Ilkanatu

(Redirixío dende Ilkanato)

L'Ilkanatu o Il-kanatu (de il-kan, «kan subordináu»; en persa: ایلخانان , Iljanán; Mongol: Хүлэгийн улс, Hu’legīn Uls), foi una de les cuatro divisiones del Imperiu mongol que foi gobernada pola casa mongol de Hulagu. Foi fundáu nel sieglu XIII y taba centráu principalmente en Persia y los territorios vecinos, como l'actual Azerbaixán, y les partes central y oriental de l'actual Turquía.

Ilkanatu
(de 1256 a 1335 (Gregorianu))
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Maraghe (es) Traducir
Tabriz
Soltaniyeh (es) Traducir
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales persa
Idioma mongol
Llingües túrciques
árabe
Relixón oficial tengrianismo (es) Traducir, cristianismu, islam, Xamanismu, Nestorianismu, Budismu tibetanu y xiísmu
Xeografía
Superficie 3.75 km²
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata


El Ilkanatu basóse, primeramente, nes campañes de Gengis Kan contra l'Imperiu corasmio ente los años 1219-1224, y foi fundáu pol nietu de Gengis, Hulagu Kan. Nel so apoxéu, l'Estáu espandir a territorios que güei conformen la mayor parte d'Iraq, Irán, Turkmenistán, Armenia, Azerbaixán, Xeorxa, Turquía, Afganistán occidental y Paquistán suroccidental.

El Ilkanatu adoptó de primeres munches relixones, pero sintió especial simpatía pol budismu y el cristianismu. Mientres gran parte de la so historia hubo una situación relixosa tirante, pos gobernantes mongoles budistes rexíen sobre una población fundamentalmente musulmana, lo que motivó una tibia intervención de los mongoles nes Cruzaes sofitando al bandu européu cristianu. Sicasí, el kan Ghazan convirtióse finalmente al islam, quiciabes por motivos políticos, y los trés últimos kanes fueron musulmanes como'l so pueblu.

El títulu editar

Según l'historiador Rashid-al-Din Hamadani, Kublai concedió a Hulagu (Hulegu) el títulu de Ilkán dempués de la so derrota d'Ariq Böke. El términu il-kan significa «kan subordináu» y refierse a la so deferencia inicial a Möngke Kan y los sos socesores Grandes Kanes del imperiu completu. El títulu de Ilkán, al cargu de los descendientes de Hulagu y más tarde d'otros príncipes Borjigin de Persia, nun se materializa nes fontes hasta dempués de 1260.[1]

Historia editar

Primer gobiernu mongol en Persia editar

 
Un arqueru a caballu mongol nel sieglu XIII.

Cuando Mohamed II de Corasmia executó a los comerciantes unviaos polos mongoles, Gengis Kan declaró la guerra en 1219 a la dinastía jorezmita. Los mongoles invadieron l'imperiu, ocupando toles ciudaes y centros de población principales ente 1219 y 1221. L'Iraq persa foi afaráu pol destacamentu mongol al mandu de los xenerales Jebe y Subotai, y dexaron la rexón en ruines. Transoxiana tamién quedó so dominiu mongol dempués de la invasión. L'área indivisa alcontrada al oeste de la Transoxiana foi l'heriedu que dexó Genghis Kan a la familia Borjigin.[2] Poro, les families de los últimos cuatro fíos designaron a los sos funcionarios sol mandu de los gobernadores del Gran Kan, Chin-Temür, Nussal y Korguz, nesa rexón.

El fíu de Jalal ad-Din Mingburnu tornó a Irán escontra 1224, dempués del so exiliu na India. Los Estaos túrquicos rivales, que yera tou lo que quedaba del imperiu del so padre, entainar a declara-y la so llealtá. Refugó'l primer intentu mongol de tomar la Persia central. Sicasí, Jalal ad-Din foi anuláu y estrapáu pol exércitu de Chormaqan unviáu pol Gran Kan Ögedei en 1231. Mientres la espedición mongol, Azerbaixán y les dinastíes meridionales perses en Fars y Kerman sometiéronse voluntariamente a los mongoles y alcordaron paga-yos tributu.[3] Escontra l'oeste, Hamadán y el restu de Persia fueron aseguraos por Chormaqan. Los mongoles volvieron la so atención escontra Armenia y Xeorxa en 1234 o 1236. Completaron la conquista del reinu de Xeorxa en 1238; sicasí, l'Imperiu mongol empezó a atacar la parte occidental de la Gran Armenia, que taba gobernada polos selyúcides al añu siguiente.

En 1236 Ögedei decidió abandonar Jorasán y dio en poblar Herat. Los gobernantes mongoles, na so mayoría militares, acamparon na llanura Mughan no que güei ye Azerbaixán. Al dase cuenta de la peligrosidá de los mongoles, los gobernantes de Mosul y del reinu armeniu de Cilicia someter al Gran Kan. Chormaqan estremó la rexón de Transcaucasia en tres distritos basándose na xerarquía militar mongol.[4] En Xeorxa, la población estremóse temporalmente n'ocho tumenes.[5] Hacia l'añu 1237 l'Imperiu mongol yá apoderara la mayor parte de Persia (escluyendo l'Iraq abasí y les fortaleces ismaelitas), y tou Afganistán y Caxmir.[6]

Dempués de la batalla de Köse Dağ en 1243, los mongoles al mandu del xeneral Baiju ocuparon Anatolia, ente que el sultanatu selyúcida de Rüm y l'Imperiu de Trebisonda convían con Estaos vasallos sos.[7]

Guyuk Kan abolió los decretos emitíos polos príncipes mongoles qu'ordenaren la medría de los ingresos de los distritos en Persia, según ufiertó exenciones fiscales a otros hacia l'añu 1244.[8]

Acordies cola quexa del gobernador d'Arghun el Viejo (Arghun agha), Möngke Kan prohibió a los comerciantes ortog y a los nobles abusar nos puestos de descansu, yam, y facer civiles en 1251.[9] Ordenó un nuevu censu y decretó que cada home nel Oriente Mediu gobernáu polos mongoles tenía de pagar en proporción a la so propiedá. Persia foi estremada en cuatro distritos so Arghun. Möngke Kan concedió l'autoridá a la dinastía Kart sobre Herat, Jam, Bushanj, Ghor, Khaysar, Firuz-Kuh, Gharjistan, Farah, Sistán, Kabul, Tirah y Afganistán.[10]

El primer ilkán editar

El fundador de la dinastía de los Ilkanes foi Hulagu Kan, nietu de Gengis Kan y hermanu tantu del entós Gran Kan Möngke lo mesmo que de Kublai Kan, que-y asocedería. Partiendo dende Baiju nel añu 1255 o 1256, taba encargáu de sojuzgar a los reinos musulmanes del oeste «hasta les fronteres d'Exiptu». La so espedición foi, sicasí, detenida en Palestina por cuenta de la muerte del kan Möngke, dempués de lo que los mongoles retiráronse, sufriendo una dura derrota na batalla de Ain Yalut. Tres l'ascensu del so hermanu Kublai, Hulagu volvió, y la socesión siguió d'ellí d'equí p'arriba al traviés de la so familia —el verdaderu empiezu de la dinastía de los Il-Janes, un términu que significa «kan subordináu» y refierse a la so deferencia a Kublai como soberanu supremu—.

Los descendientes de Hulagu gobernaron Persia mientres los siguientes ochenta años, convirtiéndose al islam. (Ghazan foi'l primera kan en faelo). Los Ilkanes siguieron oponiéndose a los mamelucos, que ganaren a los anteriores invasores mongoles y a los cruzaos, pero nun consiguieron ganar nin un palmo del so terrén, siendo forzaos a abandonar los sos oxetivos en Siria y el reinu armeniu en Cilicia. La hostilidá de los otros kanatus al norte y al oeste torgó una espansión del Ilkanatu escontra l'oeste: el kanatu de Chagatai en Mogulistán y la Horda Azul de Batu amenaciaron al Ilkanatu n'El Cáucasu y la Transoxiana. Inclusive sol mandatu de Hulagu el Ilkanatu tuvo engardíu nuna guerra abierta n'El Cáucasu colos mongoles de les estepes ruses. Tres la muerte d'Abu Sa'id nel añu 1335, el kanatu empezó a desintegrarse rápido, eslleiéndose nuna serie d'Estaos rivales. El postreru de los pretendíos il-janes foi asesináu nel añu 1353.

Conversión al islam editar

 
Hulagu, nietu de Gengis Kan y fundador del Ilkanatu.

Nel periodu tres el gobiernu de Hulagu (que yera animista como yera tradicional ente los mongoles), los sos socesores empezaron a adoptar el budismu tibetanu que foi la relixón de los kanes ente Abaqa (1265-1282) y Baydu (1295). A pesar que munchos países cristianos animar al percibir una preferencia pol nestorianismu per parte de los gobernantes del Ilkanatu, esta situación probablemente debíase a la tradicional imparcialidá mongola ante les relixones competidores,[11] y creó una fienda creciente ente los iljanes y la mayoría musulmana que gobernaben. Esto camudó cuando Ghazan, poco primero de destronar a Baydu, convertir al islam y promovió esta relixón como oficial, nun claru intentu d'averar al réxime al so pueblu. Los cristianos y xudíos perdieron el so estatus d'igualdá colos musulmanes y tuvieron que pagar nuevamente'l impuestu de capitación. Per otru llau, los budistes tuvieron qu'enfrentar la difícil decisión de convertise al islam o ser desterraos.[12]

La conversión del iljanato al islam apenes tuvo efeutos sobre la so hostilidá escontra otros reinos musulmanes y Ghazan siguió apostando'l control del Llevante mediterraneu a los mamelucos por aciu la guerra, imponiéndose mientres unos meses tres la batalla de Emesa de 1299, única victoria iljaní sobre los sultanes d'Exiptu. La política islámica de Ghazan siguió sol so hermanu Ölŷeitü, quien mientres dellos años promovió como relixón oficial el chiismu duodecimano por influencia de los ulemas Allāmat al-Ḥilli y Mayṯam al-Baḥrānin.[13][14] Ölŷeitü llogró conquistar la rexón de Guilán, costera del mar Caspiu, y alzó el so magníficu mausoléu de Soltaníeh, que se caltién como'l meyor monumentu del iljanato de Persia.

Ilkanes editar

Casa de Hulagu (1256-1335; reis del Ilkanatu mongol) editar

Dempués del Ilkanatu, los estaos rexonales que s'establecieron mientres la desintegración llevantaron los sos propios candidatos como pretendientes.

Casa de Ariq Böke editar

Casa de Hulagu (1336-1357) editar

Casa de Hasar editar

Pretendientes de Persia oriental (Jorasán):

  • Togha Temür (c. 1338-1353) (reconocíu polos kártidas 1338-1349; polos jalayíridas 1338-1339, 1340-1344; polos Sarbadaras 1338-1341, 1344, 1353)
  • Luqman (1353-1388) (fíu de Togha Temür y el protexíu de Timur)

Notes editar

  1. Peter Jackson The Mongols and the West, páx. 127.
  2. Jeremiah Curtin The Mongols: A history, páx. 184.
  3. Timothy May Chormaqan, páx. 47.
  4. Grigor of Akanc The history of the nation of archers, (trad. R. P. Blake), páx. 303.
  5. Kalistriat Salia History of the Georgian Nation, páx. 210.
  6. Thomas T. Allsen Culture and Conquest in Mongol Eurasia, páx. 84.
  7. George Finlay The history of Greece from its conquest by the Crusaders to its conquest by the Ottomans, páx. 384.
  8. C.P. Atwood - Encyclopedia of Mongolia and the Mongol Empire, vease: Monqe Khan.
  9. M. Th. Houtsma Y.J. Brill's first encyclopaedia of Islam, 1913-1936, Volume 1, páx. 729.
  10. Ehsan Yar-Shater Encyclopædia Iranica, páx. 209.
  11. Medieval Persia 1040-1797, David Morgan, p.64
  12. Medieval Persia 1040-1797, David Morgan, p.72
  13. Al Oraibi, Ali (2001). «Rationalism in the school of Bahrain: a historical perspective». Shīʻite Heritage: Essays on Classical and Modern Traditions (Global Academic Publishing). 
  14. Schmidtke, Sabinen (‏22 de marzu de 2003). «‏Ḥelli, Ḥgarren b. Yusof b. Moṭahhar» (n'inglés). Encyclopædia Iranica XII. http://www.iranicaonline.org/articles/helli-hasan-b-yusof-b-motahhar. 

Referencies editar

  • Atwood, Christopher P. (2004). The Encyclopedia of Mongolia and the Mongol Empire. Facts on File, Inc. ISBN 0-8160-4671-9.
  • C.Y. Bosworth, The New Islamic Dynasties, New York, 1996.
  • R. Amitai-Preiss: Mongols and Mamluks: The Mamluk-Ilkhanid War 1260-1281. Cambridge, 1995

Enllaces esternos editar