Los estonios reclamen ser unu de los pueblos de mayor estadía n'Europa, que los sos antepasaos pueden corresponder a la cultura de la cerámica del Peñe, que vivió nes veres sudoccidentales del mar Bálticu hai 5000 años. Como otres primeres sociedaes agrícoles, los estonios yeren económicamente autosuficientes, y estremábense en cles apoderaes por homes que mayores riqueces o poder social pudieren algamar.

Ciudá antigua de Tallin (Reval), mirando escontra'l puertu.

Edá Media editar

Nos primeros años de la Edá Media, la mayoría de los estonios yeren pequeños terratenientes, con alqueríes principalmente entamaes por villes. El gobiernu estoniu permaneció descentralizáu, con subdivisiones alministratives y polítiques llocales que remanecieron namái mientres el sieglu I d'esta era. Daquella Estonia debía de tener una población d'alredor de 150.000 persones, y siguió siendo l'últimu rincón de la Europa medieval que foi cristianizado.

 
Estonia, 814.

En 1193, el papa Celestino III llamó a una cruzada contra los paganos nel norte d'Europa. Cruzaos alemanes establecieron la fortaleza de Riga (na actual Letonia) y empezaron a incursionar n'Estonia cola ayuda de tribus letones, tradicionalmente adversaries de los estonios. Les tribus estonies aguantaron fieramente los ataques de Riga y, dacuando, elles mesmes escalaron territorios cruzaos. En 1217, los alemanes y los acabante convertir letones ganaron una gran batalla, na cual morrió'l dirixente estoniu Lembitu.

El norte d'Estonia foi conquistáu por cruzaos daneses lideraos pol rei Valdemar II, que llegó en 1219 nel sitiu de Tallín. En 1227 la orde cruciada alemana Los Hermanos de la Espada conquistó la última fortaleza estonia.

Dempués de la conquista, la xente foi cristianizada, colonizada y amenorgada a servidume. Los intentos por restaurar la independencia fueron reprimíos, y el dominiu estremáu ente la orde livoniana, el obispáu de Dorpat (Tartu) y l'obispáu d'Ösel-Wiek. Estonia del Norte foi posesión de Dinamarca hasta 1346.

Tallin (Reval, nel so antiguu nome alemán) xunir a la Lliga Hanseática en 1248. En 1343, los estonios del norte y de la islla Saaremaa empecipiaron una rebelión (el llevantamientu de la nueche de San Jorge) contra'l gobiernu de los alemanes llocales. L'alzamientu foi encaloráu y Vesse —el "rei" rebelde de Saaremaa— foi colgáu en 1344. A pesar de les rebeliones llocales, los barones alemanes llocales siguieron gobernando'l país, y dende 1524 caltuvieron el compromisu d'Estonia cola reforma protestante. Dende esi momentu, Estonia viose somorguiada nel área cultural luterana.

 
Polonia- Lithuania dende la Unión de Lublin (1569)

Segunda metá del sieglu XVI y sieglu XVII editar

La Reforma luterana empezó a predicase en Tallin en 1524, lo que provocó gran molición nos dominios de los Caballeros Portaespadas. Mentanto'l zar Iván el Tarrecible de Rusia consideró que llegara'l momentu de conquistar la zona y, en apoderándose de Narva y Dorpat, desencadenó en 1558 la guerra de Livonia y les sos tropes tártares semaron el terror na zona. Les otres potencies vecines nun tardaron en reaccionar: en 1561 partiéronse'l territoriu. Suecia apoderar d'Estonia (el territoriu d'esti nome naquella dómina correspondía al norte de la Estonia actual) y la islla de Dagö; Dinamarca apoderar de la islla de Ösel, y Polonia de Livonia (qu'inclúi'l sur de l'actual Estonia). El rei de Polonia tamién s'ocupa d'espulsar a los rusos tres una guerra de casi venti años.

Refugaos los rusos, son los suecos –que llueu algamen un periodu de rellumanza- quien ponen de manifiestu les sos ambiciones: tres doce años de guerra, Polonia tien de vence-yos Livonia en 1629; pela so parte Dinamarca tien qu'abandonar Ösel. El dominiu suecu sobre Estonia asitia de forma definitiva la Reforma luterana nel territoriu. Pero anque los testos relixosos publicar n'estoniu, sigue enllantada la cultura xermánica, de la mesma que quien apoderen la sociedá siguen siendo los aristócrates terratenientes d'orixe xermánicu (llamaos barones bálticos) y los burgueses y comerciantes herederos de la Hansa. La universidá de Dorpat, fundada en 1632, imparte les sos enseñances n'alemán. A partir de 1558, Estonia convertir nun campu de batalla, escenariu de socesives guerres ente los grandes reinos de Dinamarca, Suecia, Rusia y Polonia. Cola victoria de Suecia, Estonia quedó sol so dominiu hasta principios del sieglu XVIII. Mientres la dómina sueca, fundar en Tartu la primer universidá d'Estonia (1632).

Sieglu XVIII editar

Tres la Gran Guerra del Norte, Estonia quedó a mercé del dominiu rusu (1721); asina se convirtió na ventana abierta pola que Pedro'l Grande deseyaba aportar a Europa. Decidíu a consiguir una salida al mar Bálticu, el zar Pedro'l Grande de Rusia ataca a los suecos nel añu 1700. Carlos XII de Suecia gána-y de primeres, pero darréu tien de faer frente a Polonia y termina derrotáu polos rusos en 1709 en Poltava. El zar de Rusia apoderar d'Estonia y Livonia, que la so anexón ye confirmada pol Tratáu de Nystad (1721), y Estonia va pasar a formar parte del Imperiu Rusu hasta la Primer Guerra Mundial.

El dominiu rusu nun afecta especialmente a la vida cotidiana de los estonios: los aristócrates xermánicos siguen calteniendo'l dominiu de la tierra y los barones bálticos pasen a sirvir nel exércitu y l'alministración del zar. Namái los pastores luteranos (tamién xermánicos na so mayor parte) siguen comenenciudos polos sos feligreses estonios: en 1739 publicar una traducción de la Biblia n'estoniu.

 
Escudu d'armes de l'antigua República Socialista Soviética d'Estonia.

Sieglu XIX editar

Por toa Europa corríen vientos nacionalistes. Siguiendo l'exemplu d'otros países, tamién n'Estonia espertó'l sentimientu nacionalista. En 1862 editóse la epopeya nacional Kalevipoeg, versión del Kalevala finés. A finales del sieglu XIX, Estonia (como otres provincies del Imperiu Rusu) sufrió una brutal política de rusificación: el rusu convertir nel únicu idioma autorizáu pola Alministración, y sustitúi al alemán na universidá de Jurjev, nuevu nome (rusu) de Dorpat. Inclusive se constrúi en 1906 una catedral ortodoxa en Tallín. Ver Historia de los xudíos n'Estonia.

La llegada al poder de los bolxeviques en Rusia nun foi reconocida pola Dieta estonia, la Maapäev, y esti órganu declaró la única autoridá llegal n'Estonia.[1] Entós, los comunistes ocuparon la rexón de volao, yá que tuvieron qu'abandonala a finales de febreru de 1918, ante la llegada de tropes alemanes. El 24 de febreru de 1918, los miembros de la Maapäev, que permanecieren ocultos,[2] proclamaron la independencia d'Estonia,[1] fecha celebrada inda na actual Estonia. La llegada de los alemanes a Tallín un día dempués remató la esperanza d'una verdadera autonomía.[1]

Los alemanes crearon una asamblea provincial, apoderada polos alemanes del Bálticu,[3] y plantegóse la posibilidá de xunir a Estonia colos otros pueblos bálticos, coles mires de formar el Ducáu Bálticu Xuníu,[3] que sería un protectoráu del Imperiu Alemán.

La revolución de payares de 1918 acabó cola monarquía n'Alemaña y colos planes alemanes d'establecer un estáu xermanu bálticu qu'incluyera a Estonia. El 19 de payares, Konstantin Päts recibió'l control d'Estonia de los ocupantes alemanes, qu'empecipiaron la so retirada. Sicasí, el comandante alemán, Rüdiger von der Goltz, tomó'l mandu de los Baltische Landeswehr, grupos paramilitares formaos por soldaos alemanes y alemanes bálticos aparcaos en Letonia, que'l so oxetivu yera la defensa de los territorios bálticos contra los soviéticos.

1918 - 1940 editar

Primer periodu de la independencia. Los estonios encararon una invasión del Exércitu Coloráu,[1] que prindó Narva el 29 de payares. L'ayuda británica[4] y finesa[2] foi fundamental pa entamar rápido un exércitu nacional capaz de montar una contraofensiva. Pa febreru de 1919, los soviéticos fueren espulsaos d'Estonia y el frente siguía al ríu Narva. Depués, la guerra dirixir al sur, una y bones los alemanes de la Baltische Landeswehr aprovecharon que los Aliaos dexáron-yos quedase en Letonia[5] pa xubir al poder a un gobiernu pro-xermanu. Dempués esixeron a les fuercies d'Estonia que se retiraren de los territorios nortizos letones, pero estos postreros negáronse, abarruntando una posterior invasión xermana. Los exércitos nacionales d'Estonia y Lituania enfrentar a los xermanos na batalla de Wenden,[5][1] siendo derrotaos los postreros. La guerra colos bolxeviques siguió, y tres una fallida ofensiva estonia sobre Petrográu en setiembre de 1919, los bolxeviques rusos llevaron el frente de vuelta a la frontera natural con Estonia. El 3 de xineru de 1920 cesaron les hostilidaes, dando pasu a la ellaboración d'un tratáu de paz.

El 2 de febreru de 1920, Estonia y la Rusia soviética roblaron el Tratáu de Tartu,[1] siendo definíes les fronteres ente dambos Estaos, y Rusia arrenunció al control sobre Estonia "pa siempres".[1] A diferencia de la Estonia actual, esta república llogró franxes de territoriu al este del Narva.

Mientres esti periodu, Estonia consigue establecer rellaciones oficiales colos principales Estaos europeos, afirmando asina la so posición n'Europa.

La independencia vese atayada pol pactu robláu n'agostu de 1939 ente'l poder soviético y l'Alemaña nazi, onde la Xunión Soviética llogró l'aprobación alemana pa recibir a Estonia na so esfera d'influencia.[1] Depués de la invasión de Polonia, la Xunión Soviética esixó tener bases militares n'Estonia,[1] pidimientu que foi aprobada pol gobiernu d'esti país el 28 de setiembre.

El 14 de xunu de 1940, la Xunión Soviética bloquió a Estonia per mar. Dos díes depués, los soviéticos esixeron que'l gobiernu d'Estonia dexara la ocupación militar, acusándolos de conspirar contra la Xunión Soviética. A otru día, los soldaos soviéticos aparcaos nes sos bases dientro d'Estonia, salieron a les cais y tomaron el poder.[1] El 21 de xunetu, Estonia foi proclamada una república socialista, y el 6 d'agostu foi amestada a la Xunión Soviética sol nome de República Socialista Soviética d'Estonia.[1]

1940 - 1991 editar

Dempués del periodu d'ocupación soviética de 1940, Estonia entra a formar parte del Tercer Reich de Hitler (1941-1944) tres la ocupación d'Estonia pola Alemaña Nazi. Dellos estonios xunir a les Waffen-SS pa lluchar contra los soviéticos,[6] formándose la 20ª División de Granaderos SS,[7] tamién conocida como la 1ᵉʳ División Estonia. Mientres la ocupación alemana, n'Estonia estableció'l centru d'estermín de Vaivara, siendo llevaos ellí xudíos y xitanus de rexones vecines.[8] Afortunadamente, la mayoría de los xudíos d'Estonia escapara antes de la llegada de les Einsatzgruppen.[9][8]

Na seronda de 1944, la Xunión Soviética, una vegada más, integra a Estonia nel so territoriu. Gran parte de la población fuxe del país. Munchos son deportaos a Siberia.[10] El restu intenta afaese a les nueves circunstancies.

Finales del sieglu XX editar

 
Tarxeta de rexistru pa la ciudadanía estona de 1989

Estonia recupera la so independencia (arriendes de la Revolución Cantada de 1988). Dende 1991 Estonia ye de nuevu un país llibre. Desque les últimes tropes ruses abandonaron el país el 31 d'agostu de 1994, Estonia foi llibre pa promover llazos económicos y políticos con Europa occidental. Tres negociaciones en 1998, Estonia ingresa na Xunión Europea en mayu del 2004.

Referencies editar

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 Cuartu informe periódicu que los Estaos Partes teníen de presentar en 1998 : Estonia. 05/07/99. CERD/C/329/Add.2. (State Party Report). United Nations Human Rights. Consultáu'l 09/02/2008.
  2. 2,0 2,1 History. Embassy of Finland, Tallin. Consultáu'l 09/02/2008.
  3. 3,0 3,1 Baltic Duchy (1918). Flags of the World. Consultáu'l 09/02/2008.
  4. Estonia Independence. Encyclopædia Britannica. Consultáu'l 09/02/2008.
  5. 5,0 5,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes BrittLEt
  6. Estonia removes SS monument. BBC News. Consultáu'l 09/02/2008.
  7. EN PAISES BALTICOS LOS EX MIEMBROS DE LA SS GOCIEN DE VENERACION. Embaxada de la Federación Rusa na República de Chile. Consultáu'l 09/02/2008.
  8. 8,0 8,1 Estonia. Museum of Tolerance Multimedia Learning Center. Consultáu'l 09/02/2008.
  9. Estonia opens first new synagogue. BBC News. Consultáu'l 09/02/2008.
  10. Fernando Díaz Villanueva, "Estonia sol Terror Colorao". La Ilustración Lliberal, Madrid, 2008. Consultáu'l 26/98/2008.

Enllaces esternos editar