Leónidas Plaza Gutiérrez

Leónidas Plaza Gutiérrez de Caviedes (19 d'abril de 1865Ecuador – 17 de payares de 1932provincia de Guayas) foi presidente d'Ecuador en dos periodos distintos: dende'l 1 de setiembre de 1901 al 31 d'agostu de 1905 y del 1 de setiembre de 1912 al 31 d'agostu de 1916.

Leónidas Plaza Gutiérrez
Presidente d'Ecuador

1r setiembre 1912 - 31 agostu 1916
Francisco Andrade Marín - Alfredo Baquerizo Moreno
Presidente d'Ecuador

1r setiembre 1901 - 31 agostu 1905
Eloy Alfaro - Lizardo García
Vida
Nacimientu Ecuador19 d'abril de 1865
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte provincia de Guayas17 de payares de 1932 (67 años)
Sepultura Cementerio de San Diego (es) Traducir
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Casáu con Avelina Lasso
Fíos/es Galo Plaza Lasso
Oficiu políticumilitar
Graduación xeneral
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Liberal Radical Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Yera fíu de José Bonaventura Plaza, maestru d'escuela, y de Alegría Gutiérrez de Caviedes Sevillano, descendiente de próceres colombianos, muyer formosa, alta, de faiciones aristocrátiques y esquisites maneres sociales. Casóse con María Avelina Lasso Ascázubi, con quien procreó ocho fíos. Unu d'ellos, Galo Plaza Lasso, foi tamién presidente d'Ecuador.

Biografía editar

Nació'l 18 d'abril de 1865.[1] El so padre foi Diputáu a les Cámares de Barbacoes (Colombia), a les llexislatures del estáu, del cual foi tamién Procurador y representante al Congresu de 1864; dempués treslladóse a Badea de Caráquez y actuó como axente de Casar Seminariu y nel periodismu; y de Alegría Gutiérrez Sevillano, dambos barbacoanos.

El xeneral Leonidas Plaza Gutiérrez foi escoyíu presidente con 65.781 votos contra los 7.915 pa Lizardo García, los 182 pol xeneral Manuel Antonio Franco y los 196 votos emitíos a favor d'otres persones. Mientres el procesu d'eleiciones que s'empecipió en 1900, Alfaro y Plaza alloñar ente sigo y causaron el resquebramientu ideolóxicu y políticu del Partíu Lliberal.

Pocos son los datos que se tienen sobre los sos primeros años y la so educación, pero conozse que mientres la so mocedá dedicar a la venta de «chicha», hasta que Eloy Alfaro, de camín escontra Badea de Caráquez, atopar por ellí y lo enroló na so milicia revolucionaria. Participó entós na campaña de la Restauración, y el 9 de xunetu de 1883 intervieno como abanderáu en tomar de Guayaquil, cola que se punxo fin al gobiernu dictatorial del Xeneral Ignacio de Veintemilla.

En febreru de 1883 sumar nun cuartel de Badea a les fuercies Rexeneradores del Xeneral Alfaro y avanzó con elles sobre Portoviejo, Montecristi, Jipijapa y Mapasingue. El 3 de xunu tomó parte nel combate de los baños del esteru saláu y desallugaron a les fuercies del gobiernu que los ocupaben. El Xeneral José María Sarasti, que comandaba les fuercies del interior de la República y topábase presente, consiguió d'Alfaro qu'ordenara'l cese de los fueos, torgar tomar esi día a Guayaquil.

Tamién asistió al combate de Puerto Liza col vapor de guerra "Huacho" y otros de la flotilla dictatorial, que punxeron en fuga con bastantes daños y baxes. Finalmente'l 9 de xunetu entró a Guayaquil como Teniente del Batallón Esmeraldes.

El 14 de payares de 1884 plegó en Charapotó a la revolución lliberal contra'l presidente Caamaño y formando parte del contingente armáu del so pariente Juan Francisco Centenu pasó a Badea y embarcóse n'avientu nel vapor "Alajuela":

A otru día producióse'l desigual combate naval de Jaramijó. El Alajuela dio bona cuenta del Huacho en pocos minutos. Plaza tuvo ente los primeres qu'encetaron con Fidel Andrade y el Contramaestre Panchu Domínguez; les restantes fuercies navales del gobiernu al mandu del Xeneral Reinaldo Flores llegaron a toa máquina nel "Nueve de Julio", tratando d'ayudar a los suyos, pero toparon a los dos barcos amburaos, que se diben a pique.

Mentanto Alfaro y los suyos ganaren les sableres a nadu ya internábense nes selves d'Esmeraldes, combatiendo en retirada hasta les fronteres por Tumaco.

Dempués de sufrir esta odisea fuxó a Panamá y tuvo que ganase la vida como simple xornaleru, pero'l 18 d'agostu de 1885 el gobiernu colombianu obligó-y a salir d'ellí. Entós Alfaro encamentó-y ante'l so amigu personal Francisco Menéndez, políticu lliberal y Presidente de la República d'El Salvador, quien lo xubió a Mayor, confió-y la custodia de la plaza fuerte de Santa Ana y en 1889 xubir a Gobernador del Departamentu de Sonsonate, con capital nel Puertu La Unión.

Contra él llevantó'l caudiellu conservador Carlos Ezeta y na llucha morrió Menéndez en 1890. Plaza plegar a Ezeta y foi xubíu a Coronel y destináu a la guerra contra Guatemala. Entós remontóse contra Ezeta el Xeneral José María Rivas, sofitando al Dr. Rafael Ayala, que como Vicepresidente de la República d'El Salvador en tiempos de Menéndez yera'l llamáu a asumir el mandu. Plaza salió en defensa de Ezeta y foi ganáu pol Xeneral Letona, mereciendo la repulsa del so xefe Ezeta qu'hasta llegó a amenacialo col fusilamiento, pero dempués camudó d'idea y unviar a la frontera hondureña en persecución d'unos guerrilleros. Llegáu Plaza a la población de Sensuntepeque, qu'acababa de ser sacupada polos guerrilleros, condergar al saquéu. Ezeta premió-y cola Subsecretaría de Guerra y mandólu a la frontera con Guatemala.

Poco dempués, en coraxosa maniobra que tuvo bon resultancia, Plaza y Antonio Ezeta, hermanu del Presidente de la República d'El Salvador, atacaron a Rivas na capital salvadoriana, venciéndolo. D'ellí d'equí p'arriba pasó a desempeñar la Inspeición Xeneral d'Aduanes, hasta que'l Xeneral Amaya convenciólu pa conspirar contra Ezeta, pero la trama foi afayada y foi espulsáu a California.

Al aportar a Acapulco telegrafió a Antonio Ezeta pidiéndo-y proteición y el presidente "apinólu de aprobios pola so desllealtá" en dos telegrames que mandó a publicar nos periódicos.

Plaza entendió que yá namás podía faer en Centroamérica, tornó a Panamá "onde llavó botelles", siguió a Guayaquil y tomó a conseñamientu dellos cientos de quintales d'azucre en Valdez y Cía. que llevó a vender a Nicaragua, onde se punxo al serviciu del presidente conservador Roberto Sacasa en 1892, contra quien conspiró al poco tiempu'l Xeneral lliberal Juan de Dios Zelaya, que trunfó na batalla de Masalla.

Plaza figuró ente los vencíos, pero usando de la Influencia de Alfaro consiguió nuevamente entrar al exércitu nicaraguanu, anque por poco tiempu, pos se dedicó a conspirar con un señor Ortiz hasta que fueron sorprendíos y espulsaos a Costa Rica en 1893, onde'l presidente Rafael Iglesias Castro'l 8 d'avientu nomó-y Comandante d'armes del puertu de Alajuela col grau de Xeneral.

Esi añu y con motivu del seriu conflictu col Perú, entainar a unviar una telegrama ufiertando la so espada y persona na defensa de la integridá territorial ecuatoriana y como l'asuntu nun pasó a mayores, siguió viviendo en Costa Rica.

En xunu del 95 valir de cuanto mediu tuvo al so algame por que Alfaro traxéralu a Guayaquil y nun lo consiguió pola so pasada conducta. Nel puertu, dellos familiares y amigos intercedieron nel so favor y finalmente Alfaro consintió na so venida.

Llegó cuando l'exércitu viaxara a la sierra y tuvo en Cajabamba poco primero de la batalla de Gatazo, onde emprestó oportuna ayuda a Medardo Alfaro no más recio del combate, en calidá de Xefe d'Estáu Mayor y a la cabeza del batallón Daule, que sostuvo en tou momentu los fueos.

Dende'l 26 de xineru de 1896 foi designáu Gobernador del Azuay, pero arrenunció a les poques selmanes dexando nel so reemplazu al Coronel Carlos Otoya, quien tuvo que faer frente a la reaición conservadora del 23 de mayu d'esi añu, sofitándose nel Coronel Ullauri, pa esvalixar a los revolucionarios del Azuay.

A principios de xunu tornó a la sierra y púnxose a les órdenes del Xeneral Juan Francisco Morales, quien-y nomó Comandante en Xefe de la Campaña del centru. El 3 de xunetu batió a les guerrilles conservadores en Quimiag, de la que'l presidente Alfaro arollar en Chambo. Depués siguió con Flavio Alfaro al puntu denomináu Santu Domingu y en Huapante ganaron al Coronel Francisco Bucheli y estornar; en Cuenca la situación yera bien distinta pos la ciudá acababa de ser ocupada polos conservadores del Xeneral Antonio Vega Muñoz. Alfaro diose cuenta de la gravedá del momentu y dexando de Gobernador del Chimborazo al coronel Daniel Andrade y de Comandante d'Armes a Plaza, treslladar col gruesu del exércitu y tomó Cuenca'l 23 d'agostu, mientres Plaza abandonaba Riobamba y abría operaciones nel Tungurahua ayudáu pol Coronel Pedro Concha que trunfó en Daldal el 18 d'agostu.

N'ochobre asistió como Diputáu a la Convención Nacional que s'inauguró en Guayaquil y Alfaro llogró-y la concesión del Xeneralatu, confirmándo-y el grau que yá usara en Centroamérica.

En 1898 viaxó a eses repúbliques. En 1900 foi Comandante en Xefe de les provincies del Sur con sede en Loja, salió electu Diputáu por Esmeraldes y cumplió en tou cola voluntá del presidente Alfaro, inclusive acostumaba viaxar les mañanes a Pomasqui onde braniaba la familia presidencial y empezó a cortexar a América Alfaro, de solu quince años, fía del vieyu lluchador, quien como padre amorosu, emocionóse y hasta pensó en dalgún momentu en planes matrimoniales.

En 1901 volvió a la Cámara de Diputaos y col sofitu oficial presidir, sofitando tolos proyeutos del gobiernu, especialmente'l rellacionáu col empresariu norteamericanu Archer Harman pa la construcción del ferrocarril Guayaquil.

Primer presidencia editar

Pa les eleiciones presidenciales de 1901, presentáronse trés candidatos: el xeneral Manuel Antonio Franco, del banqueru de Guayaquil Lizardo García y del Dr. Manuel Benignu Cueva. El primeru cuntaba cola oposición conservadora, que-y atribuyía'l crime del nuevu periodista Víctor León Vivar; García nun yera bien conocíu nel país, y el terceru taba invalidáu llegalmente por desempeñar la Vicepresidencia de la República ente 1897 y 1899.

Ante'l fracasu d'eses candidatures, José Peralta, Abelardo Moncayo Esparza y el ambateño Juan Benignu Vela Hervas intercedieron reiteradamente ante'l presidente Alfaro por que sofitara a Plaza.

El 11 de payares de 1900, inauguróse'l primer comité placista en Quito y el 14, el de Guayaquil. Finalmente, Alfaro venció.

El xeneral Leonidas Plaza foi escoyíu presidente nes eleiciones presidenciales de 1901, con 65.781 votos contra los 7.915 pa Lizardo García, 182 del xeneral Manuel Antonio Franco y 196 votos a favor d'otres persones. Plaza apenes cumpliera los 36 años d'edá, pero abrigaba firmes convencimientos lliberales tocantes a la separación de la Ilesia y del Estáu y gociaba de fama de mediador prudente.

Mientres el procesu eleutoral, Alfaro y Plaza alloñar ente sigo y causaron el resquebramientu ideolóxicu y políticu del Partíu Lliberal. Alfaro, represu del sofitu dau, pidió a Gutiérrez qu'arrenunciara, pos había rumores d'un entente de Plaza colos conservadores y nun quería que'l lliberalismu fora traicionáu.

Plaza Gutiérrez tomó posesión del mandu'l 1 de setiembre y nun designó a Alfaro pa la Comandancia Xeneral del Exércitu o pa la Gobernación del Guayas, como lo prometiera. El distanciamientu se evidenció entá más. "Plaza despintaba la enerxía indomable del so calter tres una permanente sorrisa placentera y tres una benevolencia ingénita que los observadores superficiales confundíen con visible incapacidá pa los grandes resoluciones”. Amás, el so matrimoniu con Avelina Lasso Ascázubi abriéra-y les puertes de l'alta sociedá quiteña.

El so gabinete ministerial quedó conformáu de la siguiente manera:

  • Ministeriu del Interior: Miguel Valverde.
  • Ministeriu de Rellaciones Esteriores: César Borja Lavayen, que s'escusó y dio pasu a José Peralta.
  • Ministeriu d'Instrucción Pública: Julio Arias.
  • Ministeriu de Facienda: Juan Francisco Game.
  • Ministeriu de Guerra y Marina: Flavio Alfaro.

Entós, con gran habilidá y fondos del Estáu mercó delles plumes arrogantes y con dineros de los fondos fiscales fixo publicar periódicos como La Llinterna y Sanción, y dio llibertá de prensa. Suprimió la policía secreta, impunxo orde na marcha alministrativa, intentó dar cierta sensación d'honradez y hasta pasó por rustión nos gastos públicos, pero nun se paró nos medios pa consiguir los sos fines. Con gran sentíu práuticu procuró que se siguieren los trabayos del ferrocarril y prosiguió la política alfarista de reformes lliberales al traviés d'un Congresu dondo y obediente. El 3 d'ochobre de 1902 dictóse la Llei de Matrimoniu Civil y Divorciu y el 13 d'ochobre de 1904 la Llei de Cultos. El 26 de xunu d'esi últimu añu habíase producíu un enfrentamientu armáu nel puestu fronterizu de Angostero y el 28 asocedió otru peor en Torres Causana, pero nun se llegó a la guerra col Perú.

Nesa primer alministración Plaza abrió les cárceles. Desaposiar de les facultaes omnímodes y suprimió la pena d'ostracismu, recibiendo a los ex-combatientes fronterizos que tamién taben cansaos de tantes lluches y guerrilles, de suerte que'l so periodu restauró l'harmonía social del país. Entós pudo empezar el so llabor de progresu al traviés de nueves lleis. En 1904 tratar de poner fin al problema territorial col Perú apurriéndo-y una salida al Pacíficu al Brasil, lo que nun pudo ser aplicáu. La obra del ferrocarril avanzó hasta Alausí y construyóse el famosu pasu de la ñariz del diañu; sicasí, la reaición clerical siguió activa y los conatos de sulevación, anque en menor escala que con Alfaro, siguieron produciéndose na sierra.

Al términu del so periodu impunxo la candidatura oficial de Lizardo García, antiguu oponente so en 1901 y depués el so aliáu común contra Alfaro. García trunfó llargamente, asumió'l poder el 1o. de setiembre de 1905 y designó a Plaza Unviáu Estraordinariu y Ministru Plenipotenciario en Washington.

Plaza demostrara nel exerciciu del poder ser un home "fríu, calculador, non violentu, que nes xuntes sociales gustaba camudar los pesaos bailles d'etiqueta coles rumboses chilenes, non ensin disgustu de les aristocrátiques dames, pero con gran gayola de la democrática concurrencia. Yera amigu de ganase la bona voluntá de toos y nun-y importaba prometer en falsu cualquier cosa y refugar depués el cumplimientu con una escusa y una delicada sorrisa, qu'entá al perxudicáu pola falsía cortába-y les ales pa dir engrosar les files de la oposición. Andaba peles cais ensin escolta, ensin l'andamiaxe de la etiqueta presidencial. Nun se cafiaba nin ante los insultos más porcaces nin ante los ataques más despiadaos a la so honra", según opinión del historiador Wilfrido Loor.

El 1o. de xineru de 1906 españó en Riobamba la revolución alfarista y tuvo que tornar darréu a Guayaquil llamáu pol acuciosu Vicepresidente de la República Dr. Alfredo Baquerizo Moreno. Aportó'l 18 de xineru, trés díes depués d'asocedida la batalla de Chasqui qu'abrió les puertes de Quito a la revolución, pero nin eso lo inmutó y llanzó la so célebre frase: "Esta revolución va encalorar a sombrerazos" y proclamóse Direutor de la guerra. El día 19, en vista de que el presidente García habíase asilado na llegación de Colombia en Quito, reconoció como gobiernu llexítimu al del Vicepresidente Baquerizo, quien formó'l so gabinete; pero esi mesmu día'l Cuerpu de Policía de Guayaquil declarar por Alfaro, abrió les puertes del cuartel al pueblu, partieron fusiles y municiones y reconocieron al Dr. Emilio Arévalo como Xefe Civil y Militar de la plaza. Al mediu día atacaron el Cuartel d'Artillería y el batallón Vencedores. En mediu del estreldu del combate. Plaza, col revólver na mano y viéndose amenaciáu de muerte, embarcar a Panamá, siguió a New York y llevó vida de proscritu mientres cinco años hasta setiembre de 1911, siendo recibíu en Quito con estruendosas ovaciones, cuando tornó nesa fecha.

Alfaro cayérase por cuenta de un cuartelazo militar y gobernaba constitucionalmente el presidente Emilio Estrada, quien designó a Plaza nel Ministeriu de Facienda, onde permaneció poco tiempu, arrenunciando por diferencies de criteriu col primer maxistráu, pa ocupar una Diputación por Esmeraldes.

Muertu Estrada'l 21 d'avientu d'esi añu, encargar del poder Carlos Freile Zaldumbide, que pasó a ser un títere en manes de Plaza, pola medrana reverencial que lu guardaba, A otru día Plaza llanzó la so candidatura a la presidencia en Quito y foi respondíu'l 28 cola proclamación de la Xefatura Suprema del Xeneral Pedro J. Montero en Guayaquil. Coles mesmes, aportó Alfaro al puertu, mientres xubía l'exércitu a la sierra comandado por Flavio Alfaro y baxaba de la sierra otru exércitu a les órdenes de Plaza y del Xeneral Julio Andrade.

Los primeros alcuentros dar nos cuetos cercanos a Huigra el 11 de xineru de 1912 y fueron favorables al exércitu de la sierra, que'l 14 aportó en tren a Naranjito, ocupando esa plaza tres llargu tirotéu. D'ellí a Guayaquil namái había un pasu, que foi bien apostáu.

La población de Milagru, con Enrique Valdez a la cabeza, plegó a Plaza. Alfaro aconseyó dende Guayaquil l'abandonu de Yaguachi, más el so sobrín Flavio nun lu obedeció y el día 17, faciendo maravíes de valor, aguantó delles hores de cruentu ataque, foi mancáu nuna zanca y perdió el so caballu. Por eso tuvo que retirase Flavio a Guayaquil, como fuera'l plan orixinal y al so apuerto foi atayáu por Montero, diviéndose entá más el lliberalismu cola separación de los Flavistas. Plaza llegó a enterase d'esto y mandólos a proponer la paz, que foi aceptada en principiu.

El 20 axuntáronse los comisionados en Durán. Les bases fueron presentaes polos monteristas y el 21 aprobar Plaza, quien aportó a dar amplies garantíes a los vencíos. El 22 entró nel puertu y lo primero que fizo foi mandar a prindalos, pos nel enfotu de que se respetaría lo roblao, los vencíos nin siquier buscaren asilu.

Los cónsules de los Estaos Xuníos ya Inglaterra Hermán Drietrich y Alfred Cartwright, respeutivamente, como testigos d'honor en Duren, empezaron a xestionar la llibertá de los caudiellos. El Canciller ecuatorianu Carlos R. Tobar protestó d'esta intromisión ante'l Ministru yanqui Evan Y. Yong, que por esa circunstancia tuvo qu'ordenar al Cónsul Dietrich, que s'abstener de tomar parte na política interna del país y llindara les sos atribuciones al cumplimientu de los deberes del so cargu.

Esi mesmu día, 24 de xineru, aportó a Guayaquil el Ministru de Guerra Juan Francisco Navarro, quien tomó al so cargu la direición de la situación y ordenó a Plaza qu'empecipiara Conseyu de Guerra a Montero.

Plaza telegrafió al presidente Freile Zaldumbide pidiéndo-y autorización pa dexar la salida del país de los prisioneros, pos tarrecía xustamente poles sos vides, pero contestóse-y que tenía d'unvialos a Quito.

Pela tarde del 25 de xineru, al instalase'l Conseyu de Guerra na Gobernación, el Sarxentu primeru Alipio Sotomayor, de la Compañía del batallón Non. 1 de Guayaquil, disparó-y un tiru de pistola na frente a Montero. Depués botaron casa embaxo'l cadabre, abasnar hasta la plaza de San Francisco y incineraron. Plaza allegó esa nueche al sitiu de los acontecimientos y fixo recoyer los restos. Entós apreció en tola so magnitú la gravedá de la situación y entendiendo que los prisioneros taben perdíos si yeren treslladaos a Quito, optó por ausentar se a Manabí dizque a pacificarla, cuando dicha provincia taba en paz.

A última hora'l gobiernu dio contraorde cuando los prisioneros realizaren más de la metá del trayeutu y yera imposible'l so regresu, de suerte que Alfaro y los sos tenientes ingresaron al panóptico de Quito a los dolce del día del 28 de xineru y pocu dempués yeren bárbaramente asesinaos y los sos cadabres arrastraos hasta El Ejido, onde se -yos incineró.

Olmedo Alfaro y dellos connotados escritores como José Peralta, Roberto Andrade, Vargas Vila, Manuel de Jesús Andrade Suárez escribieron largamente sobre la tema. Plaza resultó'l principal acusáu, el sumariu terminó con una sentencia tardida y puramente declarativa, qu'atribuyó la responsabilidá principal d'esos crímenes al Encargáu del Poder Carlos Freile Zaldumbide y a los miembros del so Gabinete.

Mentanto surdieren trés candidatos presidenciales: Plaza polos lliberales antialfaristas, Julio Andrade polos lliberales moderaos y Carlos R. Tobar polos conservadores. Esta división dio llugar a que munchos lliberales solicitaren una Asamblea en Quito, Plaza opúnxose y los sos partidarios glayaron "Plaza o bala. Plaza o naide".

La tarde del 4 de marzu acentuaron los rumores d'un golpe d'estáu en favor de Plaza y p'evitalo Freile Zaldumbide ordenó'l cambéu de trés altos oficiales comprometíos. El Ministru de Guerra, que taba con Plaza, púnxo-y n'alerta, y ésti empunxo a protestar. Freile Zaldumbide trató d'esplica-y de bones maneres que solo se trataba d'una separación de ciertu oficiales politiqueros, pero foi retrucáu: "Entienda, que si persiste nesi cambéu de xefes, los cuerpos pronunciárense y nun respuendo si Ud. y el so Gabinete son abasnaos poles mesmes cais que lo fueron los Alfaro". L'Encargáu del Poder, más muertu que vivu, asustóse y llamó al Xeneral Julio Andrade. "El Xeneral Plaza acaba de salir d'equí y vieno p'amenaciame con un cuartelazo y con faenos abasnar". Andrade aseló-y y esa mesma tarde l'Encargáu repitió'l so orde al Ministru Navarro, pero ésti foi a onde Plaza a siguir complotando.

El gobiernu tuvo noticies d'esa nueva xunta y convocó a una conferencia en palaciu p'a otru día 5 de marzu, a la qu'allegaron l'Encargáu del Poder, los sos Ministros y los Xenerales Plaza y Andrade. Lo qu'ellí se trató y dixo foi munches vegaes publicáu. Andrade enrostró a Plaza la so doblez y díjole: "Mientres yo viva, nun va ser Ud. presidente de la República del Ecuador". Plaza palideció y optó por retirar se con Navarro.

Entós producióse nel gabinete la euforia que ye d'imaxinar y foi-y ufiertada a Andrade la cartera de Guerra, qu'aceptó en principiu, pero depués meditó meyor y considerar impropiu de la so condición de candidatu presidencial; por eso prefirió dirixise al Ministeriu pa conferenciar col so amigu Navarro, a quien topó con dellos oficiales. "Tengo que fala-y en reserva d'un asuntu importante". Navarro retrucó-y "Fale non más, equí toos somos d'enfotu". -"Si Ud. nun quier oyeme en reserva, voi dicir públicamente. Ta Ud. Destituyíu y yo fui nomáu pa esa cartera". El Ministru quedó anonadado, pero reaccionando darréu fixo salir a toos y dióle esplicaciones, que Andrade cometió la debilidá d'aceptar, pos-y consideraba'l so amigu; sicasí, fíxo-y xurar pol so honor que cumpliría les órdenes del Encargáu del Poder, dempués de lo que conduciólu amistosamente al gabinete presidencial, onde Navarro fixo repitíes protestes de llealtá y retiróse aparentemente de d'a bones. Entós Andrade aceptó'l Ministeriu d'Instrucción Pública y pocu dempués sirviéronse una copa de champagne en casa de Freile Zaldumbide.

Plaza, dempués de la escena del gabinete, atopábase bien ablayáu y resolviera partir a Guayaquil onde posiblemente topara'l sofitu militar que precisaba, pero varios amigos sos torgar y xunióse-y Navarro, quien acababa de salir del gabinete. Foi pos, nesi momentu, que Plaza. Navarro y los trés xefes que quería dixebrar Freile Zaldumbide, empezaron a entamar el cuartelazo militar y quiciabes hasta la muerte de Andrade, única torga pa la xubida de Plaza al poder.

Mentanto l'Intendente Leopoldo Narváez pasó a la casa Presidencial y comunicó al encargáu y a los sos Ministros que Plaza se topaba nesos momentos conferenciando colos Xefes de los cuerpos. Andrade contestó "Meyor que meyor, vamos visitar los cuarteles". Ellí -yos vitorearon y l'Encargáu y los sos Ministros retirar a les sos cases.

Esa tarde, a los cinco, del 6 de marzu, entamóse un mitin de Plaza, quien faló dende'l balcón de la so casa mientres Navarro visitaba los cuarteles y Freile Zaldumbide yera sollertáu.

A los ocho de la nueche hubo otru mitin placista qu'eslleió la policía, pero yá l'Intendente Narváez fuera comprometíu por Navarro y actuaba con ellos, pos a esa hora dir col Xefe de Zona y cosa de sesenta oficiales más al cuartel Central d'Artillería y dende ellí unvió Navarro'l so arrenunciu, a la que se xunió la del Ministru de Facienda J. Federico Intriago, tamién comprometíu.

A los nueve de la nueche axuntó'l Gabinete. Andrade entendió que'l golpe dar a la medianueche y foi al cuartel de Policía onde finalmente se fixo cargu de la cartera de Guerra, mientres l'Encargáu y el restu del gabinete treslladar a la Intendencia; a los dolce se insurreccionó la policía a favor de Plaza y cuando Andrade salió a enfrentalos, el Subteniente de Policía Alfredo García disparólu.

Muertu Andrade, fíxose cargu de la situación Plaza, arrestó nes sos cases al Encargáu del Poder y al candidatu presidencial conservador Tobar, el so antiguu asesor y ordenólu al Dr. Francisco Andrade Marín qu'asumiera la presidencia de la República.[2]

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Flavio Alfaro
Rafael Arellano
Julio Arias
Ministeriu del Interior Miguel Valverde
Gonzalo Córdova
Ministeriu de Hacienda Juan Francisco Game
Ministeriu de Rellaciones Esteriores Alfredo Baquerizo Moreno
Miguel Valverde

Fonte:[3]

Segunda presidencia editar

 
Fotografía tomada en 1915.

Realizáronse les eleiciones presidenciales de 1912, nes mesmes trunfó Plaza llargamente y práuticamente nun tuvo opositor.

El 1º de setiembre de 1912 asumió'l mandu y designó gabinete de la siguiente manera: N'Interior Modesto A. Peñaherrera. En Rellaciones Esteriores Antonio E. Arcos. N'Instrucción Pública León Magüeta. En Hacienda Juan Francisco Game y en Guerra y Marina Juan Francisco Navarro.

Y gobernara en paz de nun producise'l 24 de setiembre de 1913 la Guerra de Concha n'Esmeraldes, que conmocionó non solamente esa provincia sinón tamién al país por más de trés años.

Primeramente Concha fracasó nel asaltu al cuartel de la capital d'Esmeraldes y tuvo que replegase a Tachina onde se fortificó. El 29 aportó'l Ministru de Guerra nel cazatorpedero "Llibertador Bolívar" y hubo un desembarcu de tropa, más los revolucionarios detuvieron a les avanzaes gobiernistas en Vinzade y Viche y esvalixar.

Ante esi fracaso Plaza unvió al Coronel Manuel Velasco Polanco con 1.244 homes de refuerzu del batallón "Constitución" y una seición d'artillería. Velasco avanzó nuevamente escontra'l norte y ente'l 10 y el 12 d'avientu caltúvose abarganáu en "El Guayabo", hasta que desesperáu, intentó una retirada por Chinca, pero perdió l'aldu y tuvo que capitular. Entós, yá llibre'l camín d'enemigos, Concha entró trunfador n'Esmeraldes el 16 d'esi mes y como les autoridaes abandonaron el restu de la provincia, ésta pasó dafechu al so poder.

Plaza empezó 1914 sintiéndose namái acusáu y acosáu, pos nun podía arrenunciar la presidencia como fuera lo más lóxico pa llograr la paz de la república, por medrana a que-y removieren los xuicios criminales empecipiaos pol arrastre de los Alfaro y l'asesinatu de Julio Andrade. Amás, la situación fiscal deteriorárase dende 1912 al puntu que los emplegaos atopaben impagos y les obres públiques deteníes y pa superar la crisis namái atolenó a contratar dellos emprestos millonarios col Bancu Comercial y Agrícola de Francisco Urbina Jado en Guayaquil, al que se-y dexó emitir billetes ensin respaldu metálicu, empecipiándose un procesu inflacionario d'agudes consecuencies.

Urbina Jado convertir por obra y gracia d'esta errada política, nel factótum del país, pos quitaba y ponía gabinetes al so antoxu.

El 10 de xineru de 1914 Plaza ordenó al "Llibertador Bolívar" y al "Constitución" que bombardearan la población inerte d'Esmeraldes, como midida desesperada p'allandiar a los revolucionarios, pero namái consiguió amburala. Esti crime contra la población civil que nada tenía que faer en política, ganó-y l'odiu del elementu pensante del país y nun traxo beneficiu dalgunu a la paz de la República, pos la revolución siguió con mayores brengues. A fines d'esi mes unvió a Esmeraldes al Coronel Enrique Valdez Concha, sobrín del caudiellu rebalbu, y el 27 de febreru entró Plaza na rada d'Esmeraldes pa tomar a cargu les operaciones béliques, dexando en Quito encargáu del poder al Dr. Alfredo Baquerizo Moreno.

A otru día siguió a Llimones col Ministru Navarro ya intentaron un desembarcu. Nuevamente n'Esmeraldes, en compañía del so Estáu Mayor, ordenó pal 15 de marzu un nuevu desembarcu en Atacames, que traxo de resultes la desocupación d'Esmeraldes poles tropes conchistas y la so ocupación pol gobiernu.

Navarro tornó a Quito, Plaza quedó al mandu de les tropes y designó al Coronel Moisés Oliva -unu de los trés oficiales que la so baxa ordenara Freile Zaldumbide en 1912- qu'avanzara hasta ríu Verde como Xefe d'Operaciones, onde'l 1o. d'abril ganó a una fraición revolucionaria.

Prosiguida la marcha a Tachina, cuartel xeneral de los guerrilleros conchistas. Oliva cometió l'error d'estremar les sos fuercies en dos columnes. Una con Valdez diría pol monte y otra con él pola sablera. El 10 d'abril aportaron al esteru de Tacusa asitiáu antes del caserío de Camarones, onde fueron acorrexaos y sufrieron la más completa derrota. Valdez morrió y Oliva abellugar nel "Cotopaxi".

Plaza quedó zarráu n'Esmeraldes y tarreciendo un asaltu a esa capital, fixo cavar trincheres.

El 15 de mayu, les fuercies conchistas,, tomaron la facienda "L'Aparente”' allugada al llau de la población, onde cayó prisioneru l'infeliz Oliva. Plaza consideró la so situación desesperada, abellugar nel "Cotopaxi" y a otru día partió a Quito, dexando instrucciones por que les sos tropes aguantaren hasta'l final.

Mentanto tenía de faer frente a otres graves situaciones. N'abril Carlos Andrade llevantara una montonera nel norte y tres intensos combates nes provincies de Imbabura y Carchi yera prindáu en "La Quinta". En junio Concha abrió operaciones sobre Manabí, que'l so mariniegu norte yera Placista pero'l Sur Alfarista. En payares produció una insurrección en Guadual y el Diputáu José Vicente Trujillo apelló nel Congresu al Ministru de Guerra y Marina J. Federico Intriago; quien, pa defendese de l'acusación d'ordenar el bombardéu de la ciudá d'Esmeraldes, tuvo que declarar que la orde haber impartíu'l mesmu Plaza, que la so situación personal y política taba dafechu debilitada.

En 1915 surdió l'escándalu de la firma del tratáu Muñoz Vernaza-Suárez pol qu'Ecuador dexó gratuitamente grandes estensiones territoriales a Colombia, ensin consiguir nada a cambéu, a nun ser, la simple promesa d'esi gobiernu de nun emprestar auxilios a los revolucionarios antiplacistas.

Nesa segunda alministración Plaza empecipió los trabayos del ferrocarril Quito - San Llorienzo, llevar a cabu la canalización de Quito, empezóse'l saneamientu de Guayaquil y l'agua potable pa Riobamba. Quito tuvo les sos primeros tranvíes llétricos, inauguró'l parque Bolívar, el Llicéu Fernández Madrid y el monumentu a los Académicos franceses. Guayaquil la casa d'Artes y Oficios y Loja la de Gobiernu. En Ambato fundóse l'Institutu d'Agronomía, vieno d'Alemaña la I Misión Pedagóxica presidida por Walter Hinmelmann que formó normalistas y téunicos; expedióse la Llei de Moratoria que terminó col sistema bimetalista y fundóse el Normal Rita Lecumberry en Guayaquil, por cuenta de la aición de los Ministros de Educación Luis Napoleón Dillon y Manuel María Sánchez Baquero.

Finalmente en 1916 llogró terminar el so periodu presidencial, non ensin antes faer trunfar la candidatura del so collaborador Alfredo Baquerizo Moreno, quien robló'l decretu d'Amnistía colos revolucionarios conchistas d'Esmeraldes.

D'ellí d'equí p'arriba la influencia política de Plaza decayó notablemente anque siguía apaeciendo como l'home fuerte nel exércitu y yera consideráu'l poder tres bastidores. Taba inchente y con sobrepesu, vivía dedicáu a les xeres agrícoles na facienda "Zuleta", propiedá de la so cónyuge Avelina Lasso Ascázubi, con quien caltenía un llar feliz y numberosu fíos.

El 9 de xunetu de 1925 producióse la revolución Xuliana en Guayaquil. Un grupu de militares nuevos tomáronse los cuarteles y prindaron a Francisco Urbina Jado. En Quito'l golpe foi secundáu y Plaza se asiló na Embaxada arxentina. D'ellí salió a Guayaquil, onde empecipió un destierru voluntariu en California so la sida de que les escueles de los Estaos Xuníos yeren bones pa los sos fíos. Atopábase decepcionáu, aveyuscáu y ensin deseos d'intervenir nuevamente na vida política del país.

En 1929 el presidente Ayora autorizó'l so regresu. La so situación económica nun yera bona y la vida nos Estaos Xuníos resultába-y cara. Una molestosa diabetes amargó los sos últimos años y pa buscar ciertu ameyoramientu decidió viaxar a la mariña, pero al llegar a Huigra sufrió un bálamu y baxáu al andén de la estación finó sobre un bancu, posiblemente d'infartu frente al bustu del Xeneral Eloy Alfaro, el 17 de payares de 1932, a los 67 años d'edá.

La so muerte foi comentada pero la so figura nun yera querida nin reverenciada. Alto, garbosu, blancu, curiosu, dempués fíxose gruesu y daqué presumíu, anque en sociedá campechanu, atenta y parllador, garapoleru y simpáticu. Gustaba usar una flor nel hojal y fuera aventureru y enamorador na so mocedá, anque dempués tornóse seriu y circunspectu. La hestoria acusar de maquiavélicu ya implacable nel cumplimientu de los sos designios.[4]

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Federico González Zua
Alfredo Jiménez

y Moreno

Ministeriu del Interior J. Federico Intriago
Modesto A. Peñaherrera
José María Ayora
Ministeriu de Hacienda Carlos Pérez Quiñonez
Juan F. Game
Ministeriu de Rellaciones Esteriores Carlos R. Tobar
Antonio E. Arcos
Cesareo Carrera
Luis Napeleón Dillon
Rafael H. Elizalde

Fonte:[5]

Ver tamién editar

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. En Charapotó esiste la partida de bautizu d'un José León Julio Plaza Gutiérrez, a quien la familia diz que-y camudaron el nome los sos padres, por amor a un fíu anterior llamáu Leonidas que morrió neñu. Roberto Andrade publicó en 1912 que l'únicu Leónidas yera nacíu en Barbacoes, puertu colombianu a veres del ríu Telembí, y que la partida de bautizu en Charapotó correspuende a un hermanu so.
  2. Simón Espinoza (2000) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada
  3. Paz y Miño, Juan. Economia de Leonidas Plaza.
  4. Simón Espinosa (2001). Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada
  5. Paz y Miño, Juan. Economia de Leonidas Plaza.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Eloy Alfaro
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de setiembre de 1901 - 31 d'agostu de 1905
Socesor:
Lizardo García
Predecesor:
Alfredo Baquerizo Moreno
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de setiembre de 1912 - 31 d'agostu de 1916
Socesor:
Alfredo Baquerizo Moreno