Malpartida de Corneja

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

Malpartida de Corneja ye un conceyu d'España, na provincia d'Ávila, comunidá autónoma de Castiella y Llión. Pertenez a la Contorna d'El Barco de Ávila-Piedrahíta y en consecuencia al partíu xudicial de Piedrahíta.

Malpartida de Corneja
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Malpartida de Corneja (es) Traducir Ángel López
Nome oficial Malpartida de Corneja (es)[1]
Códigu postal 05512
Xeografía
Coordenaes 40°31′16″N 5°21′04″W / 40.521111111111°N 5.3511111111111°O / 40.521111111111; -5.3511111111111
Malpartida de Corneja alcuéntrase n'España
Malpartida de Corneja
Malpartida de Corneja
Malpartida de Corneja (España)
Superficie 19 km²
Altitú 1090 m
Llenda con El Mirón, Collado del Mirón, Becedillas, Mesegar de Corneja, Piedrahíta, San Bartolomé de Corneja y Santa María del Berrocal
Demografía
Población 99 hab. (2023)
- 50 homes (2019)

- 49 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.06% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 5,21 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
malpartidadecorneja.es
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

Pol so términu municipal pasa'l ríu Corneja que da nome a la contorna histórica a la que pertenez, Valdecorneja.

 
Cartelu col nome de la llocalidá.

Atopar a 7 km de Piedrahíta, a 67 km d'Ávila, a 61 km de Salamanca y a 177 km de Madrid.

Puede aportase dende Ávila pola N-110 hasta Piedrahíta onde hai que coyer la CL-510 en direición a Alba de Tormes y Salamanca.

Amás tamién lleguen al pueblu les carreteres comarcales AV-P-646 dende Becedillas y la AV-P-645 dende Navahermosa de Corneja, en direición a Santa María del Berrocal.

Llendes editar

Atiesta pel norte con Collado del Mirón, pel oeste con El Mirón, Santa María del Berrocal y San Bartolomé de Corneja, pel sur con Piedrahíta y pel este con Mesegar de Corneja y con Becedillas.

Noroeste: El Mirón Norte: Collado del Mirón Nordeste: Becedillas
Oeste: Santa María del Berrocal   Este: Becedillas
Suroeste San Bartolomé de Corneja Sur: Piedrahíta Sureste: Mesegar de Corneja

Estensión y población editar

Tien una superficie de 19,07 km² con una población de 113 habitantes (de los que 57 son varones y 56 muyeres). Tien una densidá de 5.92 hab/km².

Demografía editar

Evolución demográfica de Malpartida de Corneja
1991199620012004
237239200181
(Fonte: http://www.ine.es/)

Patrimoniu editar

 
Ilesia parroquial de Malpartida de Corneja.

Destaca la ilesia parroquial, típica de l'arquiteutura castellana, con interesantes retablos barrocos nel so interior. El retablu mayor foi construyíu en 1702 por Manuel González Delgado, un retablista que trabayó y vivió na contorna del Valle del Corneja. Estremar en trés calles por aciu columnes salomóniques y asitia na so cai principal a Santu Tomás, titular de la parroquia.

El retablu de San Ildefonso foi realizáu pa la ermita de dichu santu (güei sumida) en 1733. Tres la ruina de la ermita, treslladar a la ilesia.

De gran interés y guapura son la tribuna de madera y el sotocoro asitiaos a los pies del templu que para Fernández-Shaw Toa son del sieglu XVI. Decora'l so frente con un motivu hexagonal que se repite.

Tien importancia tamién la Fonte del Tíu Bolu xunto colos sos antiguos escudos llabraos en piedra.

Historia editar

El so orixe posiblemente tea venceyáu a los procesos de repoblación que tuvieron llugar ente'l cursu del ríu Duero y el Sistema central mientres el meyora de Reconquistar, concretamente nos sieglos XI y XII. Sicasí, la hestoria de Malpartida de Corneja quedaría venceyada al desenvolvimientu de la Villa de Bonilla de la Sierra, quedando sol amparu del Obispáu d'Ávila dende 1224, anque siempres caltuvo bones rellaciones cola cabeza del Señoríu de Valdecorneja, Piedrahita.

El percorríu históricu de Malpartida de Corneja quedó reflexáu en numberosos documentos históricos, que se remonten a 1513, el más antiguu d'ellos, y que na so mayoría faen referencia a ejecutorias sobre pelinos. Malpartida de Corneja tamién s'atopa nel importante Catastru d'Ensenada, concretamente en 1752, nel cual refléxense aspeutos básicos como la situación y tamañu de la llocalidá, ganadería, agricultura, númberu de viviendes, impuestos, gastos y cargos de xusticia, ente otros.

Finalmente, nel sieglu XIX, la cayida del Antiguu Réxime tres la llegada del lliberalismu significó'l fin de les estructures alministratives poles que Malpartida de Corneja tuvo venceyada a la Villa de Bonilla de la Sierra.

Fiestes editar

Tien dos festividad importantes:

  • Fiestes d'Ochobre n'Honor a La nuesa Señora del Rosario. La so fecha queda fita nel primer fin de selmana del mes d'Ochobre, mientres el cual celébrase pela nueche una verbena nel conceyu de la llocalidá, amás esi domingu destaca pola puya de los palos d'andar de la Virxe y la comida popular.
  • Fiestes d'Agostu o de los Conductores (tercer fin de selmana d'agostu), onde se celebren distintos actos mientres los cuatro díes que duren estes fiestes, ente los qu'hai actividaes pa tou tipu de públicu; como talleres de manualidades, campeonatos deportivos y carrera popular, gymkanas, etc... Les fiestes cerrar con una comida popular nel monte de la llocalidá, xunto a la ermita.

Personaxes pernomaos editar

  • Tomás Tamayo de Vargas (Madrid, c.1589 - ibídem, 1641), bibliógrafu, polígrafu y eruditu español yera orixinariu de Malpartida[2]

Galería d'imáxenes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Diccionariu Xeográficu-Estadísticu d'España y Portugal de Sebastián de Miñano (1827)

Bibliografía editar

  • FERNÁNDEZ-SHAW TOA, M. Carpintería de lo blanco na provincia de Avila (Arquiteutura relixosa). Tesis Doctoral.Universidá Complutense de Madrid, 2002.
  • FERNÁNDEZ-SHAW TOA, M.Sotocoros y frentes de coru de madera na provincia d'Ávila. Añales d'Historia del arte. Universidá complutense de Madrid, páx.385-390.
  • GÓMEZ GONZÁLEZ, Mª V.: Artistes rellacionaos colos retablos barrocos del Valle del Corneja C. A. num.28. Ávila, 1999.
  • GÓMEZ GONZÁLEZ, Mª V.: Retablos barrocos del Valle del Corneja. Ávila, 2009.
  • GÓMEZ MORENO, M.: Catálogu monumental d'España. Catálogu monumental de la provincia d'Ávila. Ávila, 1983.

Enllaces esternos editar