Historia de la lliteratura

(Redirixío dende Hestoria de la lliteratura)

El términu Historia de la Lliteratura referir a una de los trés disciplines de la Ciencia de la lliteratura, aquella que se sirve del puntu de vista diacrónicu y inxertar tantu nesa serie disciplinar lliteraria de la Filoloxía como, de segundes, na Historiografía especial o por conceutos. La Historia de la lliteratura ocupar del estudiu de les obres lliteraries, entendiendo por éstes les yá eminentemente artístiques o bien en sentíu xeneral les de cultura, arte y pensamientu, o definibles, según cierta crítica, como obres o testos "altamente ellaboraos". La disciplina, tan antigua como la cultura humanística, algamó a fines del sieglu XVIII el so culminación como "Historia Universal de la Lliteratura", de calter comparatista de la que totalizador de les distintes cañes de les Lletres y les Ciencies, en correspondencia col conceutu ilustráu de Lliteratura. Pela so parte, nel sieglu XIX tuvo llugar la gran y múltiple ellaboración historiográfica de les Lliteratures Nacionales, constituyíes a partir del criteriu de llingua. La historiografía lliteraria caltién una necesaria rellación estable y de complementariu cola Crítica lliteraria y la Teoría de la Lliteratura, al igual que cola metodoloxía comparatista na midida na que supere la concepción llindada de Lliteratura Nacional o apuerte a dalguna determinación d'oxetu cultural más estensu que'l de llingua, o a dalgún proyeutu xeneralista d'universalidá.

Tablilla sobre'l diluviu, del Poema de Gilgamesh, (c. sieglu VII e.C.), Muséu Británicu.

La primer Historia de la Lliteratura Universal foi la redactada orixinalmente n'italianu por Juan Andrés: Dell'Anicie, progressi y stato attuale d'ogni letteratura (Parma, 1782-1799) y n'español como Orixe, progresos y estáu actual de tola lliteratura (Madrid, 1784-1806). La primer Historia de la Lliteratura Española foi la escrita n'alemán por Friedrich Bouterwek (1804).

La lliteratura antigua (hasta'l sieglu V) editar

Lliteratura y escritura, anque obviamente rellacionaes, nun son sinónimos. Los primeros escritos de los antiguos sumerios nun son lliteratura, nin les primeres inscripciones en xeroglíficos exipcios. Los testos lliterarios más antiguos que nos llegaron daten de sieglos dempués de la invención de la escritura.

 
Llibru de los muertos de Nany, versión tebana.

Los investigadores tán en desalcuerdu sobre cuando los rexistros antiguos convertir en daqué más asemeyáu a la lliteratura», una y bones la definición d'esta ye suxetiva. Sicasí, tien de tenese en mente que, dada la relevancia o l'aislamientu cultural de les cultures antigües, el desenvolvimientu históricu de la lliteratura nun asocedió en forma uniforme nel mundu.

Otru problema al tratar d'averase a una historia global de la lliteratura mora en que munchos testos sumieron, yá seya deliberadamente, por accidente o pola total estinción de la cultura que los anició. Enforma se dixo, por casu, sobre la destrucción de la Biblioteca d'Alexandría creada nel sieglu III e.C. y sobre los innumberables testos fundamentales que se cree perdiérense ente les llapaes nel añu 49 e.C. Asina, la supresión apostada de testos -y frecuentemente inclusive de los sos autores, por organizaciones con dalgún tipu de poder temporal- complica l'estudiu.

Ciertos testos primarios, sicasí, pueden ser consideraos como los primeros pasos de la lliteratura. Exemplos bien antiguos son el Poema de Gilgamesh (del sieglu XVII e.C. , anque la versión sumeria posiblemente date del sieglu XXVII e.C. ),[1] y el Llibru de los muertos, escritu nel Papiru de Ani (que se data escontra'l sieglu XIII e.C. ).

La lliteratura del Antiguu Exiptu algamó'l so cenit cola Historia de Sinuhé, un servidor de Sesostris I, que'l so rellatu data de mediaos del sieglu XX e.C. La lliteratura exipcia nun solía incluyise nes primeres hestories de la lliteratura, porque los escritos nun se traducieron a les llingües europees hasta'l sieglu XIX, cuando se descifró la Piedra Rosseta.

Munchos testos tresmitir por tradición oral mientres sieglos, primero que fueren fitos por aciu la escritura, polo que son difíciles de datar. El nucleu del Rig-veda paez datar de mediaos del II mileniu e.C. na rexón del actual Paquistán.[2] Los escritos de la India posteriores al Rig-veda (como los testos Bráhmana y los Upanisad), según el Tanak hebréu y la coleición de poemes místicos atribuyíos a Lao Tze, Tao te Ching, que probablemente daten de la Edá del fierro, anque determinalo ye revesosu.

El Pentateucu (de la Biblia) tradicionalmente féchase alredor del sieglu XV e.C. , anque estudios recién consideren que podría datase escontra del sieglu X e.C. Otres tradiciones orales fueron afitaes en forma escrita bien tardíamente, como la Edda Poética, escrita nel sieglu XIII.

la Ilíada y la Odisea de Homero provienen del sieglu VIII e.C. y marquen l'entamu de l'Antigüedá clásica. Estes obres tamién teníen una tradición oral previa que paez provenir de fines de la Edá del Bronce.

Oriente Mediu editar

La lliteratura sumeria desenvolver nes principales ciudaes. Los testos yeren afitaos en tablillas de folla y fixéronse, xeneralmente, en distintes copies. Los consideraos lliterarios entendíen distintos temátiques, dende les puramente mitolóxiques hasta les de tipu amorosu, toes trataes con notable calidá.

La lliteratura sumeriu-acadia conoció una primer fase oral y solo hacia l'añu 2600 e.C. pasó a afitase por escritu, tantu en llingua sumeria como n'acadia, o de manera billingüe. Sicasí, la etapa de mayor creatividá lliteraria ye dellos sieglos posterior a la desapaición de la civilización sumeriu-acadia.

Escribiéronse unes trentena de mitos sobre les divinidaes sumeries y acadias más importantes, ente los que destaquen: el descensu d'Inanna a los infiernos, el mitu del diluviu y los xeneraos en redol a los dioses Enki y Tammuz.

Na lliteratura épica formáronse ciclos en redol a la figura de cuatro rey: Enmerkar, Lugalbanda y Gilgamesh. El ciclu de Gilgamesh tuvo siete episodios, qu'acabaron formando más tarde el famosu Poema de Gilgamesh, rei de Uruk. Destaca tamién el poema Lugal ud melambi Nirpal, tituláu polos sumerólogos modernos Los trabayos de Ninurta que'l so conteníu ye de tipu didácticu y moral.

Anque se sabe que los fenicios tuvieron una variada lliteratura, qu'influyó fuertemente na lliteratura n'hebréu,[3] ye bien pocu lo que se caltuvo tres la conquista helenística d'Oriente Mediu y la romana de Cartago.[3] Aun así, por menciones d'otros autores y pequeños afayos fragmentarios sábese qu'escribieron sobre bien diversos temes; ente los sos escritos destaquen la Teogonía de Sanjuniatón y el periplu de Hannón el Navegante.[4][5]

Lliteratura antigua d'India editar

Lliteratura sánscrita : Les primeres manifestaciones de munchos de los xéneros lliterarios que más tarde apaeceríen n'Occidente dar na lliteratura oriental, cuantimás na lliteratura sánscrita. Escontra'l 1500 a C. empezar a componer la más remota de les manifestaciones lliteraries de los pueblos indoeuropeos: el Rig-veda [[Ficheru:Queen Nagamati talks to her parrot, Padmavat, c1750.jpg|thumb|La reina Nagamati fála-y al so loru (Padmavat, c. 1750, en lletra devanágari).]]

Lliteratura védica: Exemplos d'escritos antiguos en sánscritu, inclúin los testos sagraos del hinduismu, como'l nucleu de los Vedes y los Upanishada.

Lliteratura épica: La gran poesía épica d'India tresmitíase oralmente, probablemente dende antes del periodu mauria. Los dos grandes obres épiques, el Ramaiana de Valmiki (24.000 versos que narren les andances del rei dios Caña)[6] y el Majábharata (diez veces mayor que la Ilíada y la Odisea xuntes) influyeron munchos otros trabayos, incluyendo'l Kechak y numberoses obres europees.

Lliteratura en sánscritu clásicu: El famosu poeta Kalidasa escribió dos obres épiques: el Raghu-vamsa (‘la dinastía de [el rei] Raghú') y el Kumara Sambhava (nacencia de Kumara [el dios de la guerra]), pa les cualos usó'l sánscritu clásicu en llugar del sánscritu épicu. Otros exemplos de trabayos en sánscritu clásicu son el Estil-dhiai de Panini que estandariza la gramática y fonética del idioma clásicu y les Lleis de Manu, importante testu del hinduismu. Kalidasa ye consideráu'l gran dramaturgu de lliteratura en sánscritu, amás de notable poeta, les sos obres más famoses son La reconocencia de Shakuntala y el Megha-dūta. Ye pa la lliteratura en sánscritu tan importante como lo ye Shakespeare pa la lliteratura inglesa.

Lliteratura en prácrito editar

La llingua prácrita tuvo distintes formes (prácrito antiguu, pali, maharastri, sauraseni, magadhi, ardhamagadhi, jai-sauraseni, jain-maharastri y apabhramsa). Munches de les obres de Aswa Ghosha fueron escrites en sauraseni, al igual que'l Karpoor-manjari. Kalidasa, Harsha y Haal usaron el maharastri en delles de les sos obres de teatru y poesíes. La forma más sobresaliente del prácrito foi la pali, que s'usó n'India, Sri Lanka y el sureste asiáticu y como ferramienta d'espardimientu del budismu, de trabayos filosóficos, poesía y obres gramaticales.

Obres famoses son: el Mricchaka-tika (de Shudraka), el Suapna-vasava-dattam (de Bhasa) y el Ratna-vali de Sri Jarsha. Ente les obres lliteraries posteriores tán el Gitá-govinda (de Yaiadeva), el Artha-xastra (de Chanakia) y el Kama-sutra de Vatsiaiana). ...

Estremu Oriente editar

Lliteratura antigua de China editar

La lliteratura china empecipióse hai más de trés mil años. Los primeros documentos escritos que pueden considerase lliteratura provienen de la dinastía Zhou.

El primer gran autor de táctica militar y estratexa foi Sun Tzu con L'arte de la guerra qu'entá güei día puede vese nos estantes de munchos militares ya inclusive en delles corporaciones.[7][8]

La filosofía china siguió un camín distintu a la griega, yá qu'en llugar de presentar diálogos estensos, optó por Analectas como les de Confucio, Lao Zi y Tao Te Ching, esto ye, preséntase en proverbios didácticu-morales que los sos temes principales son l'amor y respetu a la naturaleza, a los padres, a los vieyos, al orde políticu, al social y al relixosu.

Lliteratura antigua de Xapón editar

Nel llamáu periodu arcaicu, ente los sieglos III y VI d. C., Xapón produció les sos primeres obres lliteraries: les cróniques Kojiki (Memories de los sucesos de la humanidá) y Nihonshoki (Añales de Xapón), según les poesíes Manyoshu (Coleición de diez mil fueyes 4500 poemes) que seríen arrexuntaes nel añu 760. Sicasí, el periodu clásicu de la lliteratura xaponesa empezó a fines del sieglu VIII.

Europa. Antigüedá clásica editar

Los griegos editar

 
Empiezo de la Odisea.

La sociedá de l'antigua Grecia punxo énfasis considerable na lliteratura. Munchos autores consideren que la tradición lliteraria occidental empezó colos poemes épicos la Ilíada y la Odisea, atribuyíos a Homero, que siguen siendo grandes figures nel canon lliterariu poles sos descripciones y el manexu de temátiques como la guerra y paz, honra y deshonra, amor y odiu. Ente los poetes posteriores foi notable Safu, que dio forma a poesía llírica como xéneru.

El dramaturgu Tosquilo camudó la lliteratura occidental per siempres al introducir el diálogu y l'interacción nel teatru. La so obra cume foi la triloxía la Orestíada. Otros talentos dramáticos fueron Sófocles, quien convirtió la ironía en téunica lliteraria, na so obra Edipo rei, y Eurípides, qu'utilizó'l teatru pa desafiar les normes sociales en Medea, Les Bacantes y Troyanes, obra entá notable por desafiar la perceición común de nociones como la propiedá, el xéneru y la guerra. Aristófanes, un comediante, usó eses idees nun tonu menos tráxicu nes sos obres: Lisístrata y Les xaronques.

Aristóteles, alumnu de Platón, escribió docenes de trabayos en munches disciplines científiques, pero la so contribución más grande a la lliteratura yera probablemente la so Arte Poético, onde plantega'l so términu del drama y establez parámetros pa la crítica lliteraria.

Los romanos editar

En munchos aspeutos, los escritores de l'Antigua república romana y l'Imperiu romanu escoyeron evitar la innovación nel favor d'asonsañar a los grandes autores griegos; la Eneida de Virgilio emuló en gran midida a les obres homériques a pidimientu del emperador del momentu.[9]

Plauto, dramaturgu risible, siguió los pasos d'Aristófanes; nes Metamorfosis d'Ovidio retómense diversos mitos griegos. Magar ye innegable la maestría de los grandes autores romanos, tamién lo ye que fueron bien pocu creativos literariamente en comparanza colos griegos. Una de les poques creaciones lliteraries romanes foi la sátira. Horacio foi'l primeru n'usala como ferramienta argumental y depués Juvenal.

Lliteratura medieval (sieglos V-XV) editar

 
Llibru medieval.

Europea editar

Dempués de la cayida de Roma (en 476), munchos de los acercamientos y de los estilos lliterarios inventaos polos griegos y romanos dexaron d'usase n'Europa hasta la renacencia florentina. La cultura y l'arte medieval centráronse más na relixón, en parte porque los trabayos griegos nun fueren calteníos. Hubo poques innovaciones, les tocantes a lliteratura arrexuntar tradicionalmente en Materia de Roma, Materia de Francia y Materia de Gran Bretaña.

L'Islam espublizar n'Asia y África, calteniendo les obres griegues y basándose nelles pa nuevos desarrollos lliterarios. Anque se perdiera enforma pol pasu del tiempu y les catástrofes (como la de la biblioteca d'Alexandría), numberosos trabayos griegos fueron calteníos y copiaos curioso polos escribes musulmanes.

Lliteratura llatina editar

Ente los testos europeos tempranos fueron frecuentes les haxografíes o les vides de los santos». La obra de BedaHistoria ecclesiastica gentis Anglorum— y otres siguen la tradición histórica basada na fe empezada por Eusebio de Cesarea alredor del añu 300.

La dramaturxa cesó sacante los Misterios y de les representaciones de la Pasión (Viacrucis), que se centraron n'espublizar y consolidar la creencia cristiana ente'l pueblu. Alredor del añu 400, cola Psychomachia de Prudencio, empezó la tradición de los cuentos alegóricos, tan socorrida na lliteratura medieval.

Godofredo de Monmouth escribió'l so Historia Regum Britanniæ (Historia de los reis de Bretaña), que presentó como fechos reales de la historia de Gran Bretaña.[10] Ente elles tán les de Merlín el magu y el rei Arturu.

L'interés de los musulmanes por caltener los escritos filosóficu y científicu griegos llegaría a afectar la escritura n'Europa; por casu, la obra del célebre teólogu Tomás d'Aquino tien fuerte influencia aristotélica.

Lliteratura vernácula editar

La poesía y el cantar de xesta floriaron polos trovadores y xuglares.

La poesía épica siguió desenvolviéndose cola adición temática de les mitoloxíes d'Europa del norte; Beowulf y les sagues de los nórdicos, que presenten una visión de la guerra y l'honra similar a la de Homero y Virgilio.

En payares de 1095 el papa Urbanu II dio empiezu a la Primer Cruzada nel Concilio de Clermont. Les cruzaes (campañes militares contra los musulmanes que tuvieron llugar ente los sieglos XI y XIII) afectaron tolos aspeutos de la vida n'Europa y l'Oriente Mediu; la lliteratura tamién foi tresformada por eses guerres ente dos cultures; por casu, la imaxe del caballeru adquirió un significáu anováu.

Obres y autores importantes del periodu son: Petrarca, el Decamerón de Boccaccio; La Divina Comedia y los poemes de Dante Alighieri; los Cuentos de Canterbury de Geoffrey Chaucer.

Oriente Mediu editar

Antigua lliteratura árabe editar

 
Foliu del Corán (manuscritu del sieglu XI).

La lliteratura árabe surde aproximao nel sieglu VI, con dos importantes escoyetes, el Mu'allaqat y el Mufaddaliyat, anque había una tradición oral previa de la que provién, por casu, la historia de Simbad. Sicasí, ye'l Corán, que data del sieglu VII, lo que más tuvo efeutu na cultura árabe polo xeneral. Non solo ye la obra más significativa del periodu tocantes a estensión, sinón que tamién ye la más complicada n'estructura, tien 114 suras (capítulos) qu'axunten 6,236 ayat (estrofes) que combinen prosa y poesía.

Otra aguada lliteraria ye la tradición hadiz (árabe: حديث, polo xeneral, ‘narración, referencia') basada nos fechos y dichos del profeta Mahoma, que les sos escoyetes más importantes son les de Muslim b. al-Haiýýaý (f. 875), qu'incluyía 9200 estractos y la de Muhammad Ibn Ismail Al-Bujari. Mahoma tamién inspiró les primeres biografíes n'árabe, conocíes como al-sirah al-nabawiyyah; la primera foi escrita por Wahb ibn Munabbih, pero la más conocida ye la de Muhammad ibn Ishaq.[11]

 
Les mil y una nueches Kitab alf Layla wa layla ألف ليلة وليلة.

La poesía foi un xéneru bien usáu pola cultura árabe, yá seya en versu o en prosa rimada, con temes tan variaes como himnos relixosos, poesía mística, ataques personales, poesía erótica y referente al vinu.

Sicasí, hai poca lliteratura de ficción, seique en parte pola distinción ente la al-fusha (llingua lliteraria) y la al-ammiyyah (llingua común), porque se consideraba que la lliteratura tenía de sirvir non solo d'entretenimientu, sinón a fines morales y educativos. Sicasí, hubo munchos hakawati o cunta cuentos, que narraben les partes entreteníes d'obres didáctiques o fábules tradicionales. La gran obra (y rara esceición) de la lliteratura de ficción árabe ye Les mil y una nueches, ensin dulda lo más conocío de la so lliteratura y cultura, magar parte d'una obra persa y créese que delles hestories tienen el so orixe n'India.

Ente les innovaciones de la escritura non lliterario árabe atopa la perspeutiva cronística d'Ibn Jaldún, que refugaba toa esplicación sobrenatural y convirtióse en padre del enfoque científicu de la socioloxía y la historia.

Lliteratura persa editar

De la cultura persa, el llibru probablemente más famosu n'occidente ye'l Rubaiyat una coleición de poemes con estrofes de cuatro llinies, del escritor, matemáticu y astrónomu Omar Jayyam

Lliteratura turca editar

Ente los sieglos IX y XI surdió ente la xente nómada de Turquía y Asia Central una tradición de lliteratura oral épica, como'l Llibru de Dede Korkut y l'épica Esquites. Ente los primeros escritos en prosa épica tán Kutat-Ku Bilik (Bendiciones y sabiduría) de Yusuf Has Hajib, Divan-i Lugat-it Turk y el diccionariu enciclopédicu de Mahmut Kasgari y Mir Ali Shir Nava'i.

Asia (Estremu Oriente) editar

Lliteratura china editar

 
Lankavatara-sutra, sutra del descensu de Buda a Sri Lanka.

La poesía llírica evolucionó muncho más en China que na Europa anterior al sieglu X, mientres les dinastíes Dinastía Han Han, Tang y Song surdieron munches formes poétiques nueves. Probablemente los meyores poetes chinos fueren Li Bai y Du Fu. Amás, la imprenta empezó mientres la dinastía Tang.

Una copia fechada en 868 del Sutra del diamante, obra clave del budismu, foi atopada nuna cueva a principios del sieglu XX y ye el llibru impresu más antiguu del que se tien noticia.

Dellos autores consideren que la forma lliteraria llamada novela aniciar en China, coles llamaes cuatro noveles clásiques chinessobremanera con Romance de los Trés Reinos de Luo Guanzhong (nel sieglu XIV), anque otros creen que más bien pertenez a la forma épica.

La verdadera novela vernácula desenvolver en China mientres la Dinastía Ming (1368-1644).

Ente los escritos non lliterarios, destaca Banzáu de suaños un llargu tratáu con ensayos qu'inclúin la primer descripción d'un compás magnéticu, del científicu, estadista y xeneral Shen Kuo (1031-1095). Mientres la dinastía Song hubo enormes trabayos históricos, como Zizhi Tongjian, en 294 volumes.

Lliteratura xaponesa editar

El periodu Heian, la etapa clásica de la lliteratura xaponesa, duró de finales del sieglu VIII a fines del sieglu XII. Foi entós cuando s'empezó a escribir con calteres xaponeses y otra traza carauterística del periodu ye'l protagonismu de muyeres cultes nes cortes.

Nel sieglu X fixo una escoyeta de poemes de 50 años tras, llamada Kokinshu. Amás, la obra en prosa Ise-Monogatari (Cantares de Ise), influyó dempués sobre los dos obres más importantes d'esta era, dambes escrites por muyeres nel sieglu XI: Makura no Sōshi (Llibru de l'almada), escrita por Sei Shōnagon y Genji Monogatari (Romance de Genji), escrita por Murasaki Shikibu.

Destaquen tamién les más de mil histories de China, la India y Xapón, axuntaes en Konjaku Monogatarishū (Cuentos d'antaño), que quedaron abandonaos nun templu budista hasta'l sieglu XVIII.

América editar

Entender por lliteratura prehispánica la producción lliteraria de los pueblos qu'ocupaben el territoriu que güei ye América Llatina antes de la Conquista d'América. Resulta difícil precisar la fecha d'orixe de les obres, yá qu'en munchos de los pueblos tresmitíense oralmente.

Los mayes desenvolvieron un complexu sistema d'escritura xeroglífico de tres tipos, llogróse conocer la matemática y cronolóxica, pero hasta la fecha nun se descifró la lliteraria, anque la Rellación de les coses de Yucatán de fray Diego de Landa constitúi un intentu nesi sentíu.

Otru problema pa estudiar esta lliteratura foi la destrucción casi sistemática de códizs (yá seya polos mesmos indíxenes o polos conquistadores). Sicasí, puede deducise que la rellumanza de la lliteratura maya tuvo de ser anterior al sieglu X, que foi cuando abandonaron les ciudaes (anque los rexistros escritos son de dellos sieglos dempués), y que la lliteratura náhuatl data d'aproximao'l sieglu XIII.[12]

Lliteratura de la edá moderna europea (sieglos XV-XVIII) editar

El nome de lliteratura moderna nun se suel aplicar a la lliteratura de la edá moderna, sinón a nuesa lliteratura contemporánea. Sicasí, les etiquetes utilizaes pa designar los dos grandes tresformamientos culturales de la Edá Moderna n'Europa: el Renacimientu de los sieglos XV y XVI y la Ilustración del sieglu XVIII, aplíquense extensivamente pa la lliteratura. Igualmente, dalgunes de les etiquetes acuñaes orixinariamente pa los estilos artísticos, de forma destacada'l barrocu pal sieglu XVII y la primer metá del sieglu XVIII, y el neoclasicismu, identificáu cola Ilustración (o más bien cola segunda metá del sieglu XVIII); tamién s'estendieron a la producción lliteraria. Menos fortuna tuvieron otres, como'l manierismu, que cubre la segunda metá del sieglu XVI y l'empiezu del sieglu XVII (y qu'implicaría incluyir nél autores de la talla de Cervantes o Shakespeare); o'l rococó, que cubre la primer metá del sieglu XVIII.

Lliteratura renacentista editar

La renovación xeneral na conocencia qu'empezó n'Europa tres el descubrimientu del nuevu mundu en 1492 traxo consigo una nueva concepción de la ciencia y l'investigación y formes distintes de faer arte.

Surdió daquella una forma lliteraria que depués desaguaría na novela, que cobró sonadía nos sieglos posteriores. Una de les más conocíes d'esta primer dómina ye la Utopía de Tomás Moro.

Les obres dramátiques d'entretenimientu (opuestes al propósitu moralizante) volvieron al escenariu. William Shakespeare ye'l dramaturgu más notable, pero hubo munchos más, como Christopher Marlowe, Molière, y Ben Jonson.

Del sieglu XVI al XVIII los ejecutantes de la Commedia dell'arte improvisaben nes cais d'Italia y de Francia, pero dalgunes de les obres fueron escrites. Tanto les obres improvisaes como les escrites con base nun esquema tuvieron inflúi sobre la lliteratura de la dómina, particularmente sobre'l trabayu de Molière. Shakespeare y Roberto Armin, que retomaron el bufones y xugadores pa crear nueves comedies. Tolos papeles, inclusive los femeninos, yeren representaos por homes, eso camudaría primero en Francia y depués n'Inglaterra tamién, escontra fines del sieglu XVII.

La primer parte del poema épicu isabelín La reina de les faes d'Edmund Spenser foi publicada en 1590, y completu en 1597. Esta obra marcó una transición na cual la novedá» entra na narrativa, nel sentíu de vuelcos argumentales. Les formes de teatru conocíes nel tiempu de Spencer incorporar nel poema de forma non tradicional y dan-y vuelta a la propaganda política al serviciu de la reina Elizabeth I.

Don Quixote de la Mancha de Miguel de Cervantes foi llamáu «la primer novela» (o la primera de les noveles europees modernes). Foi publicada en dos partes, la primera en 1605 y la segunda en 1615. Puede ser vista como una parodia de les noveles caballeresques, na cual la diversión provién d'una nueva forma de tratar les lleendes heroiques populares.

Lliteratura barroca editar

A diferencia del Renacimientu, el Barrocu carauterizar pola idea del desengañu y pol pesimismu. Les temátiques frecuentes nesta lliteratura son la vida como llucha, suañu o mentira y la fugacidad de los fechos humanos, afiguraes nun estilu suntuoso y recargao. La lliteratura barroca fai usu desatamañáu de l'axetivación, el hipérbaton, la elipsis, la metáfora, la perífrasis, l'antítesis y les alusiones mitolóxiques.

La lliteratura barroca tuvo distintes maneres de manifestase, el Eufuismo de los poetes ingleses, el Preciosismu en Francia, el Marinismo n'Italia, la Primer y Segunda escuela de Silesia n'Alemaña y Conceutismu y Culteranismu n'España.

Ente los escritores barrocos tán, n'español Luis de Góngora, Francisco de Quevedo y Villegas, Sor Juana, Bernardo de Balbuena; en catalán Francesc Fontanella, Francesc Vicenç Garcia, Josep Romaguera; en portugués António Vieira, Gregório de Matos, Francisco Rodrigues Llobu; n'inglés los poetes metafísicos: John Donne, George Herbert, Andrew Marvell, Henry Vaughan y n'alemán Andreas Gryphius y Angelus Silesius.

Lliteratura dieciochesca, ilustrada o neoclásica editar

Puede dase como periodu de la lliteratura ilustrada» los años que van de 1689, en que se publicar el Ensayu sobre l'entendimientu humanu de John Locke y 1785, en que se publicar Les desventures del nuevu Werther de Goethe. Nesi ralu naz en Francia un gran esfuerciu intelectual: L'Encyclopédie.

Amás, publicáronse daquella Emilio de Rousseau; Cándido de Voltaire; Los viaxes de Gulliver de Jonathan Swift; Cartes Perses de Montesquieu; y Cartes marruecas de José Cadalso.

Les obres lliteraries fueron de diversos tipos: coleutives, civiles y morales, didáctiques, etc., pero polo xeneral tuvieron les siguientes traces:

  • predominiu de la razón sobre la emoción y l'imaxinación d'un nuevu empiezu
  • el llaicismu *

la promoción de la tolerancia, la igualdá y la llibertá * el cuestionamiento del poder políticu.

Lliteratura contemporánea (sieglos XIX-XX) editar

Los periodos de la historia de la lliteratura moderna (o lliteratura contemporánea) entienden la lliteratura romántica, el postromanticismo, el realismu, el naturalismu, el modernismu, el postmodernismo y les vanguardies. La historia de la lliteratura moderna: nun se designa col nome de lliteratura moderna a la lliteratura de la Edá Moderna, sinón a la de nuesa Edá Contemporánea, definida davezu como'l periodu empecipiáu cola Revolución francesa (1789) hasta'l presente, de cuenta que ye tamién bien usualmente denomada como lliteratura contemporánea. Sicasí, ye un conceutu definíu con criterios estéticos y non tantu cronolóxicos, caracterizándose polos valor d'orixinalidá y la rotura más que polos de la tradición y la continuidá; d'una manera similar a como se define'l arte moderno o'l arte contemporáneo.

Ver tamién editar

Referencies editar

Notes editar

  1. MASON, 1970.
  2. Max MÜLLER: India: What Can It Teach Us.
  3. 3,0 3,1 Martín Ruiz, Juan Antonio (2007). «llibros_punicos_de_Cartago_a_la_busqueda_de_un saber perdío Los llibros púnicos de Cartago: a la busca d'un saber perdío». Byrsa: revista semestrale di arte, cultura y archeologia del mediterraneo punico (Polis expresse) (1-2 (VI)). http://independent.academia.edu/JuanAntonioMart%C3%ADnRuiz/Papers/1276014/Los llibros_punicos_de_Cartago_a_la_busqueda_de_un saber perdío. 
  4. Lynch Botta, Anne Charlotte (1860). Handbook of universal literature: from the best and latest authorities: designed for popular reading and as a textbook for schools and colleges. New York: Derby & Jackson, páx. 22.
  5. M.J. Edwards (1991). Philo or Sanchuniathon? A Phoenicean Cosmogony, New Series, 41 (1), The Classical Quarterly, páx. 213-220.
  6. Robert P. GOLDMAN, The Ramayana of Valmiki: An Epic of Ancient India
  7. La obra mentar pa l'adquisición de cada unidá en Military History Libraries for Duty Personnel del Exércitu de los Estaos Xuníos
  8. Martin BEIRNE y Scott MARRS: The Art of War and Public Relations: Strategies for Successful Litigation en [1]
  9. Fízose la observación de que la épica de Virgilio puede estremase, dende un puntu de vista tradicional, en dos Odyssean and Iliadic halves (Joseph FARRELL: “The Virgilian Intertext”, en Cambridge Companion to Virgil, p. 229).
  10. PARRY y CALDWELL: Arthurian Literature in the Middle Ages.
  11. F. F. ARBUTHNOT: Arabic Authors: A Manual of Arabian History and Literature.
  12. CHORÉN, GOICOCHEA Y RULL: Lliteratura mexicana ya hispanoamericana (páxs. 7 a 28).

Bibliografía editar

  • Juan Andrés (1782-1799), Orixe, progresos y estáu actual de tola lliteratura, ed. de J. García Gabaldón, S. Navarro y C. Valcárcel, dirixida por P. Aullón de Haro. Vol. I: "Estudiu Preliminar", Historia de tola Lliteratura; II: Poesía; III: Elocuencia, Historia, Gramática; IV: Ciencies Naturales; V: Ciencies Naturales; VI: Ciencies Eclesiástiques, Addenda, Onomástica. Madrid, Editorial Verbum (Col. Verbum Mayor), 1997-2002, 6 vols.
  • Friedrich Bouterwek, (1804) Historia de la Lliteratura Española, trad. de J. Gómez de la Cortina, ed. de C. Valcárcel y S. Navarro, Madrid, Verbum (Col. Verbum Mayor), 2002.
  1. Volume I: Dende los entamos hasta'l Barrocu. ISBN 978-84-249-3624-2.
  2. Volume II: Dende'l Barrocu hasta los nuesos díes. ISBN 978-84-249-3625-9.

Enllaces esternos editar