Livia Drusa Augusta, Livia Drusila o Xulia Augusta (59/58 e. C.-29 d. C.), foi la tercer esposa del emperador Augustu. Yera fía de Marcu Liviu Drusu Claudianu, que se suicidó na batalla de Filipos.

Livia Drusila
emperatriz romana (es) Traducir

Vida
Nacimientu Roma[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Roma[2]28 de setiembre de 29[3] (87 años)
Sepultura Mausoleo de Augusto (es) Traducir
Familia
Padre Marco Livio Druso Claudiano
Madre Alfidia
Casada con César Augustu (38 edC – m. 14)[1]
Tiberio Claudio Nerón (es) Traducir (43 edC – div. 38 edC)[1]
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Pueblu Livios Drusos (es) Traducir
Dinastía Xulio-Claudia
Julios Césares (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes llatín
Oficiu política
Cambiar los datos en Wikidata

Casar en primeres nupcias con Tiberiu Claudiu Nerón, a quien dio dos fíos: Tiberiu Claudiu Nerón, futuru emperador, y Drusu, gran xeneral. Foi güela de Xermánicu y Claudiu, bisgüela de Calígula y Agripina la Menor y taragüela de Nerón.

Foi divinizada por Claudiu y recibió el títulu de Augusta dempués de que Tiberiu negar a faelo y a executar el so testamentu, xera que foi llevada a cabu por Calígula.

En 42 e. C., el so padre casóse con Tiberiu Claudiu Nerón, el so primu, de condición patricia, que lluchaba con él nel llau de los asesinos de Xuliu César contra Octaviu. El so padre suicidar na batalla de Filipos, xunto con Gayu Casiu Lonxín y Marcu Xuniu Brutu, y el so home de siguío siguió lluchando contra Octaviu, agora en nome de Marcu Antoniu y del so hermanu. En 40 e. C., la familia viose obligada a fuxir d'Italia col fin d'evitar les proscripciones octavianas, y xunióse con Sestu Pompeyu en Sicilia, dempués de pasar a Grecia.

Sobrevivió al so segundu fíu Nerón Claudiu Drusu y a los sos nietos: Xermánicu fíu de Drusu'l Mayor y al so primu Drusu'l Menor fíu de Tiberiu.

Biografía editar

Livia nació'l 30 de xineru[5] del añu 59 o 58 e. C.,[6] fía de Marcu Liviu Drusu Claudianu y la so esposa Alfidia. La so madre, Alfidia, yera hermana d'Aufidiu Lurcu. En 42 e. C. el so padre suicidar en Filipos xunto con Casiu y Brutu, los asesinos de Xuliu César, que fueron ganaos por Octavianu y Marcu Antoniu.

El diminutivu de Drusila («la pequeña Drusa») fai pensar que pudiera tratase d'una segunda fía.[7]

 
Estatua de Livia afatiada como Ceres (Muséu del Louvre, París).

Matrimoniu col so primu Tiberiu y col emperador Augustu editar

En redol a 42 e. C., casóse con Tiberiu Claudiu Nerón, un primu so de familia patricia. Dempués de la Guerra Civil que siguió al asesinatu de Xuliu César, Tiberiu Claudiu Nerón taba nel bandu contrariu a Octaviu; la familia sobrevivió a la persecución y atopóse con Augustu en 39 e. C. Naquellos momentos, Livia yá tenía un fíu, el futuru emperador Tiberiu, y taba embarazada del segundu, Drusu'l Mayor. La lleenda cunta que Augustu namoróse fulminantemente d'ella, pos pasaba por ser una de les muyeres más belles del so tiempu, y que se casaron un día dempués de que los sos divorcios fueren anunciaos. Aparentemente, Tiberiu Claudiu Nerón tuvo d'alcuerdu nello y foi a la boda. La importancia del papel de los Claudios na política d'Augustu y la sobrevivencia política de Tiberiu Claudiu Nerón paecen les esplicaciones más racionales pa esta tempestuosa unión.

Comoquier, el matrimoniu ente Livia y Augustu caltener mientres los siguientes 52 años, a pesar del fechu de que nun tuvieron fíos, y ella siempres esfrutó del privilexu de ser la conseyera d'enfotu del so maríu.

Livia, emperatriz de Roma editar

Dempués del suicidiu de Marcu Antoniu tres la batalla d'Accio en 31 e. C., Octavianu nun atopó más oposición al so poder. Finalmente, y siempres con Livia al so llau, foi nomáu emperador de Roma col títulu de Caesar Augustus. Xuntos, establecieron el modelu de pareya romana. A pesar de la so riqueza y del so poder, Augustu y la so familia siguieron viviendo modestamente na so casa del Palatín. Livia foi'l paradigma de la matrona romana: nunca llevó escesiva xoyería nin vistíos pretenciosos, ocupar de los llabores domésticos y del so maríu -n'ocasiones texendo ella mesma les sos ropes-, anque intervieno viviegamente en política, siendo considerada la mano derecha del emperador Augustu.

En 35 e. C., Augustu dexó a Livia alministrar les sos propies finances y dedicó-y una estatua pública. Livia tuvo'l so propiu círculu de veceros y asitió a munchos de los sos protexíos en puestos oficiales, incluyendo al güelu d'Otón y al mesmu Galba. A la muerte del so maríu, Livia llogró que Tiberiu, el so fíu mayor, fora investido emperador, tres les sospechoses muertes d'otros miembros de la familia imperial. Sicasí cuando morrió, Tiberiu recibió la noticia con frialdá, y non yá nun asistió a los sos funerales, sinón que prohibió que se-y rindieren los honores correspondientes.

Madre y fíu editar

Livia desempeñó un papel vital na formación de los sos fíos Tiberiu y Drusu. L'atención céntrase pela so parte nel divorciu del so primer home, padre de dambos, en 39 e.C. Sería interesante conocer el so papel nésti, según nel divorciu de Tiberiu y Vipsania en 12 e. C., por cuenta de la insistencia d'Augustu: si foi neutral o puramente pasiva, o si ella intervieno viviegamente nesti procesu, actos polos que Tiberiu pudo guarda-y rensía a la so madre, una y bones él viose obligáu a abandonar a la muyer qu'amaba por considerancies dinástiques.

Personalidá editar

 
Estatua de Livia Drusilla divinizada de Paestum. Porta un velu como sacerdotesa del cultu d'Augustu. Muséu Arqueolóxicu Nacional de Madrid.

Mientres el so tiempu, Livia goció de la popularidá del pueblu romanu. Pa ser más que la "muyer guapa", como se describe nos testos antiguos, Livia sirvir de la imaxe pública de la idealización de les cualidaes femenines romanes, una figura maternal, y, finalmente, una diosa como la representación qu'alude a la so virtú. Livia, que simboliza'l poder na renovación de la República coles muyeres y virtúes qu'amuesa en públicu, tuvo un efeutu espectacular na representación visual del futuru imperial de la muyer como ideal d'honorables madre y esposa romana, anque dempués foi sospechosa del envelenamientu de munchos d'estos personaxes, ente ellos del de la so fiyasca Xulia. "Escuchóse'l rumor de que, cuando Marcelu, sobrín d'Augustu, morrió en 23 e. C., nun foi por muerte natural, y que detrás d'esto atopaba Livia" (Dión Casiu) 55.33.4). Ún por ún, tolos fíos de Xulia y Marcu Vipsaniu Agripa morrieren prematuramente: en primer llugar y, de siguío, Luciu y Gayu, a quien Augustu adoptara como fíos, col enfotu de que fueren los sos socesores. D'últimes Póstumu Agripa, el menor, a quien Octaviu adoptara como fíu, tamién foi encarceláu por combalechadura y finalmente muertu. Tácitu y Dión Casiu menten nes sos obres estos rumores, pero Suetonio nun fai mención de los mesmos, nin hai pruebes abondes pa dalos por válidos.

Deificación editar

Nun sería hasta l'añu 41 cuando'l so nietu Claudiu, reivindicar con tolos sos honores y completaríase el so deificación, proclamándola Diva Augusta (La Divina Augusta), recibiendo como símbolu un carru tiráu por elefantes, pa tresmitir la so imaxe en tolos xuegos públicos. Alzóse una estatua nel so honor nel templu d'Augustu, xunto col so home y celebráronse carreres nel so honor. Les muyeres romanes invocaben el so nome nos sos xuramentos sagraos. Tamién tuvo'l so propiu templu dedicáu na ciudá ática de Ramnunte.[8]

El so divinización suponía un refuerzu al simbolismu de la familia imperial romana, faciéndola modelu virtuosa de matrona y coles mesmes, xunto cola divinización del so home, implicaba dar tamién calter divín a los sos descendientes de la dinastía Xulio-Claudia.

Na lliteratura y la ficción editar

Na novela I Claudius de Robert Graves, Livia ye unu de los personaxes principales. A lo llargo de la novela ye amosada como un personaxe malváu, fríu y calculador que recurre a tou tipu d'estrataxemes p'algamar los sos oxetivos que se resumen en consiguir que'l so fíu Tiberiu asoceda a Augustu como emperador. El narrador de la hestoria, Claudiu, acusar por múltiples asesinatos, la mayoría d'ellos por envelenamientu, ente los que s'atoparía'l del propiu Augustu.

Los barruntos del narrador confírmense cuando lo confiesa poco primero de morrer, cuando alegó qu'esistía una necesidá de los mesmos pa evitar que Roma entrara de nuevu nuna guerra civil, y píde-y a Claudio que la proclame diosa pa llibrase de les tortures del Infiernu. Na serie de televisión homónima, Livia ye interpretada por Siân Phillips.

Na novela La diosa mortal d'Enrique Serrano amuésase una faceta más humana y muncho menos cruel de Livia. Como bien la define l'autor, Livia foi una matrona romana, esposa, gobernante, madre, emperatriz y diosa, mortal pero de realizaciones inmortales.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 «Livii» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Find a Grave. Data de consulta: 30 agostu 2019. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. «Tiberius» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  5. a.d.III Kal. Febr. n'inscripciones posjulianas podría corresponder al 28 de xineru yá que nel calendariu prexulianu xineru tenía 29 díes.
  6. Barrett, 2004, páxs. 29-30.
  7. Pa una conocencia más detallada de les sos semeyes y representaciones, consultar: Rolf Winkes, Livia, Octavia, Iulia- Porträts und Darstellungen- (Archaeologia Transatlántica XIII) Louvain-la-Neuve and Providence 1995.
  8. Lozano, Fernando. Santuarios tradicionales pa nueves divinidaes : el templu de Livia en Ramnunte. Universidá d'Huelva, 2002.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

.

Precedíu por:
Naide (nun esistía)
Emperatriz de Roma
27 e.C.-14
Asocedíu por:
Livia Orestila
Precedíu por:
Naide (nun esistía)
Emperatriz-Madre de Roma
Asocedíu por:
Agripina la Menor