Historia de la escritura

(Redirixío dende Hestoria de la escritura)

La historia de la escritura estudia los distintos sistemes d'escritura que surdieron dende la Edá del bronce (finales del IV mileniu e.C.).

Marques similares a la escritura dibuxaes sobre cascos de tortuga, afayaos na moderna Jiahu (China), dataos alredor del 6000 e.C. .

Protoescritura editar

 
Signariu de la Escritura Llinial Paleolítica (ELPA), compiláu tres venti años de catalogación de los rexistros d'arte rupestre y grafismos usaos mientres el Paleolíticu cimeru.

Los primeros sistemes de la escritura a finales del IV mileniu e.C. nun se consideren una invención válida pos s'enconten en vieyes tradiciones de sistemes simbólicos que nun se pueden clasificar como escritura en sí mesmes, pero que sí comparten munches carauterístiques que recuerden a aquella. Estos sistemes pueden describise como protoescritura y utilizaben símbolos ideográficos o mnemónicos que podíen tresmitir información, magar taben desprovistos de conteníu llingüísticu direutu. Estos sistemes apaecieron de primeres del periodu neolíticu, yá nel VII mileniu e.C. si non antes (Kamyana Mohyla), en plenu Paleolíticu Superior. Reparóse l'usu de tales signos lliniales d'una posible escritura llinial paleolítica non solo na zona ástur-cántabru-aquitana o francu-cantábrica, sinón tamién en cueves del sur de la península, concretamente nes cueves de la Pileta y Nerja en Málaga.[1]

Destaquen la escritura vincha, qu'amuesa una evolución gradual a partir de símbolos senciellos dende'l VII mileniu, aumentando en complexidá mientres el VI mileniu y rematando nes Tables de Tartaria (Rumanía) y les Tables de Gradeshnitsa (Bulgaria), dambes del V mileniu, con files de símbolos curioso alliniaos que remembren la impresión d'un testu». La Tabla de Dispilio, de finales del VI mileniu, ye similar. Les escritures xeroglífiques del antiguu Oriente mediu (exipcia, protocuneiforme sumeria y cretense) nacen naturalmente d'aquellos sistemes simbólicos, de manera que resulta difícil dicir ―sobremanera porque poco se conoz avera del significáu de los símbolos― en qué momentu precisu la escritura naz de la protoescritura.

En 2005 afayar en China unos símbolos de la escritura Jiahu grabaos sobre cascos de tortúa que se dataron por aciu radiocarbono nel VI mileniu e.C. Los cascos atopábense soterraos xunto a restos humanos en 24 tumbes neolítiques escavaes en Jiahu, provincia de Henan, al norte de China. Según dellos arqueólogos, la escritura de los cascos presentaba semeyances cola escritura sobre güesos oraculares del II mileniu e.C. [2] Otros,[3] sicasí, refuguen esta afirmación por non tar abondo probada, argumentando qu'unos simples diseños xeométricos, como los qu'atopamos nos cascos de Jiahu, nun pueden rellacionase cola primer escritura.

La escritura del Indo, del II mileniu e.C. puede, otramiente, constituyir una protoescritura, quiciabes yá influyida pola nacencia de la escritura en Mesopotamia.

Les «runes eslaves» mentaes por dellos autores medievales tamién pueden ser un sistema de protoescritura. Un exemplu históricu ye'l sistema de pictogrames inventáu por Uyaquk antes de desenvolver el silabariu de Yugtun. [ensin referencies]

Invención de la escritura editar

 
Paleta de Narmer en Hieracómpolis (antiguu Exiptu), ca. 3100 e.C.

Por definición, la Historia empieza colos rexistros escritos. Los restos de la cultura humana ensin la escritura constitúi l'ámbitu de la Prehistoria (vease La escritura y la historicidad más embaxo). Sicasí, l'orixe de la escritura dexó de ser un misteriu».[4]

La evolución de la escritura foi un procesu aniciáu pola práutica económica y la necesidá nel antiguu Oriente Próximu.[4] L'arqueóloga Denise Schmandt-Besserat determinó la conexón ente les fiches» de magre ensin categorizar primeramente y la primer escritura conocida, el protocuneiforme.[4][5] Les fiches de magre utilizar pa representar bienes ya inclusive pue que unidaes de tiempu emplegáu nel trabayu, faciéndose'l so númberu y tipos cada vez más complexos según avanzaba la civilización. Algamóse un altu grau de complexidá cuando se tuvo que remanar más de cien tipos distintos de fiches, y taben envolubraes con magre, con marques qu'indicaben el tipu de fiches del interior. Estes marques llueu reemplazaron a les fiches en sí, y los envoltorios de magre constituyéronse, como puede demostrase, nel prototipu de les tablillas d'escritura sobre magre.[5]

El sistema d'escritura mesopotámica orixinal (ca. 3500 e.C. ) deriva d'esti métodu de caltener operaciones,[4] y pa finales del IV mileniu e.C. ,[6] yá se tresformara nel usu d'un estilete de forma triangular que se primía sobre magre flexible (escritura cuneiforme). Asina, la invención de los primeros sistemes d'escritura ye más o menos contemporánea col principiu de la Edá del Bronce na última metá del IV mileniu e.C. en Sumeria.

Les primeres formes d'escritura yeren logográficas en naturaleza, basaes n'elementos pictográficos y ideográficos.[7] Sicasí, a metá del III mileniu e.C. , los sumerios desenvolvieren un anexu silábicu pa la so escritura, reflexando la fonoloxía y la sintaxis del idioma sumeriu faláu. Esta escritura logo-silábica foi llueu adoptada polos falantes acadios y eblaítas pa los sos propios idiomes, y darréu polos hitites y los ugaríticos.

Anque ye posible que la escritura exipcio seya un exemplu de difusionismo (arqueoloxía) transcultural de los sos contemporáneos comerciales de Mesopotamia, los exipcios nun tomaron emprestaos los símbolos escritos mesopotámicos. Nel so llugar, utilizaron la so propia iconografía artística. Hai muestres de xeroglíficos exipcios arcaicos na Paleta de Narmer del 3100 e.C. , y entá mayor grau d'ellaboración puede vese nos Testos de les Pirámides del III mileniu e.C. Nel sur d'Exiptu, Günter Dreyer afayó rexistros d'entregues de llinu y aceite que, según la prueba del carbonu, fueron dataos ente'l 3300 y el 3200 e.C. , anteriores, pos, al periodu dinásticu. Esti afayu cuestiona la creencia estendida de que los primeros pueblos n'escribir fueron los sumerios de Mesopotamia (actual Iraq) en dalgún momentu anterior al 3000 e.C.[8]

Tamién surdió nesta dómina una escritura protoelamita logográfica entá por descifrar, qu'evolucionó a un elamita llinial escontra finales del III mileniu, que de la mesma foi reemplazáu pola escritura cuneiforme tomada del acadiu.

La escritura del Indo apaeció escontra'l 2600 e.C. y sobrevivió al cayente de la cultura del valle del Indo sobre'l 1700 e.C. [9] Sicasí, tolos rexistros son desaxeradamente curtios y nun ta claro que fuera realmente un sistema d'escritura.

La escritura chino, que data aproximao del sieglu XII e.C. (finales de la dinastía shang), yera gráficamente independiente de les escritures del Oriente Mediu, anque, como nel casu del exipciu, pue que el difusionismo transcultural tuviera dalgún papel relevante.

Les escritures precolombines, que daten del sieglu III e.C. aproximao en Mesoamérica, de les cualos solamente la maya sábese que foi una escritura real, tuvieron unos oríxenes independientes de los del Vieyu Mundu. Si'l rongorongo de la Islla de Pascua foi tamién una escritura real, tuvo tamién un desenvolvimientu independiente.

Práuticamente, tolos sistemes d'escritura utilizaos nel mundu actual baxen n'última instancia de la escritura chino o de los alfabetos semíticos.[ensin referencies]

Escritura de la Edá del Bronce editar

La escritura surdió nuna variedá de cultures distintes na Edá del bronce.

Escritura cuneiforme editar

 
Tableta llegal de Alalah nel so envoltoriu en babiloniu mediu.
 
Llámines de Pirgi estratificado d'oru que representa un tratáu nos idiomes etruscos y fenicios nel Muséu Nacional Etruscu, sieglu IX e.C. L'empiezu de la escritura con alfabetu llatín.

El sistema d'escritura sumeriu orixinal deriva d'un sistema de fiches de magre que s'utilizaben pa representar bienes. A finales del IV mileniu e.C. , yá evolucionara escontra un métodu de contabilidá nel que s'utilizaba un estilete arrondáu que s'imprimía sobre magre flexible con ángulos variables pa grabar númberos. A esti sistema incorporóse una escritura pictográfico utilizando un estilete afiláu pa indicar lo que se taba cuntando. La escritura con estilete arrondáu y estilete afiláu foi adulces reemplazada escontra'l 2700-2500 e.C. por un estilete en forma de cuña (d'ende'l términu cuneiforme). Finalmente, la escritura cuneiforme convertir nun sistema d'escritura de propósitu xeneral pa los logogramas, les sílabes y los númberos. A partir del sieglu XXVI e.C. , esta escritura afacer al idioma acadiu y más tarde a otros como'l hurrita y l'hitita. Otres escritures similares n'apariencia a esti sistema son l'ugarítico y l'antiguu persa.

Xeroglíficos exipcios editar

La escritura foi bien importante pa caltener la cohesión del Estáu exipciu. L'alfabetización concentrar nuna élite educada d'escribas. Ser escriba yera l'aspiración de cualquier exipciu d'ascendencia humilde. El sistema xeroglíficu foi siempres malo d'aprender, y nel intre de los sieglos complicóse entá más al aumentar el númberu de signos xeroglíficos.

Usu de la escritura cuneiforme editar

Los signos cuneiformes yeren escritos por escribes por aciu cuñas, sobre tablillas casi siempres de magre (bien escasamente grabaos en metal), que depués se guardaben nuna suerte de primitives biblioteques, escrupulosamente entamaes, que sirvíen pal aprendizaxe de futuros escribes. Estes biblioteques pertenecíen a la escuela de cada ciudá o, dacuando, a coleiciones particulares.

Les tablillas taben escrites en columnes (variantes en númberu), qu'indicaben:

  • la serie y el númberu de la tablilla nesa serie, pa la so correuta catalogación;
  • el testu;
  • colofón, que contién de la mesma la primer llinia de la siguiente tablilla, el propietariu de la tablilla, l'añu de reináu del soberanu correspondiente, n'ocasiones los títulos del mesmu, la ciudá de la escuela y el nome de la escriba y raramente, l'autor.

Escritura chino editar

En China, los historiadores toparon muncha información sobre les primeres dinastíes chines a partir de los documentos escritos que perduraron. La mayor parte de los escritos de la dinastía shang llegaron a nós en forma de güesos o accesorios de bronce. Les mozquetes sobre cascos de tortúa o jiaguwen fueron dataes per mediu de la prueba del carbonu escontra'l 1500 e.C. Los historiadores diéronse cuenta de que'l tipu de mediu utilizáu tenía un efeutu sobre lo que se quería documentar y la manera en que s'emplegaba.

Hubo apocayá descubrimientos de mozquetes sobre cascos de tortúa del 6000 e.C. , como la escritura de Jiahu y la escritura de Banpo, pero esiste polémica sobre si estes mozquetes tienen abonda complexidá como pa ser consideraes un sistema d'escritura.[2] Si afírmase que ye un idioma escritu, la escritura en China antecedería a la escritura cuneiforme mesopotámica, que va tiempu que se reconoz como la primer apaición de la escritura, nunos 2000 años. Sicasí, paez más probable que les inscripciones sían más bien una forma de protoescritura similar a la escritura Vinča contemporánea n'Europa. Les muestres irrefugables d'escritura en China son d'alredor del 1600 e.C.

Escritures elamitas editar

La escritura protoelamita entá non descifrada surde escontra'l 3200 e.C. y evoluciona a un elamita llinial escontra'l III mileniu, siendo más tarde reemplazáu pol elamita cuneiforme tomáu del acadiu.[ensin referencies]

Xeroglíficos anatolios editar

Los xeroglíficos anatolios son una escritura xeroglífico aborixe mesma d'Anatolia occidental qu'apaez per vegada primera nos sellos reales de Luwia alredor del sieglu XX e.C. , que s'usaben pa rexistrar l'idioma xeroglíficu de Luwia.

Escritures cretenses editar

Los xeroglíficos cretenses atopar n'oxetos de la Creta minoica (de principios a mediaos del II mileniu e.C. ). La escritura llinial B yá foi descifrada, al contrariu de lo qu'asocede cola llinial A.

Primeros alfabetos semíticos editar

Los primeres alfabetos puros (más puramente "abyads", qu'empareyen un únicu símbolu a cada fonema, pero non necesariamente un solu fonema a un únicu símbolu) surdieron escontra'l 1800 e.C. nel antiguu Exiptu como una representación del idioma desenvueltu polos obreros semíticos d'Exiptu, pero yá daquella había una llixera probabilidá de que los principios del alfabetu incorporar a los xeroglíficos exipcios. Estos primeres abyads tuvieron poca importancia mientres dellos sieglos y solamente a finales de la Edá del Bronce la escritura protosinaítica estremar nel alfabetu protocananéu (escontra'l 1400 e.C. ), el silabariu de Byblos y l'alfabetu ugarítico (escontra'l 1300 e.C. ).

Escritura d'India editar

 
Secuencia de diez signos indos descubiertos cerca de la puerta norte del sitiu arqueolóxicu indo Dholavira.

La escritura del Indo de la Edá del Bronce Medio, que data realmente del principiu de la fase de Harappa escontra'l 3000 e.C. , entá nun foi descifrada.[10] Nun ta claru si debería de considerase como un exemplu de protoescritura (un sistema de símbolos o daqué asemeyáu) o si ye realmente una escritura de tipu logográfico-silábicu d'otros sistemes d'escritura de la Edá del Bronce.

Escritura precolombino editar

Nel continente americanu desenvolviéronse dellos sistemes d'escritura pa los llingües indíxenes d'América inclusive antes de la llegada de los europeos. Anque frecuentemente díxose qu'estes escritures teníen un calter pictográficu o nemotécnicu, desciframientos realizaos na segunda metá del sieglu XX probaron que delles de les escritures precolombines yeren sistemes fonolóxicos completos pa representar un idioma arbitrariamente a partir de la so pronunciación. N'especial en Mesoamérica, les inscripciones epiolmecas, al paecer escrites nun idioma mixe-zoque, fueron reelaboradas pa dar llugar indireutamente a la escritura maya y a los sistemes de notación de los códices azteques.

Otres escritures editar

Esisten otres zones del planeta onde había escritura. Na islla de Pascua atopáronse escritura en rongorongo, que ye un sistema d'escritura indescifrado que tien un orixe independiente del restu d'escritures del planeta, yá que foi desenvueltu autóctonamente.

La Edá del Fierro y la puxanza de la escritura alfabético editar

L'alfabetu feniciu ye a cencielles l'alfabetu protocananéu na forma en que s'enllargó hasta la Edá del Fierro (tomada convencionalmente de fechar estragal 1050 e.C. ). Esti alfabetu dio orixe al alfabetu araméu y al alfabetu griegu, según, probablemente por tresmisión griega, a distintos alfabetos anatolios y protoitálicos (incluyendo'l alfabetu llatín) nel sieglu VIII e.C. L'alfabetu griegu ye'l qu'introduz per primer vegada signos vocálicos. (Dieron l'últimu pasu, pos dixebraron vocales de consonantes y escribir por separáu). La familia bráhmica d'India probablemente tuvo'l so orixe al traviés de los contactos arameos dende'l sieglu V e.C. Los alfabetos llatín y griegu a principios de la Era Común dieron pie a distintes escritures europees, como les runes, l'alfabetu góticu y l'alfabetu cirílicu, ente que l'alfabetu araméu anició los abyads hebréu, siriu y árabe, y l'alfabetu sudarábigo anició'l alfabeto ge'ez.

Escritura ya historia editar

Los historiadores faen una distinción ente la prehistoria y la historia, siendo esta postrera definida pola presencia de fontes escrites autóctones. L'apaición de la escritura nun llugar determináu vien de cutiu siguíu de dellos sieglos d'inscripciones estazaes que nun pueden quedar incluyíes nel periodu "históricu", y solamente la presencia de testos coherentes marca la "historicidad". Nes primeres sociedaes alfabetizadas pasaron non menos de 600 años dende les primeres inscripciones hasta les primeres fontes testuales coherentes (aproximao del 3200 al 2600 e.C. ). Nel casu d'Italia, pasaron unos 500 años dende'l primer alfabetu protoitálicu hasta Plauto (del 750 al 250 e.C. ), y nel casu de los pueblos xermánicos esiste un ralu de tiempu similar dende les primeres inscripciones del Elder Futhark hasta los primeros testos como'l Abrogans (del 200 al 750 aproximao).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. cueva-de.html Científicos avancen que na Cueva de Nerja yá s'usaba la escritura hai más de 10.000 años
  2. 2,0 2,1 «Archaeologists rewrite history» ('los arqueólogos reescriben la historia', n'inglés), artículu en China Daily, del 12 de xunu de 2003.
  3. Vease un analís de dambes opiniones en Stephen D. Houston: The first writing: script invention as History and process ('la primer escritura: la invención de la escritura como historia y procesu', n'inglés), Cambridge University Press, 2004, páxs. 245-246.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Schmandt-Besserat, Denise (Jan-Feb 2002). «Signs of Life (signos de vida, n'inglés)». Archaeology Odyssey:  páxs. 6–7, 63. https://webspace.utexas.edu/dsbay/Docs/SignsofLife.pdf. 
  5. 5,0 5,1 Rudgley, Richard (2000). The Lost Civilizations of the Stone Age (Les civilizaciones perdíes de la Edá de la Piedra, n'inglés). Nueva York: Simon & Schuster, páx. 48-57.
  6. Kramer, Samuel Noah: «The origin and development of the cuneiform system of writing» ('orixe y desenvolvimientu del sistema d'escritura cuneiforme', n'inglés), en Thirty Nine Firsts In Recorded History (trenta y nueve principios nos rexistros históricos, n'inglés), páxs. 381-383.
  7. La mayoría de los sistemes d'escritura pueden estremase llargamente en tres categoríes: «logográficos», «silábicos» y «alfabéticos» (o «segmentales»); sicasí, los trés pueden atopase nun sistema d'escritura dau en proporciones variables, enzancando de cutiu la categorización única del sistema.
  8. «Were egyptians the first scribes?» ('¿fueron los exipcios los primeros escribes?', n'inglés), artículu nel sitiu web BBC News del 15 d'avientu de 1998.
  9. Writing indus.
  10. Whitehouse, David (n'inglés). «Primer escritura topada.» BBC, 1999.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar