L'impresionismu ye un movimientu artísticu[1] definíu primeramente pa la pintura impresionista, a partir del comentariu despreciatible d'un críticu d'arte (Louis Leroy) ante'l cuadru Impresión, sol naciente de Claude Monet, generalizable a otros espuestos nel salón d'artistes independientes de París ente'l 15 d'abril y el 15 de mayu de 1874 (un grupu nel que taben Camille Pissarro, Edgar Degas, Pierre-Auguste Renoir, Paul Cézanne, Alfred Sisley y Berthe Morisot).

Impresionismu
movimientu artísticu, género artístico (es) Traducir, movimiento pictórico (es) Traducir y estilu artísticu
Impresionismu Posimpresionismu y Espresionismu
Cambiar los datos en Wikidata
Claude Monet, Impresión: soleil levant, 1872-1873 (París, Muséu Marmottan Monet). Cuadru al que debe'l so nome'l movimientu.

Anque l'axetivu «impresionista» aplicóse pa etiquetar productos d'otres artes, como la música (impresionismu musicalDebussy—) y la lliteratura (lliteratura del Impresionismuhermanos Goncourt—),[2] les sos particulares traces definitories (lluz, color, pincelada, plenairismo) facer de bien mala estensión, inclusive pa otres artes plástiques como la escultura (Rodin)[3] y l'arquiteutura;[4] talmente que suel dicise que l'Impresionismu en sentíu estrictu namái puede dase en pintura y quiciabes en fotografía (pictorialismo) y cine (cine impresionista francés o première avant-garde: Abel Gance, Jean Renoir —fíu del pintor impresionista Auguste Renoir—).[5]

El movimientu plásticu impresionista desenvolver a partir de la segunda metá del sieglu XIX n'Europa —principalmente en Francia— carauterizáu, a les traces, pol intentu d'afigurar la lluz (la impresión» visual) y l'intre, ensin reparar na identidá d'aquello que la proyeutaba. Esto ye, si los sos antecesores pintaben formes con identidá, los impresionistes pintaben el momentu de lluz, más allá de les formes que subyacen baxu este. Foi clave pal desenvolvimientu del arte posterior, al traviés del posimpresionismu y les vanguardies.

Representantes editar

  • Claude Monet (1840-1926), miembru fundador y históricu del Grupu Impresionista *

Pierre-Auguste Renoir (1841-1919), fundador y miembru históricu del Grupu Impresionista * Francesco Filippini (1841-1870), precursor, fundador de los impresionistes italianos

  • Édouard Manet (1853-1895), nunca perteneció al grupu impresionista *

Paul Cézanne (1839-1906), fundador y miembru históricu del Grupu Impresionista * Edgar Degas (1834-1917), miembru fundador y históricu del Grupu Impresionista

Precedentes editar

 
John Ruskin, Importante teóricu inglés del Romanticismu, defendía la impresión frente a la descripción.

Paisaxistes ingleses editar

Na primer metá del sieglu XIX, en plenu romanticismu, Joseph Mallord William Turner y John Constablepintores paisaxistes ingleses— sentaríen les bases sobre les que más palantre trabayaríen los impresionistes.[ensin referencies]

De Turner tomaríen los impresionistes el so gustu pola fugacidad, les superficies borrosu y vaporosu y el difuminado y amiestu de mariellos y colloraos intensos, según la descripción d'un momentu visual más allá de la descripción formal, nel que la lluz y los colores dan llugar a una «impresión» más poderosa. El máximu esponente d'estes carauterístiques atópase en Agua, vapor y velocidá (1844) National Gallery de Londres, un cuadru preimpresionista.[ensin referencies] Los impresionistes van esaniciar el componente sublime de la obra de Turner, propiu de la pintura romántica.

Édouard Manet editar

 
Édouard Manet, Xinto sobre la yerba (1863). Muséu d'Orsay.
Ficheru:Edouard Manet, A Bar at implícitos Folies-Bergère.jpg
Édouard Manet, El chigre del Folies-Bergère (1881-1882) Courtauld Institute of Art de Londres.

Un autor clave ente los precursores del movimientu impresionista ye Édouard Manet. Dos de les sos obres son esenciales na comprensión de la so influencia sobre'l grupu.

Nel so Xinto sobre la yerba Manet presenta un bodegón. Magar que les figures representaes son humanes, l'autor trabaya'l cuadru como si fuera una naturaleza muerta. Esto s'evidencia pola ausencia de conexón d'unos personaxes con otros: tres personaje van vistíos ente que'l cuartu ta desnudu; les miraes nunca s'atopen anque haya un personaxe falando y la disposición en primer planu (cesta y comida), en segundu (grupu) y tercer planu (muyer na agua) ye puramente compositiva. Esti trabayu va influyir a los impresionistes na desatención del modelu y de la narración.

Per otra parte El chigre del Folies-Bergère evidenciará el deséu de tratar los fenómenos llumínicos al introducir un espeyu al fondu que reflexa tola fondura de la sala y les grandes llámpares d'araña, llume artificial que crea una lluz difuso y menos direuta y, por tanto, más malo de pintar, recordándonos a les escenes festives de Renoir.

Corot y la escuela de Barbizon editar

 
Camille Corot, Autorretratu

Los impresionistes tuvieren un precedente en Camille Corot y la Escuela de Barbizon. Corot xugó un importante papel na formulación del Impresionismu, porque arrenunció a munchos de los recursos formales renacentistes prefiriendo concentrar la so atención n'espacios más planos, más senciellos y en superficies más lluminoses.

Y, anque a diferencia de los impresionistes, nunca llegó a estazar la lluz nos sos componentes cromáticos y siempres entamó y simplificó les sos formes pa consiguir una cierta composición clásica, tamién usó con frecuencia una elevada clave tonal, según, en términos xenerales, un frescor y una espontaneidá nuevos nel Salón oficial.

Historia editar

Entamos editar

 
Millet, Les Glaneuses (1857), Muséu d'Orsay.

Con anterioridá al Impresionismu, el marcu artísticu taba apoderáu pol eclecticismu, al que respondió la xeneración de les rotures estilístiques, una serie de rotures que van dar personalidá propia al arte moderno. La primera d'elles o, si prefierse, el so preámbulu, ye l'Impresionismu, un movimientu, resultáu d'una enllargada evolución, qu'asitia definitivamente al sieglu XIX sol signu del paisaxe y que busca un llinguaxe nuevu basáu nun naturalismu estremu.

Tiende a usar con creciente frecuencia colores puros y ensin amiestu, sobremanera los trés colores primarios y los sos complementarios, y a prescindir de negros, pardos y tonos terrosos. Aprendieron tamién a remanar la pintura más llibre y sueltamente, ensin tratar de despintar les sos pincelaes estazaes, y la lluz foise convirtiendo nel gran factor unificador de la figura y el paisaxe.

Florecimientu y primer esposición editar

 
Portada del catálogo pa la primera esposición impresionista (1874).

L'añu 1873 va marcar un xiru carauterísticu del Impresionismu: el pasu de la fase preparatoria a la fase de florecimientu. Los tanteos taben escaecíos y el trabayu adelantráu. Pisarro y Monet fixeren en Londres estudios d'edificios envueltos en borrines; Alfred Sisley, entá más vaporosu, adelantrárase-yos per esi camín; Renoir topábase, pel momento, so la total influencia de Monet; y Edgar Degas empezaba a tratar los tutús de les sos baillarines de la mesma que Monet o Renoir les flores del campu.

Tolos impresionistes, incluyendo a Berthe Morisot, yeren yá conscientes de formar un grupu y de tener iguales oxetivos que defender. La so primer apaición pública como tal taba cuayándose. Con cuenta de pesar más a los güeyos del públicu, intentaron atraese a otros artistes y fundaron una Sociedá anónima de pintores, escultores y grabadores qu'en 1874 llogró por fin entamar una muestra nos salones del fotógrafu Nadar. En total participaron trenta y nueve pintor con más de cientu sesenta y cinco obres, de les que diez yeren de Degas, la mayor aportación individual del grupu, y ente les que taba la yá llexendaria Impresión: sol naciente de Monet que, burlonamente citada por un críticu, dio nome al grupu.

L'espardimientu editar

L'Impresionismu espublizar por toa Europa (ente otres coses, gracies a la facilidá y rapidez )

Téunica y estética impresionista editar

 
Claude Monet, Catedral de Rouen. Na entrada principal de la catedral estremamos azul ultramar y violeta pa les solombres (colores más enchíos que la parte cimera, más allumada) al igual que naranxa dientro de la mesma zona de solombra pa definir los reflexos na escuridá.

Colores puros editar

La segunda metá del sieglu XIX guardó importantes evoluciones científiques y téuniques que dexaron la creación de nuevos pigmentos colos que los pintores daríen nuevos colores al so pintura, xeneralmente al oleu. Los pintores consiguieron una pureza y saturación del color hasta entós impensables, n'ocasiones, con productos non naturales. A partir del usu de colores puros o enchíos, los artistes dieron llugar a la llei del contraste cromáticu, esto ye: «tou color ye relativu a los colores que lu arrodien», y la llei de colores complementarios arriqueciendo l'usu de colores puros baxu contrastes, xeneralmente de fríos y templaos. Les solombres pasaron de tar compuestes por colores escuros a tar compuestes por colores complementarios que, al empar, creaben ilusión de fondura. La carauterística principal ye l'usu de complementarios, de la lluz a la solombra y nun mesmu valor, esto denominar modulado del color. Podemos dicir que, rompiendo cola dinámica clásica del clarescuru, onde'l contraste dar por valor, esto denominar modeláu del color; el contraste ente claridá y escuridá ye la que xeneren la ilusión de fondura. Coles mesmes arriquecieron el llinguaxe plásticu dixebrando los recursos propios del dibuxu y aplicando namái los recursos propios de la pintura: esto ye, el color. Pa definir la forma, la so riqueza de color dexó-yos afinar el volume por aciu más matices llumínicos, creando lluces dientro de les zones de solombra y solombres dientro de les zones allumaes recurriendo namái al usu del color. Un bon exemplu del usu de los colores enchíos pa lluces y solombres indistintamente atopar nel cuadru La catedral de Rouen de Claude Monet al llau. Esti usu de los colores tendría influencia sobre les primeres vanguardies, especialmente pol fovismo de Matisse o Gauguin.

Pincelada gestáltica editar

 
Claude Monet, Parllamentu de Londres. Pincelaes lliniales de colores puros dan llugar a una visión unitaria d'atmósfera y gradación de templaos a fríos.
 
Seurat, La Parade. Los neoimpresionistes llevaron al estremu esta pincelada gestáltica, nesti casu en forma de puntos, dando llugar a un color y forma unitarios, movimientu denomináu divisionismo o más conocíu como puntillismo.

Anque la teoría gestáltica apaeció más palantre, los pintores impresionistes amosaron plásticamente lo que la psicoloxía de la Gestalt vendría demostrar psicolóxica y científicamente más palantre: perceptivamente, si dan ciertes condiciones, partes inconexas dan llugar a un tou unitariu. L'usu de pequeñes pincelaes de colores puros resultó nun tou vibrante; y, anque les pincelaes aislladamente nun obedecieren a la forma o al color local del modelu, en xunto —al ser percibíes global y unitariamente— adqueríen la unidá necesaria pa percibir un tou definíu. Esti recursu foi lleváu al máximu polos neoimpresionistes, tamién conocíos como puntillistas como Seurat o Signac.

Forma editar

 
Auguste Renoir, La Balançoire. La plasmación de la lluz sobre'l cuerpu ye más importante que la descripción de la so forma.

La descripción de la forma, apostrada a segundu planu y dexada a manes del dibuxante y non del pintor, queda subordinada a la definición de les condiciones particulares de llume. Por eso los artistes impresionistes van buscar condiciones pintoresques de llume como retos al so xeniu, recurriendo a llumes d'interior por lluz artificial —como Edgar Degas y los sos baillarines—, el llume natural penerada —como Auguste Renoir y la lluz pasando ente fueyes d'árboles— o'l llume al campu con reflexos na agua o ensames de xente como Claude Monet. La pintura pasa a ocupase d'aquello que-y ye intrínsecu: la lluz y el color y en nengún casu a la descripción formal del volume heredada del clasicismu; asina les formes esléense, entemécense o se dixebren de forma imprecisa dependiendo de la lluz a la que tán sometíes, dando llugar a esa impresión» que-y da nome al movimientu.

Variantes na estética impresionista editar

Non tolos pintores del grupu fueron iguales y, nin tanto, fielmente ortodoxos con al respective de la estética impresionista. Les sólides estructures de lluz y solombra de Eduard Manet fueron realizaes na so mayoría n'interiores, dempués de munchos estudios preliminares, y tienen la dicción formal del arte d'estudiu, non la frescura de la pintura al campu. L'atmósfera y el color local nun yeren, nin tanto, los sos oxetivos primordiales, y cuando representaba lo que paez, a la primer vista, una tema impresionista» yera capaz de cargalo con tantes ironíes y contradicciones que llegaba a avafar tola so inmediatez.

Dexando aparte a Berthe Morisot, el pintor del grupu que más se -y avera ye Edgar Degas, con una pintura difícil d'entender pola so aguda intelixencia, los sos intrigantes amiestos de categoríes, les sos influencies pocu convencionales y, sobremanera, la so tan trayida y tan llevada «frialdá», aquella fría y precisa oxetividá que foi una de les mázcares de la so infatigable poder de deliberación estética.

Ello ye que nengún pintor del grupu ye tan puramente impresionista como Claude Monet. Na so obra'l factor dominante ye un claru esfuerciu por incorporar la nueva manera de visión, sobremanera el calter de la lluz, ente que la composición de grandes mases y superficies sirve namái pa establecer cierta coherencia.

Pela so parte, Renoir ye'l pintor que nos convence de que la estética del Impresionismu foi, sobremanera, hedonista. El placer paez la cualidá más evidente de la so obra, el placer inmediato y enceso que produz nél la pintura. Nunca se dexó aforfugar por problemes d'estilu y llegó a dicir que l'oxetu d'un cuadru consiste a cencielles en decorar una paré y que por eso yera importante que los colores fueren prestosos por sigo mesmos.

Ensin dulda, Camille Pissarro foi'l menos espectacular de los impresionistes porque ye un pintor más tonal qu'esencialmente colorista. Pero, decanu del Impresionismu, tuvo un importante papel como conciencia moral y guía artísticu.

Y, a lo último, trabayando dacuando con Renoir y dacuando con Monet, taba Alfred Sisley, influyíu por dambos. Mientres tola so vida siguió fielmente les direutrices de los impresionistes pero nunca llegó a abandonar «la caza del motivu» y siempres se dexó llevar bonalmente, con una facultá de comunicación direuta, por un Romanticismu subxacente y llenu de poesía.

La primer manifestación oficial del impresionismu foi la esposición entamada en 1874 nel estudiu del fotógrafu Nadar, al marxe del Salón oficial, por un grupu de pintores (Bazille, Cézanne, Degas, Monet, Morisot, Pissarro, Renoir, Sisley), que les sos obres motivaron el refugu xeneralizáu de la crítica y del públicu. Un cuadru de Monet, Impresión, sol naciente, motivó la denominación «impresionismu», creada con intención peyorativa pol críticu Leroy. Esta primer muestra foi'l puntu de llegada d'un periodu de formación empecipiáu unos quince años antes por un grupu d'artistes de l'Academia Suiza (Pissarro, Cézanne, Guillaumin, Monet, Renoir, Sisley, Bazille), quien, interesaos en romper colos planteamientos pictóricos tradicionales y a partir de les innovaciones de Corot y de los paisaxistes de la escuela de Barbizon, centrar na pintura al campu y buscaron l'afiguráu cambiante de la lluminosidá de los paisaxes y de les figures humanes. Mientres esti periodu inicial foi fundamental la figura de Manet, quien, con La merienda campestre y con Olimpia, convertir nel abanderáu del antiacademicismo. Tres la primer esposición, los impresionistes axuntaron les sos obres en siete causes más (1876, 1877 —qu'afiguró'l momentu de mayor cohesión del movimientu—, 1879, 1880, 1881, 1882 y 1886), a lo llargo de les cualos dexaron de participar dalgunos de los artistes pioneros (Cézanne, Monet, Renoir, Sisley) y añadiéronse nuevos nomes (Cassatt, Gauguin, Redon, Seurat, Signac). Les primeres publicaciones importantes sobre'l nuevu enclín fueron los artículos de Zola (en L'Évènement) y de Castagnary (en -y Siècle), La nouvelle peinture (1876), de Duranti, y la Historia de los pintores impresionistes (1878), de Duret. L'impresionismu creó escuela tamién n'otros países europeos; son de destacar Zandomeneghi n'Italia; n'España, Regoyos, finales de 1915, Eugenio Formosu, La Juma, la Rifa y les sos amigues, y 1920 por Sorolla, Claus en Bélxica, Grabar y Isaac Levitán en Rusia, Steer y Sickert en Gran Bretaña y Sargent, Hassam y Twachtman en EE UU.

Tenemos que recordar que tamién implicó a los músicos impresionistes, frente al dramatismu de los románticos, trataron d'aludir más que d'afirmar y espresáronse más per mediu de la disociación harmónica y del timbre y del color de los preseos que per mediu de la melodía. Los sos máximos representantes fueron C. Debussy y M. Ravel, anque tamién tuvieron influyíos por esta téunicu autores como P. Dukas, F. Delius, A. Caplet, F. Schmitt o R. Vaughan Williams.

Pintores impresionistes editar

Cronoloxía editar

Llinia del tiempu de los impresionistes franceses

La pintura de la dómina impresionista nel restu d'Europa editar

Alemaña editar

Los criterios que s'utilicen pa evaluar el fenómenu estilísticu internacional, llamáu Impresionismu, ye la proximidá o l'alloñamientu al respective de la pintura francesa d'esti periodu. Esto ye válidu tamién pa los países de fala xermana.[6]

Ente los precursores alemanes de la pintura al campu podemos mentar: Karl Blechen (1798-1840); Carl Gustav Carus (1789-1869); Johann Georg Dillis (1759-1841); Wilhelm Leibl (1844-1900); Adolph von Menzel (1815-1905); Carl Schuch (1846-1903); y, Johannes Sperl (1840-1905).

Munchos pintores impresionistes alemanes tuvieron estadíes más o menos enllargaes en París, que moviera a Roma como meca de la pelegrinación. Esti desplazamientu foi fuertemente impulsáu pol surdimientu d'academies, escueles privaes d'arte y poles esposiciones universales que s'entamaron en París dende 1855.

Dellos pintores de la dómina, coles sos obres más significatives son:

  • Lovis Corinth (1858-1925);
    • El negru "Otelo", 1884, Oleu sobre llenzu 78 x 58,5 cm
    • Autorretratu con cadarma, 1896, Oleu sobre llenzu 66 x 86 cm
    • Desnudu cháu, 1899, Oleu sobre llenzu 75 x 120 cm
    • Autorretratu cola so muyer y copa de xampán, 1902, Oleu sobre llenzu 98,5 x 108,5 cm
    • Nel xardín de Max Halbe, 1899, Oleu sobre llenzu 75 x 100 cm
    • Día del Emperador en Hamburgu, 1911, Oleu sobre tela 70 x 90,5 cm
    • Semeya de Juluis Meier-Graefe, 1917, Oleu sobre llenzu 90 x 70 cm
    • Autorretratu con sombreru de paya, 1913, Oleu sobre llenzu 98 x 66 cm
    • Pascua nel Walcheunsee, 1922, Oleu sobre llenzu 60,5 x 80 cm
    • Autorretratu con sombreru de paya, 1923, Oleu sobre cartón 68,5 x 84 cm
  • Ferdinand Hodler (1853-1918);
    • Pumar en flor, hacia 1890, Oleu sobre llenzu 26,5 x 40 cm
    • Semeya de Louise Delphine Duchosal, 1885, Oleu sobre llenzu 55 x 46 cm
  • Walter Leistikow (1865-1908);
    • Puesta de sol nel Llagu de Grunewald, 1898, Oleu sobre llenzu 167 x 252 cm
  • Max Liebermann (1874-1935);
    • Cervecería con xardín en Múnich, 1884, Oleu sobre llenzu. 95 x 69 cm
    • Les desplumadoras de gansos, hacia 1870/71, Oleu sobre llenzu. 172 x 118 cm (consideráu polos críticos berlineses como "ideal absolutu de la feúra"
    • Hora de recréu nel orfelinato d'Ámsterdam, hacia 1881/82, Oleu sobre llenzu. 78,5 x 107,5 cm
    • Muyer con cabres, 1890, Oleu sobre llenzu. 127 x 172 cm
    • Conventu de Steven en Laiden, 1889, Oleu sobre llenzu. 78 x 100 cm
    • Mochachos bañándese, 1898, Oleu sobre llenzu. 122 x 151 cm
    • Nuevos na sablera, 1900
    • El merenderu "De Oude Vinck" en Leiden, 1905, Oleu sobre llenzu. 71,7 x 88 cm
    • L'home de los papagayos, 1902, Oleu sobre llenzu. 102,3 x 72,3 cm
    • L'avenida de los papagayos nel zoolóxicu d'Ámsterdam, 1902, Oleu sobre llenzu. 88 x 72,5 cm
    • Escena de sablera en Nordwijk, 1908, Oleu sobre llenzu. 663 x 80,5 cm
    • Carrera de caballos nos Cascinem, 1909, Oleu sobre llenzu. 52,5 x 74 cm
    • Autorretratu, 1911, Oleu sobre llenzu. 81 x 65 cm
  • Christian Rohlfs (1849-1938);
    • Monte d'abedurios, 1907, Oleu sobre llenzu 117 x 75 cm
  • Max Slevogt (1868-1932);
    • Danza de la muerte, 1896, Oleu sobre llenzu 102 x 123 cm
    • L'home de los papagayos, 1901, Oleu sobre llenzu 81,5 x 65,7 cm
    • Vista escontra'l Alster en Hamburgu, 1905, Oleu sobre llenzu 59 x 76 cm
    • Xardín de flores en Neu-Cladow, 1912, Oleu sobre llenzu 66 x 83 cm
    • El xardín de la villa de los Steinbart en Berlín, 1911, Oleu sobre llenzu 85,5 x 105,5 cm
    • Semeya de la Sra. C., 1917, Oleu sobre llenzu. 71 x 52 cm
  • Wilhelm Trübner (1851-1917);
    • El restorán na Isla de les Muyeres, 1891, Oleu sobre llenzu 48 x 65 cm
    • Portal del conventu de Neuburg cerca de Heidelberg, 1913, Oleu sobre llenzu 62 x 80 cm
  • Fritz von Uhde (1848-1911);
    • Fíos de pescadores en Zandvoort, 1882, Oleu sobre llenzu 60 x 80 cm. Cuadros guañaos nel heriedu del realismu.
    • La hermana mayor, 1885, Oleu sobre cartón 48,5 x 33 cm
    • Exerciciu de tambores (Tambores bávaros), 1883, Oleu sobre madera 72 x 95 cm. El pintor da gran importancia al calter aleatoriu de la composición, que sicasí concretizó dempués de numberosos dibuxos previos y estudios. El públicu tubu bastante dificultá, n'apreciar esta obra, coles mesmes monumental y casual.
    • La marcha escontra Belén (Marcha dura), hacia 1890, Oleu sobre llenzu 117 x 126 cm.
    • Dos hijo nel xardín, 1892, Oleu sobre llenzu 145,5 x 116,5 cm. Obra muncho más impresionista, tantu dende'l puntu de vista de la temárica, como dende'l puntu de vista del color.
    • Nel xardín (Les fíes del artista), 1906, Oleu sobre llenzu 70 x 100 cm
  • Albert Weisgerber (1878-1915);
    • Paséu a caballu pol Xardín Inglés de Múnich, 1910, Oleu sobre llenzu 60 x 70,5 cm

Polo xeneral, el "afayu" de los nuevos enclinos de la pintura francesa, ye reconocida polos pintores alemanes, a partir de los años 90. Dellos autores consideren qu'estes afirmaciones tienen por finalidá evitar que fuera puesta en dulda la orixinalidá de la mesma pintura.

Bélxica editar

Cola proclamación del Reinu de Bélxica en 1830, y pola mor del creciente sentimientu nacionalista, surdieron esfuercios destinaos a perfilar un arte belga independiente. L'arte belga, deriváu de les tradiciones de los Países Baxos, y que colos pintores flamencos Peter Paul Rubens (1577-1640) y Pieter Bruegel el Viejo (1525/30-1569) podíen arguyecese d'una importante tradición pictórica propia, pero a mediaos del sieglu XIX, atopar so una fuerte influencia de los sos vecinos franceses. Nos años sesenta y empiezu de los setenta foi adquiriendo fuercia l'almiración de la nueva pintura francesa, especialmente de Courbet, Millet, Degas y Manet.[7]

Sicasí l'Impresionismu entró con vacilación y demoranza na pintura belga. Nesta penetración tuvo un importante rol la llamada Escuela de Tervueren. En 1884 surdió'l grupu llamáu Les XX (Los Venti), del cual participaba, como fundador, unu de los pintores más famosos de la dómina, Isidore Verheyden ( 1846-1905), quien se manifestaba escépticu al respective de les últimes consecuencies del impresionismu, lo cual conducir más tarde a abandonar el movimientu. Una de les discípules más conocíes de Verheyden foi Anna Boch ( 1848-1936) quien tamién pertenecía al “Les XX”, percibía con gran lucidez la problemática y los enclinos del arte moderno. La pintora mercó bien llueu obres de Seurat y Gauguin, y adquirió la única pintura que Van Gogh llogró vender nel intre de la so vida. El grupu de “Les XX” tuvo un rol fundamental na entrada, l'espardimientu y la conocencia de la pintura impresionista en Bélxica.

Nel grupu de "Les XX" atopábense, ente otros:

  • Georges Lemmen (1854-1930)
    • Autorretratu - 1890 - Oleu sobre llenzu - 43 x 38 cm (estilu puntillista)
    • Vista del Támesis - 1892 - Oleu sobre llenzu - 62 x 86,7 cm (estilu divisionista)
 
Puesta de sol sobre la nieve - Guillaume Vogels
  • Guillaume Vogels (1836-1896)
  • Alfred William Finch (1854-1930)
    • Los almiares de segáu - 1889 - Oleu sobre llenzu - 32 x 50 cm (estilu puntillista)
  • Théo van Rysselberghe (1862-1926)
    • Grandes nubes, fiordu de Christiania - 1893 - Oleu sobre llenzu - 50,8 x 63 cm (estilu divisionista)
    • Semeya de Auguste Descamps, el tìo del pintor - 1894, 64 x 53 cm - (estilu divisionista)
    • Familia aconceyada nun güertu - 1890, 115,5 x 161,5 cm
  • Fernand Khnopff (1858-1921)
  • Henry van de Velde (1863-1957)
    • Muyer na ventana - 1889 - Oleu sobre llenzu - 111 x 125 cm (estilu puntillista)
    • Sillones na sablera en Blankenberge - 1888 - Oleu sobre llenzu - 71 x 100 cm (estilu puntillista)

Pa dellos pintores del grupu de "Los Venti", la manera impresionista y neoimpresionista nun foi otra cosa sinón una etapa de transición escontra les corrientes simbolistes y espresionistes, fenómenu que s'intentó atribuyir a un componente místicu de la pintura flamenca.

España editar

 
Neñu nes roques, de Sorolla (1905).
 
El gallineru, de Regoyos (1912).

La pintura española apurrió una fuerte contribución al impresionismu francés. La entonación abuxao y terroso predominante en delles obres de Velázquez (1599-1660), Murillo (1618-1682), Francisco de Zurbarán (1598-1664) y Francisco de Goya (1746-1828), espertaron gran interés ente los impresionistes franceses, especialmente en Manet, que manifestó una gran almiración pola "Edá dorada" de la pintura española, y visitó España en 1865 una única vegada, anque la so almiración per esti país ye anterior a esti viaxe, y llegó-y al traviés d'un amigu del so padre, el críticu d'arte Charles Blanc.[8]

L'impautu de la revolución del impresionismu nos pintores españoles nun ye daqué bien claro. Obviamente, conocíense les innovaciones téunicu y estéticu, pero la so aplicación nun foi nin inmediata nin total. L'usu de la pincelada suelta nun tien por qué ser una influencia impresionista por sigo, y taba presente con anterioridá na pintura española. El plenairismo na pintura de paisaxe venía emplegándose tamién. Los efeutos lluminosu y cromáticu son les verdaderes novedaes. Sicasí, hai una xenérica considerancia como "impresionistes" o "pre-impresionistes" de munchos pintores del postreru terciu del sieglu XIX. Munchos d'ellos evolucionaron escontra l'impresionismu a partir del realismu (denominación tamién bien problemática). Tamién s'utiliza la etiqueta "luminista" (non menos ambigua), especialmente pa los pintores valencianos (luminismo valencianu) d'ente los que destaquen Joaquín Sorolla o Teodoro Andreu. Otros nomes que se suelen acomuñar al impresionismu español son Darío de Regoyos, Ignacio Pinazo, o Aureliano Beruete. Avanzáu'l final del sieglu, especialmente en Cataluña, camuden los presupuestos estilísticos de la pintura de vanguardia, que se redefine como modernismu (modernismu catalán, Santiago Rusiñol, Ramon Cases).

Ver tamién:

Estaos Xuníos editar

Holanda editar

La pintura holandesa del sieglu XVII tuvo una gran influencia nos pintores impresionistes franceses de la Escuela de Barbizon, quien atopaben nos paisaxes de Salomon van Ruysdael (1600-1670), por casu, una concepción de la naturaleza moderna que correspondía a les sos propies aspiraciones. Los impresionistes franceses tamién reconocieron eses cualidaes y na década de los sesenta, los pintores Frans Hals (1585-1666) y Jan Vermeer (1632-1675) espertaron fondu interés d'aquellos artistes. Na obra de Hals apreciaben especialmente la pincelada ancho y llibre, ente qu'en Vermeer almiraben la virtuosa coloración.[9]

Los pintores franceses de la dómina impresionista conocieron esti pintores, non solo al traviés de los cuadros espuestos nel Muséu del Louvre, sinón que tamién al traviés de los artículos del críticu d'arte francés Théophile Thoré (1824-1869), y al traviés de numberosos contactos personales. Monet, por casu consideraba al holandés Johan Barthold Jongkind (1819-1869) como'l so maestru más importante, xunto a Boudin. En Jongkind poner d'evidencia, en forma bien especial l'acción reciproca que se dio ente los pintores holandeses y franceses, que resultaron más tarde bien importantes pal impresionismu.

Nesta llinia tuvo importancia, nes décades de los setenta y ochenta, la llamada Escuela de la Faya, de la cual participaron, ente otros:

Hungría editar

L'autoestima de los húngaros resultó fondamente estropiada a raigañu del fracasu de la so sulevación contra los Habsburgu en 1848/49. El país, carauterizáu por una producción agropecuaria basada nel llatifundiu, atopábase significativamente retrasáu al respective de los países d'Europa Occidental. Esti fechu influyó tamién el desenvolvimientu de les artes nesti periodu. Les principales motivaciones pa los artistes húngaros d'esti periodu atopaben la representación de la mesma historia nacional, y los festexos en redol a les celebraciones del mileniu” de la conquista del país per parte de los caballeros maxares, y el descubrimientu y valoración de les particularidaes de la vida popular y de les particularidaes del paisaxe.[10]

Mihály Munkácsy (1844-1900) contemporaneu de Monet y Liebermann, adquirió bona reputación internacional en Düsseldorf y en París, onde permaneció ente 1872 y 1896. La so fama basar nel so brengosu realismu, pero calteniendo simultáneamente una eficaz “pintura de salón”, utilizando una amplia gama de temes que fueron dende les escenes de l'alta sociedá y luxoses decoraciones hasta obres en redol a drames sociales y les cruentes lluches de lliberación. La lluz y el color, nes obres de Munkácsy nun fueron influyíes pola pintura al campu, siendo que solamente los sos estudios teníen esa frescura ya impulsiva espontaneidá.

László Páal (1846-1879), amigu de Munkácsy, vivió los sos pocos años creativos nuna situación bien difícil en París y Fontainebleau. Dempués d'estudiar en Múnich, foi quien introdució los principios de la Escuela de Barbizon na pintura húngara.

Los principales pintores húngaros que se xuntaron al Impresionismu son:

  • László Páal (1846-1879)
    • Camín nel monte de Fontainebleau, 1876, Oleu sobre llenzu, 65 x 46 cm
 
Pradería con amapoles
  • Pál Szinyei Merse (1845-1920)
    • Globu cautivo, 1878, oleu sobre llenzu, 41,5 x 39 cm
    • Fiesta de mayu o Almuerzu al campu, 1873, Oleu sobre llenzu, 123 x 161,5 cm
    • Pradería con amapoles, 1896, oleu sobre llenzu, 39 x 63,2 cm
  • Károly Ferenczy (1862-1917)
    • Ochobre de 1903, Oleu sobre llenzu, 126 x 107 cm
    • Día de branu, 1906, Oleu sobre llenzu, 100 x 103,2 cm
  • József Rippl-Rónai (1861-1927)
    • Cuando se vive de les alcordances, 1904, Oleu sobre cartón, 70,5 x 103 cm
    • Dama nun vistíu con pintes blanques, 1889, Oleu sobre llenzu, 187 x 75 cm

Italia editar

El desenvolvimientu que l'impresionismu tuvo n'Italia foi daqué particular, gracies a la esperiencia de Federico Zandomeneghi y Giuseppe De Nittis, y de los Macchiaioli, más próximos, sicasí a la tradición del Cuatrocento del sieglu XV.[11]

Destacar nel periodu'l pintores:

  • Giovanni Boldini (1842 - 1931);
    • Semeya de Mlle Lantelme, 1907, Oleu sobre llenzu, 227 x 118 cm
  • Giuseppe Abbati (1836-1868);
    • Paisaxe de Castiglioncello, 1863, Oleu sobre madera, 10 x 30 cm
  • Giovanni Fattori (1825-1908);
    • La rotonda de Palmieri 1866, Oleu sobre llenzu, 12 x 30 cm
    • Almiar, dempués de 1872, Oleu sobre madera, 24 x 43 cm
  • Silvestro Lega (1826-1895);
    • So la pérgola, 1868, oleu sobre llenzu, 75 x 93,5 cm
    • Mazzini morrebundu, 1873, oleu sobre llenzu, 76 x 96,6 cm
    • La llectura, 1875, Oleu sobre llenzu, 38,5 x 22,5 cm
  • Telemaco Signorini (1835-1901);
    • El suburbiu Porta Adriana en Ravenna, 1875, oleu sobre llenzu, 66 x 100 cm
    • La sala de lloques de San Bonifacio, Florencia, hacia 1866/67, oleu sobre llenzu, 63 x 95 cm
  • Gugliermo Ciardi (1842-1917);
    • Mies d'oru, 1883, oleu sobre llenzu, 132 x 275 cm
  • Giuseppe De Nittis (1846-1884);
    • Victoria Embankment, Londres, 1875, oleu sobre llenzu, 19 x 31 cm
    • Almuerzu nel xardín, hacia 1884, oleu sobre llenzu, 81 x 117 cm
  • Federico Zandomeneghi (1841-1931);
    • Pescando nel Sena (El Sena) 1878, oleu sobre madera, 16 x 29 cm
    • -y Moulin de la Galette, 1878, oleu sobre llenzu, 80 x 120 cm
    • Plaza d'Amberes en París, 1880, oleu sobre llenzu, 100 x 135 cm
    • Xuegos nel Parque Monceau, oleu sobre llenzu, 73 x 92 cm
    • Señora na pradería, 1895, oleu sobre llenzu, 46 x 38 cm
    • Semeya d'una rapaza nueva, hacia 1893-1895, oleu sobre llenzu, 60,5 x 73,5 cm
  • Gaetano Previati (1852-1920);
    • Na pradería, 1889/90, oleu sobre llenzu, 62 x 56,5 cm
  • Giovanni Batista Segantini (1858-1899);
    • Mediudía sobre los Alpes (Día de vientu), 1891, Oleu sobre llenzu, 77,5 x 71,5 cm [1]
    • L'aráu, 1890, Oleu sobre llenzu, 116 x 227 cm
  • Giacomo Balla (1871-1958);
    • La novia de Villa Borghese, 1901, Oleu sobre llenzu, 60,5 x 90 cm
  • Umberto Boccioni (1882-1916);
    • Semeya de la pintora Adriana Bisi-Fabbri, 1907, oleu sobre llenzu, 52 x 95 cm

Galería d'imáxenes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Étienne Souriau, Voz "impresionismu" nel Diccionariu Akal d'estética, 1998, pg. 677 y ss. Guillermo Solana, L'Impresionismu: la visión orixinal : antoloxía de la crítica d'arte (1867-1895), Siruela, 1997. Maurice Seraltz, L'Impresionismu, ¿Qué sé?, 1992. Nathalia Brodskaya, Impresionismu, Parkstone, 2011.
  2. Estela Ocampo, L'impresionismu: pintura, lliteratura, música, 1981. "Impresionismu" nel Diccionariu Akal de Términos Lliterarios, 1990.
  3. Ana María Preckler, Historia del arte universal de los sieglos XIX y XX, vol. 1, p. 215 :"el Realismu va ser l'últimu movimientu escultóricu del sieglu XIX con estructures tradicionales. Nel postreru terciu de sieglu nun va haber un estilu definíu, sobresaliendo figures independientes, como Rosso o Rodin, que podríen enmarcase dientro d'una escultura impresionista, magar realmente l'Impresionismu puru namái puede dase en pintura. Esti autores de finales de sieglu van más allá, aportando a precursores avanzaos de la escultura contemporánea del sieglu XX."
  4. El uso bibilográfico de la espresión "arquiteutura impresionista" ye casi nulu, y la mayor parte de les vegaes dar pa indicar la so inesistencia.
  5. Bordwell, David. French Impressionist Cinema. New York: Arno Press, 1980. Abel, Richard. French Cinema: The First Wave 1915-1929. New Jersey: Princeton University Press, 1984. Fuentes citaes en en:French Impressionist Cinema.
  6. Bluhm, Andreas: "A la lluz de la llibertá" - L'Impresionismu n'Alemaña Segunda parte Capitulo 11, páxs. 433 a 465 - Editor principal: Ingo F. Walter, L'impresionismu, Oceano, 2003,ISBN 970-651-766-9
  7. Karin Sagner-Dûchting - "Impresionismu en Bélxica: La Busca de la Lluz na Pintura" - Capitulo 10, páxs. 419 a 431 - Editor principal: Ingo F. Walter, L'impresionismu, Oceano, 2003,ISBN 970-651-766-9
  8. Karin Sagner-Dûchting - "La Pintura n'España na dómina del Impresionismu" - Capitulo 15, páxs. 553 a 557 - Editor principal: Ingo F. Walter, L'impresionismu, Oceano, 2003,ISBN 970-651-766-9
  9. Karin Sagner-Dûchting - "Tradiciòn y Modernismu: La Escuela de la Faya y los Impresionistes de Amsterdam" - Capitulo 10, páxs. 407 a 431 - Editor principal: Ingo F. Walter, L'impresionismu, Oceano, 2003,ISBN 970-651-766-9
  10. Feist, Peter H.: "Ente la Patria y Europa: Impresionistes n'Europa Central y del Sur" Capítulu 13, páxs. 519-524 - Editor principal: Ingo F. Walter, L'impresionismu, Océanu, 2003,ISBN 970-651-766-9
  11. Karin Sagner-Dûchting - "L'Impresionismu y la Pintura Italiana na Segunda Metá del Sieglu XIX" - Capitulo 14, Páx. 533 a 551 - Editor principal: Ingo F. Walter, L'impresionismu, Oceano, 2003,ISBN 970-651-766-9

Bibliografía editar

N'español:

N'italianu:

  • Giulio Carlo Argan, L'arte moderno, 1994
  • Bernard Denvir, L'impressionismo, Art Dossier n° 73
  • Gioia Mori, Impressionismo, Van Gogh e il Giappone, Art Dossier n° 149
  • Maria Teresa Benedetti, Impressionismo: le origini, Art Dossier n° 159

En francés:

  • Sophie Monneret, L'Impressionnisme et son époque, Paris, 1979, ISBN 2-221-05222-6
  • Claire Barbillon, CD-Rom Les Impressionnistes, RMN/Musée d'Orsay, 1997
  • Pascal Bonafoux, Correspondances impressionnistes, Editions Diane de Selliers, 2008
  • Norbert Dremus, L'impressionnisme élémentaire, Musée d'Orsay, 2006

N'inglés:

  • Baumann, Félix; Karabelnik, Marianne, et al. (1994). Degas Portraits. London: Merrell Holberton. ISBN 1-85894-014-1
  • Denvir, Bernard (1990). The Thames and Hudson Encyclopaedia of Impressionism. London: Thames and Hudson. ISBN 0-500-20239-7
  • Gordon, Robert; Forge, Andrew (1988). Degas. New York: Harry N. Abrams. ISBN 0-8109-1142-6
  • Gowing, Lawrence, with Adriani, Götz; Krumrine, Mary Louise; Lewis, Mary Tompkins; Patin, Sylvie; Rewald, John (1988). Cézanne: The Early Years 1859-1872. New York: Harry N. Abrams.
  • Moskowitz, Roxura; Sérullaz, Maurice (1962). French Impressionists: A Selection of Drawings of the French 19th Century. Boston and Toronto: Little, Brown and Company. ISBN 0-316-58560-2
  • Rewald, John (1973). The History of Impressionism (4th, Revised Ed.). New York: The Museum of Modern Art. ISBN 0-87070-360-9
  • Richardson, John (1976). Manet (3rd Ed.). Oxford: Phaidon Press Ltd. ISBN 0-7148-1743-0
  • Rosenblum, Robert (1989). Paintings in the Musée d'Orsay. New York: Stewart, Tabori & Chang. ISBN 1-55670-099-7

Enllaces esternos editar