Los ixodoideos (Ixodoidea) son una superfamilia d'ácaros, conocíos vulgarmente como cachiparros. Son ectoparásitos hematófagos (alimentar de sangre) y son vectores de numberoses enfermedaes infeicioses ente les que destaquen el tifus o la enfermedá de Lyme. Son los ácaros de mayor tamañu.

Ixodoidea
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Arachnida
Subclas: Acari
Orde: Ixodida
Superfamilia: Ixodoidea
C. L. Koch, 1844
Families
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Carauterístiques editar

Hai dos families reconocíes: Fam. Ixodidae y Fam. Argasidae y una tercera en discutiniu: Fam. Nuttalliellidae.[ensin referencies]

Ixodidae editar

Los cachiparros de la familia Ixodidae son comúnmente conocíes como cachiparros duros. Ataquen a numberosos mamíferos, incluyíu'l ser humanu. Dellos tipos son:

Argasidae editar

Los cachiparros de la familia Argasidae son comúnmente conocíes como cachiparros blandos. Parasitan sobremanera aves.

Nuttalliellidae editar

Les familia Nuttalliellidae entiende a un únicu xéneru, el xéneru Nuttalliella,[1] con una única especie conocida Nuttalliella namaqua.[2]

Anatomía editar

 
Ciclu biolóxicu d'un cachiparru.

Tán estremaes en dos partes:

  • El gnatosoma. Compuestu pol aparatu bucal y el capítulu. El capítulu ta constituyíu pol pescuezu y el prosoma. El prosoma de la mesma ta constituyíu por:
    • El hipostoma. Ye una estructura que cumple la función de fixación y tien dientes en fileres que varien en cantidá dependiendo del estáu evolutivu nel que s'atope.
    • Los pedipalpos .Que tienen función sensorial, son articulaos y atópense a los llaos del hipostoma.
    • Los quelíceros. Sirven pa cortar y furar la piel.
  • El idiosoma. Que ye'l cuerpu (tórax y abdome fundíos), d'onde salen 4 pares de pates nos estadios de ninfa y adulta, y namái 3 pares los bárabos. Nel primer par de pates suelen tener un aparatu sensitivu llamáu órganu de Haller.

Nes femes esiste un aparatu especial pa producir una sustancia proteutor de los güevos llamáu órganu de Gené, y el so aparatu reproductor ta formáu por un solu ovariu, un oviductu y un furu xenital. Ente que el de los machos ta formáu por testículu, visícules seminales y vasos deferentes.

Procesu de picadura editar

L'únicu métodu de tresmisión ye'l contautu direutu y pueden esperar meses hasta atopar un hospedador. N'alcontrando un llugar fayadizu p'afitase, los cachiparros furen la piel col estremu distal dentáu de los sos quelíceros y empiecen a zucar sangre, al empar qu'introducen el hipostoma sirviendo como primer elementu de anclaje. Mientres, los pedipalpos retirar escontra los llaos y queden fora. Estos nun participen na picadura.

Segreguen un conu de cementu alredor de les pieces bucales llogrando un anclaje definitivu y siguir alimentándose. Esti cementu ye un fluyíu ricu en proteínes, lípidos y carbohidratos, que puede provocar enfermedaes na piel.

Mientres la perforación de la piel, los quelíceros y el hipostoma esgañen los vasos sanguíneos provocando una hemorraxa. Coles mesmes, los cachiparros inoculan, esto ye, introducen el virus o la bacteria, a la cuspia, que les sos molécules cooperen cola respuesta inflamatoria y inmunitaria del hospedador pa formar un pequeñu abscesu o cuévanu d'alimentación nel estremu de los apéndices bucales, dende'l cual zuquen el sangre. Los cachiparros inoculan la cuspia y zuquen el sangre al traviés del mesma canal, de manera que realicen dambes funciones alternativamente mientres tol tiempu que tarden en completar tomar de sangre.

Picadures de cachiparros editar

El cachiparru termina soltándose del animal cuando s'enllena, pero esto puede tardar dellos díes. Na so boca, los cachiparros tienen una estructura que-yos dexa engabitar se firmemente al llugar del que tán zucando sangre. Lo primero qu'hai qu'esclariar ye que la mayoría de les picadures de cachiparros son inofensives, nun traen la tresmisión de xermes patóxenos; amás, anque inoculen xermes, la mayoría de les vegaes nun se manifiesten síntomes de la enfermedá.

Mientres tomar de sangre, al traviés de delles víes como la cuspia, la regurgitación del conteníu intestinal o les fieces, los cachiparros pueden tresmitir a los sos hospedadores un ampliu y variáu conxuntu de patóxenos causantes de graves enfermedaes, dalgunes d'elles letales. Ente les molécules salivales que los cachiparros inoculan al hospedador, hai con propiedaes analxésiques y otres que previenen la cuayamientu, la inflamación y l'activación de los mecanismos defensivos del sistema inmunitariu del hospedador, según toxines que pueden provocar paralises y toxicosis nos animales

Anque la mayoría de les picadures de cachiparru son inofensives, pueden arrobinar una enfermedá llamada enfermedá de Lyme causada pola Borrelia burgdorferi. Esta enfermedá causa artritis, trestornos del corazón y del sistema nerviosu como encefalitis o meninxitis. La dómina de mayor riesgu pa contraer esta enfermedá ye a la fin de la primavera y l'entamu del branu. Los síntomes polos que s'identifica esta enfermedá son similares a los d'una gripe común (fiebre, dolor muscular, malestar xeneral, cefalea y fatiga), precedíos d'un "eritema crónicu migrans" (mancha acoloratada circular o sarapulláu) como primer signu de la enfermedá.

El diagnósticu realizar por aciu una demostración d'anticuerpos frente a la Borrelia burgdorferi. El tratamientu suel ser tetraciclina o penicilina; macrólidos. Ye necesariu tratar esta enfermedá lo más aína, yá que inclusive'l 15% de los pacientes que reciben tratamientu inmediatu sufren entueyos. N'ocasiones esta enfermedá ye confundida con artritis reumatoide, meninxitis o esclerosis múltiple.

¿Cómo retirar un cachiparru? editar

Una vegada detectada'l cachiparru tien de retirase lo antes posible, ensin precipitación, pero evitando dexar pasar tiempu innecesariu. Lo ideal ye que se retire al parásitu evitando que regurgite los sos peligrosos zusmios bacterianos a la riega sanguínea. Tienen de refugase métodos tradicionales como l'usu d'alcohol, aceite, vaselina, petroleu, esmalte d'uñes o otros productos, porque crean una especie de película alredor del cachiparru que torga qu'alienden, lo que paez acelerar la regurgitación de sangre. Tampoco tienen de cortase, quemar y, sobremanera, nun se debe tirar colos deos entartallando'l so cuerpu, pos nesti momentu podría producise la inoculación de fluyíos infeiciosos dende'l cachiparru escontra'l cuerpu del hospedador.

La forma correuta de retirala ye usando unes pinces, de punta estrecha, de ser posible curvadas, coles que vamos suxetar el cachiparru pela so zona bucal, lo más cerca posible de la piel del hospedador, evitando entartallar el cuerpu. De siguío realizar una tracción continuo y lento (podría llevar casi un minutu), progresiva, ensin escesiva fuercia, nunca sópito, en perpendicular a la piel hasta consiguir la so estracción. Si dalguna parte del aparatu bucal del cachiparru quedu nel interior de la piel, usar la fueya d'un bisturín o una aguya pa estrayer los restos; sía que non si quedara dalgún cuerpu estrañu lo normal ye que pasaos unos díes sían espulsaos pol cuerpu afeutáu. Nun se debe rotar nel procesu d'estracción.

Enfermedaes tresmitíes por cachiparros editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. (n'inglés) Nuttalliellidae | arachnid. Encyclopedia Britannica. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/422934/Nuttalliellidae. Consultáu'l 17 d'ochobre de 2017. 
  2. Latif, Abdalla A.; Putterill, John F.; de Klerk; Pienaar; Mans (2012). escritu n'Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil. «Nuttalliella namaqua (Ixodoidea: Nuttalliellidae): First Description of the Male, Immature Stages and Re-Description of the Female.». PLoS ONE 7 (7). doi:10.1371/journal.pon.0041651. http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pon.0041651. 

Enllaces esternos editar