Escudu d'armes del reinu de Suecia.

Yera prehistórica: 9000-500 e.C. editar

Suecia, según l'axacente país Noruega, tien una alta concentración de petroglifos (ristningar o hällristningar en suecu) a lo llargo del país, cola más alta concentración na provincia de Bohuslän. Sicasí, les primeres imáxenes atopáronse na provincia nortiza de Jämtland, que daten del 9000 e.C. y retraten animales xabaces tales como alces, renos, osos y foques. El periodu 2300-500 e.C. foi'l periodu más intensivu del grabáu, consistente en grabaos d'una naturaleza agrícola y que representen guerres, barcos, animales adomaos, etc. Coles mesmes topáronse petroglifos con temes de índole sexual en Bohuslän, que daten de 800-500 e.C.

Edá del Fierro y Yera Viquinga: 400 e.C. -1066 d. C. editar

Pa la temprana Edá del Fierro (c. 400 a.C-1 d. C.) los afayos son relativamente escasos. El material topáu del periodu amuesa que Suecia desenvolviera una cultura propia, anque naturalmente reflexando influencies esternes. En 98, Tácito da la primer descripción de los suiones como poderosos n'homes, armes y flotes. Dellos fechos históricos son oscuramente reflexaos nel poema épicu anglosaxón Beowulf y nes sagues, tales como Heimskringla de Snorri Sturluson. Jordanes describe más tarde les pieles y caballos de Suecia (siendo comparables colos de Turinxa), indicando la so calidá y que yeren comerciadas tan lloñe como nel Imperiu bizantín.

La Era Viquinga ye'l nome del periodu ente 793 y 1066 en Escandinavia. Esto reflexa la última metá de la temprana Edá del Fierro. Mientres esti periodu, los suecos yeren marinos mercantes bien conocíos pol so comerciu de llarga distancia. Nel sieglu IX, los varegos asaltaron y afararon el continente européu hasta llegar a los mares Negru y Caspio.

Primeros reinos: 1000 editar

Mientres el sieglu XI, empecipióse la cristianización de los suecos y en rexones como Götland y Svealand surdieron los primeros reinos.

Unificación: 1100 editar

Mientres el sieglu XII, Suecia convertir nun reinu cristianu unificáu que tamién incluyiría a Finlandia, que foi apostáu cola República de Novgorod nes Guerres Suecu-novgorodenses.

La reina Margarita I de Dinamarca xunió a los países nórdicos na Unión de Kalmar en 1397. La tensión continuo dientro de los países y de la unión condució gradualmente a un conflictu abiertu ente los suecos y los daneses nel sieglu XV. La desintegración final de la unión nos primeros años del sieglu XVI causó una llarga rivalidá ente Dinamarca, per un sitiu, y Suecia, pol otru.

Suecia moderna: 1523 editar

Nel sieglu XVI, Gustavo Vasa lluchó por una Suecia independiente, entartallando un intentu de restaurar la Unión de Kalmar y sellando la fundación de la Suecia actual. Coles mesmes, dixebrar de la Ilesia Católica y estableció la Reforma.

L'ascensu de Suecia como gran potencia: 1600 editar

 
Gustavo II Adolfo.

Mientres el sieglu XVII, en ganando guerres contra Dinamarca-Noruega, Rusia y Polonia, Suecia, con escasamente más de 1 millón d'habitantes, surdió como una gran potencia. Les sos contribuciones mientres la Guerra de los Trenta Años baxu Gustavo II Adolfo determinó'l balance del poder n'Europa no político y no relixoso.

L'Imperiu Suecu: 1648 editar

Polos trataos de Brömsebro, 1645, y Roskilde, 1658, Suecia adquirió importantes provincies de Dinamarca y Noruega. Dempués de la paz de Westfalia en 1648, Suecia apoderó Ingria, (onde se fundaría más tarde San Petersburgu en siendo los suecos derrotáu y espulsar por Pedro'l Grande de Rusia), Estonia, Livonia ya importantes pueblos costeros y otres árees del norte d'Alemaña.

La Gran Guerra: 1700 editar

Rusia, Saxonia-Polonia y Dinamarca-Noruega xuntaron el so poder en 1700 y atacaron al imperiu suecu. Anque'l nuevu rei suecu Carlos XII llogró victories espectaculares nos primeros años de la Gran Guerra del Norte, el so plan d'atacar Moscú y forzar a Rusia a la paz foi demasiáu ambiciosu; foi mancáu mientres l'asediu de la fortaleza Frederiksten en Noruega, en 1718. Nos posteriores trataos de paz, les potencies aliaes, xunto con Prusia ya Inglaterra-Hanover, dieron fin al reinu de Suecia como una gran potencia y empecipióse un periodu de monarquía llindada so un gobiernu parllamentariu.

Monarquía absoluta: 1772 editar

Dempués de mediu sieglu de dominación parllamentaria, vieno la reacción. La "Yera de la Llibertá" terminó tres un incruento golpe d'estáu (1772) perpetáu pol rei Gustavo III col sofitu de Francia, que traxo de vuelta a la monarquía absoluta cola llamada "Yera Gustaviana", restaurando l'autoridá político y moral de la institución monárquica, impulsando'l florecimientu de la cultura nacional sueca (inesistente hasta entós), creando academies y insuflando el sentimientu patrióticu col enfrentamientu con Dinamarca. Esti estáu perduraría hasta la intervención nes Guerres Napoleóniques, qu'obligaría a Suecia a dexar Finlandia a Rusia en 1809 col Tratáu de Fredrikshamn.

Unión con Noruega: 1814 editar

Al añu siguiente, l'herederu adoptáu del rei suecu, el mariscal francés Bernadotte, foi escoyíu príncipe herederu Carlos pol Riksdag. En 1813, les sos fuercies xunir a los aliaos contra Napoleón. Nel tratáu de Kiel, el rei de Dinamarca-Noruega dexó Noruega al rei suecu. Noruega, sicasí, declaró la so independencia, adoptó una constitución y escoyó a un nuevu rei. Suecia invadió Noruega pa reforzar les condiciones del tratáu de Kiel. Tres una curtia guerra, la paz de Moss estableció una unión personal ente los dos países. La unión duró hasta 1905, cuando foi disuelta pacíficamente a pidimientu de Noruega.

La modernización de Suecia: 1866 editar

La predominante economía agrícola de Suecia camudó gradualmente d'agricultura de villa a l'agricultura basada en granxes privaes mientres la revolución industrial, pero esti cambéu fracasó al traer meyores económiques y sociales conmensuradas cola tasa de crecedera de la población. Cerca d'un millón de suecos emigraron a los Estaos Xuníos ente 1850 y 1890. El sieglu XIX foi marcáu`pol surdimientu d'una presión opositora lliberal, l'abolición de los monopolios de los gremios nel comerciu y manufactura en favor de la llibre empresa, la introducción de les reformes de tasación y votación, la instauración del serviciu militar nacional y la xubida nel electoráu de los trés principales grupos políticos: Socialdemócrata, Lliberal y Conservador.

Industrialización de Suecia: 1914 editar

Mientres y dempués de la Primer Guerra Mundial, na cual Suecia permaneció neutral, el país beneficiar de la demanda mundial por aceru sueco, cojinetes, magaya de madera y fósforos. La prosperidá de posguerra apurrió los cimientos de les polítiques de bienestar social carauterístiques de la Suecia moderna. La política esterior nos años 30 tuvo centrada nel expansionismo alemán y soviéticu, que aguiyaron los esfuercios albortivos na cooperación de defensa nórdica. Suecia siguió una política de neutralidá armada mientres la Segunda Guerra Mundial y anguaño sigue tando non alliniada. Suecia convertir en miembru de la Xunión Europea en 1995.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar