Historia de la Tierra

(Redirixío dende Hestoria de la Tierra)

La historia del planeta Tierra entiende dende la so formación a partir de la nebulosa protosolar, por tanto hai unos 4600 millones d'años (Ma), hasta'l presente.[1] Esi tiempu ye aproximao un terciu del total trescurríu dende'l Big Bang, que envalórase que tuvo llugar fai 13 700 Ma.[2] Esti artículu ye un resume de les principales teoríes científiques de la evolución del nuesu planeta, inferíes de los eventos xeolóxicu y biolóxicu rexistraos nes sos roques a lo llargo de la so esistencia.

Historia de la Tierra
aspeutu de la historia
historia
Cambiar los datos en Wikidata

Orixe editar

 
Representación artística d'un discu protoplanetario.

L'orixe de la Tierra ye'l mesmu que'l del sistema solar. Lo que terminaría siendo'l sistema solar primeramente esistió como un estensu amiestu de nubes de gas, roques y polvu en rotación. Taba compuesta por hidróxenu y heliu surdíos nel Big Bang, según por elementos más pesaos producíos por supernoves. Hai unos 4600 millones d'años, una estrella cercana tresformar en supernova y la so esplosión unvió una onda de choque hasta la nebulosa protosolar amontando la so momentu angular. A midida que la nebulosa empezó a amontar la so rotación, gravedá y inercia, apandóse conformando un discu protoplanetario (empobináu perpendicularmente a la exa de rotación). La mayor parte de la masa atropar nel so centru y empezó a calecer, pero por cuenta de les pequeñes perturbaciones del momentu angular y a los choques de los numberosos escombros xeneraos, empezaron a formase protoplanetes. Aumentó la so velocidá de xiru y gravedá, aniciándose una enorme enerxía cinética nel centru. La imposibilidá de tresmitir esta enerxía a cualesquier otru procesu fizo que'l centru del discu aumentara la so temperatura. A lo último, empezó la fusión nuclear, d'hidróxenu a heliu, y a la fin, dempués de la so contraición, tresformar nuna estrella T Tauri: el Sol. La gravedá producida pola condensación de la materia —que primeramente fuera prindada pola gravedá del propiu Sol— fizo que les partícules de polvu y el restu del discu protoplanetario empezaren a segmentarse n'aniellos. Los fragmentos más grandes topetaron con otros, conformando otros de mayor tamañu qu'a la fin formaríen los protoplanetes.[3] Dientro d'esti grupu había unu asitiáu aproximao a 150 millones de quilómetros del centru: la Tierra. El vientu solar de l'acabante formar estrella abasnó la mayoría de les partícules que tenía'l discu, entestándoles en cuerpos mayores.

La Lluna editar

 
Animación (non a escala) de Theia na formación de la Tierra nel puntu L5 y entós, alteriáu pola gravedá, topetó y formóse la Lluna. L'animación progresa suponiendo que la Tierra caltiénse inmóvil. La vista ye dende'l polu sur.

L'orixe de la Lluna ye inciertu, anque esisten evidencies que sofiten la hipótesis del gran impautu. La Tierra pudo nun ser l'únicu planeta que se formara a 150 millones de quilómetros de distancia del Sol. Podría esistir otru protoplaneta a la mesma distancia del Sol, nel cuartu o quintu puntu de Lagrange. Esti planeta, llamáu Theia, envalórase que sería más pequeñu que l'actual Tierra, probablemente del mesmu tamañu y masa que Marte. Diba bazcuyando tres la Tierra, hasta que finalmente topetó con esta fai 4533 Ma.[4] La baxa velocidá relativa y el choque oblicuu nun fueron abondos pa destruyir la Tierra, pero una parte de la so corteza salió disparada al espaciu. Los elementos más pesaos de Theia fundir escontra'l centru de la Tierra, ente que'l restu entemecióse y entestó col de la Tierra. Esta órbita pudo ser la primera estable, pero'l choque de dambos desestabilizó la Tierra y aumentó la so masa. L'impautu camudó la exa de xiru de la Tierra, inclinándolo hasta los 23,5º; siendo'l causante de les estaciones (el modelu ideal de los planetes tendría una exa de xiru ensin enclín, paralelu al del Sol, y por tanto ensin estaciones).

La parte que salió despidida al espaciu (la Lluna), so la influencia de la so propia gravedá fíxose más esférica y foi prindada pola gravedá de la Tierra.

Primeros continentes editar

La conveición del mantu, el procesu que remana les plaques tectóniques anguaño, ye la resultancia del fluxu de calor dende l'interior hasta la superficie de la Tierra. Implica la creación de plaques tectóniques ríxides metanes les dorsales oceániques y la so destrucción nel mantu nes zones de subducción. Mientres el principiu del Arcaicu (cerca de 3.0 Ga) el mantu taba muncho más caliente que na actualidá, probablemente cerca de 1600 °C, polo tanto la conveición nel mantu yera más rápida. Anque asocedía un procesu similar a la tectónica de plaques d'anguaño, ésti tamién sería muncho más rápido. Ye probable que mientres el Hádico y l'Arcaicu, les zones de subducción fueren más abondoses, y polo tanto les plaques tectóniques fueren más pequeñes.  

La corteza inicial, formada cuando la superficie de la Tierra se solidificó per primer vegada, sumió totalmente por cuenta de la combinación d'una tectónica de plaques bien activa mientres el Hádico y los grandes impautos del bombardéu intensu tardíu nel Arcaicu, hai ente 4100 y 3800 millones d'años. Supónse qu'aquella corteza primitiva taba compuesta de basaltu, como la corteza oceánica actual, porque se produxera bien poca diferenciación na corteza. Les primeres mases grandes de corteza continental, productu de la diferenciación d'elementos más llixeros mientres la fusión parcial na parte más baxa de la corteza, apaecieron a la fin del Hádico, fai cerca de 4.0 Ga. Los restos que queden d'aquellos primeros continentes son los llamaos escudos o cratones. Estos elementos litosféricos llixeros del Hádico tardíu y de la corteza del Arcaicu ceo constituyeron los nucleos alredor de los cualos crecieron los actuales continentes.

Les roques más antigües de la Tierra atopen el cratón norteamericanu de Canadá. Son tonalites que daten d'unos 4,0 Ga. Estes roques amuesen rastros de metamorfismu por alto temperatura, pero tamién granos sedimentarios que fueron arredondiaos pola erosión mientres el tresporte per agua, amosando que yá esistieron entós ríos y mares. Los cratones consisten primariamente de dos tipos alternativos de terranos. Los primeres llámense petrines de roques verdes, que consisten en roques sedimentaries de baxu grau de metamorfismu. Estes "roques verdes" son similares a los sedimentos qu'anguaño atopamos nes fueses oceániques, enriba de les zones de subducción. Por esta razón, les roques verdes son delles vegaes vistes como evidencia de subducción mientres l'Arcaicu. El segundu tipu ye un complexu de roques magmátiques félsicas. Estes roques son mayormente tonalites, trondhjemites o granodiorites, tipos de roca similar en composición al granitu. Los complexos TTG son vistos como los relictos de la primer corteza continental, formada pola fusión parcial en basaltu.

Vida editar

 
El replicador más conocíu ye'l ácidu desoxirribonucleico. L'ADN ye abondo más complexu que'l replicador orixinal y el procesu de replicación ta altamente ellaboráu.

Los detalles del orixe de la vida desconócense, anque s'establecieron unos principios xenerales. Hai dos teoríes sobre l'orixe de la vida. La primera defende la hipótesis de la "panspermia", y suxure que la materia orgánico pudo llegar a la Tierra dende l'espaciu,[5] ente qu'otros argumenten que tuvo orixe terrestre. Sicasí, ye similar el mecanismu pol cual la vida surdió.

La vida surdió na Tierra quiciabes hai unos 4000 Ma, anque'l cálculu de cuándo empezó ye bastante especulativu. Xenerada pola enerxía química de la moza Tierra, surdió una molécula (o delles) que tenía la capacidá de faer copies similares a sigo mesma: el primer replicador». La naturaleza d'esta molécula desconozse. Esta foi reemplazada en funciones, a lo llargo del tiempu, pol actual replicador: el ADN. Faciendo copies de sigo mesmu, el replicador funcionaba con exactitú, pero delles copies conteníen dalgún error. Si esti cambéu destruyía la capacidá de faer nueves copies escastábase. D'otra manera, dellos cambeos fadríen más rápida o meyor el retruque: esta variedá aportaría a numberosa y esitosa. A midida que aumentaba la materia vivo, la "comida" diba escosándose, y les cadenes» esplotaríen nuevos materiales, o quiciabes detenía'l progresu d'otres cadenes» y recoyía los sos recursos, aportando a más numberoses.

Propunxéronse dellos modelos pa esplicar cómo podría desenvolvese'l replicador. Propunxéronse distintes cadenes, incluyíes dalgunes como les proteínes modernes, acedos nucleicos, fosfolípidos, cristales, o inclusive sistemes cuánticos. Anguaño nun hai forma de determinar cuál d'estos modelos pudo ser l'orixinariu de la vida na Tierra. Una de les teoríes más antigües, na cual túvose trabayando minuciosamente, puede sirvir como exemplu pa saber cómo podría asoceder. La gran enerxía de los volcanes, rayos y la radiación ultravioleta podríen ayudar a desencadenar les reacciones químiques produciendo molécules más complexes a partir de compuestos simples como'l metanu y el amoniacu. Ente estos compuestos orgánicos simples taríen los bloques colos que se construyiría la vida. A midida que aumentaba esta "sopa orgánica", les distintes molécules reaccionaben unes con otres. Dacuando llográbense molécules más complexes. La presencia de ciertes molécules podría aumentar la velocidá de reacción. Esto siguió mientres bastante tiempu, con reacciones más o menos aleatories, hasta que se creó una nueva molécula: el «replicador». Este tenía la estraña propiedá de promover reacciones químiques pa consiguir una copia de sigo mesmu, colo qu'empezó realmente la evolución. Postuláronse otres teoríes del replicador. Sía que non, l'ADN reemplazó al replicador. Tola vida conocida (sacante dalgunos virus y priones) usen l'ADN como'l so replicador, de forma casi idéntica.

Célules editar

 
Seición d'una membrana celular. Esta membrana celular actual, ye abondo más complexa que la simple doble capa de fosfolípidos orixinal (la pequeña capa d'esferes azules). Les proteínes y los carbohidratos cumplen delles funciones regulando'l pasu de materia al traviés de la membrana y rellacionándose col ambiente.

Na actualidá tiense que reproducir materia empaquetada dientro de la membrana celular. Ye fácil entender l'orixe de la membrana celular, según l'orixe del replicador, por cuenta de que les molécules de fosfolípidos que constrúin una membrana celular de cutiu formen una bicapa bonalmente cuando s'asitien n'agua (vease “Teoría de la burbuya”).[6] Nun se sabe si esti procesu preciede o da como resultáu l'orixe del replicador (o quiciabes fora el replicador). La teoría que predomina más ye que'l replicador, quiciabes l'ARN (hipótesis del ARN mundial), xunto a esti preséu de reproducción y seique otres biomoléculas, yá evolucionaren. De primeres les protocélules a cencielles podríen esplotar cuando crecíen demasiáu; el conteníu espardíu podría haber recolonizado otres "burbuyes". Les proteínes qu'estabilizaben la membrana, o qu'ayudaben na división de forma ordenada, podríen aguiyar la proliferación d'estes cadenes celulares. ARN ye probablemente un candidatu pa un primera replicador yá que puede almacenar información xenética y catalizar reacciones. En dellos puntos el ADN prevaleció'l papel de recopilador xenéticu sobre'l ARN, y les proteínes conocíes como enzimes adoptaron el papel de catalizar, dexando al ARN pa tresferir información y modular el procesu. Tender a creer qu'estes primixenies célules pudieron evolucionar en grupos nes chimenees volcániques submarines conocíes como "fumarolas negres";[7] o inclusive calientes, roques marines.[8] Sicasí, créese que de toes estes múltiples célules, o protocélulas, namái una sobrevivió. Les evidencies suxuren que l'últimu antepasáu universal vivió mientres el principiu del Eón Arcaicu, hai alredor de 3500 Ma o inclusive antes.[9][10] Esta célula "LUCA" ye l'antecesor común de toles célules y por tanto de tola vida na Tierra. Foi probablemente una procariota, que tenía una membrana celular y probablemente ribosomes, pero carente d'un nucleu o orgánulos como mitocondries o cloroplastos. Igual que toles célules modernes, utilizaba l'ADN como códigu xenéticu, el ARN pa tresferir información y sintetizar proteínes, y los enzimes para catalizar les reacciones. Dellos científicos cunten qu'en cuenta de ser un namái organismu'l que dio llugar al postreru antepasáu universal, había poblaciones d'organismos intercambiándose xenes en transferencia horizontal.[9]

Fotosíntesis y osíxenu editar

 
L'aprovechamientu de la enerxía solar dio llugar a dellos de los mayores cambeos de la vida na Tierra.

Probablemente les primeres célules yeren toes heterótrofes, utilizando toles molécules orgániques (inclusive les d'otres célules) como materia primo y como fonte d'enerxía.[11] A midida que el suministru de comida menguaba, dalgunes desenvolvieron una nueva estratexa. En vegada utilizar los cada vez menores grupos de molécules orgániques llibres, estes molécules adoptaron la lluz solar como fonte d'enerxía. Les estimaciones varien, pero hai unos 3000 Ma,[12] daqué similar a l'actual fotosíntesis desenvolviérase. Esto fizo que la enerxía solar disponible non yá pa los autótrofos sinón que tamién pa los heterótrofos que se nutríen d'ellos. La fotosíntesis consume bastante CO2 y agua como materia primo y, cola enerxía de la lluz solar, produz molécules riques n'enerxía (los carbohidratos).

Amás, producíase osíxenu como refugaya de la fotosíntesis. De primeres combinábase con caliar, fierro, y otros minerales. Hai una prueba sólida d'esto nes capes riques de fierro ferruñosu nel estratu xeolóxicu correspondiente a esti periodu. Los océanos camudaríen el color a verde mientres l'osíxenu taba reaccionando colos minerales. Cuando cesaron les reacciones, l'osíxenu pudo finalmente llegar a l'atmósfera. Anque cada célula namái produz una pequeña cantidá d'osíxenu, el metabolismu combináu de toes elles, mientres un vastu periodu, tresformó l'atmósfera terrestre al estáu actual.[13]

L'actual ye, entós, la tercer atmósfera de la Tierra. La radiación ultravioleta escitó parte del osíxenu formando ozonu, que foise atropando nuna capa cerca de la zona cimera de l'atmósfera. La capa d'ozonu absorbía, y absuerbe entá, una cantidá significativa de la radiación ultravioleta, qu'antes travesaba ensin torgues l'atmósfera. Esto dexó a les célules colonizar la superficie del océanu y, a última hora, la tierra.[14] Ensin la capa d'ozonu, la radiación ultravioleta bombardearía permanentemente la superficie terrestre, causando niveles insostenibles de mutación nes célules espuestes.

Amás d'apurrir una gran cantidá d'enerxía disponible pa la vida y bloquiar la radiación ultravioleta, la fotosíntesis causó un tercer efeutu, el más importante, y que tendría un impautu a escala planetaria: l'osíxenu yera tóxicu pa la mayor parte de la vida anterior a la fotosíntesis. Probablemente gran parte de la vida na tierra morrió al aumentar los sos niveles, ye la llamada "catástrofe del osíxenu".[14] Les formes de vida que sobrevivieron, espolletaron, y dalgunes desenvolvieron la capacidá d'utilizar l'osíxenu p'ameyorar el so metabolismu y llograr más enerxía de la mesma materia orgánica.

Endosimbiosis y los trés dominios de la vida editar

 
Árbol simbiogenético-filoxenéticu de los seres vivos. Orixe de la célula eucariota por simbiogénesis ente una arquia güéspede y una bacteria endosimbionte. Depués la simbiogénesis ente un protista y una cianobacteria anició les plantes.

La moderna Taxonomía clasifica la vida en tres dominios. El momentu del orixe d'estos dominios ye teóricu. El dominiu Bacteria foi probablemente'l primeru que se dixebró de les otres formes de vida (que dacuando s'arrexunten en Neomura), pero esti camientu ye revesosa. Dempués d'esto, fai 2000 Ma,[15] Neomura estremóse dando llugar a los otros dos dominios, Archaea (arquies) y Eukaryota (eucariotes). Les célules eucariotes son más grandes y más complexes que les procarióticas (bacteries y arquies), y l'orixe de la so complexidá namái agora ta saliendo a la lluz.

Sobre esti periodu una pequeña proteobacteria alfa rellacionada coles actuales Rickettsia[16] introducir nuna célula procariota más grande. Seique foi un intentu de ingestión per parte de la célula grande que falló (por cuenta de la evolución de les defenses de la pequeña proteobacteria). Quiciabes la célula más pequeña trató de parasitar a la más grande. Sía que non, les célules más pequeñes sobrevivieron nel interior de les más grandes. L'usu del osíxenu, dexó metabolizar les refugayes de les célules más grandes y asina llograr más enerxía. Parte d'esti escedente d'enerxía foi devueltu a la reserva. Les célules más pequeñes reproducir nel interior de la más grande, y al poco tiempu dio llugar una rellación simbiótica estable.

Col tiempu la célula más grande adquirió dalgunos de los xenes de les célules más pequeñes, y los dos tipos aportaron a unu dependiente del otru: les célules más grandes nun podríen sobrevivir ensin la enerxía producida poles más pequeñes, y estes, de la mesma, nun podríen espolletar ensin la materia primo proporcionaes poles célules mayores. La simbiosis que se consiguió, ente les célules más grandes y el grupu de célules más pequeñes que taben nel so interior, foi tal que se considera que se convirtieron nun solu organismu. Les célules más pequeñes tán clasificaes como orgánulos llamaos mitocondries.

Daqué asemeyáu pasó cola fotosíntesis de les cianobacteries.[17] Entrando nes célules heterótrofes más grandes y aportando a cloroplastos.[18],[19] Probablemente como resultáu d'estos cambeos, un grupu de célules capaces de realizar la fotosíntesis dixebrar de les demás eucariotes va faer unos 1000 Ma. Había probablemente tal inclusión d'eventos, como la figura de la izquierda indica. Amás de la teoría endosimbiótica del orixe celular de les mitocondrias y cloroplastos, suxurióse que les célules que dieron llugar a les peroxisomes y spirochaetes tamién dieron llugar a los cilios y flaxelos, y quiciabes a un virus ADN, amás de dar llugar al nucleu celular,[20][21] anque nenguna d'estes teoríes ye xeneralmente aceptada.[22] Mientres esti periodu, créese qu'esistió un supercontinente llamáu Columbia, probablemente, hai alredor de 1800 a 1500 Ma; y que ye'l supercontinente más antiguu.[23]

Organismos pluricelulares editar

 
Créese que Volvox aureus ye similar a les primeres plantes pluricelulares.

Les archaeas, bacteries y eucariotes siguieron esvalixándose y aportando a más complexes y meyor afeches al so mediu ambiente. Cada dominiu de cutio distribuyíase en múltiples llinaxes, anque se sabe pocu sobre la historia de les bacteries y archaeas. Hai alredor de 1100 Ma, formóse'l supercontinente Rodinia.[24] Estes célules diversificar nes llinies de los trés reinos (plantae, animalia, y fungi), a pesar de qu'entá esisten célules solitaries. Dalgunes vivíen en colonies, y gradualmente producióse la división del trabayu: por casu, les célules de la periferia podríen empezar a asumir funciones distintes a les de les esistentes nel interior. Anque la división ente una colonia de célules especializaes y un organismu pluricelular non siempres ye clara, hai alredor de 1000 Ma.[25]

Les primeres plantes pluricelulares surdieron, probablemente, de les algues verdes.[26] Probablemente hai unos 900 Ma,[27] el verdaderu pluricelular tamién evolucionaría a animales. De primeres, probablemente, daqué asemeyáu a l'actual esponxa, nel que toles célules yeren totipotentes y un organismu tullíu podría refaese.[28] Como la división del trabayu volvióse más completa en tolos sentíos nos organismos pluricelulares, les célules volviéronse más especializaes y más dependientes de les demás; les célules aisllaes morreríen. Hai nicios de qu'una glaciación bien severa empezó hai alredor de 770 Ma, de tal gravedá que la superficie de tolos océanos conxelar por completu (la glaciación global). Finalmente, 20 Ma dempués, cuando una cantidá abonda de dióxidu de carbonu volcánico llegó a l'atmósfera, producióse'l consiguiente efeutu ivernaderu, xubiendo la temperatura global del planeta.[29] Pola mesma dómina, hai unos 750 Ma,[30] Rodinia empezó a quebrase.

Colonización de la superficie editar

 
Mientres la mayor parte de la historia de la Tierra, nun esistíen organismos pluricelulares na tierra. La superficie asemeyábase vagamente a la de Marte, unu de los planetes vecinos de la Tierra.

L'acumuladura del osíxenu de la fotosíntesis dio llugar a la formación d'una capa d'ozonu qu'absorbió gran parte de la radiación ultravioleta del Sol. Asina, los organismos unicelulares que llegaron a la superficie de la tierra teníen mayores probabilidaes de sobrevivir. Los procariotas empezaron a multiplicase y a afaese meyor a la sobrevivencia fora de l'agua. Los procariotas probablemente colonizaren la tierra yá fai 2600 Ma[31] inclusive primero que l'orixe de los eucariotes. Mientres enforma tiempu, caltúvose la superficie manera y ensin organismos multicelulares. El supercontinente Pannotia foi formáu alredor de 600 Ma y depués quebróse (solo 50 Ma más tarde).[32]Los pexes, los primeres vertebraos, apaecieron nos océanos alredor de 530 Ma.[33] A finales del Cambrianu asocedió una estinción masiva,,[34] la cual terminó fai 488 Ma.[35]

Fai dellos cientos de millones d'años, les plantes (organismos probablemente paecíos a les algues) y los fungos, empezar a desenvolver nos cantos de l'agua, y dempués fora d'ella.[36] Los fósiles más antiguos de la tierra, fungos y plantes, dátense alredor de 480 a 460 Ma, anque la evidencia molecular suxure que los fungos pueden colonizar la tierra yá fai 1000 Ma, y les plantes fai 700 Ma.[37] La colonización de la vida empezó, de primeres nos cantos de l'agua, y dempués les mutaciones y variaciones dieron llugar a socesives colonizaciones de nueves redolaes.

El momentu en que los primeros animales salieron de los océanos nun se conoz con precisión: la más antigua evidencia clara na superficie son los artrópodos hai alredor de 450 Ma,[38] prósperos y cada vez meyor afechos, por cuenta de la gran fonte d'alimentu proporcionao poles plantes terrestres. Tamién hai delles pruebes de que los artrópodos ensin confirmar, pueden apaecer na tierra fai 530 Ma.[39] A la fin del periodu Ordovícicu, fai 440 Ma, produciéronse otres estinción masiva, debíu, quiciabes, a una glaciación.[40] Hai alredor de 380 a 375 Ma, los primeres tetrápodos evolucionaron a partir de los pexes.[41]

Piénsase que quiciabes les aletes evolucionaron hasta convertise nes estremidaes que dexaben a los primeres tetrápodos llevantar la cabeza fora de l'agua p'alendar aire. Esto dexaría-yos sobrevivir n'agües probes n'osíxenu o escorrer pequeñes preses n'agües pocu fondes.[41] Más tarde podríen aventurase en tierra por curtios periodos. Progresivamente, dalgunos afixéronse tan bien a la vida terrestre que pasaben la so vida adulta na tierra, a pesar de nacer y tener que poner los güevos na agua. Este foi l'orixe de los anfibios.

Fai cerca de 365 Ma, producióse una nueva estinción masiva, seique como resultáu d'un enfriamientu global.[42] Les plantes desenvolvieron granes, y aceleróse drásticamente el so espardimientu na tierra nesta dómina (hai unos 360 Ma).[43],[44]

 
Panxea, el supercontinente más recién, esistió de 300 a 180 Ma. Les figures de los continentes modernos y otres mases de tierra indíquense nesti mapa.

Unos 20 millones d'años más tarde (fai 340 Ma[45]), evolucionó'l güevu amnióticu, que podría ponese na tierra, dando una ventaya na sobrevivencia de los embriones de tetrápodos. Esto dio llugar a la diverxencia de los amniotes y los anfibios. Otros 30 millones d'años (fai 310 Ma[46]) dempués, reparar la diverxencia de los synapsides (incluyíos los mamíferos) y los saurópsidos (incluyíes les aves, non aves y los reptiles non mamíferos). Otros grupos d'organismos siguieron evolucionando en llinies diverxentes (en pexes, inseutos, bacteries, etc), pero conócense menos detalles. Fai 300 Ma, formóse'l supercontinente más cercanu a l'actualidá, llamáu Panxea.

La estinción más grave hasta güei tuvo llugar fai 250 Ma, na llende de los periodos Permianu y Triásicu: el 95 % de la vida na Tierra sumió,[47] posiblemente debíu al eventu volcánicu llamáu traps siberianos. El descubrimientu del cráter de la Tierra de Wilkes na Antártida podría suxurir una conexón cola estinción del Permianu-Triásicu, pero la edá del cráter nun se conoz.[48] Pero la vida siguió, y en redol a 230 Ma,[49] los dinosaurios dixebrar de los sos antepasaos reptiles. Una estinción masiva ente ellos periodos Triásicu y Xurásicu fai 200 Ma, prescindió de munchos de los dinosaurios,[50] anque llueu se convirtieron nos dominantes ente los vertebraos. Magar los mamíferos empezaron a divergir mientres esti periodu, teníen toos probablemente semeyances pequeñes musarañes.[51]

Hai unos 180 Ma, Panxea dixebróse'n Laurasia y Gondwana. La llende ente les aves y los dinosaurios non-aves nun ta claru. El Archaeopteryx, consideráu tradicionalmente una de les primeres aves, vivó hai alredor de 150 Ma.[52] Les primeres evidencies de les anxospermes ye mientres el periodu Cretácicu, unos 20 millones d'años más tarde (fai 132 Ma)[53] La competencia coles aves condució a la estinción a munchos pterosaurios, y los dinosaurios empezaron a tornar por distintes causes.[54]

Créese que cuando, fai 65 Ma, un meteoritu de 10 quilómetros topetó cola Tierra cerca de la península de Yucatán, espulsó grandes cantidaes de partícules de polvu y vapor a l'atmósfera torgando la llegada de lluz solar a la superficie, y por tanto la fotosíntesis, mientres años. La mayoría de los grandes animales, incluyíos los dinosaurios non-aves, s'escastaron,[55] lo cual marca'l fin del periodu Cretácicu y la yera Mesozoica.

Darréu, nel Paleocenu, los mamíferos diversificáronse rápido, aumentaron en tamañu y convirtiéronse nos vertebraos dominantes. Seique un par de millones d'años más tarde (hai alredor de 63 Ma), vivió l'últimu ancestru común de los primates.[56] A fines del Eocenu, fai 34 Ma, dellos mamíferos terrestres tornaron al mar pa convertise n'animales como Basilosaurus, que más tarde dieron llugar a los delfines y ballenes.[57]

Homínidos editar

Un pequeñu monu africanu que vivió hai unos seis millones d'años foi'l primeru de los animales que los sos descendientes inclúin tanto a los humanos modernos como a los sos parientes más cercanos, los bonobos y chimpancés.[58] Namái sobreviven dos rames del so árbol de familia. Bien pocu dempués de la división, por razones qu'entá s'alderiquen, una caña desenvolvió la capacidá de caminar en posición vertical.[59] El tamañu del celebru aumentó rápido, y fai 2 Ma, apaecieron los primeros animales clasificaos nel xéneru Homo.[60] De xacíu, la llinia ente distintes especies o inclusive xéneros ye bastante arbitraria según los continuos cambeos producíos mientres xeneraciones. Na mesma dómina, la otra caña dio llugar a los antepasaos del chimpancé común y bonobo, qu'evolucionaron simultáneamente.[58] La capacidá de controlar el fueu qu'empezó col Homo erectus (o'l Homo ergaster), probablemente hai a lo menos 790 000 años[61] o quiciabes asina fai 1,5 Ma.[62] Ye más difícil establecer l'orixe del llinguaxe, nun ta claru si'l Homo erectus podía falar o si esa capacidá nun empezara hasta'l Homo sapiens.[63] Col aumentu de tamañu del celebru, los ñácaros nacieron antes, antes les sos cabeces crecíen demasiáu como pa pasar al traviés de la maxana. Como resultancia, esíbense más plasticidad, y polo tanto tienen una mayor capacidá d'aprender y rique un periodu más llargu de dependencia. Les habilidaes sociales fixéronse más complexes, el llinguaxe fíxose más avanzaos, y les ferramientes yeren más ellaboraes. Esto contribuyó a aumentar la cooperación y el desenvolvimientu cerebral.[64] Anatómicamente los humanos modernos - Homo sapiens - créese que s'anició hai alredor de 200 000 años o antes n'África; los más antiguos fósiles que daten d'unos 160 000 años.[65] Los primeros seres humanos qu'amosaron signos d'espiritualidá fueron los neandertales, soterraben a los sos muertos, al paecer de cutiu con alimentos o ferramientes.[66] Sicasí, les pruebes de les creencies más sofisticaes, como la de los primeres Cromagnon, les pintures rupestres (probablemente con significáu relixosu o máxicu)[67] nun apaecieron hasta hai unos 32 000 años.[68] Cro-Magnons tamién dexaron figures de piedra como la Venus de Willendorf, que probablemente tamién tuviera significáu relixosu.[67] Hai unos 11 000 años, el Homo sapiens llegara a la punta sur d'América del Sur, el postreru de los continentes despoblaos.[69] Les ferramientes y l'idioma siguió ameyorándose; les rellaciones interpersonales fixéronse más complexes.

Civilización editar

 
El home de Vitruvio de Leonardo da Vinci personificó les meyores nel arte y la ciencia vistos mientres la Renacencia.

A lo llargo de más del 90 % de la so historia, el Homo sapiens vivió en pequeños grupos de nómades cazadores-pañadores.[70] Ente que la llingua aportó a más complexa, la capacidá de recordar y de tresmitir la información dio llugar a una nueva clase de replicador: el meme.[71] Agora les idees intercambiábense más rápidu y yera más senciellu tresmitiles de xeneración a xeneración. Evolución cultural superando la evolución biolóxica. En dalgún puntu ente 8500 y 7000 e.C. , los seres humanos que vivíen nel llamáu creciente fértil, actual Oriente Mediu, empezaron, de manera sistemática, la cría d'animales y plantes: l'agricultura.[72] Esto estendióse a les rexones vecines y/o surgio de forma independiente n'otros llugares, hasta que la mayoría de Homo sapiens optaron pola vida sedentaria en pequeños asentamientos como agricultor pero non toles sociedaes abandonaron el nomadismu, cuantimás los que tán en zones aisllaes del planeta probes n'especies de plantes domesticables, tales como Australia.[73] Sicasí, ente eses civilizaciones qu'adoptaron l'agricultura, la seguridá y la productividá creciente relatives proporcionaes cultivando dexó que la población ampliárase. L'agricultura tenía un impautu importante; los seres humanos empezaron a afectar l'ambiente como nunca antes. Los escedentes d'alimentos dexaron surdir a la clase sacerdotal o gobernante, siguíu por un aumentu de la división del trabayu. Esto condució a la primera civilización de la tierra en Sumeria nel Oriente Mediu, ente 4000 y 3000 e.C.[74] Otres civilizaciones surdieron rápido n'Exiptu y nel valle del ríu Indo.

A partir d'alredor de 3000 e.C. , el hinduismu, una de les relixones más antigües inda se practica anguaño, empezó a tomar forma.[75] Surdieron otres llueu. La invención de la escritura dexó a sociedaes complexes presentase: el caltenimientu de rexistros y les biblioteques sirvieron como almacén de la conocencia y aumentaron la tresmisión cultural de la información. Los seres humanos yá teníen que gastar tol so tiempu na sobrevivencia y l'educación llevó a la busca de la conocencia y la sabiduría. Diverses disciplines, incluyendo la ciencia (nuna forma primitiva) apaecieron. Nueva civilizaciones surdieron, comerciando ente elles, o participando en guerres por territorios y recursos: empezar a formar los imperios. alredor del 500 e.C. , hubo imperios nel Mediu Oriente, Irán, la India, China y Grecia, aproximao de la mesma forma.[76]

Nel sieglu XIV, el Renacimientu empezó n'Italia coles meyores en relixón, arte y ciencia.[77] A empiezos de 1500, la civilización europea empezó a esperimentar los cambeos que conducíen a la revolución científica y industrial: esi continente empezó a exercer una dominación político y cultural sobre les sociedaes humanes de tol planeta.[78] De 1914 a 1918 y de 1939 a 1945, la mayoría de les naciones del mundu tuvieron envolubraes nes guerres mundiales. Creada dempués de la Primer Guerra Mundial, la Sociedá de Naciones foi un primer pasu escontra un gobiernu mundial; dempués de la Segunda Guerra Mundial que foi sustituyíu pola ONX. En 1992, dellos países europeos, xunir pa formar la Xunión Europea. Como'l tresporte y la meyora de la comunicación, la economía y los asuntos políticos de les naciones de tol mundu volviéronse cada vez más interrellacionaes. Esta globalización produció con frecuencia la discordia, anque tamién una mayor collaboración internacional.

Fechos recién editar

 
Cuatro mil quinientos millones d'años dempués de la formación del planeta, una de les formes de vida terrestre salió llibre de la biosfera. Per primer vegada na historia, la Tierra ver dende la perspeutiva del espaciu.

El cambéu siguió a un ritmu rápidu a partir de mediaos de la década de 1940. Los progresos teunolóxicos inclúin armes nucleares, ordenadores, inxeniería xenética, y nanoteunoloxía. La globalización de la economía impulsada poles meyores teunolóxicos en comunicación y tresporte influyó na vida cotidiana de munches partes del mundu. Formes culturales ya institucionales, tales como democracia, capitalismu, y el movimientu ecoloxista aumentaron la so influencia. Les principales esmoliciones y problemes como enfermedaes, guerra, probeza, radicalismu violentu, y más apocayá, el calentamientu global aumentaron a midida que aumenta la población mundial.

En 1957, la Xunión Soviética llanzó'l primer satélite artificial n'órbita y, pocu dempués, Yuri Gagarin convertir nel primer humanu nel espaciu. Neil Armstrong, un estauxunidense, foi'l primeru en poner pie sobre otru oxetu espacial, el satélite de la Tierra (la Lluna). Sondes ensin tripular fueron unviaes escontra tolos planetes nel sistema solar, y dalgunos como los Voyager abandonaron el sistema solar. La Xunión Soviética y los Estaos Xuníos fueron de primeres los principales líderes na esploración espacial nel sieglu XX. Cinco percancies espaciales, que representen a más de quince países,[79] trabayaron xuntos pa construyir la Estación Espacial Internacional. A bordu d'ella, hubo una continua presencia humana nel espaciu dende'l 2000.[80]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Sonda Dawn va achisbar misterios del Sistema Solar» (castellanu). Deutsche Welle 27.09.2007. Consultáu'l 30 d'avientu de 2007.
  2. «"Una nueva imaxe del empiezu del universu amuesa la dómina de les primeres estrelles, la edá del cosmos y más coses"». NASA.
  3. Chaisson, Eric J.. «Solar System Modeling». Cosmic Evolution. Tufts University. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 27 de marzu de 2006.
  4. «Marte y la Tierra: dos hermanos distintos» (castellanu). Deutsche Welle 17.05.2006. Consultáu'l 30 d'avientu de 2007.
  5. «What Is A Comet?» (inglés). Deutsche Welle 26.02.2004. Consultáu'l 30 d'avientu de 2007.
  6. Fortey, Richard (Setiembre de 1999). «Dust to Life», Life: A Natural History of the First Four Billion Years of Life on Earth. New York: Vintage Books, páx. 40. ISBN 0-375-70261-X.
  7. Fortey, Richard (Setiembre de 1999). «Dust to Life», Life: A Natural History of the First Four Billion Years of Life on Earth. New York: Vintage Books, páx. 42-44. ISBN 0-375-70261-X.
  8. Dawkins, Richard (2004). «Canterbury», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 580. ISBN 0-618-00583-8.
  9. 9,0 9,1 Penny, David; Anthony Poole (Avientu 1999). «The nature of the last universal common ancestor». Current Opinions in Genetics and Development 9 (6):  páxs. 672-677. PMID 1060760. http://awcmee.massey.ac.nz/people/dpenny/pdf/Penny_Poole_1999.pdf.  (PDF)
  10. «Earliest Life». Universidá de Münster. Consultáu'l 28 de marzu de 2006.
  11. Dawkins, Richard (2004). «Canterbury», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 564-566. ISBN 0-618-00583-8.
  12. De Marais, David J. (8 de setiembre, 2000). «Evolution: When Did Photosynthesis Remanez on Earth?». Science 289 (5485):  páxs. 1703-1705. PMID 11001737. http://www.sciencemag.org/cgi/content/summary/289/5485/1703.  (full text)
  13. Fortey, Richard (September de 1999). «Dust to Life», Life: A Natural History of the First Four Billion Years of Life on Earth. New York: Vintage Books, páx. 50-51. ISBN 0-375-70261-X.
  14. 14,0 14,1 Chaisson, Eric J.. «Early Cells». Cosmic Evolution. Universidá Tufts. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 29 de marzu de 2006.
  15. Woese, Carl; J. Peter Gogarten (21 d'ochobre, 1999). «When did eukaryotic cells evolve? What do we know about how they evolved from earlier life-forms?». Scientific American. http://www.sciam.com/askexpert_question.cfm?articleID=000C32DD-60Y1-1C72-9EB7809EC588F2D7&pageNumber=1&catID=3. 
  16. Andersson, Siv G. Y.; Alireza Zomorodipour, Jan O. Andersson, Thomas Sicheritz-Pontén, O. Cecilia M. Alsmark, Raf M. Podowski, A. Kristina Näslund, Ann-Sofie Eriksson, Herbert H. Winkler, & Charles G. Kurland (12 de payares, 1998). «The genome sequence of Rickettsia prowazekii and the origin of mitochondria». Nature 396 (6707):  páxs. 133-140. doi:10.1038/24094. PMID 9823893. http://www.nature.com/cgi-taf/DynaPage.taf?file=/nature/journal/v396/n6707/full/396133a0_fs.html. 
  17. Berglsand, Kristin J. (Xunu 1991). «Evolutionary Relationships among the Eubacteria, Cyanobacteria, and Chloroplasts: Evidence from the rpoC1 Gene of Anabaena sp. Strain PCC 7120». Journal of Bacteriology 173 (11):  páxs. 3446-3455. PMID 1904436. http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=207958&blobtype=pdf.  (PDF)
  18. Dawkins, Richard (2004). «The Great Historic Rendezvous», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 536-539. ISBN 0-618-00583-8.
  19. Fortey, Richard (Setiembre de 1999). «Dust to Life», Life: A Natural History of the First Four Billion Years of Life on Earth. New York: Vintage Books, páx. 60–61. ISBN 0-375-70261-X.
  20. Takemura, Masaharu (Mayu 2001). «Poxviruses and the origin of the eukaryotic nucleus.». Journal of Molecular Evolution 52 (5):  páxs. 419-425. PMID 11443345. 
  21. Bell, Philip J (Setiembre 2001). «Viral eukaryogenesis: was the ancestor of the nucleus a complex DNA virus?». Journal of Molecular Evolution 53 (3):  páxs. 251-256. PMID 11523012. 
  22. Gabaldón, Toni; Berend Snel, Frank van Zimmeren, Wieger Hemrika, Henk Tabak, and Martijn A. Huynen (23 de marzu de 2006). «Origin and evolution of the peroxisomal proteome.». Biology Direct 1 (1):  páxs. 8. PMID 16556314. http://www.biology-direct.com/content/pdf/1745-6150-1-8.pdf.  (PDF)
  23. Whitehouse, David. «Ancient supercontinent proposed». BBC. Consultáu'l 16 d'abril de 2006.
  24. Hanson, Richard Y. (21 de mayu de 2004). «Coeval Large-Scale Magmatism in the Kalahari and Laurentian Cratons During Rodinia Assembly». Science 304 (5674):  páxs. 1126-1129. doi 10.1126/science.1096329. http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/304/5674/1126. 
  25. Chaisson, Eric J.. «Ancient Fossils». Cosmic Evolution. Universidá Tufts. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 31 de marzu de 2006.
  26. Bhattacharya, Debashish; Linda Medlin (1998). «Algal Phylogeny and the Origin of Land Plants». Plant Physiology 116:  páxs. 9-15. http://www.iib.unsam.edu.ar/IIB-INTECH/html/docencia/BioVegetal/Evolucion03.pdf.  (PDF)
  27. Dawkins, Richard (2004). «Choanoflagellates», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 488. ISBN 0-618-00583-8.
  28. Dawkins, Richard (2004). «Sponges», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 483-487. ISBN 0-618-00583-8.
  29. Hoffman, Paul F.; Alan J. Kaufman, Galen P. Halverson, & Daniel P. Schrag (28 d'agostu de 1998). «A Neoproterozoic Snowball Earth». Science 281 (5381):  páxs. 1342-1346. doi 10.1126/science.281.5381.1342. http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/281/5381/1342?ijkey=ceb9fa6933b922f34f231d8ee123250301a2b541&keytype2=tf_ipsecsha. Consultáu'l 16 d'abril de 2006.  (abstract)
  30. Torsvik, Trond H. (30 de mayu de 2003). «The Rodinia Jigsaw Puzzle». Science 300 (5624):  páxs. 1379-1381. doi 10.1126/science.1083469. http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/300/5624/1379?ijkey=fYKdIXStamWxU&keytype=ref&siteid=sci. 
  31. Pisani, Davide (19 de xineru de 2004). «The colonization of land by animals: molecular phylogeny and divergence times among arthropods». BMC Biology 2 (1). doi 10.1186/1741-7007-2-1. http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=333434#B17. 
  32. Lieberman, Bruce S. (2003). «Taking the Pulsie of the Cambrian Radiation». Integrative and Comparative Biology 43 (1):  páxs. 229-237. doi 10.1093/icb/43.1.229. http://icb.oxfordjournals.org/cgi/content/full/43/1/229. 
  33. Dawkins, Richard (2004). «Lampreys and Hagfish», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 354. ISBN 0-618-00583-8.
  34. «The Mass Extinctions: The Late Cambrian Extinction». BBC. Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'abril de 2000. Consultáu'l 9 d'abril de 2006.
  35. Landing, Y.; S. A. Bowring, K. L. Davidek, R. A. Fortey, & W. A. P. Wimbledon (2000). «Cambrian–Ordovician boundary age and duration of the lowest Ordovician Tremadoc Series based on O–Pb zircon dates from Avalonian Wales». Geological Magacín 137 (5):  páxs. 485-494. doi 10.1017/S0016756800004507. http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=60617.  (abstract)
  36. Fortey, Richard (setiembre de 1999). «Landwards», Life: A Natural History of the First Four Billion Years of Life on Earth. New York: Vintage Books, páx. 138-140. ISBN 0-375-70261-X.
  37. Heckman, D. S.; D. M. Geiser, B. R. Eidell, R. L. Stauffer, N. L. Kardos, & S. B. Hedges (10 d'agostu de 2001). «Molecular evidence for the early colonization of land by fungi and plants.». Science 10 (293):  páxs. 1129-1133. doi:10.1126/science.1061457. PMID 11498589. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&dopt=Abstract&list_uids=11498589.  (abstract)
  38. Johnson, Y. W.; D. Y. G. Briggs, R. J. Suthren, J. L. Wright, & S. P. Tunnicliff (Mayu 1994). «Non-marine arthropod traces from the subaereal Ordivician Borrowdale volcanic group, English Lake District». Geological Magacín 131 (3):  páxs. 395-406. http://geolmag.geoscienceworld.org/cgi/content/abstract/131/3/395.  (abstract)
  39. MacNaughton, Robert B.; Jennifer M. Cole, Robert W. Dalrymple, Simon J. Braddy, Derek Y. G. Briggs, & Terrence D. Lukie (2002). «First steps on land: Arthropod trackways in Cambrian-Ordovician eolian sandstone, southeastern Ontario, Canada». Geology 30 (5):  páxs. 391–394. doi <0391:FSOLAT>2.0.CO;2 10.1130/0091-7613(2002)030<0391:FSOLAT>2.0.CO;2. http://www.gsajournals.org/gsaonline/?request=get-abstract&issn=0091-7613&volume=30&page=391.  (abstract)
  40. «The Mass Extinctions: The Late Ordovician Extinction». BBC. Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'ochobre de 1999. Consultáu'l 22 de mayu de 2006.
  41. 41,0 41,1 Clack, Jennifer A. (Avientu 2005). «Getting a Leg Up on Land». Scientific American. http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=000DC8B8-EA15-137C-AA1583414B7F0000&sc=I100322. 
  42. «The Mass Extinctions: The Late Devonian Extinction». BBC. Archiváu dende l'orixinal, el 9 d'ochobre de 1999. Consultáu'l 4 d'abril de 2006.
  43. Willis, K. J.; J. C. McElwain (2002). The Evolution of Plants. Oxford: Oxford University Press, páx. 93. ISBN 0-19-850065-3.
  44. «Plant Evolution». Universidá de Waikato. Consultáu'l 7 d'abril de 2006.
  45. Dawkins, Richard (2004). «Amphibians», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 293-296. ISBN 0-618-00583-8.
  46. Dawkins, Richard (2004). «Sauropsids», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 254-256. ISBN 0-618-00583-8.
  47. «The Day the Earth Nearly Died». Horizon. BBC. Consultáu'l 9 d'abril de 2006.
  48. «Big crater seen beneath ice sheet».  . BBC News. Consultáu'l 15 de payares de 2006.
  49. . Walking with Dinosaurs. 1999.  (description)
  50. «The Mass Extinctions: The Late Triassic Extinction». BBC. Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'ochobre de 1999. Consultáu'l 9 d'abril de 2006.
  51. Dawkins, Richard (2004). «The Great Cretaceous Catastrophe», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 169. ISBN 0-618-00583-8.
  52. «Archaeopteryx: An Early Bird». Universidá de California, Berkeley Muséu de paleontoloxía.. Consultáu'l 9 d'abril de 2006.
  53. Soltis, Pam; Doug Soltis, & Christine Edwards. «Angiosperms». The Tree of Life Project. Consultáu'l 9 d'abril de 2006.
  54. . Walking with Dinosaurs. 1999.  (description)
  55. Chaisson, Eric J.. «Recent Fossils». Cosmic Evolution. Universidá Tufts. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 9 d'abril de 2006.
  56. Dawkins, Richard (2004). «Lemurs, Bushbabies and their Kin», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 160. ISBN 0-618-00583-8.
  57. . Walking with Beasts. 2001. 
  58. 58,0 58,1 Dawkins, Richard (2004). «Chimpanzees», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 100-101. ISBN 0-618-00583-8.
  59. Dawkins, Richard (2004). «Ape-Men», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 95-99. ISBN 0-618-00583-8.
  60. Fortey, Richard (Setiembre de 1999). «Humanity», Life: A Natural History of the First Four Billion Years of Life on Earth. New York: Vintage Books, páx. 38. ISBN 0-375-70261-X.
  61. Goren-Inbar, Naama; Nira Alperson, Mordechai Y. Kislev, Orit Simchoni, Yoel Melamed, Adi Ben-Nun, & Ella Werker (30 d'abril de 2004). «Evidence of Hominin Control of Fire at Gesher Benot Yá`aqov, Israel». Science 304 (5671):  páxs. 725-727. doi 10.1126/science.1095443. http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/304/5671/725. Consultáu'l 11 d'abril de 2006. 
  62. Dawkins, Richard (2004). «Ergasts», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 67. ISBN 0-618-00583-8.
  63. Dawkins, Richard (2004). «Ergasts», The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life. Boston: Houghton Mifflin Company, páx. 67-71. ISBN 0-618-00583-8.
  64. McNeill, Willam H. (1999). «In The Beginning», A World History, 4th ed., New York: Oxford University Press, páx. 7. ISBN 0-19-511615-1.
  65. Gibbons, Ann (13 de xunu de 2003). «Oldest Members of Homo sapiens Discovered in Africa». Science 300 (5626):  páxs. 1641. doi 10.1126/science.300.5626.1641. http://www.sciencemag.org/cgi/content/summary/300/5626/1641. Consultáu'l 11 d'abril de 2006.  (abstract)
  66. Hopfe, Lewis M. (1987). «Characteristics of Basic Religions», Religions of the World, 4th ed., New York: MacMillan Publishing Company, páx. 17. ISBN 0-02-356930-1.
  67. 67,0 67,1 Hopfe, Lewis M. (1987). «Characteristics of Basic Religions», Religions of the World, 4th ed., New York: MacMillan Publishing Company, páx. 17-19. ISBN 0-02-356930-1.
  68. «Chauvet Cave». Metropolitan Museum of Art. Consultáu'l 11 d'abril de 2006.
  69. (2003) «The Human Revolution», Patrick K. O'Brien, ed.: Atlas of World History, concise edition, New York: Oxford University Press, páx. 16. ISBN 0-19-521921-X.
  70. McNeill, Willam H. (1999). «In The Beginning», A World History, 4th ed., New York: Oxford University Press, páx. 8. ISBN 0-19-511615-1.
  71. Dawkins, Richard (1989). «Memes: the new replicators», The Selfish Gene, 2nd ed., Oxford: Oxford University Press, páx. 189–201. ISBN 0-19-286092-5.
  72. Tudge, Colin (1998). Neanderthals, Bandits and Farmers: How Agriculture Really Began. London: Weidenfeld & Nicolson. ISBN 0-297-84258-7.
  73. Diamond, Jared. Guns, Germs, and Steel. W. W. Norton & Company. ISBN 0-393-31755-2.
  74. McNeill, Willam H. (1999). «In The Beginning», A World History, 4th ed., New York: Oxford University Press, páx. 15. ISBN 0-19-511615-1.
  75. «History of Hinduism». BBC. Archiváu dende l'orixinal, el 9 de febreru de 2006. Consultáu'l 27 de marzu de 2006.
  76. McNeill, Willam H. (1999). «Emergence and Definition of the Major Old World Civilizations to 500 B.C. (introduction)», A World History, 4th ed., New York: Oxford University Press, páx. 3-6. ISBN 0-19-511615-1.
  77. McNeill, Willam H. (1999). «Europe's Self-Transformation: 1500–1648», A World History, 4th ed., New York: Oxford University Press, páx. 317–319. ISBN 0-19-511615-1.
  78. McNeill, Willam H. (1999). «The Dominance of the West (introduction)», A World History, 4th ed., New York: Oxford University Press, páx. 295–299. ISBN 0-19-511615-1.
  79. «Human Spaceflight and Exploration — European Participating States». ESA. Consultáu'l 27 de marzu de 2006.
  80. «Expedition 13: Science, Assembly Prep on Tap for Crew». NASA. Consultáu'l 27 de marzu de 2006.

Enllaces esternos editar