Horacio Montés Quiroga Forteza (31 d'avientu de 1878Salto – 19 de febreru de 1937Buenos Aires) foi un escritor de cuentos, dramaturgu y poeta uruguayu. Foi'l maestru del cuentu llatinoamericanu, de prosa vívida, naturalista y modernista.[5] Los sos rellatos, que de cutiu retraten a la naturaleza so traces tarrecibles y horrorosos, y como enemiga del ser humanu. Foi comparáu col escritor d'Estaos Xuníos Edgar Allan Poe.

Horacio Quiroga
Vida
Nacimientu Salto31 d'avientu de 1878[1]
Nacionalidá Bandera de Uruguái Uruguái
Muerte Buenos Aires[2]19 de febreru de 1937[1] (58 años)
Causa de la muerte intoxicación cianhídrica (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu escritor de cuentos, dramaturgu, poeta, escritordramaturgu
Movimientu modernismu
Seudónimu/os S. Fragoso Lima[4]
IMDb nm0704371
Cambiar los datos en Wikidata

La vida de Quiroga, marcada pola traxedia, los accidentes y los suicidios, remató por decisión propia, cuando bebió un vasu de cianuru nel Hospital de Clíniques de la ciudá de Buenos Aires a los 58 años d'edá, en enterándose de que carecía cáncer de próstata.[6]

Biografía editar

Horacio Montés Quiroga Forteza nació'l 31 d'avientu de 1878 na ciudá uruguaya de Salto, nel oeste del país, sobre'l ríu Uruguái. Foi'l segundu fíu del matrimoniu de Prudencio Quiroga, vicecónsul arxentín, y Pastora Forteza. Per parte paterna baxaba del caudiellu rioxanu Facundo Quiroga. El so padre finó cuando él cuntaba tan solu dos meses, cuando tres una xornada de caza, al baxar de la embarcación disparóse-y por fuercia la escopeta, delantre de la so esposa que lu recibía con Horacio en brazos.

En 1891 la vilba casóse con Ascencio Barcos, que foi un bon padrastru col chicu pero sufrió un derrame cerebral en 1896 que-y dexó semiparalizado y mudu. Suicidóse disparándose na boca con una escopeta remanada col pie xustu cuando Horacio, de 18 años, entraba na habitación.[7]

Adolescencia y formación editar

 
Horacio Quiroga a los 18 años, frente a la so casa natal en Salto (Uruguái).

Fixo los sos estudios en Montevidéu, capital d'Uruguái hasta terminar el colexu secundariu. Estos estudios incluyeron formación téunica (Institutu Politéunicu de Montevideo) y xeneral (Colexu Nacional), y yá dende bien nuevu demostró interés pola lliteratura, la química, la fotografía, la mecánica, el ciclismu y la vida de campu. A esa temprana edá fundó la Sociedá de Ciclismu de Salto y viaxó en bicicleta dende Salto hasta Paysandú (120 km).

Nesta dómina pasaba perllarges hores nun taller d'arreglu de maquinaries y ferramientes. Por influencia del fíu del dueñu empezó a interesase pola filosofía. Se autodefiniría como «francu y vehemente soldáu del materialismu filosóficu».

Simultáneamente tamién trabayaba, estudiaba y collaboraba coles publicaciones La Revista y La Reforma. Adulces, foi apolazando'l so estilu y faciéndose conocíu. Entá se caltién el so primer cuadiernu de poesíes, que contién ventidós poemes de distintos estilos, escritos ente 1894 y 1897.

Mientres l'antroxu de 1898 el mozu poeta conoció al so primer amor, María Esther Jurkovski, qu'inspiraría dos de les sos obres más importantes: Les sacrificaes (1920) y Una estación d'amor. Pero los desencuentros provocaos polos padres de la moza —que refiertaben la rellación, debíu al orixe non xudíu de Quiroga— bastiaron la separación definitiva.

Viaxe a París editar

En 1897 fundó la Revista de Salto. Dempués del suicidiu del so padrastru, que guardó, Horacio decidió invertir l'heriedu recibíu nun viaxe a París. Tuvo —cuntando'l tiempu de viaxe— cuatro meses ausente. Sicasí, les coses nun salieron como entamara: el mesmu mozu arguyosu que partiera seya comoquier en Montevidéu en primer clase, tornó en tercera, andrajoso, afamiáu y con una llarga barba negra que yá non se quitar nunca más. Resumió les sos alcordances d'esta esperiencia en Diariu d'un viaxe a París (1900).

El Consistoriu del Gai Saber y primeros llibros editar

 
Quiroga posando en 1900.

Al volver al so país, Quiroga axuntó a los sos amigos Federico Ferrando, Alberto Brignole, Julio Jaureche, Fernández Saldaña, José Hasda y Asdrúbal Delgado, y fundó con ellos el Consistoriu del Gay Saber»,[8] una especie de llaboratoriu lliterariu esperimental onde toos ellos probaríen nueves formes d'espresase y preconizaríen los oxetivos modernistes de la xeneración del 900. Magar la so curtia esistencia, el Consistoriu presidió la vida lliteraria de Montevideo y los discutinios col grupu de Julio Herrera y Reissig. El Consistoriu del Gai saber foi unu de los cenáculos de Montevideo, xunto cola Torre de los Panorames. Estos llugares yeren el centru de xunta d'escritores y pensadores de principios del sieglu XX.1​ El Consistoriu desenvolver dende 1900 hasta 1902 nuna pensión onde Horacio Quiroga arrendaba una habitación, en Montevideo. Emil Rodríguez Monegal manifestó que Quiroga, depués de la so residencia en Salto, partió a la capital a vivir con Julio J. Jaureche nuna casa de pensión asitiada na cai 25 de Mayu 118, segundu pisu, ente Colón y Pérez Castellanu. El so amigu dende adolescencia, Alberto J. Brignole, vivía cerca d'ellí (25 de Mayu 87).2​ Con Asdrúbal Y. Delgado y José María Fernández Saldaña restauraron el vieyu grupu, al que se sumó un primu de Jaureche, Federico Ferrando. Na pieza que compartía con Jaureche fundó Quiroga el so tercer cenáculo lliterariu: el Consistoriu de Gai Saber, asina lo bautizó Ferrando inspirándose nes agrupaciones poétiques provenzales

L'allegría que-y provocó l'apaición del so primer llibru (Los petones de coral, poemes, cuentos y prosa llírica, publicáu en Buenos Aires en 1901, dedicáu a Llugones) viose trágicamente opacada —una vegada más— poles muertes de dos de los sos hermanos, Prudencio y Pastora, víctimes de la fiebre tifoideo nel Chaco.

L'aciagu añu de 1901 guardaba entá otra espantible sorpresa pal escritor: el so amigu Federico Ferrando, que recibiera males crítiques del periodista montevideano Germán Papini Zas, comunicó a Quiroga que deseyaba batese en duelu con aquél. Horacio, esmolecíu pola seguridá de Ferrando, ufiertar a revisar y llimpiar el revólver que diba ser utilizáu na disputa. Inesperadamente, mientres inspeccionaba l'arma, escapóse-y un tiru qu'impactó na boca de Federico, matándolo instantáneamente. Llegada al llugar la policía, Quiroga foi deteníu, sometíu a interrogatoriu y darréu treslladáu a una cárcel correccional. Al comprobase la naturaleza accidental y desafortunao del homicidiu, l'escritor foi lliberáu tres cuatro díes de reclusión.

La pena y la culpa pola muerte del so queríu compañeru lliterariu llevaron a Quiroga a eslleir el Consistoriu y a abandonar l'Uruguái pa pasar a l'Arxentina. Crució'l Ríu de la Plata en 1902 y foi vivir con María, otra de les sos hermanes. En Buenos Aires l'artista algamaría'l maduror profesional, que llegaría al so puntu culminante mientres les sos estancies na selva. Amás, el so cuñáu empecipiar na pedagoxía, consiguiéndo-y trabayu baxu contratu como maestru nes meses d'exame del Colexu Nacional de Buenos Aires.

Misiones y el Chaco editar

Designáu profesor de castellán nel Colexu Británicu de Buenos Aires en marzu de 1903, Quiroga quixo acompañar, en xunu del mesmu añu y yá convertíu nun fotógrafu espertu, a Leopoldo Llugones nuna espedición a Misiones, financiada pol Ministeriu d'Educación, na que l'insigne poeta arxentín entamaba investigar unes ruines de les misiones xesuítiques nesa provincia. La excelencia de Quiroga como fotógrafu fizo que Llugones aceptara llevalo, y l'uruguayu pudo documentar n'imáxenes esi viaxe de descubrimientu.

Cuentista editar

Al tornar a Buenos Aires depués de la so fallida esperiencia nel Chaco, Quiroga abrazó la narración curtia con pasión y enerxía. Foi asina qu'en 1904 publicó'l notable llibru de rellatos El crime d'otru, fuertemente influyíu pol estilu d'Edgar Allan Poe, que foi reconocíu y emponderáu, ente otros, por José Enrique Rodó. Estes primeres comparances col «Maestru de Boston» nun fadiaben a Quiroga, que les escucharía con preste hasta'l fin de la so vida, respondiendo de cutiu que Poe yera'l so primera y principal maestru.

Mientres dos años Quiroga trabayó n'ensame de cuentos, munchos d'ellos de terror rural, pero otros en forma de delicioses hestories pa neños poblaes d'animales que falen y piensen ensin perder les carauterístiques naturales de la so especie. A esta dómina pertenecen la novela curtia Los escorríos (1905), productu d'un viaxe con Leopoldo Llugones pola selva misionera, hasta la frontera con Brasil, y el so sobeyosu y horrorosu El almohadón de pluma, publicáu na revista arxentina Caras y Caretas en 1905, que llegó a publicar ocho cuento de Quiroga al añu. A pocu d'empezar a publicar nella, Quiroga convertir nun collaborador famoso y prestixoso, que los sos escritos yeren buscaos ávidamente per miles de llectores.

L'amor y la selva editar

 
Reconstrucción exacta de la primer casa de Quiroga en San Ignacio. La orixinal foi destruyida polos aboríxenes.

En 1906 Quiroga decidió volver a la so amada selva. Aprovechando les facilidaes que'l gobiernu ufiertaba pa la esplotación de les tierres, mercó una chacra (xunto con Vicente Gozalbo) de 185 hectárees na provincia de Misiones, sobre la vera del Alto Paraná, y empezó a faer los preparativos destinaos a vivir ellí, mientres enseñaba Castellán y Lliteratura.

Mientres les vacaciones de 1908, el lliteratu treslladar a la so nueva propiedá, construyó les primeres instalaciones y empezó a edificar el bungalow onde s'establecería. Namoráu d'una de les sos alumnes —l'adolescente Ana María Cires—, dedicó-y el so primer novela, titulada Historia d'un amor turbio. Quiroga aportunó na rellación frente a la oposición de los padres de l'alumna llogrando por fin el permisu pa casase y llevala a vivir a la selva con él. Los suegros de Quiroga, esmolecíos polos riesgos de la vida selvaxe, siguieron al matrimoniu y treslladáronse a Misiones cola so fía y xenru. Asina, pos, el padre d'Ana María, la so madre y una amiga d'esta, instalar nuna casa cercana a la vivienda del matrimoniu Quiroga.

Un añu dempués, en 1911 Ana María dio a lluz a la so primer fía, Eglé Quiroga, na so casa de la selva. Mientres esi mesmu añu, l'escritor empezó la esplotación de les sos yerbatales en sociedá col so amigu uruguayu Vicente Gozalbo y, coles mesmes, foi nomáu Xuez de Paz (funcionariu encargáu de mediar en disputes menores ente ciudadanos privaos y celebrar matrimonios, emitir certificaos de fallecimientu, etc.) nel Rexistru Civil de San Ignacio. Les xeres de Quiroga como funcionariu merecen mención estreme: olvidadizu, desorganizado y desdexáu, tomó'l costume d'anotar les muertes, casorios y nacencies en pequeños cachos de papel que «archivaba» nuna llata de galletes. Más tarde axudicaría conductes similares al personaxe d'unu de los sos cuentos.

Al añu siguiente nació'l so fíu menor, Darío. En cuanto los neños aprendieron a caminar, Quiroga decidió ocupase personalmente de la so educación. Severu y dictatorial, esixía que cada pequeñu detalle tuviera fechu según les sos esixencies. Dende bien pequeños, acostumar al monte y a la selva, esponiéndolos de cutiu —midiendo siempres los riesgos— al peligru, por que fueren capaces de desendolcase solos y de salir de cualquier situación. Foi capaz de dexalos solos na xungla pela nueche o d'obligalos a sentase en cantu d'un altu cantil coles piernes colgando nel vacíu.

El varón y la neña, sicasí, nun se negaben a estes esperiencies —qu'apavoraben y exasperaban a la so madre— y esfrutar. La fía aprendió a criar animales monteses y el neñu a usar la escopeta, remanar una moto y navegar, solo, nuna canoa.

Buenos Aires editar

Ana María Cires (1890-1915) suicidóse inxiriendo un sublimado emplegáu nel reveláu fotográficu, que-y provocó una agonía d'ocho díes en que foi atendida por Horacio. Bien afeutáu, apenes volvería mentar a la so primer esposa.[9] Tres el suicidiu del so mozu cónyuge, Quiroga treslladar colos sos fíos a Buenos Aires, onde recibió un cargu de Secretariu Contador nel Consuláu Xeneral uruguayu nesa ciudá, tres trabayoses xestiones d'unos amigos orientales que deseyaben ayudar.

A lo llargo del añu 1917 habitó colos neños nun suétanu de l'avenida Canning (güei Raúl Scalabrini Ortiz) 164, alternando los sos llabores diplomáticos cola instalación d'un taller na so vivienda y el trabayu en munchos rellatos que diben siendo publicaos en prestixoses revistes como les yá mentaes, «P.B.T.» y «Pulgarcito». La mayoría d'ellos fueron arrexuntaos por Quiroga en dellos llibros, el primeru de los cualos foi Cuentos d'amor de llocura y de muerte (1917) (por decisión espresa del autor, el títulu nun lleva coma).[10] La redaición del llibru fuéra-y solicitada pol escritor Manuel Gálvez, responsable de Cooperativa Editorial de Buenos Aires, y el volume convirtióse de momentu nun enorme ésitu de públicu y de crítica, consolidando a Quiroga como'l verdaderu maestru del cuentu llatinoamericanu.[10]

Al añu siguiente establecer nun pequeñu departamentu de la cai Agüero, de la qu'apaeció el so celebráu Cuentos de la selva, coleición de rellatos infantiles protagonizaos por animales y ambientados na selva misionera. Quiroga dedicó esti llibru a los sos fíos, que lo acompañaron mientres esi periodu de probeza nel húmedu suétanu de dos pequeñes habitaciones y cocina-comedor.

Con dos importantes ascensos nel escalafón consular (primero a cónsul de distritu de segunda clase y depués a cónsul adscritu) llegó tamién el so nuevu llibru de cuentos, El xavaz (1919). Al añu siguiente, siguiendo la idea del Consistoriu, fundó Quiroga l'Agrupación Anaconda, un grupu d'intelectuales que realizaba actividaes culturales n'Arxentina y Uruguái. La so única obra teatral (Les Sacrificaes) publicar en 1920 y estrenóse en 1921, añu en que salía a la venta Anaconda y otros cuentos, otru llibru de cuentos. El perimportante diariu arxentín La Nación empezó tamién a publicar los sos rellatos, qu'a estes altures gociaben yá d'una impresionante popularidá. Collaboró tamién en La Novela Selmanal. Ente 1922 y 1924, Quiroga participó como secretariu d'una embaxada cultural a Brasil (que la so Academia de Lletres estremar especialmente) y, de regresu, vio publicáu'l so nuevu llibru: El desiertu (cuentos).

Por enforma tiempu l'escritor dedicar a la crítica cinematográfica, teniendo al so cargu la seición correspondiente de la revista Atlántida, El Llar y La Nación. Tamién escribió'l guión pa un llargumetraxe («La jangada florida») qu'enxamás llegó a filmarse. Poco tiempu dempués, foi convidáu a formar una Escuela de Cinematografía. El proyeutu, financiáu por inversionistas rusos y que cuntaría cola inclusión d'Arturo S. Mom, Gerchunoff y otros, nun espolletó.

Nuevos amores editar

 
Quiroga cola so segunda esposa en Misiones (1932).

Pocu dempués, Horacio tornó a Misiones. Nuevamente namoráu, esta vegada yera d'una moza de 17 años, Ana María Palaciu, intentó convencer a los padres de que la dexaren dir vivir con él a la selva. La negativa d'éstos y el consiguiente fracasu amorosu inspiró la tema de la so segunda novela, Pasáu amor, publicada en 1929. Nella narra, como componentes autobiográficos de la trama, los mil estrataxemes que tuvo de prauticar pa consiguir accesu a la rapaza: refundiando mensaxes pela ventana dientro d'una caña acovanada, unviándo-y cartes escrites en clave ya intentando cavar un llargu túnel hasta la so habitación pa secuestrala. Finalmente, cansaos yá del pretendiente, los padres de la nueva llevar lloñe y Quiroga viose obligáu a arrenunciar al so amor. Nuna parte de la so vivienda, Horacio instaló un taller nel qu'empezó a construyir una embarcación a la que bautizaría «Gavilueta». Na so casa —agora convertida n'estelleru— foi capaz de concluyir esta obra y, puesta yá na agua, pilotar ríu abajo dende San Ignacio hasta Buenos Aires, realizando con ella numberoses espediciones fluviales.

A principios de 1926 Quiroga volvió a Buenos Aires y arrendó una quinta nel partíu suburbano de Vicente López. Nel cumal mesma de la so popularidá, una importante editorial dedicó-y un homenaxe, del que participaron, ente otros, figures lliteraries como Arturo Capdevila, Baldomero Fernández Moreno, Benito Lynch, Juana de Ibarbourou, Armando Donoso y Luis Franco. Amante de la música clásica, Quiroga asistía con frecuencia a los conciertos de l'Asociación Wagneriana, afición qu'alternó cola llectura incansable de testos téunicos y manuales sobre mecánica, física y artes manuales

Para 1927 Horacio decidiera criar y adomar animales selvaxes, mientres publicaba'l so nuevu llibru de cuentos, quiciabes el meyor, Los desterraos. Pero'l enamoradizo artista afitara yá los güeyos na que sería'l so postreru y definitivu amor: María Elena Bravo, compañera d'escuela de la so fía Eglé, que venció a los sos reclamos y casóse con él nel cursu d'esi mesmu añu ensin cumplir venti años.

Amistaes lliteraries editar

 
El taller de Quiroga, coles sos ferramientes.

Amás de los yá mentaos Leopoldo Llugones y José Enrique Rodó, la infatigable llabor de Quiroga nel ámbitu lliterario y cultural ganó-y l'amistá y almiración de grandes ya influyentes personalidaes. D'ente ellos destáquense la poeta arxentina Alfonsina Storni y l'escritor ya historiador Ezequiel Martínez Estrada. Quiroga llamaba cariñosamente a esti postreru «el mio hermanu menor».

Caras y Caretas, mentanto, publicó diecisiete artículos biográficos escritos por Quiroga, dedicaos a personaxes como Robert Scott, Louis Pasteur, Robert Fulton, H. G. Wells, Thomas de Quincey y otros. En 1929 Quiroga esperimentó'l so únicu fracasu de ventes: la yá citada novela Pasáu amor, que solo vendió nes llibreríes la exigua cantidá de cuarenta exemplares. Al empar empezó a tener graves problemes conxugales.

Otra vegada la selva editar

A partir de 1932 Quiroga aniciar por última vegada en Misiones, no que sería'l so retiru definitivu, cola so esposa y la so tercer fía (María Helena, llamada «Pitoca», que naciera en 1928). Pa ello, y nun teniendo otros medios de vida, consiguió que se promulgara un decretu treslladando'l so cargu consular a una ciudá cercana. Los celos apoderaben a Quiroga, quien pensó que metanes la selva podría vivir tranquil cola so muyer y la fía del so segundu matrimoniu.

Pero un avatar políticu provocó un cambéu de gobiernu, que nun quixo los servicios del escritor y espulsar del consuláu. Dellos amigos de Horacio, como l'escritor salteño (de Salto, Uruguái) Enrique Amorim, tramitaron la xubilación arxentina pa Quiroga. Empezando a partir d'esti problema, l'intercambiu epistolar ente Quiroga y Amorím fíxose numberosu. Les cartes que se caltienen demuestren que Horacio faía parte al so confidente de la mayor parte de los sos problemes —casi toos de índole íntima y familiar—, pidiéndo-y conseyos y ayuda: a la muyer de Quiroga —al igual que'l so infortunada antecesora— nun-y gustaba la vida nel monte y les engarradielles y violentos discutinios volviéronse diaries y permanentes.

Nesta dómina de frustración y dolor salió a la venta una coleición de cuentos yá publicaos titulada Más allá (1935). A partir del so interés nes obres de Munthe y Ibsen, Quiroga decantar por nuevos autores y estilos, y empezó a entamar la so autobiografía.

La enfermedá, l'abandonu, y el final editar

 
Xunta de lliteratos en Buenos Aires, 1928: Horacio Quiroga (de pies, el primeru de la esquierda), el so amigu Leopoldo Llugones (con brazos cruzaos), Baldomero Fernández Moreno (sentáu, a la izquierda) y Alberto Gerchunoff (sentáu, al centru).

Nesi añu de 1935 Quiroga empezó a esperimentar cafiantes síntomes, aparentemente venceyaos con una prostatitis o otra enfermedá prostática. Les xestiones de los sos amigos dieron frutos al añu siguiente, concediéndose-y una xubilación. Al intensificase los dolores y dificultaes pa mexar, la so esposa llogró convence-y de treslladase a Posadas, ciudá na cual los médicos diagnosticáron-y hipertrofia de próstata. Pero los problemes familiares de Quiroga siguiríen: la so esposa y fía abandonar definitivamente, dexándo-y —solu y enfermu— na selva. Elles volvieron a Buenos Aires, y l'ánimu del escritor decayó dafechu ante esta grave perda.

Cuando l'estáu de la enfermedá prostática fizo que nun pudiera aguantar más, Horacio viaxó a Buenos Aires por que los médicos trataren los sos carecimientos. Internáu nel prestixosu Hospital de Clíniques de Buenos Aires a principios de 1937, una ciruxía exploratoria reveló que sufría d'un casu avanzáu de cáncer de próstata, intratable y inoperable. María Elena, atristayada, tuvo al so llau nos últimos momentos, según gran parte del so numberosu grupu d'amigos.

Pela tarde del 18 de febreru una xunta de médicos esplicó al lliteratu la gravedá del so estáu. Daqué más tarde Quiroga pidió permisu pa salir del hospital, lo que-y foi concedíu, y pudo asina dar un llargu paséu pela ciudá. Tornó al hospital a la hora 23:00. Al ser internáu Quiroga na Clíniques, enterárase de que nos suétanos atopábase zarráu una bisarma: un desventuráu paciente con espantibles deformidaes similares a les del tristemente célebre inglés Joseph Merrick (l'Home Elefante»). Compadecido, Quiroga esixó y llogró que'l paciente —llamáu Vicente Batistessa— fuera llibertáu del so encierre y agospiárase-y na mesma habitación onde taba internáu l'escritor. Como yera d'esperar, Batistessa fíxose amigu y rindió adoración eterna y un gran agradecimientu al gran cuenteru.

Desesperáu polos sufrimientos presentes y por venir, y entendiendo que la so vida acabara, el sobeyosu Horacio Quiroga confió a Batistessa la so decisión: antemanar al cáncer y embriviría el so dolor, a lo que l'otru comprometer a ayudar. Esa mesma madrugada (19 de febreru de 1937) y en presencia del so amigu, Horacio Quiroga bebió un vasu de cianuru que lu mató pocos minutos dempués ente espantibles dolores.[11] El so cadabre foi veláu na Casa del Teatru de la Sociedá Arxentina d'Escritores (SADE) que lo cuntó como fundador y vicepresidente. Tiempu dempués, los sos restos fueron repatriaos al so país natal. Unu de los deseos de Quiroga yera que cuando morriera'l so cuerpu fuera cremado y les sos cenices espardíes na selva misionera. Como los sos familiares y amigos añoraban el so regresu a Salto, resolvieron buscar daqué que fuera simbólicu y por eso decidieron faer la urna en algarrobo y asina lo pidieron al escultor rusu Stephan Erzia. Erzia tuvo venticuatro hores trabayando nesta pieza que s'atopa nel Muséu Casa Quiroga en Salto, Uruguái.

L'escuru destín que paecía escorrelo concretóse inclusive tres la so muerte: los sos dos fíos mayores tamién se suicidaron; Eglé un añu dempués, en 1937, y Darío en 1952.

== La so obra Siguidor de la escuela modernista fundada por Rubén Darío y obsesivu llector d'Edgar Allan Poe y Guy de Maupassant, Quiroga sintióse atraíu por temes que tomaben los aspeutos más estraños de la Naturaleza, de cutiu tiñíos d'horror, enfermedá y sufrimientu pa los seres humanos. Munchos de los sos rellatos pertenecen a esta corriente, que la so obra más emblemática ye la coleición Cuentos d'amor de llocura y de muerte.

Per otra parte percíbese en Quiroga la influencia del británicu Rudyard Kipling (Llibru de les tierres vírxenes), que cristalizaría nel so propiu Cuentos de la selva, deliciosu exerciciu de fantasía estremáu en dellos rellatos protagonizaos por animales. El so Decálogu del perfectu cuenteru, dedicáu a los escritores noveles, establez ciertes contradicciones cola so propia obra. Ente que el decálogu apregona un estilu económico y preciso, emplegando pocos axetivos, redaición natural y llana y claridá na espresión, en munches de los sos rellatos Quiroga nun sigue los sos propios preceptos, utilizando un llinguaxe recargáu, con abondosos axetivos y un vocabulariu por momentos fachendosu.

Al desenvolvese entá más el so particular estilu, Quiroga evolucionó escontra la semeya realista (casi siempres angustiosu y desesperáu) de la selvaxe Naturaleza que lu arrodiaba en Misiones: la xungla, el ríu, la fauna, el clima y el terrén formen l'andamiaxe y el decoráu en que los sos personaxes muévense, carecen y de cutiu muerren. Especialmente nos sos rellatos, Quiroga describe con arte y humanismu la traxedia qu'escuerre a los miserables obreros rurales de la rexón, los peligros y carecimientos a que se ven espuestos y la manera en que se perpetúa esti dolor esistencial a les xeneraciones siguientes. Trató, amás, munchos temes consideraes tabú na sociedá de principios del sieglu XX, revelándose como un escritor ventureru, desconocedor del mieu y avanzáu nes sos idees y tratamientos. Estes particularidaes siguen siendo evidentes al lleer los sos testos anguaño.

Dellos estudiosos de la obra de Quiroga cunten que la fascinación cola muerte, los accidentes y l'enfermedá (que lo rellaciona con Edgar Allan Poe y Baudelaire) deber a la vida increíblemente tráxica que lu tocó en suerte. Sía esto ciertu o non, en verdá Horacio Quiroga dexó pa la posteridá dalgunes de les pieces más tarrecibles, brilloses y trascendentales de la lliteratura hispanoamericana del sieglu XX.

Analís de la so obra editar

Nel so primer llibru, Los petones de coral, compuestu por dieciocho poemes, trenta páxina de prosa poética y cuatro relato, Quiroga pon n'evidencia la so inmadurez y tracamundiu adolescente. Puntu estreme pa los rellatos, nos cualos ta yá en xerme l'estilu modernista y naturalista qu'identificaría al restu de la so obra. Los sos dos noveles Historia d'un amor turbio y Pasáu amor traten sobre la mesma tema —qu'encegolaba al autor na so vida personal—: los amores ente homes maduros y mocines adolescentes.

Na primera d'elles Quiroga estrema l'acción en tres etapes. Na primera, una neña de nueve años namorar d'un home adultu. Na segunda parte, l'home, que nun se decató del amor de la neña, pasaos ocho años (ella tien agora diecisiete) empieza a cortexala. Na tercera parte l'home narra la última etapa del so amor: pasaron diez años desque la nueva abandonar. L'acción empecípiase equí: ye'l tiempu presente de la novela. En Pasáu amor la hestoria repitir: un home maduru torna a un llugar depués d'años d'ausencia y namórase d'una mocina a la qu'amara siendo neña.

Conociendo la hestoria personal de Quiroga, se evidencian les carauterístiques autobiográfiques de dambes noveles: hasta'l nome de la protagonista de Historia d'un amor turbio ye Eglé (asina se llamaba la fía de Quiroga, d'una de que les sos compañeritas namoróse l'escritor y que aportaría a la so segunda esposa). Los avatares sentimentales de Quiroga con rapaces bien nueves pueblen el drama d'estos dos noveles, con especial fincapié na oposición de los sos padres, refugu que Quiroga aceptara como parte integrante de la so vida y col que tuvo de trepar siempres.

Dexando a un llau el teatru de Quiroga, pocu espublizáu y al que los críticos siempres llamaron «un error», lo más trascendente de la so obra son los cuentos curtios, xéneru en que l'autor algama'l maduror, impulsando nel mesmu sentíu a tola narrativa llatinoamericana. Ye Horacio Quiroga el primeru que s'esmolez polos aspeutos téunicos de la narrativa curtia, apolazando incansablemente el so estilu (para lo cual vuelve y restola siempres sobre les mesmes temes) hasta algamar la casi perfeición formal de les sos últimes obres.

Claramente influyíu por Rubén Darío y los modernistes, adulces el modernismu del oriental empieza a volvese decadente, describiendo a la naturaleza con minuciosa precisión pero dexando en claro que la rellación d'ella col home siempres representa un conflictu. Tresmanamientos, mancadures, miseria, fracasos, fame, muerte, ataques d'animales, tou en Quiroga plantega l'enfrentamientu ente naturaleza y home tal como lo faíen los griegos ente Home y Destín. La naturaleza contraria, poques gracies, casi siempres vence na narrativa quiroguiana.

La morbosa obsesión de Quiroga pol tormentu y la muerte ye aceptada muncho más fácilmente polos personaxes que pol llector: la téunica narrativa del autor presenta protagonistes avezaos al riesgu y al peligru, que xueguen según regles clares y específiques. Saben que nun tienen de cometer errores porque la selva nun perdona, y, al cayer, facer con daqué d'espíritu deportivu» y suelen morrer, dexando al llector ansiosu y angustiado.

La naturaleza ye ciega pero xusta; los ataques sobre'l llabrador o'l pescador (un ensame d'abeyes enfurecidas, un yacaré, un parásitu hematófagu, una culiebra, la crecida, lo que fora) son a cencielles llances d'un xuegu espantible nel que l'home intenta arrincar a la naturaleza unos bienes o recursos (como intentó Quiroga na vida real) qu'ella se niega en redondu a soltar; una llucha desigual que suel terminar cola derrota humana, la llocura, les muertes o, a cencielles, cola desilusión.

Hipersensible y escitable, dau a amores imposibles, atayáu nes sos empreses comerciales pero aun así emocional y por demás creativu, Quiroga abebentó na so propia vida tráxica y na naturaleza a la qu'estudió y careció, cola so ferrial voluntá de trabayador y el so sutil mirada de minuciosu observador pa construyir una obra narrativa a la que la mayor parte de los críticos consideraron (y entá consideren) «poéticamente autobiográfica». Seique nesti «realismu internu» o «orgánicu» de les pieces de Quiroga more l'irresistible encantu qu'entá güei exercen sobre'l llectores, que, ensin dase cuenta, afayen nes sos páxines la verdadera naturaleza del escritor que, seique como bien pocos na lliteratura llatinoamericana, foi capaz de bisbisar les sos propies pallabres al escuchu, anque dacuando'l murmuriu tresformar nun berru desesperáu.

Libro editar

Cronología bibliográfica de publicaciones en vida del autor:[12]

  • Diariu de viaxe a París (Testimoniu y observaciones, Ed. Páxines d'Espluma, Montevideo, 1900)
  • Los petones de coral (Prosa y versu, El Sieglu Ilustráu, Montevideo, 1901)
  • El crime del otru (Cuentos, Ed. Emilio Spinelli, Buenos Aires, 1904)
  • Los escorríos (Rellatu, Ed. Arnaldo Moen y Hno., Buenos Aires, 1905)
  • Historia d'un amor turbio (Novela, Ed. Arnaldo Moen y Hno., Buenos Aires, 1908)
  • Cuentos d'amor de llocura y de muerte (Cuentos, Soc. Coop. Editorial Ltda., Buenos Aires, 1917)
  • Cuentos de la selva (Cuentos infantiles, Soc. Coop. Editorial Ltda., Buenos Aires, 1918)
  • El xavaz (Cuentos, Soc. Coop. Editorial Ltda., Buenos Aires, 1920)
  • Les sacrificaes (Cuentos escénicos en cuatro actos, Soc. Coop. Editorial Ltda., Buenos Aires, 1920)
  • Anaconda (Cuentos, Axencia Xeneral de Llibrería y Publicaciones, Buenos Aires, 1921)
  • El desiertu (Cuentos, Ed. Babel, Buenos Aires, 1924)
  • Los desterraos (Cuentos, Ed. Babel, Buenos Aires, 1926)
  • Pasáu amor (Novela, Ed. Babel, Buenos Aires, 1929)
  • Suelu natal (Cuentos, Ed. Crespillo, Buenos Aires, 1931)
  • Más allá (Cuentos, Soc. Amigos del Llibru Rioplatense, Buenos Aires - Montevideo, 1935)

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Barsky, Julián, Horacio Quiroga y el cine, Tou ye Hestoria, Buenos Aires, 2006.
  • Franco, Jean (ed.), Historia de la Lliteratura Hispanoamericana, Ariel, Barcelona, 1993 (9ª ed.) ISBN 84-344-8315-7
  • Fleming, Leonor, prólogu a Horacio Quiroga, Cuentos, Cátedra, Madrid, 1994, ISBN 84-376-0959-3
  • Lafforgue, J., intr. crítica a Horacio Quiroga, Los desterraos y otros testos, Castalia, Madrid, 1990.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn19990006772. Data de consulta: 30 agostu 2020.
  5. El xavaz Horacio Quiroga», biografía
  6. Horacio Quiroga: cita cola fatalidá Diariu Clarín
  7. «Biografíes: Horacio Quiroga».
  8. «consistoriu-del gai-saber-y-primeros.html Horacio Quiroga - El Consistoriu del Gai Saber y primeros llibros» (18 de payares de 2009). Consultáu'l 20 de xunu de 2011.
  9. «Ana María Cires, la primer esposa de Horacio Quiroga» (13 de febreru de 2017).
  10. 10,0 10,1 Gálvez, Manuel (1944). Amigos y maestros de la mio mocedá. Buenos Aires: Editorial Guillermo Kraft. «Púnxo-y por títulu Cuentos d'amor de llocura y de muerte, y nun quixo que se punxera coma dalguna ente eses pallabres.»
  11. Una vida d'amor, llocura y muerte: Horacio Quiroga
  12. Walter Rela (1972). Horacio Quiroga: Repertoriu bibliográficu anotáu. Casa Pardo S.A.C., Buenos Aires.

Enllaces esternos editar