Laponia[1] ye una rexón xeográfica d'Europa del Norte. Llinda pel norte col océanu Árticu, pel oeste col mar de Noruega, y pel este, col mar de Barents. Laponia ta estremada ente los Estaos de Noruega, Rusia, Suecia y Finlandia. Los dos últimos son miembros de la Xunión Europea dende 1995.

Laponia
rexón xeográfica
Alministración
Nome oficial Sápmi
Laponia
Xeografía
Coordenaes 67°54′N 18°31′E / 67.9°N 18.52°E / 67.9; 18.52
Superficie 388,350 km² (puestu )
% agua 22,8%
Demografía
Densidá 5,15 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

División editar

Los territorios laponos de los Estaos antes citaos son:

Historia editar

Cronoloxía editar

  • Sieglu XVIII: la colonización sueca de Laponia intensifícase.
  • 1751: reaxuste de fronteres en Finnmark (actual frontera ente finu-noruega) ente Suecia y Dinamarca-Noruega.
  • 1809: reaxuste de fronteres ente Rusia y Finlandia.

Sieglu XX editar

 
Lapones en 1917.

En 1902 construyóse'l ferrocarril a Narvik.

Ente 1939 y 1940, mientres la Guerra d'Iviernu (nel marcu de la Segunda Guerra Mundial), Finlandia perdió a favor de la Xunión Soviética la mayor parte de la rexón de Carelia, al este, y una parte de Laponia, al norte.

Col fin de recuperar estes tierres, Finlandia aliar en 1941 cola Alemaña nazi. Adulces repobló Carelia, incluyíes delles zones que tuvieren en posesión rusa dende'l sieglu XVIII. La ofensiva de les fuercies soviétiques mientres la Guerra de Laponia (1944-1945) provocó que los finlandeses roblaren un armisticiu en Moscú y enfrentárense a les unidaes de monte alemanes aparcaes en territoriu lapón hasta la definitiva paz na primavera de 1945.

Tres la guerra Laponia foi afarada y empezaron a esplotase nuevos xacimientos mineros de cobre y níquel. A finales de la década de 1960 instálense delles industries (químiques, papeleres) y centrales nucleares (como la de Imandra, na entós Laponia soviética).

La identidá sami foi reconocida pola creación de foros particulares de representación parllamentaria, más como órganu consultivu que llexislativu en Noruega (1989), Suecia (1993) y Finlandia (1996).

El 26 d'agostu de 1993, el rei de Suecia Carlos XVI Gustavo inauguró'l nuevu parllamentu de los samis suecos. Nos años previos, el rei de Noruega pidió perdón públicamente pola opresión infligida históricamente pol Estáu noruegu a la comunidá sami, antes de la creación del parllamentu propiu en Noruega.[ensin referencies] Nel discursu que'l rei Harald V de Noruega pronunció mientres la inauguración oficial del Sámediggi (Parllamentu sami) en 1977, punxo énfasis en que los pueblos sami y noruegu formen parte integrante de la sociedá noruega, y esculpóse pola manera en que'l pueblu sami foi tratáu nel pasáu: “L'Estáu de Noruega fundar nel territoriu de dos pueblos, el sami y el noruegu. La historia sami ta íntimamente amestada a la historia noruega. Anguaño, queremos espresar que los noruegos reconocen el so pesar en nome del Estáu pola inxusticia cometida contra'l pueblu sami pola dura política llevada a cabu pal so “norueguización”.

Economía editar

 
Parque nacional de Sarek

Los recursos tradicionales pal sustentu del pueblu sami inclúin l'agricultura, la caza y la pesca, la ganadería y el duodji o l'artesanía sami. Progresiva y apocayá, el turismu ta formando parte de la manera de vida sami. Na primavera y branu principalmente, les rutes empuestes con trineos tiraos por huskies o renos, en motocicletes de nieve, complementada por delles modernes estaciones d'esquí y l'arribación turística facilitada pola meyora de les comunicaciones completen los ingresos de la rexón. Recuérdese que ta asitiada al norte del círculu polar árticu, que se define como la llatitú percima de la cual reparar, a lo menos, un día de nueche completa pel hibiernu y un día completu de 24 hores pel branu.

La rexón foi pionera na implementación de los denominaos hoteles iglú, al construyir el primeru d'estos centros turísticos na década de 1990 na llocalidá sueca de Jukkasjärvi, 200 quilómetros al norte del círculu polar árticu.[2]

Cultura editar

El términu "lapón" paez tener connotaciones despreciatibles pa los mesmos samis, qu'asina prefieren ser conocíos y consideren que son los habitantes de la "rexón o área Sáapmi".

L'idioma sami más faláu cuenta con unos 30.000 falantes. El restu de los idiomes sami tienen polo xeneral menos de 500 falantes cada unu. Los llinguaxes sami pertenecen a la familia llingüística ugrofinesa y comparten el mesmu orixe que'l finés, l'estoniu y l'húngaru.

L'idioma sami tien unes 400 pallabres pa 'renu'. Hai, sicasí y magar ser una llingua bien minoritaria, una pallabra del llinguaxe sami que s'estendió per tol mundu: 'tundra'.

La creencia relixosa sami ye animista o chamanista. Nel animismu, tou elementu de la naturaleza, animal, vexetal y entá mineral ye consideráu 'alma viviente'. Asina foi hasta'l sieglu XVII, cuando empezaron a intentar ser convertíos al cristianismu.

Anguaño ponse de manifiestu un ciertu "renacer" de la cultura sami. Hai grupos de música que tán recuperando la música tradicional, según grupos nuevos qu'incorporen traces d'esa música a corrientes más modernes. El festival sami más importante ye'l de la so capital simbólica, na ciudá noruega de Kautokeino.

El pueblu sami ta reconocíu como minoría en Suecia, Finlandia y Noruega.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: lapón
  2. «Romanticismu nel xelu». Deutsche Welle 09.03.2007. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2007.

Bibliografía editar

  • Jessica Benco - La vida colos renos. National Geographic (n'español) payares de 2001. páx. 60-79 Semeyes de Erika Larsen.

Enllaces esternos editar