Juan Ángel Bujanda Unsuluarte

Juan Ángel Bujanda Unsuluarte (23 de xunu de 1792Cuzco – 10 d'ochobre de 1836Santiagu) foi un militar y políticu peruanu, recursor de la independencia de Perú. Lluchó nes files revolucionaries mientres la rebelión del Cuzco de 1814. Derrotáu, sufrió persecución, pero al cabu de dalgún tiempu volvió al Cuzco y se reintegró al serviciu del gobierno virreinal. Instaurada la República, foi nomáu prefeutu del departamentu del Cuzco (1828 - 1834). Yera consideráu'l brazu derechu del presidente Agustín Gamarra nel sur peruanu. Mientres la dictadura de Felipe Santiago Salaverry encargóse interinamente del mandu supremu, d'abril a mayu de 1835, destacar pola so severidá al reprimir a los bandoleros qu'afaraben Lima. Depués foi Ministru de Guerra y Marina.

Juan Ángel Bujanda Unsuluarte
Vida
Nacimientu Cuzco23 de xunu de 1792
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Santiagu10 d'ochobre de 1836 (44 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu militarpolíticu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Fíu de Nicolás Bujanda y de Bonaventura Unsuluarte. Al paecer, dedicar al comerciu dende edá temprana y, a pocu d'empecipiase la revolución empobinada pol brigadier Mateo Pumacahua, asumió les funciones d'intendente del exércitu (1 de setiembre de 1814). Nes sos files venció a los realistes en Cangallo y ocupó Arequipa pero finalmente foi ganáu na batalla de Umachiri (11 de marzu de 1815). Los sos bienes fueron confiscados y mientres dellos años despintar en abruptos llugares de la sierra; pero delles instancies tuvieron d'interponese nel so favor o s'acoyó a dalguna promesa d'amnistía, pos retornó a Cuzco entá sol dominiu español. Foi rexidor del cabildru (1822); apurrió 200 pesos al "emprestu voluntariu" que'l comerciu llocal ufiertó a les autoridaes virreinales pa solliviar les sos necesidaes (1823) y como xuez diputáu del comerciu recaldó 14.800 pesos en dineru efectivo y n'especies (1824), pa los mesmos fines.

Al rematar la dominación española y teniendo en cuenta'l so pasáu revolucionariu, pasó a desempeñar cargos públicos so la República. Confióse-y la subprefeutura d'Urubamba y, col grau de coronel (1825), estendióse la so xurisdicción a les provincies de Calca y Paucartambo. Foi promovíu a la prefeutura y comandancia xeneral de Cuzco (1828) y, anque escoyíu representante a la Convención Nacional (1833), el presidente Agustín Gamarra caltener al frente del departamentu.

Como prefeutu del Cuzco favoreció los hospitales, la Casa de güérfanos y l'Hospiciu de probes. Ameyoró los caminos y abrió unu de Santa Ana a Urusayhua y otru na provincia de Urubamba, que dexó a don Mariano Sánchez afayar la ciudá incaica de Choquequirao. Coles mesmes, tuvo qu'enfrentar la sulevación del coronel Gregorio Escobedo, siendo prindáu y encarceláu polos insurxentes, pa depués ser lliberáu gracies a una oportuna reacción de militares y civiles que lu ayudaron a reprimir a los insurrectos (1830).

Tuvo una actitú dubiosa mientres la rebelión del xeneral Pedro Pablo Bermúdez contra'l presidente Luis José de Orbegoso, pero reconoció l'autoridá d'ésti al quedar pacificado el país por efeutu del abrazu de Maquinhuayo (24 d'abril de 1834). Al comprobáse-y un entendimientu secretu colos rebeldes, foi depuestu y borráu del escalafón.

Remaneció na escena política cuando'l xeneral Felipe Santiago Salaverry asumió'l gobiernu (23 de febreru de 1835) y confió-y la gobernación de la fortaleza del Real Felipe del Callao. De la mesma, quedó encargáu del poder en Lima (6 d'abril) cuando Salaverry coló escontra'l norte pa debelar la oposición encabezada pol xeneral Domingo Nieto; y p'apavoriar a los montoneros y salteadores que abeyaben per en redol a la capital, restableció les penes de forca o azotes y punxo preciu a les cabeces de los sos xefes (ente los que se topaba'l célebre negru León Escobar); pero, lloñe de ser eficaces tales midíes, creáron-y a Bujanda una aureola de sanguinario y socavaron el prestíu del gobiernu. La vuelta de Salaverry a la capital (17 de mayu) sollivió la tensión, y les penes infamantes fueron derogaes.

Pasó depués a exercer el Ministeriu de Guerra y Marina. Él y Felipe Pardo y Árgoma fueron nomaos delegaos de Salaverry cola misión d'axustar un alcuerdu col mariscal Gamarra, pa consolidar la resistencia a la intervención del presidente de Bolivia, xeneral Andrés de Santa Cruz. L'alcuerdu roblar nel Cuzco, el 27 de xunetu de 1835 y ellí reconocióse l'autoridá de Salaverry nun frente únicu antiboliviano.[1] Gamarra bastiar al entablar batalla contra les fuercies bolivianu y peruanu aliaes (estes postreres unviaes por Orbegoso dende Arequipa) y foi ganáu por Santa Cruz en Yanacocha (13 d'agostu). Gamarra y los sos amigos fuxeron a Lima, pero toos fueron prindaos y desterraos a Costa Rica, ente ellos Bujanda.

De Costa Rica, Bujanda pasó a Guayaquil y depués a Santiago de Chile, onde se xunió a los emigraos peruanos qu'axustaron la organización de les campañes restauradores contra la Confederación Perú-Boliviana. Pero Bujanda nun llegó a embarcase aldu al Perú, pos finó de secute, en circunstancies escures. Dizse que foi envelenáu por error de quien tuvo de da-y una medicina.[2] Morrió en plenu maduror, cuando tou faía abarruntar que tendría un papel protagonista na política peruana.

Referencies editar

  1. Conveniu celebráu ente los xenerales Salaverry y Gamarra, 27 de xunetu de 1835
  2. Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú, tomu VIII, páx. 156. 1981.

Bibliografía editar

  • Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomu 2. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 3. BEI-CAN. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-152-5
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Séptimu y Octavu Tomu. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Felipe Santiago Salaverry
Xefe Supremu
Encargáu del Mandu Supremu de Perú

 

6 d'abril de 1835 a 17 de mayu de 1835

Socesor:
Felipe Santiago Salaverry
Xefe Supremu