El lóbulu de Roche ye la rexón del espaciu alredor d'una estrella nun sistema binariu na que'l material orbitante ta amestáu gravitacionalmente a felicidá estrella. Si la estrella espándese más allá del so lóbulu de Roche entós el material esterior al lóbulu ye atraíu pola otra estrella onde puede cayer formando un discu de acrecimiento.

Representación tridimensional del potencial de Roche nuna estrella binaria con una razón de masa 2, nun marcu co-rotatante. Les figures en forma de gota son superficies equipotenciales y son los lóbulos de Roche de caúna de les estrelles. L1, L2 y L3 son los puntos de Lagrange onde les fuercies gravitatories atayar ente si. Esisten fluxos de masa al traviés del puntu pandu L1 d'una estrella a la so compañera, si laestrella enllena'l lóbulu de Roche. (Fonte).

Conceutu editar

El conceutu de lóbulu de Roche apaeció nuna publicación de 1873, Essai sur la constitution et l'anicie du système solaire [Ensayo sobre la constitución y l'orixe del sistema solar]. El lóbulu de Roche estremar de la llende de Roche en qu'esti postreru representa la distancia a la qu'un oxetu orbitando un cuerpu central masivu romperíase por cuenta de los efeutos de les fuercies de marea. Dambos conceutos fueron formulaos y estudiaos matemáticamente pol astrónomu francés Édouard Roche ( 1820-1883).

Formes del potencial editar

El lóbulu de Roche tien una forma similar a una gota d'agua espurrío col vértiz de la gota apuntando escontra l'oxetu secundario y asitiao nel puntu de Lagrange L1. El lóbulu de Roche defínese como la superficie de máximu equipotencial gravitacional del sistema binariu. Cerca de cada estrella les superficies d'igual potencial gravitacional son aproximao esfériques y concéntriques sobre cada estrella y lloñe del sistema binariu les superficies equipotenciales son elipsoides allargaos paralelos a la exa que xune los centros de dambes estrelles. La superficie equipotencial crítica ente dambos casos en forma d'ocho define los dos lóbulos de Roche.

Cálculu del potencial editar

Pa calcular la enerxía potencial ye necesariu utilizar un sistema de referencia que xira col sistema binariu. Yá que esti sistema de referencia nun ye inercial los potenciales gravitacionales de cada estrella tienen de complementase con un pseudopotencial representativu de la fuercia centrífuga. El pseudopotencial ye proporcional al cuadráu de la distancia en cada puntu a la exa de rotación del sistema. La materia moviéndose nel sistema de referencia en rotación esperimenta los efeutos d'una fuercia de Coriolis non conservativa y non derivable polo tanto a partir d'un potencial esguilar.

Cuando unu de los dos cuerpos centrales crez más allá del so lóbulu de Roche el material esterior al lóbulu enfusa nel interior del lóbulu de Roche del otru oxetu. Esti procesu puede ser destructivu pal primer oxetu yá que al perder masa'l so lóbulu de Roche contráise entá más dexando mayor material nel esterior y acelerando la so desintegración en favor d'un aumentu de masa del otru oxetu que'l so lóbulu de Roche espándese progresivamente.

Fluxu de masa ente les estrelles editar

El fluxu de material al traviés del lóbulu de Roche ye responsable d'un bon númberu de fenómenos astronómicos como noves recurrentes (estrelles binaries con una xigante colorada y una nana blanca lo bastante cercanes por que'l material de la xigante mover hasta la nana blanca), binaries de rayos X y púlsares de milisegundos.

Ver tamién editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar