Historia de Chile

(Redirixío dende Hestoria de Chile)

La historia de Chile estrémase xeneralmente en doce periodos que tomen dende l'empiezu del poblamientu humanu del territoriu del actual Chile hasta l'actualidá.[1]

Los denominaos «fundadores» de la República (de izq. a der.): José Miguel Carrera, Bernardo O'Higgins, José de San Martín y Diego Portales.

El periodu prehispánicu correspuende a la historia de les distintes etnies amerindies presentes nel territoriu, estendiéndose dende alredor del añu 14 800 e. C. hasta la llegada de los españoles. A partir de 1492, empecipiáronse les esploraciones europees nel continente americanu. En 1520 Fernando de Magallanes y la so espedición fueron los primeros europeos en llegar a Chile pel sur al traviés del estrechu que güei lleva'l so nome, y en 1536 Diego de Almagro comandó una espedición hasta'l Valle del Aconcagua y el norte del actual Chile.

El tercer periodu correspuende a la conquista española, que s'estendió ente 1536 y 1598 cola Guerra d'Arauco, mientres la cual los españoles tuvieron cerca de ser esterminaos polos indíxenes mapuches. El periodu colonial cubre daqué más de dos sieglos, ente 1598 y 1808, ralu marcáu pol establecimientu de les instituciones coloniales.

El denomináu periodu de la Independencia desenvolver dende la deposición del gobernador español, García Carrasco, en 1810 hasta l'exiliu del Llibertador Bernardo O'Higgins en 1823. Tuvo marcáu por diverses batalles contra los realistes, que llograron reconquistar de volao el país, y por problemes nel so gobiernu. Una vegada que la independencia del país foi llograda, siguió un periodu d'organización del estáu chilenu, ente los años 1823 y 1830, que vio asocedese trés gobernantes y dos constituciones.

Ente 1831 y 1861, tuvo llugar el periodu de la República conservadora. Tuvo marcáu pola puesta a valir de la Constitución de 1833, establecida por Diego Portales, con un gobiernu fuerte y centralizador. A pesar de dellos intentos de subversión, caltúvose la estabilidá institucional y el país conoció la prosperidá económica.

L'octavu periodu, conocíu como la República lliberal, que s'estendió dende 1861 hasta 1891, tuvo carauterizáu por una mayor estabilidá política y dexó una estensión del territoriu escontra el sur y el norte.

A partir de la guerra civil de 1891, empezó la República parllamentaria, que s'enllargó hasta la promulgación de la Constitución de 1925. El Congresu nacional apoderó la política y el presidente aportó una figura práuticamente ensin autoridá. El país urbanizóse y creáronse los primeros sindicatos.

La República presidencial marcó un cambéu nes instituciones, cola Constitución de 1925, hasta'l golpe d'estáu de 1973. Trés partíos apoderaron la política: los radicales, los demócrata cristianos y los socialistes. Numberoses empreses públiques fueron creaes nesti periodu. La so final tuvo marcáu pol trunfu de la izquierda y les idees socialistes.

Depués del golpe d'estáu del 11 de setiembre de 1973 que derrocó al presidente Salvador Allende, un réxime militar dictatorial ocupó'l poder, con una xunta de gobiernu dirixida pol xeneral Augusto Pinochet. Decenes de miles d'opositores fueron arrestaos, torturaos o asesinaos, inclusive nel estranxeru, ente qu'otros fueron espulsaos o condergaos al exiliu. Cola ayuda de los Chicago Boys, Pinochet llevó alantre una política económica lliberal, y una nueva constitución foi adoptada en 1980.

Finalmente, la transición escontra la democracia ye'l periodu actual qu'empieza a partir de 1990, al asumir la presidencia Patricio Aylwin y caracterízase por un fuerte presidencialismu amparáu pola constitución de 1980.

Chile prehispánicu editar

 
Los mapuches son anguaño la principal comunidá aborixe en Chile.
 
El pucará de Quitor, un asentamientu defensivu atacameño.

La glaciación Würm-Wisconsin, duró unos 50 000 años aproximao. Según los científicos, la Ponte de Beringia» en condiciones de ser transitáu duró unos 4000 años na so primer etapa y 15 000 años na so segunda etapa. A partir d'ende, l'home foi escontra'l sur hasta llegar al actual territoriu chilenu.

El territoriu actual de Chile foi'l menos pobláu de tol continente americanu, habitáu por diversu grupos indíxenes antes de la llegada española. Al entamu, estos taben entamaos en grupos tribales nómades, no que se conoz como sociedá primitiva, evolucionando depués hasta llegar a convertise en sociedaes aldeanes sedentaries.

Los restos arqueolóxicos más antiguos del país atópase en Monte Verde,[2] cerca de Puerto Montt, y daten del 14800 e.C. ,[3] convirtiéndolo nel primer asentamientu humanu conocíu n'América.[4] Dellos restos atopaos na cueva Fell, un xacimientu arqueolóxicu de Tierra del Fueu, el llugar habitáu más austral de Chile, indiquen que la presencia humana remontar al 7000 e.C.

 
Moái en Rano Raraku, Islla de Pascua.

Los cambeos climáticos del 6000 e.C. alteriaron drásticamente les costumes de los paleoindíxenes chilenos que tuvieron d'afaese a una nueva redolada: formóse'l desiertu d'Atacama, sumieron munches especies y l'océanu Pacíficu delimitó les mariñes actuales. Estos indíxenes tuvieron d'afaese a un clima muncho más templao del que taben avezaos, polo que munchos se treslladaron dende'l norte escontra les mariñes y el valle central. Asina, formáronse los principales grupos indíxenes chilenos: atacameños y aimares nel norte grande, diaguites nel norte chicu, los changos na mariña septentrional, la gran familia de los mapuches nel valle central hasta'l senu de Reloncaví y los tehuelches, chonos, alacalufes, onas y yaganes na Patagonia.

De dellos miles de paleoindios esistentes nel séptimu mileniu edC, la población aumentó hasta un millón doscientos mil indíxenes nel sieglu XVI de la nuesa era.[5] Mientres el sieglu XV la cultura de los pueblos indíxenes sería influyida pola espansión del Imperiu incaicu sobre'l norte del actual territoriu chilenu. Ésta empezó col Inca Pachacútec, y foi rematada so la direición de los inques Túpac Yupanqui y Huayna Cápac. Estos postreros avanzaron escontra'l sur sometiendo a los pueblos aimaras, atacameños, diaguitas y picunches y establecieron finalmente la frontera meridional del Imperiu al norte del ríu Maule dempués de la batalla del Maule.[6]

En tantu, na islla de Pascua desenvolvióse una cultura de carauterístiques polinésicas bien avanzada magar el so aisllamientu. L'antiguu pueblu Rapa Nui desenvolvió un sistema d'escritura desapaecíu na actualidá y construyó enormes escultures conocíes como moáis.[7] Sicasí, aproximao ente los sieglos XVI y XVIII, producióse una crisis que provocaría una guerra civil, que afararía cola mayoría de les muertes de dicha civilización.[8]

Descubrimientu editar

 
Retruque de la nao Victoria, espedición de Magallanes-Elcano.
 
Diego de Almagro.

Los primeros europeos en reconocer l'actual territoriu chilenu fueron los integrantes de la flota del portugués Fernando de Magallanes, nel so intentu de circunnavegación del planeta so les órdenes del rei d'España Carlos I. Depués de zarpar dende Sanlúcar de Barrameda el 26 de setiembre de 1519 y de reconocer gran parte de les actuales mariñes brasilanas y arxentines, Magallanes afayó'l estrechu que comunica l'océanu Pacíficu col Atlánticu'l 1 de payares de 1520 —esta fecha ye recordada pola historiografía chilena como la del descubrimientu del actual territoriu chilenu—. Magallanes nomó a dichu paso como estrechu de Tolos Santos, el que foi darréu renombráu n'honor del so descubridor.[9]

Sicasí, el primer esplorador de gran parte del actual territoriu chilenu foi Diego de Almagro, sociu de Francisco Pizarro na conquista de Perú. Les disputes que tenía con Pizarro pola repartu de les riqueces del destruyíu Imperiu inca, principalmente pola posesión del Cuzco, lleváronlu a aventurase a les tierres del sur. Almagro partió de Cuzco en xunetu de 1535. Munchu historiadores creen qu'una de les razones del viaxe de Almagro foi'l rumor de la esistencia d'un reinu muncho más ricu que Perú escontra'l sur llamáu «El Dorado», rumor que podría surdir de forma intencional como forma de menguar les huestes conquistadores y asina dexar una rebelión nativa.

En percorriendo'l camín del Inca, cruciando territorios correspondientes a les actuales Bolivia y Arxentina septentrional, Almagro realizó l'encruz de la cordal de los Andes con aciages resultaos: gran parte del so comitiva finó mientres la travesía por causa de hipotermia. Tres más de nueve meses, Almagro finalmente llegó al valle de Copiapó el 21 de marzu de 1536.

Almagro entamó la reconocencia de la so gobernación denomada Nueva Toledo, como fuera llamáu'l territoriu vencíu al conquistador per parte del monarca hispanu, ensin atopar les riqueces que tanto buscaba. Un enfrentamientu en Reinohuelén, na confluencia de los ríos Ñuble y Itata, ente los indíxenes lideraos por Vitacura y una de patrullar española al cargu de Gómez de Alvarado, ye considerada la primer batalla de la denomada Guerra d'Arauco.

Decepcionáu y cansáu del crudu viaxe, en 1536 decidió tornar a Nueva Toledo, tomando la ruta d'Arequipa a Cuzco, onde remontar contra Pizarro en 1537.[10]

Dominación española editar

La Conquista editar

 
Pedro de Valdivia.
 
Lautaro, davezu consideráu como'l mayor estratega mapuche, según semeya idealizáu de principios del sieglu XX.
 
Fundación de Santiago de Nueva Estremadura.

En 1540, Pedro de Valdivia, autorizáu por Francisco Pizarro, llevó a cabu una segunda espedición, cola cual empecipióse'l periodu de la Conquista. Al contrariu de Diego de Almagro, tomó la ruta del desiertu d'Atacama.[11]

Al llegar al valle de Copiapó, tomó solemne posesión en nome del rei d'España d'esta tierra y nomar Nueva Estremadura, n'alcordanza a la so tierra natal. Anovó la marcha escontra'l valle del Aconcagua, onde'l cacique Michimalonco intentó detenelo ensin ésitu. El 12 de febreru de 1541 fundó la ciudá de Santiago de Nueva Estremadura a los pies del Cuetu Santa Lucía, llamáu Huelén en mapudungún. A los pocos meses, Valdivia foi proclamáu pol cabildru como Gobernador y Capitán Xeneral de Nueva Estremadura. Primeramente refugó'l cargu, pero finalmente aceptar el 11 de xunu de 1541.[11]

El 11 de setiembre de 1541, Michimalonco lideró una emboscada a l'acabante fundar ciudá de Santiago destruyéndola casi dafechu. Fundamental na defensa de la ciudá foi Inés de Suárez.[12]

Nesta primer etapa lluchó contra los indíxenes del norte del país, intentando consolidar la dominación española naquellos territorios; cuando dispunxo de más tropes, empecipió la ocupación de los territorios asitiaos más al sur. Tamién empecipió la fundación d'otres ciudaes: Villanueva de La Serena (1544), La Concepción de María Purísima del Nuevu Estremu (1550), La Imperial (1552), Santa María la Blanca de Valdivia (1552), Santa María Madalena de la Villa Rica y Les Llendes de Angol (1553).[13] En 1553, el país paecía definitivamente pacificado, pero los mapuches, dirixíos por Lautaro y Caupolicán, empecipiaron una insurrección; Valdivia perdió la vida n'unu de los combates.[13] El nuevu gobernador, García Hurtado de Mendoza y Manríquez (1557), posterior virréi de Perú (1589-1596), reconstruyó les ciudaes destruyíes, pero nun llogró vencer totalmente la resistencia de los indíxenes.

Siendo gobernador Rodrigo de Quiroga, el 16 d'avientu de 1575, un terremotu y maremotu afaró la zona sur, destruyendo les ciudaes de La Imperial, Villarrica, Valdivia y Castro. Estudios recién calculen, a partir de les descripciones del fenómenu y daños producíos, una magnitú cercana a los 8,5 graos na escala de Richter.[14]

En 1598, los mapuches llevantáronse nuevamente y producióse el Desastre de Curalaba, que casi acabó col intentu de colonización de Chile. Les ciudaes al sur del ríu Biobío fueron destruyíes, con esceición de Castro.[15]

Tres socesivos combates de la Guerra d'Arauco, establecióse una frontera tácita ente la colonia española y les tierres so dominación mapuche nel ríu Biobío, dende onde empecipiaron dempués peligroses revueltes.[16]

La Colonia editar

Rematada la denomada Conquista, empecipióse un periodu que tomaría más de dos sieglos, mientres los cualos estenderíase y consolidaría la dominación española nel territoriu, namái aguantada polos mapuches.

El «Reinu de Chile» constituyía alministrativamente una Gobernación y Capitanía Xeneral con capital en Santiago. Al frente del mesmu atopaba'l gobernador y capitán xeneral, asesoráu pola Real Audiencia, presidida pol mesmu gobernador, razón pola cual denominábase-y indistintamente presidente o gobernador. L'Audiencia, amás de sirvir d'órganu consultivu del gobernador, tenía les funciones de tribunal d'apelaciones del reinu.[17]

A partir de la destrucción de les ciudaes y villes del sur del territoriu a fines del sieglu XVI, el control efeutivu exercíu polos españoles amenorgar al Valle Central hasta'l ríu Biobío. Al este del Cordal de los Andes, el territoriu chilenu incluyía'l Correximientu de Cuyo, conformáu pela parte poblada de les actuales provincies arxentines de Mendoza, San Juan y San Luis.[18] Cuyo foi dixebrada de Chile nel añu 1776, pa incorporase al apocayá creáu Virreinatu del Río de la Plata.[19] En teoría, incluyía tamién amplios territorios na actual Patagonia arxentina, nos cualos nun s'establecieron poblaciones permanentes.[20]

 
Ambrosio O'Higgins, gobernador de Chile ente 1788 y 1796.

El rei Felipe II suxetó al gobernador a la vixilancia del virréi de Perú, al espresar nuna real cédula de 1589 que debía «guardar, cumplir y executar los sos órdenes, y avisa-y de too lo qu'ellí s'ufiertara de considerancia». A partir de dicha norma, los virréis entendieron que la rellación ente dambos yera d'efeutiva dependencia; sicasí, en dellos casos, la rellación del gobernador foi direuta col rei y n'otres pasó pol virréi de Perú.

La base de la rellación foi la real cédula antes mentada; sicasí, hubo otres posteriores que perfilaron el tipu de rellación efeutiva ente la capitanía y el virreinatu. Por casu, por aciu reales cédules, autorizar a los virréis a intervenir en Chile namái en casu de «polveru y balasma». Facultar a los virréis a poner en práutica estratexes militares na guerra d'Arauco (guerra defensiva) y dempués ordenóse direutamente al gobernador de Chile a enllantales (guerra ofensiva). Tamién se facultó a los virréis pa remover al gobernador, atribución que-yos foi darréu negada.

Al respeutive de los recursos militares (armes, soldaos, etc.) y el suministru comercial, la capitanía dependió del virreinatu. L'alministración de xusticia de la capitanía yera autónoma del virreinatu, salvo la inquisición, que correspondía a un delegáu de Lima,[21] y los xuicios de comerciu, que dependieron del consuláu de Lima hasta 1795. No gubernativo, la rellación foi fluctuante, dependiendo del periodu, les instrucciones qu'unviaba'l rei ya inclusive les personalidaes de les respeutives autoridaes (virréis y gobernadores) y nun hubo nunca una anexón formal de la capitanía al virreinatu. Amás, en ciertos periodos, por cuestiones estratéxiques de seguridá del virreinatu –por casu, ante amenacies de corsarios– los virréis intervinieron direutamente nel gobiernu de Chile, inclusive por mesma iniciativa. Coles mesmes, dellos gobernadores acostumaron consultar o pidir instrucciones sobre temes urxentes al virréi, pola gran distancia que los dixebraba del rei, que s'atopaba n'España.

Finalmente, en 1798, a cuenta de una disputa ente'l virréi O'Higgins y el gobernador Avilés, el rei Carlos III declaró que Chile yera independiente del virreinatu «como siempres tuvo d'entendese».

La Guerra d'Arauco tendría, a lo llargo de la colonia, diverses etapes d'alta belixerancia y otres más pacífiques: guerra ofensiva, guerra defensiva y parllamentos. Amás, los gobernadores españoles tuvieron qu'enfrentase, mientres la segunda metá del sieglu XVII, a les repitíes incursiones de corsarios ingleses. Pal sostenimientu del exércitu establecióse, en 1600, el real asitiáu, una subvención de la corona paga con cargu a l'ayalga del virreinatu de Perú.[22]

La situación xeográfica de Chile, estremáu de les principales rutes terrestres y marítimas, foi unu de los inconvenientes más graves con que zarapicó la colonización del país. Esto, sumáu al constante estáu de guerra en que s'atopaba la capitanía, convirtieron a Chile nuna de les zones más probes del Imperiu español n'América. Los intercambios col Perú fueron la base de l'actividá comercial de la capitanía; darréu, anque taba llegalmente prohibíu, estableceríase un comerciu regular con Buenos Aires.

 
Obra qu'amuesa la vida en Chile mientres el periodu colonial.

El sieglu XVII caracterizós'económicamente como'l sieglu del sebu, pos esti artículu, xunto al charqui y el cueru, convertir nel principal productu d'esportación al Perú, lo que dexó'l llogru d'importantes dividendos a una economía precaria, d'escasa capacidá de producción n'árees diverses a la ganadería. De la mesma, el siguiente sieglu, el XVIII, foi llamáu'l sieglu del trigu, yá que nésti formó una nueva estructura social agraria, que dexó un ampliu desenvolvimientu de l'agricultura y una importante cantidá d'esportaciones d'esta cebera al virreinatu. Ello ye que a partir de 1687, Chile convertir na tenada de Perú», pos nesa fecha'l virreinatu foi afaráu por una plaga qu'afectó gran parte de los sos valles cultivables. Tamién se desenvolvió la minería, con dellos xacimientos de cobre, oru y plata.

Anque esistía un sistema de monopoliu, el contrabandu activar en forma ostensible mientres el sieglu XVIII, cola llegada de naves procedentes d'Estaos Xuníos, Francia ya Inglaterra. Namái l'establecimientu de la llibertá de comerciu con España, en 1778, dexó un intercambiu más continuu cola metrópolis.

Mientres esti periodu, produciéronse dellos terremotos de gran magnitú. Ente otros, el asocedíu'l 13 de mayu de 1647, que destruyó gran parte de la ciudá de Santiago; el de 15 de marzu de 1657, qu'estropió totalmente a Concepción y xeneró un tsunami; y el de 8 de xunetu de 1730 que volvió estropiar seriamente a Santiago y Valparaíso.

Independencia editar

 
Primer Xunta de Gobiernu.

En 1808, l'Imperiu español vivía nun creciente estáu de baturiciu. A Chile llegaron les noticies de la invasión napoleónica a España y el cautiverio de Fernandu VII,[23] na dómina qu'asumiera García Carrasco como gobernador de Chile. Dempués d'un bullado casu de contrabandu, García Carrasco arrenunció en 1810. El militar más antiguu de Chile nesa dómina yera Mateo de Toro y Zambrano, que por esa razón tuvo de tomar interinamente el mandu.[24] Por esa dómina arrobinárase fuertemente ente los criollos el movimientu juntista, esto ye, el de reemplazar la gobernación española por una xunta de notables que caltuviera'l gobiernu mientres durara'l cautiverio del soberanu.[23]

El gobernador aceptó la convocatoria a un cabildru abiertu pa decidir l'establecimientu d'una xunta de gobiernu. Asina, el 18 de setiembre de 1810, formóse la Primer Xunta Nacional de Gobiernu, de la cual foi nomáu presidente'l mesmu Toro y Zambrano.[23]

La Patria Vieya editar

 
José Miguel Carrera.

Tres el fallecimientu de Toro y Zambrano, el lideralgu políticu foi asumíu por Juan Martínez de Rozas, so que los sos auspicios foi convocáu'l Primer Congresu Nacional. N'entartallando la contrarrevolución de Tomás de Figueroa,[25] celebráronse les eleiciones, de les cualos surdió una amplia mayoría de diputaos d'enclín moderáu, que defendíen una mayor autonomía ensin llegar a la separación completa del Imperiu español; pela so parte, la minoría de los aponderaos predicaba la independencia absoluta ya instantánea.[26]

Nun empiezu, el gobiernu transitoriu establecíu caltener ensin intenciones independentistes. Sicasí, col correr de los meses tomó otros aldos, especialmente, al aportar al poder José Miguel Carrera. Dictáronse los primeres testos constitucionales y lleis propies, y creáronse nueves instituciones, como l'Institutu Nacional, la Biblioteca Nacional y el primer periódicu chilenu, la Aurora de Chile.[27][28]

La historia de los años que siguió a la llegada de Carrera al poder fueron de constante enfrentamientu ente'l sector aponderáu, que lo siguía, y los sectores independentistes moderaos, lideraos por José Miguel Infante y darréu por Bernardo O'Higgins.[29]

Reconquista Española editar

De la mesma, cola llegada de tropes realistes unviaes pol virréi de Perú, José Fernando de Abascal y Sousa (1806-1816), empecipióse la Guerra de la Independencia.[30] Col sofitu de adherentes locales a la causa realista, llograron controlar gradualmente'l sur del país, mientres los desencuentros ente los partidarios de Carrera y d'O'Higgins aumentaben, minando la so capacidá de resistencia. Finalmente, los realistes ganaron dafechu a les tropes patriotes na batalla de Rancagua, el 2 d'ochobre de 1814.[31]

Tou Chile cayó en manes realistes, completando la Reconquista Española. Nesta etapa restauraron les instituciones coloniales, colos gobiernos de Mariano Osorio y Casimiro Marcó del Pont. Magar cuntaron con importantes sofitos locales, la crueldá con que los patriotes fueron escorríos llueu-yos ayenó simpatíes.[32]

Parte de la población chilena emigró a Mendoza, na Arxentina, mientres el restu afacer a la torna a l'antigua situación dependiente d'España. Dellos grupos sostuvieron una resistencia asolapada, como l'empobináu por Manuel Rodríguez, que collaboró col gobernador de la Provincia de Cuyo, José de San Martín, qu'entamaba una espedición pa recuperar Chile pal bandu independentista.[33]

Al llegar a territoriu arxentín, les tropes incorporar al Exércitu de los Andes, formáu pol xeneral San Martín; les milicies chilenes quedaron sol mandu de Bernardo O'Higgins.[34]

La Patria Nueva editar

 
Batalla de Chacabuco.
 
Bernardo O'Higgins.

Nos primeros díes del añu 1817, l'Exércitu de los Andes, al mandu del Xeneral Don José de San Martín, que cuntaba primeramente con 4000 homes y 1200 milicianos de tropa d'auxiliu pa conducción de cebera y municiones,[35] crució la cordal de los Andes,[36] y el 12 de febreru de 1817, ganó a les tropes realistes na batalla de Chacabuco,[37] dando entamu al periodu denomináu "Patria Nueva".

O'Higgins foi nomáu Direutor Supremu y el 12 de febreru de 1818, primer aniversariu de la batalla de Chacabuco, declaró formalmente la independencia de Chile.[38] La mesma tendría la so confirmación bélica cola victoria del exércitu patriota na batalla de Maipú, el 5 d'abril d'esi añu.[39]

Sol so gobiernu realizáronse diverses obres d'infraestructura, entamóse la Espedición Llibertadora de Perú,[40] producióse la captura de la ciudá de Valdivia —qu'entá s'atopaba en manes españoles— per parte del almirante Thomas Cochrane,[41] y promulgáronse dos cartes fundamentales, la Constitución de 1818 y la Constitución de 1822. Magar la so participación na Independencia y los sos llogros nel gobiernu, O'Higgins ganóse l'antipatía del pueblu por cuenta del so autoritarismu, los sos intentos de caltenese nel poder indefinidamente y les acusaciones de los carrerinos nel sentíu de qu'ordenara la muerte de les Carrera y de Manuel Rodríguez por cuenta de la influencia de la Loxa Lautaro. Pa evitar una guerra civil, O'Higgins arrenunció el 28 de xineru de 1823, y en xunetu del mesmu añu se exilió nel Perú.[42]

Organización de la República editar

 
Manuel Blanco Encalada.

Tres l'arrenunciu d'O'Higgins, el país entró nun llargu periodu d'inestabilidá política que duró toa una década. El xeneral Ramón Freire, qu'asumió como Direutor Supremu siendo asesoráu por Juan Egaña, dedicar a acabar col últimu focu de resistencia colonial en Chiloé,[43] pero'l constante desorde políticu en que s'atopaba'l país foi una grave torga pal so gobiernu. Como forma de solucionar dichu problema foi redactada la Constitución Moralista de 1823. Sicasí, la so complexidá xeneró un gran refugu na población que, sumáu a la crisis económica imperante, provocó la cayida del gobiernu de Freire.[44]

Nun ambiente apoderáu poles reñedielles ente los grupos políticos, Manuel Blanco Encalada foi escoyíu como'l primer Presidente de Chile. El so curtiu gobiernu tuvo marcáu pol dominiu del grupu federalista y la promulgación de les Lleis Federales de 1826. Pero nuevamente esta lexisllación foi refugada, lo que provocó un caos nel país. Blanco Encalada arrenunció y establecióse una socesión de presidentes de curtios periodos de gobiernu.[45]

En 1828, Francisco Antonio Pinto llogró aprobar la Constitución de 1828 de corte lliberal. N'eleiciones, Pinto foi reelixíu, pero acusóse-y de fraude eleutoral. Amás, el Congresu Nacional designó a José Joaquín Vicuña como vicepresidente, cargu que tenía de ser escoyíu por votación popular. Esto provocó'l llevantamientu del exércitu al cargu de José Joaquín Prieto, que controló rápido'l sur de Chile, dando entamu a la Revolución de 1829.[46]

Pinto y Vicuña arrenunciaron pa evitar la Guerra Civil, pero yá yera demasiáu tarde. La unión ente conservadores (pelucones), estanqueros y o'higginistas, tres la batalla de Ochagavía, produció la cayida del réxime lliberal ya instauróse un gobiernu revolucionariu al cargu de José Tomás Ovalle. Finalmente, la batalla de Lircay dio la victoria definitiva de los revolucionarios, causando'l fin del réxime lliberal.[47]

República Conservadora editar

 
Diego Portales Palazuelos.

José Joaquín Prieto, en saliendo victoriosu na Revolución, asumió como presidente de la República en 1831. Al pie de él, el poder de Diego Portales amontóse de tala forma que convirtióse nel home más importante del país.[48]

Siguiendo la ideoloxía de Portales, de calter autoritariu —«gobiernu obedecíu, fuerte, centralizador, respetáu y respetable, impersonal, superior a los partíos y a los prestíos personales»—, foi promulgada la Constitución de 1833, la qu'apurría fuertes poderes al presidente de la República, escoyíu por sufraxu censitario por un periodu de 5 años y reelegible por otros 5. Esto dexó que'l país acabara col periodu d'anarquía de los años anteriores, estableciendo un periodu d'estabilidá (namái rota momentáneamente poles revoluciones de 1851 y 1859), sentando les bases institucionales en que se desenvolvieron los posteriores rexímenes, y empezando a recuperase de la crisis económica.[48]

 
Batalla de Yungay, etapa final de la Guerra de la Confederación.

El descubrimientu del mineral en Chañarcillo y la venta de trigu escontra mercaos esternos empezaron a otorgar riqueza al país. Sicasí, la rivalidá de los puertos de Valparaíso y el peruanu del Callao, pol dominiu del Pacíficu agravar cola creación de la Confederación Perú-Boliviana d'Andrés de Santa Cruz. Portales, unu de los más ferriales enemigos d'esta confederación, foi unu de los promotores de la Guerra contra la Confederación Perú-Boliviana. Nel so cargu de Ministru de Guerra, llogró que'l Congresu declarara la guerra'l 28 de setiembre de 1836. Gran parte del pueblu y del exércitu nun taba convencíu de dir a la guerra. Sicasí, l'asesinatu del mesmu Portales, el 6 de xunu de 1837,[48] foi'l aliciente necesariu pa la participación na guerra y la victoria na batalla de Yungay al mandu del xeneral Manuel Bulnes, el 20 de xineru de 1839.[49]

En 1841, Bulnes foi escoyíu como socesor de Prieto. Mientres esti periodu, la economía chilena siguió en puxanza. Inauguróse la Universidá de Chile y empezó un apoxéu de la cultura cola Sociedá Lliteraria de 1842 de José Victorino Lastarria y Francisco Bilbao, ente otros. Amás, diose entamu a un periodu conocíu como Dómina d'Espansión col establecimientu d'una colonia nel Estrechu de Magallanes.[50] A la fin del so mandatu, un intentu revolucionariu pa evitar l'asunción de Manuel Montt, foi aseláu tres la batalla de Loncomilla, el 8 d'avientu de 1851.[51]

Al pie del so ministru, Antonio Varas, Montt siguió la sienda del so predecesor. Construyéronse ferrocarriles, pontes y carreteres, ellaboróse'l Códigu Civil d'Andrés Bello y diose entamu a la colonización del sur de Chile, al traviés de la inmigración alemana nes rexones de Valdivia y Llanquihue, coronada cola fundación de Puerto Montt.[52]

Sicasí, la estabilidá del réxime conservador empezó a taramellar. La cuestión del Sacristán dio orixe a un conflictu ente la Ilesia Católica y el Estáu, dexando a Montt nuna encruciada. Ante esta situación, munchu conservadores alloñar del presidente y xuniéronse a los opositores al gobiernu, dando orixe a la Fusión Lliberal-Conservadora. Al postulase Antonio Varas , representando al Partíu Nacional (Montt-varista), como candidatu presidencial pa reemplazar al Montt españa una revolución nel norte de Chile al creer qu'esti nuevu gobiernu seria una continuación del autoritarismu de Montt. Finalmente Varas foi ganáu pola Fusión Lliberal Conservadora en 1861.[52]

República Lliberal editar

 
Bombardéu de Valparaíso, signifco un duru golpe pa Chile nel marcu de la Guerra hispanu-suramericana.

José Joaquín Pérez asumió como Presidente en 1861, como candidatu d'unidá y con él acabó'l periodu llamáu "Dómina de los Decenios", por cuenta de la duración del mandatu de los Presidentes Prieto, Bulnes, Montt y Pérez.[53]

Una de les primeres situaciones que tuvo d'enfrentar Pérez foi la Guerra contra España.[54] La guerra empezó como un conflictu diplomáticu ente Perú y España, nacíu del llamáu incidente de Talambo, una engarradiella ente individuos de les dos naciones qu'acabó con dellos mancaos y dos muertos, unu español y l'otru peruanu. Una escuadra unviada dende España con una misión diplomático y científico protestó pola muerte del so compatriota y esixó un castigu pa los culpables. La falta d'entendimientu ente l'unviáu español y el gobiernu peruanu, xuníu a la información errónea proporcionada pol primeru a la Escuadra, llevó a la ocupación española'l 14 d'abril de 1864 de les peruanes islles Chincha, fonte d'ingresos bien importante p'aquel país. La firma'l 2 de febreru de 1865 del Tratáu Vivanco-Pareja, pol que Perú se comprometía a pagar una indemnización foi refugada pola opinión pública peruana, dando empiezu a una sulevación militar que llevaría al derrocamientu del presidente constitucional y al ascensu al poder del coronel Mariano Ignacio Prau'l 28 de payares del mesmu añu. Un mes antes, Chile declarara la guerra a España. El 14 de xineru de 1866 roblóse'l Tratáu d'Alianza ofensiva y defensiva, celebráu ente les Repúbliques de Perú y Chile pol que dambos países xunieron les sos fuercies contra España.[54]

Ente les aiciones béliques más importantes, destacaron el combate de Papudo (26 de payares de 1865), que tuvo como resultáu la captura d'unu de los buques españoles y condució al suicidiu del Comandante Xeneral de la so Escuadra; el bombardéu de Valparaíso (31 de marzu de 1866), que supunxo unes perdes millonaries pal comerciu chilenu;[54] y el combate del Callao (2 de mayu de 1866), nel que la flota española enfrentar a les defenses d'esti puertu peruanu con resultancia indecisa.[54]

 
El gobiernu autorizo a la marina de guerra qu'empecipiara'l desembarcu en Antofagasta.
 
Combate Naval de Iquique, episodiu de la Guerra del Pacíficu.
 
Ocupación de la Araucanía.
 
El distritu peruanu de Chorrillos quedó en ruines dempués del combate homónimu y l'inminente ocupación de la capital peruana.
 
Los habitantes pascuenses dende'l momentu de l'anexón pasaron faer ciudadanos chilenos de iure.

El periodu d'espansión empecipiáu mientres el gobiernu de Montt siguió mientres el mandatu de Pérez. Nel norte de Chile, empezó la inversión pa la esplotación de minerales (salitre y cobre) na zona d'Antofagasta, so alministración boliviana. Coles mesmes, el francés Orélie Antoine de Tounens declaró la independencia del Reinu de la Araucanía y la Patagonia.[55] Anque esti estáu nunca foi instaláu definitivamente, xeneró nel país la idea de controlar finalmente dicha rexón so dominación indíxena. En 1865, una llei interpretativa de la Constitución estableció la llibertá de cultos y en 1867 empezó a rexir el Códigu de Comerciu.[56]

En 1871 asumió como Presidente Federico Errázuriz Zañartu. Mientres el so gobiernu acabó la Fusión Lliberal-Conservadora y créase l'Alianza Lliberal, al xunise los lliberales col Partíu Radical.[57] Mientres el Réxime Lliberal realizáronse diversos cambeos a la Constitución de 1833: amenorgóse'l quórum de sesión de les cámares del Congresu, llindáronse les facultaes presidenciales y flexibilizóse l'acusación a los ministros per parte del Congresu, el qu'empezó a tener más atribuciones. Amás, empezaron a tratase les "cuestiones teolóxiques" o rellacionaes coles Ilesia. Aprobóse'l Códigu Penal en 1874 y la Llei d'organización y atribuciones de los tribunales en 1875, que suprimía'l fueru eclesiásticu y los recursos de fuercia.[58]

En 1879, les fregadures diplomáticos ente Chile y Bolivia pola alministración de la frontera norte del país y de los intereses chilenos nes mines salitreras provocaron el desembarcu en Antofagasta, del 14 de febreru, dando entamu a la Guerra del Pacíficu, el mayor conflictu bélicu de la historia del país.[59] Tres la ocupación de los territorios d'Antofagasta, Chile enfrentar nel mar a Perú, aliáu de Bolivia —en 1873, suscribiérase'l tratáu d'Alianza Defensiva Perú–Bolivia,[60] polo que Chile declaró la guerra a dambos el 5 d'abril de 1879—, y acabó cola ocupación de los territorios de Tarapacá, Arica y Tacna, a mediaos de 1880. Bolivia retirar de les aiciones militares en mayu d'esi añu, y Chile llogró entrar en Lima tres la batalla de Miraflores, el 15 de xineru de 1881.[61] La guerra finalmente acabó cola firma del Tratáu de Rancón, del 20 d'ochobre de 1883.[49][62]

La victoria chilena sobre los países aliaos dexó la espansión del territoriu nacional amestando Tarapacá, Arica, Tacna y Antofagasta.[63] Paralelamente, la zona de l'Araucanía sufriera un procesu de lenta incorporación al traviés de la construcción de fuertes, instalación de colonizadores y tropes militares y la realización de parllamentos, llogrando la Pacificación de la Araucanía en 1881.[64] En 1888 foi tamién incorporada la Islla de Pascua.[65][66] Per otra parte, Chile arrenunció a la so reclamación sobre'l territoriu de la Patagonia Oriental y de la Puna d'Atacama, y aceptó la soberanía de l'Arxentina nellos tres el tratáu de 1881.[63]

Los nuevos territorios incorporaos provocaron una esplosiva puxanza económica nel país deriváu principalmente de la minería del salitre, recuperándose asina de la crisis económica de los años 1870. Diverses firmes europees, principalmente britániques instalar nel estremu norte del país, esplotando los nitratos. La riqueza producida pol "oru blanco" sofitaba'l 75% de los ingresos fiscales y la totalidá de la economía nacional.[67]

Ente 1883 y 1884 aprobáronse diverses lleis tendientes a la laicización del Estáu: llei de campusantos llaicos; llei de matrimoniu civil; y llei de rexistru civil.

 
José Manuel Balmaceda.

José Manuel Balmaceda foi escoyíu presidente en 1886. Aprovechando los dividendos provenientes de la esplotación salitrera, el gobiernu de Balmaceda carauterizar pola modernización completa del sistema económicu, educativu y sanitariu, y la construcción de grandes obres civiles, como ferrocarriles a lo llargo de tol país y el viaductu del Malleco. Mientres el so gobiernu, trató d'unificar a los lliberales en redol a la so figura, pero la división afondóse, imposibilitando el normal desenvolvimientu del so mandatu. Yera común que'l Congresu acusara constitucionalmente a los ministros, paralizando'l normal desenvolvimientu del gobiernu de Balmaceda. Amás, sumó como enemigos a los líderes conservadores, a l'aristocracia y a los empresarios salitreros.[68]

La fuerte oposición a Balmaceda concretóse cuando'l Congresu nun aprobó la Llei de Presupuestos del añu 1891. Balmaceda declaró, el 1 de xineru, que se prorrogaría'l presupuestu del añu anterior y que'l Congresu nun s'axuntaría hasta'l mes de marzu. Esi mesmu día, el Congresu consideró illexítima l'actitú del presidente y declaró la so destitución. L'armada xuntar a los parllamentarios, mientres l'exércitu declaró la so llealtá al Presidente de la República primer mandatariu, dando entamu a la guerra civil de 1891.[69]

El 12 d'abril foi declaráu un gobiernu paralelu en Iquique lideráu por Ramón Barros Luco y l'almirante Jorge Montt.[70] Rápido, les tropes congresistes ganaron nel norte a los balmacedistas. Tres les batalles de Concón (20 d'agostu) y Placilla (28 d'agostu), les tropes revolucionaries llograron entrar en Santiago,[71] acabando una guerra civil que produció ente 5000[72] y 10 000[73] muertos. Balmaceda, abellugáu na embaxada d'Arxentina, suicidóse'l 19 de setiembre, a otru día de la fecha llegal del términu del so mandatu.[74]

República Parllamentaria editar

 
Sede del Congresu Nacional hasta 1973.

La victoria de les tropes congresistes na Guerra Civil, dexó l'establecimientu d'un sistema políticu conocíu como República Parllamentaria, apoderada principalmente pola oligarquía, como daquella denominábase a la clase alta, que surdió tres la fusión de los grandes terratenientes (l'antigua aristocracia) cola burquesía minera y banquera.[75]

Anque nun s'estableció un sistema parllamentariu puramente tal, el Congresu Nacional apoderó la política nacional y el Presidente convertir nuna figura práuticamente decorativa, ensin autoridá y supeditáu a la decisión de les mayoríes parllamentaries, polo que yera incapaz de faer aprobar les reformes que'l país riquía. Los gabinetes ministeriales yeren constantemente censuraos pol Congresu y teníen de presentar el so arrenunciu darréu, produciéndose una rotativa ministerial que imposibilitaba un fayadizu gobiernu. Por casu, el gobiernu de Germán Riesco tuvo un total de 17 gabinetes y 73 ministros nun periodu de 5 años.[76]

Mientres estos años, el progresu del país siguió por cuenta de la riqueza que producía la minería del salitre, lo que dexó la construcción de delles obres como'l Ferrocarril Tresandín y el Muséu Nacional de Belles Artes, en conmemoración del Centenariu de la Independencia.[77] Sicasí, la economía nacional tuvo de sobreponese al destructor terremotu qu'afaró al puertu de Valparaíso, el 16 d'agostu de 1906.[78]

A nivel internacional, por aciu arbitraxe británicu, resuélvense los problemes estremeros que se calteníen con Arxentina na zona austral de los Andes por cuenta de que la aplicación de los criterios del divortium aquarum (divisoria d'agües), defendíu per Chile, y de les más altos cumes, sofitáu per Arxentina, nun coincidíen na zona.[79] Coles mesmes, dambos países xunto a Brasil roblen el denomináu Pactu ABC pa establecer mecanismos de cooperación y de mediación ente dichos estaos y, de cierta forma, compensar la creciente influencia estauxunidense na zona.[80] Nesos años produció l'españíu de la Primer Guerra Mundial, respectu de la cual Chile decidió caltenese neutral.

Sicasí, a lo llargo de les primeres dos décades del sieglu XX, empezó a manifestase'l descontentu de la ciudadanía pola mala situación. La fuerte migración de llabradores a les ciudaes fizo que los migrantes tuvieren de sometese a paupérrimas condiciones de vida, hacinamiento y problemes sanitarios. La mortalidá en 1895 yera del 31‰: 30 000 persones finaron de viruela en 1909 y 18 000 por tifus, mientres l'analfabetismu superaba'l 68% de la población. Per otra parte, les condiciones llaborales, tantu nes ciudaes como nes oficines salitreras, yeren vergonzoses. Mil persones finaben n'accidentes llaborales cada añu. Mas toa esta situación yera embrivida y desconocida polos dirixentes. Como forma d'ameyorar esta situación, a partir de los años 1900 empezó a faese patente la llamada «cuestión social» coles primeres fuelgues de trabayadores esixendo condiciones básiques pal so desenvolvimientu llaboral. Les primeres reformes llaborales surdieron recién a mediaos d'esa década; exemplu d'ello ye que namái en 1907 foi enllantáu'l descansu dominical. Munches d'estes protestes acabaron trágicamente pola represión militar en contra de los trabayadores, siendo la más conocida la Matanza de Santa María de Iquique.[81] La fundación de sindicatos, mutuales y del Partíu Obreru Socialista (1912) dexó'l desenvolvimientu del movimientu obreru a nivel nacional. Les protestes empezaron a volvese acaldía más grandes y más violentes, demostrando la incapacidá de la clase dirixente pa enfrentar los problemes que la nueva sociedá industrial taba imponiendo.[82]

En 1920, la unión d'un vastu sector de fuercies populares y de la clase media, amás d'un segmentu reformista de la mesma oligarquía, dexó la eleición d'Arturo Alessandri como Presidente. Ésti propunxo al Congresu l'adopción de lleis bien avanzaes en materia social, pero esos proyeutos atoparon una aportunante oposición nel Senáu. El descontentu pol refugu a les reformes manifestar nel Ruiu de sables de 1924, realizáu pola nueva oficialidá del exércitu que, nuna sesión del Congresu en que s'aldericaba la dieta parllamentaria (remuneración), fixeron sonar les sos sables como forma de demostrar la so molestia, lo qu'amás foi interpretáu como una amenaza de golpe d'estáu. Ante esta situación, el Congresu aprobó velozmente les lleis sociales, creyendo que los militares volveríen a los sos llabores propios. Sicasí, ello nun asocedió: sintiendo Alessandri que'l so poder fuera devasáu, presentó'l so arrenunciu al Congresu, asilándose na embaxada d'Estaos Xuníos. El Congresu refugó'l so arrenunciu y autorizólu p'ausentase del país por seis meses. El 10 de setiembre Alessandri abandonaba'l país, camín d'Italia.[83]

El poder quedó a cargu de los militares, que constituyeron una Xunta de Gobiernu, que sicasí nun llogró controlar la situación. El 11 de setiembre la xunta decretó la disolución del Congresu Nacional, tres 93 años de funcionamientu ininterrumpíu. El 23 de xineru del añu siguiente fórmase una nueva xunta. A los pocos meses, solicitóse'l regresu de Alessandri. Al volver, el 20 de marzu de 1925, atopar cola apaición d'un nuevu caudiellu militar, Carlos Ibáñez del Campo. Alessandri decidió realizar cambeos fondos al sistema políticu nacional: llogró crear el Bancu Central de Chile y l'aprobación por aciu un plebiscitu d'una nueva Constitución, que foi promulgada'l 18 de setiembre de 1925.[84] Con esta Constitución, el poder volvía ser exercíu efeutivamente pol Presidente de la República, dando fin al gobiernu parllamentariu y estableciendo un réxime presidencial.[85]

República Presidencial editar

Crisis ya inestabilidá editar

 
Carlos Ibáñez del Campo.
 
Vista del centru de Santiago, escontra fines de los años 1920.

Tres la victoria del presidencialismu, Alessandri ya Ibáñez atollar nuna disputa pol lideralgu. El primeru deseyaba establecer un candidatu únicu pa la Presidencia, cargu que naguaba'l militar. Ibáñez foi sofitáu por un manifiestu de dellos políticos promoviendo la so candidatura que paecía oficial a pesar del refugu manifestáu por Alessandri, produciendo l'arrenunciu en plenu del gabinete. Frente a esta situación, Ibáñez publicó una carta abierta al Presidente recordándo-y que namái podría gobernar emitiendo decretos cola so firma, yá que yera l'únicu ministru nel gabinete. D'esta forma, el gobiernu de Alessandri taba sometíu a les decisiones d'Ibáñez, daqué que'l Lleón de Tarapacá nun aguantaría: designó a Luis Barros Borgoño como ministru del Interior y presentó'l so arrenunciu irrevocable, el 2 d'ochobre de 1925.

Barros Borgoño foi reemplazáu por Emiliano Figueroa, que fuera escoyíu como candidatu de consensu ente los partíos políticos pa enfrentar la crisis política en que s'atopaba'l país. Sicasí, Ibáñez llogró caltenese como ministru de Guerra. Figueroa nun pudo controlar a Ibáñez y terminó arrenunciando'l 7 d'abril de 1927. Entós, Ibáñez asumió como Vicepresidente ante la vacancia del cargu.

Escoyíu ensin oposición en 1927, mientres el gobiernu d'Ibáñez creáronse diversos organismos como la Llinia Aérea Nacional, la Contraloría Xeneral de la República, Carabineros de Chile y la Fuercia Aérea de Chile. Amás, promulgóse'l Códigu del Trabayu y roblóse el Tratáu de Lima, el 3 de xunu de 1929, qu'atayó los problemes estremeros col Perú.

Ibáñez tuvo, nun empiezu, el respaldu de la ciudadanía. Pero col pasar de los meses, empezó a tener actitúes desaxeradamente autoritaries. Cientos de políticos, incluyíu Alessandri, partieron al exiliu, estableciéronse restricciones a la prensa y el Congresu foi designáu por Ibáñez con alcuerdu de los partíos políticos, recibiendo l'apellativu de Congresu Termal, pol llugar onde s'efeutuó la negociación (les Termes de Chillán).

 
Muyeres preparen olles comunes, en 1932.

El crack de la Bolsa de Nueva York, dio orixe en 1929 a la Gran Depresión. El gobiernu d'Ibáñez que triplicara la delda esterna al solicitar préstamos a Estaos Xuníos y l'inevitable colapsu de la minería del salitre provocaron una crisis ensin precedentes a nivel nacional. En menos de trés años, el productu internu brutu del país cayó a menos de la metá y Chile foi consideráu pola Sociedá de Naciones como'l más afeutáu pola crisis mundial.[86] Frente a una serie d'amplies manifestaciones caleyeres, Ibáñez presenta l'arrenunciu en 1931 y dexa el gobiernu en manes de Pedro Opaso Letelier, Presidente del Senáu, quien a otru día delegó el poder en Juan Esteban Montero. Nes eleiciones que fueron convocaes para ochobre, Montero ganó holgadamente a Alessandri, que tornara del exiliu.

Montero, al reasumir la presidencia, enfrentóse darréu a diversos intentos revolucionarios. La sulevación de la Escuadra en Coquimbo namái foi'l primer intentu golpista d'una serie que s'asocedería nos meses siguientes, llogrando peracabase, finalmente, el 4 de xunu de 1932.

Los líderes del golpe d'estáu, Marmaduque Grove, Carlos Dávila y Eugenio Matte declararon la República Socialista de Chile. Sicasí, esti gobiernu duró namái 12 díes, hasta qu'un contragolpe acabara con esti intentu, lo que dexaría que Dávila como presidente y que los otros dos miembros de la Xunta fueren desterraos a Islla de Pascua. Dávila, sicasí, tuvo namái 100 díes como presidente y, depués de diversos mandatarios interinos, Arturo Alessandri foi escoyíu como presidente de la República.

 
Arturo Alessandri Palma mientres el so segundu periodu presidencial (1932-1938).

El segundu periodu de Alessandri caracterizóse principalmente pola recuperación del país, tantu na economía como nel ámbitu políticu. Pa esto, Alessandri utilizó en delles oportunidaes les facultaes estraordinarios del so cargu y llogró alloñar al exércitu de la política, que agora taba compuesta pola derecha, conservadores y lliberales, el Partíu Radical que cada vez tenía más protagonismu, y la Izquierda emerxente compuesta pol Partíu Socialista (fundáu en 1933) y el Partíu Comunista. De la mesma, la influencia de les ideoloxíes fascistes que surdíen d'Alemaña, España ya Italia, foi asimilada poles mocedaes del Movimientu Nacional Socialista de Chile lideráu por Jorge González Von Marées.

Anque nun empiezu Alessandri gobernó con un gabinete pluralista, los radicales amodo empezaron a averase a los partíos izquierdistes, retirándose del gobiernu n'abril de 1934. La división ente'l Gobiernu de derecha cola izquierda y los radicales empezó a faese cada vez más fonda y la violencia empezó a remanecer. La Masacre de Ránquil foi namái una muestra de la tensión qu'empezó a xestase nos campos y na ciudá. Alessandri decretó'l estáu de sitiu en febreru de 1936, mientres los obreros declarar en fuelga a la solombra de l'acabante fundar Confederación de Trabayadores de Chile.

A pesar de los sucesos qu'asocedíen nel país, Alessandri xunto al ministru Gustavo Ross Santa María taben llogrando recuperar la alicaída economía. La minería salitrera yá taba dando los sos postreros fruto y empezaba a ser reemplazada pol cobre, mientres l'agricultura taba resurdiendo rápido. La delda esterna foi amenorgada nun 31% cola compra de depreciados bonos (Ross llogró mercar 139 millones de bonos a namái 15 millones de pesos) y la industria nacional llograba satisfaer el 70% de les necesidaes del país. Esta puxanza dexó la construcción d'obres como l'Estadiu Nacional y el Barriu Cívicu.

Al averase la eleición presidencial, los radicales llograron aliase colos comunistes, socialistes y la Confederación de Trabayadores de Chile (CTCH), y asina formaron el Frente Popular, que llevantó la candidatura del radical Pedro Aguirre Cerda. La derecha escoyó a Ross como candidatu presidencial, que yera repunáu pola oposición, que lo denominaba el Ministru de la Fame. Sicasí, la sorpresa protagonizar la candidatura d'Ibáñez sofitáu pola Alianza Popular Llibertadora y el Partíu Nacional-Socialista.

Ross paecía ser el seguru ganador de les eleiciones gracies a la onerosa campaña realizada y a la división de los votantes opositores ente Aguirre Cerda ya Ibáñez. Sicasí, un acontecimientu camudaría la situación: miembros de les mocedaes nazis tomaron la Casa Central de la Universidá de Chile y l'edificiu del Seguru Obreru'l 5 de setiembre de 1938 nun intentu de golpe d'estáu. Atrincheraos nel edificiu, una pieza d'artillería, atacó la entrada principal lo que derivó na rindición de los 71 protestantes. Estos fueron treslladaos al Edificiu del Seguru Obreru, allugáu frente al Palaciu de La Moneda, y ellí fueron acribillaos por carabineros. La Matanza del Seguru Obreru foi atribuyida pola oposición como orde de Alessandri, lo que provocó l'arrenunciu d'Ibáñez a la so candidatura y el so sofitu a Aguirre Cerda. Finalmente, el 23 d'ochobre el candidatu del Frente Popular llogró'l 50,2 % de los votos frente al 49,3 % de Ross.

Los Gobiernos Radicales editar

 
Pedro Aguirre Cerda.

Pedro Aguirre Cerda asumió'l cargu de Presidente y llevó a cabu una política de corte socialdemócrata, promoviendo la industrialización y la reforma social. Tres el devastador terremotu qu'afaró Chillán y gran parte del sur del país en 1939, funda la Corporación de Reconstrucción y Auxiliu y la Corporación de Fomentu de la Producción.

Al traviés del proyeutu d'industrialización por sustitución d'importaciones buscóse la independencia económica del país. A lo llargo de los trés gobiernos radicales creáronse la Empresa Nacional de Lletricidá, la fundación de plantes hidroeléctriques, la ENAP a cargu del primer xacimientu de petroleu en Magallanes, la Compañía d'Aceru del Pacíficu ya industries estatales d'esplotación silvoagropecuaria y manufacturera. Con esti impulsu, la industria llegó a una crecedera añal del 7,5 % ente 1940 y 1943.

De resultes de la mayor intervención estatal na economía diose empecipió una dómina d'alta inflación, cercana al 20 %, que duraría la mayor parte del sieglu XX.[87] La crecedera industrial pela so parte realizóse a mariña del sector agrícola, al controlase artificialmente los precios de los productos de consumu básicu pa llograr tranquilidá social nes ciudaes, dexando'l país de ser autosuficiente en materia agroalimentaria.[88] La decadencia del campu acelero la migración campu ciudá, Santiago, por casu, empezó a esplotar demográficamente algamando'l millón d'habitantes.

La cultura desenvolvióse gracies a apurrir lliterarios de Vicente Huidobro y Augusto D'Halmar. Como parte de la so vocación d'educador, Aguirre Cerda buscó estender la educación pública a gran parte del país, la qu'entendía como la única forma de superar la probeza.

Mientres estos años, les rellaciones internacionales del país tuvieron d'enfrentase a importantes fechos bélicos qu'afaraben gran parte del mundu. La Guerra Civil Española produció un masivu éxodu d'españoles que llegaron al país gracies a les aiciones realizaes pol embaxador en Francia, Pablo Neruda, principalmente a bordu del barcu Winnipeg. Meses más tarde, produzse l'españíu de la Segunda Guerra Mundial nel que Chile, al igual que cola Primer Guerra Mundial, manifestó la so neutralidá ante'l conflictu, pos caltenía bones rellaciones con Italia y una parte de la ciudadanía manifestaba abierta simpatía per Alemaña, a pesar que gran parte de la población sofitaba a los Aliaos. Per otru llau, en 1940 y por orde d'Aguirre Cerda, oficialízase'l reclamu chilenu sobre L'Antártida y declárense les llendes del Territoriu Antárticu Chilenu.

 
Juan Antonio Ríos.

El gobiernu d'Aguirre Cerda tuvo un fin abrupto por cuenta de la mortal tuberculosis qu'afectó al Mandatariu, que finó a fines de 1941 ensin terminar el so periodu. En 1942, el radical Juan Antonio Ríos ye escoyíu como socesor d'Aguirre Cerda, baxó'l discursu d'un gobiernu nacional y el eslogan de "gobernar ye producir".

A pesar qu'intentó caltener la neutralidá de Chile nel conflictu mundial, les presiones esternes ya internes obligaron a Ríos a declarar en 1943 el rompimientu de rellaciones diplomátiques colos países de la Exa. En 1945 declaróse la guerra al Xapón, como requisitu a cumplir pal ingresu de Chile na Organización de les Naciones Xuníes.[89] Chile yera un importante productor de salitre, esencial pa la fabricación de pólvora, y de cobre, pa la confección de vainillas pa la munición. Estaos Xuníos axusto'l preciu de les esportaciones de cobre chilenu, mientres el periodu 1942-1945, al mercáu estauxunidense, por un preciu de 11,7 centavos de dólar por llibra.[90]

Un fechu trascendente pa la historia de la lliteratura nacional foi la premiación de la poeta Gabriela Mistral col Premiu Nobel de Lliteratura, el 10 d'avientu de 1945,[91] lo que la convirtió na primer llatinoamericana gallardoniada con esi premiu.[92]

La estabilidá coles que s'aniciaron los gobiernos radicales, como una suma de les distintes fuercies polítiques, sicasí, empezó a sedase seriamente mientres el gobiernu de Ríos. Al igual que'l so antecesor, la salú torgó que siguiera a cargu del gobiernu, finando en 1946.

 
Gabriel González Videla.

Gabriel González Videla foi escoyíu Presidente como líder de l'Alianza Democrática, compuesta ente otros pol Partíu Radical y el Partíu Comunista. Formóse un gabinete de radicales, comunistes y lliberales, estos postreros por sofitar al presidente na so eleición pol Congresu Plenu. L'ésitu eleutoral del PC nes municipales de 1947, sumáu al surdimientu de la guerra fría, los constantes paros sindicales qu'amenaciaben la estabilidá del país conducen a una crisis política y el Presidente saca a los comunistes del ministeriu.

Los sindicatos mineros de Lota y Chuquicamata, apoderaos por comunistes, declarar a fuelga xenerando violentes protestes que resultaron en delles muertes. Por cuenta de ello declaró l'estáu de sitiu en Santiago. Nesti contestu, el Congresu aprueba la Llei de Defensa de la Democracia, denomada como la "Llei Maldita" polos sos opositores, que proscribe al Partíu Comunista y unvia a los sos militantes a un campu de deteníos en Pisagua.

En tantu, mientres el gobiernu de González Videla desenvuélvese'l "Plan Sele" pal desenvolvimientu de la provincia de Coquimbo y remodelación de La Serena, y llógrase aprobar el votu femenín. Instálense les primeres bases antártiques y fúndase la Universidá Téunica del Estáu.

Pa la eleición presidencial de 1952, enfréntense Pedro Enrique Alfonso representando al radicalismu, el centrista Arturo Matte, el socialista Salvador Allende y Carlos Ibáñez del Campo como candidatu independiente. El xeneral Ibáñez apaez como la solución a los problemes de la política tradicional y, coles sos lemas de "El xeneral de la esperanza", "Pan pa toos" y el so símbolu de la escoba pa barrer cola corrupción, llogra la victoria con más del 47%.

El populismu con qu'asume Ibáñez déxa-y gran adhesión ciudadana y avérase escontra la Izquierda. Nos sos primeros años, inclusive sofita la fundación de la Central Única de Trabayadores, liderada por Clotario Blest y llogra derogar la "Llei Maldita" a fines del so mandatu. Sicasí, en 1955, la "sustitución d'importaciones" fracasa y l'economía entra en recesión. El so gobiernu empieza a taramellar debíu al poco sofitu partidista.

En busca d'una solución al problema económicu, el presidente encarga la Misión Klein-Saks. Esta firma estauxunidense plantega que la única forma de solucionar la crisis ye con midíes lliberales, como reformes nel comerciu esterior, supresión de subsidios, eliminación del reaxuste automáticu de sueldos del sector públicu y parte del priváu, cambéu del estatutu del Bancu Central y la creación del Bancu del Estáu de Chile. Estes midíes resulten impopulares y xeneren descontentu na población. Fuelgues amenacien nuevamente la estabilidá del gobiernu y ye proclamáu l'estáu de sitiu por Ibáñez, siendo refugáu pol Congresu. En 1957, enfréntase duramente a la Federación d'Estudiantes de la Universidá de Chile pol alza de los pasaxes de tresporte públicu y les protestes dexen un saldu de más de 20 muertos y graves daños materiales nel centru de Santiago.

Los trés tercios editar

 
Jorge Alessandri.
 
Valdivia tres el terremotu del 22 de mayu de 1960, el más fuerte rexistráu na historia.

A pesar de los intentos del Bloque de Saneamientu Democráticu, la fuerte decepción que produció'l populismu ibañista na población dexó la victoria del independiente de derecha Jorge Alessandri, fíu d'Arturo Alessandri, nes eleiciones presidenciales de 1958. Alessandri llogra cerca del 31,6%. Salvador Allende, como candidatu del Frente d'Aición Popular (FRAP), l'alianza de la Izquierda llogra'l 28,9%, mientres el demócrata cristianu Eduardo Frei Montalva llogra'l 20,7%. Nesta eleición, el Partíu Radical (que'l so candidatu Luis Bossay namái llogra'l 15%) empieza a perder protagonismu ante la conformanza d'un sistema políticu conocíu como "Los Trés Tercios" (la Derecha, la DC y l'Izquierda) y que va perdurar polos próximos 15 años. Por cuenta de que nengún candidatu llogró la mayoría absoluta, el Congresu tuvo d'escoyer, decidiéndose finalmente investir al candidatu de derecha cola banda presidencial.

L'inxenieru Alessandri decide poner en práutica un plan de estabilización económica, centráu fundamentalmente na llucha contra la inflación. Por cuenta del so calter sobriu y téunicu, munches de les sos midíes nun son populares. La idea de Alessandri ye crear un Estáu que tenga la infraestructura pa incentivar la inversión privada, dexando la idea del "Estáu paternalista". Pa esto, déxase asesorar por munchos especialistes na materia, munchos de los cualos yeren independientes lo que provoca ciertes fregadures colos partíos que lu sofitaben.

Mientres el so gobiernu, Alessandri tuvo d'enfrentar los efeutos del catastróficu terremotu y maremotu del 22 de mayu de 1960, con epicentru en Valdivia, pero qu'afaró con tolos pueblos ente Chillán y Chiloé, siendo'l movimientu de mayor intensidá rexistráu na historia de la humanidá con 9,5 graos de magnitú na escala de Richter. Envalórase que l'arreglu d'estos sucesos costó más de 422 millones de dólares. A pesar d'esto, el país vivió un momentu d'allegría cola celebración de la Copa Mundial de Fútbol, en 1962.

Dientro de la so xestión, creó les empreses estatales ENTEL Chile, ENAMI y LADECO y llogra consiguir ayuda económica estauxunidense al traviés de l'Alianza pal Progresu. Amás, empezar a materializar el proyeutu de Reforma agraria que Alessandri vía como una forma d'optimizar la esplotación de la tierra. Ye asina que básicamente'l so proyeutu yera de redistribuir les tierres del Estáu, nun interfiriendo nos terrenes de los grandes llatifundistes.

Averándose a les eleiciones de 1964, la Guerra Fría ta na so puxanza y la crecedera del socialismu de Allende paez imparable. Ye asina que la figura d'Eduardo Frei Montalva remanez como la forma de detener al FRAP. Col so lema de "Revolución en Llibertá", Frei llogra sumar adherentes al so proyeutu de reformes fondes al país, ensin sometelo a la influencia soviética, como supuestamente fadría Allende, y llogra que nun par d'años el Partíu Demócrata Cristianu (DC) convertir nel principal referente políticu de los años 1960.

La llucha ente Allende, Frei y el candidatu del Frente Democráticu, Julio Durán ye práuticamente votu a votu. Sicasí, un fechu casual (conocíu como'l Naranxazu) camudaría'l destín de la eleición. La muerte del diputáu socialista por Curicó, Óscar Naranxal Jara, dexó la realización d'una eleición complementaria, previa a la presidencial, la que foi utilizada polos distintos partíos como un apronte a la eleición del 4 de setiembre. Nésta, el fíu del fináu, tamién socialista, llogró un 39,2% frente al 32,5% del Frente Democráticu y el 27,7% de la DC.

Apavoriada con una posible victoria de Allende, los adherentes de derecha sofita masivamente a Frei, que amás recibiría sofitu del gobiernu d'Estaos Xuníos. La Marcha de la Patria Nueva, entamada pa sofitar a la candidatura de Frei, convertir nun ésitu cola asistencia de miles de persones al Parque Cousiño, lo que sería un apronte de la resultancia final de la eleición. Frei llogra un 56% de los votos (una de les más altes mayoríes na historia eleutoral chilena) mientres Allende llogra'l 40%.

 
Eduardo Frei Montalva (a la derecha) xunto a Andrés Zaldívar.

Eduardo Frei lleva a cabu una política de reformismu moderáu, na que se destacar la construcción de miles de viviendes, modernización del aparatu estatal, la reforma educativa (obligatoriedá de 8 años), fortalecimientu de les organizaciones de base y l'ampliación de la Reforma agraria. Esta postrera convertir n'unu de les temes más delicaes yá que, a diferencia del gobiernu de Alessandri, inclúyense espropiaciones de les grandes faciendes, lo que lleva a enemistarse colos políticos de derecha qu'asumen esto como una traición al so sofitu na eleición presidencial.

Per otra parte, el gobiernu empecipia'l procesu de "Chilenización del Cobre", adquiriendo la mina El Teniente y gran parte de les aiciones d'Andina y La Exótica. Amás, constrúyense'l Túnel Lo Prau y l'Aeropuertu de Pudahuel, fúndase Televisión Nacional de Chile y empecípiense les escavaciones del Metro de Santiago.

Sicasí, en 1967, empezar a sedar la Democracia Cristiana mientres el gobiernu tien d'asumir el refugu tantu de la izquierda como de la derecha. En 1968, les fuelgues empiecen a arrobinase, mientres les reformes a les estructures polítiques de los alumnos de la Universidá de Chile y de la Universidá Católica producen serios enfrentamientos ente los estudiantes y el gobiernu.

En 1969, la crisis del gobiernu de Frei apínase ya inclusive esisten rumores de golpe d'estáu los que se concreten el 29 d'ochobre col llamáu Tacnazo lideráu pol xeneral Roberto Viaux, el que saca al Reximientu Tacna a les cais de Santiago. Anque esti eventu foi apangáu, reflexó la gravedá de la situación política na que s'avera una inminente victoria de Salvador Allende nes próximes eleiciones.

Esi mesmu añu surde'l Movimientu d'Aición Popular Unitaria (MAPU), como dixebra de la fraición más izquierdista de la Democracia Cristiana y xúnese a la Unidá Popular, la nueva alianza formada por socialistes, comunistes, radicales, socialdemócrates y otros grupos allegaos formada col propósitu de que Allende llegue a La Moneda. Radomiro Tomić, el candidatu oficialista, nun ye consideráu un bon candidatu pa ganar a Allende, polo que la derecha declara a Jorge Alessandri como'l so abanderáu.

Anque Alessandri llogra nun empiezu gran sofitu, col correr de les selmanes, ésti empezó a estenase. El 4 de setiembre de 1970, la votación foi realizada: Allende llogró un 36,3%, mientres Alessandri llogró un 34,9% y Tomic, un 27,9%. Como nengún candidatu llograra la mayoría absoluta, el Congresu tenía que decidir el vencedor. Dende 1946, el Congresu escoyera nestos casos a aquél que llograra la mayoría relativa (facer asina en 1946, 1952 y 1958), pero munches persones empezaron a primir por que Alessandri fora escoyíu. El Presidente de los Estaos Xuníos, Richard Nixon, oponíase aprofiantemente a una victoria del marxismu n'América Llatina polo qu'escurrió xunto a la CIA dos planes pa evitar que'l Congresu escoyera a Allende:[93] el primeru consistía en llograr convencer a la Democracia Cristiana por que votara a favor de Alessandri, que arrenunciaría y llamaría a nueves eleiciones onde sería escoyíu Frei y el segundu yera provocar un clima d'inestabilidá política nel que l'exércitu viérase obligáu a actuar. Sicasí, el llamáu Track One veríase liquidáu cuando Radomiro Tomic anunció que llegara a un alcuerdu con Allende por qu'asumiera, siempres y cuando respetara un estatutu de garantíes constitucionales. Esto provocó que Roberto Viaux llevara a cabu'l Track Two, consistente en secuestrar al Comandante del Exércitu René Schneider, de manera tal d'arreyar al exércitu, por que torgara que'l Congresu escoyera a Allende. Dicha aición foi llevada a cabu'l 22 d'ochobre de 1970, sicasí, Schneider trató de defendese del atentáu y neses circunstancies foi mancáu gravemente, finando díes dempués. A pesar de lo asocedío, el Congresu Plenu decidió'l 24 d'ochobre designar a Allende como nuevu Presidente.

Gobiernu de la Unidá Popular editar

 
Salvador Allende.

Salvador Allende, qu'asume'l 3 de payares, intenta construyir una nueva sociedá basada nel socialismu al traviés de la democracia, una esperiencia única a nivel mundial. Ente les sos primeres midíes sigue'l procesu de reforma agraria y empecípiase un procesu de estatización d'empreses consideraes clave pa la economía nacional. A partir de ciertes brigueres llegales, basaos nun decretu llei de 1932, si una empresa detenía la so producción podía ser intervenida pol Estáu, polo que'l gobiernu de la UP afaló a que los trabayadores detengan les sos actividaes p'asina estatizar les empreses.

El 15 de xunetu de 1971, foi aprobáu esti proyeutu de manera unánime la nacionalización del cobre por dambes cámares. L'Estáu, al traviés de Codelco Chile, fadríase propietariu de toles empreses extractoras de cobre que recibiríen indemnizaciones, restándo-yos les "utilidaes escesives".[94] Asina, Anaconda y Kennecott, unes de les principales empreses mineres, nun recibieron indemnizaciones poles mines de Chuquicamata y El Teniente, respeutivamente, lo que da entamu a un boicó al gobiernu de Allende lideráu por Henry Kissinger, negándo-y préstamos internacionales. Per otra parte, l'aumentu drásticu de los sueldos de los trabayadores y la conxelación de los precios funciona y llégase a una crecedera del 8% nel PNB con baxa inflación. Nesti ambiente, la Unidá Popular llegó a la so máxima rellumanza, con un 49,73% de les preferencies nes eleiciones municipales d'esi añu y con unu de los sos referentes, Pablo Neruda, recibiendo'l Premiu Nobel de Lliteratura.[95]

Sicasí, a partir del segundu añu, les reformes de Allende empiecen a trate truncaes pola violencia qu'empieza a surdir. Tomar de terrenes aprovechando les brigueres de la reforma agraria terminen con dellos llabradores muertos tratando de defender los sos terrenes. Los enfrentamientos ente partidarios y opositores a Allende fáense más frecuentes y nacen los cacerolazos. Nesti clima, la visita de Fidel Castro afala a los miembros de la Izquierda a empecipiar una revolución popular basada na llucha de clases, daqué opuestu a lo que proponía Allende. A nivel económicu, la maxa del primer añu empieza a derrumbar y apaecen los primeros síntomes del desabastecimiento y la hiperinflación.

 
Manifestación en sofitu a la candidatura de Salvador Allende.
 
Salvador Allende robla la nacionalización del cobre.

L'asesinatu d'Edmundo Pérez Zujovic, acusáu pola izquierda de la muerte de 10 persones na Masacre de Puerto Montt, conduz al acercamientu ente la Democracia Cristiana y el Partíu Nacional pa oponese al gobiernu allendista. Una acusación constitucional llogra baltar al ministru del Interior, José Tohá; sicasí, Allende provoca a la oposición al asitialo como ministru de Defensa. El 19 de febreru de 1972, la oposición llogra aprobar nel Congresu Plenu una reforma constitucional que buscaba regularizar los planes estatizadores de la UP, iniciativa de los senadores Juan Hamilton y Renán Fuentealba. El 21 de febreru, Allende anuncia que formularía observaciones, al traviés de vetos supresivos o sustitutivos, que finalmente fixo llegar por oficiu'l 6 d'abril.

Nos partíos de gobiernu, aumenta'l deséu de radicalizar les reformes, principalmente pol líder del Partíu Socialista, Carlos Altamirano, y el Movimientu d'Izquierda Revolucionaria intensifica los sos ataques, los que son respondíos pol movimientu d'ultraderecha Patria y Llibertá.

Nel ámbitu económicu, el país entra en recesión y la crecedera cai. El PNB cai nun 25% y la delda esterna alzar a los 253 millones de dólares. El desabastecimiento dexa la configuración del mercáu negru y el gobiernu tien d'instalar les Xuntes de Suministru y Precios (JAP) p'alministrar el suministru de bienes a la población. Los medios de comunicación entornar n'enfrentamientos verbales según el so enclín políticu y les engarradielles ente momios y upelientos intensifíquense. Según archivos desclasificaos darréu pol gobiernu d'Estaos Xuníos, la CIA apurriría sofitu, por aciu la contratación de publicidá, a diarios opositores, como El Mercurio y a los promotores d'un paru de camiones mientres el mes d'ochobre de 1972,[96] el qu'acaba col ingresu de militares a los principales ministerios del país, formándose un "gabinete cívicu-militar", onde'l xeneral Carlos Prats, comandante en xefe del exércitu, asume como ministru del Interior.

En 1973, les eleiciones parllamentaries d'esi añu dan un 43,85% a la UP y un 54,78% a la Confederación de la Democracia (CODE). Allende nun llogra la mayoría pa llograr les sos reformes nin el CODE llogra los dos tercios del Congresu pa poder destituyir al Presidente. Anque Allende trata de llograr un entendimientu con Patricio Aylwin, presidente de la Democracia Cristiana, el Partíu Socialista vuélvese dafechu intransixente y los alcuerdos nun progresen. La violencia aumenta, especialmente ente los estudiantes debíu al proyeutu de la Escuela Nacional Unificada. La FEUC demuestra la so refugo y la Federación d'Estudiantes Secundarios (FESES) estrémase. El proyeutu ye deteníu gracies a la intervención del Cardenal Raúl Silva Henríquez, que s'alza como mediador na crisis.

Los opositores a Allende empiecen a ver a les Fuercies Armaes como la única salvación pa la crisis que vive'l país. Sicasí, les idees de René Schneider ("mientres se viva en réxime llegal les Fuercies Armaes nun son una alternativa de poder") y la del xeneral Carlos Prats ("mientres subsista l'Estáu de Derechu la fuercia público tien de respetar la Constitución") taben en contra d'un pronunciamientu militar lo que detenía en gran parte que les tropes llevantárense. Anque'l Partíu Comunista aportuna en caltener la paz y evitar una guerra civil, Altamirano afirma que "el golpe non se combate con diálogos, entartallar cola fuercia del pueblu". Mientres les observaciones de Allende a la reforma Hamilton-Fuenzalida son refugaes en parte poles cámares por mayoría simple, xenerándose un discutiniu ente'l Presidente y el Congresu, tocantes a la tramitación del proyeutu de reforma. Allende plantegó la cuestión al Tribunal Constitucional, que finalmente se declaró incompetente, acoyendo la esceición formulada pola Cámara de Diputaos y el Senáu. Ante esta situación, y vencíu el plazu pa recurrir a un plebiscitu qu'atayara la cuestión, Allende dicta un decretu promulgatorio de la reforma, conteniendo namái aquellos puntos ensin vetar. Dichu decreto nun ye cursáu pola Contraloría Xeneral de la República y l'oposición considera esti fechu como absolutamente illexítimu.

El día 29 de xunu'l coronel Roberto Souper llevanta al Reximientu Blindáu Nᵘ 2 y diríxese al Palaciu de La Moneda. Prats, dirixendo a les guarniciones de Santiago, llogra detener esti intentu de golpe conocíu como Tanquetazo, mientres los instigadores abelúguense y piden asilu na embaxada del Ecuador, dexando un saldu de 20 muertos, principalmente civiles.

El 22 d'agostu la Cámara de Diputaos aprueba'l Alcuerdo sobre'l grave quebrantamiento del orde institucional y llegal de la República, en qu'acusaben al Gobiernu d'incurrir en diverses violaciones tales como aplicar midíes de control económicu y políticu pa depués instaurar un sistema totalitariu, violar garantíes constitucionales, dirixir una campaña de bilordiu contra la Corte Suprema, violar la llibertá d'espresión, reprimir con violencia a los opositores ya intentar infiltrar políticamente a les Fuercies Armaes.

Allende reconoz que'l so gobiernu ta en crisis y decide convocar a un plebiscitu pa evitar un golpe d'estáu. Sicasí, les faiciones más radicales del gobiernu de la UP refuguen la decisión de Allende. Namái cunta col sofitu del MAPU, el Partíu Radical y el Partíu Comunista, que comparten la "vía pacífica". Ante esta situación, Allende convocaría al so ministru de Defensa, Orlando Letelier, por que convenciera al Partíu Socialista, lo que finalmente llograría, la nueche del 10 de setiembre de 1973.

Gobiernu Militar editar

El golpe d'estáu editar

 
Bombardéu al Palaciu de La Moneda.

Dende agostu de 1973, l'Armada y la Fuercia Aérea (FACh) preparaben un golpe d'estáu contra'l gobiernu de Allende, lideraes pol vicealmirante José Toribio Merino y el xeneral Gustavo Leigh. El 21 d'agostu, Carlos Prats decidiera arrenunciar al puestu de Comandante en Xefe depués de manifestaciones na so contra de les esposes de los xenerales. Nel so reemplazu, asume Augusto Pinochet el día 23, consideráu como un xeneral lleal y apolítico. El 22 d'agostu, la Cámara de Diputaos aprobara un alcuerdu en que se convocaba a los ministros militares a solucionar "el grave quebrantamiento del orde constitucional" (el "Alcuerdu de la Cámara de Diputaos sobre'l grave quebrantamiento del orde constitucional y llegal de la República").

Altamirano ye alvertíu d'un posible golpe d'estáu per parte de l'Armada y ésti llanza un discursu incendiariu convocando a que Chile se convertirá nun "segundu Vietnam heroicu", mientres s'empecipia un procesu de desafuero contra Altamirano. El 7 de setiembre, Pinochet ye convencíu por Leigh y Merino y xúnese a los golpistes, mientres en Carabineros, namái César Mendoza, un xeneral de baxa antigüedá, taba a favor.

El día 10 de setiembre, la Escuadra zarpa como taba previstu pa participar de los exercicios UNITAS. L'exércitu ye acuarteláu pa evitar posibles disturbios el día del procesamientu de Altamirano. Sicasí, la Escuadra torna a Valparaíso na mañana del 11 de setiembre y l'Armada toma la ciudá rápido. Allende ye sollertáu cerca de les 7 de la mañana y diríxese a La Moneda, depués de tratar d'allugar a Leigh y Pinochet, lo que ye imposible y fai-y pensar que Pinochet ten de tar presu. El xeneral Sepúlveda, direutor de Carabineros señála-y que van caltenese fieles, pero Mendoza asumió como Direutor Xeneral. Per otru llau, Pinochet llega al Comandu de Comunicaciones del Exércitu y empieza a participar viviegamente del golpe. A les 8:42, les radios Minería y Agricultura tresmiten el primer mensaxe de la Xunta Militar dirixida por Pinochet, Leigh, Mendoza y Merino, que solicita a Allende la entrega inmediata del so cargu y l'evacuación inmediata de La Moneda o va ser atacada por tropes d'aire y tierra. Nesi momentu, les tropes de Carabineres curiando'l Palaciu retírense.

Allende decide quedase nel Palaciu, mientres a les 9:55, lleguen los primeres tanques al Barriu Cívicu enfrentándose a francotiradores lleales al gobiernu. La CUT llama a la resistencia nos barrios industriales, mientres el Presidente decide dar una última alocución:

"Asitiáu nun trance históricu, voi pagar cola mio vida la llealtá del pueblu. Y dígo-yos que tengo la certidume de que la grana qu'apurriéramos a la conciencia digna de miles y miles de chilenos nun va poder ser cegada definitivamente.
¡Trabayadores de la mio Patria!: Tengo fe en Chile y nel so destín. Van Superar otros homes esti momentu gris y amargoso onde la traición pretende imponese. Sigan ustedes sabiendo que, muncho más ceo que tarde, van abrir de nuevu les grandes alamees por onde pase l'home llibre, pa construyir una sociedá meyor."

El fueu ente los tanques y los miembros del Grupu d'Amigos Personales empecípiase y, a les 11:52, aviones «Hawker Hunter» de la FACh bombardean el Palaciu de La Moneda y la residencia de Allende, en Avenida Tomás Moro, Los Condes. El Palaciu empieza a amburase, pero Allende y los sos partidarios negar a rindise, polo que cerca de los dos de la tarde, les puertes son baltaes y el Palaciu ye tomáu pol exércitu. Ellí ye cuando Allende ordena la evacuación, pero él caltiénse nel Palaciu. Según los testimonios del so médicu personal, vería a Allende disparase con un fusil AK-47 nel cazu, cometiendo suicidiu.

Hai una comunicación; una información de personal de la Escuela d'Infantería que ta yá dientro de La Moneda. Pola posibilidá d'interferencia, voi tresmitir n'inglés: "They say that Allende commited suicide and is dead now". (Dicen que Allende cometió suicidiu y ta muertu agora)

A les 18 hores, los líderes del pronunciamientu axuntar na Escuela Militar, asumiendo como miembros de la Xunta Militar que va gobernar el país, y decreten l'estáu de sitiu.

Primeros años de la Xunta editar

 
La Xunta Militar de Gobiernu.

En derrocando'l gobiernu de Allende, los miembros de la Xunta de Gobiernu empezaron un procesu d'establecimientu d'un nuevu sistema de gobiernu. Anque en teoría calteníase vixente la Constitución de 1925, el poder que recayía na nueva Xunta establecía una nueva institucionalidad nel país.

D'alcuerdu al Decreto Llei Nᵘ 1, del 11 de setiembre de 1973, Augusto Pinochet asumía la presidencia de la Xunta de Gobiernu, na so calidá de comandante en xefe de la caña más antigua de les Fuercies Armaes. Esti cargu, que orixinalmente sería rotativu, finalmente volvióse permanente; el 27 de xunu de 1974 Pinochet asumi como «Xefe Supremu de la Nación», en virtú del Decreto Llei Nᵘ 527, cargu que sería reemplazáu pol de Presidente de la República, el 17 d'avientu de 1974, pol Decreto Llei Nᵘ 806. En tantu, la Xunta asume les funciones constituyente y llexislativa en reemplazu del Congresu Nacional, que foi clausuráu'l 21 de setiembre.

 
L'Estadiu Nacional de Chile foi unu de los principales campos de detención mientres la dictadura.

Mentanto, miles de persones empezaron a sufrir la represión exercida pol nuevu gobiernu. La mayoría de los líderes del gobiernu de la Unidá Popular y otros líderes de la Izquierda fueron aprehendidos y treslladaos a centros de reclusión. Cuatro Álamo, Villa Grimaldi, l'Estadiu Chile y l'Estadiu Nacional en Santiago fueron utilizaos como campos de detención y tortura, al igual que la Oficina Salitrera Chacabuco, la Islla Dawson na Patagonia, el puertu de Pisagua, el Buque Escuela Esmeralda y otros sitios a lo llargo del país. 3000[n 1] persones seríen asesinaes por miembros de la DINA y d'otros organismos de les Fuercies Armaes, ente los que se destacar Víctor Jara y José Tohá. Munches d'estes persones permanecen como deteníos sumíos na actualidá. De la mesma, más de 35 000[n 2] persones fueron sistemáticamente torturaes, más de 300 000 persones fueron deteníes por organismos del gobiernu y otres tantes debieron exiliase en diversos países del mundu, siendo en dellos casos brutalmente asesinaes n'atentaos esplosivos nel estranxeru, como Carlos Prats y Orlando Letelier. Les sistemátiques violaciones a los derechos humanos cometíes pola dictadura de Pinochet provocaron el refugo de diversos estaos y de la Organización de les Naciones Xuníes.

Nel ámbitu económicu, el Réxime Militar intenta una "política de choque" pa correxir la crisis en que fuera sumíu'l gobiernu, con una inflación cimera al 300%. Pa esto, solicítase l'ayuda d'un grupu d'economistes nuevos egresados de la Universidá de Chicago qu'enllanten el modelu del neolliberalismu de Milton Friedman. Los Chicago Boys afiguraron les idees nacíes de El Lladriyu y, siguiendo les idees de Friedman, empiecen col tratamientu de shock pa la economía chilena: el gastu públicu foi amenorgáu nun 20%, fueron despidíos el 30% de los emplegaos públicos, el IVA foi aumentáu y liquidóse el Sistema Nacional d'Aforru y Préstamu de vivienda. Tal como se tenía previstu, la economía dempués d'estes midíes derrumbóse, daqué que Friedman consideraba necesariu pa faela "resurdir". El PGB y el valor de les esportaciones cayeron nun 12% y un 40%, respeutivamente, y la cesantía alzar por sobre'l 16%. Sicasí, les midíes aplicaes mientres esti periodu empezaron a surtir efeutu en 1977, cuando la economía empezó a llevantase y diose entamu a lo que foi'l "Boom" o'l "Milagru de Chile". Nestos años remataron los trabayos del Metro de Santiago y empezaron los de la Carretera Austral.

Aprovechando la coxuntura n'América Llatina, liderada por múltiples dictadores militares, Chile integrar xunto a otros estaos na Operación Cóndor, un plan d'intelixencia destináu a la práutica del terrorismu d'Estáu nel Conu Sur, sofitáu pola CIA. Unu de los ideólogos d'esti plan foi'l xefe de la DINA, Manuel Contreras, unu de los homes con más poder nel país mientres estos años. La cercanía que tenía colos líderes d'otros países dexó que, por casu, Chile averara posiciones con Bolivia, liderada pol xeneral Hugo Banzer. Esto dexó la firma del Alcuerdu de Charaña, un intentu de solucionar el problema de la mediterraneidad de Bolivia y nel que se restablecíen les rellaciones diplomátiques, rotes dende décades tras.

El cambéu de década editar

L'añu 1978 marcó unu de los años más críticos del gobiernu de Pinochet. Estaos Xuníos, que sofitara nun empiezu al Réxime, volvióse unu de los sos principales detractores, debíu principalmente al atentáu Terrorismu d'Estáu terrorista contra Orlando Letelier, exiliáu en Washington D.C. Jimmy Carter, quien asumiera'l gobiernu del país del norte l'añu anterior, realizó una fuerte campaña xunto a diversos organismos internacionales esixendo mayores llibertaes civiles en Chile, criticando tantu la censura contra la prensa como la represión a la oposición. Ante esto, Pinochet convocó a un plebiscitu, inda cuando nun esistíen rexistros eleutorales. D'alcuerdu a los resultaos daes a conocer pol gobiernu, votaron 5 349 172 persones: 4 012 023 votos pola opción «Sí», 1 092 226 pola opción «Non» y 244 923 fueron nulos y blancos.[97] Sicasí, diches cifres fueron cuestionaes por cuenta de les diverses irregularidaes del procesu.

 
Votu del referendu pa llexitimar el réxime en 1978. Reparar la redaición, les banderes y la posición d'estes.

Les violaciones a los derechos humanos siguieron a pesar de la presión internacional. Mientres Pinochet promulgaba'l Decreto llei Nᵘ 2191, que concedió amnistía a tolos que cometieren fechos delictuosos dende la fecha del Golpe, en calidá d'autores, cómplices o encubridores, la prensa empezó a develar l'afayu de los primeres deteníos sumíos na zona de Lonquén. En tantu, la DINA foi reemplazada pola Central Nacional d'Informaciones (CNI), mientres el Cardenal Raúl Silva Henríquez encaró'l problema y creó la Vicaría de la Solidaridá.

Nesti ambiente, Gustavo Leigh manifestó públicamente les sos diferencies d'opinión con Pinochet. Leigh, el xestor del golpe, oponer al escesivu personalismu de Pinochet y al modelu económicu impuestu. Leigh tamién esperaba forfugar los plazos pa la torna a la democracia y taba en contra de les práutiques terroristes que taba exerciendo l'Estáu. Tres unes declaraciones del Comandante de la Fuercia Aérea al periódicu italianu Corriere della Sera y la so negativa a retratase, Leigh foi depuestu pola Xunta Militar y reemplazáu por Fernando Matthei.

Anque les rellaciones diplomátiques colos países vecinos averárense, estes rompiéronse mientres 1978. La cercanía de la conmemoración del centenariu de la Guerra del Pacíficu produció fervencia en Perú (col que tuviera problemes diplomáticos en 1974) y Bolivia. Los intentos d'otorgar una salida al mar a esti postreru viéronse atayaos pol vetu de Perú al Alcuerdu de Charaña, vetu que podía exercer d'alcuerdu a lo establecío nel Protocolu Adicional del Tratáu de Rancón, llegando'l dictador de Perú, xeneral EP Juan Velasco Alvarado a movilizar la 18ª División Blindada del Exércitu de Perú al sur, cerca de la frontera con Chile. Díes dempués, el xeneral EP Francisco Morales-Bermúdez Cerruti, derrocó al xeneral Velasco, desmovilizó la 18ª División Blindada, que los sos tanques retornaron a los sos cuarteles y la normalidá volvió a la frontera, calteniendo'l vetu al Alcuerdu de Charaña. Entós, Banzer rompió rellaciones diplomátiques con Chile.

Coles mesmes, apinóse'l Conflictu del Beagle. El Laude Arbitral de 1977 axudicara les islles Picton, Lennox y Nueva a Chile, qu'a partir de 1904 fueren reclamaes, en parte, per Arxentina. Dambos países comprometiérense a aceptar el Laude Arbitral. Sicasí, en 1978, Jorge Rafael Videla declaró'l fallu como "insanablemente nulu" y la posibilidá d'una guerra con Arxentina foi inminente, a la que se-y sumaba la posibilidá d'un "cuadrillazo" (guerra con Arxentina, Bolivia y Perú).

Chile intentó solucionar el diferendo al traviés d'una mediación papal con Paulo VI, pero la so muerte y la del so socesor, Xuan Pablo I, agravaron la situación. El 22 d'avientu de 1978, Arxentina empecipió la Operación Soberanía pa ocupar militarmente les islles ya invadir territoriu continental chilenu. Xuan Pablu II ufiertó una mediación papal ente dambos países, que foi aceptada per Arxentina. El conflictu finalmente sería atayáu col "Tratáu de Paz y Amistá", robláu'l 29 de payares de 1984.

N'ochobre de 1978, el Conseyu d'Estáu (un organismu asesor a la Xunta, presidíu por Jorge Alessandri) recibió un anteproyeutu de Constitución redactáu pola Comisión Ortúzar. El 8 de xunu de 1980, Alessandri apurrió un dictame ya informe ellaboráu pol Conseyu, conteniendo delles correiciones al anteproyeutu. Con cuenta de analizar el proyeutu presentáu pol Conseyu, la Xunta de Gobiernu nomó un grupu de trabayu que prauticó los sos llabores mientres un mes, realizando diversos cambeos al so testu. Finalmente, el 10 d'agostu Pinochet informó que la Xunta aprobara la nueva Constitución y que la sometería a un plebiscitu. Los rexistros eleutorales, sicasí, nun fueron abiertos, polo que se produciríen delles irregularidaes nel procesu. La oposición namái pudo manifestase nun actu políticu lideráu por Eduardo Frei Montalva nel teatru Caupolicán. El 11 de setiembre de 1980 realizóse'l referendu que llogró un respaldu d'un 68,95% de los votos.[98] Asina, la nueva Constitución Política de la República de Chile entró en vixencia'l 11 de marzu de 1981.[98]

En 1981, los primeros síntomes d'una nueva crisis económica empezaron a sentise nel país. Chile, gracies al Boom creciera a un permediu añal de 7,5% ente 1976 y 1981; sicasí, la balanza de pagos algamó un déficit del 20% nesi añu y los precios del cobre cayeron rápido. La banca estranxera dexó d'invertir, ente que'l gobiernu dicía que tou esto yera parte de la recesión mundial. La banca nacional y les empreses chilenes aprovecharen mientres esti periodu pa pidir diversos préstamos, basaos na premisa d'un cambéu fixu d'un dólar a $39.

 
Protestes pacífiques en 1985 contra'l réxime de Pinochet.
 
Protestes en Santiago contra'l réxime de Pinochet.

La situación non pudo sostenese y, en xunu de 1982, el pesu foi devaluáu y acabóse cola política de cambéu fixu. Ante esto, los préstamos algamaron intereses exorbitantes y munchos bancos y empreses quedaron na quiebra. La cesantía alzar a un 26% y el gobiernu nun atopaba fórmula dalguna pa remanar la situación. La inflación algamó'l 20% y el PGB cayía nun 15%. Ante esta situación, empezaron a apaecer les primeres protestes de calter pacíficu, les que fueron violentamente reprimíes polos carabineros y l'exércitu.

El 27 d'avientu de 1986, comandos del FPMR intentaron asesinar al xeneral Pinochet nel camín al Caxón del Maipo. Tres el fracasu de los comandos izquierdistes, Pinochet ordenó una fuerte fola represiva que terminó cola muerte de diversos frentistas (Operación Albania). Nesti mesmu periodu, salió a la lluz público'l asesinatu de trés profesionales comunistes que fueren degollaos, delitu cometíu por cuerpos de carabineros, lo qu'obligó al arrenunciu del direutor xeneral César Mendoza, quien foi reemplazáu por Rodolfo Stange.

Tres l'arrenunciu de Sergio Fernández al Ministeriu del Interior, Sergio Onofre Jarpa, el so socesor, dexó l'acercamientu a l'Alianza Democrática (compuesta por democratacristianos y socialistes moderaos). Gracies a la participación del cardenal Juan Francisco Fresnu, partidarios del gobiernu y parte de la oposición formularon, n'agostu de 1985, un "Alcuerdo Nacional pa la Transición a la Plena Democracia". Dichu alcuerdu foi recibíu con escepticismu polos sectores de la estrema izquierda y series discrepancies al interior de la Xunta de Gobiernu.

Ámbitu económicu editar

Nel ámbitu económicu, con Hernán Büchi como Ministru de Facienda, producióse'l denomináu «Segundu Milagru» por cuenta de un fondu procesu de privatizaciones d'empreses públiques (LAN Chile, ENTEL, CTC, CAP, ente otres) y la profundización del modelu neolliberal (nos años más crudos de la crisis, aplicáronse delles midíes de tipu keynesiano). Sicasí, diches privatizaciones realizar ensin fiscalización, ensin bases de llicitación y so una completa falta de tresparencia, lo cual provocó un gran perxuiciu económicu a los intereses del país, no que la investigadora María Olivia Monckeberg denominó «El saquéu de los grupos económicos al Estáu chilenu».[99] Envalórase qu'en diches operaciones l'Estáu chilenu perdió l'equivalente a 2 mil 223 millones de dólares, de fechu según la contraloría Xeneral de la República solo la privatización de CAP significó perdes pal Estáu de 706 millones de dólares; y la d'ENDESA, 811,5 millones.[100] Ente los principales beneficiarios d'estes operaciones atopábense partidarios del réxime, tales como Julio Ponce Lerou (xenru d'Augusto Pinochet), Roberto De Andraca, José Yuraszeck, los grupos de Hurtado Vicuña, Fernández Lleón y el grupu Penta de Carlos Alberto Délano.[100] Esto últimu, ensin considerar el trespasu direutu que se fixo'l Fiscu, nel periodu 1973-1990, de cerca de 11 000 inmuebles, propiedá de Bienes Nacionales, a manes de privaos.

Anque'l PGB doblar nos próximos años, l'amenorgamientu nel gastu social aumentaría la fienda ente ricos y probes, convirtiendo a Chile n'unu de los países con mayor desigualdá nel ingresu y les jubilación amenorgar a llendes mínimes, ente otros efeutos. Per otru llau, la zona del Chile central foi solmenada pol terremotu del 3 de marzu de 1985, sufriendo graves daños les estructures de les edificaciones de Santiago, Valparaíso y San Antonio.

Últimos años editar

 
Manifestantes celebren nel centru de Santiago la victoria del «Non» nel plebiscitu del 5 d'ochobre de 1988.

El gobiernu promulga en 1987 la Llei Orgánica Constitucional de los Partíos Políticos, que dexa la creación de partíos políticos, y Llei Orgánica Constitucional sobre sistema d'inscripciones eleutorales y Serviciu Eleutoral, que dexa abrir los rexistros eleutorales. Con estes disposiciones llegales, abriríase la sienda pa cumplir lo establecío pola Constitución de 1980.

A empiezos de 1987, el país guardaría la visita del Papa Xuan Pablu II el cual percorrería les ciudaes de Santiago, Viña del Mar, Valparaíso, Temuco, Punta Arenas, Puerto Montt y Antofagasta. El Sumu Pontífiz sería testigu presencial de la represión mientres unes protestes, mientres la ceremonia de beatificación de Teresa de los Andes nel Parque O'Higgins (3 d'abril de 1987). Mientres la so visita, Xuan Pablu II caltuvo una llarga xunta con Pinochet na que trataron la tema de la torna a la democracia. En dicha xunta, el Pontífiz encamentaría a Pinochet a faer cambeos al réxime ya inclusive-y solicitaría'l so arrenunciu.[101] Al añu siguiente, convocar a la realización del plebiscitu, siendo fitu pal 5 d'ochobre.

El 30 d'agostu de 1988, los Comandantes en Xefe de les Fuercies Armaes y el Xeneral Direutor de Carabineros, de conformidá coles normes transitories de la Constitución, propunxeron como'l so candidatu a Augusto Pinochet. Los partidarios del "SÍ" taríen integraos polos miembros del gobiernu y los partíos Renovación Nacional, la Unión Demócrata Independiente y otros partíos menores. Per otru llau, la oposición creó la Concertación de Partíos pol NON qu'arrexuntaba a 16 organizaciones polítiques opositores al réxime, ente les que se destacar, el Democracia Cristiana, el Partíu pola Democracia y delles faiciones del Partíu Socialista. En tantu, el Partíu Comunista taba entá proscritu.

 
Una Carauterística Única del Procesu, Foi quE'l Réxime Militar Cayo por Los Votos y Non Poles Armes como lo Proponíen sectores más radicales, En La Semeya La bandera de la Concertación de Partíos pol Non Símbolu de la Oposición al Réxime.

El 5 de setiembre d'esi añu foi dexada la propaganda política tres 15 años de dictadura. La propaganda sería un elementu clave pa la campaña del "NON" al amosar un futuru coloríu y optimista, compensando a la campaña oficialista, notoriamente deficiente en calidá téunica y qu'abarruntaba la torna del gobiernu de la Unidá Popular en casu d'una derrota de Pinochet. Anque la Campaña del "SÍ" trató de revertir los magros resultaos del empiezu, revitalizando la so campaña, los resultaos finales apurrieron una victoria a la oposición: el "SÍ" llogró'l 44,74% y el "NON" el 54,68% de los votos escrutados.[102][n 3]

A pesar de la reticencia inicial, Pinochet reconoz la victoria del NON y afirma que va siguir el procesu trazáu pola Constitución de 1980. Asina se llamó a eleiciones de Presidente y parllamentarios pal 14 d'avientu de 1989. Primeramente, un plebiscitu realizáu'l 30 de xunetu d'esi añu aprobara una serie de reformes a la Constitución, amenorgando en parte l'autoritarismu que tenía la Carta Fundamental.

Patricio Aylwin, candidatu de la Concertación, llogró'l 55,17% de los votos, frente al 29,4% de Büchi y el 15,43% de Francisco Javier Errázuriz Talavera, candidatu independiente de centru.[103]

Transición a la democracia editar

 
El Presidente Patricio Aylwin Azócar xunto al Xeneral Augusto Pinochet, mientres la ceremonia de tresmisión de mandu, 11 de marzu de 1990.

Patricio Aylwin recibió'l mandu de manes d'Augusto Pinochet, el 11 de marzu de 1990 nel nuevu Congresu allugáu na ciudá de Valparaíso, dando entamu al procesu de Transición a la democracia.

Nos entamos del so gobiernu, Patricio Aylwin tuvo de trabayar nun sistema que caltenía inamovibles munches muertes del Réxime Militar. Anque la Concertación llograra la mayoría de los votos nes eleiciones parllamentaries, debíu al sistema binominal y l'esistencia de senadores designaos, non podríen faese les esperaes reformes a la Constitución y l'alministración llocal de les comuñes entá taba en manes de personeros designaos pol gobiernu militar, los que seríen reemplazaos tres les eleiciones de xunu de 1992.

 
Patricio Aylwin.

Aylwin gobernó cautelosamente, curiando les rellaciones col exércitu, onde Pinochet entá se caltenía como Comandante en Xefe. L'exércitu, anque dexara de participar nel gobiernu, siguía siendo un importante actor políticu y manifestó el so refugu a ciertes midíes del gobiernu concertacionista al traviés de movimientos tácticos como'l "Exerciciu d'Enllaz" y el "Boinazo", en 1991 y 1992, respeutivamente.

Nesti contestu, constituyóse la Comisión Nacional de verdá y Reconciliación destinada a investigar y esclariar les situaciones de violaciones a los derechos humanos mientres los años del Réxime militar. Empobinada por Raúl Rettig, la Comisión enfrentar al refugu de les autoridaes castrenses. Sicasí, l'informe de la comisión foi dau a conocer al traviés de la televisión pol Presidente Aylwin, el 4 de marzu de 1991, tres nueve meses de trabayu. Na so alocución, Aylwin dio a conocer los resultaos del estudiu, pidió perdón a les families de les víctimes en nome de la Nación, anunció midíes d'arreglu moral y material pa estes y el deséu del Estáu de torgar y prevenir nueves violaciones a los derechos humanos.

Mientres la so xestión, Aylwin propunxo crear cambeos a les normes tributaries p'aumentar el gastu fiscal y ameyorar la redistribución del ingresu, en momentos en que la economía chilena siguía espolletando debíu al aumentu nes esportaciones del cobre y de productos agrícoles. Coles mesmes, mientres el so mandatu, amenorgóse la probeza d'un 38,75 % a cerca d'un 27,5 %[104] y promúlgase la Llei Indíxena (Llei 19253 de 5 d'ochobre de 1993), que reconoz per primer vegada a los pueblos indíxenes y que crea la Corporación Nacional de Desenvolvimientu Indíxena (CONADI), organismu encargáu de la promoción de polítiques que fomenten el desenvolvimientu integral d'estos pueblos. Igualmente, la Oficina de Planificación Nacional y Cooperación (ODEPLAN) tresformar nel Ministeriu de Planificación y Cooperación (MIDEPLAN) y créase el Fondu de Solidaridá ya Inversión Social (FOSIS) pa fomentar les polítiques sociales, y cola promulgación de la Llei sobre Bases Xenerales del Mediu Ambiente (Llei 19300 de 9 de xineru de 1994), que buscaba estructurar un marcu pa un ordenamientu ambiental, créase la Comisión Nacional del Mediu Ambiente (CONAMA), pa promover el desenvolvimientu sostenible y coordinar les aiciones derivaes de les polítiques y estratexes ambientales del gobiernu.

 
Eduardo Frei Ruiz-Tagle.

En 1993, fueron realizaes nueves eleiciones presidenciales y anovóse la Cámara de Diputaos y la metá del Senáu. Eduardo Frei Ruiz-Tagle, fíu del mandatariu homónimu y tamién democratacristiano, llogró'l 57,98 % de los votos, ente que'l segundu candidatu, Arturo Alessandri Besa, de la Unión pol Progresu de Chile (RN y la UDI, más la Unión de Centru Centro, el Partíu Nacional y el Partíu del Sur), llogró'l 24,41 % de los sufraxos.[105]

Frei, qu'asumió'l 11 de marzu de 1994, reinició les rellaciones del país col esterior, depués del ciertu aisllamientu en que se tuvo mientres el Réxime Militar. La economía espandióse entá más y la crecedera permedió un 8 % añal mientres los primeros trés años de gobiernu, lo que dexó l'entamu de negociaciones con Canadá, Estaos Xuníos y Méxicu pa la integración al NAFTA y l'ingresu como miembru acomuñáu al Mercosur. Chile amás ingresó al Grupu de Rio y a lo llargo de la década llogró resolver los últimos pleitos fronterizos cola Arxentina (Llaguna del Desiertu y Campos de Xelu Sur).

Amás, empecípiense les primeres xestiones pa un tratáu de llibre comerciu y d'asociación cola Xunión Europea y, en 1994, Chile convertir en miembru de l'APEC, abriendo la so economía escontra la cuenca del Asia-Pacíficu, principalmente Xapón y China. La probeza, en tantu, siguió col so ritmu descendente y, en 1998, llegó al 21,7% de la población. En tantu, diverses obres públiques fueron construyíes a lo llargo del territoriu y empecipióse el sistema de llicitaciones que dexó la construcción de les primeres autopistes de nivel internacional nel país.

 
Edificios modernos en Santiago.

Sicasí, a mediaos del so mandatu, empieza la crisis financiera asiática que va afectar en gran manera a la puxante economía chilena. Mientres esos mesmos años, el país tuvo d'enfrentar importantes crisis ambientales: l'alta contaminación atmosférica en Santiago, el Terremotu Blanco de 1995 qu'afaró'l sur de Chile, les fuertes seques de 1996 que torgaron la xeneración d'hidroelectricidá y la corte del suministru a les principales ciudaes, los hinchentes de 1997 na zona centro-sur y el terremotu de Punitaqui nesi mesmu añu.

La crecedera de Chile enllancóse (inclusive'l PGB menguó nun 1%) y la cesantía empezó a aumentar, superando'l 12% (en 1997, calteníase cercana al 5%). Les decisiones errátiques del ministru Eduardo Aninat y del Bancu Central espandieron l'efeutu y la recesión establecer nos últimos años del gobiernu d'Eduardo Frei.

Coles mesmes, una crisis política empecipiar nel país tres la detención, na ciudá de Londres, d'Augusto Pinochet, qu'en 1998 asumiera como senador vitaliciu n'abandonando la Comandancia del Exércitu, por cuenta de una orde de captura internacional emanada del xuez español Baltasar Garzón por asesinatu y tortura de ciudadanos de dicha nacionalidá mientres el so gobiernu. La detención de Pinochet supunxo una chorna pa Chile, yá que nel país nin siquier fuera procesáu por dalguna causa. La postura oficial del gobiernu entós foi que Pinochet tenía de tornar al país pa ser xulgáu polos tribunales nacionales y non n'España o Suiza, países que soliciten el so estradición al Reinu Xuníu. En tantu, los partíos políticos de derecha sofiten fuertemente a Pinochet, realizando manifestaciones en contra de la so detención, nes embaxaes d'España y el Reinu Xuníu y prodúcense dellos enfrentamientos con simpatizantes de la Concertación, que los sos partíos de l'ala progresista sofiten la reclusión de Pinochet.

Les xestiones de los ministros de rellaciones esteriores José Miguel Insulza y, darréu, Juan Gabriel Valdés, sufren meyores y retrocesos. La Cámara de los Lores revoca en payares de 1999 una resolución d'un tribunal qu'aceptaba la inmunidá diplomática de Pinochet como senador y ex-Presidente. La ex Primer Ministra Margaret Thatcher visita a Pinochet, qu'empieza a sufrir de graves problemes de salú, y confiesa que Chile sofitara al Reinu Xuníu mientres la Guerra de les Malvines (1982), conflictu nel que Chile yera neutral, lo que provocó reaiciones de protesta de parte del gobiernu arxentín. Anque'l gobiernu de Tony Blair quería que se xulgara a Pinochet, los exámenes neurolóxicos verificaben la gravedá del estáu de salú de Pinochet. Pa evitar que'l xeneral morriera en Gran Bretaña, Jack Straw, ministru de Rellaciones Esteriores de Blair, decide lliberar a Pinochet el 2 de marzu de 2000 por "razones humanitaries". Pinochet torna a Santiago el día 3 y llevántase de la so siella de ruedes y llevanta el so cayáu en forma victoriosa, caminando unos metros na pista d'aterrizaxe del Aeropuertu, agafando a los políticos que taben en contra del so treslláu.

Mientres esos años, la derecha aumentó'l so sofitu de la mano de Joaquín Lavín, alcalde de Los Condes y una figura relativamente nueva nel ámbitu políticu y que llogra averase al eleutoráu popular. Aprovechando los defectos de los gobiernos de la Concertación nel periodu de crisis, Lavín llogra poner en xaque al candidatu oficialista Ricardo Lagos, unu de los principales líderes de la izquierda concertacionista mientres la dómina del plesbiscito, precandidato presidencial nos dos oportunidaes anteriores y ministru d'Obres Públiques mientres el gobiernu de Frei. Lagos foi nomáu pola Concertación al ganar en primaries abiertes al democratacristiano Andrés Zaldívar por más d'un 71 % de los votos. Nes eleiciones del 12 d'avientu de 1999, Ricardo Lagos llogra un 47,96 %, 31 140 votos más que Lavín (con un 47,51 %), ente que Gladys Marín, candidata comunista, llogra un 3,19 %.[106] La segunda vuelta foi afitada pal 16 de xineru de 2000; el comandu de Lagos replantégase ya ingresa Soledad Alvear, ex ministra de Xusticia de Frei, como generalísima de campaña p'averase al votu de centru. Finalmente, Lagos ye escoyíu con un 51,31 % frente a un 48,69 % del candidatu de la UDI.[107]

 
Presidente Ricardo Lagos.

Ricardo Lagos asume'l gobiernu'l 11 de marzu de 2000 y tien d'enfrentase a les consecuencies de la Crisis Asiática, de la cual el país nun se recuperaba, y del Casu Pinochet. Ente les sos prioridaes destaquen la puesta en práutica de la Reforma Procesal Penal y l'amenorgamientu de los niveles de cesantía. Sicasí, nos sos primeros años de gobiernu, la economía chilena nun desapiega y los intentos de reformes del gobiernu de Lagos nun son aprobaos nel Congresu o nun tienen resultaos favorables, como la reforma de la salú.

Mientres l'añu 2001, la conocencia de casos de corrupción rellacionáu cola venta de revisiones téuniques en Rancagua, nel que se ve arreyáu un subsecretariu del gobiernu y dellos parllamentarios de la Concertación, xenera una espiral d'acusaciones al gobiernu de Ricardo Lagos, especialmente en rellación al Ministeriu d'Obres Públiques (Casu MOP-GATE, principalmente). L'alministración de Lagos empieza a taramellar, especialmente tres les eleiciones parllamentaries d'esi añu que dan como resultáu casi un empate téunicu ente la Concertación y l'Alianza per Chile.

El gobiernu pasa pol so peor crisis mientres l'añu 2002 y empiezos del 2003, onde tien d'enfrentar una tremera de crítiques pola alministración, pero les meyores del gobiernu en política esterior dexaríen el so repique. Les cifres macroeconómiques empiecen a ameyorar, les que se ven potenciaes polos trataos de llibre comerciu cola Xunión Europea, Corea del Sur y Estaos Xuníos, xestionaos pol gobiernu anterior y sellaos por Alvear. Estos alcen la capacidá esportadora del país, recuperando Chile la crecedera que tenía la década anterior, anque nun se llogren desaniciar les cifres de cesantía (que bordien el 8%) y la desigualdá nel ingresu nun varia sustancialmente. A esto sumóse l'ingresu de Chile como miembru del Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes, lo qu'enfrenta al país respeuto de sofitar o non a Estaos Xuníos nos sos planes d'invadir Iraq; Lagos, magar la presión exercida pol gobiernu de George W. Bush, da un importante xestu d'autonomía al refugar la propuesta tal como la esperaba la mayoría de la población. A empiezos de 2004, Lagos tien d'enfrentar públicamente al Presidente de Bolivia, Carlos Mesa, depués de qu'ésti esixera una salida al mar pal so país considerando la precaria situación económica y política que vivía'l país, y depués enfrenta otros problemes con Hugo Chávez y Néstor Kirchner. El fuerte allugamientu al presidente bolivianu y l'actitú utilizada frente a los otros mandatarios fueron reconocíos pola opinión pública chilena, aumentando rápido la valoración positiva de Ricardo Lagos, llogrando cifres cercanes al 65% de sofitu escontra'l final del so mandatu.

La crisis que faía abarruntar inclusive un fin abrupto del gobiernu sume y la Concertación empieza a resurdir. Los pronósticos que daben a Joaquín Lavín como seguru vencedor de les próximes eleiciones presidenciales empiecen a variar sustancialmente cola arremetedura de dos ministros, Soledad Alvear y Michelle Bachelet. Bachelet, qu'asumiera orixinalmente'l Ministeriu de Salú, pasa l'añu 2002 al Ministeriu de Defensa Nacional, siendo la primer muyer de Llatinoamérica n'ostentar dichu cargu. Mientres la so alministración, les rellaciones cívicu-militares empiecen a recomponese tres años de deterioru dende 1973. Sol mandatu del xeneral Juan Emilio Cheyre, l'exércitu reconoz les violaciones a los DD.HH. y el Gobiernu apurre los resultaos de la Comisión Valech sobre tortura mientres el Réxime Militar. En tantu, Pinochet ye procesáu por diversu casos de violaciones a los derechos humanos, pero ye sobreseído pol so diagnósticu de llocura senil. Mientres l'añu 2004, investigaciones n'Estaos Xuníos demostraríen que Pinochet guardó dellos millones de dólares nel Bancu Riggs y, en 2005, sería deteníu por fuximientu tributariu y falsificación de material público. La situación xudicial de Pinochet, la normalización de les rellaciones col Exércitu y la promulgación d'una serie de reformes constitucionales en 2005 qu'esanicien les últimes muertes de la dictadura, fueron consideráu como dellos especialistes como'l fin del periodu de la Transición.

El gobiernu de Lagos carauterizar nun ampliu desenvolvimientu d'obres viales, creándose les primeres autopistes urbanes del país, nueves llinies del Metro de Santiago, el Metro de Valparaíso, la inauguración del nuevu Biotrén. Na política, produzse un descensu nel sofitu a l'Alianza, aparentemente tres el bullado Casu Spiniak, lo que dexa una recuperación del oficialismo, demostráu nes resultaos de les eleiciones municipales del 31 d'ochobre de 2004 (47,9% pa la Concertación y 37,7% pa l'Alianza na eleición de conceyales). Les figures de Alvear y Bachelet empiecen a aumentar el so respaldu n'encuestes y, a empiezos del añu 2005, dambes aventayen a Lavín, el candidatu de l'Alianza. La Concertación decide un procesu de primaries ente los sos dos candidates, mientres na Alianza empiecen a surdir voces disidentes con al respeutive de la candidatura de Lavín, les que finalmente desagüen na designación de Sebastián Piñera como candidatu de Renovación Nacional, el 14 de mayu. Ante'l baxu respaldu nes encuestes sobre les primaries, Alvear torna la so candidatura, polo que Bachelet ye electa como representante del conglomeráu oficialista.

Bachelet cuerre como favorita, pero col intre de los meses, Piñera empieza a tomar ventaya y finalmente supera llevemente a Lavín nes eleiciones presidenciales del 11 d'avientu. Anque la Concertación llogra nes eleiciones parllamentaries per primer vegada una mayoría en dambes cámares, la so candidata a la primer maxistratura llogra un 45,96 %.[108] Por cuenta de eses resultaos, Piñera y Bachelet tuvieron d'enfrentase'l 15 de xineru de 2006 nuna segunda vuelta, nes cualos Bachelet recuperó gran parte del so eleutoráu fuxitivu de la primer vuelta, siendo electa col 53,5 % de les preferencies.[109] Asumió'l cargu de presidenta de la República, el 11 de marzu de 2006, convirtiéndose na primer muyer n'ostentar dichu cargu nel país.

Actualidá: Bachelet y Piñera (dende 2006) editar

 
Michelle Bachelet en siendo investida como Presidenta de Chile.
 
La Revolución de los pingüinos foi la primera d'una serie de crisis qu'enfrentó Michelle Bachelet nel so primer añu de gobiernu.

A pesar de l'alta popularidá con qu'asumió, Bachelet enfrentó un duru escenariu nel so primer añu de gobiernu. En mayu de 2006, les protestes d'un grupu d'estudiantes secundarios esixendo diverses midíes y reformes p'ameyorar la calidá de la educación, denomada Revolución de los pingüinos, estendióse, algamando'l so clímax el 30 de mayu cuando ente 600 000 y 1 000 000 d'estudiantes a lo llargo de tol país atópase en marches, paros o tomes. Tales eventos xeneraron una crisis política, polo que Bachelet decidió reemplazar a tres ministros d'Estáu, incluyendo al d'Interior, y anunció delles midíes qu'ayudaríen a decantar les movilizaciones; aun así el costo políticu foi importante, provocando una baxa na so aprobación pública.

A fines de 2006, el descubrimientu d'una serie de fechos de corrupción en Chiledeportes fueron direutamente acomuñaos a dellos miembros de la Concertación, ente que s'afondaron les diferencies ente los parllamentarios de l'ala más izquierdista y los sectores más conservadores de la coalición de gobiernu, por cuenta de delles mociones venceyaes al albuertu o a la rellación col presidente de Venezuela, Hugo Chávez.

El 10 de febreru de 2007, el plan Transantiago debutó finalmente en plenitú, pero una serie d'errores de diseñu y implementación, a lo que se sumaría l'incumplimientu de ciertos empresarios, gatilló una nueva situación d'emerxencia. El caos xeneráu mientres los primeros meses provocó un nuevu aumentu nel descontentu de la población, ante lo cual Bachelet realizó un públicu mea culpa y un nuevu axuste nel so gabinete. Col pasu de los años, el proyeutu presentó meyores con más percorríos y microbuses nes cais capitalines, normalizando la situación.

La crisis del Transantiago más los problemes qu'abasnaba la Concertación xeneraron una crisis nesta. Dellos disidentes del Partíu pola Democracia arrenunciaron y formaron ChilePrimero, mientres Adolfo Zaldívar foi espulsáu del Partíu Demócrata Cristianu por sofitar a la derecha respectu al financiamiento del Transantiago. Zaldívar y los sos siguidores apautaron cola Alianza pa dirixir el Congresu, asumiendo'l primeru como Presidente del Senáu y depués como presidente del PRI. La Concertación convertir en minoría y tuvo d'enfrentar una acusación constitucional qu'acabó cola destitución de Yasna Provoste, ministra d'Educación.

Metanes la crisis política, la economía chilena tuvo una fuerte crecedera y l'alza nel preciu del cobre nos mercaos internacionales xeneró importantes escedentes en CODELCO que dexaron un aumentu nel gastu social. Bachelet implementó la principal reforma del so mandatu, la Reforma Previsional, qu'aseguraba pensiones a tolos chilenos de baxos recursos, según un aumentu na cobertoria de la educación preescolar. La encuesta CASEN confirmó les meyores económiques nel amenorgamientu de la probeza, que llegó al 13 % escontra 2006. Sicasí, gran parte de los escedentes cupríferos fueron acutaos pol ministru de Facienda Andrés Velasco, pese al refugu de gran parte de la opinión política.

Les altes mires económiques viéronse sópito frenaes pol españíu de la crisis económica mundial de 2008, qu'impactó fuertemente la economía chilena. El desemplegu aumentó por sobre'l 10% en 2009 y la crecedera algamó cifres negatives esi mesmu añu. Magar les males cifres, les aiciones entamaes por Velasco utilizando los recursos del cobre dexaron que la crisis nun impactara de la mesma forma que como asocedió cola Crisis Asiática en 1999. La ciudadanía valoró les aiciones executaes pol gobiernu y la popularidá de Bachelet xubió rápido llegando hasta superar el 80% d'aprobación a fines de 2009, al igual que la de Velasco, que se convirtió nel miembru más valoráu del gabinete.

 
Sebastián Piñera ganó les eleiciones presidenciales de 2010, basando la so campaña na idea de cambéu tres venti años de gobiernu de la Concertación.

Sicasí, ello nun foi abondu p'ameyorar la situación de la Concertación, qu'enfrentó una enllargada crisis interna. Les eleiciones municipales de 2008 apurrieron una victoria a l'Alianza, que se reconfiguró en 2009 pa formar la Coalición pol Cambéu, xunto a ChilePrimero y otros exmiembros concertacionistas. La Coalición llevantó la figura de Sebastián Piñera como candidatu presidencial; la Concertación, en tantu, escoyó al ex-presidente Eduardo Frei Ruiz-Tagle como'l so candidatu, lo que motivó l'éxodu del socialista Jorge Arrate, unxíu como candidatu del pactu izquierdista Xuntos Podemos, y de Marco Enríquez-Ominami, un diputáu socialista de 36 años que s'inscribió como independiente. Cola centroizquierda estremada en redol a trés candidatos, Piñera llogró fácilmente ganar la primer vuelta presidencial el 13 d'avientu de 2009 col 44,06 % de los votos, siguíu por Frei col 29,6 % de los sufraxos.[110] La izquierda intentó rearticularse alredor de Frei; anque Arrate sofitó de momentu a Frei, Enríquez-Ominami, que llogró un pocu más del 20% de los votos, caltúvose críticu de la figura concertacionista y namái apurrió'l so sofitu a Frei cuatro díes antes de la segunda vuelta. Piñera, capitalizando la urxencia d'un cambéu que gran parte de la ciudadanía manifiesta, llogró finalmente la victoria'l 17 de xineru de 2010 con un 51,61 % de los votos mientres Frei algamó'l 48,39 %.[111]

El 27 de febreru de 2010, un violentu terremotu de magnitú 8,8 MW[112] afectó les rexones del centro-sur de Chile, siguíu d'un maremotu,[113] que dexó millonarios daños en ciudaes como Talca, Constitución y la Gran Concepción. Metanes los llabores humanitarios realizaes na zona afeutada, Bachelet apurrió'l mandu a Piñera el 11 de marzu, poniendo fin a venti años de gobiernu de la Concertación.

 
Mientres el Gobiernu de Sebastian Piñera, Enfréntase una Gran Movilización Estudiantil, Qu'Esixía (Ente Otres Coses) Educación Gratuita y calidable Pa ToLos Chilenos

En 2010 asocedieron el Bicentenariu de Chile y el accidente mina San Jose 2010, que terminó col rescate de los 33 mineros. 2011 viose marcáu poles protestes en Magallanes, contra de HidroAysén y la Movilización estudiantil en Chile de 2011-2013. En 2012, asocedieron les protestes d'Aysén, la muerte de Daniel Zamudio, qu'alicó l'alderique sobre la inesistencia d'una llei contra los delitos d'odiu en Chile, y la discriminación contra les minoríes sexuales en diverses esferes de la sociedá, y realizáronse el censu d'esi añu y les Eleiciones municipales.

Nel añu 2014, Michelle Bachelet asume per segunda vegada'l mandatu de la presidencia.

Darréu la eleición presidencial foi apostada por nueve candidatos, una cifra inédita na historia eleutoral de Chile. Na primer vuelta, Michelle Bachelet de la Nueva Mayoría llogró'l 46,70 % de los votos válidamente emitíos y enfrentóse en segunda vuelta a la candidata de l'Alianza, Evelyn Matthei, quien llegó al 25,03 %. Na segunda vuelta eleutoral ente dambes, Bachelet algamó'l 62,16 %, mientres Matthei llogró'l 37,83 %, con una participación del 41,98 % de los eleutores. Con estos resultaos, Bachelet convertir na primer muyer reelecta na historia de Chile.

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Datos envaloraos según l'Informe de la Comisión Nacional de verdá y Reconciliación (Informe Rettig). Diverses organizaciones non gubernamentales oxetar y apurren cifres más altes (30 000 nel primer añu, según Amnistía Internacional).
  2. Datos envaloraos según l'informe apurríu pola Comisión Valech, 2004.
  3. De los votos válidamente emitíos, el "SÍ" llogró'l 44,01% y el "NON", el 55,99%.

Referencies editar

  1. Villalobos, Sergio, Historia del Pueblu Chilenu, Ed. Zig-Zg, Santiago de Chile, 1980.
  2. Dillehay, Tom, C. Ramírez, M. Pinu, M. B. Collins, J. Rossen, y J. D. Pino Navarro (9 de mayu 2008). «Monte Verde: Seaweed, Food, Medicine, and the Peopling of South America» (n'inglés). Science 320 (5877):  páxs. 784-786. http://www.sciencemag.org/content/320/5877/784. Consultáu'l 2 d'abril de 2011. 
  3. Organización de les Naciones Xuníes pa la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO (2004). «Monte Verde Archaeological Site» (inglés). Consultáu'l 2 d'abril de 2011. «The site shows the existence of a group of people that lived there [...] about 14.800 years ago according to the calibrated dates of carbon 14»
  4. Salisbury, David F. (2008). «New Evidence About Earliest Americans Supports Coastal Migration Theory» (inglés). Universidá Vanderbilt. Consultáu'l 2 d'abril de 2011. «New evidence from the Monte Verde archaeological site [...] confirms its status as the earliest known human settlement in the Americas»
  5. Silva Galdames, Osvaldo (1995). Historia de Chile Ilustrada. Santiago, Chile: COPESA.
  6. Sociedá Chilena d'Historia y Xeografía (Marzu de 1995). «La espansión incaica nel valle de Aconcagua, según los cronistes». Boletín Nᵘ 5 de la Filial Valparaíso de la Sociedá Chilena d'Historia y Xeografía. Consultáu'l 22 de marzu de 2012.
  7. Diamond, Jared (1 d'agostu de 1995). «El fin de los pascuenses». Crisis enerxética. Consultáu'l 22 de marzu de 2012.
  8. Calderón A., Enrique (17 de febreru de 2007). «Colapso: La Islla de Pascua». Diariu La Jornada..
  9. Martinic, Mateo (2002). «Afayu del territoriu polos europeos, la so esploración y progresiva conocencia (sieglos XVI al XIX)», Curtia historia de Magallanes (PDF), Punta Arenas: Ediciones de la Universidá de Magallanes, páx. 137. ISBN 956-7189-14-5.
  10. Larraín Valdés, Gerardo (2001). Diego de Almagro. Santiago: Luxemburgu. ISBN 956-272-488-3.
  11. 11,0 11,1 Vivar, Gerónimo de (1966). Crónica y rellación bayurosa y verdadera de los reinos de Chile 1558. En: Fondu Históricu y Bibliográficu José Toribio Medina, Tomu 2. Institutu Xeográficu Militar, Santiago de Chile. «Memoria Chilena - Documentos »
  12. Crónica del Reinu de Chile, Escrita pol capitán Don Pedro Mariño de Lobera. Publicada en Coleición d'Historiadores de Chile - Tomo VI, Imprenta El Ferrocarril, Santiago de Chile, 1865
  13. 13,0 13,1 Encina, Francisco Antonio, y Leopoldo Castedo (2006). Historia de Chile, vol. X, Santiago: Editorial Santiago. ISBN 956-8402-78-0.
  14. Lago López, Marcelo (2000). «Tsunamis d'orixe cercanu a les mariñes de Chile». Revista de Geografía Norte Grande (27):  páxs. 98. 
  15. Carvallo y Goyeneche, Vicente. University of Chile: Document Collections in complete texts: Cronicles (on line in Spanish) Primer parte. (ed.): «Llega a Chile un refuerzu de tropa de Perú - Llevanta'l Gobernador una ciudá na provincia de Cuyo - Visita'l país meridional de la so gobernación, i los indios quíten-y la vida.». Descripción Históricu Xeografía del Reinu de Chile (Description Historical Geography of the Kingdom of Chile). Tomu I; Capítulu LXXIX.
  16. Obregón Iturra, Jimena (2008). «Concepciones hispanes en redol a un territoriu apostáu en Chile». Revista electrónica de ciencies sociales. http://www.culturayrs.org.mx/Revista/num4/obregon.html. Consultáu'l 4 d'abril de 2012. 
  17. Campos Harriet, Fernando (1999). Historia constitucional de Chile, 7ª, Santiago: Editorial Xurídica de Chile. ISBN 956-10-0405-4.
  18. Eyzaguirre, Jaime (2000). Curtiu historia de les fronteres de Chile. Santiago: Editorial Universitaria, páx. 19 y 32-33. ISBN 956-11-1356-2.
  19. Eyzaguirre, Jaime (2000). Curtiu historia de les fronteres de Chile. Santiago: Editorial Universitaria, páx. 40-43. ISBN 956-11-1356-2.
  20. Eyzaguirre, Jaime (2000). Curtiu historia de les fronteres de Chile. Santiago: Editorial Universitaria, páx. 18-23 y 40-45. ISBN 956-11-1356-2.
  21. Luis E. Boutin. «La Inquisición en Chile». Consultáu'l 4 d'abril de 2012.
  22. Francisco Antonio Encina & Leopoldo Castedo (1940-1952). «Tomo II. La Colonia y l'Ilustración», Historia de Chile dende la Prehistoria hasta 1891. ISBN 956-8402-70-5.
  23. 23,0 23,1 23,2 «Primer Xunta de Gobiernu». Memoria Chilena. Portal de la cultura de Chile. Consultáu'l 4 d'abril de 2012.
  24. Bandu de posesión del Conde de la Conquista
  25. Barros Arana, Vol. XVIII, Capítulu VIII: Instalación del Congresu Nacional; Actitúes de los diversos partíos; Medranes d'una reaición (mayu-setiembre de 1811).
  26. Barro Arana, Diego (1897). Historia Xeneral de Chile. Santiago de Chile: Imprenta Cervantes.
  27. Smith, Robert Freeman. «The American Revolution and Latin America: An Essay in Imagery, Perceptions, and Ideological Influence» (n'inglés). Journal of Interamerican Studies and World Affairs 20 (4):  páxs. 421-441. http://links.jstor.org/sici?sici=0022-1937%28197811%2920%3A4%3C421%3ATARALA%3Y2.0.CO%3B2-1. Consultáu'l 19 d'agostu de 2010. 
  28. Henríquez, Camilo (s/f). «Aurora de Chile - Tomo 1, Nᵘ 1, xueves 13 de febreru de 1812». www.auroradechile.cl. Consultáu'l 17 de xineru de 2012.
  29. Larraín, Ana María (1993). José Miguel Carrera, revolucionariu impetuosu. Santiago de Chile: Zig Zag, páx. 39-58. ISBN 956-12-0810-5.
  30. Galdames, Luis. Historia de Chile, Ed. Universitaria, Santiago de Chile, 1995, páx. 292-295. ISBN 956-11-1160-8
  31. Galdames, Historia de Chile, páx. 296-307.
  32. Guillermo Miller, Rellatu d'un xeneral inglés al respeutive de los antecedentes de la independencia de Chile (n'inglés).
  33. Ernesto Guajardo, Manuel Rodríguez: historia y lleenda, RIL editores, Santiago de Chile, 2010, 316 páxines.
  34. Barro Arana, Diego (1999). Historia xeneral de la Independencia de Chile, vol. 10, 2ª, Santiago de Chile: Editorial Universitariu, páx. 109-116. ISBN 956-11-1607-3.
  35. Otero, José Pacífico (1978). Historia del Llibertador don José de San Martín. Buenos Aires: Editorial Círculu Militar.
  36. Espejo, Gerónimo. El pasu de los Andes: Crónica histórica de les operaciones del exercito de los Andes, pa la restauracion de Chile en 1817, Ed. C. Casavalle, 1882.
  37. Encina y Castedo (1953). Historia de Chile. Santiago de Chile: Editorial Zig Zag..
  38. Galdames, Historia de Chile, páx. 322-324.
  39. Camogli, Pablo (2005). Batalles pola llibertá. Buenos Aires: Editorial Aguilar, páx. 108. ISBN 987-04-0105-8.
  40. Bulnes, Gonzalo (1887). Historia de la espedición llibertadora de Perú (1817-1822). Editorial R. Jover, páx. 192.
  41. Cox Balmaceda, Ricardo (1976). La Xesta de Cochrane. Buenos Aires: Editorial Francisco de Aguirre.
  42. Vicuña Mackenna, Benjamín (1936-1938). L'ostracismu del jeneral D. Bernardo O'Higgins. Santiago: Universidá de Chile.
  43. Encina, Francisco. Historia de Chile, tomu 17, Ed. Ercilla, Santiago de Chile, 1983, páx. 89-92 y 133-141.
  44. Salazar, Gabriel (2005). Construcción d'Estáu en Chile (1800-1837). Santiago: Suramericana. ISBN 9562622517.
  45. «Historia de Chile: Segundu periodu: La creación d'una nación (1810-1883). La Organización de la República». Biografía de Chile. Consultáu'l 4 d'abril de 2012.
  46. L'actividá política de Francisco Antonio Pinto: 1823-1828. Notes pa una revisión biográfica, na Scientific Electronic Library Online.
  47. Batalla de Lircay, nel sitiu de la Lexón de Los Andes.
  48. 48,0 48,1 48,2 Bravu Llira, Bernardino (1992). El absolutismo ilustrado en Hispanoamérica: Chile (1760-1860) de Carlos III a Portales y Montt. Santiago: Impr. i Oficina de la Democracia.
  49. 49,0 49,1 Villalobos, Sergio (2000). Chile y Perú. La historia que nos une y nos separa. Santiago: Editorial Universitariu.
  50. «Manuel Bulnes Prieto (1799-1866). El so Gobiernu editorial=Memoria chilena». Consultáu'l 21 de marzu de 2011.
  51. Encina, Francisco Antonio, y Leopoldo Castedo (2006). Consolidación del Réxime Conservador, tomu VI de la Historia de Chile. Santiago de Chile: Editorial Santiago, páx. 32-36. ISBN 956-8402-74-8.
  52. 52,0 52,1 «Manuel Montt Torres (1809-1880)». El nuesu Chile, personaxes de la nuesa historia. Consultáu'l 4 d'abril de 2012.
  53. Biografía de José Joaquín Pérez, nel sitiu de Reseñes parllamentaries de la Biblioteca del Congresu Nacional de Chile.
  54. 54,0 54,1 54,2 54,3 López Urrutia, Carlos (2007 [1968]). «Capítulu XIV: La Guerra con España», Historia de la Marina de Chile. Santiago: El Ciprés Editor, páx. 289-322. ISBN 978-0-6151-8574-3. Consultáu'l 31 de marzu de 2012.
  55. Braun Menéndez, Armando (1967). El Reinu de Araucanía y Patagonia, 5ta., Santiago: Francisco de Aguirre.
  56. Sandoval, Ricardo (2007). Derechu Comercial. I. 1.  p. 35. 
  57. Matte Larraín, Arturo (1916). L'Alianza Lliberal de 1875. Santiago: Imprenta Universitaria.
  58. Universidá de Chile. «Federico Errázuriz Zañartu (1871 - 1876)». Grandes figures de la historia de Chile. Consultáu'l 9 d'abril de 2012.
  59. Varigny, Charles (1974). La guerra del Pacíficu. Santiago de Chile: Editorial del Pacíficu S.A..
  60. Rawson, Guillermo (27 de setiembre de 1873). «Carta de Guillermo Rawson a Plácido S. de Bustamante dempués d'aprobada na Cámara de Diputaos l'adhesión a l'Alianza Perú-Bolivia». Consultáu'l 21 d'agostu de 2012.
  61. «Batalla de Miraflores. 15 de Xineru 1881». Lexón de los Andes: Historia de Chile. Consultáu'l 9 d'abril de 2012.
  62. Paz Soldán, Mariano (1904). Narración histórica de la Guerra de Chile contra'l Perú y Bolivia. Buenos Aires: Llibrería ya Imprenta de Mayo.
  63. 63,0 63,1 Eyzaguirre, Jaime (2000). Curtiu historia de les fronteres de Chile. Santiago: Editorial Universitaria, páx. 69-75, 79-96. ISBN 956-11-1356-2.
  64. Bengoa, José (2000). Historia del pueblu mapuche: Sieglu XIX y XX, 6ª, Santiago: LOM Ediciones. ISBN 956-282-232-X.
  65. Bengoa, José (2004). «Capítulu XVII: El pueblu Rapanui - L'Alcuerdu de voluntaes ente'l Ariki Atamu Tekena y el Capitán de Corbeta Policarpo Toro», Memoria Escaecida-Historia-de-Los Pueblos-Indigenas-de-Chile La memoria escaecida: Historia de los pueblos indíxenes de Chile, 1ª, Santiago: Publicaciones del Bicentenariu, páx. 624-633. ISBN 956-7892-04-0.
  66. Armada de Chile. «Policarpo Toro. Capitán de Fragata.». Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015.
  67. Blakemore, Harold (1977). Gobierno chilenu y salitre inglés. Balmaceda y North 1886-1896. Santiago: Editorial Andrés Bello.
  68. Ramírez Necochea, Hernán (1972). Balmaceda y la contrarevolución de 1891. Santiago: Editorial Universitaria.
  69. Núñez, Jorge (2003). 1891: Crónica de la Guerra Civil. Santiago: LOM Ediciones. ISBN 956-282-527-2.
  70. San Francisco, Alejandro (2007). La Guerra Civil de 1891. Tomu I, La Irrupción Política de los Militares. Santiago: Centru d'Estudios Bicentenariu.
  71. «Batalla de Placilla, 28 d'agostu 1891». Lexón de los Andes. Consultáu'l 9 d'abril de 2012.
  72. White, Matthew (Marzu de 2011). «Nineteenth Century Death Tolls: Statistics of Wars, Oppressions, and Atrocities of the Nineteenth Century (the 1800s) - Under 10,000 - 41. Chile (1891)» (inglés). necrometrics.com. Consultáu'l 14 d'abril de 2012.
  73. Bravu Llira, Bernardino (1986). Historia de les instituciones polítiques de Chile y HispanoAmérica. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello, páx. 268. ISBN 956-13-1086-4. Consultáu'l 15 d'abril de 2012.
  74. Espinoza, Julio Bañaos (2005). Balmaceda, el so gobiernu y la revolución de 1891. Santiago: Centru d'Estudios Bicentenariu.
  75. Castedo, Leopoldo (1999). Chile: Vida y muerte de la República Parllamentaria (De Balmaceda a Alessandri).
  76. Heise, Julio (1974). Historia de Chile. El periodu parllamentariu 1861-1925.
  77. «Historia del Muséu Nacional de Belles Artes». Portal d'arte. Consultáu'l 9 d'abril de 2012.
  78. Rodríguez Rozas, Alfredo, y Carlos Gajardo Cruzat (1906). La catástrofe del 16 d'agostu de 1906 na República de Chile. Santiago: Imprenta y Litografía Barcelona.
  79. Eyzaguirre, Jaime (2000). Curtiu historia de les fronteres de Chile. Santiago: Editorial Universitaria, páx. 90-96. ISBN 956-11-1356-2.
  80. Carlos Escudé. «El tratáu del ABC (Arxentina-Brasil-Chile) de mayu de 1915». Historia Xeneral de les Rellaciones Esteriores de la República Arxentina. Consultáu'l 9 d'abril de 2012.
  81. Artaza Barrios, Pablo y otros títulu=A 90 años de los sucesos de la Escuela Santa María de Iquique (1998). . Santiago: LOM Ediciones. ISBN 956-282-084-2.
  82. Ramírez Necochea, Hernán (1956). Historia del movimientu obreru en Chile. Antecedentes siglo XIX. Santiago: Editorial Austral.
  83. Alessandri Cohn, Francisca (1994). Arturo Alessandri Palma. El Lleón de Tarapacá. Santiago: Zig-Zag.
  84. Wood L. R., Guillermo (1953). El plebiscitu constitucional de 1925. Memories de Llicenciaos Universidá de Chile.
  85. Donoso, Ricardo (1954). Alessandri, agitador y demoledor. Cincuenta años d'historia política de Chile. Ciudá de Méxicu: Fondu de Cultura Económica.
  86. Hudson, Rex A. (1994). «Evolution of the economy», Chile: A country study. Washington D.C.: GPO for the Library of Congress.
  87. Hirschman, Albert O., Journeys toward progress: studies of economic policy-making in Latin America, The Twentieth Century Fund, New York, 1963, 183.
  88. Millar Carvacho, René y Joaquín Fernández Abara: “Polítiques agraries en Chile (1932-1958)”, en Boletín de l'Academia Chilena de la Historia Nᵘ 117, Vol. 2, 439
  89. Nocera, Raffaele, Chile y la guerra, 1933-1943, Santiago, LOM, 2006;
  90. Fermandois, Joaquín, "La llarga marcha a la nacionalización: el cobre en Chile, 1945–1971", p.290
  91. Nobelprize.org (s/f). «The Nobel Prize in Literature 1945» (inglés). nobelprize.org. Consultáu'l 4 d'abril de 2011.
  92. (1988) Iglesias, Rafael: Almanaque Mundial 1989. Panamá: Editorial América S.A, páx. 262.
  93. Uribe, Armando y Opaso, Cristián (2001). Intervención Norteamericana en Chile [Dos testos claves]. Santiago: Editorial Suramericana.
  94. Bitar, Sergio, “PChile, 1970-1973: Asumir la Historia pa Construyir el Futuru, Pehuén Editores Llindada, 1996, 121-124
  95. Nobelprize.org (s/f). «The Nobel Prize in Literature 1971» (inglés). nobelprize.org. Consultáu'l 4 d'abril de 2011.
  96. Uribe, Armando y Opaso, Cristián. Ibid., p. 267-269.
  97. Base de datos d'eleiciones en Chile. «Consulta Nacional 1978». eleccion.atspace.com. Consultáu'l 31 d'ochobre de 2009.
  98. 98,0 98,1 Nazer A., Ricardo y Jaime Rosemblit B. (Segundu semestre de 2000). «Eleutores, sufraxu y democracia en Chile: Una mirada histórica». Mapocho, Revista d'Humanidaes y Ciencies Sociales (DIBAM) (48):  páxs. 215-228. ISSN 0716-2510. http://www.memoriachilena.cl/archivos2/pdfs/MC0018630.pdf. Consultáu'l 31 de marzu de 2012. 
  99. Monckeberg, María Olivia (2001). "El saquéu de los grupos económicos al Estáu chilenu". Santiago de Chile: Ediciones B.
  100. 100,0 100,1 «El saquéu de Chile». El Periodista (www.elperiodista.cl) 3 (86). 22 de xunetu de 2005. http://www.elperiodista.cl/newtenberg/1790/article-69669.html. Consultáu'l 2 de xineru de 2012. 
  101. Weigel, George (2003). Biografía de Xuan Pablu II - Testigu d'Esperanza. Editorial Plaza & Janés. ISBN 84-01-01304-6.
  102. Cavallo, Ascanio, Manuel Salazar y Óscar Sepúlveda (1997). «54 - 5 d'octubre», La historia oculta del Réxime Militar: Chile 1973-1988. Santiago: Grijalbo-Mondadori, páx. 571.
  103. Ministeriu del Interior (s/f). «Eleición de presidente 1989». www.eleiciones.gov.cl. Consultáu'l 7 de febreru de 2012.
  104. Datos llograos de la Encuesta CASEN realizada, pol Ministeriu de Planificación y Cooperación de Chile, mientres los años 1990, 1994 y 1998.
  105. Ministeriu del Interior (s/f). «Eleición de presidente 1993». www.eleiciones.gov.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 7 de febreru de 2012.
  106. Ministeriu del Interior (s/f). «Eleición de presidente 1999: Primer vuelta». www.eleiciones.gov.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 7 de febreru de 2012.
  107. Ministeriu del Interior (s/f). «Eleición de presidente 1999: Segunda vuelta». www.eleiciones.gov.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 7 de febreru de 2012.
  108. Ministeriu del Interior (s/f). «Eleición de presidente 2005: Primer vuelta». www.eleiciones.gov.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 7 de febreru de 2012.
  109. Ministeriu del Interior (s/f). «Eleición de presidente 2005: Segunda vuelta». www.eleiciones.gov.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 7 de febreru de 2012.
  110. Ministeriu del Interior (s/f). «Eleición de presidente 2009: Primer vuelta». www.eleiciones.gov.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 2 de febreru de 2012.
  111. Ministeriu del Interior (s/f). «Eleición de presidente 2009: Segunda vuelta». www.eleiciones.gov.cl. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 2 de febreru de 2012.
  112. U.S. Geological Survey (27 de febreru de 2010). «Magnitude 8.8 - Offshore Bio-Bio, Chile» (inglés). earthquake.usgs.gov. Consultáu'l 27 de febreru de 2010.
  113. Sawer, Patrick (27 de febreru de 2010). «Huge earthquake hits Chile» (inglés). The Telegraph. Consultáu'l 27 de febreru de 2010.

Bibliografía editar

  • Encina, Francisco (1984). Historia de Chile dende la Prehistoria hasta 1891. Santiago de Chile: Editorial Ercilla. ISBN 956-10-1405-X.
  • Frías Valenzuela, Francisco (1986). Historia de Chile. Dende la Prehistoria hasta 1973. Santiago de Chile: Empresa Editora Zig-Zag, S.A. 11ª edición: payares de 1993. ISBN 956-12-0766-4.
  • Fuentes, Claudio ( ). «After Pinochet: Civilian policies toward the military in the 1990s Chilean democracy». Journal of Interamerican Studies and World Affairs   (2000). [1]. 
  • Fuentes, Jordi; Cortés, Lia; Castillo Infante, Fernando; Valdés Phillips, Arturo (1982). Diccionariu Históricu de Chile. Santiago de Chile: Editorial Zig-Zag.
  • Fuercia Aérea de Chile (2001). Historia de la Fuercia Aérea de Chile. Santiago de Chile: Editorial de la Fuercia Aérea de Chile. Primer edición ISBN 956-7717-02-8.
  • Lago López, Marcelo (2000). «Tsunamis d'orixe cercanu a la mariñes de Chile». Revista de Geografía Norte Grande (27). p. 93-102 [2] (en PDF). 
  • Muñoz Salazar, Luis (1992). 500 años: Cronoloxía de Chile 1492-1992. Santiago de Chile. ISBN 9567192013.
  • Silva Galdames, Osvaldo (1995). Historia de Chile Ilustrada. Santiago de Chile: COPESA.
  • Silva G., Osvaldo (1996). Historia Contemporánea de Chile. Méxicu D.F.: Fondu de Cultura Económica.
  • Silva, Patricio (2002). «Searching for Civilian Supremacy: The Concertation Governments and the Military in

Chile». Bulletin of Latin American Research 21 (3):  páxs. 375-395. 

Enllaces esternos editar