Igualdá social ye la carauterística d'aquellos estaos nos que tolos sos ciudadanos ensin esclusión algamen na práutica la realización de tolos derechos humanos, fundamentalmente los derechos civiles y políticos y los derechos económicos, sociales y culturales[1] necesarios p'algamar una verdadera xusticia social.[2]

Igualdá, en francés Egalité segundu principiu del lema Liberté, égalité, fraternité de la Revolución francesa. La muyer, alegoría de la xusticia, lleva na so manzorga la Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu de 1789 - grabáu de 1793 de Jean-Guillaume Moitte (1746-1810)

La igualdá social supón la reconocencia de la igualdad ante la llei, la igualdá d'oportunidaes según la igualdá de resultaos civiles, políticos, económicos y sociales.

La igualdá social ye lo opuesto a la desigualdá social -desigualdá económica, esclavitú, racismu, sociedá de castes y estamentos-, según cualesquier otru tipu de discriminación por xéneru,[3][4] étnia, relixón, edá, por discapacidá -física o intelectual- o cualesquier otra condición personal.[5][6]

Igualdá social editar

La igualdá social ye un valor fundamental pa una sociedá meyor,[7] con más xusticia social, más cohesión y considérase una condición pal exerciciu de los derechos civiles y políticos y la consecución d'una vida digna (derechos económicos, sociales y culturales).

L'amenorgamientu de la desigualdá social contribúi a la erradicación de la probeza, repercute de manera decisiva nuna meyor salú[8][9] xeneral de la población polo qu'aumenta la esperanza de vida, ameyorando específicamente la salú mental, mengua les cifres de drogodependencias, produz meyores notables nel nivel educativu de la población y amenorga la violencia social. Estos beneficios non solamente prodúcense nos sectores más desfavorecidos sinón que la población con Distribución de la renta mayor renta o mayor estatus social tamién ameyora les sos condiciones de vida cuando aumenta la igualdá social.[7][10]

Inclusive comparando los países más ricos constátase que los problemes sociales y de salú tamién tán más estendíos nes aquelles naciones riques que son más desiguales al respective de otres.[7]

 
Igualdá social, ensin discriminación Desigualdá d'ingresu económica, por xéneru, étnia, relixón, edá, por discapacidá (física o intelectual)

Igualdá civil y política editar

La igualdá civil y política algámase cuando se cumplen los derechos humanos de primer xeneración, que son esencialmente la llibertá y la participación na vida política. Son derechos civiles y políticos, que delimitan parceles inviolables de los seres humanos según el derechu de los ciudadanos a votar, ser votáu y participar na gobernación del Estáu. Inclúin el derechu a la llibertá d'espresión, el Estáu de derechu derechu a un xuiciu xustu, la llibertá de relixón, y el sufraxu universal.

Estos derechos fueron proclamaos per primer vegada mientres la Revolución francesa, por aciu la Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu de 26 d'agostu de 1789. Tamién se recueyen na Carta de Derechos de los Estaos Xuníos aprobada definitivamente'l 15 d'avientu de 1791. Nesi mesmu añu, 1791, promúlgase la Declaración de los Derechos de la Muyer y de la Ciudadana redactada por Olympe de Gouges nel contestu de la Revolución francesa.

Estos derechos se universalizan y amplian por aciu la Declaración Universal de los Derechos Humanos ratificada'l 10 d'avientu de 1948 pola ONX y el Pactu Internacional de Derechos Civiles y Políticos de 1966.

 
El Derechu a la vivienda digna apaez recoyíu nel artículu 25 de la Declaración Universal de los Derechos Humanos de 1948.[11]

Igualdá económica, social y cultural editar

La igualdá económica o d'ingreso, la igualdá social y la igualdá cultural algamaríense si cumplen los derechos económicos, sociales y culturales -derechos humanos de segunda xeneración-. La equidad o igualdá de recursos ye básica tantu pa poder exercer con plenitú los derechos civiles y políticos como pa tener una vida digna.[12]

Reconocer por distintos gobiernos dempués de la Primer Guerra Mundial. Los ciudadanos tienen que tener igualdá de condiciones y de tratu. Inclúin el derechu a ser emplegaos, el derechu a la vivienda, a la educación y a la salú,[8] según la seguridá social y les prestaciones por desemplegu. Al igual que los derechos de primer xeneración, tamién fueron incluyíos na Declaración Universal de los Derechos Humanos nos artículos 22 al 27 y, amás, incorporaos nel Pactu Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. N'Estaos Xuníos, el presidente Franklin D. Roosevelt propunxo una segunda Carta de Derechos, que tomaba gran parte d'esti tipu de derechos, nel so discursu del Estáu de la Unión el 11 de xineru de 1944.

Inclúyense tamién como derechos económicos, sociales y culturales el derechu al trabayu y a la llibre eleición d'empléu, el derechu a condiciones de trabayu equitativas y satisfactories, la llibertá sindical y derechu de fuelga, la proteición de la familia y los menores, el derechu a un nivel de vida fayadizu y a la meyora de les condiciones d'esistencia -salú[8] y educación-, y el derechu a participar na vida cultural. Tamién polo tanto la proteición, desenvolvimientu y espardimientu de la ciencia y la cultura y el patrimoniu cultural, el derechu al agua, derechu a una alimentación fayadiza y derechu a un mediu ambiente óptimo.[13]

Igualdá en salú editar

P'algamar les máximes cotes d'igualdá social considérase decisivu esaniciar la desigualdá na salú. Con esi oxetivu les polítiques de salú pública esmolecer pola hixene pública, intentando caltener llimpiu'l mediu ambiente (agua potable, alcantarelláu, eliminación de basura, calidá del aire, etc.), el sistema sanitariu (infraestructures hospitalaries, formación y dotación d'especialistes sanitarios) y promoviendo estilo de vida saludables. Pero estes polítiques de salú pública nun son abondes.

La constatación de la importancia que la probeza, la esclusión social y la desigualdá social y desigualdá d'ingresos económica tien na salú obliga a incoporar estes variables como factores determinantes de la salú a la d'establecer les polítiques sanitaries y de salú pública. Inflúin tantu o más, nel empeoramientu de la salú, que'l tabaquismu, el alcoholismu, el sedentarismu, la hipertensión, la obesidá o la diabetes; factores que suelen considerase como oxetivos y encamientos habituales de la OMS (WHO) y de munchos organismos públicos ya instituciones sanitaries.[8][10][14][9]

Por tanto'l derechu a la proteición y promoción de la salú que tienen de tener tolos habitantes del planeta esixe incorporar a les polítiques sanitaries midíes enfocaes a ameyorar los indicadores de desigualdá económica, desigualdá social, probeza, esclusión social y analfabetismu.[8][9][10][14]

Bibliografía rellacionada editar

1898 - Concepción Arenal, La igualdá social y político y les sos rellaciones cola llibertá, Biblioteca Virtual Cervantes, 2015.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

N'español
N'inglés

Referencies editar

  1. «Derechos económicos, sociales y culturales (DESC)» (castellanu). UNESCO. Consultáu'l 22 de payares de 2016.
  2. «Igualdad y llibertá: fundamentos de la xusticia social». RIEJS 2 (1):  páxs. 173-194. 2013. ISSN 2254-3139. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/13541/63663_10.pdf?sequence=1. Consultáu'l 22 de payares de 2016. 
  3. «OIT - Igualdá de xéneru» (castellanu). Consultáu'l 22 de payares de 2016.
  4. «Los derechos humanos de les muyeres y l'igualdá de xéneru». Consultáu'l 22 de payares de 2016.
  5. «Derechu humanu a la non discriminación». PDHRE. Consultáu'l 24 de payares de 2016.
  6. «Igualdá y non discriminación». unfe.org. Consultáu'l 24 de payares de 2016.
  7. 7,0 7,1 7,2 Wilkinson, Richard; Pickett, Kate tristura&hl=es&sa=X&redir_esc=y Desigualdad. Un analís de la tristura coleutiva. Tuner Noema, páx. 197. ISBN 978-84-7506-918-0. Consultáu'l 24 de payares de 2016.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 «Los oríxenes políticos de la inequidad en salú: perspectives de cambéu» (castellanu). Comisiones Lancet. The Lancet - Universidá d'Oslu Comisión sobre Gobernanza Global pa la Salú (mayu de 2014). Consultáu'l 1 de febreru de 2017.
  9. 9,0 9,1 9,2 Socioeconomic status and the 25 × 25 risk factors as determinants of premature mortality: a multicohort study and meta-analysis of 1·7 million men and women, S. Stringhini, C. Carmeli et al.; January 31, 2017, The Lancet
  10. 10,0 10,1 10,2 «Desigualdad en salú: la mayor epidemia del sieglu XXI». Papeles 103. 2008. http://www.fuhem.es/media/ecosocial/file/Cohesi%C3%B3n%20Social/Desigualdá,%20probeza%20y%20exclusi%C3%B3n/desigualdá%20en%20salú_BENACH%20VERGARA%20Y%20MUNTANER.pdf. Consultáu'l 24 de payares de 2016. 
  11. Ver art. 25 Declaración Universal de los Derechos Humanos, París, 1948, en Wikisource
  12. Branko Milanovic, Los que tienen y los que nun tienen. Una curtia y singular hestoria de la desigualdá social, 2012, (The Haves and the Have-Nots: A Brief and Idiosyncratic History of Global Inequality, 2010, Basic Books, New York), Alianza Editorial, ISBN 9788420671529, páxs. 34 y ss.
  13. Derechos económicos, sociales y cultures, en Observatori DESC
  14. 14,0 14,1 La probeza encurtia la vida más que la obesidá, l'alcohol y l'hipertensión, El País, 1 de febreru de 2017