Lucrecia Borgia

(Redirixío dende Lucrezia Borgia)

Lucrecia Borgia, en valencianu Lucrècia Borja, en llatín Lucretia Borgia, n'italianu Lucrezia Borgia y n'español Lucrecia de Borja (18 d'abril de 1480Subiaco (es) Traducir – 24 de xunu de 1519Ferrara), foi la fía de Rodrigo Borgia, el poderosu renacentista Reinu de Valencia valencianu que más tarde se convirtió nel papa Alexandru VI, y de Vannozza Cattanei.

Lucrecia Borgia
Vida
Nacimientu Subiaco (es) Traducir18 d'abril de 1480
Nacionalidá Bandera de Estaos Pontificios Estaos Pontificios
Muerte Ferrara24 de xunu de 1519[1] (39 años)
Sepultura monasterio del Corpus Domini (es) Traducir
Causa de la muerte partu
Familia
Padre Alexandru VI
Madre Vannozza Cattanei
Casada con Giovanni Sforza (es) Traducir (1493, 1492 (Gregorianu) – 1497)[2]
Alfonso de Aragón y Gazela, príncipe de Salerno (es) Traducir (1498 – 1500)[2]
Alfonso I de Este (es) Traducir (1502 – 1519)[2]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Borja (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes catalán
italianu[4]
Oficiu consortegobernante
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Foi hermana de César, Xuan y Jofré. Per parte del so padre tuvo tamién otros mediu hermanos, ente ellos Pedru Lluis de Borja.

Más palantre la familia de Lucrecia representó como nenguna les polítiques del maquiavelismu y la corrupción sexual comúnmente acomuñaes a los papaos renacentistes. Se rumoreó que Lucrecia tuvo por amante al so propiu hermanu César Borgia, de quien supuestamente quedó embarazada.

La figura histórica de Lucrecia Borgia ta tiñida de prexuicios y tintes novelescos, ente que los testimonios documentales fiables son insuficientes. Nun se conoz nenguna semeya segura d'ella, anque una serie de pintures, como'l frescu de Pinturicchio o les semeyes de Bartolommeo Veneto, créese que la usaron de modelu. Estes efixes, frecuentemente belles y d'ambigues espresiones, son una parte más del mitu de Lucrecia.

Poco se conoz sobre Lucrecia pa tener la certidume sobre la veracidá de les hestories que-y atribúin una participación activa nos crímenes del so padre y del so hermanu.[ensin referencies] El so padre o'l so hermanu con seguridá alcordáron-y una serie de casorios con homes importantes o poderosos de la dómina, siempres coles ambiciones polítiques de la familia en mente. Lucrecia casóse con Giovanni Sforza (señor de Pésaro), Alfonso d'Aragón príncipe de Salerno, y con Alfonso d'Este, príncipe de Ferrara. El so segundu home, Alfonso d'Aragón, fíu illexítimu d'Alfonso II de Nápoles y del so amante Troggia Gazela, pudo ser asesináu por César Borgia cuando'l so valor políticu empezó a clisase.

Boda con Giovanni Sforza editar

En 1493, el so padre Rodrigo, quien yá fuera escoyíu papa, casó a Lucrecia con Giovanni Sforza col fin de llograr una poderosa alianza con esta familia milanesa. La boda foi tou un escándalu, pero non muncho más qu'otres estravagantes celebraciones del Renacimientu. Al poco tiempu, la familia Borgia nun tenía necesidá dalguna de los Sforza, y la presencia de Giovanni Sforza na corte papal yera innecesaria. El papa precisaba otres aliances muncho más ventaxoses, motivu pol que posiblemente ordenó'l so asesinatu. L'hermanu de Lucrecia, César, informó-y d'esto a la so hermana y ella alvirtió al so home, quien fuxó de Roma.

El papa Alejandro pidió al tíu de Giovanni, el cardenal Ascanio Sforza, que persuadiera a Giovanni por que se anulara'l matrimoniu. Giovanni negóse y amás acusó a Lucrecia d'incestu col so padre y col so hermanu. Yá que el matrimoniu nun fuera peracabáu, el papa dixo que yera un matrimoniu non válidu y ufiertó a Giovanni la dote de Lucrecia si amosaba'l so alcuerdu cola anulación. La familia Sforza amenació a Giovanni con retira-y la so proteición si refugaba la ufierta d'Alejandro.[ensin referencies] Al nun tener otra eleición, Giovanni Sforza, robló ante testigu una confesión na qu'almitía ser impotente, lo qu'equivalía a consentir l'anulación de la boda.

Posible rellación con Perotto editar

Dempués de que Rodrigo fuera escoyíu papa, empecipióse la fase de la vida de Lucrecia Borgia que más pábulo dio a la so lleenda negra posterior; los fechos conocíos son los siguientes:

Mientres se llevaba a cabu la separación de Giovanni Sforza, Lucrecia tuvo recluyida nun monesteriu y la so única rellación col esterior yera por aciu mensaxes que-y unviaba'l so padre per mediu d'un tal Perotto. Xustu antes de la boda col so siguiente home, Alfonso d'Aragón, a los 17 años d'edá, daría a lluz a un neñu, Giovanni, al que los historiadores llamaron «l'infante romanu».

En 1501 el papa Alexandru VI emitió dos bula: na primera reconoció al neñu como fíu de César y na segunda, que se caltuvo secreta mientres años, reconocer como fíu d'él mesmu.[ensin referencies] Les buldes nun menten a Lucrecia, anque, al poco tiempu, Perotto dixo que'l fíu yera d'él nacíu d'una rellación sexual que caltuviera con Lucrecia. En 1502, César, en sofitu d'esta paternidá, nomó al neñu duque de Camarín, una de les conquistes de César, d'equí qu'heredara esti ducáu'l fíu mayor del duque de Romaña. Sicasí, al poco de la muerte d'Alexandru VI, Giovanni foi a vivir con Lucrecia a Ferrara, onde se-y reconoció como mediohermanu.

Hasta equí los fechos, ente que les interpretaciones son muncho más variaes. La creencia más espublizada ye que'l neñu, fíu de Lucrecia, yera'l frutu del so incestuosa rellación con César, y que Perotto, dada la debilidá que sentía por ella, dixo que'l neñu yera so.[ensin referencies] Mientres l'embaranzu, Lucrecia tuvo zarrada nun conventu lloñe de Roma, de cuenta que nada pudo sabese sobre'l so estáu. Según esta teoría, Lucrecia taba bien esmolecida pola posibilidá que se supiera que taba embarazada y que esta noticia llegara a Roma, yá que entós toos sabríen que yera fíu del so hermanu César, quien nesa dómina yera cardenal de la Santa Ilesia, y —si tuviera una rellación ilícita cola so hermana mientres ella taba casada con Giovanni— sería bien difícil despintalo, especialmente al so padre.

Segunda boda editar

Nel primer alcuentru qu'hubo ente Alfonso d'Aragón y César Borgia, antes de la boda con aquél, César quedó perbién impresionáu por él y el so aspeutu, amás la boda con él suponía una alianza bien beneficiosa pa los Borgia.

Col tiempu dicha alianza volvióse políticamente adversa, ente otros motivos poles intrigues maquiavéliques de los Borgia. César mandó matar a Alfonso, quien foi atacáu una nueche de xunetu de 1500 quedando mancáu. En vengación los homes d'Alfonso dispararon a César colos sos arcos cuando caminaba pol xardín. César nuevamente xura vengación. Lucrecia al corriente d'estos acontecimientos, nun se dixebraba día y nueche del llechu d'Alfonso hasta que, engañada pol so hermanu, salió de l'habitación y, lo que sirvió a un home d'enfotu de César p'asesinar a Alfonso.[ensin referencies] El matrimoniu tuvo un neñu, Rodrigo, que con 13 años d'edá morrió primero que la so madre en 1512.

De xacíu la lleenda negra va per otru llau, acusando igualmente a César del asesinatu, pero por celu.[ensin referencies] Cola boda, Lucrecia dexaría d'emprestar atención al so hermanu. Pa cuelmu, César tuvo un rebrote de sífilis del que-y quedaron munches repulgos na cara una vegada que se repunxo. Estes repulgu acomplexar enforma y empezó a llevar mázcares y a vistir de negru. Esti aspeutu fixo qu'entá odiara más a Alfonso d'Aragón,[ensin referencies] quien yera bien curiosu de cuenta que nuna visita que-yos fixo en Roma, los homes de César Borgia atacáron-y y asocedieron los fechos mentaos.

Tercer boda editar

 
Balta d'Alfonso I d'Este y Lucrecia Borgia, Ferrara

Al añu de la muerte d'Alfonso, Lucrecia pasa a ser l'alministradora de la Ilesia y de la Santa Sede,[ensin referencies] lo que foi bien criticáu dada la so mocedá ya inesperiencia. Amás, aquel día, la so fama nun podía ser peor y cuando se piensa en casala nuevamente con un renuevu de la familia D'Este, duques de Ferrara, de nome Alfonso igualmente, la familia amuesa la so más clara negativa. Sicasí, los Borgia aportunen y, col so dineru y poder, llogren finalmente'l so consentimientu.

Lucrecia parte pa Ferrara, onde en 1505, tres la muerte de Ercole (Hércules) d'Este, padre d'Alfonso, pasa a ser duquesa de Ferrara. Mientres la so estancia na ciudá afayar como amante de les artes,[ensin referencies] tien una rellación platónica col poeta Il Bembo y curia a los sos fíos abnegadamente.[ensin referencies] Lucrecia intentó llevar a la Corte de Ferrara al fíu que tuvo con Alfonso d'Aragón, pero'l so home negóse, teniendo que vivir con Sabela d'Aragón. Con ella morrería en 1512, muerte qu'atristaya descomanadamente a Lucrecia, que mientres un tiempu va recluyir nun conventu.

Muerte editar

El 14 de xunu de 1519 dio a lluz a un octavu fíu que finó nel partu, y Lucrecia morrió de fiebre puerperal diez díes dempués, el 24 de xunu de 1519, a los 39 años en Ferrara y foi soterrada nel monesteriu del Corpus Domini na mesma ciudá.[5] Los sos súbditos en Ferrara, con apreciu, llamar «la madre del pueblu».

Usu del valencianu editar

Como tolos Borgia caltuvo a lo llargo de tola so vida l'usu del valencianu colos sos familiares.[ensin referencies] Alfonso de Borja, el primer Borgia y futuru papa Calixto III, tíu güelu de Lucrecia, naciera na Torreta de Canals, cerca de Xàtiva, en 1378, y el so padre Rodrigo na mesma Xàtiva, la nueche de fin d'añu de 1431–1432.

Orixe y continuidá editar

 

Descendencia editar

  • Giovanni Borgia, o Xuan Borgia, llamáu'l «infante romanu», ¿posible fíu de Lucrecia?; y, de la mesma, supuestu fíu illexítimu de César Borgia, dempués d'Alexandru VI y, finalmente, según Perotto, so de la so rellación con Lucrecia.

Con Alfonso d'Aragón:

  • Rodrigo Borgia d'Aragón, (payares de 1499–agostu de 1512)

Con Alfonso d´Este:

  • Hércules II d'Este, duque de Ferrara (c abril de 1508–ochobre de 1559); padre d'Ana d'Este, casada col duque Franciscu de Guisa.
  • Hipólito II d'Este (c. agostu de 1509–avientu de 1572). Arzobispu de Milán y más tarde cardenal.
  • Alejandro d'Este (1514–1516).
  • Lleonor d'Este (xunetu de 1515–xunetu de 1575).
  • Franciscu d'Este, marqués de Massalombarda (payares de 1516–febreru de 1578).
  • Sabela d'Este (nacida y muerta en xunu de 1519). Los entueyos posteriores al partu fueron les causantes de la muerte de Lucrecia.

Ascendencia editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16. Rodrigo de Borja
 
 
 
 
 
 
 
8. Rodrigo Gil de Borja i Anglesola
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17. Sabina Anglesola
 
 
 
 
 
 
 
4. Jofré de Borja i Escrivà
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
18. Andreu Guillem de Escrivà i Pallarès, Señor de Agres
 
 
 
 
 
 
 
9. Sibilia de Escrivà i Pròixita
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
19. Sibília de Pròixita
 
 
 
 
 
 
 
2. Alexandru VI
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20. Domingo I de Borja
 
 
 
 
 
 
 
10. Xuan Domingo de Borja i Doncel, Señor de Torre de Canals
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
21. Caterina Doncel
 
 
 
 
 
 
 
5. Sabela de Borja i Llançol
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11. Francina Llançol
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Lucrecia Borgia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6. Jacopo Pinctoris
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Vannozza Cattanei
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
7. Mencia N
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lleendes y rumores editar

 
Retrato de Dosso Dossi que dellos especialistes aseguren representa a Lucrecia Borgia na so niñez.[6][7][8]
  • Dicíase que tenía un aniellu buecu que contenía venenu, qu'utilizaba pa envelenar les bébores.
  • Rellaciones incestuoses tantu col so hermanu (César) como col so padre (Rodrigo Borgia, dempués Alexandru VI), refundíes por otros en rellaciones simultánees con dambos. Paez que'l rumor empecipiólo el so primer home, pa xustificar la so impotencia. Posiblemente'l motivu que dio nacencia al rumor fuera la rellación tan cariñosa ente ellos trés y que nun despintaben. El númberu infinitu d'enemigos de los Borgia, atopó nesti rumor terrenal abonáu pa criticalos entá más.

Na ficción editar

Lliteratura editar

Una vida tan enllena de rumores nun escenariu renacentista ye una tema interesante pa noveles y la lliteratura, sicasí, la tema del incestu, trabayosu y mal vistu, non siempres foi a favor de dichos escritos. Ente los más importantes destaca:

  • Lucrecia Borgia de Victor Hugo, llevemente basada na so vida o más bien nel so mitu. Traxedia qu'usó Felice Romani pa faer el llibretu de la ópera de Donizetti, Lucrezia Borgia en 1834, estrenada en Milán n'avientu d'esi añu. Estrenada en París en 1840, sirvió por que se-y prohibiera a Victor Hugo realizar más producciones. Por dichu motivu, el llibretu reescribióse como La Rinegata, y los protagonistes italianos pasaron a ser turcos, de cuenta que la función pudo siguir.
  • Los Borgia (1839) d'Alexandre Dumas, una de les sos noveles históriques que formen parte de la so obra Crímenes Célebres.
  • La Madonna de los Siete Llombes" y "Lluz sobre Lucrecia" de Jean Plaidy. Noveles históriques.
  • Borja Papa nesta rigorosa novela de Joan Francesc Mira sobre'l Papa Borja tamién se da cuenta de la vida de Lucrecia Borgia.
  • Yo, Lucrecia Borgia, novela de Carmen Barberá na que se pinta a una Lucrecia víctima de les manipulaciones de la so familia (1989 Ed. Planeta, S.A. Memoria de la hestoria, 12: 208 páxs. 1997 Ed. Planeta DeAgostini, Memoria de la hestoria, 2: 200 páxs.).
  • Los Borgia (2001) de Mario Puzo, esta novela retrata'l calter lóxicu de les sos aiciones, la so personalidá dual y la nacencia de los mitos.
  • Borgia, novela gráfica escrita por Alejandro Jodorowsky ya ilustrada por Milo Esquitara, consta de 4 tomos: Sangre pal papa, El poder del incestu, El venenu y la foguera y Tou ye vanidá.
  • Lucrecia Borgia: ánxel o demoniu (España, 2004), escritu por Geneviève Chastenet. Ye una biografía documentada que demuestra la falsedá de les infamias (de crímenes ya incestu) que contra ella texeron los enemigos de los Borgia. Amuesa a Lucrecia como una muyer culta, amiga de les artes y les lletres, d'alta espiritualidá, y, en ciertu mou, víctima de les intrigues polítiques del so padre (el Papa Alexandru VI) y el so hermanu César Borgia.
  • Lucrecia Borgia: La muyer que sobrevivió a la infamia (2003) de John Faunce. Novela histórica narrada en primer persona.
  • Lucrecia Borgia: La fía del Papa (2005) de Geneviève Chauvel.Novela biográfica qu'amuesa a Lucrecia Borgia como una moza inocente,víctima de les manipulaciones del so padre y el so hermanu César.

Música editar

Videoxuegos editar

Lucrecia Borgia apaeció nos videoxuegos d'Ubisoft Assassin's Creed: Brotherhood (2009),[9][10] Assassin's Creed: Project Legacy, y na novela Assassin's Creed: Revelaciones.[11][12] El so actriz de doblaxe foi Liane Balaban.

Series de televisión editar

Añu Serie de televisión Intérprete Direutor
2012 Horrible Histories Tv Series Martha Howe-Douglas Dominic Brigstocke,Steve Connelly, Chloe Thomas
2011 - 2013 The Borgias Holliday Grainger Neil Jordan
2011 - 2014 Borgia Isolda Dychauk Oliver Hirschbiegel
2002 Witchblade (capítulu 2x12) Kate Levering Ralph Hemecker

Películes editar

Añu Película Direutor Intérprete
2006 Los Borgia Antoniu Hernández María Valverde
1966 L' uomo che ride Sergio Corbucci Lisa Gastoni
1922 Lucrezia Borgia Richard Oswald Liane Haid

Martine Carol interpretó a Lucrecia Borgia na película Lucrecia Borgia (1953), protagonizada amás tamién pol so maríu Christian-Jacque.[13] Paulette Goddard encarnó a Lucrecia Borgia en La mázcara de los Borgia (1949), película protagonizada tamién pol actor Mitchell Leisen y John Lund.[14][15]

En 1947 Olinda Bozán protagonizó xunto a Dringue Farías, Gogó Andreu, Marcos Zucker y Héctor Quintilla la película Lucrecia Borgia, dirixida por Lluis Bayón Herrera,[16] onde parodia a una cantante d'ópera esaxerando'l soníu agudu de les sopranos.[17]

Documentales editar

Añu Documental Direutor Intérprete
2011 The true Story of Lucrezia Borgia Joseph Smith Rose Swann

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://www.elsborja.cat/rutes/lucrecia-borja-i-ferrara-1501-1519/vida-privada-de-lucrecia-borja/.
  2. 2,0 2,1 2,2 Identificador de persona en The Peerage: p33159.htm#i331583. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Catalán Deus, Xosé (2008). «Cayida», El príncipe del Renacimientu: vida y obra de César Borgia. Random House Mondadori. ISBN 9788483067796.
  6. Smith, Britt (25 de payares de 2008). Hill, Raymond. ed (n'inglés). NGV's Renaissance mystery woman revealed. Brisbane Times. http://www.brisbanetimes.com.au/news/national/ngvs-renaissance-mystery-woman-revealed/2008/11/25/1227491534785.html. 
  7. Vogt-Luerssen, 2010, páxs. 90-91.
  8. Smith, Britt (25 de payares de 2008). Hill, Raymond. ed (n'inglés). NGV's Renaissance mystery woman revealed. The Age. http://www.theage.com.au/articles/2008/11/25/1227491521109.html. 
  9. Bowden, Oliver (5 de xunetu de 2011). Assassin's Creed. La Hermandá. La Esfera de los Llibros, páx. 328. ISBN 9788499706894.
  10. Kabatchnik, Ammon (22 de setiembre de 2017). «Lucretia Borgia (1833)», Blood on the Stage, 1800 to 1900: Milestone Plays of Murder, Mystery, and Mayhem (n'inglés). Rowman & Littlefield. ISBN 9781538106181.
  11. Castañu Ruiz, Clara (12 d'ochobre de 2013). so-relacion-con-espana-53704 Assassin's Creed y la so rellación con España. Hobby Consoles. http://www.hobbyconsolas.com/reportajes/assassins-creed-el so-relacion-con-espana-53704. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2017. 
  12. Barba, Rick (25 d'ochobre de 2016). «Historical Characters», Assassin's Creed: A Walk Through History (1189-1868) (n'inglés). Scholastic Inc.. ISBN 9781338099157.
  13. Mendez, 2006, p. 56.
  14. Mendez, 2006, p. 133.
  15. Mendez, 2006, p. 218.
  16. Pellettieri, 2002, p. 305.
  17. Pellettieri, 2002, p. 311.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar