'l duque d'Alba terminara cola rebelión y apuró al rei a poner en práutica la segunda parte del plan, el viaxe del rei a Flandes exerciendo'l papel de rei clemente colos sos súbditos. El rei nun pudo, o nun quixo, viaxar a Flandes, dexando al duque d'Alba solo nel so papel de represor. La falta de dineru pa pagar a los sos soldaos llevó al duque a imponer un impuestu (alcabala) del diez per cientu sobre toles compraventes, midida que foi vista como un castigu coleutivu, y que volvió poner nel so contra a la población.

En 1572 el duque d'Alba tien de faer frente a dellos intentos d'invasión. Los méndigos del mar prinden n'abril la ciudá portuaria de Brielle y dende ellí los puertos de Flesinga y Enkhuizen, cerrando la salida al mar de les ciudaes de Brabante y Holanda, les provincies más riques de los Países Baxos, col fin d'acabar col so comerciu. L'ésitu de los méndigos del mar foi la mecha que volvió encender la rebelión pola rexón. Les ciudaes de les provincies d'Holanda, Zelanda, Frisia, Gelderland y Utrecht reclamaben la presencia de Guillermo, que volvió pel norte al mandu de un exércitu, y el so hermanu Luis atacó dende'l sur al mandu d'otru. El duque d'Alba reaccionó y pacificó el sur venciendo a les tropes de los rebeldes que sitiaben Mons, mientres nel norte'l so fíu Don Fadrique asaltaba y escalaba les ciudaes de Mechelen, Zutphen y Naarden. Tres el asediu de Haarlem, que remató'l 11 de xunetu de 1573, los sos habitantes pagaron 250.000 florinos pa escapar del saquéu. Darréu'l duque ordenó poner sitiu a la ciudá d'Alkmaar, que los sos habitantes decidieron romper los diques que protexíen los sos campos del mar, provocando la ruina de la ciudá, pero obligando al duque d'Alba a llevantar el sitiu. Mientres, Felipe II optara por sustituyir al duque d'Alba como gobernador pa intentar una solución negociada al conflictu.

Luis de Requesens editar

 
Luis de Requesens.

Luis de Requesens foi nomáu gobernador de los Países baxos en 1573 coles mires de buscar una salida negociada al conflictu colos sectores más moderaos de los rebeldes. Suprimió'l Tribunal de les Balasmes y empecipió conversaciones colos rebeldes en Breda ensin nenguna resultancia, una y bones Felipe II pretendía la vuelta a la situación anterior al españíu de la rebelión ensin aceptar nengún tipu de llibertá relixosa nin autonomía política nos sos dominios, daqué inaceptable pa los rebeldes, como demostraba la resistencia de ciudaes como Alkmaar y Leiden.

Paralelamente, la falta de recursos económicos faía invidable la victoria militar magar dellos ésitos consiguíos nesti campu, como la batalla de Mook na que perdieron la vida dos hermanos de Guillermo d'Orange. La falta de pagues indució a los tercios a remontase, torgando que dempués d'esta batalla, tres la cual nun quedaba nengún exércitu rebalbu que pudiera oponese a les tropes reales, Luis de Requesens pudiera aprovechase d'ello pa ocupar el territoriu rebalbu.

La muerte de Luis de Requesens el 5 de mayu de 1576 foi aprovechada por Guillermo d'Orange por que les provincies d'Holanda y Zelanda formaren un Estáu federal del que foi nomáu estatúder.

Don Juan d'Austria editar

 
Don Juan d'Austria
 
Mapa de los territorios rebalbos a finales de 1572 en colloráu, en mariellu les ciudaes con guarniciones españoles y en marrón los territorios lleales a la corona d'España pero autónomos.

A la muerte de Luis Requesens, Felipe II nomó al so hermanascu Don Juan d'Austria gobernador de los Países Baxos col mesmu oxetivu d'axustar un alcuerdu. A la so llegada, en payares de 1576 producióse'l famosu saquéu d'Amberes por tropes españoles remontaes (4 y 5 de payares). Esti fechu punxo a toles provincies en contra de la corona y fizo que se comprometieren, por aciu la firma de la denomada Pacificación de Gante (8 de payares de 1576), a lluchar xuníes pa espulsar a los españoles.

A principios de 1577, Juan d'Austria empieza a axustar colos Estaos Xenerales, que, con too y con eso, amosábense fondamente estremaos. Los Estaos Xenerales reclamaben que la corona axustara con Guillermo d'Orange y que les tropes españoles, especialmente los «tercios vieyos», abandonaren el territoriu. Juan, pela so parte, reclamaba la so reconocencia como gobernador de los Países Baxos y la restauración del catolicismu como relixón oficial. Aceptaes les condiciones per dambes partes, Don Juan pudo entrar en Bruxeles y robló el 12 de febreru de 1577 l'Edictu Perpetuu pol que se comprometía a retirar los tercios vieyos de los Países Baxos nun plazu de venti díes, esaniciaba a la Inquisición y reconocía les llibertaes flamenques a cambéu de la reconocencia de la soberanía de la corona española y la restauración de la fe católica nel país. Guillermo d'Orange entró en Bruxeles nel séquitu de Don Juan d'Austria.

Sicasí, anque los tercios retirar a Italia, la situación deterioróse rápido. A pesar de que se tomaron midíes qu'aseguraben la tolerancia relixosa, amontábase l'autonomía política y reconocíase a Guillermo d'Orange como gobernador (estatúder) d'Holanda y Zelanda, de la que los Estaos Xenerales reconocíen a Don Juan como gobernador, les provincies rebalbes prosiguíen nel so enfotu d'alloñar de la monarquía hispánica. Les provincies protestantes, Holanda y Zelanda, nun aceptaron la torna del catolicismu. Los calvinistes ufiertaron la soberanía de los Países Baxos a Francisco de Valois, en cuantes que Brabante aceptaba a Guillermo d'Orange como estatúder, faciendo ésti la so entrada en Bruxeles. Per otru llau, les provincies católiques ufiertaron la soberanía de los Países Baxos al archiduque Matías d'Habsburgu, hermanu del emperador Rodolfo. Los Estaos Xenerales nomáron-y gobernador en xunetu de 1577.

Ante estos fechos, Don Juan abellugar en Namur, de la que llamaba de regresu a los tercios, que aportaron a finales de 1577 al mandu d'Alejandro Farnesio, tercer duque de Parma. Los rebeldes viéronse forzaos a sacupar Bruxeles y Amberes. A primeros d'añu, les tropes realistes enfrentar al nuevu exércitu rebalbu na batalla de Gembloux, destruyéndolo dafechu. Juan d'Austria morrió en Namur al contraer el tifus n'ochobre de 1578, nomando como gobernador de los Países Baxos a Alejandro Farnesio, decisión más tarde confirmada por Felipe II.

La Unión d'Arres y la Xunión d'Utrecht editar

 
Mapa tres el Tratáu d'Utrecht (carta d'independencia) en 1579, los territorios rebalbos en colloráu (independentistes), y les sos anexones mientres el primer añu en marrón. En verde claro los territorios de la Unión de Bruxeles, territorios que pidieren al rei d'España que sacara los tercios de Flandes tres el motín de los tercios y el saquéu d'Amberes (neutrales, reconociendo l'autoridá real). En verde fuerte-turquesa los territorios tomaos per España primeramente. N'azul la Unión d'Arres, aliada d'España. En gris l'Obispáu de Liexa, aliáu d'España.

Cola mayor parte de los Países Baxos en manes de los rebeldes, los calvinistes llanzar a la persecución de los católicos, asesinando a relixosos y encarcelando a los católicos partidarios del rei. La independencia de los Países Baxos identificábase cada vez más col calvinismu, lo cual foi aprovecháu por Alejandro Farnesio.

Asina, les provincies católiques del sur reconciliar col rei pa cuntar cola so proteición contra la intolerancia qu'agora amosaben los protestantes. El 5 de xineru de 1579, Alejandro Farnesio roblaba coles provincies de Hainaut, Douai y Artois la Unión d'Arres (23 de xineru) pola que reconocíen l'autoridá del rei. En respuesta, les provincies rebalbes d'Holanda, Zelanda, Utrecht, Gelderland y Zutphen roblaben la Unión d'Utrecht pola que refugaben cualesquier intromisión estranxera nos sos asuntos y creaben l'Estáu de les Provincies Xuníes de los Países Baxos o tamién llamada República de los Siete Países Baxos Xuníos (Frisia, Groningen, Gelderland, Holanda, Overijssel, Utrecht y Zelanda). La Unión d'Arres, a la que se sumaron Brabante y les restantes provincies del sur, reconoció la soberanía real sobre'l so territoriu y declaró la so confesión católica'l 17 de mayu de 1579.

El 15 de marzu de 1581, Felipe II declaraba fora de la llei a Guillermo d'Orange y ponía preciu a la so cabeza. Ésti, llibre yá de toa atadura, abjuró públicamente de la so obediencia al rei y consiguió que los Estaos Xenerales axuntaos en L'Haya fixeren lo mesmo el 26 de xunetu de 1581, declarando destituyíu al so soberanu. Por aciu l'alcuerdu alcanzáu, les provincies rebalbes proclamaben formalmente la so independencia y nomaben gobernador a Francisco d'Anjou, duque de Alenzón y herederu del tronu de Francia. Sicasí, el duque nun yera bien vistu per una parte de los rebeldes y anque ésti, con ayuda de tropes franceses, intentó tomar Amberes, foi refugáu. Negociaciones posteriores calteníes na ciudá de Colonia ente los católicos y protestantes nun llograron resultancia dalguna.

Alejandro Farnesio y tomar d'Amberes editar

Mientres, Alejandro Farnesio prosiguía cola recuperación de les provincies rebalbes. Apoderar de les ciudaes de Tournai, conclúi'l asediu de Mastrique en xunetu de 1579, en 1583 reconquista los puertos más importantes de la mariña flamenca, Dunkerque y Nieuwpoort. En 1584 centrar nes ciudaes del interior, ocupa Bruxes y Gante, y coincidiendo cola muerte del duque d'Anjou y l'asesinatu de Guillermo d'Orange, en xunetu de 1584 pon sitiu a la ciudá d'Amberes. Esti asediu, que caltuvo en fierros a toa Europa a la espera del vencedor, representó un esbardie de medios ya inxeniu per dambes partes mientres los trelce meses que fueron necesarios pa forzar la rindición de la que probablemente yera la ciudá más rica y más populosa d'Europa y que la so toma representaba la determinación de la corona española en recuperar los territorios perdíos y nel caltenimientu de la ilesia católica.

La razón clave y anguaño almitida de la meyora d'Alejandro Farnesio ta nel nuevu usu de "asientos" que dexaba unviar dineru ensin tresportar l'oru físicamente, sería pos la economía una pieza clave.

La intervención estranxera y l'intervención nel estranxeru editar

 
La Grande y Felicísima Armada española contra la inglesa.

La ininterrumpida serie d'ésitos militares del duque de Parma nos Países Baxos y la coincidencia de la muerte del duque d'Anjou cola de Guillermo d'Orange fixo pensar a Inglaterra que la rebelión, falta de líderes y d'ayuda, taba a puntu de ser ganada. Coles mesmes, cola formalización d'una alianza ente'l líder del partíu católicu francés —Enrique, duque de Guisa— y la corona española pa evitar la xubida al tronu francés del protestante Enrique de Navarra y sofitar a los católicos en casu d'una guerra civil, Felipe II llograba la seguridá de que nun sería atacáu per Francia y que ésta non s'entemetería nos asuntos de los Países Baxos. El rei francés, Enrique III, en llegando, de la mesma, a un alcuerdu col duque de Guisa, refugó asumir el papel del duque d'Anjou como soberanu de los Países Baxos y retiró l'ayuda que los emprestaba.

Los ésitos españoles, tanto militares como diplomáticos, xunto a la unión con Portugal nos entamos de la década de 1580, fixeron aumentar considerablemente la sensación d'aislamientu d'Inglaterra. En teniendo noticia de los alcuerdos de Felipe II col duque de Guisa (n'avientu de 1584) y de la cayida d'Amberes en manes d'Alejandro Farnesio (xunetu de 1585), Sabela I d'Inglaterra decidió intervenir direutamente en favor de la rebelión coles mires de foliar a España. Sabela I apurrió a los rebeldes holandeses 6.000 soldaos del so exércitu, al mandu del conde de Leicester, quien, en contra de la voluntá de la reina, aceptó'l nomamientu de gobernador y comprometióse a sufragar una cuarta parte de los gastos militares de les provincies rebalbes. Anque'l cuerpu espedicionariu inglés foi totalmente derrotáu, l'ayuda emprestada por Sabela I a los rebeldes holandeses y a la piratería, según la destrucción y el saquéu de ciudaes costeres, fueron los motivos que decidieron l'intentu d'invasión d'Inglaterra cola Armada Invencible.

Mientres 1586 y 1587, el duque de Parma dirixó los sos esfuercios a entamar l'exércitu y a los preparativos necesarios pa embarcar al exércitu de Flandes nos buques de l'armada que teníen de recoyelos na canal de la Mancha, tomando les ciudaes d'Oostende y Sluis. Tres el fracasu de l'Armada, España intervieno en Francia en 1589 en sofitu de la Lliga Católica. Esta intervención nes Guerres de relixón de Francia, hasta l'añu 1598, fecha de la promulgación del Edictu de Nantes, caltuvo ocupáu en Francia a gran parte del exércitu de Flandes y obligó a siguir una estratexa defensiva nos Países Baxos.

Pela so parte, los Estaos Xenerales de les provincies del norte decidieron nun nomar nengún nuevu gobernador y asumir ellos mesmos la soberanía, creando asina la República de les Provincies Xuníes.

La recuperación neerlandesa editar

 
Mapa de 1590 tres Alejandro Farnesio, la de los territorios rebalbos en colloráu (la República), y les sos conquistes en marrón, en mariellu los territorios españoles y en gris l'obispáu de Liexa aliáu de los españoles.

A partir de 1590, tres la marcha del duque de Parma a Francia —onde va morrer en 1592—, los rebeldes neerlandeses, lliberaos de la presión a la que-yos sometía los duque, pudieron tomar la iniciativa. Per otru llau, la crónica falta de dineru de la monarquía hispánica provocó un periodu de continuos motinos ente los años 1589 y 1607, que llindaron la capacidá del exércitu. En 1590 el holandeses conquistaben Breda por sorpresa. Ente 1591 y 1592 consiguieron ocupar gran parte de les provincies de Gelderland y Overijssel, asitiaes al norte de los ríos Rin y Mosa, y en xunetu de 1594 completaben la conquista de la provincia de Groningen nel norte, colo que se creaba un frente más curtiu, dende Sluis, nel mar, hasta'l ducáu de Kleve, al este de Nijmegen.

En 1595 Felipe II nomó gobernador de los Países Baxos al archiduque Alberto d'Austria, el maríu de la so fía Isabel Clara Eugenia, que convirtiéronse, a la muerte del rei en 1598, en soberanos de los Países Baxos, al heredar aquella la corona. La defensa y la política esterior del país quedaron de toes formes en manes de la corona española.

Tres la muerte de Guillermo d'Orange, el mandu del exércitu de les provincies rebalbes pasó al so fíu Mauricio de Nassau-Orange, que lo reformó, faciendo d'él un peligrosu oponente al exércitu de Flandes, como se demostró na batalla de Nieuwpoort, onde per primer vegada les tropes holandeses vencieron a los españoles en campu abierto.

La forma de la guerra editar

La estabilización de la frontera camudó la forma de faer la guerra practicada en Flandes. D'una continua ya intensiva serie d'escaramuces, golpes de mano, asaltos, tomes de pueblos y ciudaes, chiscaos con dalguna batalla a lo llargo d'una frontera irregular, pasar a un pulsu añal de resistencia en que cada exércitu sitiaba una o delles ciudaes enemigues, que usualmente cuntaben con modernes fortificaciones, mientres llargos asedios nos que yera necesariu emplegar a tou un exércitu pa finalmente rindir por fame a la ciudá. L'intentu de la parte contraria por llevantar el sitiu d'una ciudá asediada, unviando a un exércitu na so ayuda, llevó a un aumentu de les batalles en campu abierto.

A partir de la década de los noventa y hasta'l final de la guerra, la mayor parte de los enfrentamientos ente españoles y holandeses dar pol control de les ciudaes riberanes de los ríos Ijssel, Mosa y Waal, onde munches de les ciudaes camudaron de mano más d'una vegada.

Pa evitar los intentos del exércitu de Flandes d'invadir el territoriu y tomar les ciudaes rebalbes, el holandeses construyeron un muriu defensivu a lo llargo de la vera de los ríos Ijssel y Mosa qu'enllazaba coles fortificaciones de les ciudaes y que consiguió evitar l'intentu d'invasión realizáu polos españoles en 1606.

 
L'archiduque Alberto y la infanta Isabel, soberanos de los Países Baxos, duques de Borgoña, Brabante, Luxemburgu, condes palatinos de Borgoña, de Flandes, Holanda, Zelanda...

La Tregua de los Dolce Años editar

Tres la derrota en Francia de la Lliga Católica y los sos aliaos españoles, el nuevu rei de Francia, Enrique IV va consiguir estender la so influencia pel sur d'Alemaña, Suiza y el norte d'Italia hasta qu'en 1601 cai nel so poder tol Camín Español, cortando les comunicaciones per tierra ente la Lombardía y Flandes.

La muerte de la reina Isabel en 1603 abre'l camín pa una paz con Inglaterra qu'acaba cola ayuda qu'emprestaben los ingleses a los holandeses.

El 29 de setiembre de 1603 apurrir a Ambrosio Spínola el mandu de les tropes que lleven dos años sitiando la ciudá d'Oostende cola promesa de reconquistala nel plazu d'un añu, lo cual llogra'l 22 de setiembre de 1604. Gracies a la so victoria foi nomáu maestre de campu xeneral y l'añu siguiente superintendente de Facienda, colo que se faía con tol mandu y los ingresos del exércitu.

Yá dende 1600, Felipe III quería una tregua nos Países Baxos que los holandeses refugaben, yá que la so situación yera muncho meyor qu'en dómines anteriores, pero tomar d'Oostende dexó llibre al exércitu pa empecipiar de nuevu la ofensiva. Mientres 1605 y 1606 l'exércitu de Flandes flanquea la barrera defensiva construyida polos holandeses y consiguen tomar les ciudaes d'Oldenzaal, Lingen, Wachtendonk, el castiellu de Cracau, Lochem, Groenlo, Bredevoort, Rheinberg y ganar a Federico y al so hermanu Mauricio de Nassau na batalla de Mülheim.[1] Pero magar estes victories nun puede enfusar fondamente nel territoriu rebalbu. La falta de pagues pa los soldaos provocó que se produxeren los mayores motinos de tropes asocedíos hasta entós y que faíen invidable siguir cola campaña. El 14 d'avientu el Conseyu d'Estáu aconseya al rei abandonar Flandes. Inesperadamente el holandeses fixeron una ufierta de cese d'hostilidaes y la llucha remató'l 24 d'abril de 1607. Les negociaciones siguieron hasta'l 9 d'abril de 1609 en que se robla la Tregua de Doce años.

La continuación de la Guerra editar

 
La rindición de Breda, famosu cuadru pintáu por Velázquez en 1634.

En 1622, un ataque español sobre la plaza de Bergen op Zoom foi repelido. En 1625, Mauricio morría mientres España ponía sitiu a la ciudá de Breda. El so mediu hermanu Federico Enrique d'Orange-Nassau tomó'l mandu del exércitu, pero finalmente'l comandante xenovés al serviciu d'España Ambrosio Spinola tuvo ésitu y ocupó Breda (episodiu inmortalizado por Velázquez nel so famosu cuadru Les Llances). Sicasí, tres esta gran victoria, la partida foise inclinando del llau holandés. Federico Enrique conquistó en 1629 la plaza de Bolduque (nel norte de Brabante), considerada inexpugnable. Esta perda constituyó un seriu revés pa España.

Tres años dempués, en 1632, Federico Enrique prindó Venlo, Roermond y Mastrique mientres la famosa Marcha del Mosa. Sicasí, los posteriores intentos d'atacar Amberes y Bruxeles fallaron. El holandeses viéronse decepcionaos pola falta de sofitu de la población flamenca debíu fundamentalmente a les diferencies relixoses: ente que los holandeses yeren calvinistes, los flamencos yeren católicos.

La guerra en ultramar editar

Les posesiones de los Estaos contendientes yá non se circunscribían a Europa, polo qu'amás la guerra estender a les colonies d'estos. Nel casu español, la unión dinástica con Portugal punxera so la soberanía de los Habsburgu españoles l'inmensu imperiu colonial portugués. Asina, diéronse enfrentamientos nes Indies Orientales (en Macáu, en Ceilán, en Formosa y nes Filipines) y nes Indies Occidentales, sobremanera en Brasil. La mayor parte d'estos conflictos denominaríase guerra lusu-holandesa. Nes colonies occidentales, la mayor parte de los problemes aniciar coles actividaes de corsarios holandeses, qu'actuaben nes rutes mercantiles del mar Caribe. Nesti frente de la guerra l'acontecimientu más resaltáu foi la captura de 16 barcos de la Flota d'Indies per parte del corsariu holandés Piet Hein en 1628 na batalla de la Badea de Matanzas, llogrando un gran botín, el mayor que perdió la Flota d'Indies.

=== Estancamientu Tolos bandos de la guerra llegaron a entender qu'España nunca consiguiría restaurar el so poder sobre los territorios al norte del delta del Mosa y del Rin, y que les Provincies Xuníes septentrionales nunca llograríen conquistar les provincies del sur. En 1639 una armada española llegó a Flandes con 14.000 soldaos pa contribuyir a les operaciones nel norte. Sicasí, l'armada foi derrotada decisivamente na batalla de les Dunes al atracar nel teóricu territoriu amigu inglés. Esta victoria non solo tuvo consecuencies na guerra de Flandes, sinón que marcó tamién el fin d'España como la potencia marítima dominante nel mundu.

En 1643 Felipe IV dio instrucciones al secretariu Francisco de Galarreta pa empecipiar conversaciones de paz colos holandeses que conduxeren a la paz definitiva.[2]

La paz editar

 
Llacuada de la Guardia Cívica d'Ámsterdam na celebración de la Paz de Múnster por Bartholomeus van der Helst, Rijksmuseum

El 30 de xineru de 1648 la guerra nos Países Baxos terminó col tratáu de Münster. Esti tratáu, robláu ente España y les Provincies Xuníes, yera namái una parte de la Paz de Westfalia (que ponía fin a la guerra de los Trenta Años).

La República de les Provincies Xuníes foi reconocida como estáu independiente y caltuvo munchos de los territorios que conquistara mientres los últimos compases de la guerra.

Destacaos sucesos militares editar

 
El milagru de Empel, por Augusto Ferrer-Dalmau (2015).

Referencies editar

  1. De Mesa Gallego, Eduardo, páx. 9
  2. Coleición de documentos inéditos pa la historia d'España, vol. LIX, páxs. 205-413.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar