Historia de Malasia

Malasia ye un país del Sureste Asiáticu que la so historia tuvo fuertemente determinada pola so posición xeográfica estratéxica que lo convirtió nun puntu de converxencia d'influencies comerciales ya internacionales. Pel oeste la India hindú, el mediu oriente islámicu y la Europa cristiana, ente que China y Xapón pol nordés fueron importantes influencies que llegaron de la mano de les rutes comerciales que travesaben la rexón. La historia malaya alcuéntrase tamién enxareyada cola de los sos vecinos, Indonesia, Singapur, Filipines, Brunéi y Tailandia. Estes inflúis productu del comerciu y de cultures exóxenes apurrieron una gran riqueza y diversidá a Malasia, anque tamién fueron vectores de dominación y colonialismu.

La historia de Malasia ta marcada por socesives folada d'influencia forana, siguíes pola independencia de los poderes coloniales que llogra a mediaos del sieglu XX. Les cultures hindú y budista importaes dende la India apoderaron la historia temprana de Malasia. Estes cultures algamaron el so cumal na civilización Srivijaya de Sumatra, que la so influencia estender por toa Sumatra, Xava, y la península malaya y gran parte de Borneo ente los sieglos VII al XIV.

Magar los musulmanes pasaron per Malasia, yá nel sieglu X, nun foi hasta los sieglos XIV y XV que l'Islam asítiase na península malaya. L'adopción del Islam escontra'l sieglu XV reflexar nel aumentu del númberu de sultanatos, el más importante de los cualos foi'l Sultanatu de Malacca. La cultura islámica non yá tuvo una fonda influencia nel pueblu malayu, sinón que tamién foi influyida por él.

La llegada de los europeos editar

Los portugueses fueron la primer potencia colonial que s'estableció en Malasia en 1511, depués siguir los holandeses. Sicasí, fueron los británicos quien, empezando por aciu l'establecimientu de bases en Jesselton, Kuching, Penang y Singapur, finalmente establecieron la so hexemonía del territoriu actual de Malasia. El tratáu anglu-holandés de 1824 definió les fronteres ente la Malasia británica y les Indies Orientales Neerlandeses (que depués va ser Indonesia).

Una cuarta fase na influencia estranxera foi la inmigración de trabayadores chinos ya indios p'alimentar les necesidaes de la economía colonial establecida polos británicu na península malaya y en Borneo.[1]

La primer posesión británica foi establecida pola Compañía Británica de les Indies Orientales el 11 d'agostu de 1786 na islla llamada Príncipe de Gales (Penang) vencida por sultán de Kedah que depués la quixo recuperar ensin ésitu (1790). En 1795 los británicos ocuparon la posesión holandesa de Malaca. En xunu de 1801 foise añadíu un territoriu continental frente a la islla llamáu "Provincia de Wellesley" la posesión de la que-yos foi confirmada pol sultán en payares de 1802, y en 1805 la islla y la provincia fueron alzaos en Presidencia de la Compañía Británica de les Indies Orientales (col nome de Presidencia de la Isla del Príncipe de Gales) qu'esistió hasta 1830 cuando la presidencia foi incorporada a la de Bengala. En 1818 los británicos reintegraron Malaca a los holandeses. El 6 de febreru de 1819 los británicos apoderar de la islla de Singapur (formalmente vencida pol sultán de Johore el 3 d'agostu de 1824). Pol tratáu anglu-holandés de 1824 Gran Bretaña recuperó Malaca en 1825 y el 14 d'agostu de 1826 formáronse los llamaos "Establecimientos de los Estrechos" cola islla del Príncipe de Gales, Wellesley, Malaca y Singapur, dependientes de la Compañía Británica de les Indies Orientales (como presidencia separada hasta 1830 cuando pasaron a depender de la presidencia de Bengala) y dende 1858 de la India Británica.

En 1867 Malaca, la islla del Príncipe de Gales rebautizada Penang (incluyendo'l territoriu continental de Wellesley) y Singapur fueron alzaes en colonies de la corona dientro de la colonia los Establecimientos de los Estrechos, que pasaba a depender direutamente de la Oficina colonial (1 d'abril de 1867). En 1874 el sultán de Perak dexó un territoriu a los británicos conocíu como los Dindings, que foi integráu a la colonia de Penang (en 1935 los Dindings fueron reintegrados a Perak). La colonia de los Establecimientos de los Estrechos (colos trés subcolonies mentaes) esistió hasta l'empiezu de 1942 cuando los xaponeses ocuparon la península Malaya. Les islles Cocos y Christmas que dependíen (concretamente de Singapur) pasaron a depender de Ceilán.

Per otru llau había dellos estaos nativos na península que cayeron so protectoráu británicu:

Invasión xaponesa mientres la Segunda Guerra Mundial editar

 
Fundimientu del HMS Prince of Wales. Esti acorazáu foi unu de los barcos unviaos por Gran Bretaña a la zona pa detener la ofensiva xaponesa, llegara a Singapur el 2 d'avientu de 1941 y foi fundíu'l 10 d'avientu d'esi mesmu añu.

La invasión xaponesa en Malasia sorprendió a les tropes britániques mal preparaes. Mientres la década de 1930, ante la creciente amenaza del poder naval xaponés, los británicos construyeren una gran base naval en Singapur, pero nun se previera una invasión de Malasia dende'l norte. Debíu tamién a les necesidaes de la guerra n'Europa, nun esistía práuticamente nenguna capacidá aérea británica nel Estremu Oriente.

Xapón estableciera en 1941, un alcuerdu col gobiernu francés de Vichi que dexaba l'establecimientu de bases militares na Indochina francesa y al empar algamó un alcuerdu col primer ministru tailandés Plaek Pibulsonggram por que el exércitu pudiera travesar Tailandia. El 8 d'avientu de 1941, un día dempués del Ataque a Pearl Harbor, los xaponeses empecipiaron la so ofensiva escontra Malasia dende les sos bases na Indochina francesa con impunidá y a pesar de la resistencia de les fuercies britániques, australianes ya indies, invadieron Malasia en dos meses. Kuala Lumpur cayó'l 11 de xineru de 1942, les tropes britániques, australianes ya indies recularon hasta Singapur, qu'ensin defenses terrestres, ensin cobertoria aérea y ensin suministru d'agua, viose obligada a rindise en febreru de 1942, faciendo un dañu irreparable al prestíu británicu.

Mientres la ocupación na Segunda Guerra Mundial, creció'l sofitu popular a la independencia. La invasión xaponesa mientres la Segunda Guerra Mundial acabó cola dominación británica sobre Malasia. La subsiguiente ocupación xaponesa, que duró dende 1942 hasta 1945, desamarró'l nacionalismu en Malasia y en Borneo.

La independencia editar

Na rexón de la península malaya, el Partíu Comunista de Malasia alzar n'armes contra los xaponeses, y al terminar la guerra siguió la llucha contra los británicos sol lideralgu de Chin Peng. Los británicos respondieron enérxicamente pa reprimir la insurrección, na guerra que se llamó Emerxencia malaya,[2] y que terminó llogrando l'establecimientu d'un estáu independiente llamáu Federación Malaya en 1957. El 31 d'agostu de 1963, les colonies britániques del norte de Borneo y de Singapur llograron la independencia y formaron una federación llamada Malasia xunto colos estaos peninsulares de la Federación de Malaya'l 16 de setiembre de 1963. Casi dos años dempués Singapur ye espulsáu de la federación. A principios de los '60 asocedió un conflictu con Indonesia. Disturbios raciales en 1969 desaguaron na declaración del estáu d'emerxencia, y una represión a l'actividá política y a les llibertaes civiles que nunca foi del tou revertida hasta agora. Dende 1970 Malasia tuvo gobernada pola "coalición del Frente nacional", liderada pola Organización Nacional Xunida de los Malayos (UMNO poles sos sigles n'inglés). La crecedera económica ayudó a amenorgar el descontentu políticu. Los socesivos gobiernos de la UMNO han promovíu l'usu de la llingua malayo y llevao a cabu una discriminación positiva sistemática a favor de los musulmanes, midida que causa una gran rensía.

Nes eleiciones federales de finales de 1964 la coalición llogró la mayoría, pero los estremistes malayos del UMNO forzaron a Singapur, de mayoría china, a retirase de la federación el 9 d'agostu de 1965. Nes eleiciones de 1969 los radicales del UMNO y el Pmin criticaron al primer ministru de faer concesiones a los chinos ente que'l Partíu d'Aición Democrática (Democratic Action Party DAP), el Gerakan, y el People's Progressive Party (PPP, Partíu Progresista del Pueblu) criticaben les faltes de les minoríes non malayes. Nestes eleiciones la coalición caltuvo la mayoría pero amenorgar y la MCA perdió bona parte de la so representación. Les quexes de los chinos causaron disturbios en Kuala Lumpur el 13 de mayu de 1969 que causaron de xuru centenares de muertos. El gobiernu parllamentariu quedó en suspensu hasta febreru de 1971.

Tunku Abdul Razak, llugarteniente de Tunku Abdul Rahman, coyó la direición del partíu y del gobiernu (temporalmente Direutor del Conseyu d'Operaciones Nacionales) y yá como primer ministru en setiembre de 1970, con plenes funciones cinco meses dempués. El so gobiernu siguió una política d'estabilidá, ya incorporó a la coalición al Pmin, qu'agora llevaba'l nome de Parti Islam Sa-Malaysia (PSM) quedando integráu nun Frente Nacional (NF, Barisan National) encabezáu pol UMNO qu'incluyía tamién el MCA y el MIC y dalgún otru menor. Nes eleiciones de 1974 consiguió más de dos tercios de los diputaos (con 2/3 podía camudase la Constitución) y el control de los 13 estaos. Evitáronse les temes sensibles como l'abolición de los sultanatos, la posición de los malayos o la ciudadanía por non malayos. Dende 1971 empecipióse la New Economic Policy (NEP) o Nueva Política Económica que desenvolvió planes quinquenales (1971-1975, 1976-1980 y 1981-1985) destinaos a erradicar la probeza nes zones rurales. En 1971 l'Alcuerdu de Defensa con Gran Bretaña (AMDA, Anglu Malayan-dempués Malaysian-Defensa Agreement) foi sustituyíu pol Five Powers Defense Arrangement con Australia, Gran Bretaña, Nueva Zelanda, Singapur y Malasia. En 1974 reconoció a la República Popular de China China popular pero nun varió la so política interna y esterna anticomunista.

A la muerte de Tunku Razak en xineru de 1976 foi sustituyíu por Datuk (dempués Tun) Hussein Onn, qu'anovó la mayoría nes eleiciones de 1978 y siguió la mesma política. En xunetu de 1981 asocedió-y Mahathir Muhammad que siguió la llinia política como los anteriores, siempres derechiegu y favorable a los Estaos Xuníos. Mahahthir taba dientro del UMNO el campeón de los malayos nel senu d'una Gran Malasia. Ganó les eleiciones d'abril de 1982 con más de dos tercios pero depués tuvo un pleitu constitucional colos sultanes y españó un escándalu financieru de la Banca Bumiputra na construcción d'edificios en Ḥong Kong; va enfrentar tamién la revitalización del islamismu y la derrota del Frente Nacional nes eleiciones del estáu de Sabah n'abril de 1985. Pero tamién foi una dómina de fuerte espansión económica. El gobiernu entá aumentó la mayoría nes eleiciones de 1986 (148 escaño pero agora sobre 177, antes yeren 154). Nes eleiciones de 1990 llogró 127 escaños de 180 pero en 1995 llegó a la so máxima valoración col 65% del votu y el 84% de los escaños.

Nos primeros años de la década de los noventa Malasia foi afeutada pola crisis financiera n'Asia según conflictos internos que causaron la destitución del vizprimer ministru Dato Seri Anwar Ibrahim que fundó un nuevu partíu. Nes eleiciones de 1999 el gobiernu reculó (148 escaños sobre 193, con un 56,5% del votu y el 76% de los escaños. En 2003 Mahathir, el primer ministru que más tiempu exerciera, dexó'l cargu en favor del El so llugarteniente Abdullah Ahmad Badawi que nes eleiciones del 2004 volvía remontar con 198 escaños (de 219) col 64% del votu (cerca del máximu históricu) pero'l 90,5% de los escaños (el máximu).

En payares de 2007 hubo dos manifestaciones contra'l gobiernu: el llamáu Bersih Rally, con 40.000 persones, el 10 de payares, reclamando una reforma eleutoral y contra la corrupción nel sistema de partíos malayu que favorecíen siempres al Barisan Nasional, que taba nel poder dende 1957, otra manifestación foi'l día 25 entamada pol HINDRAF (Hindu Rights Action Force) protestaba poles discriminaciones contra los non malayos, y axuntó unes 20.000 persones. Estos y otros problemes fixeron menguar el sofitu popular y nes eleiciones del 2008 namái consiguió 140 escaños (de 222, esto ye el 62,5%) col 52% del votu. El 16 d'ochobre de 2008 HINDRAF foi declarada illegal ya incluyida nes organizaciones que poníen en peligru la seguridá nacional.

Bibliografía editar

  • Goh, Cheng Teik (1994). Malaysia: Beyond Communal Politics. Pelanduk Publications. ISBN 967-978-475-4.
  • Musa, M. Bakri (1999). The Malay Dilemma Revisited. Merantau Publishers. ISBN 1-58348-367-5.
  • Ye, Lin-Sheng (2003). The Chinese Dilemma. East West Publishing. ISBN 0-9751646-1-9.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Annual Report on the Federation of Malaya: 1951 in C.C. Chin and Karl Hack, Dialogues with Chin Peng páxs. 380, 81.
  2. «Emergencia malaya - MSN Encarta». Consultáu'l 2009.

Enllaces esternos editar