Luis del Mármol Carvajal

Luis del Mármol Carvajal (Granada, ente abril y xunu de 1524 / ¿Málaga?, ente'l 15 de xunu y el 13 de payares de 1600) foi un viaxeru, militar ya historiador español.

Luis del Mármol Carvajal
Vida
Nacimientu Granada1524[1]
Nacionalidá España
Muerte Vélez-Málaga1600[2] (75/76 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu xeógrafu, historiador, autor, militar, soldáucronista
Cambiar los datos en Wikidata
Planu de Granada, 1795, en "Hestoria de la rebelión y castigu de los moriscos del Reinu de Granada" de Luis del Mármol Carvajal

Biografía editar

Luis del Mármol nació na ciudá de Granada, trenta y dos años dempués de la so conquista polos Reis Católicos, polo que dende la so infancia vivió nuna sociedá mista compuesta por cristianos vieyos y cristianos nuevos o moriscos. Foi'l primer fíu de Pedro del Mármol, escribán de cámara de la Real Chancillería miembru d'una familia judeoconversa orixinaria de Madrid y Toledo al serviciu de la Corona, habíu nuna rellación prematrimonial. Desconozse la identidá de la so madre, anque dellos autores especularon –ensin datos oxetivos dalgunos- cola posibilidá de que fuera morisca. En 1528 Pedro del Mármol reconoció oficialmente a Luis como'l so fíu y darréu casóse en dos causes, frutu de los cualos tuvo hasta diez fíos más, ente ellos l'eruditu y escritor Juan Vázquez del Mármol y Pedro Zapata del Mármol, qu'asocedió al so padre nel oficiu d'escribán del Conseyu.

Con namái once años de edad Luis del Mármol se enroló na espedición entamada pol emperador Carlos V pa la conquista de Túnez (1535). Tres la mesma, tuvo de permanecer nes guarniciones españoles nel Norte d'África hasta que, escontra 1538, foi fechu prisioneru polos musulmanes. Pasó, según mesma confesión, siete años y ocho meses como cautivu en distintos estaos islámicos (Marruecos, Tarudant, Fez, Tremecén y Túnez), anque la mayor parte d'esti tiempu tuvo en poder de los nuevos monarques de la dinastía de los saadíes del actual Marruecos: primero con Aḥmad al-A'raŷ (1517-1544) y más tarde col so hermanu y socesor Muḥammad al-Šayj (1544-1557), llegando a pertenecer al grupu de criaos cristianos de la corte. Acompañó al sultán na so espedición subsaḥariana, según n'otres conquistes, aprendiendo (de xuru namái a nivel básicu y oral) les llingües árabe y bereber. Tuvo De quedar en llibertá escontra 1546, pero en llugar de tornar a territoriu de la cristiandá empezó un periplu pol Mediterraneu que lu llevó hasta Exiptu. A empiezos de la década de 1550 atopábase formando parte de la guarnición española de Sicilia, onde trabó amistá col exiliáu sultán tunecín Muley Hasan y dende onde participó na conquista de la plaza de Mahdia (Túnez). N'Italia conoció la obra del tamién granadín Ḥgarren al-Wazzân (más conocíu como Juan León Africanu) Della descrittione dell'Africa, que-y influyó poderosamente.

Luis del Mármol tornó a España escontra 1557 ya instalóse en Madrid, onde trabayó dacuando como procurador nos tribunales de la Corte. En 1562 casó en Toledo con doña María Ortiz, de probable ascendencia judeoconversa, con quien tuvo siquier dos fíos: doña María y doña Inés del Mármol Carvajal.

Tres la promulgación de les reales pragmátiques dictaes por Felipe II en contra de los usos y costumes de los moriscos granadinos, que provocaron la so sulevación na conocida como Guerra de les Alpujarras (1568-1571), Mármol tornó a la so ciudá natal pa collaborar na represión de la mesma. Realizó llabores de suministru (fundamentalmente nel vecín Reinu de Xaén) y d'intendencia ya intervención económica nos exércitos de don Juan d'Austria y de don Luis de Requesens, lo que-y causó dellos problemes mientres la xustificación de les sos cuentes que lu llevaron momentáneamente a la cárcel . Mientres la so segunda estancia en Granada moró nel barriu moriscu del Albaicín y entabló amistá col médicu y traductor moriscu Alonso del Castillo, que-y apurrió numberoses traducciones de testos árabes pa les sos obres y con quien compartió'l so interés pol pasáu del Reinu nazarí de Granada.

En 1573 apaeció en Granada la primer parte de la so Descripción xeneral d'África, editada pol llibreru Juan Díaz ya impresa por René Rabut, obra en dos volúmenes na que combina una hestoria de los enfrentamientos ente musulmanes y cristianos, dende'l sieglu VII hasta la batalla de Lepanto (1571), con una detallada descripción xeográfica, económica y social de los territorios del norte d'África.

Mármol intentó, ensin enforma ésitu, que la Corona reconociera los sos servicios con dalguna gratificación, llegando a solicitar l'emplegu de cronista real. Finalmente consiguió delles propiedaes confiscadas a los moriscos espulsaos na llocalidá de Iznate, Málaga, onde s'instaló como colonu en 1574. Seis años más tarde llogró'l so primer emplegu estable como alministrador de la Real Facienda na rexón de Málaga.

La so fama como entendíu n'asuntos árabes caltúvo-y en contautu cola Corte, que lu encargó diverses traducciones, como la del estandarte otomanu prindáu na batalla de Lepanto y la d'una misiva del nuevu sultán marroquín Ahmad al-Mansur (1578); realizaes de forma bastante deficiente en dambos casos por cuenta de la so llindada conocencia del árabe escritu. Tamién realizó un llabor d'espionaxe nel reinu de Portugal (1579) en víspores de la so ocupación por Felipe II. Estos servicios tuvieron a puntu de vali-y un emplegu como embaxador en Marruecos, que nun llegó a tener efeutu. Coles mesmes, participó nel grupu de sabios que calificó los supuestos testimonios escritos en signos árabes (pergamín de la Torre Turpiana y llibros plúmbeos) de los llamaos mártires del Sacromonte”, apaecíos en Granada ente 1588 y 1599, siendo unu de los primeros que denunció la so falsedá.

Nos últimos años de la so vida treslladar a la ciudá de Málaga, onde acometió la edición de la Segunda parte de la Descripción Xeneral d'África (1599) y de Hestoria de la rebelión y castigu de los moriscos del reinu de Granada (1600), una detallada crónica de los antecedentes y el desenvolvimientu de la sulevación granadina. Dambes obres fueron realizaes pol imprentador Juan René. Los sos herederos pudieron faer frente a les sos deldes cola Real Facienda vendiendo a un intermediariu los exemplares d'estos dos ediciones.

Una intensa esperiencia vital reflexada nes sos obres editar

Luis del Mármol vivió nuna dómina violento y fronterizo na que la tradicional rivalidá ente Oriente y Occidente, ente la Cristiandá y l'Islam, amontar nel ámbitu mediterraneu cola emerxencia de dos nuevos imperios: l'hispánicu y l'otomanu.

Percorrió a lo llargo de la so vida diversos países y territorios: España, Portugal, Marruecos, Sáḥara Occidental, Mauritania, Arxelia, Túnez, Libia, Exiptu ya Italia y, ente los once y los cincuenta años, nunca pasó más d'una década morando nel mesmu llugar, lo que da idea de la so vitalidá y del so espíritu inquietu y viaxeru; traza común a otros compatriotes que percorrieron en busca de fortuna y de una vida meyor los nuevos mundos qu'empezaben a conocese.

Los sos dos obres, Descripción Xeneral d'África y Hestoria de la rebelión y castigu de los moriscos del reinu de Granada, tienen como argumentu de mancomún les complexes rellaciones ente les civilizaciones cristiana ya islámica y fueron consecuencia direuta tres acontecimiento cruciales na so intensa esistencia vital: la so nacencia en Granada, la so decisiva y llarga estancia n'África y la so participación na guerra de los moriscos.

Mármol foi soldáu, esclavu, cortesanu, viaxeru, abogáu, interventor militar, espía, colonu y recaldador d'impuestos, pero percima de too sintióse historiador. Percorrió territorios que nengún compatriota so abolgara antes. La so vida viaxera y en contautu col mundu islámicu fíxo-y ser más abiertu ideológicamente y menos tópicu qu'otru autores españoles de la dómina. Enemigu de la relixón islámica –como yera habitual na España de la dómina– foi, sicasí, un gran almirador de la cultura árabe, a la qu'envaloraba al mesmu nivel que la de tradición greco-llatina. Investigador incansable, amigu de la llectura y cultivador de la escritura, buscó nella un llexítimu mediu de vida y de promoción social. Oxetivu que consiguió namái en parte por causa de les llimitaciones sociales que'l so doble orixe (illexítimu y conversu) impunxéron-y, y polo xeneral fracasó en gran parte de los sos proyeutos. A pesar de les adversidaes y les penuries económiques que sufrió a lo llargo de la so vida, la so personalidá carauterizar por un espíritu de sacrificiu y de superación personal, un enfotu infrayable nes sos propies posibilidaes y un altu sentíu del honor y de llealtá a la monarquía española, de la que foi servidor la mayor parte de la so vida.

Obres editar

Primer parte de la descripción xeneral d'África, con tolos successos de guerres qu'a auido ente los infieles, y el pueblu Christiano, y ente ellos mesmos desque Mahoma inue[n]to la so secta, hasta l'añu del Señor mil y quinientos y setenta y vno, Granada, René Rabut, 1573.

Llibru terceru, y segvndo volvmen de la primer parte de la descripción xeneral de Affrica, con tolos sucessos de guerra, y coses memorables…, Granada, René Rabut, 1573.

Segvnda parte y llibru séptimu de la Descripción Xeneral d'África, onde se contién les provincies de Numidia, Libia, la tierra de los Negros, la baxa y alta Etiopía, y Exiptu, con toles coses memorables della…, Málaga, Juan René, 1599.

Hestoria del rebelion y castigu de los moriscos del Reyno de Granada..., Málaga, Juan René, 1600.


Bibliografía editar

  • Javier Castillo Fernández, La historiografía española del sieglu XVI. Luis del Mármol Carvajal y la so Hestoria de la rebelión y castigu de los moriscos del reinu de Granada. Analís históricu y estudiu críticu, Granada, Universidá, 2013. [1]
  • Javier Castillo Fernández, Ente Granada y el Magreb. Vida y obra del cronista Luis del Mármol Carvajal (1524-1600), Granada, 2016.
  • Anthony M. Puglisi, “Escritura y ambición: la Hestoria de la rebelión y castigu de los moriscos de Luis del Mármol Carvajal”, Investigaciones históriques, Nᵘ28, 2008, páxs. 141-156. [2]
  • Fernando Rodríguez Medianu, “Luis de Mármol Carvajal. Ventidós años n'África”, en Esploradores españoles escaecíos d'África, Madrid, 2001, páxs. 49-80.
  • Abdelmajid Benjelloun, “Figurar de Luis del Mármol Carvajal et son voyage en Afrique du Nord, y compris en Libye et en Egypte”, en Mélanges Lluz López-Baralt, Túnez, 2001, Vol. I, páxs. 101-119.
  • Valeriano Sánchez Ramos, “Luis del Mármol y los sos problemes de contabilidá militar”, Chronica Nova: revista d'historia moderna de la Universidá de Granada, Nᵘ27, 2000, páxs. 305-314. [3]
  • Valeriano Sánchez Ramos, “El meyor cronista de la guerra de los moriscos: Luis del Mármol Carvajal”, Sharq al-Andalus, Nᵘ13, 1996, páxs. 235-255. [4]
  • Agustín González de Amezúa, “Prólogu” a Descripción Xeneral d'África, (1573-1599), tomu I, Madrid, 1953, páxs. 9-38.
  • Tomás García Figueres, “Españoles n'África nel sieglu XVI. I.- Los xeógrafos ya historiadores. Luis del Mármol Carvajal (1520-1599). Conferencia pronunciada nel Institutu d'Estudios Africanos el 4 d'abril de 1949”, Archivos del Institutu d'Estudios Africanos, Nᵘ10, 1949, páxs. 69-191.

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://hdl.handle.net/10481/32666.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos editar

Control d'autoridaes

ID de VIAF: 61582494 (Autor personal) Enllaz permanente [5] ISNI: 0000 0000 9052 8618 BNF: cb12140619h (data)