Historia de Rumanía

(Redirixío dende Hestoria de Rumanía)

La Historia de Rumanía toma cinco milenio, dende les primeres cultures paleolítiques de la pre-Dacia antigua hasta l'actual República de Rumanía.

Poblaciones neollatines rumanes nos Balcanes actuales

La Prehistoria editar

 
"Los pensadores" de Hamangia, V mileniu e.C.

Los oríxenes del poblamientu rumanu daten del periodu paleolíticu y siguieron amodo hasta'l neolíticu (hasta'l III mileniu e.C. ). Con ello dexaron numberoses realizaciones de la vida cotidiano y artístico en diverses cultures como Hamangia, Cucuteni Ariuşd y Boian Gumelniţa. Cola llegada de los pueblos indoeuropeos, estos habitaríen la península de los Balcanes y los valles del Danubiu dando lo meyor de les sos habilidaes de civilización mientres la Edá del Bronce colos tracios. Les primeres referencies históriques fueron de los geta-dacios, qu'asimilaríen la cultura d'otros pueblos como los celtes y griegos.

L'Antigüedá editar

La colonización griega editar

La colonización griega empecipiar nel sieglu VII e.C. en tola franxa costera del mar Negru y del mar de Mármara.
En menos de 50 años la mariña foi colonizáu d'un estremu a otru, sobremanera por Mileto (90 colonies). Na mariña rumana fueron fundaes Calatis y Tomis. Nos sieglos VI y V e.C. estes ciudaes espolletaron importando del Asia Menor, de Corinto y d'Atenes oxetos suntuarios destinaos a l'aristocracia del interior ya intercambiaos por ceberes y esclavos. Depués convirtiéronse en centros de producción artesanal pal mercáu traciu.

Tán atestiguaes l'enclín al luxu y la prosperidá de l'aristocracia de los getas del baxu Danubiu. Prosperidá desconocida polos dacios de Transilvania.

La helenización foi un sucesu decisivu na hestoria de toles rexones riberanes del Ponto Euxino, a les que confirió una fisonomía cultural casi inalterada hasta l'antigüedá tardida.

  • La primer colonia milesia ye tamién la primer colonia griega de Dobruja, Istros o Istro (Histría o Hístros), nacida a mediaos del sieglu VII e.C. na desaguada del Danubiu, na mariña occidental del Ponto Euxino.

Del sieglu IV e.C. hasta la dómina romana editar

Pal sieglu IV e.C. , les noticies históriques sobre los antiguos rumanos (getas) son más frecuentes, al trate arreyaos en sucesos de gran algame:

De los sieglos III y II e.C. , les fontes históriques callen casi totalmente.
Pero l'historiador llatín Pompeyo Trogo, diz que nesti periodu, creció'l poder de los dacios por obra del rei Lubostenes. Ye una noticia aisllada pero coincide cola resultancia de les investigaciones.

De finales del sieglu II e.C. , data la fortaleza de Costuşti, la primera n'orde cronolóxicu, d'una serie d'obres defensives pimpanes, estratéxicamente distribuyíes a lo llargo de l'aguada carpática.

Cola desapaición de los celtes de Transilvania, el centru del poder políticu de los tracios mover de los Balcanes y el baxu Danubiu a la rexón carpática, onde tien entamu'l procesu d'unificación de les tribus dacies, rematada pol rei Berebistas (o Burebista) na primer metá del sieglu I e.C.

Dómina romana editar

 
Ruines de Ulpia Traiana Sarmizegetusa, capital de la Dacia Romana.

Escontra'l 70 e.C., Rumanía foi poblada polos dacios, que yeren diverses tribus procedentes de Tracia y moraben a la vera izquierda del ríu Danubiu. El primer rei foi Berebistas, quién gobernó hasta l'añu 44 e.C. pero darréu'l so reinu se desintegró. Al empecipiase'l sieglu II y dempués d'intermitentes guerres col Imperiu romanu, el rei Decébalo foi finalmente vencíu poles tropes imperiales del emperador Traxanu en 106, fechu históricu que foi rexistráu na columna d'esti postreru en Roma.

Cola dominación imperial, Rumanía tuvo les bases de la so cultura y llingua llatines, lo qu'estrema esti país de los sos vecinos que na so mayoría son d'ascendencia eslava (sacante los húngaros que son finu-ugrios). Pal 275, les tribus godes invadieron el territoriu y causaron la retirada alministrativa de los romanos.

La Edá Media editar

Dempués de la retirada romana, el territoriu de l'actual Rumanía adelantrar a la edá medieval, siendo oxetu d'invasiones como les de los godos, hunos, ávaros, eslavos, maxares, y búlgaros. A pesar de les frecuentes guerres, la población romanizada caltuvo la llingua ya identidá llatina. La presencia de pallabres como "Dumnezeu" ("Dominus Deus"), "biserica" ("basilica") o "Pastie" ("Pascua") en rumanu suxure una primera cristianización nel idioma llatín. Dempués los protorumanos fueron influyíos pol patriarcáu bizantín y el búlgaru.

Nel sieglu XI, apoderaben los pechenegos y nel sieglu XII los cumanos, pero esistíen en tierres de l'actual Rumanía pequeños principaos con dueños rumanos. Darréu los mongoles de la Horda d'Oru invadieron el país (1237-1242). Depués los alemanes establecer en Transilvania, fundando nella delles ciudaes. Hasta fines del sieglu XIII, los húngaros apoderar d'esta última rexón, y la nobleza rumana perdió gradualmente los sos derechos.

 
Esteban III de Moldavia

Nel sieglu XIV formáronse los estaos rumanos de Valaquia y Moldavia, que van esistir hasta la so unión baxu Alexandru Ioan Cuza, en 1859.

Con ello punxeron les bases de los trés principaos que s'unificaríen alredor del sieglu XIX: Transilvania, Moldavia y Valaquia, quien non solo tuvieron qu'engardir contra'l reinu de Hungría (más tarde contra l'Imperiu de los Habsburgu), sinón tamién contra Polonia y l'Imperiu otomanu.

La llucha contra la dominación otomana editar

 
Miguel el Valiente, frescu na catedral d'Alba Iulia

A partir del sieglu XV, los moldavos y valacos tuvieron qu'engarrar insistentemente contra los turcos en defensa de la so llibertá y de la fe cristiana. Valaquia y Moldavia nunca fueron provincies del Imperiu Otomanu, anque los sos príncipes tuvieron que pagar tributu a los sultanes en repitíes ocasiones, pa caltener la so independencia. Hubo dellos periodos de llogros culturales y de completa independencia, como mientres el reináu de los voivodas Mircea I, Esteban III, Miguel el Valiente (consiguió la primer unión de los principaos de Transilvania, Valaquia y Moldavia, pero foi asesináu por órdenes de los austriacos un añu dempués[1]) o Vlad Ţepeş (esti postreru, recordáu poles sos crueldaes, ye comúnmente consideráu como l'arquetipu que Bram Stoker usó nel so Drácula).

Sía comoquier l'alministración del país recayó primero nos voivodas, y, dempués, nel sieglu XVIII, nos Fanariotas (gobernantes griegos nomaos pol Sultán). Bien llueu tamién Austria non solo gobernaría en Transilvania sinón tamién s'introdució na engarradiella contra los turcos a lo llargo de los sieglos XVII y XVIII.

 
Nicolae Mavrocordat, primer gobernador fanariota de los principaos del Danubiu.

Escontra la independencia editar

Cola espansión ya influencia del Imperiu rusu a partir de 1775, la Revolución francesa, les Guerres napoleóniques y l'independencia de Grecia, yá Rumanía proclamaba tamién la so autodeterminación nacional con Tudor Vladimirescu, quién abolió l'alministración fanariota en favor del principáu. Depués sumóse la Guerra de Crimea col sofitu de Francia. Con ello apaeceríen traces d'una democracia burguesa a partir de 1860.

L'apaición de la monarquía constitucional tomó forma con Alexandru Ioan Cuza quien, en 1859, foi escoyíu príncipe de Moldavia y Valaquia, faciendo qu'estes impulsaren la unificación rumana en 1866, cuando estos países formaron el reinu de Rumanía. Con Carol I finalmente fíxose respetar la llibertá del reinu colos trataos de San Stefano y la Conferencia de Berlín, dambes en 1878.

Afitamientu del país editar

Mientres s'abogaba pola independencia, Moldavia y Valaquia unificáronse non solo política sinón económica y socialmente como preludiu a la formación d'un namái país nel sieglu XIX. Escontra 1878 empecipióse la conquista de dos antigües provincies rumanes: Besarabia y Dobruja.

N'economía, les reformes de Cuza, y más tarde les de Carol I, xeneraron malestar y oposición ente les clases terratenientes pero non asina na burguesa, que precisaba impulsar la modernización y industrialización del país y la secularización de los bienes clericales. Coles mesmes, la vida política empezaba a democratizase en redol a los partíos lliberal y conservador.

Con al respective de Transilvania, antigua provincia rumana, la dominación austrohúngara acarretó serios problemes políticos y étnicos pol predominiu de los húngaros na economía de tipu terrateniente y la consecuente discriminación de los rumanos de la rexón.

La Primer Guerra Mundial editar

 
La "Gran Rumanía" tres la Primer Guerra Mundial, incorporando Transilvania, Besarabia y Bucovina y numberoses minoríes.

A pesar del so alianza colos Imperios Centrales, al españar la Primer Guerra Mundial Rumanía declaróse neutral hasta 1916, estremáu'l poder ente'l monarca germanófilo y la clase política abrumadoramente partidaria de la Entente. Pero'l rei Carol I finó en 1914 y foi asocedíu pol so sobrín Fernandu I. Fernando robló un tratáu cola Triple Entente, que-y dexaría incluyir a Transilvania nel so reinu. Rumanía declaró la guerra al Imperiu austrohúngaru el 14 d'agostu de 1916, y, tres una efímera meyora en Transilvania, sufrió una dura derrota a manes de los búlgaros nel sur y de los exércitos combinaos d'Alemaña y Austria-Hungría nel oeste. Llueu Valaquia foi ocupada poles Potencies Centrales. Namái Moldavia pudo refugar los ataques alemanes en 1917 hasta que l'españíu de la revolución en Rusia debilitó la capacidá de resistencia rumana. Col consentimientu de los representantes de la Entente robló una paz (Tratáu de Bucuresti (1918)) desfavorable colos Imperios Centrales cuando la resistencia nun pudo siguir na primavera de 1918. La puesta derrota d'estos, sicasí, dexó al país volver a entamar la llucha del llau vencedor hores antes de la proclamación del armisticiu'l 10 de payares de 1918. Los rumanos repunxeron la iniciativa, reconquistaron el país, yá ensin oposición de les potencies derrotaes ya inclusive ocuparon la provincia de Transilvania, habitada mayoritaritariamente por rumanos.

El 1 d'avientu de 1918, los rumanos de Transilvania y Banato, representaos por una Gran Asamblea Nacional, votaron a favor de la unificación con Rumanía na ciudá d'Alba Iulia. La unión foi reconocida internacionalmente al traviés de los trataos de Saint Germain-en-Laye y de Trianon. La unión de Besarabia con Rumanía foi decidida pol Sfatul Ţării («Conseyu del País») de Besarabia, el 27 de marzu de 1918, y lo mesmo pasó en Bucovina, completándose asina la formación de la «Gran Rumanía». Darréu'l país incorporar a la Sociedá de Naciones, el 28 de xunu de 1919.

El Periodu de Enteguerres editar

 
Carol II monarca mientres la década de 1930 y figura que marcó la mesma, debilitando'l sistema parllamentariu al empar que fomentó la industrialización del país.

El periodu ente los dos guerres foi bien problemáticu pa Rumanía, pos los problemes cola reforma agraria afondáronse dándose una solución parcial, la espropiación d'árees propies de los terratenientes. Depués, túvose una relativa estabilidá política hasta la Gran Depresión de 1929, na cual el país quedó vulnerable a los ataques fascistes y fuelgues obreres. La gran crisis económica qu'afectó al mundu dende finales de los años venti afectó duramente al país, esaniciando los sos creitu y amenorgando drásticamente les sos esportaciones, especialmente agrícoles y petrolíferes. Les penuries y la debilidá de la oposición d'izquierdes, duramente reprimida pol gobiernu y acomuñada a la enemiga URSS, fizo que creciera una oposición radical de derecha cercana al fascismu, siendo'l so principal representante'l partíu de la Guardia de Fierro de Corneliu Zelea Codreanu, que'l poder fomentó intermitentemente como alternativa a la oposición d'esquierda y cola ilusión, fallida, d'utilizala pa ganar sofitos.

Tres el regresu del príncipe Carol y el so ascensu al tronu en 1930 producióse una gradual desintegración del sistema políticu semidemocrático de los años venti, debíu en parte a l'actitú favorable a l'autocracia del monarca, en parte a la crisis económica que nengún gobiernu llogró resolver y tamién a la falta de representatividá de los partíos tradicionales, más cercanos a los intereses de la escasa burguesía qu'a los de la gran masa llabrador, que siguió na probeza. A mediaos de la década, xunto col enclín a sofitase los gobiernos na gracia del monarca en cuenta de nos partíos políticos, diose tamién una cierta recuperación económica y un aumentu de la industrialización, pero alloñada esta de les necesidaes de l'agricultura, principal actividá de la nación y suxeta a una enorme corrupción, bien acomuñada al soberanu y los sos allegaos. Creció coles mesmes el comerciu con Alemaña, única potencia dispuesta a importar los productos rumanos en grandes cantidaes, anque nun réxime de trueque que nun dexaba al país ganar divises sinón namái llograr productos industriales alemanes (sobromanera armamentu), ente que los tradicionales aliaos anglu-franceses nun faíen esfuercios en dar salida a les esportaciones rumanes, pocu competitives y secundaries respectu al comerciu coles colonies de dambes potencies.

Nel planu esterior, y cola ascensión de Miguel I y Carol II (1930) fixéronse aliances defensives cola tradicional Entente, según cola Pequeña Entente, Polonia y Francia. Tamién realizó esfuercios pol desarme mundial y l'indemnización de daños de guerra. Esta clara preferencia poles potencies occidentales, especialmente per Francia, foi escayendo pasu ente pasu a lo llargo de la década de 1930, primero poles necesidaes económiques del país, qu'Alemaña foi más capaz y dispuesta de desaniciar que Francia y, más palantre, poles socesives derrotes diplomátiques franceses y la crecedera del poder alemán na zona, especialmente cola anexón d'Austria (destacáu inversor nos Balcanes) y la destrucción de Checoslovaquia, tradicional aliáu y principal suministrador d'armes de Rumanía. Los gobiernos del país caltuvieron, sicasí, una hostilidá permanente escontra la Xunión Soviética, tantu por razones sociales como territoriales (disputa por Besarabia).

La Segunda Guerra Mundial y el fin de la Monarquía editar

 
El caudiellu rumanu Antonescu (derecha) xunto al ministru d'esteriores alemán Ribbentrop.

En 1938 Rumanía empezó una dómina política complicada cola dictadura del rei Carol II. Este promulgó una constitución qu'acutaba la democracia y proscribía los partíos políticos, creándose un únicu partíu estatal a imaxe de los rexímenes fascistes. El mesmu añu'l país foi testigu de la represión de la principal formación fascista, la Guardia de Fierro, que gociaba d'una popularidá creciente y el rei consideró amenazante y sometida a control alemán. Los sos principales dirixentes fueron asesinaos en prisión.

Caltúvose al empar la política d'equilibriu ente les potencies democrátiques occidentales y les fascistes que s'empecipiara en 1936, anque les socesives derrotes diplomátiques y más tarde militares de les primeres, según les necesidaes económiques, armamentísticas y el mieu a la Xunión Soviética del gobiernu rumanu fixeron que s'estrecharen les rellaciones con Alemaña, que se foi consolidando como la principal potencia rexonal. En 1940, cola cayida de Bélxica a finales de mayu y depués la de Francia, tradicional aliáu de Rumanía, el país viose primíu por Alemaña p'alliniase definitivamente col Exa. En xunu, al empar qu'Alemaña remataba la campaña francesa Rumanía hubo de dexar l'apostada Besarabia y el norte de Bucovina a la XRSS ante la falta de sofitu alemán frente al ultimátum soviéticu. A pesar de los intentos del rei por demostrar a los alemanes la so total fidelidá nomando un nuevu gobiernu claramente progermano qu'incluyía a la reconciliada Guardia de Fierro la tensión colos países vecinos nun dexó de crecer mientres el branu. Alemaña negar a garantizar les nueves fronteres rumanes hasta que'l país nun resolviera les sos disputes territoriales con Hungría y Bulgaria. En setiembre hubo de dexar el sur de Dobruja a esta (Alcuerdos de Craiova) y, tres el fracasu de les negociaciones billaterales y l'imposición italo-alemana a finales d'agostu d'una nueva frontera rumanu-húngara, perdió'l norte de Transilvania.

 
La perda del territoriu rumanu dempués de 1945

En política nacional tales perdes forzaron l'arrenunciu del rei Carol II, totalmente desacreditado. Se exilió en setiembre abdicando nel so fíu Miguel I, so presión de la organización fascista Guardia de Fierro asitiando a Ion Antonescu como xefe de gobiernu con plenos poderes. Este completó l'acercamientu a les potencies fascistes, robló'l Pactu Tripartitu, desfacer tres unos meses d'inestable coalición de los sos socios de gobiernu de la Guardia (xineru de 1941) y enllantó una dictadura militar. En xunu de 1941 invadió la URSS xunto colos demás exércitos de la Exa. Rumanía recuperó asina les provincies perdíes a la Xunión Soviética nel branu de 1940 y recibió una zona d'ocupación conocida como Transnistria.

Bien llueu les coses agravar cola derrota del exércitu alemán en Stalingráu na que dellos exércitos rumanos fueron práuticamente aniquilaos. Esto motivó una moderación del réxime, una meyora nel tratu escontra los xudíos y l'establecimientu de conversaciones diverses colos Aliaos coles mires d'abandonar el bandu alemán. N'agostu de 1944, col exércitu soviéticu a les puertes de Rumanía y nun habiendo fructificado les negociaciones colos Aliaos, el rei decidir a dar un golpe d'estáu y detener a Antonescu, col sofitu de los partíos de la oposición clandestina. El 23 d'agostu de 1944 el dictador foi deteníu y formóse un nuevu gobiernu de coalición, camudando'l país de bandu y facilitando la rápida meyora soviética pelos Balcanes. El país siguió lluchando contra de la Exa hasta la capitulación alemana.

Otru factor nel desenvolvimientu de la guerra foi la meyora del partíu comunista que, a partir de la lliberación del país polos soviéticos, foise averando constantemente al poder políticu por aciu un gobiernu de coalición controláu y el sofitu de les autoridaes d'ocupación. En 1947, en venciendo nes eleiciones gracies al fraude eleutoral en payares del añu anterior, abolió la monarquía y proclamó la república popular el 31 d'avientu d'esi mesmu añu, suprimíos yá los partíos d'oposición.

El Periodu Comunista editar

Cola proclamación de la república, formóse un Conseyu d'Estáu presidíu por Petru Groza, dar# en esaniciar la oposición multipartidista al Partíu Comunista Rumanu. De magar, el sistema se ciñó al modelu soviéticu proclamando les constituciones de 1948, 1952 y 1965. Esto significó l'incorporar al país fondos cambeos partiendo de la nueva industrialización y la nacionalización de la economía, y por otru, venceyase al Pactu de Varsovia y a la COMECON nel planu esternu.

Pero en cada ésitu que produciría na economía, tamién surdieron medranes de posibles fracasos, cosa que col tiempu fixeron patentes a partir de la so distancia col bloque soviéticu. Aun así, tamién dio impulsu al comerciu colos países occidentales como Estaos Xuníos, España, y Alemaña Occidental pese al desterciu de los sos vecinos y de la población rumana.

Cola eleición de Nicolae Ceaușescu en 1965, caltúvose una orixinalidá política, abogando la soberanía nacional dientro del socialismu, de cuenta que los primeros años de la so política fuéron-y favorable pero tamién desaprobaba les intervenciones de la Xunión Soviética como les de Checoslovaquia y Afganistán. Magar ello caltuvo bones y prudentes rellaciones col bloque soviéticu en dellos alcuerdos militar y económicu. Restableció rellaciones con Alemaña y destacóse nes cuestiones del Oriente Mediu. Mientres la Guerra de los Seis Díes, negar a romper rellaciones con Israel.

Pero nel planu internu, caltuvo la ferrial estructura comunista en contra de los sos disidentes, de cuenta que la economía, magar que taba perbién empezó a tener síntomes d'un deterioru, al igual que'l restu de los países del bloque. Na década de 1980 yá tolos recursos arralecíen, lo que dio llugar a fuertes protestes y manifestaciones que fueron unu de los detonantes de la cayida del réxime.

Precisamente Ceaușescu odió les reformes efectuaes na Xunión Soviética (la perestroika y el glásnost) lo que-y fixo reforzar la so política estalinista en tol país, terminando nos disturbios de Timisoara en 1989, lo que llevó a que l'exércitu y la clase política finalmente lo derrocaren na navidá de 1989 y darréu xulgar y axusticiaren de callao, xunto cola so esposa Elena. Depués Corneliu Mănescu y Ion Iliescu punxéronse al frente del país hasta los primeros díes de 1990.

La transición y el sieglu XXI editar

En 1990, Rumanía ingresó de golpe a la transición escontra la economía de mercáu y la torna a la democracia multipartidista so l'alministración d'Ion Iliescu, quien decidió acabar coles midíes comunistes y establecer midíes d'austeridá, magar qu'entá siguíen los problemes económicos como'l desemplegu y los baxos salarios. Nel planu políticu, proclamóse la constitución de 1991 y la consiguiente reeleición de Iliescu como presidente. Mientres ésti gobernaba como presidente, Petre Roman como premier intentó ensin ésitu apangar les protestes obreres, polo que se vio obligáu a dimitir en favor de Theodor Stolojan.

Entá más, cola transición plantegóse'l problema de les minoríes étniques, colos xitanus, y colos húngaros en Transilvania. Estos postreros arrexuntar na Unión Democrática Maxar de Rumanía, que pasó a formar parte del gobiernu en 1996. El gobiernu central viose obligáu a reconocer los derechos etnolingüísticos de les minoríes en 1994. Aprovechando estos problemes, l'ex-monarca Miguel I, intentó ensin ésitu restaurar la monarquía.

En 2004, Rumanía ingresó na OTAN cola aceptación de la mayoría de la so población. Con al respective de la Xunión Europea, realizáronse negociaciones d'ingresu dende 1993, que traxeron de resultes reformes económiques y finalmente l'ingresu del país na XE a partir del 1 de xineru de 2007.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Stoica, Vasile (1919). The Roumanian Question: The Roumanians and their Lands. Pittsburgh: Pittsburgh Printing Company, páx. 18.

Enllaces esternos editar