Lliteratura canadiense

La lliteratura en Canadá escribir en delles llingües, non solo en diversos dialeutos del inglés y el francés (el joual, por casu); tamién esiste una rica lliteratura oral en llingües amerindies y inuit, inda pocu sopelexada y conocida, que ye patrimoniu de les diverses naciones indies que viven nel so territoriu. Enforma haise perdíu yá irremediablemente; de los once grupos de llingües aboríxenes qu'esisten en Canadá, compuestos por más de 65 dialeutos distintos, solo'l cree, el inuktitut y el ojibwa tienen una población de falantes con fluidez abondo grande pa sobrevivir al llargu plazu y caltener íntegra la so cultura.

Traces carauterístiques editar

Munchos de les traces propies de la lliteratura canadiense son comunes a les naciones que se formaron dende una multiforme y variopinta emigración. Son temes importantes el fracasu, la inutilidá y el autodesprecio y unu de los personaxes más desenvueltos y constantes ye'l de la víctima o perdedor. Tamién ye propiu del canadiense un ciertu humor, la ironía y la sátira, un leve antiamericanismo estauxunidense, plantegáu más bien como sátira, malicia o rivalidá. El multiculturalismu como tema, pero sobremanera dende la Segunda Guerra Mundial (Mordecai Richler, Margaret Laurence, Rohinton Mistry, Michael Ondaatje, Wayson Choy...). La tema de la Naturaleza (y la tensión sobrevenida pola llucha del "ser humanu contra la naturaleza"), daqué bien propiu de la lliteratura canadiense. La naturaleza ye dacuando representada como un enemigu y otres como una fuercia divino. La busca de la mesma identidá, propiu de delles noveles canadienses nes que'l protagonista trata de xustificar la so propia esistencia (Robertson Davies). El góticu suriegu d'Ontario (Alice Munro, Margaret Atwood, Robertson Davies, Jane Urquhart, Marian Engel, James Reaney y Barbara Gowdy): un subxéneru que critica la estereotipada mentalidá protestante del sur d'Ontario; munches de les noveles más apreciaes nel estranxeru de la lliteratura canadiense pertenecen a esti estilu. El desafíu de la víctima que tien de superar a una gran corporación, un bancu, un ricu magnate, un gobiernu, un desastre natural, y asina socesivamente. El conflictu ente la cultura urbana y la rural, variante de la tema del perdedor (Stephen Leacock).

Lliteratura en llingua inglesa editar

 
Semeya d'Alice Munro, premiu Nobel de lliteratura en 2013, realizáu por Andreas Vartdal
 
La poeta canadiense Elizabeth Smart, quien en En Gran Central Station sentéme y lloré (1945) novela'l so amor lloco pol poeta George Barker

.

La lliteratura anglófona de Canadá puede estremase en tres grupos principales:

La lliteratura colonial empieza nos últimos años del sieglu XVIII, en Nueva Escocia. La primer novelista foi Frances Brooke (1724-1789) con The history of Emily Montague (1769); siguieron depués Thomas Chandler Haliburton (1796-1865), y Susanna Moodie (1803-1885) y la so hermana Catherine Parr Traill (1802-1899), que describíen la dura vida de les emigrantes europees na contraria redolada del "salvaje Canadá".

Tres la proclamación de la Canadá independiente en 1867, destaca n'especial la tamién pintora Emily Carr (1871-1945). Ye precisu mentar tamién a la historiadora, poeta y novelista Agnes Maule Machar (1837-1927), a Margaret Marshall Saunders (1861–1947), famosa pola so novela Beatiful Joe; a la novelista May Agnes Early Fleming (1840-1880); a la narradora sufraxista Lily Dougall (1858–1923); a Joanna Ellen Wood (1867-1927), al escritor nativu americanu Simon Pokagon (¿1830?-1899), de la tribu Potawatomi, al mestizu anglochino Winnifred Eaton, más conocíu como Onoto Watanna (1875-1954) y a Sarah Jeanette Duncan (1861-1922).

La estensa rexón de les praderíes creó la llamada Prairie Literature o "Lliteratura de les praderíes", que'l so propósitu fundamental yera espresar la llucha del home contra los elementos d'una naturaleza contraria hasta llegar a apoderalos o a ser ganáu por ellos. Reflexa cómo esti combate afecta al calter, la vida interior y les rellaciones cola sociedá. Esta lliteratura de sesgu realista rompió col inicial romanticismu de la lliteratura canadiense anterior, bien apegada a los modelos qu'ufiertaba la lliteratura británica, pero un agudu críticu canadiense, Northrop Frye (1912-1991), nun dexó de notar en 1965 que reflexaba the garrison mentality, mentalidá defensiva de guarnición que reflexa'l mieu del individuu européu a la naturaleza ensin adomar. La so discípula Margaret Atwood (1939-) afondaría nesta idea en 1972 nel so famosu estudiu Survival: A Thematic Guide to Canadian Literature, reparando que la sobrevivencia conviértese definitivamente nel emblema de la identidá nacional.

El grupu d'estos nuevos autores formar el poeta y narrador Robert J. C. Stead (1880-1959), Martha Ostenso (1900-1963) y, sobremanera, Frederick Philip Grove (1871-1948), quien inclusive intentó introducir los postulaos del naturalismu. Nacíu n'Europa, Philip Grove recibió una educación cosmopolita en París, Roma y Munich ya instalóse, tres un viaxe polos Estaos Xuníos, en Manitoba, como granxeru y maestru d'escuela, y depués en Ontario, onde morrió. La so obra entera consta de doce libros, de los que podemos considerar el más representativu la so novela Frutos de la tierra. Al contrariu que Robert J. Stead, amuésase escépticu y pesimista na visión qu'ufierta de la llucha del home contra l'aspra redolada canadiense. La derrota, la decepción y la soledá son los únicos pagos qu'ufierta al esfuerciu del home na primer dómina de la so vida na so etapa final. La mesma estructura de la novela ye simétrica. El protagonista consigue l'ésitu material, pero deteriora irremediablemente la so redolada humano y familiar y queda confináu a la soledá y al esperecimientu, anque ye consciente del so error al marxinar lo material ya intenta solucionalo no posible a la fin.

 
Leonard Cohen, poeta, narrador y cantautor canadiense

La tamién pintora Emily Carr (1871-1945) escribió sobre los sos amigos los indios y defendió postures feministes tresformándose nun iconu pal so país. Ana, la de Texas Verdes (1908), de Lucy Maud Montgomery (1874-1942), tresformar nun clásicu indiscutible de la lliteratura xuvenil traducíu a más de trenta llingües. Edward William Thompson (1849-1924) puede considerase'l pioneru del cuentu modernu canadiense, no que lo siguió Mavis Gallant (1922-), otra de los autores anglófonas de Quebec, afincada en París dende 1950. Maestra del rellatu y autora habitual de la prestixosa revista The New Yorker, nun ye sicasí tan conocida como la so socesora Alice Munro, que llevó'l rellatu curtiu a la so perfeición y foi premiada col Nobel. Destaca tamién la poeta y novelista Elizabeth Smart (1913–1986).

 
Alberto Manguel, escritor arxentín-canadiense

Margaret Laurence (1926-1987) escribió noveles sobre la ficticia Manawaka, toes elles traducíes al español nos años noventa: L'ánxel de piedra (1994), Una burlla de Dios (1994, publicada enantes, en 1969, col títulu Raquel, Raquel), Los habitantes del fueu (1993), Un páxaru na casa (1994) y El parque del desasosiegu (1995). Michael Ondaatje (1943) llogró un ésitu internacional col so The English Patient. Tamién trescendieron Barry Callaghan, Leon Rooke y, poques gracies, Malcolm Lowry (1909-1957), que la so obra maestra, Sol volcán (1947), amuesa un esistencial descensu a los infiernos el Día de tolos muertos de 1938 pol so alcohólicu protagonista, excónsul inglés en Cuernavaca (Méxicu), mientres s'enfila de mezcal. Trevor Ferguson, más conocíu como "John Farrow" y nacíu en Ontario en 1947, ye consideráu'l meyor novelista canadiense actual. Compunxo nueve noveles y cuatro pieces teatrales. Criar en Montreal dende los trés años y viaxó na so adolescencia por tol noroeste, trabayando nes cuadrielles del ferrocarril. A los venti años, viaxó a Europa y los Estaos Xuníos antes de tornar a Montreal a escribir. Conducía un taxi pela nueche y escribía de día hasta la publicación de la so primer novela, Los cantares del apoxéu (1977). La so segunda novela, Onyx John (1985), recibió'l más alta reconocencia de la crítica na historia de la lliteratura canadiense.

Tocantes a la poesía, solo na primer metá del sieglu XIX empezaron a reflexase les temes locales: Acadia (Joseph Howe) y El San Llorienzo y el Saguenay (Charles Sangster), son exemplos d'esti enclín. Tamién hubo una temprana poesía nacionalista patriotera por autores como Thomas D'Arcy McGee, y otra probritánica representada por Thomas H. Higginson. Ye omnipresente l'influxu que sobre la visión de la naturaleza exerció'l poeta románticu inglés William Wordsworth. En 1857, Charles Heavysege atraxo l'atención internacional (británica y americana), pol so drama en versu Saúl.

El primer llibru de poesía publicáu na recién Confederación canadiense foi Dreamland, de Charles Mair (1868). Y un grupu de poetes qu'agora se conoz como la "Poetes de la Confederación", ente los que s'atopen Charles G. D. Roberts, Archibald Lampman, Duncan Campbell Scott y William Wilfred Campbell, saltó a la fama ente los años 1880 y 1890, escoyendo a la naturaleza como inspiración, pero ellaborando'l so trabayu a partir de les sos esperiencies personales y, nel so meyor momentu, escribiendo nun estilu propiu. Isabella Valancy, Frederick George Scott y Francis Sherman tamién s'acomuñar dacuando a esti grupu.

Mientres esti periodu, Y. Pauline Johnson y William Henry Drummond escribíen una poesía d'inspiración popular en dialeutu. Cabo mentar tamién a Euphemia Macleod, Marjorie Pickthall, Wilfred Campbell, Alan Sullivan, Wilfrid Heighington, George Dance y Wayne Ray.

En 1907 Robert W. Service llogró un gran ésitu colos sos Songs of a Sourdough, inspirándose en Rudyard Kipling, sobre la fiebre del oru de Klondike, y llegó a vender más de tres millones de copies en tol sieglu XX. El so ésitu inspiró a munchos otros poetes, como Tom MacInnes. Marjorie Pickthall foi sicasí quien más atención recibió de los críticos nesti periodu. En 1915, el dirujano de guerra John McCrae escribió'l so famosu poema "Nos campos de Flandes". El poeta de Terranova Y. J. Pratt describió tres la guerra la llucha por ganase la vida col mar nos sos poemes ente que nel centru de Canadá poetes como Ralph Gustafson y Raymond Knister taben alloñándose de formes poétiques tradicionales.

Mientres los años 1920 y 1930, el Grupu de Montreal (círculu de poetes nuevos qu'inclúi a A. J. M. Smith, A. M. Klein y F. R. Scott) ayudó a inspirar el desenvolvimientu de la poesía modernista en Montreal al traviés de la revista McGill Fortnightly Review y l'antoloxía de 1936 New Provinces. La "nueva poesía" valoraba l'intelectu sobre'l sentimientu, o como escribieron dalgunos, la lóxica sobre les emociones humanes. So la direición lliteraria d'Earle Birney, el Foru canadiense ayudó a promover una evolución similar en Toronto, onde destaca sobremanera Dorothy Livesay.

Sicasí quedaba un apartaz pal versu tradicional. El llamáu círculu d'Los pescadores de cantares (1928–1930) anovó nel puertu de Halifax la poesía de tema marina con figures como Bliss Carman y Charles G. D. Roberts, y los sonetistas Kenneth Leslie y Robert Norwood. El versu tradicional yera lo más vendío, como demuestra l'ésitu de Wilson MacDonald.

 
Margaret Atwood

Dempués de la II Guerra Mundial abonden los poetes pa una audiencia culta y bien instruyida: James Reaney, Jay Macpherson y Leonard Cohen. Pa llectores maduros siguen escribiendo Irving Layton, Raymond Souster, Harold Standish y Louis Dudek nun llinguaxe coloquial y en distintes direiciones poétiques. Nos sesenta fáense oyer nueves voces: Margaret Atwood, Michael Ondaatje, Leonard Cohen, Eli Mandel y Margaret Avison. Tamién publiquen Al Purdy, Milton Acorn y Earle Birney. En Vancouver hai un movimientu poéticu de renovación conocíu como TISH formáu por B. P. Nichol, Jamie Reid, George Bowering, Fred Wah, Frank Davey, Daphne Marlatt, David Cull y Lionel Kearns.

Yá nos años noventa apaecen Jan Zwicky y Tim Lilburn enllazando poesía y filosofía; el primeru escribe Lyric Philosophy y Wisdom and Metaphor, y el segundu Thinking and Singing. Darréu hai que mentar a Brian Brett, Ken Babstock, Karen Solie, Lynn Crosbie, Patrick Lane, David McGimpsey, Stuart Ross, Sonnet L'Abbé, George Elliott Clarke y Barry Dempster.

Sicasí, el llíricu más conocíu fora de Canadá foi'l tamién cantante Leonard Cohen, quien tamién exerció de narrador. La so primer novela The Favourite Game (1963) ye una bildungsroman de tintes autobiográficos; el protagonista ye un mozu qu'intenta atopar un buecu nel mundu lliterariu y forxase y afitar la so personalidá. Un añu dempués publicó los noventa y cinco poemes de Flores pa Hitler. En 1966 publicó la so novela más vanguardista y esperimental, Beautiful Losers, sobre un triángulu amorosu. Memories d'un muyeriegu (1978) ye unu de los trabayos que meyor representen l'arte esgarrao y imaginista del escritor, les sos temes más recurrentes y les sos reflexones más trascendentales sobre amor, amistá, erotismu, guapura y tenrura, temes que van volver en El Llibru del Pruyimientu (2006) con un Cohen más señardosu, honestu y moral.

En ciencia-ficción ye canadiense unu de los grandes autores del xéneru, A. Y. Van Vogt. Pauline Gedge averóse tamién a esti xéneru, anque ye más conocida sobremanera poles sos noveles históriques. Escribió ensayos sobre'l lesbianismu Jane Vance Rule. En crítica lliteraria destaquen el tamién arxentín Alberto Manguel, Margaret Atwood, Anne Carson, John Clute, Robertson Davies, Northrop Frye, Hugh Kenner, Marshall McLuhan y George Woodcock.[1]

Lliteratura en llingua francesa editar

Pa la lliteratura en llingua francesa, vease Lliteratura de Quebec

Cronoloxía d'autores anglófonos editar

 
Stephen Leacock
 
John Clute
 
Michael Ondaatje
 
Yann Martel

Cronoloxía d'autores francófonos editar

 
Semeya al oleu de Louis-Joseph Papineau
 
Louis-Honoré Fréchette
 
Émile Nelligan.
 
Gabrielle Roy

Referencies y Bibliografía editar

  1. B. M. Lucas, "Lliteratura canadiense y nacionalismu", dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3933183.pdf
  • Reingard M. Nischik (ed.): History of Literature in Canada: English-Canadian and French-Canadian. Rochester, NY: Camden House, 2008.

Enllaces esternos editar