Juan Manuel de Rosas

políticu arxentín (1793-1877)

Juan Manuel de Rosas, nacíu como Juan Manuel José Domingo Ortiz de Rosas y López de Osornio (30 de marzu de 1793Buenos Aires – 14 de marzu de 1877Southampton), foi un militar y políticu arxentín que nel añu 1829 ―en ganando al xeneral Juan Lavalle― foi gobernador de la provincia de Buenos Aires aportando a, ente 1835 y 1852, el principal caudiellu de la Confederación Arxentina. La so influencia sobre la historia arxentina foi tal que'l periodu marcáu pol so dominiu de la política nacional ye llamáu de cutiu dómina de Rosas. Yera sobrín bisnietu del conde Domingo Ortiz de Rozas, gobernador colonial de Buenos Aires y de Chile.

Juan Manuel de Rosas
17. Gobernador de la Provincia de Buenos Aires

7 marzu 1835 - 3 febreru 1852
Manuel Vicente Maza - Vicente López y Planes
13. Gobernador de la Provincia de Buenos Aires

6 avientu 1829 - 5 avientu 1832
Juan José Viamonte - Juan Ramón González de Balcarce
Vida
Nacimientu Buenos Aires30 de marzu de 1793[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Southampton14 de marzu de 1877[2] (83 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Familia
Casáu con Encarnación Ezcurra
Fíos/es Manuela Rosas (es) Traducir
Hermanos/es Agustina Ortiz de Rozas
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Graduación xeneral
soldáu
Lluchó en guerras civiles argentinas (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Federal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Orixe familiar y primeros años editar

Juan Manuel José Domingo Ortiz de Rozas y López de Osornio nació'l 30 de marzu de 1793 en Buenos Aires, capital del Virreinatu del Río de la Plata. La so nacencia producir na cortil de propiedá de la so madre, Agustina López de Osornio, qu'habitara'l so güelu maternu Clemente López de Osornio, asitiáu na cai que nesi entós denominábase Santa Lucía, actual cai Sarmiento ente les cais Florida y San Martín, na ciudá de Buenos Aires.

 
Casa onde nació Rosas, actual cai Sarmiento ente les cais San Martín y Florida.
 
Semeya de Juan Manuel de Rosas, cuando esti yera un neñu.

Yera fíu del militar León Ortiz de Rozas (Buenos Aires, 1760-1839) ―que'l so padre yera Domingo Ortiz de Rozas y Rodiellu (Sevilla, 9 d'agostu de 1721 - Buenos Aires, 1785) y el güelu paternu, Bartolomé Ortiz de Rozas y García de Villasuso (n. Rozas del valle de Soba, España, 4 de setiembre de 1689) y, poro, León yera un sobrín nietu del conde Domingo Ortiz de Rozas, gobernador de Buenos Aires de 1742 a 1745 y capitán xeneral de Chile dende 1746 hasta 1755― polo cual pertenecía al llinaxe de los Ortiz de Rozas que tienen el so orixe nel pueblu de Rozas del valle de Soba, en La Montaña de Castiella la Vieya ―actual Cantabria― perteneciente a la Corona d'España.[4]

Ingresó a los ocho años d'edá nel colexu priváu que dirixía Francisco Javier Argerich (1765-1824), magar dende mozu demostró vocación poles actividaes rurales; atayó los sos estudios pa participar, cuntando con trece años d'edá, na Reconquista de Buenos Aires en 1806 y darréu se enroló na compañía de neños del Reximientu de Migueletes, combatiendo na Defensa de Buenos Aires en 1807, dambos fechos mientres les invasiones ingleses, onde foi estremáu pol so valor.[5][6]

Más tarde, retiráu al campu de la so madre, una gran estancia de la pampa bonaerense. Al producise los sucesos que remataron cola Revolución de Mayu de 1810, Rosas cuntaba con 17 años y caltúvose al marxe de los mesmos, de la evolución política posterior, y de la guerra d'independencia de l'Arxentina.

En 1813, magar la oposición materna ―que Rosas venció al faer creer a la so madre que la moza taba embarazada― casóse con Encarnación Ezcurra, con quien tuvo trés fíos: Juan Bautista, nacíu'l 30 de xunetu de 1814, María, nacida'l 26 de marzu de 1816 y finada a otru día, y Manuela, conocida como Manuelita y nacida el 24 de mayu de 1817, quien depués sería la so compañera indixebrable.

Poco dempués, por cuenta de un entredichu que tuvo cola so madre, devolvió a los sos padres los campos qu'alministraba pa formar los sos propios emprendimientos ganaderos y comerciales. Amás camudóse l'apellíu «Ortiz de Rozas» por Rosas», cortando simbólicamente la dependencia de la so familia.

Foi alministrador de los campos de los sos primos Nicolás y Tomás Manuel de Anchorena; esti postreru ocuparía cargos importantes dientro del so gobiernu, una y bones Rosas siempres-y tuvo un especial respetu y almiración. En sociedá con Luis Dorrego ―hermanu del coronel Manuel Dorrego― y con Juan Nepomuceno Terrero fundó un saladero; yera'l negociu del momentu: la carne salao y los cueros yeren casi la única esportación de la nueva nación. Atropó una gran fortuna como ganaderu y esportador de carne vacuna, distante de los acontecimientos emerxentes que conducieron al Virreinatu del Río de la Plata a la emancipación del dominiu español en 1816.

Per esos años conoció al doctor Manuel Vicente Maza, quien se convirtió nel so patrocinador llegal, cuantimás nuna causa que los sos propios padres habíen entabláu contra él. Más tarde foi un escelente conseyeru políticu.

En 1818, por presión de los abastecedores de carne de la capital, el Direutor supremu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata direutor supremu rioplatense Juan Martín de Pueyrredón tomó una serie de midíes en contra de los saladeros. Rápido, Rosas camudó de rubro: dedicar a la producción agropecuaria en sociedá con Dorrego y los Anchorena, que tamién-y encargaron la direición de la so estancia Camarones, al sur del ríu Saláu.

Al añu siguiente mercó la estancia Los Cerrillos, en San Miguel del Monte. Ellí entamó una compañía de caballería (aumentada al poco tiempu a reximientu), los Coloraos del Monte, pa combatir a los indíxenes y a los cuatreros de la zona pampeana. Foi nomáu'l so comandante, y algamó el grau de teniente coronel.

Per esos años escribió les sos famoses Instruiciones a los mayordomos d'estancies, na que detallaba con precisión les responsabilidaes de cada unu de los alministradores, capataces y peones. Nesi llibrín demostraba la so capacidá p'alministrar simultáneamente delles esplotaciones con métodos bien efectivos, nun anticipu de la so futura capacidá p'alministrar l'estáu provincial.

Los entamos na política editar

Hasta 1820 Juan Manuel de Rosas dedicar a les sos actividaes privaes. Dende esi añu hasta la so cayida producida na batalla de Caseros, en 1852, consagró la so vida a l'actividá política, liderando ―yá nel gobiernu o fora d'él― la provincia de Buenos Aires, que cuntaba non solo con unu de los territorios granibles más ricos de la naciente Arxentina, sinón cola ciudá más importante ―Buenos Aires― y el puertu que concentraba'l comerciu esterior de les restantes provincies, según los derechos d'importación de l'aduana (controlaos hasta 1865 pola provincia de Buenos Aires). En rellación a estos recursos desenvolviéronse gran parte de los conflictos institucionales y les guerres civiles arxentines del sieglu XIX.

En 1820 concluyó la etapa del Direutoriu col arrenunciu de José Rondeau por cuenta de la Batalla de Cepeda que dio pasu a l'Anarquía del Añu XX. Foi nesa dómina que Rosas empezó a arreyase na política, al contribuyir a refugar la invasión del caudiellu Estanislao López al mandu de los sos Coloraos del Monte. Participó na victoria de Dorrego nel combate de Pavón pero xunto al so amigu Martín Rodríguez negar a siguir la invasión escontra Santa Fe, onde Dorrego foi ganáu dafechu na batalla de Gamonal.

Con sofitu de Rosas y otros estancieros foi electu gobernador de la Provincia de Buenos Aires el so colega'l xeneral Martín Rodríguez. L'1 d'ochobre españó una revolución, dirixida pol coronel Manuel Pagola, qu'ocupó'l centru de la ciudá. Rosas poner a disposición de Rodríguez, y el día 5 empecipió l'ataque, ganando dafechu a los rebeldes. Los cronistes d'esos díes recordaron la disciplina que reinaba ente los gauchos de Rosas,[7] que foi xubíu al grau de coronel. Con Martín Rodríguez, el grupu de los estancieros empezó a tener un papel públicu.

Tamién foi parte de les negociaciones que concluyeron col Tratáu de Benegas, que punxo fin al conflictu ente les provincies de Santa Fe y Buenos Aires. Foi'l responsable del cumplimientu d'una de les clauses secretes del mesmu: apurrir al gobernador Estanislao López 30.000 cabeces de ganáu como arreglu de los daños causaos poles tropes bonaerenses nel so territoriu. La clausa yera secreta, pa nun enllordiar l'honor» de Buenos Aires. Asina s'empecipiaba l'alianza permanente que tendría esta provincia cola de Buenos Aires hasta 1852.

Los primeros años dempués de la disolución de los poderes nacionales fueron un periodu de paz y prosperidá en Buenos Aires, conocíu como la «feliz esperiencia», principalmente por cuenta de que Buenos Aires usufructuó nel so esclusivu provechu les rentes de l'Aduana, una fonte perenal de riqueza que la provincia decidió nun compartir coles sos hermanes nin con exércitos esteriores.

Ente 1821 y 1824 mercó dellos campos más, especialmente la estancia que fuera del virréi Joaquín del Pino y Rozas (conocida como Estancia del Pino, nel partíu de La Matanza), a la que llamó San Martín n'honor del xeneral José de San Martín.

Tamién aprovechó la llei d'enfiteusis promovida pol ministru Bernardino Rivadavia p'aumentar los sos campos. En llugar d'ayudar a los pequeños hacendados, esta llei terminó dexando en propiedá d'unos pocos grandes terratenientes cerca de la metá de la superficie de la provincia.

Los desordes producíos pola Anarquía del Añu XX habíen dexáu desguarnecida la frontera sur, polo qu'enfoscaren los malones. Martín Rodríguez dirixó entós tres campañes al desiertu, usando un estrañu amiestu de diálogos de paz y guerra colos indíxenes. En 1823 fundó Fuerte Independencia, l'actual ciudá de Tandil. En casi toes estes campañes acompañar Rosas, que tamién participó d'una espedición en que l'agrimensor Felipe Senillosa delineó y estableció planos catastrales de los pueblos del sur de la provincia. El xefe nominal d'esa campaña yera'l coronel Juan Lavalle.

Mientres la guerra de Brasil, el presidente Rivadavia nomar comandante de los exércitos de campaña con cuenta de caltener pacificada la frontera cola población indíxena de la rexón pampeana, cargu que volvió exercer dempués, mientres el gobiernu provincial del coronel Dorrego.

En 1827, nel contestu previu al entamu de la guerra civil qu'españaría en 1828, Rosas yera un dirixente militar, representante de los propietarios rurales, socialmente conservadores ya identificaos coles tradiciones coloniales de la rexón. Taba alliniáu cola corriente federalista, proteicionista, adversa a la influencia forana y a les iniciatives de corte llibrecambistes preconizaes pol partíu unitariu.

La revolución d'avientu editar

Terminada la Guerra de Brasil, el gobernador de la Provincia de Buenos Aires, Manuel Dorrego ―por una intensa presión diplomática y financiera― robló un tratáu de paz que reconoció la independencia d'Uruguái, y el llibre navegación del Ríu de la Plata y de los sos afluentes solu per parte de l'Arxentina y del Imperiu de Brasil pero pol términu acutáu de quince años; lo que foi vistu polos miembros del exércitu n'operaciones como una traición. En respuesta, la madrugada del 1 d'avientu de 1828, el xeneral unitariu Juan Lavalle tomó'l Fuerte de Buenos Aires y axuntó a miembros del partíu unitariu na ilesia de San Francisco ―nominamente como representación del pueblu― siendo escoyíu gobernador. Siguiendo la mesma lóxica, eslleió la Xunta de Representantes de Buenos Aires.

Juan Manuel de Rosas llevantó la campaña contra los sublevaos y axuntó un pequeñu exércitu de milicianos y partíes federales, mientres Dorrego retirar al interior de la provincia pa buscar la so proteición. Lavalle, coles sos tropes dirixir a la campaña pa enfrentar a les fuercies federales de Rosas y Dorrego, a quien atacó sorpresivamente na batalla de Navarro, ganándolos.

Por cuenta de la disparidad esistente ente les embravecíes y esperimentaes fuercies sublevaes sol mandu de Lavalle, con al respeutive de les milicies que defendíen al gobernador Dorrego, Rosas aconseyó-y a esti retirase a Santa Fe, pa xunir fuercies coles d'Estanislao López, pero'l gobernador negóse. Mientres Rosas retirar a Santa Fe con aquel propósitu, Dorrego decidió abellugase en Saltu, nel reximientu del coronel Ángel Pacheco. Pero, traicionáu por dos oficiales d'esti ―Bernardino Escribano y Mariano Acha― foi unviáu prisioneru a Lavalle.

 
Afiche de la dómina de Rosas.

Como Rosas criticara la so falta de previsión ante la revolución unitaria, Dorrego respondió:

Señor don Juan Manuel: qu'usté me quiera dar lleiciones de política, ye tan avanzáu como si yo propunxérame enseñar a usté cómo se gobierna una estancia.
Manuel Dorrego

Vencíu y fechu prisioneru Dorrego, Lavalle, influyíu pol deséu de vengación de los ideólogos unitarios, ordenó'l so fusilamiento y fíxose cargu de tola responsabilidá.

Na so última carta, escrita a Estanislao López, Dorrego pidía que la so muerte nun fuera causa de derramamiento de sangre. Magar esti pidíu, el so fusilamiento dio pasu a una llarga guerra civil, la primera en que tuvieron simultáneamente implicaes casi toles provincies arxentines.

A principios de xineru de 1829, el xeneral José María Paz, aliáu de Lavalle, empecipiaba la invasión de la provincia de Córdoba, onde derrocaría al gobernador Juan Bautista Bustos. D'esi manera xeneralizó la guerra civil en tol país.

Lavalle unvió exércitos en toes direiciones, pero varios pequeños caudiellos aliaos de Rosas entamaron la resistencia. Los xefes unitarios recurrieron a toa clase de crímenes pa entartallala, un fechu pocu espublizáu pola historiografía de les guerres civiles arxentines.[8]

El gobernador Lavalle unvió al coronel Federico Rauch escontra'l sur, y una de les sos columnes, al mandu del coronel Isidoro Suárez, ganó y prindó al mayor Mesa, que foi unviáu a Buenos Aires y executáu. Al frente del gruesu del so exércitu, Lavalle avanzó hasta ocupar Rosario. Pero, pocu dempués, López dexó ensin caballos a Lavalle, que se vio obligáu a recular. López y Rosas escorrieron a Lavalle hasta cerca de Buenos Aires, ganándolo na batalla de Ponte de Márquez, llibrada'l 26 d'abril de 1829.

Mientres López tornaba a Santa Fe, Rosas sitió la ciudá de Buenos Aires. Ellí crecía la oposición a Lavalle (a pesar de que los aliaos de Dorrego fueren espulsaos), sobremanera pol crime sobre'l gobernador. Lavalle aumentó la persecución sobre los críticos, lo que lu llevaría enforma sofitu a Rosas, na ciudá que siempres foi la capital del unitarismu.

Lavalle, desesperáu, llanzar a faer daqué insólitu: dirixóse, dafechu solo, al cuartel xeneral de Rosas, la Estancia del Pino. Como esti nun s'atopaba, char a esperalo nel catre de campaña de Rosas. A otru día, 24 de xunu, Lavalle y Rosas treslladar a la estancia La Caledonia ―propiedá d'un tal Miller― onde roblaron el Pactu de Cañuelas,[9] qu'axustaba que se llamaría a eleiciones, nes que solo se presentaría una llista d'unidá de federales y unitarios, y que'l candidatu a gobernador sería Félix de Álzaga.[10]

 
Juan Manuel de Rosas.

Lavalle presentó'l tratáu con un mensaxe qu'incluyía una inesperada opinión sobre'l so enemigu:

El mio honor y el mio corazón impónenme remover pela mio parte tolos inconvenientes pa una perfecta reconciliación...Y sobremanera llegó'l casu de que veamos, tratemos y conozamos de cerca de Juan Manuel de Rosas como a un verdaderu patriota y amante del orde.
Juan Lavalle

Pero los unitarios presentaron la candidatura de Carlos María de Alvear, y al preciu de trenta muertos ganaron les eleiciones. Les rellaciones quedaron rotes nuevamente, obligando a Lavalle a un nuevu tratáu, el pactu de Barraques, del 24 d'agostu. Pero, agora más qu'antes, la fuercia taba del llau de Rosas. Al traviés d'esti pactu nomó gobernador a Juan José Viamonte. Este llamó a la llexislatura derrocada por Lavalle, allanándole a Rosas el camín al poder.

Primer gobiernu editar

La Llexislatura de Buenos Aires proclamó a Juan Manuel de Rosas como Gobernador de Buenos Aires el 6 d'avientu de 1829, honrándolo amás col títulu de Restaurador de les Lleis ya Instituciones de la Provincia de Buenos Aires, y nel mesmu actu dio-y toles facultaes ordinariu y estraordinariu que creyera necesaries, hasta la xunta d'una nueva llexislatura». Nun yera daqué escepcional: les facultaes estraordinaries yá-yos fueren conferíes a Manuel de Sarratea y a Martín Rodríguez en 1820, y a los gobernadores de munches otres provincies nos últimos años; tamién Juan José Viamonte tener.

El mesmu día en que xuró'l so cargu, declaró al diplomáticu uruguayu Santiago Vázquez:

Creen que soi federal; non señor, nun soi de partíu dalgunu sinón de la Patria... A lo último tou lo que yo quiero ye evitar males y restablecer les instituciones, pero siento que me traxeren a esti puestu.

Lo primero que fizo Rosas foi realizar un estraordinariu funeral al xeneral Dorrego, trayendo los sos restos a la capital, colo cual llogró l'adhesión de los siguidores del fináu líder federal, sumando'l sofitu del pueblu humilde de la capital al que yá tenía de la población rural.[11]

Al respeutive de la forma d'organización constitucional del estáu y al federalismu, Rosas foi un pragmáticu. En cartes unviaes en 1829 al xeneral Tomás Guido, al xeneral Eustoquio Díaz Vélez y a Braulio Mariña, el financista de Quiroga, escribíalos pa informa-yos que

...el xeneral Rosas ye unitariu por principiu, pero que la esperiencia fíxo-y conocer que ye imposible adoptar nel día tal sistema porque les provincies contradicir, y les mases polo xeneral repúnenlo, pos a la fin namái ye camudar de nome.[12]

La guerra civil nel interior editar

El xeneral José María Paz ocupara Córdoba y ganara a Facundo Quiroga. Rosas unvió una comisión a mediar ente Paz y Quiroga, pero esti foi derrotáu y abellugóse en Buenos Aires. Rosas fíxo-y dar un recibimientu triunfal ―como si fuera'l vencedor― anque'l caudiellu consideraba que la guerra terminara pa él.

Paz aprovechó la victoria pa invadir les provincies de los aliaos de Quiroga, asitiando nellos gobiernos unitarios. Los bandos quedaben definíos: los cuatro provincies de la mariña, federales; los nueve del interior, unitaries y xuníes dende agostu de 1830 nuna Lliga Unitaria, que'l so «supremu xefe militar» yera Paz.

A los pocos meses, en xineru de 1831, Rosas y Estanislao López impulsaron el Pactu Federal ente Buenos Aires, Santa Fe y Entre Ríos. Esti ―que sería unu de los pactos presistentes» mentaos nel Preámbulu de la Constitución de la Nación Arxentina― tenía como oxetivu poner un frenu a la espansión del unitarismu encarnáu nel xeneral Paz. Corrientes xuntaríase más tarde al Pactu, porque'l diputáu correntino Pedro Ferré intentó convencer a Rosas de nacionalizar los ingresos de l'aduana de Buenos Aires ya imponer proteiciones aduaneres a la industria llocal. Nesti puntu, Rosas sería tan inflexible como'l so antecesores unitarios: la fonte principal de la riqueza y del poder de Buenos Aires provenía de l'aduana.

El caudiellu santiagueño Juan Felipe Ibarra, abellugáu en Santa Fe, llogró que López empecipiara aiciones contra Córdoba. Seríen aiciones guerrilleres, porque nesi tipu d'aiciones tenía ventaya sobre les disciplinaes tropes de Paz. A principios de 1831, l'exércitu porteño empecipió tamién les operaciones, al mandu de Juan Ramón Balcarce; pero l'exércitu porteño nunca llegó a xunise al santafesino.

Cuando'l coronel Ángel Pacheco ganó a Juan Esteban Pedernera na batalla de Flaire Muertu, Paz decidió faese cargu personalmente del frente oriental.

Pel so llau, Quiroga decidió volver a la llucha. Pidió fuercies a Rosas, pero esti solu ufiertó-y los presos de les cárceles. Quiroga instaló un campu d'entrenamientu y, cuando se consideró llistu, avanzó sobre'l sur de Córdoba. Nel camín, Pacheco apurrió-y los pasaos de Flaire Muertu: con ellos conquistó Cuyo y La Rioxa en pocu más d'un mes.

La inesperada captura de Paz por un tiru de boleadoras d'un soldáu de López, el 10 de mayu de 1831, provocó un repentín cambéu: Gregorio Aráoz de Lamadrid fíxose cargu del exércitu unitariu, col que se retiró escontra'l norte y foi vencíu por Quiroga na batalla de La Ciudadela, el 4 de payares, xunto a la ciudá de Tucumán, colo cual la Lliga del Interior foi eslleida.

Convención de Santa Fe editar

Nos meses siguientes, les provincies restantes fuéronse xuntando al Pactu Federal: Mendoza, Córdoba, Santiago del Estero y La Rioxa en 1831. Al añu siguiente, Tucumán, San Juan, San Luis, Salta y Catamarca.

En cuanto terminó la guerra, los representantes de delles provincies anunciaron que, cola pacificación interior, llegara la ocasión esperada pa la organización constitucional del país. Pero Rosas argumentaba que primero se teníen qu'entamar les provincies y depués el país, una y bones la constitución tenía de ser la resultancia escrita d'una organización que tenía de dase primeru. Aprovechó una acusación del diputáu correntino Manuel Leiva p'acusalo de tener idees anárquiques y retirar el so representante de la convención de Santa Fe. N'agostu de 1832, la convención quedaba eslleida, y l'oportunidá d'entamar constitucionalmente el país retardar por otros venti años.

Por un tiempu, el país quedó estremáu en tres árees d'influencia: Cuyo y el noroeste, de Quiroga; Córdoba y la mariña, de López; y Buenos Aires, de Rosas. Per unos años, esti triunviratu virtual gobernaría'l país, anque les rellaciones ente ellos nunca fueron bien bones.[13]


En 1832, en carta a Quiroga, Rosas díxo-y

... siendo federal por íntimu convencimiento, subordinaríame a ser unitariu si'l votu de los pueblos fora pola unidá.[12]

El gobiernu de la provincia editar

El primer gobiernu de Rosas na Provincia de Buenos Aires foi un gobiernu «d'orde»; nun foi una tiranía despótica, anque más tarde los historiadores fadríen estensives al so primer gobiernu delles carauterístiques del segundu. Nesti primer momentu sofitar en dalgunos de los dirixentes del Partíu del Orde de la década anterior, lo cual dexó que fuera acusáu de ser el continuador del Partíu Unitariu, anque col tiempu alloñar d'ellos.

Ente los fechos negativos atribuyóse-y responsabilidá na invasión británica de les islles Malvines, anque esti fechu asocedió'l 3 de xineru de 1833, mientres el gobiernu de Balcarce, qu'asocediera a Rosas, que taba entamando la so campaña al desiertu. Estes islles, que fueren oxetu de disputa ente España ya Inglaterra, atopar en posesión d'España al momentu de declarase la independencia arxentina, ya Inglaterra implícitamente reconoció la continuidá xurídica de los derechos arxentinos sobre les posesiones españoles al celebrar el tratáu d'Amistá, Comerciu y Navegación, robláu en Buenos Aires el 2 de febreru de 1825, a pocos años de la Independencia arxentino y ratificao pol gobiernu británicu nel mes de mayu d'esi mesmu añu. Amás, les islles Malvines fueren poblaes pol Gobiernu de Buenos Aires y designárase un gobernador.

Esta primer alministración de Rosas foi, tamién, un gobiernu progresista: fundáronse pueblos, reformáronse'l Códigu de Comerciu y el de Disciplina Militar, se reglamentó l'autoridá de los xueces de paz de los pueblos del interior y robláronse trataos de paz colos caciques, colo que se llogró una cierta tranquilidá na frontera.

Sicasí, la supremacía llograda nun tuvo acomuñada a un sofitu incondicional de tola población. Rosas tuvo d'enfrentar, otra manera, una dura resistencia mientres el cursu del so gobiernu.

Interregno editar

A fines de 1832, la Llexislatura de Buenos Aires reelixó a Rosas. Dicir mientres munchos años que refugó la so reeleición porque nun se-y concedíen les facultaes estraordinaries, lo que nun ye exactu: nun se sentía capaz de gobernar ―nin quería faelo― ensin la unanimidá de la opinión pública nel so favor. Esperaría que lo llamaren desesperadamente, mientres buscaba la forma de faese imprescindible.

Nel so llugar foi electu Juan Ramón Balcarce, importante militar de la dómina de la Guerra de la Independencia Arxentina y xefe d'un grupu federal non rosista, a quien Rosas apurrió'l gobiernu'l 18 d'avientu de 1832.

Campaña al Desiertu editar

La llanura pampeana bonaerense había estáu sometida al dominiu blancu apenes nuna franxa estrecha xunto al ríu Paraná y el ríu de la Plata, a lo menos hasta la década de 1810. De magar, la frontera col indiu» adelantrárase hasta una llinia que pasaba aproximao peles actuales ciudaes de Balcarce, Tandil y Las Flores.

En cuanto Rosas dexó'l gobiernu a fines de 1832, a principios del siguiente añu coordinó la campaña colos de Mendoza, de San Luis y de Córdoba pa faer una batida xeneral, qu'amás acompañaría a la otra qu'empezara a principios del mesmu añu'l xeneral Manuel Bulnes, en Chile y nel estremu noroeste de la Patagonia oriental, específicamente pela redolada de les llagunes de Epulafquen. La comandancia xeneral foi-y ufiertada a Facundo Quiroga, pero esti nun participó nella. Rosas concentró y adomó la tropa na so estancia de Los Cerrillos, cerca del fortín y pueblu San Miguel del Monte.

El 6 de febreru de 1833 foi aprobada la llei qu'autorizaba al Poder Executivu a axustar un creitu d'un millón y mediu de pesos m/c, pa costear los gastos de la espedición, anque al poco tiempu, el ministru de Guerra comunicó que nun podría faese cargu de dichu oxetivu, y polo cual Rosas y Juan Nepomuceno Terrero terminaron suministrando ganáu vacuno y caballar pal suministru, sumáu a que los sos primos Anchorena, el doctor Miguel Mariano de Villegas,[14]Victorio García de Zúñiga y l'entós coronel Tomás Guido donaren dineru n'efectivu por que pudieren empecipiala,[15][16] polo cual, pudieron partir d'ellí en marzu del citáu añu.

La columna oeste, al mandu de José Félix Aldao, percorrió un territoriu que fuera «llimpiáu» d'aboríxenes apocayá, polo que se llindó a llegar al ríu Coloráu. La del centru venció al cacique ranquel Yanquetruz y tornó rápido. La que fizo la mayor parte de la campaña foi la del este, al mandu del propiu Rosas. Esti establecer a veres del ríu Colorado ―cerca de l'actual llocalidá de Pedro Luro― y unvió cinco columnes escontra'l sur y escontra l'oeste, que consiguieron ganar a los caciques más importantes. De siguío robló trataos de paz con otros, secundarios hasta entós, que se convirtieron en preseos aliaos. Al añu siguiente sumóse'l más importante d'ellos, Calfucurá.

Durante los primeros años del so segundu gobiernu, la política de Rosas para colos indíxenes alternó trataos de paz y donaciones con campañes d'estermín. Solo dempués de la crisis qu'empezó en 1839 camudar por una política de paz permanente.

La campaña tamién incorporó científicos qu'axuntaron información sobre la zona percorrida, pero les rexones desérticas quedaron en manes de los indíxenes. Recibió amás la visita del científicu Charles Darwin, quien nel so diariu de viaxe describió parte de la campaña:

Los indios formaben un grupu d'unes 110 persones (homes, muyeres y neños); casi toos fueron fechos prisioneros o muertos, pos los soldaos nun dan cuartel a nengún home. Los indios sienten anguaño un terror tan grande, que yá non s'aguanten en masa; cada cual entaínase a fuxir por separáu, abandonando a muyeres y fíos. [...] Ensin disputa, eses escenes son horribles, ¡pero cuántu más horrible inda ye'l fechu ciertu de que los soldaos dan muerte a sangre frío a toles indies que paecen tener más de venti años! Y cuando yo ―en nome de la humanidá― protesté, retrucóme: «¿Qué otra cosa podemos faer? ¡Tienen tantos fíos eses selvaxes!».[17]
 
Iconografía de 1833.

Aseguróse la tranquilidá pa los campos y pueblos yá formaos, y llogróse una relativa meyora nel suroeste de la provincia, pero los adelantos de la frontera fueron muncho menos espectaculares que los llograos na Conquista del Desiertu entamada bien darréu pol xeneral Julio Argentino Roca en 1879.

Lo más importante que llogró Rosas foi poner del so llau al exércitu, a los estancieros y l'opinión pública. Y el agradecimientu de les provincies de Mendoza, San Luis, Córdoba y Santa Fe, que se vieron llibres de saqueos importantes per munchos años. Sicasí, l'únicu grupu d'aboríxenes que nun foi totalmente apoderáu, los ranqueles, siguieron siendo vistos como un problema pa los habitantes d'estes provincies.

El preciu a pagar pola paz foi sostener a les tribus amigues con entregues añales de ganáu, caballos, farina, texíos y aguardiente. A partir d'esti momentu, les tribus cazadores dependieron de les entregues d'alimentos, y fueron consideraos polos bonaerenses como costosos parásitos del erariu públicu, escaeciendo que ―dende'l puntu de vista de Rosas― los pagos yeren un preciu a pagar pol usu de territorios qu'ellos consideraben sos. Esta actitú pacificadora, y el cumplimientu de los pactos celebraos, ganáron-y a Rosas el respetu de dalgunos de los xefes de los indios amigos. Cuando esti asumió per segunda vegada la gobernación de la provincia, el cacique Catriel en Tapalqué declaró:

Juan Manuel ye'l mio amigu. Nunca m'engañó. Yo y tolos mios indios vamos morrer por él. Si nun fuera por Juan Manuel nun viviríamos como vivimos en fraternidá colos cristianos y ente ellos. Mientres viva Juan Manuel toos vamos ser felices y vamos pasar una vida sele al llau de les nueses esposes y fíos. Tolos que tán equí pueden atestiguar que lo que Juan Manuel nos dixo y aconseyáu salió bien.[18]

Años dempués de la cayida de Rosas, el mesmu Catriel señalaba:

El nuesu hermanu Juan Manuel indiu roxu y xigante que vieno al desiertu pasando a nadu el Samborombón y el Saláu y que jineteaba y boleaba como los indios y se loncoteaba colos indios y que nos regaló vaques, yegües, caña y prendes de plata, mientres él foi Cacique Xeneral nunca los indios malones invadimos, pola amistá que teníamos por Juan Manuel. Y cuando los cristianos echar y desterrar, invadimos toos xuntos
citáu por Julio A. Mariña en Roca y Texedor[19]

Más tarde, el mesmu Rosas dirixó la redaición d'una Gramática de la llingua pampa.

Nesta campaña destacáronse dellos oficiales que formaron la siguiente xeneración de militares porteños: Pedro Ramos, Ángel Pacheco, Domingo Sosa, Hilario Llagos, Mariano Maza, Jerónimo Mariña, Pedro Castelli y Vicente González (el Carancho del Monte).

Un elementu carauterísticu de la campaña fueron los llamaos santos que yeren pequeños mensaxes que sirvíen de comunicación ente Buenos Aires y l'espedición por entemediu d'un sistema de 21 postas establecíes mientres la campaña.

La Revolución de los Restauradores editar

Mientres Juan Manuel de Rosas taba nel so campamentu del ríu Coloráu, los desalcuerdos internos del partíu federal diben n'aumentu. Una de les fraiciones yera ideológicamente lliberal, y deseyaba la organización constitucional; nes sos files militaben el gobernador Balcarce y los sos ministros Enrique Martínez y Félix Olazábal. Los sos adversarios, lleales a Rosas, llamar llombos negros, por cuenta de que el aviesu de la llista na cual postulábense yera de color negru. Nel partíu de Rosas figuraben estancieros, militares y comerciantes minoristes.

L'enfrentamientu conducióse principalmente na prensa, estremada en dos bandos, que s'atacaben escandalosamente; el gobiernu decidió procesar a dellos periódicos tanto opositores como oficialistas. Entós púnxose en aición Encarnación Ezcurra, esposa y conseyera de Rosas, qu'axuntaba diariamente a los sos aliaos na so casa, y entamaba les manifestaciones y agresiones contra los opositores.

Cuando s'anunció'l xuiciu a los periódicos, unu d'ellos yera llamáu «El Restaurador de les Lleis». Encarnación fixo empapelar la ciudá cola noticia de que diba ser enxuiciáu'l Restaurador, lo que la xente interpretó como un xuiciu al xefe del partíu federal. Producióse una gran manifestación, y los sos participantes axuntar nes contornes de la ciudá; na so ayuda vieno'l xeneral Agustín de Pinedo, que punxo a sitiu a la ciudá, provocando unos díes más tarde l'arrenunciu de Balcarce.

 
Bandera militar arxentina usada polos reximientos federales.

Nel so llugar foi nomáu'l xeneral Juan José Viamonte, y nos díes siguientes abondaron les agresiones de los partidarios de Rosas, entamaos na Sociedá Popular Restauradora, formada poles clases medies de la ciudá y parte de los oficiales d'orixe humilde. El so brazu armáu yera la Panoya, un grupu de agitadores qu'atacaba les cases de los opositores a Rosas, causando falcatrúes y agresiones físiques a quien yeren consideraos opositores. Hubo unos pocos crímenes, pero enagora nun tuvieron la estensión que tendríen nel futuru.

Unos meses dempués llegaba Rosas de regresu a Buenos Aires, y Viamonte viose obligáu a arrenunciar. Nel so llugar foi escoyíu Rosas, pero nun aceptó porque nun se-y concedíen les facultaes estraordinaries. Nun se sentía capaz de gobernar ―nin-y interesaba faer lo― so les llimitaciones d'un estáu de derechu. Foi electu gobernador el so amigu Manuel Vicente Maza, presidente de la llexislatura.

Segundu gobiernu editar

 
Delegación de la Suma del Poder Públicu sobre'l gobernador bonaerense Juan Manuel de Rosas.

Al españar un conflictu que s'amenara ente Salta y Tucumán, Rosas llogró que'l gobernador de la Provincia de Buenos Aires, Manuel Vicente Maza, unviara como mediador al xeneral Facundo Quiroga, que moraba en Buenos Aires. Nel trayeutu, este foi emboscado y asesináu en Fuécara Yaco, provincia de Córdoba, el 16 de febreru de 1835 por Santos Pérez, un sicariu venceyáu a los hermanos Reynafé, que gobernaben Córdoba.

La muerte de Quiroga provocó un clima d'inestabilidá y violencia, polo que Maza presentó'l so arrenunciu'l 7 de marzu d'esi añu. La Llexislatura de Buenos Aires llamó a Rosas por que se fixera cargu del gobiernu provincial. Rosas condicionó la so aceptación a que se-y otorgara la suma del poder públicu», pola cual la representación y exerciciu de los trés poderes del estáu recayeríen nel gobernador, ensin necesidá de rindir cuenta del so exerciciu. La llexislatura aceptó esta imposición, dictando esi mesmu día la correspondiente llei.

La suma del poder públicu dióse-y col compromisu de:

  1. Caltener, defender y protexer la relixón católica.
  2. Sostener la causa nacional de la Federación.
  3. L'exerciciu de la suma del poder públicu duraría «tol tiempu que'l Gobernador considere necesariu».

Nun eslleió la llexislatura nin los tribunales; enagora, la suma del poder apaecía como la sanción llegal del calter escepcional que tenía'l so mandatu. La naturaleza dictatorial d'esa institución política apruciría más tarde, cuando Rosas fixera usu de too esi poder.

Per otru llau este asesinatu dio-y a Rosas la oportunidá única de nun compartir el mandu del partíu federal, qu'hasta entós se partió con Quiroga y López. Este, en cuantes que proteutor de los Reynafé, quedó bien debilitáu; y morrería a mediaos de 1838. Inclusive los caudiellos con poder propiu cayeron na so órbita, como Juan Felipe Ibarra, de Santiago del Estero, y José Félix Aldao, de Mendoza.

Por cuenta de que el país nun cuntaba daquella con una constitución propia ―la so cayida sería, en 1853, condición necesaria para la so sanción― los poderes de los que goció Rosas nel so segundu mandatu fueron cimeros a los d'un presidente de facto, yá que dientro d'estos incluyó'l d'alministrar xusticia. Gran parte de la historiografía arxentina sigui considerando a Rosas un dictador o un tiranu, ente que la corriente revisionista niéga-y tal calter, considerándolo un defensor de la soberanía nacional.

Antes d'asumir como gobernador, el Restaurador esixó que se realizara un plebiscitu que confirmara'l sofitu popular a la so eleición. El plebiscitu realizar ente los díes 26 y 28 de marzu de 1835 y la so resultancia foi 9.713 votos a favor y 7 en contra. Por esos tiempos la provincia de Buenos Aires cuntaba con 60.000 habitantes, de los cualos nun aportaben al sufraxu les muyeres nin los neños.

La Sala de Representantes nomó gobernador a Rosas el día 13 d'abril de 1835 pol quinqueniu qu'entendía de 1835 a 1840.

El discursu que pronunció Rosas nel Fuerte, sede del gobiernu provincial, al momentu de l'asunción del so segundu mandatu como gobernador caracterizaría la so posición frente a los sos opositores:

¡Que d'esa raza de bisarmes nun quede unu ente nós y que la so persecución sía tan aportunante y brengosa que sirva de terror y d'espantu a los demás que puedan venir d'equí p'arriba![20]

Rosas asumió'l so nuevu gobiernu cola suma del poder públicu qu'utilizó pa hostigar a los sos disidentes fueren estos federales o unitarios.

Nun se tien entá noticia de ciudadanu dalgunu que nun fora votar. Tengo De dicilo n'agasayo de la verdá histórica, nunca hubo un gobiernu más popular, y deseyáu, nin más bien sosteníu pola opinión. Los unitarios qu'en nada habíen tomáu parte, recibir siquier con indiferencia, los federales llombos negros, con desdeñu, pero ensin oposición; los ciudadanos pacíficos esperar como una bendición y un términu a les crueles oscilaciones de dos llargos años; la campaña, a lo último como'l símbolu del so poder y l'humildación de los caxetos de la CIUDÁ. [...]

Concibese como pudo asoceder que nuna provincia de cuatrocientos mil habitantes, según asegurar la Gaceta, solo hubiera tres voto contrarios al gobiernu? Seria acasu que los disidentes nun votaron? Nada d'eso! Nun se tien entá noticia de ciudadanu dalgunu que nun fora votar; los enfermos llevantar de la cama a dir dar el so asentimientu, medrosos de que los sos nomes fueren inscritos en dalgún negru rexistru; porque asina se suxuriera. [...]

El terror taba yá na atmósfera, y anque el truenu nun españara entá, toos víen la nube negro y foscono que venía cubriendo'l cielu.

Nesti sentíu, una semeya vívido d'esa dómina foi'l legáu pola pluma d'Esteban Echeverría en El mataderu, cuentu precursor del realismu rioplatense que trescurre na provincia de Buenos Aires mientres la década de 1830. Dende la óptica opositora, Echeverría describió les guerres ente unitarios y federales, y les figures del caudiellu Rosas y los sos siguidores, atribuyendo a estos últimos cualidaes brutales y sanguinaries.

En cuanto asumió, Rosas ordenó la captura de Santos Pérez y los Reynafé, y tres un xuiciu que tardó años, fueron condergaos a muerte y executaos. El xuiciu dio-y a Rosas una autoridá nacional nun ámbitu inesperáu: la so provincia tenía un tribunal penal d'autoridá nacional. Esa autoridá nun yera llegal pero yera real, y apurrió cierta unidá a l'alministración nacional.

Esanició de tolos cargos públicos a los sos opositores: espulsó a tolos emplegaos públicos que nun fueren federales «netos», y borró del escalafón militar a los oficiales sospechosos d'opositores, incluyendo a los exiliaos. De siguío fixo obligatoriu'l lema de «Federación o muerte», que sería gradualmente reemplazáu por «¡Muerran los xabaces unitarios!», pa encabezar tolos documentos públicos; ya impunxo a los emplegaos públicu y militar l'usu del cintillo punzó, que llueu sería usáu por toos.

Ente los funcionarios separaos del so cargu por orde del gobernador tuvo'l doctor Miguel Mariano de Villegas que fuera decanu del Cimeru Tribunal de Xusticia, por non merecer l'enfotu del gobiernu.[22]

Por oposición, más tarde los unitarios llevaríen divises celestes, lo que tendría un resultáu inesperada: la bandera arxentina yera, hasta esi momentu, de color azul y blancu. Los exércitos de Rosas empezar a usar con un color azul escuru, casi violeta; pa estremase, los unitarios utilizar de color celeste y blancu.[23]

Pa consiguir los sos oxetivos políticos Rosas cuntó tamién col sofitu de la Sociedá Popular Restauradora, cola cual nesa dómina venceyábase especialmente la so esposa Encarnación, integrada pol grupu más lleal de los sos partidarios. Y al traviés del cuerpu parapolicial de la Panoya, que volvió actuar na persecución de los sos adversarios.

Una vegada que llogró consolidar el so poder impunxo los criterios federales y formó aliances colos líderes de les demás provincies arxentines, llogrando'l control del comerciu y de los asuntos esteriores de la Confederación.

La Llei d'Aduanes editar

El gobernador de Corrientes, Pedro Ferré, realizó un enérxicu plantego reclamando midíes proteicionistes pa los productos d'orixe local, que la so producción deteriorábase por cuenta de la política de llibre comerciu de Buenos Aires.

El 18 d'avientu de 1835, Rosas sancionó la Llei d'Aduanes en respuesta a esi plantego, que determinaba la prohibición d'importar dellos productos y l'establecimientu d'aranceles pa otros casos. Sicasí caltenía baxos los impuestos d'importación a les máquines y los minerales que nun se producíen nel país. Con esta midida buscaba ganase la bona voluntá de les provincies, ensin vencer lo esencial, que yeren les entraes de l'Aduana. Estes midíes impulsaron notablemente'l mercáu internu y la producción del interior del país.[ensin referencies] Sicasí, Buenos Aires consolidóse como la principal ciudá.

Nacer d'un impuestu básicu d'importación del 17% y díbase aumentando pa protexer a los productos más vulnerables. Les importaciones vitales, como l'aceru, el latón, el carbón y les ferramientes agrícoles pagaben un impuestu del 5%. L'azucre, les bébores y productos alimenticios el 24%. El calzáu, ropes, muebles, vinos, coñá, llicores, tabacu, aceite y dellos artículos de cueru'l 35%. La cerveza, la farina y papar el 50%.

L'efeutu inesperáu, pero que Rosas considerara correutamente, yera que menguaron les importaciones, pero la crecedera del mercáu internu compensó esa cayida. Ello ye que los impuestos por importación aumentaron significativamente. Más tarde, sol efeutu de los bloqueos, amenorgar estes tases d'importación (ensin aportar a tan baxos como lo fueron antes y dempués del gobiernu de Rosas).

Simultáneamente pretendió obligar a Paraguái a incorporase a la Confederación Arxentina afogándola económicamente, pa lo cual impunxo una fuerte contribución al tabacu y los cigarros. Como tarrecía qu'entraren de contrabandu por Corrientes, esos impuestos algamaron tamién a los productos correntinos. La midida contra'l Paraguay fracasó, pero tendría graves consecuencies respeuto de Corrientes.

La so política económica foi decididamente conservadora: controló los gastos al máximu, y caltuvo un equilibriu fiscal precariu ensin emisiones de moneda nin endeldamientu. Tampoco pagó la delda esterna contraida en tiempos de Rivadavia, salvu en pequeñes sumes durante los pocos años en que'l Ríu de la Plata nun tuvo bloquiáu. El papel moneda porteño caltuvo bien estable'l so valor y circuló por tol país, reemplazando a la moneda metálica boliviana, colo cual contribuyó a la unificación monetaria del país. El Bancu Nacional fundáu por Rivadavia taba controláu por comerciantes ingleses y provocara una grave crisis monetaria con continues emisiones de papel moneda, de cutio depreciado. En 1836, Rosas declarar sumíu, y nel so llugar fundó'l Bancu de la Provincia de Buenos Aires.[n 1]

La so alministración yera por demás refecha, anotando y revisando puntillosamente los gastos ya ingresos públicos, y publicar casi mensualmente. Inclusive, cuando más tarde castigó a los sos enemigos con embargos de los sos bienes ―nun realizó confiscaciones, a diferencia de lo que fizo Lavalle primero que él, o Valentín Alsina y Pastor Obligado dempués―, fizo que se-yos apurrieren a los parientes de los asina castigaos recibos detallaos de too lo embargao.

La política esterior editar

Nel norte, les ambiciones del dictador bolivianu Andrés de Santa Cruz, qu'apoderaba l'acabante fundar Confederación Perú-Boliviana y quixo invadir Jujuy y Salta col sofitu de dellos emigraos unitarios, llevaron a una guerra ente esos países y Arxentina. La guerra tuvo al cargu d'Alejandro Heredia, gobernador de Tucumán. Este yera'l postreru de los caudiellos federales que fizo dalguna solombra a Rosas, pero'l Restaurador llogró disciplinarlo per mediu del financiamientu d'esta guerra. A fines de 1838, col asesinatu de Heredia a manes d'unu de los sos oficiales, paralizáronse les operaciones y sumió el so postreru competidor federal. Los adversarios internos qu'apaeceríen dende l'añu siguiente yá nun seríen competidores pol control del federalismu, sinón decididamente enemigos del sistema rosista.

Les rellaciones con Brasil fueron bien males, pero nunca se llegó a la guerra, a lo menos hasta la crisis que desaguaría na Batalla de Caseros. Nunca hubo problemes con Chile, anque nesi país abellugábense munchos opositores, que llegaron a llanzar delles espediciones dende ellí contra les provincies arxentines. El Paraguay proclamó la so independencia y anunciar oficialmente a Rosas, que respondió que nun taba en condiciones de reconocer nin desconocer esa declaración. Na práutica, la so pretensión yera reincorporar l'antigua provincia del Paraguay a la Confederación, polo cual caltuvo'l bloquéu de los ríos interiores, con cuenta de forzar al Paraguay a axustar. El Paraguay respondió aliándose colos enemigos de Rosas, pero nunca hubo enfrentamientu dalgunu ente dambos exércitos nin escuadres.

N'Uruguái, el nuevu presidente Manuel Oribe llibrar de la tutoría del so antecesor Fructuoso Rivera; pero esti, con sofitu d'unitarios de Montevidéu (ente ellos Lavalle) y de los imperiales brasilanos establecíos en Rio Grande do Sul, formó'l partíu «coloráu» ―al que Oribe opúnxo-y el partíu «blancu»― y llanzóse a la revolución empecipiándose la llamada Guerra Grande. A mediaos de 1838 empezó'l sitiu de parte de los coloriaos al gobiernu, abellugáu tres los murios de Montevidéu. Los coloraos tuvieron dende'l primer momentu'l sofitu de la flota francesa y el proteutoráu brasilanu. Ante esto, Oribe arrenunció n'ochobre de 1838, dexando en claro que lo obligara una flota estranxera, y retiróse a Buenos Aires.

El bloquéu francés editar

Los peores problemes empezaron con Francia: la política esterior francesa permaneciera nun perfil baxu por dos décades, hasta que'l rei Luis Felipe intentó recuperar pa Francia'l so papel de gran potencia, obligando a dellos países débiles a face-y concesiones comerciales y, cuando yera posible, amenorgalos a protectoraos o colonies. Esi foi'l casu d'Arxelia, por solo citar un exemplu. Dende 1830, Francia buscaba aumentar la so influencia n'América Llatina y, especialmente, llograr la espansión del so comerciu esterior. Consciente del poder inglés, en 1838 el rei Luis Felipe esponía ante'l parllamentu que «solo col sofitu d'una poderosa marina podríen abrir nuevos mercaos a los productos franceses».

En payares de 1837, el vicecónsul francés presentar al ministru de rellaciones esteriores, Felipe Arana, esixéndo-y la lliberación de dos presos de nacionalidá francesa, el grabador César Hipólito Bacle, acusáu d'espionaxe a favor de Santa Cruz, y el contrabandista Lavié. Tamién reclamaba un alcuerdu similar al que tenía la Confederación Arxentina con Inglaterra y l'esceición del serviciu militar pa los sos ciudadanos (que nesi momentu yeren dos).

Arana refugó les esixencies, y meses más tarde, en marzu de 1838 l'armada francesa bloquió «el puertu de Buenos Aires y tou la mariña del ríu perteneciente a la República Arxentina». Y estender a les demás provincies mariniegues, pa debilitar l'alianza de Rosas con elles, ufiertando llevantar el bloquéu contra cada provincia que rompiera con él.

Tamién n'ochobre de 1838, la escuadra francesa atacó la isla Martín García, ganando colos sos cañones y la so numberosa infantería a les fuercies del coronel Jerónimo Mariña y del mayor Juan Bautista Thorne. Debíu al desempeñu honroso y valiente demostráu polos arxentinos, fueron conducíos a Buenos Aires y dexaos en llibertá, con una nota del comandante francés Hipólito Daguenet, faciendo saber tal circunstancia a Rosas, nos siguientes términos:

...Encargáu pol Señor Almirante Le Blanc, comandante en xefe de la estación de Brasil, y de los mares del Sud, d'apoderame de la isla de Martín García coles fuercies puestes a la mio disposición pa tal oxetu, desempeñé'l 14 d'este la misión que me fuera confiada. Ella presentóme la oportunidá d'apreciar los talentos militares del bravu coronel Mariña, gobernador d'esa isla y de la so animosa llealtá escontra'l so país. Esta opinión tan francamente manifestada ye tamién la de los capitanes de corbetes franceses la Expeditive y la Bordelaise, testigos de la increíble actividá del señor coronel Mariña, como de les acertaes disposiciones tomaes por esti oficial cimeru, pa la defensa de la importante posición que taba encargáu de caltener. Llenu d'estimación por él creyí que nun podría da-y una prueba meyor de los sentimientos que m'inspiró, que manifestando a V. Y. el so bizarra conducta mientres l'ataque empobináu contra él, el 11 del corriente, por fuercies bien cimeros a les del so mandu...

El bloquéu afectó enforma la economía de la provincia, al cerrar les posibilidaes d'esportar. Eso dexó bien descontentos a los ganaderos y a los comerciantes, munchos de los cualos pasáronse silenciosamente a la oposición.

Sobre'l reclamu particular de Francia, esto ye, la exención del serviciu d'armes pa los sos súbditos, el gobiernu de Buenos Aires retrasó la respuesta por más de dos años. Rosas nun s'oponía a reconocer a los residentes franceses nel Ríu de la Plata'l derechu a un tratu similar al que se daba a los ingleses, pero solu tuvo dispuestu a reconocelo cuando Francia unvió un ministru plenipotenciario, con plenos poderes pa la firma d'un tratáu. Eso significaba un tratu d'igual a igual, y una reconocencia de la Confederación Arxentina como un estáu soberanu.

El periodismu controláu editar

Cola llegada de Rosas al poder dar por rematada cualquier posibilidá de llibertá d'espresión nel periodismu de Buenos Aires.

A partir de 1829 yá nun se publicar periódicos d'orientación ideolóxica unitaria o que simpatizaran colos unitarios. Hubo emigraciones en masa de periodistes y homes de lletres a Montevidéu. Tola prensa de Buenos Aires foi oficialista y sofitó les polítiques de Rosas ensin nengún cuestionamiento. Competía pa ver quien sofitaba más al gobiernu de Rosas.

Nel curtiu plazu de dos años, ente 1833 y 1835 sumieron la mayoría de los periódicos. En 1833 había 43 periódicos en total. En 1835 quedaben solamente trés. Ente los periódicos más importantes clausuraos pol restaurador taben El Defensor de los Derechos Humanos, El Constitucional, L'Iris, L'Amigu del País, L'Imparcial y El Censor Arxentín.[24]

Los rosistas encargar d'abrir nueves publicaciones. Dalgunos de los periódicos más importantes d'esa dómina fueron El Torito de los rapazos, El Torito del Once, Nuevu Tribunu, El Diariu de la Tarde, El Restaurador de les Lleis, El Lucero y El Monitor, toos ellos fuertemente rosistas, dedicaos a aponderar la figura del Restaurador de les Lleis, y criticar a los unitarios.

La xeneración del '37 editar

En 1837 surdió un grupu de mozos intelectuales qu'empezó a axuntase na llibrería de Marcos Sastre. Ente ellos cuntaben Esteban Echeverría, Juan Bautista Alberdi, Juan María Gutiérrez, José Mármol y Vicente Fidel López. El so pensamientu identificar cola clase política que protagonizara'l procesu independentista hasta la organización unitaria de 1824 y xuntaba a les idees del romanticismu européu y la democracia lliberal.

Esti grupu llogró cierta influencia a partir de dos instituciones: el Salón Lliterariu, clausuráu por orde de Rosas, y La Moza Arxentina, sociedá secreta fundada por Echeverría en 1838.

Estos mozos, constituyentes de la segunda xeneración criolla, intentaron ser una alternativa a federales y unitarios. Ellos favorecieron una organización nacional mista, el cambéu de los costumes sociales y la necesidá de cuntar con una lliteratura nacional. Tanto les sos idees como les sos aiciones tuvieron una gran influencia na organización nacional y el procesu constitucional posterior a la cayida de Rosas. Dellos historiadores revisionistes acusar de considerar tou lo europeo superior a lo americano o español, de querer tresplantar Europa a América ensin considerar a los americanos, y d'aliase a los enemigos estranxeros del so gobiernu traicionándolo.

Toos ellos pronunciáronse en contra de les polítiques de Rosas y respectu de la so política contra les potencies estranxeres, especialmente de Francia. Toos ellos fueron escorríos pola Panoya, brazu armáu de la Sociedá Popular Restauradora. Toos ellos terminaron por exiliase. La gran mayoría pasó a Montevidéu. Otros, como Domingo Faustino Sarmiento, emigraron a Santiago de Chile. Nel exiliu confundir colos opositores refuxaos, los más antiguos de los cualos yeren los unitarios, a los que se sumaren los llombos negros de la dómina de Balcarce; formaríen un grupu más o menos homoxéneu, globalmente llamaos «unitarios» polos partidarios de Rosas.

Palermo de San Benitu editar

 
Residencia de Rosas en San Benitu de Palermo, actual Parque 3 de Febreru. Terminada hacia 1848, foi abandonada col so exiliu y baltada en 1899.

Mentanto, Juan Manuel de Rosas avanzara na compra d'una gran cantidá de terrenes y propiedaes na zona conocida como «bañáu de Palermo», en Buenos Aires. Anque les fontes refundien diverses feches, sería ente 1836 y 1838 que'l Gobernador empezaría col so proyeutu personal pa construyir la so nueva residencia y quinta nesta rexón alloñada del centru porteño.[25][26]

Durante los siguientes diez años, Rosas entamó l'ambiciosu y costosu proyeutu, qu'incluyía non solo una pimpana casona, la más grande de Buenos Aires naquel momentu, sinón un estanque artificial con una canal, delles dependencies y l'arboláu y parquizado d'una área importante. Escontra 1848, instalaríase definitivamente na estancia qu'él mesmu bautizó Palermo de San Benitu y tamién conocida como San Benitu de Palermo, nome sobre'l cual esisten entá güei diverses hipótesis que nun pudieron ser confirmaes.[25]

La guerra civil del '40 editar

En xunu de 1838 llegó a Buenos Aires el ministru de gobiernu santafesino Domingo Cullen, cola misión de llograr un acercamientu ente Rosas y la flota francesa. Pero al paecer se extralimitó nos sos órdenes, y axustó col xefe de la flota'l llevantamientu de la mesma pa la so provincia, en cuenta de ayudar a Francia contra Rosas y suprimir la delegación que la so provincia fixera de les rellaciones esteriores na de Buenos Aires. Pero a metá de la negociación morrió'l gobernador Estanislao López, polo que Cullen fuxó a Santa Fe. Ellí fíxose escoyer gobernador, pero Rosas y l'entrerrianu Pascual Echagüe desconocer como tal, cola escusa de que yera español. Foi depuestu y reemplazáu por Juan Pablo López, hermanu del so antecesor.

Cullen fuxó a Santiago del Estero y abellugóse en casa del gobernador Ibarra, dende onde llogró entamar una invasión a la provincia de Córdoba per parte de los opositores al gobernador Manuel López. Estos fueron derrotaos, y Ibarra unvió a Cullen presu a Buenos Aires. Al llegar a la llende de la provincia de Buenos Aires, foi fusiláu pol coronel Pedro Ramos en xunu de 1839.

Cullen unviara al so ministru Manuel Leiva a axustar col gobernador correntino Genaro Berón de Astrada una alianza contra Rosas, que'l correntino aceptó. Pero ante la cayida de Cullen, buscó sofitu nel uruguayu Rivera, con quien robló un tratáu d'alianza, qu'esti nunca cumplió. Y declaró la guerra contra Buenos Aires y Entre Ríos. El gobernador Echagüe invadió Corrientes y estrozó al exércitu enemigu na batalla de Pagu Llargu, onde Berón pagó la derrota cola so vida.

En mayu, con sofitu y dineru porteño, Echagüe invadió Uruguái, con sofitu de gran númberu de militares blancos», dirixíos por Juan Antonio Lavalleja, Servando Gómez y Eugenio Garzón. Llegó hasta mui cerca de Montevidéu, pero foi ganáu na batalla de Cagancha.

El gobiernu francés nun consiguió enforma col so bloquéu, polo que decidió financiar campañes militares contra Rosas, tantu pagando un fuerte subsidiu al gobiernu de Rivera, como a los unitarios entamaos na Comisión Arxentina, dirixida por Valentín Alsina. Estos buscaron un xefe militar prestixosu pa dirixir la revolución, y l'eleición cayó en Lavalle, a quien Alberdi convenció de ponese al mandu de les tropes.

Al producise l'ataque de Echagüe a Uruguái, Lavalle decidió aprovechar pa invadir Entre Ríos. Como nun consiguió sofitu dalgunu nesa provincia pa la so cruciada contra Rosas, dirixir a Corrientes, onde'l gobernador Ferré poner al mandu del so exércitu.

Lo primero que fizo Ferré foi llanzar contra Santa Fe al fundador de l'autonomía provincial, Mariano Vera, pero esti foi rápido derrotáu y muertu.

La revolución de los Llibres del Sur editar

Na mesma ciudá de Buenos Aires xestóse un movimientu en contra del gobernador Rosas, pa torgar que fuera reelecto como gobernador de la provincia. El mandu militar foi asumíu pol coronel Ramón Maza, fíu del presidente de la llexislatura provincial, Manuel Vicente Maza. Simultáneamente, nel sur de la provincia de Buenos Aires, a 200 quilómetros de la ciudá, entamóse otru grupu opositor, llamáu los Llibres del Sur, encabezáu polos ganaderos sollertaos pola cayida de les esportaciones y pola posible perda de los sos derechos que llograren sobre les sos tierres pol vencimientu de la llei de enfiteusis, yá que a munchos d'ellos, Rosas ―por consideralos opositores― negára-yos la venta de los sos campos a pesar de que fuera sancionada una llei provincial que dispunxera la so enayenadura. Planiaron una revolución en contra del gobernador que s'estendió rápido por tol sur provincial. Cuntaben col sofitu de Lavalle, que tenía de desembarcar na badea de Samborombón.

Pero tou salió mal: nun pudieron cuntar cola ayuda de Lavalle quien se dirixó a Entre Ríos pa invadila, quitando a los revolucionarios de les sos tropes. Coles mesmes el grupu de Maza foi delatáu: el examigo de Rosas foi asesináu nel so despachu oficial y el so fíu —el mesmu xefe militar— fusiláu por orde de Rosas na cárcel. Los Llibres del Sur, descubiertos, llanzar a la insurreición pero apenes dos selmanes más tarde fueron ganaos por Prudencio Rosas, hermanu del gobernador, na batalla de Chascomús. Los cabezaleros morrieron na batalla, otros fueron executaos o encarcelaos y dalgunos debieron exiliase.

La Coalición del Norte editar

Dende la muerte de Heredia, los unitarios del norte habíense alloriáu entamando y empezaron a controlar los gobiernos de Tucumán, Salta, Jujuy y Catamarca.

Rosas recordó que teníen nel so poder l'armamentu unviáu por él pa la guerra contra Bolivia, y decidió mandar un emisariu pa quitar lo primero que se pronunciaren contra él. La eleición foi unu de los más serios y evidentes errores en tola carrera del Restaurador: el xeneral Gregorio Aráoz de Lamadrid, líder unitariu tucumano de la década anterior, que al llegar a Tucumán camudó de bandu y xunióse a los rebeldes. Estos pronunciáronse contra Rosas y formaron la Coalición del Norte, dirixida pol ministru tucumano Marco Ablanéu. Intentaron estender l'alianza seduciendo a los gobernadores Tomás Brizuela, de La Rioxa, y Ibarra, de Santiago del Estero. Dambos yeren federales, pero al primeru convencer dándo-y el mandu militar supremu; Ibarra negóse.

A fines de 1840, Lamadrid invadió Córdoba, onde un grupu de lliberales derrocó a Manuel López. Inclusive intentaron revoluciones en San Luis y Mendoza, pero dambes fracasaron.

Campañes de Lavalle editar

Lavalle invadió Entre Ríos y enfrentó a Echagüe en dos batalles indecises. Abellugar na mariña sur de la provincia y embarcóse na flota francesa, desembarcando nel norte de la provincia de Buenos Aires. Tornó al xeneral Pacheco y dirixóse escontra Buenos Aires, estableciéndose en Merlo, y ellí esperó que la ciudá pronunciar al so favor.

Rosas entamó'l so cuartel xeneral nos Santos Llugares de Rosas Santos Llugares ―anguaño San Andrés, Partíu de General San Martín― el mesmu cuartel que más tarde se fadría famosu polos prisioneros recluyíos ellí y pol fusilamiento de Camila O'Gorman. Cerró-y el pasu escontra la capital, mientres Pacheco arrodiar pel norte. Mentanto, l'exércitu de Lavalle desarmar poles deserciones, y la ciudá sofitó incondicionalmente a Rosas.

Entós Lavalle reculó. Tolos unitarios criticar enforma por esa decisión, pero realmente nun podía faer otra cosa.

La retirada de Lavalle fizo que los franceses roblaren la paz con Rosas y llevantaren el bloquéu. Lavalle, ensin sofitu naval, ocupó Santa Fe, pero'l so exércitu siguía menguando. Pela so parte, Rosas llanzó na so persecución a Pacheco, y pocu dempués punxo a Oribe al mandu del exércitu federal.

El terror editar

Cuando se supo que Lavalle fuxía, españó'l terror xeneral na ciudá: decenes de persones fueron asesinaes por la Panoya, centenares de cases escalaes y les cais quedaron vacíes. Los antiguos partidarios de los unitarios fueron escorríos, y tamién los que fueren sospechosos de selo, por cualesquier motivu. El mesmu Manuel Vicente Maza, unu de los homes de mayor enfotu del gobernador, foi asesináu abarruntáu de traición.

Los símbolos de los unitarios, y hasta los oxetos de colores identificaos colos unitarios ―celeste y verde― fueron destruyíos. Les cases, la ropa, los uniformes, tou lo que pudiera colorearse foi pintáu de color coloráu.

Rosas nun fixo nada pa detener la masacre desamarrada polos sos partidarios cola so avenida, y posiblemente nun pudiera controlala una vegada empecipiada. Solo a fines d'esi añu, cuando tuvo seguru de que diba ser obedecíu, anunció qu'a cualesquier que lo afayara violando una casa, robando o asesinando sería pasáu poles armes. La violencia detúvose esi mesmu día.

El terror del añu '40 foi la culminación del usu políticu de la violencia per parte de Rosas y el so partíu. Dellos historiadores estienden la imaxe d'eses selmanes de violencia a tol so gobiernu, ente qu'otros sostienen que nun foi asina. Hubo dellos periodos nos que los opositores fueron escorríos, pero los crímenes de tolos díes solo asocedieron a fines de 1840. Ello ye que Rosas usó más el terror como escurre pa primir les conciencies que pa esaniciar persones.[27]

Final de la guerra civil editar

Lavalle retirar escontra la provincia de Córdoba pero al entrar nella foi ganáu na batalla de Quebracho Ferráu, lo que lo obligó a retirase a Tucumán. Ellí axuntóse y dixebróse nuevamente de Lamadrid, que coló a invadir Cuyo. El xefe de la so vanguardia, Mariano Acha (el qu'apurriera a Dorrego en manes de Lavalle), venció a José Félix Aldao na batalla de Angaco, pero foi rápido derrotáu batalla de La Chacarilla y executáu al poco tiempu. Unes selmanes más tarde, Lamadrid faíase nomar gobernador de Mendoza, munido de les facultaes estraordinaries» tan criticaes,[n 2] solo pa ser puestu derrotáu en Rodiu del Mediu. Los sobrevivientes emigraron a Chile.

Lavalle esperó a Oribe en Tucumán, y ellí foi ganáu na batalla de Famaillá, en setiembre de 1841. El so aliáu Marco Ablanéu foi executáu, y el mesmu Lavalle morrió nun tirotéu casual en San Salvador de Jujuy. Los sos restos fueron llevaos a Potosí, onde tamién s'abellugaron los postreros unitarios del norte.

Los antirrosistas, sicasí, tuvieron un ésitu inesperáu en Corrientes, onde'l xeneral Paz estrozó l'exércitu de Echagüe en Caaguazú. Dende ellí invadió Entre Ríos (simultáneamente con Rivera) y fíxose nomar gobernador. Un conflictu con Ferré obligó-y a fuxir, dexando les sos fuercies en manes de Rivera.

Por esa dómina fixo delles campañes navales el futuru héroe nacional italianu Giuseppe Garibaldi, que nos ríos arxentín y uruguayu afaró les poblaciones y caseríos; y anque l'almirante Guillermo Brown resaltó la valentía del italianu,[28] consideró l'actuación de los sos subordinaos pirática.[29]

En Santa Fe, Juan Pablo López pasar al bandu contrariu dempués de la derrota de la Coalición del Norte, de cuenta que Oribe tornó y ganar fácilmente n'abril de 1842. Abellugar xunto a Rivera, nel este d'Entre Ríos, onde Oribe ganar en Regueru Grande, n'avientu de 1842.

Munchos de los prisioneros d'estes batalles fueron executaos por orde de Oribe o de Rosas. Siquier, enagora, la guerra civil terminara na Arxentina.

La década final editar

 
Juan Manuel de Rosas, semeya de 1842.

La historiografía lliberal decimonónica arxentina, que tuvo a Bartolomé Mitre y a Vicente Fidel López como los sos máximos esponentes y difusores, suel atribuyir grandes cambeos y tresformamientos a los años que siguieron a la cayida de Rosas, que'l so gobiernu sería un llargu periodu d'estancamientu, imaxe derivada más bien de postures ideolóxiques que d'un exame sollerte de los fechos.

La Llei d'Aduanes de 1836 tuvo una aplicación variable, y derogóse y volvió aplicar según les necesidaes y los bloqueos. La combinación de dambos procesos llevó a una gran crecedera económica nes provincies interiores, siendo'l casu d'Entre Ríos bien claro, pero non esclusivu.

Magar hubo una fuerte inmigración europea, les sos carauterístiques fueron dafechu distintes de la masiva inmigración posterior a la so cayida. Llegaron inmigrantes d'Irlanda, Galicia, el País Vascu ya inclusive d'Inglaterra. Pero nun s'afincaron en colonies agrícoles sinón que tuvieron d'integrase nuna sociedá controlada polos criollos. Munchu irlandeses y vascos dedicar a la cría de ganáu ovín, y en pocos años llograron convertise en propietarios. La ganadería puramente vacuna foi reemplazada por otra, apoderada poles oveyes, y na cual el principal renglón de les esportaciones foi, cada vez más, la llana. Eso llevó a aumentar la dependencia económica respectu d'Inglaterra, principal compradora de llana del mundu.

La sociedá arxentina quedó llibre de toa disidencia. Quien nun se xunieron al partíu gobernante tuvieron d'emigrar o, en munchos casos, fueron muertos. Nel interior del país, l'adhesión automática a Rosas foi impuesta polos exércitos porteños o polos caudiellos locales. Munchos d'estos surdieren como emanaciones de la voluntá de Rosas, como Nazario Benavídez en San Juan, Mariano Iturbe en Jujuy o Pablo Lucero en San Luis.

Inclusive foi obra de Rosas la llegada al poder de Justo José de Urquiza n'Entre Ríos, pero yera un casu distintu: este yera'l xeneral más capaz del bandu federal, solo comparable a Pacheco. Dempués de Regueru Grande, los trunfos más importantes llograr él, con tropes entrerrianes y dellos refuerzos porteños. De segundes, yera un home bien ricu, y aprovechó la so situación de poder p'arriquecese entá más. A lo último, pola so posición militar, Rosas viose obligáu a faer la vista gorda cuando l'entrerrianu dexaba'l contrabandu dende y escontra Montevidéu.

Política relixosa editar

Magar Rosas yera católicu y tradicionalista na so forma de pensar, durante los sos gobiernos les rellaciones cola Ilesia católica fueron bastante complicaes debíu, principalmente, a que siempres reclamó la continuidá del Patronatu d'Indies sobre la Ilesia na Arxentina.

El gobernador dexó la torna de los xesuites en 1836 y devolvió-yos dalgunos de los sos bienes pero rápido tuvo conflictos cola orde yá que como estos yera fieles siguidores del papáu en rellación al patronatu y negáronse a sofitar públicamente al so gobiernu, esta situación derivó finalmente nun enfrentamientu abiertu con Rosas. Por esti motivu, hacia 1840 los xesuites terminaron exiliándose en Montevidéu.

Rosas estendió les sos polítiques a la relixón. En toles ilesies, los sacerdotes tuvieron de sofitar públicamente al rosismo. Celebraron mises n'agradecimientu a los sos ésitos y en desgraviu a los sos fracasos. Y según la sociedá civil quedó sometida al pensamientu y a les práutiques uniformes del réxime rosista, similar situación dar en senu mesmu del cleru. La intromisión foi tal qu'hasta a los santos de los púlpitos asitióse-yos la divisa punzó ―la famosa cintilla colorada que caracterizó al rosismo― y la semeya de Rosas enllantar nos altares, compartiendo'l llugar que la Ilesia dedíca-y a los santos.

Rosas toleró al obispu Mariano Medrano, electu mientres el gobiernu del xeneral Juan José Viamonte, pero nun aceptara nengún otru que nun cuntara cola so aprobación yá que se consideró continuador de les polítiques regalistes del patronatu eclesiásticu que tuvieren los reis d'España.

Unu de los fechos más conocíos del so gobiernu foi l'aventura d'amor de Camila O'Gorman (23) y el cura Ladislao Gutiérrez (24), que s'escaparon xuntos pa formar una familia. Rosas foi enguizáu pola prensa unitaria dende Montevidéu y Chile.

 
Camila O'Gorman (1825-1848).

El 3 de marzu de 1848, Domingo Faustino Sarmiento escribió:

Llegó al estremu la horrible corrupción de costumes so la tiranía espantible del Calígula de la Plata que los impíos y sacrílegos sacerdotes de Buenos Aires fuxen coles neñes de la meyor sociedá, ensin que'l sátrapa infame adopte midida dalguna contra eses monstruoses [sic] inmoralidaes.
Domingo Faustino Sarmiento[30]

El gobernador Rosas foi enguizáu polos mesmos federales, ya inclusive pol padre de la nueva, Adolfo O'Gorman, y inesperadamente ordenó fusilalos, lo que se cumplió nel campamentu de Santos Llugares.

El 26 d'agostu de 1849, Domingo Faustino Sarmiento publicó en La Crónica de Montevidéu la nota titulada «Camila O'Gorman», onde criticaba'l xabacismu puestu de manifiestu nel fusilamiento de la nueva.[31]

Dellos autores afirmen que nenguna llei del derechu arxentín o del derechu heredáu d'España autorizaba la pena de muerte polos actos cometíos, y que Gutiérrez tenía de ser enregado a la xusticia eclesiástica, onde como autor del raptu ensin violencia yera pasible de la pena de confiscación de bienes conforme al Fueru Xulgo llei 1ᵘ, llibru 3ᵘ, títulu 3ᵘ y por tratase d'un clérigu llixeru tenía de ser castigáu con degradación y destierru perpetuu. Tocantes a Camila, debía solamente ser unviada a la so propia casa.[32] Otros autores, sicasí, afirmen que les lleis vixentes sancionaben el sacrilexu del robu y escándalu rellacionaos col casu cola pena de muerte, d'alcuerdu a les Partíes 1 4-71, I 18-6 y VII 2-3, aplicables al casu.[33]

Martín Ruiz Moreno en La Organización Nacional afirmó: «Foi un asesinatu vulgar. Ensin procesu, xuiciu, defensa, nin audiencia».[32] Nuna carta del 6 de marzu de 1870 dirixida a Federico Terrero, Rosas afirmó:

Nenguna persona aconseyóme la execución del cura Gutiérrez y Camila O'Gorman, nin persona dalguna falóme nin escribió nel so favor. Otra manera, toles persones primeres del clérigu faláronme o escribieron sobre esi atrevíu crime, y l'urxente necesidá d'un exemplar castigu pa prevenir otros escándalos asemeyaos o paecíos. Yo creía lo mesmo. Y siendo mio la responsabilidá, ordené la execución.[32]

El sitiu de Montevidéu y una nueva rebelión correntina editar

Dempués de la victoria de Regueru Grande, Oribe inda tenía una cuenta que saldar: atacó a Rivera nel Uruguái, ya instalóse frente a Montevidéu, a la que -y punxo sitiu col sofitu de dellos reximientos arxentinos. Sofitáu per Francia, Inglaterra y darréu Brasil, y defendíu por refuxaos arxentinos y mercenarios europeos, Rivera llogró que la ciudá aguantara hasta 1851. La flota porteña del almirante Guillermo Brown estableció'l bloquéu del puertu, lo que significara la inmediata cayida de la ciudá pero la escuadra anglo-francesa al mandu del Comodoro Purvis, llogró alloñar a les embarcaciones de Buenos Aires y caltener asina una vía abierta p'abastecer a la población.

Rivera foi espulsáu de la ciudá, pero Oribe nunca llogró prindala.

Mientres tou esi tiempu, les meyores tropes de Buenos Aires quedaron inmovilizaes nel Uruguái. Na historia uruguaya, esti periodu ye conocíu como la Guerra Grande.

Corrientes volvió alzase contra Rosas en 1843, sol mandu de los hermanos Joaquín y Juan Madariaga, pero nun llograron esportar la so rebelión a les demás provincies.[34]

Tres más de cuatro años de resistencia, el nuevu gobernador entrerrianu Justo José de Urquiza vencer en dos batalles, en Llaguna Llimpia y en Rincón de Vences. A fines de 1847, l'Arxentina quedó uniformemente alliniada detrás de Rosas.

El bloquéu anglu-francés editar

El gobiernu de Rosas prohibiera'l navegación pelos ríos interiores con cuenta de que reforzar l'Aduana de Buenos Aires, únicu puntu pol que se comerciaba col esterior. Mientres llargu tiempu, Inglaterra reclamara'l llibre navegación pelos ríos Paraná y Uruguái pa poder vender los sos productos. En cierta midida, esto provocara la destrucción de la pequeña producción llocal, pero la única provincia beneficiada por esa política foi la de Buenos Aires, yá que se prohibía comerciar polos puertos fluviales.

Por cuenta de esta disputa, el 18 de setiembre de 1845 les flotes inglés y francés bloquiaron el puertu de Buenos Aires y torgaron que la flota porteña sofitara a Oribe en Montevidéu. Ello ye que la escuadra del almirante Guillermo Brown foi prindada pola flota británica. Unu de los oxetivos políticos fundamentales del bloquéu yera torgar que la Banda oriental cayera en poder de Rosas y quedara dafechu so soberanía arxentina.

La flota combinada avanzó pel ríu Paraná, intentando entrar en contautu col gobiernu rebalbu de Corrientes y con Paraguay, que'l so nuevu presidente, Carlos Antonio López, pretendía abrir en daqué'l réxime zarráu heredáu del doctor Francia. Llograron vencer la fuerte defensa que fixeron les tropes de Rosas, dirixíes pol so cuñáu Lucio Norberto Mansilla na batalla de Vuelta d'Obligado pero meses más tarde fueron ganaos na batalla de Quebracho. Eses batalles fixeron demasiao costosu'l trunfu, polo que nun se volvió a intentar asemeyada aventura.

Al saber les noticies sobre la defensa de la soberanía arxentina na Plata, el xeneral José de San Martín, que vivía en Francia, escribió:

Sobremanera, tien pa mi'l xeneral Rosas que supo defender con toa enerxía y en toa ocasión el pabellón nacional. Por esto, dempués del combate d'Obligado, tentáu tuvi de manda-y la espada con que contribuyí a defender la independencia americana, por aquel actu d'entereza, nel cual, con cuatro cañones, fixo conocer a la escuadra anglofrancesa, que pocos o munchos, ensin cuntar los elementos, los arxentinos saben siempres defender la so independencia.
José de San Martín[35]

Yá nel so testamentu redactáu'l 23 de xineru de 1844 ―un pocu más d'un añu y mediu antes d'Obligado― yá mandara'l so sable corval, la espada más preciada que tenía, la qu'usara en Chacabuco y Maipú, al gobernador Rosas, el que la recibirá dempués del fallecimientu del llibertador.

El sable que m'acompañó en tola guerra de la independencia de l'América del Sud, va se-y apurríu al Xeneral de la República Arxentina don Juan Manuel de Rosas como una prueba del prestu que, como arxentín, tuvi al ver la firmeza con que sostuvo l'honor de la República contra les inxustes pretensiones de los estranxeros que trataben d'humildala.
José de San Martín[36][37]

Sicasí, San Martín nun aprobaba la política interna de Rosas. Nuna carta a un amigu, escrita cinco años antes, dicía:[38]

El mio queríu Goyo, ye con verdaderu sentimientu que veo l'estáu de la nuesa desgraciada patria, y lo peor de too ye que nun veo una acolumbre qu'ameyore la so suerte. Tu conoces los mios sentimientos y por consiguiente yo nun puedo aprobar la conducta del xeneral Rosas cuando veo una persecución contra los homes más honraos del nuesu país.
Carta de José de San Martín a Gregorio Gómez, 21 de setiembre de 1839.

Gran Bretaña llevantó'l bloquéu en 1847, anque recién en 1849, col tratáu Arana-Southern, concluyóse definitivamente esti conflictu. Francia tardó un añu más, hasta la firma del tratáu Arana-Lepredour. Estos trataos reconocíen la navegación del ríu Paraná como un navegación internu de la Confederación Arxentina y suxeta solamente a les sos lleis y reglamentos, lo mesmo que la del ríu Uruguái de mancomún col Estáu Oriental.

Vease tamién: Batalla de la Vuelta d'Obligado y Batalla de Quebracho

La cayida editar

 
La Batalla de Caseros produció la cayida de Rosas.

Dempués de la retirada de Francia y Gran Bretaña, Montevidéu solo dependía del Imperiu de Brasil pa sostenese. Este, que yera garante de la independencia d'Uruguái, abusara d'esa condición en provechu propiu. Juan Manuel de Rosas consideró inevitable una guerra con Brasil, y pretendió aprovechala pa reconquistar les Misiones Orientales. Declaró la guerra al Imperiu y nomó comandante del so exércitu a Justo José de Urquiza.

Dellos personaxes del partíu federal acusaron a Rosas de llanzase a esta nueva aventura solo pa eternizar la situación de guerra qu'esti usaba como escusa pa nun convocar una convención constituyente.

Los más intelixentes de los sos opositores convencer de que nun se podía vencer a Rosas solu colos unitarios. El xeneral Paz, por casu, creía que dalgún de los sos caudiellos subalternos yera quien lo diba a baltar; y pensó en Urquiza.

Urquiza nun sentía nengún pruyimientu de llibertá distinta del de Rosas, anque'l so estilu yera distintu en dellos aspeutos. Pero a fines del añu 1850, Rosas ordenólu que cortara'l contrabandu dende y escontra Montevidéu, que beneficiara descomanadamente a Entre Ríos nos años anteriores.[n 3] Afeutáu económicamente, una y bones el pasu obligáu pola Aduana de Buenos Aires pa comerciar col esterior yera un problema económicu de magnitú pa la so provincia, Urquiza preparar a enfrentar a Rosas.

Pero nun pretendió ganar a un enemigu tan poderosu a la manera de los unitarios, llanzándose a l'aventura; tres dellos meses de negociaciones, alcordó una alianza secreta con Corrientes y col Brasil. El gobiernu imperial comprometer a financiar les sos campañes y tresportar les sos tropes nos sos buques, amás d'apurrir enormes sumes de dineru al propiu Urquiza pal so usu personal, podemos creer que destináu a fines políticos.

L'1 de mayu de 1851, llanzó'l so Pronunciamientu, pol que reasumió la conducción de les rellaciones esteriores de la so provincia, aceptando inesperadamente l'arrenunciu que tolos años Rosas faía de les mesmes.[n 4]

Urquiza tampoco se llanzó direutamente sobre'l so enemigu, sinón que primero atacó a Oribe n'Uruguái. Obligar a capitular con él y apurrir el gobiernu a una alianza de los disidentes del so partíu colos coloriaos de Montevidéu. De siguío apoderóse del armamentu arxentín que formaba parte de les fuercies de Oribe… y de los sos soldaos, que fueron incorporaos al Exércitu Grande de Urquiza como si fueren ganáu.

Solo entós, Urquiza treslladar a Santa Fe, derrocó ellí a Echagüe y atacó a Rosas. Tres la defeición de Pacheco, Rosas asumió'l comandu del so exércitu,[n 5] al frente del cual foi ganáu na batalla de Caseros, el 3 de febreru de 1852. Tres la derrota, Rosas abandonó'l campu de batalla ―acompañáu namái por un ayudante― y robló el so arrenunciu nel "Buecu de los sauces" (actual Plaza Garay de la ciudá de Buenos Aires):

Creo enllenar la mio deber colos mios conciudadanos y compañeros. Si más nun fiximos nel sostén de la nuesa independencia, la nuesa identidá, y del nuesu honor, ye porque más nun pudimos.
Juan Manuel de Rosas

Exiliu y muerte editar

Juan Manuel de Rosas abellugar nel consuláu británicu, la tarde del día siguiente, protexíu pol cónsul real Robert Gore, partió escontra Inglaterra nel buque de guerra británicu Conflict. Instalar nes contornes de Southampton.[n 6] Ellí vivió nuna granxa qu'arrendó,[39] onde intentó reproducir delles de les carauterístiques d'una estancia de la pampa. Foi otra de les tantes contradicciones de la so vida, al buscar abellugu nun país col que tuvo repetidamente en conflictu.

Nel so exiliu recibió bien poques visites, pero escribió un bon númberu de cartes a quien fueren los sos amigos. Polo xeneral, trataben de la so situación económica, de testimonios sobre la so propia vida y en dellos casos tocaba temes de política actual.

Complicando entá más la so propia imaxe, yá bastante revesosa, escribió a Mitre que lo que-y convenía a Buenos Aires yera dixebrase del restu del país y establecese como una nación independiente.[n 7] Nunca aprendió a falar inglés nin nengún otru idioma.[n 8]

Entá en vida del exgobernador, José Manuel Estrada cuntó que Rosas:

Tiranizó por tiranizar, tiranizó por prestu, por vocación, a impulsos de nun sé qué fatalidá orgánica, ensin dar al país la paz que prometió, antes más bien llevando d'un cabu a otru de la República, la depravación y el fierro y destruyendo toles condiciones moral y xurídicu sobre les cualos fuelga l'orde de les sociedaes humanes.
 
Memorial en Southampton nel Old Cemetery (‘campusantu antiguu').

Morrió nel exiliu el 14 de marzu de 1877, acompañáu pola so fía Manuelita, na so finca de Southampton, Inglaterra.

Cuando la noticia de la so muerte llegó a Buenos Aires, el gobiernu prohibió faer nengún funeral nin misa en favor de la so alma, y entamó un inusual responsu poles víctimes de la so tiranía.

La casona de Rosas, San Benitu de Palermo, quedó abandonada col so exiliu, y foi una ruina mientres la siguiente década. Depués foi utilizada pol Gobiernu Nacional con dellos fines: Colexu Militar, Escuela Naval, etc.,[41] mientres el presidente Domingo Faustino Sarmiento impulsó'l tresformamientu de los terrenes d'estancia nun espaciu públicu, el Parque 3 de Febreru, llamáu n'honor a la batalla de Caseros. L'edificiu siguió de pies hasta'l 3 de febreru de 1899, cuando l'Intendente Adolfo Bullrich executó la so implosión, con bien poca oposición social.

Dempués de Rosas editar

Dempués de la cayida de Juan Manuel de Rosas, Urquiza declaró que nun habría «nin vencedores nin vencíos»,[42] entainar a axuntar el Congresu Constituyente de Santa Fe, que sancionó la Constitución Arxentina de 1853 l'1 de mayu d'esi añu. Y al añu siguiente asumió como presidente de l'Arxentina. Pero la provincia de Buenos Aires, apoderada polos unitarios ―más munchos antiguos collaboradores de Rosas― negar a participar nesa Constitución y dixebróse del país. En 1859 el país foi unificáu llegalmente xunto cola provincia de Buenos Aires, anque la reunificación real producir pola fuercia― a partir de 1861.

Tampoco hubo un cambéu significativu nes costumes polítiques una y bones los gobernantes que lu asocedieron, que s'opunxeren al so réxime quexándose de les persecuciones sufiertes, hostigaron con estrema crueldá a los sos opositores, a quien negaron los derechos más elementales, executando a munchos d'ellos cola escusa de que nun yeren partidarios n'armes, sinón simples bandíos.

Les llargues guerres civiles que siguieron a la cayida de Rosas, a lo menos hasta 1880 ―nes cualos participaron miembros del partíu federal hasta 1873― xustificaron nel mesmu Rosas la so permanente na esperada aición pacificadora y modernizadora de la constitución que combatiera.

Los críticos más emblemáticos de Rosas y el so gobiernu fueron políticos d'ideoloxía lliberal como Mitre y Sarmiento. Estos debieren emigrar nesi periodu escontra otros países, como Uruguái y Chile. Tres la batalla de Caseros, toos ellos tornaron juntamente colos cientos de exiliaos pola mor del rosismo. Alberdi sicasí, anque tamién debió exiliase, alternó una fuerte oposición inicial con una actitú de xustificación basada na idea de la necesidá d'una autoridá nacional fuerte; visitó a Rosas en Southampton en 1857 y caltuvo un curtiu intercambiu epistolar con él.[43] Tamién espresó Alberdi:

Anque opuestu a Rosas como home de partíu, dixi qu'escribo esto con colores arxentinos. A los mios güeyos, Rosas nun ye un simple tiranu. Si na so mano hai una vara sangrienta de fierro, tamién veo na so cabeza la escarapela de Belgrano. Nun me ciega tantu l'amor de partíu, pa nun conocer lo que ye Rosas.
Juan Bautista Alberdi[44]

El pensamientu de Alberdi y la so obra Bases y puntos de partida pa la organización política de la República Arxentina, conxuntamente col modelu estauxunidense, y les constituciones arxentines anteriores fueron la xénesis de la nueva Constitución Nacional.

L'Estáu de Buenos Aires sometió a Rosas a un procesu criminal; entá primero que esti fora resueltu, el 9 d'agostu de 1856 el Senáu de Buenos Aires sancionó un proyeutu de llei, nel cual calificábase a Rosas:

Reu de lesa patria, pola tiranía sangrienta qu'exerció sobre'l pueblu y por faer traición a la independencia de la so patria.
Senáu de Buenos Aires[45]

Yá nel sieglu XX, l'investigador Tuliu Halperín Donghi, citáu por Pacho O'Donnell, sostuvo que Rosas:

Yera un autócrata por naturaleza y hasta'l fin de los sos díes amosóse convencíu de qu'a los países había que gobernalos con mano fuerte pa evitar lo qu'él consideraba'l so natural enclín a l'anarquía. Hai quien afirma que Rosas conocía la obra del francés Bossuet, defensor del absolutismu monárquico, que les sos idees testuales reproduciría nos sos escritos: «El rei puede comparase con un padre y recíprocamente un padre puede ser comparáu col rei,...Amar, gobernar, compensar y castigar ye lo que tienen de faer un rei y un padre».
Tuliu Halperín Donghi (historiador arxentín)[46]

Coles mesmes numberosos académicos contemporáneos siguen sosteniendo la posición altamente negativa y tiránica de Rosas. Tal el casu d'Alberto Benegas Lynch (h), quien nel so artículu «Juan Manuel de Rosas: perfil d'un tiranu», fai un acabáu resume citando la opinión de bien diversos autores partidarios d'esta postura.[47]

Rosas na actualidá editar

 
Balta de Rosas nel Campusantu de la Recoleta.

Los restos de Juan Manuel de Rosas permanecieron nel exiliu mientres más d'un sieglu. El so cuerpu foi repatriáu'l 1 d'ochobre de 1989, mientres la presidencia de Carlos Saúl Menem, en cumplimientu d'una llei promulgada en 1974 pola presidenta María Estela Martínez de Perón. Reposen anguaño nel panteón familiar del Campusantu de la Recoleta na Ciudá de Buenos Aires.

En 1999 construyóse'l primer monumentu nel so honor, allugáu na Plaza Intendente Seeber, na esquina de l'Avenida del Llibertador y Avenida Xeneral Sarmiento, nel Parque 3 de Febreru, nel barriu porteño de Palermo.[48]

Una estación de la llinia B del metro de la capital lleva'l so nome, anque nun esiste nenguna cai nesa ciudá que la conmemore. Sicasí, n'otres llocalidaes de l'Arxentina recordar la toponimia urbana: en La Matanza, la Ruta Nacional 3 denominar Avenida Brigadier Xeneral Juan Manuel de Rosas. En Jose León Suárez (Partíu de Gral San Martín) el trayeutu de la ruta 4 tamién lleva'l so nome. L'avenida costanera de la ciudá de San Carlos de Bariloche tamién lleva'l so nome. Una cai céntrica de la ciudá de Rosario lleva'l so nome.

Nel añu 1991, el Corréu Oficial arxentín, emitió una estampilla d'un valor de 4000 australes, alusiva a la Repatriación de los restos del brigadier xeneral don Juan Manuel de Rosas», col so efixe.

Dende 1992 los billetes de 20 pesos llevaron la so figura. N'ochobre de 2017, el Gobiernu de Mauricio Macri decretó remplazarlos pola efixe d'un guanacu.[49]

Na ciudá de San Miguel del Monte, provincia de Buenos Aires, caltiénse'l ranchu de Rosas, construyíu en 1817. Pertenecía a la estancia Los Cerrillos, cercana a la ciudá, y foi treslladáu al so allugamientu actual en 1987. Ellí funciona'l muséu Guardia de Monte.[50]

Na llocalidá de Virréi del Pino ―cai Máximu Herrera 5700―, nel partíu de La Matanza, Provincia de Buenos Aires, caltiénse'l cascu de l'antigua estancia San Martín (Estancia El Pinu), adquirida'l 20 d'abril de 1822 pola sociedá Rosas, Terrero y Cía., formada por Rosas, Juan Nepomuceno Terrero y Luis Dorrego. Al eslleise esa Sociedá en 1837, pasó a ser de propiedá esclusiva de Rosas. Ellí funciona anguaño'l Muséu Históricu Municipal (de La Matanza) Brigadier Xeneral Don Juan Manuel de Rosas.[51]

Na llocalidá de San Andrés, cai 72-Diego Pombo nᵘ 3324, nel Partíu de General San Martín, Provincia de Buenos Aires, caltiénse l'edificiu construyíu en 1840 mientres el conflictu que l'Arxentina caltuvo con Francia nos años 1838-1840, onde funcionó la comandancia del campamentu de los Santos Llugares de Rosas.

Iconografía editar

En munches semeyes de Rosas apaez portando una gran condecoración qu'escolga del pescuezu, tratar d'una medaya d'oru en forma de Sol, con círculu de brillantes inscripto nel anverso «La espedicion á los desiertos del Sur del añu 33 engrandeció la Provincia y aseguró les sos propiedaes» y nel aviesu la columna alzada por decretu de 9 de febreru de 1834.[52][53]

Ancestros editar

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Ye sintomáticu que la historia mente a Rivadavia como fundador del Bancu, cuando Rosas eslleir y reemplazar por otru con una estructura y una distribución aicionaria dafechu distinta.
  2. Nun foi l'únicu casu, yá qu'en cada crisis concediéronse-y a casi tolos gobernadores, como Martín Rodríguez, Paz, Ablanéu y munchos otros. Lo que naide otorgara hasta entós fuera la suma del poder públicu».
  3. José María Rosa afirma que'l verdaderu beneficiariu del contrabandu yera Urquiza, non la so provincia, y que la mayor parte d'esi contrabandu yera financiáu per este. Vease El Pronunciamientu de Urquiza, 1960.
  4. Esti arrenunciu periódicu de la representación de les provincies nel esterior taba destinada a ratificar el poder del gobernador de Buenos Aires.
  5. Foi un tarrecible error: Rosas yera un gran políticu y un bon estratega militar, pero como tácticu nuna batalla nun yera n'absolutu capaz d'enfrentar a Urquiza, unu de los más destacaos militares de la historia arxentina.
  6. Anguaño, el sitiu ―entós un pueblu separáu de la ciudá― atópase dientro de la ciudá de Southampton.
  7. L'historiador José María Rosa repara qu'esta repudiable actitú quiciabes fixera ensin querer un gran serviciu al so país: los dirixentes porteños empeñar en faer lo contrario de lo que fixera Rosas; esti conseyu, viniendo de Rosas, puede influyir na decisión de nun dixebrar formalmente'l Estáu de Buenos Aires de la Confederación.
  8. A mediaos del sieglu XX, l'historiador Fermín Chávez (1924-2006) creyó afayar una novelita romántica escrita por Rosas en francés. L'usu d'esti idioma, la tema casi feminista que trataba y l'ambiente puramente européu del testu paecen desmentir tajantemente l'autenticidá del mesmu.

Referencies editar

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Juan-Manuel-de-Rosas. Apaez como: Juan Manuel de Rosas. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Arana, Enrique (1954). Juan Manuel de Rosas na historia arxentina: Rosas na evolución política arxentina. Institutu Panamericanu de Cultura, páx. 727-733.
  5. «Actuación de Juan Manuel mientres les invasiones ingleses», artículu publicáu na revista La Gazeta Federal (Buenos Aires). Según l'historiador Adolfo Saldías:
    Llevar a la so casa de la cai Cuyo a dellos de los sos mozos amigos, afalar a la engarradiella, armar como pudo y presentóse a la cabeza d'ellos al xeneral Liniers.
  6. Felipe Pigna. «Juan Manuel de Rosas (1793-1877)». L'Historiador. Archiváu dende l'orixinal, el 17 d'agostu de 2012.
  7. Especialmente Juan Manuel Beruti, Memories interesaes, op. cit.
  8. Fradkin, Raúl (2008): ¡Fusilaron a Dorrego!, o cómo un alzamientu rural camudó'l cursu de la historia. Buenos Aires: Suramericana, 2008. ISBN 978-950-07-2946-8.
  9. Pomés, Raúl (2009): [http://www.unlam.edu.ar/descargas/123_EstanciadelPino.pdf Historia de la estancia El Pinu (páxs. 70-72). Universidá Nacional de La Matanza, 2009.
  10. Rosa, José María (1965). Historia Arxentina Tomo IV: Unitarios y federales. Empobine, páx. 113-114.
  11. Di Meglio, Gabriel (2006): ¡Viva'l baxu pueblu! La plebe urbana de Buenos Aires y la política, ente la Revolución de Mayu y el rosismo. Buenos Aires: Prometeo, 2006. ISBN 987-574-103-5
  12. 12,0 12,1 Roberti, Miguel Ángel (2007). «Juan Manuel de Rosas». Historia pa Toos. Consultáu'l 13 de setiembre de 2012.
  13. Barba, Enrique M., Correspondencia ente Rosas, Quiroga y López. Buenos Aires: Hyspamérica, 1986.
  14. Arana, Enrique (op. cit., p. 540, añu 1954).
  15. lbarguren, Carlos (op. cit., p. 194, añu 1954).
  16. Beretta Curi, Alcides (op. cit., p. 53).
  17. Darwin, Charles [1833]: Viaxe d'un naturalista alredor del mundu. Buenos Aires: L'Atenéu, 1940.
  18. Garretón, Adolfo, comp. (1975). Partes detallaos de la espedición al desiertu de Juan Manuel de Rosas en 1833. Buenos Aires: EUDEBA.
  19. Costa (1927). Roca y Texedor. Buenos Aires: Mario.
  20. Romero Carranza, Ambrosio; Rodríguez Varela, Alberto; y Ventura, Eduardo (1993): Historia política y constitucional de l'Arxentina (páxs. 164-165). Buenos Aires: A-Z Editores, 1993.
  21. Sarmiento, Domingo Faustino, Civilización y Barbarie. Vida de Juan Facundo Quiroga, Sesta edición, Cátedra de Lletres Hispániques, Santiago de Chile, 1845, páx. 311.
  22. Cutolo, Vicente Osvaldo (op. cit., p. 672, añu 1968).
  23. José María Rosa, El revisionismu respuende, Ed. Pampa y Cielu, Buenos Aires, 1964.
  24. Carretero, Andrés (2000): Vida cotidiana en Buenos Aires, dende la Revolución de Mayu hasta la organización nacional; volume I: «El periodismu controláu» (páxina 176). Buenos Aires: Planeta, 2000. ISBN 950-49-0456-4.
  25. 25,0 25,1 Frescu, Carlos (1992): «El día en que Palermo acomuñar con San Benitu», artículu del 12 de xineru de 1992 nel diariu antirrosista La Nación (Buenos Aires).
  26. «Palermo de San Benitu: vindicación y rescate», artículu publicáu na Revista de la Sociedá Central d'Arquiteutos, nᵘ 141; xunetu de 1988.
  27. Di Meglio, Gabriel, Muerran los xabaces unitarios. La Panoya y la política en tiempos de Rosas, ed. Suramericana, Buenos Aires, 2007.; Carretero, Andrés M., La santa federación. Memorial de la Patria, tomu VIII, Ed. La Bastilla, Buenos Aires, 1984.; Bilbao, Manuel Vindicación y Memories de don Antonino Reyes, Ed. L'Elefante Blanco, Buenos Aires, 1998.
  28. Romanu, Nando: «Desafíu a lo llargo del ríu Paraná», artículu publicáu nel sitiu web Garibaldi Rosario (Rosario).
  29. [[Guillermo Brown|Brown, almirante Guillermo] [1842]: «Parte del combate naval de Punta Brava», publicáu en La Gaceta Mercantil del 20 de setiembre de 1842.
    Citáu en Adolfo Saldías: Historia de la Confederación Arxentina, reeditáu parcialmente como Por qué produció'l bloquéu anglofrancés (páx. 27). Buenos Aires: Plus ultra, 1974.
    La conducta d'estos homes, excelentísimo señor, foi bien de pirates, pos qu'escalaron y destruyeron cuanta casa o criatura cayía nel so poder.
  30. Sarmiento, Domingo Faustino (1848): artículu del 3 de marzu de 1848 nel diariu El Mercuriu de Chile. Citáu en Rosa, José María (1974): Rosas, el nuesu contemporaneu (páxs. 95-96). Buenos Aires: Peña Lillo, 1974.
  31. Campobassi, José S. (1975). Sarmiento y la so dómina 1ᵘ 1811/1863. Buenos Aires: Losada, páx. 320.
  32. 32,0 32,1 32,2 Sáenz, Jimena (1971). «Love Story, 1848: el casu de Camila O'Gorman». Tou ye Historia (Tor's S.C.A.) añu V (51):  páxs. 66-77. 
  33. Rosa, José María (1974). Rosas, el nuesu contemporaneu. Peña Lillo, páx. 95-96.
  34. Solo Juan Pablo López llogró recuperar Santa Fe per un mes, pero'l nuevu gobernador Echagüe ganar vergonzosamente.
  35. Quesada, Ernesto (1950). La dómina de Rosas editorial=Ediciones del Restaurador, páx. 63.
  36. Font Ezcurra (1965): Correspondencia ente San Martín y Rosas. Buenos Aires: Plus ultra, 1965.
  37. Rosas, de la mesma, habría de mandar el so propiu sable al mariscal paraguayu Francisco Solano López nuna disposición testamentaria del 17 de febreru de 1869, con estes pallabres:
    La so excelencia'l Xeneralísimu, Capitán Xeneral don José de San Martín, honróme cola siguiente manda: «La espada que m'acompañó en tola guerra de la Independencia va ser apurrida al xeneral Rosas pola firmeza y sabiduría con que sostuvo los derechos de la Patria». Y yo, Juan Manuel de Rosas, al so exemplu, dispongo que'l mio albacea apurra a la so Excelencia'l señor Gran Mariscal, Presidente de la República Paraguaya y Xeneralísimu de los sos exércitos, la espada diplomático y militar que m'acompañó mientres foime posible defender esos derechos, pola firmeza y sabiduría con que sostuvo y sigue sosteniendo los derechos de la so Patria.
  38. González Arrilli, Bernardo (1970). La tiranía y la llibertá: xuiciu históricu sobre Juan Manuel de Rozas. Llibera, páx. 506.
  39. Octavio Amadeo, "Vides Arxentines", 7ª edición, Editorial Cimera, Buenos Aires 1945, páx. 373
  40. Estrada, José Manuel (1873): La política lliberal so la tiranía de Rosas. Buenos Aires, 1873.
  41. El caserón de Rosas (periodu 1895-1898) Congresu Nacional d'Historia Militar, volume II, Buenos Aires. 1996
  42. Frase publicada'l 2 de xunu de 1859 nun artículu del diariu El Nacional Arxentín, añu VIII, nᵘ 48. Citada en Bosch, Beatriz (1984): Urquiza y el so tiempu: la Organización Nacional. Buenos Aires: Centro Editor d'América Llatina, 1984.
  43. «Rosas y Alberdi». La Gazeta Federal. Consultáu'l 20 d'abril de 2016.
  44. Sierra, Vicente D. (1945) mios%20güeyos%3B%20si%20en%20el so%20mano%20hai%20una%20vara%20sangrienta%20de%20fierro%2C%20tambi%C3%A9n%20veo%20en%20el so%20cabeza%22&pg=PA454#v=onepage&q=%22Rosas%20non%20ye%20un%20simple%20tiranu%20a%20los mios%20güeyos;%20si%20en%20el so%20mano%20hai%20una%20vara%20sangrienta%20de%20fierro,%20tambi%C3%A9n%20veo%20en%20el so%20cabeza%22&f=false Historia de l'Arxentina. Gobiernu de Rosas – La so cayida – Escontra un nuevu réxime (1840-1852). Editorial Científica Arxentina, páx. 454. Consultáu'l 20 d'abril de 2016.
  45. Senáu de Buenos Aires (1856): Llei de Procesu Criminal contra Rosas. Senáu de Buenos Aires, 9 d'agostu de 1856.
  46. O'Donnell, Mario Pacho: «El revisionismu históricu», artículu publicáu nel sitiu web El Ortiba (Buenos Aires).
  47. Benegas Lynch, Alberto (fíu): tiranu «Juan Manuel de Rosas: perfil d'un tiranu», artículu del 13 de febreru de 2012 publicáu nel sitiu web Elcato.
  48. estatua-de-juan-manuel-de-rosas «Emplazaron en Palermo una estatua de Juan Manuel de Rosas», artículu del 29 d'ochobre de 1999 nel diariu antirrosista La Nación (Buenos Aires).
  49. De Sanctis, Juan Pablo (2017): «Rosas de $20: va ser reemplazáu por un guanacu», artículu del 3 d'ochobre de 2017 nel diariu Clarín (Buenos Aires).
  50. «Lugar imperdibles». San Miguel del Monte, portal de noticies.
  51. Muséu Rosas
  52. Rosa, Alejandro (1891). Coleición de lleis, decretos y otros documentos sobre condecoraciones militares, medayes conmemorativas, moneda metálica, etc. de dellos países d'América del Sud. Buenos Aires: Imprenta de Martín Biedma, páx. 70-71. Consultáu'l 15 d'avientu de 2014.
  53. Pradère, Juan (1914). Juan Manuel de Rosas. La so iconografía. Buenos Aires: J. Mendesky é Fíu, páx. 72. Consultáu'l 15 d'avientu de 2014.

Bibliografía editar

  • Amadeo, Octavio (1945): Vidas argentinas. Buenos Aires: Cimera, 7ª edición, 1945.
  • Arana, Enrique (1954): Juan Manuel de Rosas en la historia argentina: Rosas en la evolución política argentina. Buenos Aires: Instituto Panamericano de Cultura, 1954.
  • Barba, Enrique M. (1974): Quiroga y Rosas. Buenos Aires: Pleamar, 1974.
  • Barba, Enrique M. (1986): Correspondencia entre Rosas, Quiroga y López. Buenos Aires: Hyspamérica, 1986.
  • Barba, Enrique M. (1972), Unitarismo, federalismo, rosismo. Buenos Aires: Pannedille, 1972.
  • Beretta Curi, Alcides: Hacendados, tierras y fronteras en la provincia de Buenos Aires: 1810-1852. Montevideo: Universidad de Montevideo, sin año.
  • Bilbao, Manuel: Historia de Rosas. Buenos Aires: Anaconda, sin año.
  • Boully, Víctor (1984): El interregno de los lomonegros. Buenos Aires: La Bastilla (colección Memorial de la Patria, tomo VI), 1984.
  • Burgin, Miron (1979): Aspectos económicos del federalismo argentino. Buenos Aires: Hachette, 1979.
  • Busaniche, José Luis (1969): Historia argentina. Buenos Aires: Solar, 1969.
  • Carrera, Héctor J. I.: «Caudillos en las invasiones inglesas», artículo en la revista Todo es Historia, n.º 34.
  • Carretero, Andrés M., La santa federación. Buenos Aires: La Bastilla (colección Memorial de la Patria, tomo VIII), 1984.
  • Castello, Antonio E., «El gran bloqueo», artículo en la revista Todo es Historia, n.º 182.
  • Chávez, Fermín (1991): La cultura en la época de Rosas. Buenos Aires: editorial desconocida, 1991.
  • Chiviló, Norberto J. (2008): «Rosas y Urquiza: ¿amigos o enemigos?», artículo publicado en el periódico rosista El Restaurador, n.º 9, General San Martín (Buenos Aires), diciembre de 2008.
  • Cisneros, Andrés, y Escudé, Carlos (1999): Historia general de las relaciones exteriores de la República Argentina, tomo IV: «Juan Manuel de Rosas y sus conflictos con Estados provinciales y extranjeros». Buenos Aires: Centro de Estudios de Política Exterior, 1999. ISBN 950-694-557-8.
  • Cutolo, Vicente Osvaldo (1968): «Juan Manuel de Rosas», artículo en el Nuevo diccionario biográfico argentino. Buenos Aires: Elche, 1968.
  • Doallo, Beatriz C. (2012): El exilio del Restaurador. Buenos Aires: Fabro, 2012. ISBN 978-987-1677-57-3.
  • El Federal Apostólico (2010): «Los Santos Lugares de Rosas», artículo publicado en el periódico rosista El Restaurador, n.º 14, General San Martín (Buenos Aires), marzo de 2010.
  • Ezcurra Medrano, Alberto (1939): «Rosas en los altares», artículo publicado en la Revista del Instituto de Investigaciones Históricas Juan Manuel de Rosas, n.º 4; Buenos Aires, 1939.
  • Ferré, Pedro (1969). La constitución de la nación bajo el sistema federativo. Buenos Aires: Juárez, 1969.
  • Font Ezcurra, Ricardo (1965): San Martín y Rosas. Buenos Aires: editorial Juan Manuel de Rosas, 1965.
  • Galmarini, Hugo R. (1984): Del fracaso unitario al triunfo federal. Buenos Aires: La Bastilla (colección Memorial de la Patria, tomo V), 1984.
  • Gálvez, Manuel (1943): Vida de Juan Manuel de Rosas, Tor, 1943.
  • Gras, Mario César (1948): San Martín y Rosas: una amistad histórica. Buenos Aires, 1948.
  • Halperin Donghi, Tulio (1971): De la revolución de independencia a la confederación rosista (tomo 3: El surgimiento de la Confederación). Buenos Aires: Paidós (Colección de Historia Argentina), 1971.
  • lbarguren, Carlos (1954): Juan Manuel de Rosas. Buenos Aires, 1954.
  • Irazusta, Julio (1943): Vida política de Juan Manuel de Rosas a través de su correspondencia. Buenos Aires: Albatros, 1943.
  • Iriarte, Ignacio Manuel: «Los libres del sur», artículo en la revista Todo es Historia, n.º 47.
  • Iriarte, Tomás de (1962): Memorias. Buenos Aires: Compañía General Fabril, 1962.
  • Laferrère, Roberto de (1953): El nacionalismo de Rosas. Buenos Aires: Haz, 1953.
  • Luna, Félix (editor, 1999): Juan Manuel de Rosas. Buenos Aires: Planeta (Colección Grandes Protagonistas de la Historia Argentina), 1999. ISBN 950-49-0238-3.
  • Lynch, John (1984): Juan Manuel de Rosas. Buenos Aires: Emecé, 1984. (ISBN 950-04-0315-3.).
  • Mansilla, Lucio Norberto: Memorias póstumas.
  • Méndez Avellaneda, Juan: «Degollados y decapitados», artículo en la revista Todo es Historia, n.º 290.
  • O'Donnell, Pacho (2001): Juan Manuel de Rosas: el maldito de nuestra historia oficial. Buenos Aires: Planeta, 2001.
  • O'Donnell, Pacho (2010): La gran epopeya. Buenos Aires: Norma, 2010.
  • Paz, José María, Memorias póstumas. Buenos Aires: Emecé, 2000.
  • Piñeiro, Armando Alonso, Historia del general Viamonte y su época. Buenos Aires: Plus Ultra, 1969.
  • Quesada, Ernesto, La época de Rosas. Buenos Aires: Editorial del Restaurador, 1950.
  • Rosa, José María: Rosas, nuestro contemporáneo. Buenos Aires: La Candelaria, 1970.
  • Rosas, Juan Manuel, Diario de la expedición al desierto. Buenos Aires: Plus Ultra, 1965.
  • Rube, Julio Horacio, Hacia Caseros. Buenos Aires: La Bastilla (colección Memorial de la Patria, tomo IX), 1984.
  • Ruiz Moreno, Isidoro J. (2004): Campañas militares argentinas (tomos I y II). Buenos Aires: Emecé, 2004-2006.
  • Sáenz Quesada, María (1980): Los estancieros. Buenos Aires: Editorial de Belgrano, 1980.
  • Saldías, Adolfo (1987): Historia de la Confederación Argentina. Buenos Aires: EUDEBA, 1987. (ISBN 950-614-574-1.).
  • Saraví, Mario Guillermo (1981): La suma del poder. Buenos Aires: La Bastilla (colección Memorial de la Patria, tomo VII), 1981.
  • Sarmiento, Domingo Faustino [1845]: Facundo o civilización y barbarie en las pampas argentinas. Buenos Aires: Emecé, 1999.
  • Sáenz Quesada, María: «Encarnación Ezcurra y los restauradores», artículo en la revista Todo es Historia, n.º 34.
  • Sulé, Jorge Oscar (2007): Rosas y sus relaciones con los indios. Buenos Aires: Corregidor, 2007.

Enllaces esternos editar