Los Llanos de Aridane

Los Llanos de Aridane ye un conceyu perteneciente a la provincia de Santa Cruz de Tenerife, Canaries. Ta asitiáu nel oeste de la islla de La Palma, nel Valle de Aridane, na aguada de sotaventu y de solana de la islla, lo que constitúi un allugamientu bien favorable, amás de que la parte oeste de la islla ta abondo bien regada y tien menores pindios que nes zones restantes, y de ende'l nome de la ciudá. Con 20.043 habitantes ye'l conceyu más pobláu de La Palma.[1]

Los Llanos de Aridane
Escudo de Los Llanos de Aridane (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Canaries
Provincia Provincia de Santa Cruz de Tenerife
Islla volcánica[[La Palma|{{{2}}}
Tipu d'entidá conceyu d'España
Capital Los Llanos (es) Traducir
Alcaldesa de Los Llanos de Aridane (es) Traducir Maria Noelia Garcia Leal
Nome oficial Llanos de Aridane, Los (es)
Nome llocal Los Llanos de Aridane (es)
Xeografía
Coordenaes 28°39′30″N 17°54′51″W / 28.65823293°N 17.91422603°O / 28.65823293; -17.91422603
Superficie 35.79 km²
Llenda con Tijarafe, Tazacorte, El Paso y Fuencaliente de La Palma
Altitú media 340 m
Demografía
Población 20 189 hab. (2023)
Densidá 564,1 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aridane.org
Cambiar los datos en Wikidata

Etimoloxía editar

A mediaos del sieglu XVI, el viaxeru portugués Gaspar Frutuoso fixo una curtia descripción del llugar. Señala que'l llugar, qu'ellí llamen los Llanos, debía'l so nome a la nidia plenitú del terrenal sobre'l cual asítiase, dedicáu, daquella, al cultivu de secanu de ceberes y al llendo de ganáu. A principios de los años 40 del sieglu XX, un grupu de vecinos solicita al Conceyu la inclusión del topónimu Aridane, pa estremalo d'otros llugares col mesmu nome. Cola conformidá de la Real Sociedá Xeográfica y l'informe favorable del Gobernador civil de la Provincia, el conceyu pasó a denominase Los Llanos de Aridane.

Según Álvarez Delgado, "Aridane" na llingua aborixe significaba Llanos, siendo entós el nome acastellanáu una traducción del orixinal.[2]

Historia editar

N'agostu de 1812, formóse'l conceyu de Los Llanos, cola población del mesmu nome como cabecera, más El Paso, Argual y Tazacorte como pagos principales.

El 13 d'abril de 1837, presentabase na diputación provincial de Canaries una proposición solicitando que'l pagu d'El Paso, col de Tacande y otros inmediatos, formara un conceyu independiente del de Los Llanos, col so propiu Conceyu. Unos meses más tarde, El Paso consiguía segregase de los Llanos, que perdía d'esta forma una parte considerable del so extesión xeográfica.

El 16 de setiembre de 1925 el Gobiernu de Primo de Rivera concedió'l decretu pol que Tazacorte llograba la independencia de Los Llanos. Nel momentu de la segregación Tazacorte yera'l nucleu de mayor población del conceyu, con 2.316 habitantes y, tamién, el de mayor desenvolvimientu económicu naquel momentu.

El conceyu editar

 
Barrios de Los Llanos de Aridane

Tien una estensión de 35,79 km² y una población de 20.043 habitantes (INE, 2016). La so altitú ye de 325 metros sobre'l nivel del mar y tien un llargor de Mariña de 6,43 km. Los sos principales barrios ordenaos por población son: Los Llanos (3.606), Argual (2.645), Retamar (2.585), Monte Tenisca (2.567), Les Folles (2.109), Triana (1.806), La Laguna (1.589), Todoque (1.406), Puerto Naos (970), Las Manchas (884) y Tajuya (728). El so códigu postal ye 38760. Anguaño ye'l conceyu más habitáu de la islla de La Palma, superando en población a la capital Santa Cruz de la Palma.

El conceyu ye unu de los motores económicos de la islla, con una economía basada nel plátanu y el turismu. El posible fin de les ayudes europees al cultivu del plátanu, primeramente programáu pal 2006, podría causar una gran crisis económica qu'hubiera de xuru obligáu al so llabradores a diversificar la economía. Pero la posterior negociación cola Comunidá Económica Europea consiguió estender el periodu del programa de sofitu.

Sitios d'interés editar

 
Fachada del Conceyu de Los Llanos de Aridane.
  • Conceyu: tuvo primeramente allugáu nuna casa tradicional asitiada nel llugar qu'agora ocupa la moderna Casa de Cultura. L'actual edificiu de les Cases Consistoriales de marcáu estilu rexonalista, según proyeutu del arquiteutu Tomás Machado, empezose a construyir en 1945. Na so fachada sobresalen balcones abiertos y tapaos por saledizo de texas y, sobre esti postreru, una ventana mudéxar de ajimez con celosía. El salón d'actos guarda siete óleos del pintor palmeru Antonio González Suárez, que reproduz acontecimientos históricos y escenes costumistes.
  • Plaza d'España: La Plaza d'España y la so redolada son el centru de la vida alministrativa, lúdica, llugar históricu d'obligada visita y centru de xunta y descansu pa tolos habitantes y visitantes, onde s'atopen la mayoría de los edificios representativos d'esta ciudá. La Plaza ta enclavada nel centru neurálxicu del conceyu, y cola recién renovación del so pavimentu (añu 2000) y peatonalización de les sos cais axacentes impulsó'l dinamismu de la mesma na vida de les sos xentes. Na so contorna atópense 11 impresionantes lloreos d'Indies (Ficus microcarpa) que xunto coles palmeres reales fueron traíos dende Cuba polos emigrantes a mediaos del sieglu XIX pa enguapecer el paséu del so pueblu natal. Estos lloreos convirtiéronse nun símbolu de la ciudá ya inspiración de poetes y viaxeros, siendo, ensin dulda, los más llonxevos de la islla.
  • Ilesia de La nuesa Señora de los Remedios: Construyida orixinalmente polos primeros conquistadores castellanos, ye la parroquia matriz del conceyu de Los Llanos de Aridane. Nesta ilesia destaquen sobremanera les imáxenes de la Virxe de los Remedios, talla flamenca del sieglu XVI, que ye la patrona del conceyu y el Cristu de la Salú, moldiáu por aciu una téunica en pasta de maíz polos indios Tarascos de Méxicu.
 
Casa Massieu, asitiada nel Llanu de Argual
  • Llanu de Argual: Llugar onde empezó la hestoria económica del Valle de Aridane y que fala de la rellumanza d'una dómina, gracies al aprovechamientu de les agües de La Caldera de Taburiente, pa regar los cañaverales antes, y agora, les zones plataneres. Atópase n'El Llanu cuatro vieyes casones solariegas de los sieglos XVII y XVIII, casa Vélez de Ontanilla, casa Massieu Van Dalle onde van poder atopar la meyor portada almenada de Canaries (propiedá del Cabildru Insular y convertío en centru d'esposiciones, sala de venta y oficina d'información turística), casa Poggio Maldonado y la casa de Sotomayor (la más antigua que se caltién).
  • Plaza de Los Cuatro Caminos: Esta Plaza o Mirador diseñada pol polifacéticu artista palmeru Luis Morera, foi realizada ente 1993 y 1996, y destaca polos sos formosos trabayos en mosaicos nos que s'integraron pérgolas con bancos revistíos d'azulexos de cerámica estazaos, un escenariu fechu en piedres de llava y arietes poblaos de plantes pertenecientes a la flora autóctona canaria
 
Sablera de Puerto Naos
  • Sablera de Puerto Naos: Ta asitiada na meyor zona del poniente palmeru, con bones temperatures tol añu, lo que-y dexó llograr el gallardón de Bandera Azul gracies a los sos servicios y agües cristalines. Tien un boulevard que bordia tola sablera natural de sable negru, onde puede pasiase o sentate en dalgunos de los chigre-terraza a contemplar del mar, la sablera o una formosa puesta de sol al atapecer.
  • Sablera de Charcu Verde: Cala de sable negru asitiada al sur de Puerto Naos, y onde s'atopa una antigua fonte d'agües termales que nel so tiempu fueron utilizaes con fines melecinales. Llogró per primer vegada'l gallardón de Bandera Azul nel añu 2009.
  • Muséu Arqueolóxicu Benahoarita: Trátase de la institución museística dedicada a l'arqueoloxía más importante de la islla de La Palma. Ta dedicáu a la cultura benahoarita, el pueblu aborixe de la islla.

Política llocal editar

Resultaos eleutorales editar

Na siguiente tabla amuésase'l númberu de conceyales llograos per cada partíu nes eleiciones tres la transición:

Partíu 1979 1983 1987 1991 1995 1999 2003 2007 2011 2015
UCD-PI 11 13
PSOE 4 2 2 3 2 2 2 3 3 2
CC-API 11 5 13 12 11 12 10 7
AP-PP 2 2 3 2 3 7 3 8 10
PCE-IX 1 2
CDS 2 1
NC 1
Otros 1 5 1 2

Gobiernu Municipal editar

Anguaño'l conceyu ta gobernáu pol Partíu Popular, agrupación encabezada por Noelia García Leal, tamién alcaldesa del conceyu.

Clima editar

   Parámetros climáticos permediu de Los Llanos de Aridane  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 25.9 27.4 28.6 23 25.7 29.7 33.7 41 31.2 29.5 27.2 26.3 29.1
Temperatura mínima media (°C) 10.8 11.7 12.9 12.3 13.1 13.8 15 16.9 16.7 15.7 14 12.5 13.7
Fonte: [3] 31 d'avientu de 2010

Fenómenos meteorolóxicos adversos editar

El 1 de febreru de 2010 un frente travesó Los Llanos de Aridane descargando abondosa agua y aparatu llétricu. Afectó a la islla entera y dexó 228.8 llitros per metru cuadráu nesti conceyu. L'Axencia Estatal de Meteoroloxía (AEMET) escluyó que se tratara d'una nube tropical y calificose d'umbada bien activa.

Educación editar

 
C.E.I.P. XXV Años de Paz

El conceyu cunta con un ampliu sistema educativu, tanto a nivel de primaria y secundaria como universitariu. La rede pública de centros d'educación infantil y primaria y los de secundaria depende de la Conseyería d'Educación, Universidaes, Cultura y Deportes del Gobiernu de Canaries. Ente los centros d'educación primaria atópense:

  • C.E.I.P. El Roque,
  • C.E.I.P. Mariela Cácerez Pérez (Antes XXV años de Paz),
  • C.E.I.P. Mayantigo,
  • C.E.I.P. #Puerto Naos (María Milagros Acosta García),
  • C.E.I.P. Tajuya,
  • C.E.I.P. Todoque,
  • C.E.I.P. Las Manchas y
  • C.E.I.P. Los Campitos

Amás de dos centros d'educación secundaria, I.E.S. Eusebio Barreto Lorenzo y l'I.E.S. José María Pérez Pulido atópase la Escuela de Capacitación Agraria de Los Llanos, el Colexu d'Educación Especial Princesa Acerina y la Escuela Oficial d'Idiomes de Los Llanos. La presencia universitaria en Los Llanos de Aridane ta compuesta pola Universidá Nacional d'Educación a Distancia (UNED)

Esiste un centru priváu d'educación infantil, primaria y secundaria nel conceyu, el Colexu Sagrada Familia.

Biblioteques editar

Los Llanos de Aridane cunta con 2 biblioteques, la principal na Casa de la Cultura del conceyu y la otra nel Centru Cultural de Argual. Dambes comparten recursos, esfuercios, conocencies y esperiencies col fin d'ameyorar les condiciones educatives y culturales del conceyu.

Población editar

Según los datos del INE del 1 de xineru de 2016 la ciudá cunta con 20.043 habitantes, siendo la 1ª de La Palma, la 24º de les Islles Canaries y la 380º d'España en población. Según los datos de Gobiernu de Canaries, a 1 de xineru de 2016 la población de la ciudá ye de 3.574 habitantes, y el restu ta partíu ente les munches llocalidaes coles que cunta'l conceyu. En 1930 tenía 3.357 menos por cuenta de la segregación de Tazacorte. A partir de 1950 el desenvolvimientu urbanísticu foi espectacular superando los 15,311 en 1981. Cola democracia la crecedera foi más lentu llegándose a 17.774 en 1998. Dende entós la medría de la inmigración causó una nueva puxanza demográfica que fizo que se devasen los 20.000 habitantes, siendo un 19,6% de la población d'otres nacionalidaes, ente los que destaquen alemanes y venezolanos, siendo estos postreros un 50,6‰ (ver tabla).

Añu Población Municipal Densidá
1960 10.260 -
1970 12.090 -
1976 14.718 -
1984 16.304 -
1991 16.189 -
1996 17.994 -
2001 17.720 492.22 hab./km²
2002 20.238 -
2003 20.001 558.84 hab./km²
2004 19.659 550.98 hab./km²
2005 19.878 555.41 hab./km²
2006 20.173 563.64 hab./km²
2007 20.170 563,57 hab./km²
2008 20.525 573,48 hab./km²
2009 20.766 580,2 hab./km²
2010 20.948 585.3 hab/km²
2011 21.145 590,8 hab/km²
2012 20.895 583,8 hab/km²
2013 20.930 584,8 hab/km²
Gráfica d'evolución de Los Llanos de Aridane ente 1900  y 2014
 
Panorámica de Los Llanos de Aridane vista dende'l castiellu d'El Monte Tenisca

Relixón editar

El catolicismu en Los Llanos de Aridane ye la relixón predominante en términos estadísticos, sociolóxicos y históricos. L'Arciprestalgu de Los Llanos de Aridane, dependiente de La Diócesis de San Cristóbal de La Laguna, tien 9 tempos nel conceyu.

  • Ilesia de N.S. de Los Remedios (Los Llanos)
  • Ermita de N.S. de Les Congoxes (Argual)
  • Ilesia de San Pedro (Argual)
  • Ilesia de Los Santos Mártires (Monte Tenisca)
  • Ilesia de N.S. de Fátima (Retamar)
  • Ilesia de San Isidro Llabrador (La Laguna)
  • Ilesia de San Pio X (Todoque)
  • Ilesia de N.S. del Carmen (Puerto Naos)
  • Ilesia d'El Remu.

La comunidá musulmana, surdida cola inmigración marroquina, cuenta con una mezquita nel conceyu dende'l 2008. Los Testigos de Jehová con un salón y los Evanxélicos y Adventistes con una ilesia caúna.

Personaxes pernomaos editar

  • Francisco Díaz Taño, sacerdote xesuita, defensor de los indios guaraníes.
  • Elías Santos Abreu, científicu (1856)
  • Luis Felipe Gómez Wangüemert Periodista y políticu (1862)
  • Lino Britto, direutor teatral y musical, baillarín (1941)
  • Rosana Simón, prauticante de taekwondo olímpica. (1989)
  • Xusto Fernández, sindicalista y comentarista políticu (1936)

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Tabla2892» (castellanu). Consultáu'l 10 de payares de 2017.
  2. Leoncio Afonso Pérez (1996). «1». Góngaro. Orígenes y Rasgos de la Toponimia Canaria. Cartográfica Canaria, S.A. p. 33. ISBN 84-605-6097-X.Afonso Pérez, Leoncio (1996). Góngaro. Orígenes y Rasgos de la Toponimia Canaria. Cartográfica Canaria, S.A., páx. 33. ISBN 84-605-6097-X.
  3. «Clima». Consultáu'l 2011.
Tijarafe
Tazacorte   El Paso
          
 
Fuencaliente de La Palma