El kanato de Mongolia foi una monarquía establecida na actual Mongolia ente 1911 y 1924, con un interregno ente 1919 y 1920. El so gobernante foi'l Buda Viviente Jebtsundamba Kutuktu VIII, conocíu tamién como Bogd Khan, quien recibió'l títulu de kan. Tamién esta nación foi conocida como'l kanato de Bogd Khan.


Kanatu de Mongolia
(de 1r avientu 1911 a 26 payares 1924)

República Popular de Mongolia
estáu desapaecíu
Soyombo (es) Traducir
Himnu nacional Zuun Langiin Joroo Luus (en) Traducir
Alministración
Capital Ulán Bátor
Forma de gobiernu kanatu
teocracia
Monarquía
monarquía eleutiva
monarquía teocrática absoluta (es) Traducir (de 1911 a 1921)
territoriu dependiente (de 1913 a 1924)
Llingües oficiales Idioma mongol
Xeografía
Demografía
Población 542 504 hab. (1915)
Economía
Moneda Tael (es) Traducir, Rublu y Dólar mongol (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Al llegar el sieglu XX, el colonialismu protagonizáu poles potencies occidentales n'Asia Oriental debilitaren seriamente la influencia de la dinastía Qing. El descontentu del pueblu mongol y del cleru lamaísta col abandonu de les autoridaes imperiales chines na Mongolia Esterior xenerara un creciente sofitu a una declaración d'independencia. Cola Revolución de Xinhai n'ochobre de 1911, los nobles de la Mongolia Esterior tomaron la decisión de autodeterminarse y nun ser dependientes tantu col Imperiu Qing col Imperiu rusu, quien tenía intenciones d'exercer la so esfera d'influencia na rexón.

N'avientu de 1911, la máxima autoridá de la rexón, el Buda Viviente Jebtsundamba Kutuktu VIII proclamóse emperador (kan) de la nueva nación, que sería una monarquía absoluta teocrática lamaísta y anunció la secesión del Imperiu Qing, tomando'l nome de Bogd Khan. En 1913, Mongolia estableció una alianza y un actu de reconocencia col Reinu del Tíbet, quien tamién declaró la so independencia del Imperiu Qing al traviés d'un tratáu.

Ente los principales oxetivos que buscó primeramente'l kanato de Mongolia yera la reconocencia internacional y l'unificación del kanato cola rexón de Mongolia Interior, qu'entá pertenecía a la República de China. Dambos oxetivos fueron imposibles, una y bones les potencies occidentales preferíen siguir calteniendo rellaciones comerciales con China, que se taben debilitando y que al reconocer a Mongolia, causaría'l fin d'eses rellaciones; tampoco la República de China quixo reconocer la independencia de les rexones secesionistes de Mongolia Esterior y Tíbet y considerar como partes íntegres del so territoriu.

Col Tratáu de Kyakhta de 1915, la República de China reconoz cierta "autonomía" de Mongolia Esterior, sicasí, nun se ratificó la unión de Mongolia Esterior ya Interior aduciendo qu'en Mongolia Interior había una gran población de la etnia han y que la amalgación de los pueblos han y mongol podría traer disputes étniques.

Col españíu de la Revolución rusa en 1917 y la cayida del Imperiu rusu, la República de China quixo fortalecer la so presencia en Mongolia, col fin d'evitar un acercamientu de la rexón a la esfera soviética. En 1919 les autoridaes chines revoquen la "autonomía" a los mongoles ya invaden la rexón, ocupando Ulán Bátor, desmantelando'l kanato y poniendo al Bogd Khan baxu arrestu domiciliariu. Sicasí, en 1920 mientres la Guerra Civil Rusa, un oficial del Ejército Blanco llamáu Roman Ungern von Sternberg enfusó a Mongolia y espulsó a les fuercies chines, restaurando'l poder del kanato y al Bogd Khan como monarca; sicasí, Ungern von Sternberg quixo cogobernar Mongolia de manera represiva y brutal, coles mires de fundar un nuevu gran imperiu a semeyanza del Imperiu mongol.

Esto xeneró un descontentu ente la población mongol, qu'entamó a los nacionalista y socialista y fundaríen el Partíu Revolucionariu del Pueblu de Mongolia col fin de provocar una revolución a semeyanza del movimientu rusu y establecer una nación mongola independiente cola ayuda de la Xunión Soviética. El Exércitu Coloráu xunto col exércitu de la República del Alloñáu Oriente xunir a los mongoles y llograron espulsar a Ungern y a les fuercies del Exércitu Blanco. En xunetu de 1921 el Bogd Khan aceptó establecer una monarquía constitucional con un gobiernu apoderáu pol Partíu del Pueblu Mongol y teniendo una reconocencia internacional de parte de la Xunión Soviética, que tendría una influencia importante.

La monarquía llegó al so fin en 1924 cola muerte del Bogd Khan y los comunistes declararon que nun esistía una novena reencarnación de Jebtsundamba Kutuktu. Darréu la nación foi convertida na República Popular de Mongolia y volvióse nun estáu satélite de la Xunión Soviética.

Ver tamién editar


Predecesor:
Dinastía Qing
Kanato de Mongolia
1911-1924
Socesor:
República Popular de Mongolia


Referencies editar

Enllaces esternos editar