Guzmán el Bonu (nomatu de Alfonso Pérez de Guzmán, Lleón, 24 de xineru de 1256[3]Gaucín, 19 de setiembre de 1309), I señor de Sanlúcar de Barrameda, foi un militar y noble lleonés, fundador de la casa de Medina Sidonia, formada pola so descendencia per vía masculina.

Guzmán el Bonu
1. Señor de Sanlúcar (es) Traducir


alcaide (es) Traducir Tarifa, España

Vida
Nacimientu Lleón[1] y Marruecos24 de xineru de 1256[1]
Nacionalidá Corona de Castiella
Muerte Gaucín[1]19 de setiembre de 1309[1] (53 años)
Sepultura monasterio de San Isidoro del Campo (es) Traducir
Familia
Padre Pedro Núñez de Guzmán
Madre valor desconocíu, NN
Casáu con María Alonso Coronel (es) Traducir [1]
Fíos/es
Pueblu Casa de Guzmán
Casa de Medina Sidonia
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu guerreru
Seudónimu/os Guzmán el Bueno
Serviciu militar
Lluchó en toma de Gibraltar (1309) (es) Traducir
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata
Estatua de Guzmán el Bonu en Tarifa.

Biografía editar

Tiense constancia de que la so vida pública trescurrió ente 1276 y 1309. Como militar intervieno nes lluches internes del Marruecos meriní. Tres les incursiones norteafricanas na Baxa Andalucía de 1275, medió na tregua establecida ente'l sultán meriní Yusuf y Alfonsu X el Sabiu en 1276. A finales de 1281 o empiezos de 1282, intervieno nel pactu ente'l citáu Yusuf y Alfonsu X, en virtú del cual el sultán meriní ayudaría al monarca castellanu frente al remontáu infante don Sancho.

En 1282, el Rei Sabiu premió los servicios de Guzmán cola villa d'Alcalá Sidonia, güei Alcalá de los Gazules, que-y camudaría esi mesmu añu pol Donadío de Monteagudo (güei cortixu nel términu municipal de Sanlúcar de Barrameda). Amás, el rei casóse con María Alfonso Coronel, una rica muyer qu'apurriría al matrimoniu una perimportante dote, compuesta por cases na collación (feligresía) de San Miguel en Sevilla, olivares de Torrijos (güei facienda en Valencina de la Concepción), olivares de La Robaína (en Pilas), la villa de Bollullos de la Mitación, les aceñas (molinos de farina) qu'había nel ríu Guadalete xunto a Xerez de la Frontera, el pagu de viña de La Ina (güei barriada rural en Xerez de la Frontera) y el pagu de viña d'El Barroso (güei cortixu en Xerez de la Frontera).

Col accesu al tronu de Sancho IV, Guzmán coló de nuevu al sultanatu meriní de Fez, faciendo una gran fortuna cola qu'ampliaría les sos propiedaes. Mercó más olivares nel Aljarafe, más cases en Sevilla, La Algaba, Alaraz, el Vau de les Estaques (en Alcalá del Río), Santiponce, la villa d'Ayamonte y la so castiellu, Lepe, La Redondela (en Isla Cristina), la metá de la villa (güei ciudá) d'El Puerto de Santa María, la devesa de Vilaraña (en El Puerto de Santa María), el Donadío de Ventosilla (güei cortixu asitiáu ente Sanlúcar y Xerez) y el Donadío de Alixar (güei Alijar, cortixu ente Sanlúcar y Xerez).

 
Castiellu de Tarifa. Según la famosa lleenda, Guzmán llanzó dende les sos muralles un cuchiellu por que mataren al so fíu secuestráu primero qu'apurrir el llugar al so enemigu.

Lleenda y muerte editar

Darréu, en 1294, el mesmu Sancho IV recurrió a Guzmán pa la defensa de Tarifa, plaza amenazada pol infante don Xuan, hermanu del monarca, cola ayuda de los meriníes y nazaritas. Ellí asocedió la célebre defensa heroica de Tarifa, cola muerte del inocente fíu menor de Guzmán, convertida en lleenda. Según esta, Guzmán el Bonu llanzó un cuchiellu dende'l so castiellu por que mataren con él al so propiu fíu primero que vencer al chantaxe que-y faíen los sitiadores al habelo consiguíu prindar. Un antiguu romance esclamaba: «Matái-y con ésti, si haber determináu, que más quiero honra ensin fíu, que fíu col mio honor enllordiáu.»

Tres la xesta de Tarifa, Sancho IV prometiólu verbalmente'l Señoríu de Sanlúcar en que'l so términu incluyir los llugares y poblaos de Sanlúcar de Barrameda, Rota, Chipiona y Trebujena. Sicasí, foi'l so fíu Fernandu IV quien fixo efectiva dicha mercé en 1297. Col tiempu, Sanlúcar convertir na principal cortil de la casa. En 1299 recibió la mercé de l'almadraba de Conil y en 1303 la almadraba de Chiclana, que les sos respeutives aldegues pobló. En 1307 recibió'l Señoríu de Vejer de la Frontera, en cuenta de Zafra y Falconera, n'Estremadura. Coles mesmes recibió'l Señoríu de Marchena y una retención sobre les rentes de Medina-Sidonia.

A la muerte de Guzmán el Bonu en Gaucín, na Serranía de Ronda, lluchando na frontera col Reinu de Granada col xeneral meriní Ozmín, les dimensiones de los sos señoríos y propiedaes na alfoz sevillana del Aljarafe, l'área fronteriza onubense, el Baxu Guadalquivir y l'área del Guadalete, convertíen a la Casa de Guzmán nel llinaxe más importante de l'alta nobleza n'Andalucía mientres la Baxa Edá Media.

Sicasí, la casa perdió parte de les sos propiedaes orixinales por cuenta de les dotes matrimoniales y al testamentu de María Alfonso Coronel dau en 1330. Per estes víes, la so fía Sabela Pérez de Guzmán, casada con Fernán Ponce de León, apurrió a la futura Casa d'Arcos el Señoríu de Marchena, la retención sobre les rentes de Medina-Sidonia, les villes de Rota y Chipiona y, según paez, la metá d'Ayamonte. De la mesma, otra fía del matrimoniu, Lleonor Pérez de Guzmán, casada en 1306 con Lluis de la Cerda, mandó a la futura Casa de Medinaceli El Puerto de Santa María xunto con Villafranca, el Alijar y otres heredaes.

Los sepulcros de Guzmán el Bonu y María Alfonso Coronel, realizaos por Xuan Martínez Montañés, atópase na ilesia del Monesteriu de San Isidoro del Campu en Santiponce. Esiste una lleenda qu'atribúi a Guzmán el Bonu la fazaña de matar a un dragón, llamáu "la sierpe de Fez".[4]

Matrimoniu y descendencia editar

Fruto del so matrimoniu con María Alonso Coronel nacieron los siguientes fíos:

Hipótesis sobre'l so orixe editar

Xeneralmente la historiografía considera que Guzmán el Bonu provenía de la ciudá de Lleón. Esta mesma tesis reflexar na Crónica Xeneral d'España nel tomu referíu a la provincia de Lleón de Xosé García de la Foz, que na so páx. 70 diz:

Alonso Pérez de Guzmán (el Bonu) nació en Lleón a 24 de Xineru de 1256, foi fíu de D. Pedru Núñez de Guzmán y doña Urraca Alfonso, fía del rei D. Alfonso l'Oncenu. Salió de Lleón a los 19 años con otros caballeros pa combatir a los moros nes fronteres de Estremadura. Dio grandes muestres de valor en tierres de Jaen, y tien una llarga historia militar llena d'interesantes peripecies, combatiendo tamién n'África al serviciu de los moros; mas non contra los cristianos, sinón contra los sos enemigos naturales. Lo que más -y fixo célebre... foi la heroica defensa que fizo de la plaza de Tarifa, que la encamentara'l rei D. Sancho. Nin les ufiertes, nin les amenaces más crueles del infante D. Xuan, pudieron frayar la so fidelidá; llevada a tal puntu la so virtú que dende'l muriu vio'l sacrificiu bárbaro y cruento del so propiu fíu. Esti actu de sublime heroismo Bonu, según consta de celebrar carta que-y dirixó dende Sevilla'l citáu rei... Morrió na Serranía de Gaucin, dempués de ganar a los moros a Xibraltar.

Sicasí, l'historiador Wenceslao Segura González sostién que nun esisten documentos de la dómina que dean fe del so llugar de nacencia, polo que dulda de que naciera en Lleón y apunta más bien a la caña de la familia Guzmán que s'asitiara n'Andalucía tres la conquista de la rexón por Fernandu III de Castiella.[5]

Pela so parte, Lluisa Sabela Álvarez de Toledo, XXI duquesa de Medina Sidonia, desenvolvió en tiempos recién una singular teoría, presentada nel documental de Bettany Hughes «When the Moors Ruled in Europe» (2005), según la cual habría nicios de que yera árabe. Nun permisu pa esportar trigu de 1288, a Guzmán otorgar permisu pa esportar granu al so llugar d'orixe, probablemente Marruecos, acordies con esta teoría. Trátase d'un documentu calteníu nel archivu del Conventu de Santa Inés de Sevilla. Otru documentu, de 1297, robláu pol rei referir a Guzmán como "un vasallu", que s'interpretó como non-español. El documentu yera propiedá de la duquesa de Medina Sidonia, descendiente direuta de Guzmán, que dixo que creía que la so hestoria foi "llimpiada" nel sieglu XVI p'alteriar los sos oríxenes, faciéndolos más tolerables pa la sociedá española.[6] Según Víctor Amela, la duquesa tamién afirmaba que Guzmán el Bonu naciera n'América, sieglos primero que Colón afayar. Acordies con Amela, los historiadores nunca dieron credibilidá a les teoríes de Lluisa Sabela Álvarez de Toledo.[7]


Predecesor:
-
Señoríu de Sanlúcar
1297-1309
 
Socesor:
Xuan Alonso Pérez de Guzmán y Coronel

Ver tamién editar

Notes editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Afirmao en: Real Academia de la Historia.
  2. Afirmao en: Genealogics. Autor: Leo van de Pas. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2003.
  3. Nasquió Don Alonso Pérez de Guzmán mio señor, i padre, segund que nes sos escritures yo fallé, dia de San Ildefonso a venti i quatro de Janero yera de mil doscientos y noventa y quatro añu (...)
    Treslladando la fecha qu'apurre'l so fíu al nuesu calendariu actual, corresponder col 24 de xineru de 1256.
    LLUNA, Xosé Carlos de, Historia de Xibraltar, Madrid, Gráfiques Uguina, 1944, páx. 101.
  4. Antoniu Romero-Doráu. sierpe_de_Fez._En_tornu_al ideal_%C3%A9tico_y_el repertoriu_est%C3%A9tico_de_la casa_de_Medina_Sidonia Guzmán el Bonu y la sierpe de Fez. Cartare. Boletín del Centru d'Estudios de la Mariña Noroeste de Cádiz. Nᵘ5. 2015. Páxs. 31-64.]
  5. «Guzmán el Bonu cumple 760 años cola incógnita sobre'l so orixe». Diario de León.es. 24 de xineru de 2016. http://www.diariodeleon.es/noticias/cultura/guzman-bonu-cumple-760-anos-incognita-orixe_1040681.html. 
  6. The Ancient World with Bettany Hughes - When the Moors Ruled in Europe. 2005. 
  7. «inspiradores-luisa-isabel-alvarez-de-toledo-y-john-logie-baird_2016012956ab45a46584a8438f4879be.html El inspiradores: Lluisa Sabela Álvarez de Toledo y John Logie Baird». Onda Cero.

Bibliografía editar

  • González Mínguez, César (1995). Fernandu IV, 1295-1312, 1ª, Palencia: Editorial La Olmeda S.L.. ISBN 84-8173-017-0.
  • De Loaysa, Jofré; García Martínez, Antoniu (1982). Academia Alfonsu X el Sabiu, Coleición Biblioteca Murciana de bolsu Nᵘ27: Cróniques de los Reis de Castiella Fernandu III, Alfonsu X, Sancho IV y Fernandu IV (1248-1305), 2ª. ISBN 84-00-05017-7.


Enllaces esternos editar