L'hachu de guerra ye un arma d'estil de fierro en forma de cuchiella, y la so corte acerao, que no más angosto, que ye'l revés, tien un aniellu de fierro, pol cual entra'l palu que sirve d'astil.

Hachu de guerra
weapon functional class (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

L'hachu de guerra ye la versión militar de les hachos comunes de cortar y baltar. Estremar de les civiles en que suelen ser más llixeres y estilizadas -pa blandirlas meyor-, o con una fueya de mayor filu que les comunes —pa mayor efectividá—; por ello, esta categoría recueye tolos tipos d'hachos de la hestoria, dende l'Antigüedá hasta casi'l nuesu tiempu.

Referímonos, pos, a les armes de tayo a una mano -a dos manes, un hachu ye denominada "llarga" o "enastada", lo qu'en munchos casos estremar pocu de cualquier arma d'estil de toles dómines y llugares, salvo los hachos especializaos o distintives de pueblos como: les francisques, la "danesa", etc.

Oríxenes del hachu de guerra editar

Nel paleolíticu, los homes, que yá emplegaben armes feches con madera y cuernos como xavalines y claves, empiecen a trabayar la piedra (xil, por casu) y consiguen los primeres cantares afilaos. Con ellos, los primeros cazadores de la Edá de Piedra desenvolvieron los primeros hachos fechos d'un simple palu al que se -y "arreyaba" por aciu correes el cantar afilao.

Puesto qu'estes primitives armes yá destacaben poles mesmes cualidaes que les de les sos descendientes metáliques de "edaes" posteriores (potente cuto y capacidá de tayar), cola lenta invención de la metalurxa del cobre nel calcolíticu, la Humanidá afixo l'antigua forma de les sos armes a los nuevos metales, añadiéron-y furacos pa garrala al so palu -que más tarde se convertiríen nel so tradicional aniellu por onde enartaben l'estil- y afilar más y más. Pero estes armes y ferramientes de cobre apenes ameyoraben les tradicionales. Aun así, l'usu de metales pa engastar y xunir "pieces" paez que sí dexó desenvolver armes más duraderes ya inclusive les primeres empuñadures en cuchiellos.

Ye na Edá del Bronce cuando "desapieguen" el trabayu de los metales y, por tanto, de la forxa d'armamentu. Los hachos empiecen a tener desarrollos varios colos que los primitivos ferreros ofrendan a los sos guerreros. Dalgunos refúguense, y otros empiecen a asitiase como válidos y óptimos. D'esta dómina podemos destacar les evoluciones del hachu de guerra como los hachos de talón, de cubu, de apéndices, planes o les discoidales. Ya inclusive remarcar que ciertes cultures europees y orientales yá desenvolvieron primitives Bipenis (hachos de doble fueya), hachos d'armes, d'usu puramente militar.

Podríamos dicir que nesta dómina refúguense yá los desarrollos pocu efectivos o d'aleaciones "blandes", quedando los qu'a posteriori pasaríen a la Edá del Fierro. Nesta dómina inclusive apaecen xuegos de fueyes metáliques con forma d'espada ancha o fueyes romboidales que se cinxíen a estiles y que los arqueólogos denominen alabardes primixenies (como les alabardas de tipu argárico), abondo similares a lo que seríen "pruebes" de gujas o hachos llargos.

Tipos d'hachos de guerra editar

Centrándonos, pos, nos diseños d'hachos dende la Edá del Bronce a la Edá Antigua, que son nes que se presenten los desarrollos morfolóxicos finales, podemos catalogar los hachos de guerra en dellos tipos (vease gráficu superior p'aclaraciones morfolóxiques; cronológicamente pueden variar los últimos tipos):

Edá del Cobre (Calcolítico) y Edá del Bronce editar

Nesti llargu periodu, la introducción de los metales -sobremanera les aleaciones de bronce- dexa desenvolver armes y ferramientes más efectives y estilizadas. Los filos empiecen a ser más duros que'l restu gracies a meyores combinaciones de téuniques de forxa y materiales, lo que fai posible formes más "reconocibles" d'hachos.

Les definiciones que siguen y la so cronoloxía varien enforma dependiendo de les fontes, pero pueden estremase bien al área mediterránea occidental.

Hachu Descripción
Hachu plana Periodu inicial de la Edá del Bronce. Son macices, con perfil ente rectangular y trapezoide, de seición esplanada y con filu n'unu de los estremos. Suélense garrar con elementos esternos al estil (3500-1600 e.C. ).
Hachu planu doble De cultures tecnológicamente bien avanzaes como la Minoica o del Antiguu Exiptu (anterior a 1600 e.C. ).
Hachu de filos desenvueltos Tipu Bujôes-Barcelos, carauterística del periodu (3000-1100 e.C. ). Hachos más ellaboraos a partir del molde nel que s'empiecen a ver filos más amplios y arrondaos.
Hachu de talón/atope con 1 o 2 argolles, con o ensin mazarota: Hachu que recuerda a los martiellos milateres posteriores, allargaes con anilla/as nel centru o nel tercer terciu dende'l so filu Bronce Final (1100-700 e.C. ).
Hachu de cubo Cabeza d'hachu buecu a la que se-y encuallaba l'estil en forma de "L" Bronce Final (1100-700 e.C. ).
Hachu d'apéndices O con petos na so parte posterior Bronce Final (1100-700 e.C. ).

Toes estes cabeces d'hachu nun solíen entepasar de normal los 18 cm de llargor -salvo los dobles, claro-, pero por cuenta de la so masa y forma yeren bien macices.

Edá Antigua y Alta Edá Media editar

Caracterízase pola introducción del fierro y aceru na so fabricación, lo qu'inflúi na so morfoloxía. Empiecen a ellaborase hachos con filos enforma mayores y curvos, que munches vegaes allixérense desenvolviendo enforma'l filu dende l'argolla pa enastar. En dellos casos, a les formes de les "hachos de tope" (contrafilo con parte roma y contundente) añader apéndices apuntiaos (petos-picos), d'usu más marcial, qu'amás sirven de contrapesu pa permediar meyor l'arma. N'otros, aprovechen les cualidaes del fierro pa fabricar hachos de mayor tamañu y pesu, a les que-yos afiten estiles llargues pa usar con dambes manes. La esperiencia en táctiques de guerres inflúi inclusive nel desenvolvimientu de versiones "equilibraes" que se pueden "refundiar". Ye en definitiva la "Edá d'Oru" de los hachos. Sía comoquier, l'elementu distintivu nel so desenvolvimientu foi la téunica de forxar perduros filos aceráu, que camudaron radicalmente les necesidaes defensives de los guerreros.

Los desarrollos más representativos d'esta dómina del "fierro" son:

Hachu Descripción
Francisca Hachu del pueblu francu, a una mano, llixera y refundiza.
Doladera Hachu típicu de les tribus nórdicu y xermánicu, ancha, pequeña y secundaria na panoplia d'estos guerreros.
Bipenis Nome proveniente del llatín pa referise a los hachos de doble fueya, que según la lliteratura clásica foi una arma típica de les amazones.
Bulkeman Hachu xermánicu, bastu y pesada.
Danesa / Viquinga Hachu d'estil llargu que ganó la so reputación por quien la usaron tan terriblemente, y gracies a la so forxa con una clase de fierro especial que se diz yera d'orixe meteóricu (por confirmar).
Normanda Ye l'hachu típicu representada nel arte altomedieval. Ensin petos y de fueya desenvuelta y llargu estil a una mano. Anque los normandos fueron viquingos, esti hachu ye una versión más curtia y similar a les de los francos.

Baxa Edá Media editar

Nos sieglos finales del Medievu, l'apaición d'armadures de plaques (arnés) provocó la especialización de toles armes ofensives o del so usu. Nel casu del hachu vemos cómo'l tradicional hachu de guerra llarga empieza a tener "siempres" un "petu" nel opuestu de la fueya en forma de picu o cuchiella, según una cuchiella vertical afilada nel so tope, convirtiéndose nes llamaes hachos d'armes. Esto debe a que la "penetración" yera nesa dómina un factor determinante a la de trespasar -y mancar- les armadures. Por ello, l'hachu, que siempres foi una arma de milicies pola so facilidá y rapidez de forxa, especializar pa los nuevos menesteres.

Aun así, el gran y reconocíu poder de tayada de los hachos caltuvo la so fueya principal y nun cayó en desusu a favor de martiellos, maces y picos, yá que amás de "mancar" una arma debía "vencer". Y esto nun yera otra cosa que consiguir que l'armáu enemigu -entá ensin ser mancáu de gravedá- acabara "abolláu" na so armadura y "dobláu" nes sos fuercies ante tan magnos tajos (golpes).

Les variantes de los hachos nesta mépoca son les siguientes:

Hachu Descripción
Hachu d'armes Forma especializada y con "petos" del tradicional hachu de guerra a una mano. Acabó forxándose de solo una pieza de metal.
Picu de cuervu Ente un hachu o picu militar, esta categoría de "armes contundentes" carauterizar por xunir la "masa" de los hachos cola capacidá de perforación de los picos.
Hachu de petos (Pollax, Poleaxe, Pollaxe): Hachu llargu d'armes bien especializada d'infantes.
Hachos ("Cuchielles") llargues enastadas A partir d'esta dómina, anque se desenvolvieron antes, apaecen versiones más especializaes, y popularícense entá más armes enastadas con -o ensin- "cabeces d'armes", con fueyes d'hachu o de fienda tales como les Guja (Archa)s, les Alabardes, etc.

Nestos sieglos, l'usu y la forma de los hachos, yá bien especializáu, ye prominentemente de la infantería, de caballeros, y sobremanera pa xustes, duelos y batalles nos que la infantería tenía un papel principal.

El ocaso de los hachos editar

Ye nel fin d'esta dómina, la Edá Media Occidental, cuando los hachos dexen de ser arma popular d'infantería en favor de llargues armes d'estil más defensives, que compartíen unidaes coles primeres armes de fueu "individuales", como los cañones, y unipersonales, como los arcabuces y mosquetes.

Aun así, cuerpos especiales de munchos exércitos como los napoleónicos, entá les vendríen usando como ferramienta de baltar o deforestar, y como arma secundaria in extremis. En naciones menos desenvueltes militarmente, como les africanes y asiátiques (India, China, Corea, etc.), los hachos siguieron siendo emplegaes inclusive nel sieglu XIX.

Referencies editar

Enllaces esternos editar