Instrumentu de vientu madera

Los instrumentos de madera (dacuando llamaos de vientu madera posiblemente por influencia del inglés woodwind) son un tipu d'aerófonos nos que la vibración del aire que produz el soníu xenerar n'el mesmu preséu (remolinos al cortar l'aire nes flautes y la vibración d'una o delles llingüetes nos de caña) y non colos llabios del músicu, como asocede colos metales. El llargor del tubu determina l'altor del soníu.

Oleu de Hendrick Jansz.

Anque denominaos preseos de madera, na actualidá dalgunos d'ellos constrúyense en metal. Orixinalmente, los preseos d'esti grupu construyir en madera, pero güei el nome aplícase más de primeres de funcionamientu que al material de fabricación. Les flauta trevesera evolucionó de la madera al metal como material, pero los saxofones creáronse yá direutamente con esti postreru material.

Casi toos tienen una serie de furacos taladraos a lo llargo del tubu, anque dalgunos cúbrense o desatapen por aciu una serie de mecanismos a los que se denominen llaves. Una esceición notable ye la flauta de Pan, qu'en llugar de furos tien tubos de dellos llargores. Los preseos de madera presenten un ampliu espectru de timbres, dende'l soníu nidiu, melodiosu y fondu del clarinete al brillante y estridente del flautín.

Hai dos formes de producir el soníu nos preseos de madera: soplar al traviés d'un furacu, tal como se sopla al traviés de la boca d'una botella, como asocede colos preseos que s'inclúin dientro de la familia de les flautes, o soplar al traviés d'una caña en forma de llingüeta, como asocede nos preseos que s'inclúin dientro de la familia de los oboes, los clarinetes, los fagós y los saxofones. A estos postreros tamién-y los llama preseos de caña.

Xeneración del soníu editar

Flautes editar

Les flautes producen soníu por una corriente d'aire dirixida direutamente al traviés del cantu d'un furacu nun tubu cilíndricu.

  • En flautes abiertes o ensin conductu, como la flauta trevesera o la flauta de pan, el músicu sopla al traviés d'un cantu afiláu qu'estrema la corriente d'aire. Esta división actúa sobre l'aire conteníu na flauta causando que cimble y produza el soníu.
  • Nes flautes zarraes o con conductu, como la flauta duce, el músicu sopla al traviés d'un conductu qu'actúa como canal pa llevar l'aire a un cantu afiláu, que como nes flautes abiertes causa que l'aire estremar pa producir el soníu.

Preseos de caña editar

 
Erke, preséu de vientu de gran tamañu típicu del norte d'Arxentina, bien similar a la Trompa de los Alpes.

Los preseos de caña producen soníu enriando l'aire al traviés del conductu penel (tamién llamáu ojete) que causa que la llingüeta, o llingüetes, ábranse y se lametan hasta la boquilla.

Exemplos:

Clasificación editar

Los preseos de madera pueden clasificase en 5 subgrupos que son:

Preseos de bisel, ensin conductu editar

 
Embocadura d'una flauta trevesera.

Tienen una embocadura formada per un furacu col cantu afiláu, o bien el cantu solamente, ensin embocadura.

Exemplos:

Preseos de bisel, con conductu editar

 
Embocadura d'una flauta de picu de tres orificios.

Tienen un bisel al que llega l'aire conducíu al traviés d'una canal.

Exemplos:

Preseos de llingüeta simple editar

 
Boquilla d'un clarinete, cola caña xunida pola so abrazadera y un metal per dientro.

Esta embocadura ta compuesta por una fina llámina elástica suxeta a la boquilla por aciu una abrazadera. En dellos preseos étnicos pue ser un segmentu cilíndricu de caña al que se-y corta dicha llámina (ensin llegar a esprendela), ensin necesidá d'abrazadera.

Exemplos:

Preseos de llingüeta doble editar

 
Dos cañes de fagó.

La embocadura ta formada por dos fines llingüetes agabitaes a la boquilla, o ensin boquilla.

Exemplos:

Preseos de llingüetes llibres editar

 
Interior d'una harmónica, nel cual pueden apreciase les sos llingüetes vibrantes.

A esti grupu pertenecen los instrumentos de vientu que les sos llingüetes nun baten contra una boquilla o ente sigo, sinón que cimblen llibremente.

Exemplos:

Rangos de frecuencia de los preseos de madera editar

Plantía:Rangos de frecuencia: instrumentos de vientu madera

Referencies editar

Enllaces esternos editar