Historia d'Oriente Próximu

El Oriente Próximu, llamáu tamién Oriente Mediu, ye la rexón del mundu qu'entiende la península arábiga, Mesopotamia y Palestina; dichos territorios son ocupaos anguaño por Arabia Saudita, Israel, Xordania, El Líbanu, Siria ya Iraq, ente otros estaos. De la mesma, en términos históricos, éstes rexones tán n'íntima rellación col valle del Nilu (ocupáu pol actual Exiptu), la península d'Anatolia (güei Turquía) y los Montes Zagros (güei Irán). Esta rexón conforma una unidá histórica por ser l'encruz de delles víes de comunicación ente Europa y Asia, razón pola cual tresformóse nel trubiecu de múltiples cultures y civilizaciones, y tamién nun territoriu fértil pal encruz del arte, la ciencia, la política y la relixón. Por lo mesmo foi tamién una rexón por demás castigada por guerres ya invasiones .

Primeres civilizaciones editar

Neolíticu y sedentarización editar

Hacia l'añu 10000 e.C. producióse'l cambéu climáticu fundamental pa la historia humana, nel cual producióse l'orixe de la civilización, cual foi la retirada de los glaciares y l'empiezu del Holocenu. El clima mientres l'Holocenu foi descritu como interglacial, pero tuvo delles fluctuaciones menores qu'afectaron a la vida civilizada.

La rexón del Próximu Oriente viose afeutada por estos cambeos, xenerando un procesu de desertización que creó'l llamáu Creciente Fértil, una delgada zona agraria que s'estendía dende l'actual Siria escontra l'este, pola cuenca de los ríos Tigris y Éufrates, al traviés de Mesopotamia, y escontra l'oeste, escontra la zona del Llevante mediterraneu. Mientres sieglos, la rexón occidental llevó la supremacía, hasta que nuevos cambeos climáticos escontra 7000 e.C. o 6000 e.C. diéron-y el predominiu a Mesopotamia.

L'agricultura nel Próximu Oriente ye autóctona, y ello foi posible gracies a especies vexetales que yeren susceptibles de ser adomaes, como'l trigu y la cebada. Al desenvolver l'agricultura, el Próximu Oriente tresformar na rexón más civilizada de toa Eurasia dende la India al océanu Atlánticu. Tamién se desenvolvió la ganadería. La xeneración d'escedentes dexó la crecedera de sociedaes sedentaries y l'acumuladura de riqueces en ciudaes. Les más importantes d'elles fueron Xericó en Palestina y Halula en Siria. Nel V mileniu e.C. , al producise'l desplazamientu del lideralgu social y tecnolóxico a Mesopotamia, florien les cultures de Hassuna y Obeid n'Iraq, y Halaf en Siria. Tamién empieza nesta dómina'l trabayu de la metalurxa, según el comerciu de la obsidiana, piedra semipreciosa bien importante como símbolu d'autoridá y de lo sobrenatural.

Nestos tiempos, el poder político aniciar nos templos, que al atropar riqueces por aciu les prebendas y apurríes, inventen la contabilidá y l'escritura pa remanase financieramente. Na dómina de los sumerios, los templos fadríense lo suficientemente fuertes pa convertir a cada ciudá nuna verdadera teocracia, anque al armase pa la guerra, van crear una aristocracia militar que va ser la responsable del surdimientu de los primeros imperios.

Primeres civilizaciones de Mesopotamia editar

El primer pueblu con estructures polítiques propies d'una civilización avanzada foi'l de los sumerios. La tierra de Sumeria estender pola Baxa Mesopotamia. Los sumerios nunca formaron un imperiu por sigo mesmos, y apenes algamaron un ciertu grau de poder, les ciudaes más poderoses (Ur, Uruk, Nippur, Lagash, Mari) delidiaron duramente ente sigo.

D'esto aprovechóse otru pueblu, el de los acadios, que'l so líder Sargón el Grande derrocó al rei sumeriu Lugalzagesi d'Umma y creó l'Imperiu Acadiu. So Sargón y los sos socesores, el poderíu acadiu estendióse inclusive hasta'l El Líbanu, amás d'entamar espediciones militares na Anatolia, y llevar la guerra contra Elam, al sureste de Mesopotamia. L'oxetivu supremu de Sargón y los sos socesores foi apoderar la totalidá de les rutes comerciales que travesaben la rexón. Sicasí, la hexemonía acadia yera inestable porque los sumerios caltuvieron mientres enforma tiempu'l so arguyu racial, y múltiples vegaes remontáronse. La constante tensión minó les bases del Imperiu Acadiu, y unos dos sieglos dempués de Sargón, la presión de los gutis, bárbaros de los Montes Zagros, terminó col Imperiu.

Sobrevieno una dómina de caos a la que punxo fin provisoriamente el rei Urnammu, fundador de la III Dinastía de Ur. So Urnammu y los sos socesores hubo una nueva edá d'oru, marcada por grandes construcciones y prosperidá comercial. Pero Ur decayó y foi dafechu afarada polos amorreos. Unu de los caudiellos amorreos, Sumuabum, apoderar de Babilonia, y unu de los sos socesores, Hamurabi, consiguió ablayar a tolos sos rivales, y crear un nuevu gran imperiu mesopotámicu. Pero a la muerte de Hamurabi, l'Imperiu Babilónicu empezó a aparrar. En 1595 e.C. , Babilonia foi conquistada por Mursili I, rei del Imperiu Hitita, y como ésti nun pudo caltener el so poderíu nuna rexón tan alloñada a los sos propios dominios, apurrió la ciudá a los kasitas. Empezó asina pa Mesopotamia una dómina de cayente que duró aproximao mediu mileniu, y nel cual el focu de poder mover escontra l'oeste, escontra les nueves potencies de Mitani, l'Imperiu Hitita y l'Imperiu exipciu.

Mitanni y l'Imperiu Hitita editar

Coles mesmes que tornaba Mesopotamia, crecía'l poder de les potencies occidentales. Pa complicar más les coses, la irrupción de numberosos pueblos nómades ayudó a crear nuevos imperios y reinos. Al occidente, n'Anatolia (actual Turquía) surdió'l Imperiu Hitita). En Siria un pueblu conocíu como los mitani, fundaron el reinu de Mitanni. Otru pueblu, los hicsos, siguieron les sos correríes más allá de Canaán ya ingresaron al Valle del Nilu. Hasta esi entós Exiptu tuviera tenues rellaciones comerciales colos puertos feniciossobremanera con Biblos y Sidón, pero dempués de la invasión de los hicsos, esperimentó una reaición nacionalista que la llevó a invadir de llenu a Palestina y Siria, entando asina nel tema políticu internacional. De cuenta que estos trés potencies (Hatti, Mitanni y Exiptu) van trabar en llargues guerres a lo llargo del segundu mileniu antes de Cristu.

Hatti tuvo una dómina de rellumanza ente los sieglos XVII y XVI e.C. , pero dempués del fallecimientu de Telepinu viose clisada pol ascensu de Mitanni. Pero Mitanni, de la mesma, tuvo de delidiar colos exipcios. Nuna serie de guerres, el poderíu de Mitanni decayó, lo que foi aprovecháu por un nuevu y enérxicu monarca hitita, Suppiluliuma I, pa engrandecer al Imperiu Hitita. Polo que nel sieglu XIV e.C. fueron los exipcios y los hitites quien topetaron, agora pola hexemonía sobre los derruidos dominios de Mitanni.

Dempués de décades de guerra, más o menos atayada na Batalla de Kadesh, roblar escontra 1275 e.C. la llamada Paz Perpetua ente Exiptu y Hatti. Esta duró hasta'l final del Imperiu Hitita, que se derrumbar en 1190 e.C. , atacaos polos kaskas, metanes les convulsiones provocaes polos Pueblos del Mar, que tamién postraron a Exiptu. D'esta miente xeneróse en Palestina y Siria un nuevu vacíu de poder, que diben aprovechalo nuevos pueblos: los filisteos, los arameos, los fenicios y los hebreos.

Mentanto, Mesopotamia languidecía sol dominiu de los kasitas, y namái a la fin d'esti periodu hubo una reactivación, que llevó a la so articulación en tres reinos: Asiria, Babilonia y Elam.

Hexemonía del Imperiu Asiriu editar

Los principaos posteriores a la irrupción de los Pueblos del Mar llucharon unos contra otros, ensin qu'hubiera una hexemonía clara, hasta que los hebreos unificar sol reináu de Saúl, de David y de Salomón (sieglos XI y X edC). Pero a pesar del poderíu del reinu hebréu so Salomón, a la so muerte ésti quebróse, y nengún principáu (nin la Pentarquía filistea, nin Edom, nin Moab, nin Israel, nin Xudá, nin Tiru, nin Damascu) consiguió imponese. D'esta miente, los principaos fenicios, filisteos, hebreos, arameos y cananeos cayeron nuna debilidá mortal, que diba aprovechar a cualesquier lo suficientemente fuerte pa faelos les sos preses.

Esto asocedió cuando una serie de reis asirios (Adadninari II, Tukultininurta II, Asurbanipal II y Salmanasar III) desenvolvieron la maquinaria bélica militar asiria hasta estremos insospechados. D'esta miente, nos sieglos IX y VIII e.C. , los asirios llanzar a conquistes qu'afogaron a toos estos principaos, ya inclusive llegaron a ocupar Exiptu por un tiempu. Pero los asirios teníen demasiaos compromisos militares, porque al sur teníen de trepar con Babilonia y con Elam, ente que al norte, como reaición ante los asirios, nes veres del Llagu Van formóse'l principáu d'Urartu. Finalmente, enfastiaos del terror asirio, una coalición de tolos pueblos fronterizos bastióse sobre los asirios. Los babilonios tomaron la ciudá de Nínive, capital asiria, l'añu 612 e.C. , y escalar con tanta saña que lliteralmente la borrar del mapa.

Impúnxose entós sobre Mesopotamia l'Imperiu Caldéu. Sicasí, ésti nun duró escesivu tiempu. Los caldeos, y en particular el so rei Nabucodonosor II, gastar en guerres tratando d'apoderar l'occidente del Creciente Fértil, que ganara cierta autonomía dempués del esbarrumbe asiriu, ensin decatase de que nel este crecía amenaciar persa. En 538 e.C. , dempués de conquistes que la llevaron dende Anatolia hasta Elam, el rei persa Ciro el Grande conquistó Babilonia y destruyó al Imperiu Caldéu. Ciro impunxo asina un imperiu universal que diba dende la India hasta Grecia, el más grande que'l mundu civilizáu conociera hasta esi entós.

Imperiu persa editar

 
Espansión del Imperiu aqueménida n'Oriente Próximu nel añu 540 e.C.

En sieglos precedentes, el pandu d'Irán fuera ocupada por dos pueblos, los perses y los medos. Escontra'l sieglu VII e.C. , Media foi conquistada per Persia. En tiempos de Ciro el Grande, los perses conquistaron tol Creciente Fértil y fundaron l'Imperiu persa. Muertu Ciro en guerra contra los escites (530 e.C. ), quedaron más o menos afitaes les fronteres del Imperiu persa, cola significativa esceición d'Exiptu, incorporáu mientres el reináu del so socesor Cambises II, y el dominiu temporal de Darío I sobre Tracia. Con esto, l'Imperiu persa algamó llendes naturales que namái amenaciaben los griegos al oeste, y los pueblos de la estepa, nel Asia Central.

Si Ciro ye'l gran conquistador de los perses, Darío I ye'l so gran organizador. Esti sulevar contra Cambises II en 522 e.C. , alegando ser el llexítimu herederu de la corona, y depués d'una cruenta guerra civil, se entronizó nel so llugar. Pa evitar nueves crisis polítiques, redistribuyó l'alministración imperial, creando venti provincies o satrapíes, caúna al cargu de un sátrapa, toos ellos bien xixilaos por un serviciu d'espionaxe, los "güeyos y oyíos del rei". Punxo en marcha tamién el Camino Real, que diba dende Sardes n'Anatolia hasta Babilonia. Gobernó'l so imperiu dende cuatro capitales: Ecbatana (antigua capital persa), Susa (como rei d'Elam), Babilonia (prestixosa metrópolis comercial) y Persépolis, una ciudá fundada especialmente pal efeutu.

Los perses prauticaron la tolerancia relixoso y cultural nos sos dominios, y a les ciudaes gobernaes por templos, como Xerusalén o Alepo, diéron-y estatus semiautónomo. Los mesmos perses adoraben a Ahura Mazda, según les enseñances del so profeta Zoroastru. La descripción de los costumes y enseñances perses pueden atopase na Ciropedia, obra del historiador griegu Jenofonte. Yeren politeístes, creíen na esistencia de tres divinidad principales, un ser supremos, creador del Universu, un dios del bien, Ahura Mazda, y un dios del mal, Arimán, amás esistíen numberosos dioses de menor rangu.

So'l socesores de Darío I, l'Imperiu persa decayó amodo, hasta la so conquista por Alexandru Magnu.

Les provincies yeren gobernaes por funcionarios llamaos sátrapas. Al empar dexábase a munchos de los reinos y estaos conquistaos caltenese en forma autónoma, respetando les instrucciones y organización local, anque teníen de pagar un determináu tributu añal.

Zoroastrismu y xudaísmu editar

Nesti tiempu, unu de los fenómenos históricos más importantes ye l'ascensu de los monoteísmos, o siquier, de relixones dualistes que tendíen a liquidar los politeísmos presistentes. Esto principió mientres les guerres de los sumerios, caúna de que les sos ciudaes yera rexida por un dios, que se vieron absorbíos en grandes panteones conforme les mesmes ciudaes terminaben somorguiaes n'estensos imperios. Pero dalgunos pueblossobremanera los perses y los hebreos, esperimentaron una evolución relixosa que los llevó a concebir a los sos propios dioses non a cencielles como los más poderosos, sinón que como los únicos esistentes. La mutación definitiva producir en dambos casos cerca del sieglu VI e.C. Nos xudíos, la miedra del so antiguu dios nacional Yavé producir mientres el Cautiverio de Babilonia, ente que ente los perses asocedió un fenómenu análogu con Ahura Mazda, el dios de la lluz que yera predicáu por Zoroastru. D'esta manera surdieron les relixones del xudaísmu y el zoroastrismu. Dambes teníen de mancomún el predicar la esistencia d'un únicu dios del bien, la xusticia o la lluz, enfrentáu contra les fuercies de les tiniebles, y que dempués d'enormes sufrimientos pa los escoyíos, seríen compensaos con un final de los tiempos en que'l dios del bien vencería sobre toles fuercies del mal.

Mientres l'Imperiu persa, dambos cultos fundir con creencies relixoses y filosófiques procedentes de l'Antigua India y de l'Antigua Grecia, procesu que siguió dempués, so la dominación de los romanos, bizantinos y sasánidas. D'esto nacieron un ensame de relixones, incluyendo'l mitraísmu, el cristianismu, el gnosticismu, el maniqueísmu, el nestorianismu, el monofisismu y l'islam, qu'esperimentaríen diversa suerte posterior, y dalgunes de les cualos a la fecha siguen teniendo considerable influencia sobremanera'l planeta.

Tamién nel Imperiu Caldéu llegó al so máximu desenvuelvo l'Astroloxía, que dempués foi esportada al Imperiu romanu, y al traviés d'ésti, al Occidente actual. A tantu llegó esto, que los antiguos escritores romanos llamaben "caldeos" a los astrólogos.

El mundu helénicu nel Cercanu Oriente editar

Invasión d'Alexandru Magno y Reinos Helenísticos editar

La espansión persa contra Lidia llevó al Imperiu persa a topetar col mundu griegu, nuna serie de conflagraciones llamaes les Guerres Médiques. Dempués d'elles, Persia vivió en perpetua tensión con Grecia. L'añu 399 e.C. , una espedición de mercenarios griegos que sofitaben al pretendiente Ciro el Mozu abrióse pasu pol Imperiu persa. Anque estos griegos encabezaos por Jenofonte fracasaron nel so enfotu, enseñaron a los griegos que'l n'apariencia toupoderosu Imperiu persa podía ser ablayáu por una espedición militar bien empobinada.

L'añu 336 e.C. , el monarca Alexandru Magnu, señor d'un reinu semihelenizado llamáu Macedonia, crució'l Helesponto y entró nel Imperiu aqueménida. Al momentu de la so muerte en 323 e.C. , trece años dempués, conquistara al Imperiu persa por completu. Pero al morrer ensin otru socesor que'l débil Filipo III, los sos xenerales, llamaos los diádocos, llanzar a una guerra fraticida nos cualos los antiguos dominios perses o macedonios estazáronse definitivamente. L'Oriente Mediu quedó asina partíu en dos grandes reinos, l'Exiptu de los Tolomeos, y l'Imperiu seléucida. Estos, más delles potencies menores, son los llamaos reinos helenísticos.

Anque con base cultural y dinastíes d'orixe griegu, los reis helenísticos adoptaron rápido los usos y costumes del despotismu oriental. Con una activa política de fundación de ciudaes (Alexandría n'Exiptu, Antioquía en Siria, Ctesifonte en Mesopotamia, etcétera), promovieron los valores de la cultura griega na rexón, anque éstos nunca prendieron más allá d'una minoría ilustrada, acomodada y urbana, ente que'l gruesu del pueblu siguía calteniendo la so vieya cultura oriental. Sía comoquier, hubo un intensu intercambiu cultural ente dambos mundos. Asina, los xudíos d'Alexandría traducieron la Biblia al griegu (versión de la Septuaginta), y un par de sieglos dempués, Filón d'Alexandría trató d'entemecer la Biblia cola filosofía de Platón. Pero tamién hubo movimientos de rebelión contra lo griego. Asina, cuando Antíoco IV, rei del Imperiu seléucida, intentó instalar un ximnasiu en Xerusalén, desamarró una serie de sucesos que desaguó na rebelión de los Macabeos.

L'Imperiu seléucida y el Reinu de los Tolomeos tuvieron una difícil convivencia, con numberoses guerres. Absorbíos polos sos intereses nel Mediterraneu, los seléucidas desdexaron la so frontera oriental, y asina creció nella'l reinu de Partia, qu'acabó per suplantar los en casi tolos sos antiguos dominios. Los últimos restos seléucidas espeñicar en delles monarquíes más débiles (Macabeos, el Ponto, etcétera), que llueu fueron campera d'un conquistador más fuerte: l'Imperiu romanu, que s'impunxo de manera definitiva dempués de la victoriosa campaña que'l xeneral Pompeyu entamó l'añu 63 e.C.

Dominiu del Imperiu romanu editar

Los romanos apaecieron nel horizonte asiáticu depués de que l'últimu rei de Pérgamo mandó n'heriedu los sos dominios a éstos (133 e.C. ). A esto siguieron décades de guerres, que remataron cola invasión de Xuliu César contra Exiptu, en 47 e.C. Los romanos consiguieron asina apoderase de tola metá occidental del Oriente Mediu, non ensin antes delidiar con rivales de la talla de Mitrídates. La metá oriental quedó en manes de Partia, un reinu que con sede en Ctesifonte (cerca de l'antigua Babilonia), apoderaba Mesopotamia y Persia, y podía consideráse-y como tibiamente helenizado.

El fenómenu históricu más importante pa la posteridá, que se produció na rexón so dominiu romanu, foi'l surdimientu y crecedera del cristianismu. Los sos primeros apóstoles dirixiéronse preferentemente al mundu xudíu, pero Pablo de Tarsu camudó la so orientación pa evanxelizar a los xentiles. Esto creó un resquiebru visible mientres dellos sieglos nel cristianismu, ente les sos rexones occidentales, más helenizantes (variantes del catolicismu, donatismu, marcionismu, etcétera), y les sos rexones orientales, más judaizantes (variantes del arrianismu, nestorianismu, monofisismu, etcétera). En fecha tardida, dalgunos de les sos más destacaos teólogos veníen de Capadocia, como por casu Gregorio Nacianzeno. Otru movimientu cristianu tardíu d'importancia foi'l monaquismu, que nació col movimientu de los eremites, anacoretes y cenobites n'Exiptu (sieglu IV).

Hubo un albortáu intentu por espulsar al dominiu romanu, mientres la crisis qu'ésti encaró nel sieglu III, y que protagonizó Zenobia, una ambiciosa reina que gobernó la rica ciudá comercial de Palmira ente 268 y 273. Sicasí, Zenobia foi ganada pol emperador Aureliano, y el so conato de subvertir el dominiu romanu terminó en fracasu.

Primeramente, en 221, la decadente potencia arsácida de los partos foi derrocada pola dinastía sasánida. A diferencia de los partos, los sasánidas yeren militantes y zoroastrianos, y poro, la guerra contra Roma nun yera para ellos asuntu namái políticu, sinón tamién relixosu. Sicasí, a pesar de dellos ésitos, el más sonáu de los cualos foi la so victoria na Batalla de Edesa (260), polo xeneral la potencia sasánida foi incapaz d'espulsar a los romanos del Oriente Mediu. Aparte del zoroastrismu, nel Imperiu sasánida florió un intentu de fundir a ésti col cristianismu, predicada por Manes, razón pola cual conocer como maniqueísmu.

Los sasánidas y los bizantinos editar

L'añu 395, l'Imperiu romanu viose estremáu definitivamente en dos. La seición occidental cayó en 476, ente que la seición oriental sobrevivió como Imperiu bizantín. Na práutica, mientres los dos sieglos posteriores a esta división, l'Oriente Mediu controláu pol Imperiu romanu d'Oriente nun sufrió grandes cambeos sociales, o siquier, éstos nun algamar la intensidá del sieglu VII, dempués de la conquista islámica. Sicasí, dellos emperadores bizantinos, con mires a la centralización absoluta del so poder, escorrieron a aquellos credos que se contraponían a la relixón oficial. D'esta miente, les rexones del Oriente Mediu adoptaron, en cuenta de la relixón cristiana ortodoxa, la variante cristiana llamada Monofisismu, en parte como una bandera de rebelión contra'l poder de Constantinopla. A la llarga, esta división ente ortodoxa y monofisismu costaría-y al Imperiu bizantín el dominiu de toles sos provincies orientales, cuando dempués de la invasión árabe, los monofisistas prefieran convertise en masa al islam, en cuenta de tornar a la ortodoxa cristiana.

Mientres esti periodu, l'Imperiu sasánida siguió controlando Persia y Mesopotamia, dende la ciudá de Ctesifonte, y siguió calteniendo la so política de fiel militancia zoroastriana, un pocu en respuesta a la militancia cristiana del so rival, l'Imperiu bizantín. Nel sieglu V, la recuperación del Imperiu romanu d'Oriente punxo n'apiertos a los sasánidas, pero nel VI, les aventures militares del emperador romanu Justiniano obligaron a los bizantinos a bazcuyar ente una incómoda paz con Persia (inclusive pagando tributu), y guerres descomanadamente esgastadores. A la muerte de Justiniano, y debíu en parte a los sos escesos militares, l'Imperiu romanu d'Oriente entró en decadencia, y el so emperador Heraclio viose enredáu nuna guerra descomanadamente destructora contra Cosroes el Grande, el más poderosu monarca sasánida. A la llarga, esta guerra (entamos del sieglu VII) folió a dambos rivales, debilitándolos frente a un tercer enemigu que nengún de los dos había consideráu: l'islam.

L'islam editar

Orixe y espansión del islam editar

A pesar del so aridez, la península arábiga fuera dende antaño sede de delles cultures y reinos, nacíos alredor de les rutes comerciales, y bien particular del monopoliu mundial del inciensu, bien que namái se producía en Yeme y Etiopía; famosu ye'l Reinu de Saba, controláu dende la ciudá de Marib, no qu'anguaño ye Yeme, anque tamién fueron importantes, na llende ente'l desiertu y el Fértil Creciente, les ciudaes de Petra y Palmira. Escontra'l sieglu VI, el predominiu del Yeme sobre'l Heyaz (la rexón central de Arabia, conteniendo la importante ciudá relixosa de La Meca) viose quebráu, y los príncipes nómades tornaron a una semiindependencia.

Nesti ambiente empecipió la so prédica Mahoma, hacia l'añu 610, de la qu'empezó a revela-y -y el Corán; la so relixón pasó a ser llamada'l islam (esto ye, "sumisión", nesti casu a la Voluntá de Dios). Viéndose obligáu a abellugase na ciudá de Medina en 622 (eventu llamáu la "Héjira", y que marca l'empiezu del calendariu musulmán), conquistó más tarde La Meca. A la so muerte en 632 instauróse'l califatu. Los sos socesores Abu Bakr, Omar, Otmán y Alí unificaron Arabia y llevaron les sos tropes contra los imperios bizantín y sasánida. El segundu esbarrumbar por completu en 651, ente que'l primeru perdió toa Siria, Palestina y Exiptu, de manera definitiva, de la que la so población, mayoritariamente monofisista, convertir al islam.

Nel añu 661, dempués d'una cruenta guerra civil, el califa Alí foi depuestu y asesináu, ya instalóse Moawia, primer califa del Califatu Omeya (661-750); el signu visible d'esti cambéu foi'l desplazamientu de la capital, dende La Meca a Damascu. So los omeyes, los antiguos conquistadores árabes tresformar n'alministradores d'un vastu imperiu que diba dende España a la India. Los antiguos campamentos militares árabes d'ocupación nos territorios sometíos, tresformar en verdaderes ciudaes, y la población llocal foi reclutada pa l'alministración del Estáu. Polo xeneral hubo tolerancia relixosa escontra los "Pueblos del Llibru" (cristianos, xudíos y zoroastrianos), por mandatu del Corán, anque sometíos éstos al pagu d'un impuestu suplementariu, lo qu'esplica la falta d'entusiasmu de los califes en convertir a los sos fieles, yá que cada infiel convertíu al islamismu representaba un ingresu menos nes arques fiscales.

Primeramente, los musulmanes manifestaron una violenta actitú contra la cultura griega que predominara mientres unos diez sieglos, dende la dómina d'Alexandru Magnu a la de Heraclio, llegando'l califa Omar hasta la quema final de la Biblioteca d'Alexandría. Pero adulces, los eruditos musulmanes fueron redescubriendo'l legáu cultural griegu, rescatar, y esto sirviólos como poderosu impulsu pal desenvolvimientu de les ciencies y les artes.

Apoxéu del Califatu Abasida editar

A entamos del sieglu VIII, produciéronse fuertes rebeliones contra'l poderíu omeya. Una d'éstes, potenciada nel Jorazán, tuvo ésitu, y en 750 los omeyes fueron derrocaos por Abul Abbas, quien dio orixe asina a la dinastía y califatu de los abasidas. Los abasidas arrenunciaron a la vieya empresa omeya d'espandir les llendes del islam pola fuercia de les armes, y el signu visible d'esto foi treslladar la capital dende Damascu, cerca de la frontera bizantina, hasta Bagdag, ciudá fundada polos mesmos abasidas nes cercaníes de Ctesifonte (y por tanto, cerca de les ruines de Babilonia), qu'apurría una llocalización más central pa rexir los sos dominios. Dende Bagdag, y per cerca de mediu sieglu, el mundu abasida algamó'l so apoxéu.

Mientres el Califatu Abasida produciéronse dellos cambeos sociales. El vieyu orde social omeya de les tribus árabes gobernando dende cantones militares camudó escontra una autocracia absoluta, onde'l Califa pasó a ser la "solombra de Dios sobre la Tierra". L'elementu árabe perdió importancia, ya inclusive la mesma península arábiga, dende la que s'aniciaron les conquistes del imperiu musulmán, perdió importancia y recayó adulces nuna fragmentación tribal sobre'l cual el poderíu abasida enxamás pudo imponese. Per otra parte, esperimentaron un gran desenvolvimientu les ciencies, la teoloxía y la filosofía, arriqueciendo'l legáu cultural griegu con apurras propios. Apináronse tamién les tensiones sociales ente los elementos más conservadores, y aquellos prindaos del nuevu racionalismu y favorecíos pol nuevu réxime

Dempués de la muerte del califa Harún al-Rashid, en 809, el Califatu Abasida somorguiar en guerra civil, apinada pol problema de los mutazilíes, escuela teolóxica que defendía la so propia interpretación del Corán. D'equí p'arriba, anque hubo califes fuertes y enérxicos, nengún pudo gobernar tranquil, y les rebeliones fixéronse familiares. Dalgunes d'elles tuvieron ésitu, y el mundu islámicu estazóse. Surdieron asina potencies islámiques independientes: el Califatu de Córdoba, el Califatu Fatimita, etcétera. Anque'l golpe de gracia contra'l Califatu Abasida apurrir los mongoles cuando conquistaron Bagdag en 1258 y depunxeron al últimu califa de la dinastía, lo cierto ye que'l califatu yera yá cadabre faía enforma tiempu.

Turcos, cruciaos y mongoles editar

Aprovechando la debilidá del Califatu Abasida, a partir del sieglu XI apaecieron numberosos invasores. Dende la estepa surdieron primero los turcos, y dempués d'éstos, los mongoles. Dende'l mar Mediterraneu, pela so parte, apaecieron los bizantinos, y de siguío los cruzaos. La figura del califa foi recluyida nel so palaciu de Bagdag, y tomó importancia como verdadera cabeza de gobiernu'l visir. Nel sieglu XI, una tribu de turcos, los selyúcides, apoderar del gobiernu, anque caltuvieron al califa, ya inauguraron la ficción xurídica de gobernar nel so nome (anque esto yera, poques gracies, namái nominal).

Los selyúcides detuvieron les meyores bizantines na Batalla de Mazinkert (1071), espulsaron a los bizantinos de regresu a Anatolia, y depués conquistaron Palestina (1078). Los cristianos d'Europa considerar una falta, y en represalia, llanzaron el movimientu de les Cruzaes contra Tierra Santa. La Primer Cruzada (1097-1099) creó reinos francos en Palestina, que caltuviéronse más o menos por un sieglu, hasta que'l fracasu de la Tercer Cruzada (1192) punxo diches tierres so dominiu d'un nuevu contrincante, el sultán Saladín, quien gobernó la rexón dende la so base d'operaciones n'Exiptu (primeramente, Saladino derrocara a los fatimitas d'El Cairu).

A entamos del sieglu XIII, siguiendo los pasos de los invasores turcos, llegaron los mongoles. Encabezaos por Genghis Khan, conquistaron Persia. Unu de los sos socesores, Hulagu, conquistó Bagdag en 1258 y asesinó al últimu califa abasida, anque pocu dempués la so meyora foi deteníu pol Sultanatu d'Exiptu. La marea conquistadora mongol se retrajosobremanera porque contemporáneamente Kublai Khan camudó'l centru de gravedá mongol de la estepa a China, y poro, los dominios mongoles se disgregaron. Quedaron, sicasí, mongoles en Persia (Ilkanato) y en Transoxiana (la horda de Chagatai). L'Oriente Mediu quedó convertíu entós nun rosariu de señoríos y reinos distintos, y poro, tresformóse en campu de batalla de distintos contendentes ente los sieglos XIII y XVI. El más célebre d'estos guerreros foi Tamerlán (Timur Lenk), qu'a finales del sieglu XIV creó un imperiu que diba dende Anatolia hasta China, anque ésti eslleióse dempués de la so muerte, quedando tan solo un apartaz timúrida en Samarcanda, de curtia vida posterior.

Una de les tribus turques que quedaron varaes mientres toes estes invasiones, la de los otomanos, instalar n'Anatolia. Con una esistencia escura mientres un periodu, a partir del sieglu XIV empecipió una serie de conquistes que la llevaron a crease un imperiu qu'en 1520, fecha del advenimiento del sultán Solimán el Magníficu, diba dende la contorna de Viena n'Europa, hasta Mesopotamia y Exiptu. Namái'l surdimientu del contemporaneu Imperiu safávida pudo contener la so meyora polos contrafuertes montascosos de Persia.

Otomanos y safávidas editar

Guerra ente los otomanos y los safávidas editar

A diferencia d'otres tribus turques, qu'intentaron faese fuertes nel Oriente Mediu, los otomanos tendieron pola situación xeopolítica imperante a conquistar los principaos y Estaos socesores del Imperiu bizantín, mancáu de muerte tres el saquéu de Constantinopla pola Cuarta Cruzada en 1204, y sele restablecíu polos Paleólogos en 1261. Asina, cuando en 1453 el Sultán Mohamed II conquistó Constantinopla, l'Imperiu otomanu yera en verdá una reproducción, en términos xeopolíticos, del antiguu Imperiu bizantín, y poro, el so control políticu sobre l'Oriente Mediu yera mínimu. A finales del sieglu XV, el caos imperante nel Oriente Mediu foi aprovecháu por un guerreru chiíta persa, Ismail Safaví, pa empecipiar una serie de guerres. Ganó primero a los últimos restos del poderíu timúrida nel Asia Central, y dempués intentó batese contra l'Imperiu otomanu. En respuesta, el sultán Selim II llanzar a una campaña militar contra Persia na que detuvo la meyora safávida, y de camín conquistó Exiptu (1517), pero nun pudo ablayar al Imperiu safávida. Dambos inauguraron entós una tirante convivencia política, que marcaría l'equilibriu internacional na rexón mientres dos sieglos completos.

La situación política de la dómina tien enormes semeyances cola tensión qu'esistió ente l'Imperiu romanu y el so socesor l'Imperiu bizantín, y el so rival l'Imperiu sasánida, ente los sieglos III y VII. En dambos casos, dos potencies con base en Persia y Anatolia respeutivamente, apostábense'l control de Mesopotamia. En dambos casos esistíen tensiones raciales (los safávidas yeren d'orixe persa, y los otomanos yeren d'orixe turcu) y relixoses (los otomanos yeren suníes y los safávidas yeren chiítas). Y en dambos casos los otomanos y los safávidas teníen más d'una frontera militar nel puntu opuestu de la llinia fronteriza ente dambos, una y bones los otomanos teníen de trepar coles potencies cristianes d'Europa, y los safávidas colos invasores uzbecos del Asia Central. Pela so parte, la irrupción de los safávidas dixebró por completu a les tribus turques, dexando a los otomanos al oeste y a los turcomanos en Transoxiana.

Internamente, los otomanos yeren una potencia por demás entamada, creando pa ello la institución de la Casa d'Esclavos, que s'encargaba de l'alministración, y eficientísimos cuerpos militares compuestos polos "yenizeri" (jenízaros) y los sipahis. Inclusive'l visir otomanu nun yera más qu'un esclavu del sultán, y ésti podía inclusive mandar matalo ensin contemplaciones. Ente los safávidas, sicasí, éstos siguieron siendo mientres enforma tiempu una horda seminómada, hasta qu'en tiempos d'Abbas I el Grande (1587-1629), consolidó en parte un estáu centralizáu.

La más dilatada consecuencia d'esti orde políticu internacional, ye que'l chiísmu, antaño una secta minoritaria del islam, enraigonóse fondamente en Persia y pasó a formar parte del so sentimientu nacional, daqué que sigue presente n'Irán hasta'l día de güei, ente qu'en casi tol restu del mundu musulmán, la forma mayoritaria de los sunitas siguió prevaleciendo.

Decadencia d'otomanos y safávidas editar

Nel sieglu XVII, y de manera paralela, tantu l'Imperiu otomanu como l'Imperiu Safávida entraron en decadencia. Nel campu safávida, la muerte d'Abbas el Grande (1629) marcó l'entamu d'una decadencia en qu'aumentaron los desordes internos, y los perses fueron acosaos pol otomanu Amurates IV, polos uzbecos nel Jorazán, y nel sur pol imán d'Omán, quien espulsara primeramente a los portugueses de Mascate. Nel campu otomano, les intrigues palaciegues absorbieron al Imperiu dende la muerte de Solimán el Magníficu en 1566, y anque hubo una cierta recuperación cuando'l cargu de visir cayó en manes de la Casa de Koprulu, el fracasu de los otomanos nun nuevu asediu contra Viena en 1683 marcó l'entamu d'un cayente práuticamente imparable. Ente 1722 y 1726, el caudiellu Nadir Sha tomó'l Jorazán, y dempués de delles campañes, en 1736 derrocó finalmente al últimu monarca safávida y apoderóse de Persia, refugando de camín les invasiones de los afganistanos, de los otomanos, y de un nuevu enemigu, los rusos, que nel intertanto arrobinárense pol Asia Central y amenaciaben a los principaos turcu y mongol que sobrevivíen na rexón. Nadir Sha proyeutaba occidentalizar a Persia, pero'l so asesinatu en 1747 torgó esti proyeutu.

A finales del sieglu XVIII, l'Imperiu persa taba casi por completu postráu, ente que l'Imperiu otomanu siguía calteniéndose de pies, pero casi ensin vitalidá. Poro, surdieron nuevos poderes na rexón. El más importante foi'l de los wahabitas, una secta fundamentalista que surdió en Arabia, y que n'alianza cola Casa de Saúd empezó a llevar a la península arábiga a una independencia cada vez mayor respectu del Imperiu otomanu.

El Cercanu Oriente ingresa a la política occidental editar

Espansión de los imperios europeos editar

En 1798, Napoleón Bonaparte lideró una espedición militar contra Exiptu, que magar fracasó en conquistalo, marcó un cambéu na marea, yá que a partir d'entós, los intereses europeos se focalizaron cada vez más nel Oriente Mediu. Nel tiempu pasáu dende la espansión del Imperiu otomanu, Europa fortaleciérase y pasara d'una actitú defensiva a, gracies a la Revolución industrial, un emburrie imperialista que llevara a potencies como Holanda, Inglaterra y Francia a tener intereses n'India, China, Malasia o Indonesia, y poro, a buscar nel debilitamientu del Imperiu otomanu una oportunidá p'apoderase de la rexón y encurtiar asina los tiempos de viaxe. Daqué dempués, l'Imperiu otomanu sufrió la primer rebelión nacionalista a gran escala, per parte de los griegos, que terminó cola independencia de Grecia en 1823. En 1839, esti procesu de descomposición prosiguió cola independencia d'Exiptu, gracies a la rebelión de Mehmed Alí. A partir d'entós, l'Imperiu otomanu pasó a ser el "home enfermu d'Europa", y si salvar d'una invasión imperialista europea a gran escala, foi namái porque Inglaterra y Francia teníen interés en sostenelo como tapón pa evitar que Rusia apoderar de los Balcanes y ganara accesu direutu al mar Mediterraneu.

En 1869, esti procesu d'invasión occidental viose aceleráu cola apertura de la Canal de Suez, que dotó a Exiptu d'un incalculable valor estratéxicu na política mundial. Daqué más tarde, aprovechando la debilidá monetaria del bajá d'Exiptu, el Primer Ministru británicu Benjamin Disraeli, a nome de la Reina Victoria, mercó les aiciones de la Canal de Suez. Agora los europeos yá non yá utilizaben al Oriente Mediu como una seición del tableru políticu internacional, sinón qu'interveníen direutamente nél.

D'esta manera, el mundu occidental tresformar mientres el sieglu XIX nun referente ineludible pal Oriente Mediu, xenerando numberoses perspectives desemeyaes sobre l'actitú que tendríen d'adoptar ante'l "problema européu". Una d'elles yera tratar de sofitar al Imperiu otomanu pa revitalizalo, como la mayor potencia musulmana que siguía siendo, n'ares d'unificar a tolos dominios musulmanes dende l'Atlánticu hasta Indonesia (panislamismu); la idea del Califatu, que l'Imperiu otomanu revitalizara, xugó nesto un importante rol ideolóxicu. Mientres la dómina, l'Imperiu otomanu recibió diverses llamaes d'auxiliu de musulmanes de les más diverses rexones, incluyendo Indonesia y los principaos musulmanes d'Asia Central, pa lluchar contra los rusos o contra les potencies d'Europa Occidental, ensin que de xacíu l'Imperiu otomanu tuviera la capacidá de responder a tales solicitúes desesperaes. L'otru camín que buscaron los musulmanes, foi trescalase amodo de la idea del nacionalismu, preparando asina'l terrén pa la creación de los futuros Estaos que van integrar l'Oriente Mediu a partir del sieglu XX.

Nel postreru terciu del sieglu XIX, l'Imperiu otomanu entró definitivamente en crisis, perdiendo en 1878 casi tolos sos dominios balcánicos. Hubo en consecuencia serios enfrentamientos ente grupos intelectuales y militares gustantes a la occidentalización, y los conservadores grupos de poder tradicional, incluyendo nesti postreru a los mesmos sultanes (y al empar califes). Un intentu de dotar al Imperiu otomanu d'una constitución a la europea fracasó en 1876, y un golpe d'estáu preparáu polos "Mozos Turcos" sufrió'l mesmu destín en 1909. En 1914, al españar la Primer Guerra Mundial, l'Imperiu otomanu viose abasnáu a ella del llau de la Triple Alianza (los imperios centrales: Alemaña, Austria ya Italia), y con esto quedó selláu en definitiva el so destín.

El réxime de los mandatos editar

La Primer Guerra Mundial foi una oportunidá d'oru pa les potencies europees, qu'intentaron con ésitu aprovechase de la debilidá del Imperiu otomanu pa imponer el so propiu dominiu imperial en tales rexones. Nel intertanto, a finales del sieglu XIX, los europeos inventaren el motor de combustión interna, y collo atoparon un nuevu usu al petroleu, polo que pa éstes el control d'aquelles rexones tresformar nun oxetivu xeopolíticu de primer llinia. Mientres la mentada Primer Guerra Mundial tuvo importancia destacada'l guerrilleru Lawrence d'Arabia, que lluchó contra los turcos pola causa de la independencia de los pueblos sometíos al so dominiu, xuniendo pa ello fuercies con Sherif Hussein ibn Ali, dirixente de La Meca que lideró la revuelta musulmana contra los otomanos, so la promesa de Lawrence de llograr una puesta independencia. Pero de callao, Inglaterra y Francia roblaron el Tratáu Sykes-Picot, que creaba dos esferes d'influencia, pa caúna d'estes naciones, y qu'implicaben el partise los dominios otomanos.

Los trataos que punxeron fin a la Primer Guerra Mundial, significaron tamién la desintegración final del Imperiu otomanu. El Califa otomanu foi formalmente depuestu en 1923, y lo que restaba del dominiu otomanu pasó a ser la moderna República de Turquía, sol lideralgu d'Atatürk. So'l so mandu impúnxose una drástica occidentalización y secularización, qu'incluyó non yá afaer la ciencia, téunica o forma de gobiernu occidental, sinón inclusive la vistimienta y los calteres de la escritura.

Pela so parte había otros trés grandes focos políticos na rexón. Exiptu aseguró la so independencia de derechu, constituyéndose como una monarquía en 1922. Na península arábiga, pela so parte, la Casa de Saúd consiguió la unificación de casi tolos territorios (salvu por dellos emiratos periféricos que sobreviven hasta'l sieglu XXI), y en 1932 pasó a formase oficialmente Arabia Saudita, desenvolviendo una política amistosa escontra los intereses petroleros occidentalessobremanera con ARAMCO. Persia, pela so parte, siguió nun réxime de semidependencia respectu de los capitales occidentales, teniendo una fuerte inxerencia nos sos asuntos internos, l'Anglu-Iranian Oil Company.

Les potencies occidentales que queríen imponese nel restu del Oriente Mediu, viéronse enfrentaos entós al nacionalismu arábigo, y por tanto, arrenunciaron al imperialismu abiertu. La solución qu'atoparon foi amparase na apocayá creada Sociedá de Naciones (1919), que confirió a Inglaterra y Francia el control de la rexón, so la forma de mandatus, col argumentu de que dichos dominios, enantes otomanos, entá nun taben llistos p'asumir con responsabilidá'l so pasu escontra la independencia. Anque jurídicamente estos territorios fueren mandatos, na práutica implicaba concede-y a Inglaterra y Francia el protectoráu de diches rexones. Siria quedó so mandatu francés. Iraq, pela so parte, quedó so mandatu inglés. Conceder a Inglaterra tamién el mandatu sobre Palestina, pero llueu la rexón al este del ríu Xordán biforcóse, creándose asina Trexordania. Tantu en Xordania como n'Iraq creáronse dos tales monarquíes, al cargu de dos fíos de Hussein, buscando aquietarle por que nun promoviera nueves rebeliones contra los británicos y los franceses, según haber promovíu contra los otomanos mientres la Primer Guerra Mundial.

Na dómina empezó tamién la cuestión xudía. En 1917, el movimientu sionista consiguiera d'Inglaterra la Declaración Balfour, que buscaba crear un llar xudíu en Palestina, como tierra ancestral del Reinu de Salomón. Empezó asina la migración lenta, pero sostenida, de xudíos del este d'Europa a Palestina, quien s'instalaron como colonos nos kibbutz. La resultancia sería una medría na tensión ente xudíos y palestinos, y la xénesis d'un problema xeopolíticu internacional que pondría delles vegaes en fierros al mundu enteru.

Independencia política editar

Dempués de la Segunda Guerra Mundial (1939-1945) fíxose políticamente insostenible el réxime de los mandatos, y por tanto, decidió finalmente concedese la independencia plena a los territorios alministraos so esti sistema. Sicasí, por cuenta de la importancia del Oriente Mediu, agora como principal centru de producción de petroleu nel mundu, los dos nueves grandes superpotencies (Estaos Xuníos y la Xunión Soviética) nun podíen dase'l luxu de prescindir d'estes. L'Oriente Mediu ingresa asina al esquema propiu de la Guerra Fría. Sicasí, non siempres les naciones de la rexón van ser dondes marionetes en manes de les superpotencies, yá que al tener la posibilidá de cerrar la llave del crudu, adquirieron un enorme poder de negociación. Esto quedó n'evidencia particularmente mientres el gobiernu de Gamal Abdel Nasser n'Exiptu. Este derrocó a la monarquía en 1952, y anque sofitáu primeramente per Estaos Xuníos, alloñóse cuando defendiósobremanera mientres la Conferencia de Yakarta (1955), que les naciones del Tercer Mundu teníen de siguir el so propiu camín. Nasser ayenóse la bona voluntá d'Estaos Xuníos y Europa, lo qu'inclusive-y costar un intentó d'invasión per parte d'Inglaterra y Francia en 1956, en respuesta a la so midida de nacionalizar la Canal de Suez, en manes britániques dende 1875. Nasser foi sofitáu fuertemente pola Xunión Soviética, y la represa d'Asuán foi construyida en bona midida gracies al apurra de capitales procedentes de la esfera comunista.

El más grave problema que tuvo d'enfrentar l'Oriente Mediu, foi'l surdimientu del Estáu d'Israel. En 1948 expiró el mandatu británicu sobre Palestina, y los xudíos pasaron a tomar el control del nuevu Estáu independiente. Xerusalén quedó estremada en dos árees, una so control xudíu y otra so control musulmán, solución que naturalmente disgustó a dambes partes, por cuanto esta ciudá ye sagrada pa dambes confesiones relixoses. Los musulmanes preparar pa la guerra ya intentaron barrer a Israel del mapa en 1949, pero fracasaron nel so enfotu. En 1956, Israel consiguió asitiar un pocu más la so posición, al ponese del llau anglofrancés contra Exiptu mientres la Guerra del Sinaí. Sicasí, les mayores ventayes llograr en 1967, cola Guerra de los Seis Díes. Gracies a ésta, Israel ganó'l control completu de Xerusalén, arrampuñándo-y la metá musulmana a Xordania, y apoderándose de los altos del Golán, hasta entós en manes de Siria; conquistaron tamién tol Sinaí a Exiptu, hasta la vera oriental de la Canal de Suez, anque estos últimos territorios fueron restituyíos en 1975.

En paralelu, tien de señalase que non toles aspiraciones nacionalistes fueron conformaes, sinón aquelles que yeren más convenientes pa los intereses occidentales. Asina, la población de palestinos foi limpiamente somorguiada sol poder d'Israel. Los palestinos, esforciaos nel so enfotu por aportar a nacionales del so propiu Estáu, atoparon la so vía d'escape nel terrorismu, desenvueltu pola Organización pa la Lliberación de Palestina y otros grupos terroristes más o menos radicales. El camín de les negociaciones ente israelines y palestinos siguiría siendo bastante zigzagueante, en parte pola resistencia a llegar a un alcuerdu per parte de los radicales instalaos en dambos llaos del conflictu. Otra reivindicación nacionalista que nun foi atendida, ye la de los curdos, quien se remontaron contra los otomanos mientres la Primer Guerra Mundial, pero qu'una vegada acabada ésta, quedaron tremaos ente les fronteres de Turquía, Siria ya Iraq. En dómines posteriores, les reivindicaciones nacionalistes de los curdos pa crear un Estáu nacional en Curdistán fueron duramente combatíes por Sadam Husein, l'antiguu dictador d'Iraq.

Otru país que desenvolvió una fuerte veta nacionalista, en duru enfrentamientu con Occidente, foi Irán. El Primer Ministru Mossadeqh trató de desafiase de los intereses occidentales, buscando la nacionalización de l'Anglu Iranian Oil Company, pero foi violentamente derrocáu por un golpe d'estáu promovíu por Shah Reza Pahlevi, quien instauró un réxime prooccidental en 1952. La reaición nacionalista vieno agora de parte del sector chiíta más radical, qu'empuestu pol ayatolá Rumolah Jomeini, derrocó al Shah, obligar a exiliase, y asumió'l poder so la forma d'una teocracia fundamentalista, y duramente antioccidental. En respuesta, Estaos Xuníos financió a Sadam Husein por que llibrara, ente 1980 y 1988, una guerra contra Irán. La llamada Guerra Irán-Iraq terminó finalmente ensin alteriar sensiblemente l'equilibriu de la rexón.

El surdimientu de la figura del Ayatola Jomeini ye parte del llamáu resurdimientu islámicu que vivió la rexón na década de 1970. En 1973, les potencies árabes, particularmente Exiptu y Siria, viéronse embarcaes nuna nueva guerra contra Israel. Pa torgar el sofitu d'Occidente a Israel, les naciones árabes arrexuntaes na Organización de Países Esportadores de Petroleu (OPEP) partiéronse cuotes d'esportación de crudu, menguaron la producción d'ésti, y xeneraron la llamada crisis enerxética, que desamarró una crisis económica. Anque en delantre la OPEP terminaría entendiéndose a medies con Occidente, la idea del resurdimientu islámicu había quedáu llanzada. L'islam volvióse tamién bandera de llucha por reivindicaciones socialessobremanera en rexímenes petroleros nos cualos la riqueza taba por demás concentrada nes grandes families, alredor de grandes bolsones de miseria. A la vuelta de delles décades, esto non yá aguiyó'l desenvolvimientu del chiísmu militante n'Irán, sinón tamién del terrorismu fundamentalista, como por casu el movimientu talibán d'Afganistán, o la organización terrorista Al Qaeda.

El derrumbe de la Xunión Soviética en 1990 dexó tamién a Estaos Xuníos una mayor inxerencia nos asuntos de la rexón, ensin contrapesos visibles. Asina, en 1991 lideró una coalición de naciones orquestada al traviés de la Organización de les Naciones Xuníes, pa llevar la guerra contra Sadam Husein, que nel añu anterior invadiera al so pequeñu vecín, l'Emiratu de Kuwait. Hussein viose obligáu a retirase de Kuwait, y el so réxime foi sometíu a fuertes restricciones. Sicasí, esto nun bastó, y en 2003, el presidente George W. Bush promovió una invasión en toa regla, a sida de que Iraq tenía armes de destrucción masiva (informes que dempués se revelaron falsos), qu'acabó col derrocamientu, captura, juzgamiento y execución de Hussein.

A la fecha, poro, l'Oriente Mediu ye mayoritariamente islámicu, con naciones independientes qu'en munchos casos presenten una estructura política descomanadamente simplificada, siendo gobernaes como monarquíes más o menos absolutes que llogren los sos recursos de la esplotación del petroleu, y con grandes desigualdaes sociales. En delles d'eses naciones produciéronse procesos de secularización, como por casu en Turquía, o bien éstos son imperfectos y presenten enormes resistencies, como por casu n'Exiptu, ente que n'otros haise asitiáu'l islamismu más radical, como por casu n'Irán. Metanes esti complicáu ruempecabeces xeopolíticu, ye descomanadamente difícil avizorar qué va asoceder en delantre na rexón.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar