Inés de Castro (circa 17 d'avientu de 1320Comarca de La Limia (es) Traducir – 7 de xineru de 1355Coímbra) foi una noble gallega, perteneciente a la poderosa Casa de Castro, emparentada colos primeros reis de Castiella, fía de Pedro Fernández de Castro «el de la Guerra», primer señor xurisdiccional de Monforte de Lemos y de Aldonza Lorenzo de Valladares. Foi media-hermana de Fernán Ruiz de Castro «Tola llealtá d'España», III Conde de Lemos y de Juana de Castro «la Desamada» y hermana de Alvar Pérez de Castro «el Viejo».

Inés de Castro
Reina consorte de Portugal (es) Traducir

Vida
Nacimientu Comarca de La Limia (es) Traducir[1]17 d'avientu de 1320[1]
Nacionalidá Corona de Castiella
Reinu de Portugal
Muerte Coímbra[1]7 de xineru de 1355[2] (34 años)
Sepultura Monasterio de Alcobaça (es) Traducir[3]
Causa de la muerte decapitamientu
Familia
Padre Pedro Fernández de Castro
Madre Aldonza Lorenzo de Valadares
Casada con Pedro I de Portugal (es) Traducir [4]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Castro (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes Galaicoportugués
gallegu
Oficiu política
Llugares de trabayu Galicia
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Inés foi amante del infante Pedro de Portugal (darréu #rey Pedro I de Portugal). Refugada polos nobles portugueses, la so unión con Pedro y los sos fíos fueron consideraos illexítimos y ello atráxo-y el refugo del rei Alfonso IV de Portugal y la nobleza, que remató nel so asesinatu. De manera póstuma foi declarada esposa de Pedro y polo tanto reina de Portugal dempués de muerta.

Na vida d'Inés de Castro hai dos partes bien distintes: la lleenda, que tresmitió'l so nome a tolos pueblos, y la historia real, que toles investigaciones de la escuela moderna nun pudieron entá resolver por completu. Ignórase la dómina precisa de la nacencia d'Inés, y nun se sabe tampoco onde tuvo ésti llugar. El so padre, Pedro Fernández de Castro, primer Señor xurisdiccional de Monforte de Lemos, precursor de la saga del Condáu de Lemos y nietu del rei Sancho IV de Castiella, pertenecía a una de les families más antigües y pernomaes de Galicia; la so madre, Aldonza Lorenzo de Valladares, yera descendiente del rei Alfonso VI de Lleón.

Infancia editar

Inés yera fía natural. Nada se sabe sobre los sos primeros años; supónse que tuvo de ser educada na capital de Galicia, nel palaciu de #don Juan Manuel, duque de Peñafiel y marqués de Villena, pos paez probáu que vivió con Constanza Manuel, fía del duque y prima so, que, dempués de negase delles vegaes a contraer matrimoniu, decidió casase con Pedro, infante de Portugal y darréu rei.

Viaxe al reinu de Portugal editar

Los dos nuevos abandonaron la corte de Peñafiel en 1340, ya Inés moró en Lisboa o Coímbra en calidá de dama parente, y añade la tradición que, nel intre de la so llegada a la corte d'Alfonso IV el Bravo, escitó una viva pasión nel corazón del infante herederu Pedro. Inés de Castro, amada apasionadamente pol herederu del tronu portugués, y viviendo la esposa llexítima d'ésti, yera de bien noble fonduxe pa tomar ostensiblemente el títulu de prostituta real del infante; pero lo cierto ye que los amores d'Inés y de Pedro escitaron la pasión de los celos en Constanza, que morrió a consecuencia del partu del futuru herederu, Fernando, el 13 de payares de 1345. A partir d'esta dómina los llazos que se formaren ente Inés y l'infante tomaron un calter bien distintu del que tuvieren mientres la vida de Constanza.

Dellos fíos tuvo Inés del infante Pedro:

  • Alfonso (1346), muertu al poco de nacer;
  • Beatriz (1347-1381), quien se casó col infante Sancho de Castiella, fíu d'Alfonso XI de Castiella y conde de Alburquerque y Haro;
  • Xuan de Portugal (1349-1396), duque de Valencia de Campos, maríu de María Téllez de Meneses, fía de Martín Alfonso Téllez de Meneses;
  • Dionisio (1354-1397).

Princesa de Portugal editar

Nueve años dempués de la muerte de la esposa llexítima de Pedro I, casóse ésti cola que fuera mientres tanto tiempu'l so amante, santificando la so unión ante l'obispu de Guarda y de #dellos servidores; pero si la unión foi bendicha, nengún documentu pudo presentase que lo probara; nada especificó los derechos qu'adqueríen la nueva esposa y los sos fíos, y nengunu de los testigos del matrimoniu, nin el mesmu príncipe, cuando llegó a ocupar el tronu, pudieron asignar una fecha precisa a aquel matrimoniu clandestín que tenía de dar una reina a Portugal.

Asesinatu d'Inés editar

 
Asesinatu d'Inés

En 1355, Alfonso IV el Bravo treslladara la so corte a Montemor-o-Velho, cuando dellos personaxes influyentes persuadieron al rei de que yera precisu menguar les pretensiones de la casa de Castro que se faía presente tantu en Castiella como en Portugal, y que'l mediu más seguru de consiguilo yera esaniciando a Inés, que taba próxima a coronase reina de Portugal.

Los principales instigadores d'esti atentáu fueron tres miembros de la nobleza, conseyeros d'Alfonso IV y enemigos de los Castro, llamaos Alonso Gonçalves, Pedro Coelho y Diego López Pacheco.

Duldó'l rei, pos vía per una parte el peligru del so nietu'l fíu de Constanza, (Fernando) y per otra parte consideraba aición cruel matar a una muyer inocente de toa culpa. Sía d'esto lo que fora, lo cierto ye que'l rei aprovechó un día en que l'infante Pedro entamara una cacería, y dirixióse secretamente al Monesteriu de Santa Clara, próximu a la Quinta das llárimes en Coímbra. Cuando Inés supo la llegada del so suegru'l rei, y les sos intenciones, #arrodiar de los sos fíos y salió a esperar al monarca, a quien supo trescalar con llárimes y súpliques. Colábase yá'l rei, cuando dellos caballeros que con él diben pa guardar la muerte d'Inés, ente ellos Gonçalves, Coelho y Pacheco, clamiáron-y qu'unviáralos a matar a Inés, y nun tuvo d'oponer #se el rei, yá que dichos caballeros entraron al actual palaciu Quinta das #Llárima y #matar a puñalaes.

Vengación, lleenda y realidá editar

Tarrecible foi la vengación de Pedro, pero antes de dala a conocer, tien de dicise equí la parte novelesca de la historia d'Inés de Castro, la lleenda almitida pola tradición, pero ensin probar pola historia. Dos años dempués morrió'l rei, llegó l'infante a ocupar el tronu y dicen que, mandando desenterrar el cadabre d'Inés, #sentar nel tronu, faciéndola coronar y obligando asina a los cortesanos a que-y rindieren los honores debíos a una reina. El cronista Fernando López nada diz sobre esta exhumación y esta fantástica ceremonia. #Dellos historiadores suponen que l'orixe d'esta lleenda puede ser los costume qu'en Portugal había de besar la mano del cadabre de los reis difuntos, o tamién de que nos sieglos XIV y XV les efixes de los reis, modelaes en cera, asitiábense sobre'l túmulu funerariu, y seique esta efixe d'Inés fuera asitiada por Pedro nel tronu, obligando qu'a la so imaxe, y non al so cadabre, rindiérense los homenaxes.

Los trés instigadores de la muerte d'Inés, tarreciendo la vengación del so fíu Pedro, fuxeron al reinu de Castiella tres el so ascensu al tronu en 1357. En 1360 el rei de Portugal y el de Castiella algamaron un alcuerdu p'apurrise mutuamente a nobles fuxíos de los sos respeutivos reinos. De los trés instigadores de la muerte d'Inés, Pedro Coelho y Álvaro Gonçalves expiaron d'una manera tarrecible'l so crime; al primeru foi-y arrincáu'l corazón pol pechu, y al segundu pel costazu; Pacheco consiguió evitar el castigu fuxendo escontra Avignon, en Francia.

 
Sepulcru d'Inés de Castro nel Monesteriu de Alcobaça

Amor eterno editar

Suntuosos fueron los funerales que se fixeron a Inés; el so cuerpu foi depositáu en Alcobaça nuna tumba de mármol blanco, con una efixe coronada que Pedro fixera preparar de mano, y cerca de la cual fixo alzar la so propia sepultura. Dispunxo que los catafalcos tocaren los pies: quería que'l día de la resurrección, al llevantase, la so primer imaxe a contemplar fuera la d'Inés.

La descendencia d'Inés nun xubió direutamente al tronu, pero contraxo aliances con toles families reinantes n'Europa, cuantimás la so fía Beatriz. Verdaderamente d'esta esprendió una gran descendencia maternu-llinial, con unos soberanos que darréu seríen famosos: en primer xeneración los sos fíos, en segunda, la fía de Beatriz, Leonor de Alburquerque, reina d'Aragón; en tercer xeneración, Alfonso V d'Aragón, María d'Aragón (reina de Castiella), Juan II d'Aragón, Enrique d'Aragón, Leonor d'Aragón (reina de Portugal) y Pedro d'Aragón, conde de Alburquerque; en cuarta xeneración, Enrique IV de Castiella, Alfonso V de Portugal, Fernando de Avís, duque de Viseu, Leonor de Portugal y Aragón (emperatriz xermánica) y Juana de Portugal (reina de Castiella); en quinta xeneración, Maximilianu I d'Habsburgu, Cunegunda d'Habsburgu (duquesa de Baviera) y Xuana la Beltranexa; en sesta xeneración, Manuel I de Portugal, Felipe I de Castiella, Guillermo IV y Luis X, duques de Baviera.

Obres basaes na so historia y lleenda editar

Inés de Castro, y la so desgraciada historia, foi motivu d'inspiración pa numberosos artistes.

  • Trovas à Morte de Inês de Castro de García de Resende, nel Cancioneiro Geral de 1516.
  • Camoens narró la so muerte en Os Lusíadas, cantar III.
  • Antonio Ferreira: A Castro o Tragédia de Inês de Castro (anterior a 1569, publicada en 1587).
  • Jerónimo Bermúdez: Nise lastimosa y Nise laureada (1577).
  • Soares de Alarcao, La Iffanta Coronada (1606).
  • Luis Mejía de la Cerda escribió en Barcelona 1612 la so traxedia Doña Inés de Castro, reina de Portugal.
  • Luis Vélez de Guevara: Reinar después de morir (hacia 1640; publicada en Lisboa, 1652).
  • Madame de Genlis: escribió un Inés de Castro.
  • Aphra Behn: Agnes de Castro. En Three Stories (1688)
  • Ezra Pound cita la lleenda nel cantar XXX de los sos Cantares.
  • Henry de Montherlant: La Reine morte (1942).
  • Alejandro Casona: Corona de amor y muerte (Buenos Aires, 1955).
  • Albert Caraco, filósofu y escritor francés, escribió Inès De Castro (publicada xunto con Les Martyrs de Cordoue, del mesmu autor. Editions Bel-Air. Rio de Janeiro, 1941).
  • Más apocayá publicóse'l cuentu curtiu "Una Tragedia Amorosa en el Portugal Medieval" (Editorial RP, Buenos Aires, 2000) de César Fuentes Rodríguez y la novela "Inés de Castro" (Barcelona, 2003) de la escritora española María Pilar Queralt del Fierro qu'algamó en Portugal un gran ésitu de crítica y públicu.
  • Escribiéronse 29 óperes sobre la tema con base en 21 llibretos distintos. Particularmente importantes son les óperes de Giuseppe Persiani con llibretu de Salvatore Cammarano estrenada en Nápoles en 1835. El compositor uruguayu Tomás Giribaldi escribió en 1905 una ópera basada na tráxica lleenda llamada Inés de Castro. En 2006 el compositor suizu Andrea Lorenzo Scartazzini estrenó una ópera con base nesta tema, titulada Wut, nel teatru de la ópera de Erfurt (9 de setiembre de 2006).
  • La serie de #televisión "Pedro e Inés", producida pa la RTP de Portugal en 2005.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: Real Academia de la Historia.
  2. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jo20211104093. Data de consulta: 1r marzu 2021.
  3. Identificador Find a Grave: 7608960.
  4. Identificador de persona en The Peerage: p11431.htm#i114310. Data de consulta: 7 agostu 2020.

Enllaces esternos editar