La corte (Casa Asturiana)

La casa tradicional asturiana tiene como característica importante la convivencia baxo un mesmo techu de les persones y el ganau, especialmente vacunu. La cuadra, conocida tamién como “corte”, “corral” o “establu”, ye un elemento fundamental na organización d'estes viviendes llabradores.[(La Casa Tradicional Asturiana) Adolfo García Martínez. 1]

La corte suel tener un tamañu similar al de la vivienda y ubícase, xeneralmente, nel nivel inferior pa facilitar la limpieza y evacuación de los desechos. Nel so interior, el ganau dispónese en dos hileres a lo llargo de los muros llaterales más llargos. Nestos muros hay bancadas de mampostería remataes por tabloes gruesos, que formen los pesebres o comederos. Pa delimitar l'espaciu destinao a cada animal, pónense postes verticales llamaos “retrigas”.

Nel centro de la cuadra hai un canal o “riegu” que recueye'l cuchu y lo lleva hacia la entrada o a un furacu especial, llamáu “puerta’l cuitu”, diseñáu pa ese fin. En dellos casos, la cuadra divídese en secciones pa diferentes animales, como los “gochos” (cerdos) o caballos, o pa separar los xatos de les sus madres.

N'otros casos, nes conocíes como “cortes de mullir”, nun hai pesebres. Los animales comen diretamente del suelu, que cubrese con un amiestu de cuchu y cama vexetal (como monte baxu o palla). Este amiestu acumúlase a lo llargo de l'año, llegando a alzáse hasta un metru. Nes cortes, les vaques átanse a argolles fixades en les parees, colocaes a diferentes altures según el nivel del suelu.

Este sistema reflexa l'habilidá d'adaptación de la arquitectura tradicional asturiana a les necesidaes del mediu rural.

  1. Gran importancia para la casa tradicional asturiana, tiene la convivencia bajo el mismo techo de La vivienda el espacio destinado al ganado. La cuadra, en especial del ganado vacuno, “corte, corral o establu”, constituye una parte fundamental de la organización interna de la casa campesina.