Plantía:Formatu de cita

Infotabla de grupu humanuMasái

Tipu Pueblu y etnia
Población total 850 000
Llingua Idioma masái
Xeografía
Estáu Kenia y Tanzania
Mapa de distribución
Cambiar los datos en Wikidata

Los masáis[1][2] son un pueblu envaloráu nunes 830000 persones, que viven en Kenia meridional y en Tanzania septentrional. Falen maa, que ye una llingua nilótica oriental, magar munchos d'ellos son capaces d'espresase correutamente en suaḥili ya inglés. La mayoría de los masáis caltienen la so relixón tradicional, anque nos últimos años dalgunos convirtiéronse al cristianismu.[3]

Antes de la colonización, yeren un pueblu guerreru que vivía de la depredación. Anguaño, son pregueros nómades de bóvidos, oveyes y cabres, alredor de los cualos xira la so riqueza económica.

Viven n'asentamientos llamaos "manyata", círculos de cabañes feches de cañes y arrodiaes de paya p'arrodiar el fatáu. La so vida cultural esta llena de celebraciones, qu'empiecen cola nacencia. Los masái estremen los grupos d'edá en niñez, guerreru menor (moren), guerreru mayor, adultu menor y adultu mayor. Cada xeneración d'homes constitúi un grupu que pasa socesivamente per cada grau d'edá. Dempués de la circuncisión, los mozos soceden homes y guerreros menores. D'antiguo, teníen que pasar una prueba d'adultu que consistía a cazar un lleón. Güei perdióse la tradición porque'l lleones son consideraos especie protexida.

El sistema políticu masái ye descentralizáu; convóquense xuntes de vieyos y discutinios públicos pa decidir sobre los asuntos más xenerales. Inda s'impon la importancia que tien pa ellos el fatáu. La so relixón céntrase alredor de creencies místiques referentes a los masái, al so fatáu, y a Dios. Les vaques son sagraes, y tamién lo ye la so tierra y tolos elementos que xiren alredor del fatáu. El fatáu aprove de toles necesidaes a los masáis: lleche, sangre y carne pa la dieta, y cueru y pieles pa la so ropa.

Falen el idioma masái, una llingua que pertenez a la caña oriental del subgrupu nilóticu, y forma parte del grupu de llingües sudániques orientales pertenecientes a les llingües niloticosaharianas. Aun así, usen el suahili como llingua franca.

Formes de vida editar

El pueblu masái ye una tribu seminómada, que quier dicir que nun viven nun solu llugar, sinón que migren coles sos cases y pertenencies en busca d'alimentu y tierra. Ta formada por más de 350 000 persones qu'habiten n'África; especialmente en Kenia y Tanzania. Anguaño, hai 5 cles distintes: los il-makesen, los il-molelian, los il-aiser, los il-taarrosero, y los il-ikumai. Rexir pola salida y la puesta del Sol, y les estaciones.

Alimentar de mantega, carne de cabres y antílopes, lleche de vaca y sangre d'animales. El sangre de güe entemecida con lleche ye utilizada como medicina, que recueyen en calabaces, y utilicen cuando tán escosos y bien cansaos.

Pa cazar, utilicen fleches con punta de madera, que afilen o non, dependiendo de cuan fondu quieren qu'enfuse. Tamién utilicen cuerdes de cueru. Viven en poblaos llamaos “enkang”, formaos por cases en forma d'iglú que nun superen el metro y mediu d'altor, denominaes bomas. Estes tienen una estructura a base de cañes y tán construyíes con paya y escrementos de vaca. El pobláu ta protexíu por una valla fecha de tueros y cañes. Dientro del campamentu, tamién constrúin otra valla pa caltener el ganáu.

Vistir con texíos d'algodón de tonos coloraos y liles. Son cobertores delgaos qu'envolubren al cuerpu de tal manera que paecen vistíos y de los cualos siempres traen dos o trés.

Estructura social editar

 
Muyeres masáis reparando una casa a finales del sieglu XX.
 
Guerreros masái.

La sociedá dientro de la tribu estremar en tres grupos según les edaes: neños y neñes, nueves y adolescentes, adultos. Los adultos tamién s'estremen según sigo son homes o muyeres y si tienen fíos o non.

Los homes son los posesores de les muyeres, y pueden tener tantes cómo quieran, dependiendo de la so riqueza. El preciu d'una muyer suel a ser tres vaques, dos oveja y un güe. Un home ricu puede tener hasta 20 mujer pero la mayoría tienen cinco. Una muyer puede tener rellaciones sexuales con cualquier home de la tribu siempres qu'ella quiera. Nel supuestu de qu'un home obligue una muyer a tener rellaciones sexuales ensin qu'ella lo quiera, esta puede matar al agresor. Si esti escapara, el so ganáu pagaría por él sacrificándolo como alimentu. Los masáis cásense fora de la tribu a que pertenecen pa evitar los problemes de consanguinidá. Si un home nun puede tener fíos, otros homes de la tribu facer pa él, pero ensin poder reclamar los fíos como llexítimos. Cuando una muyer queda embarazada, les rellaciones sexuales suspender hasta que'l neñu anda. El partu facer na cabaña de la muyer, na cual l'home nun va poder entrar hasta que nun pasaren diez díes dempués del partu. El padre de la criatura tampoco va poder comer en casa hasta que'l neñu non empiece a andar. Si hai dalgún sabiu na tribu, va bendicir el neñu cuspir na cabeza o nel pechu.

El trabayu de los neños ye de xixilar el ganáu, ente que les muyeres caten los animales. Tamién barren y llimpien les cases y el campamentu, y cuando'l sol seda'l techu de les cases dan-y un revestimiento nuevu. El tiempu que-yos sobra, utilizar en faer collares y adornos con perlles de colores.

Hai una persona llamada “Laibon” o profeta, que ye l'intermediariu ente la divinidá, Ngai (tamién pueden atopase les grafíes Enkai, Nkai, Engai), y el pueblu masái. El so cargu ye hereditariu y llindáu a un amenorgáu llinaxe. Actúa como xuez y tamién prediz el futuru. Preside les ceremonies, asegura la fertilidá y autoriza les guerres y trai l'agua. Otru trabayu importante que tienen ye aconseyar a morar.

Los masáis descríbense como una tribu guerrera. Dientro de la tribu, hai morar”, que se dediquen puramente a lluchar y a robar (básicamente ganáu). Son una comunidá propia que la comparte tou. Les sos madres fáen-yos compañía y cocínen-yos la comida mientres el día, ente que, pela nueche, son sustituyíes polos sos amantes. Namái pasaos ente 14 y 20 años d'esta vida, táse-yos dexáu casase, sacante si dalgún sabiu dáse-yos un permisu especial por cuenta del so valor. A morar, táse-yos prohibíu, por tradición, beber alcohol o goler tabacu pela ñariz. L'únicu estimulante que se-yos ta dexáu ye la corteza del árbol de la mimosa, que mazquen antes d'entrar en batalla.

Creencies y costumes editar

 
Muyer masái con tocáu y vistíu tradicional.

La relixón de los masáis ye monoteísta y bien austera. El nome del so Dios ye Ngai. El principal motivu porque creen nesti Dios ye porque-yos trai agües. La yerba ye un elementu sagráu. Por eso, cuando un neñu ta a puntu de ser pegáu por un adultu, puede salvase de la paliza si consigue arrincar un puñáu de yerba. Na ablación de les muyeres, échase-yos un pocu de yerba na cabeza. Según les sos creencies, bien poques persones son merecedores de la vida eterna, y los cadabres, xeneralmente, déxense por que los coman los carroñeros. Aun así, dacuando los cadabres de grandes persones son soterraos nuna tumba a poca fondura, cola cabeza inclinada escontra la casa, depositando nel so llau yerba, un cayáu y unes sandalies nueves. Los “Laibon” reciben una tumba so una pila de piedres. Los creyentes, cuando pasen pel llau echen otra piedra.

Nunca se fala de los muertos, y cuando quier faese referencia a ellos, utilízase un sinónimu o llamatu. Cómo que se cree qu'una casa queda contaminada si adientro muerre una persona, los enfermos que s'echaron de casa son espulsaos de la tribu y queden en mediu del campu para sían taramiaos poles hienes, anque tean dafechu conscientes.

Los mozos moren sufren una ceremonia de iniciación; conocer pol nome de grupos de la circuncisión derecha y circuncisión esquierda. El candidatu va cola cabeza afaitada y bien llimpia. El ritual inclúi'l sacrificiu d'un güe. A otru día, el mozu corta un árbol que dempués les moces llanten xunto a la so casa. Nel tercer día, llevántase tempranu y ye circuncidado cuando sale él solo. Dempués d'unos díes de convalecencia dientro de la so cabaña, sale fuera trayendo un mandil y unos pendientes de muyer, y préstase llanzando fleches ensin punta a les nalgues de les moces y cazando páxaros pa pone-y los na cabeza, mientres-y vuelve a crecer el pelo. Los empecipiaos axuntar pa constituyir la “manyatta” y los nuevos guerreros empiecen a lluchar y a robar ganáu nes tribus vecines. Un costume que tienen les muyeres masáis ye guarnirse con collares, pulseres y pendientes de perlles de colores, fechos por elles mesmes. Tamién, tolos masáis, homes y muyeres, engrándense'l furacu de los pendientes de tal manera que pueden introducise tou tipu d'oxetos, como tapones de corchu, caniles d'animales, etc. Los homes, pela so parte, tienen el costume de dir siempres con un palu que los sirve p'asustar a los animales si fádienlos, o pa sofitase.

Formes de comunicación coleutiva editar

 
Estensión del idioma masái.

Los masáis falen el idioma masái, pero tamién como llingua de comunicación esterior el suahili, una llingua propia de Kenia, Tanzania y dalgunos de los estaos de la contorna. Tolos xefes de les tribus saben falar l'inglés. Cola so escritura, pasa lo mesmo que cola so llingua; yá ta desenvuelta, pero ellos nun la utilicen porque nun saben.

Les dances son bien frecuentes. Baillen formando círculos. Dos o tres homes entren nel círculu y salten siguiendo'l ritmu. Col cuerpu ríxidu y rectu, les manes agabitaes a los llaos, les rodíes xuntes, y un puñáu de yerba fresco pulsiada debaxo les axilas. Los pescuezos de les muyeres bazcuyen escontra alantre y escontra tras siguiendo'l ritmu de los tambores. Dalgunes traen hasta una docena de collares.

Dos preseos que tienen los masáis y que son bien importantes en delles de les dances que faen, son los tambores y una especie de pianos. Los tambores tán fechos de madera, la base, y de piel d'animal la plataforma onde piquen. Sicasí, los pianos tán formaos, los grandes, por un medianu cascu de tortúa, vacíu per dientro, con una plataforma de madera y unos cachos de fierro puestos de tal manera que cuando-y los pulsia, suena una nota musical. La diferencia que tienen los pequeños, ye qu'estos nun tienen el cascu de tortúa.

Nos rituales y nes ceremonies, los masáis visten colos meyores texíos que tienen. Les muyeres se guarnen con munchos collares, pulseres y pendientes.

Vivienda editar

Los masáis viven n'asentamientos llamaos zamoras que son círculos de cabanos fechos d'adobe y cañes pa zarrar el ganáu. Los cabanos constituyir con unos lladriyos preparaos a base d'escrementos d'animales, paya y folla con cuenta d'impermiabilizalos y endurecer. Les parés interiores son alisaes y darréu afumaes. Suelen cuntar con diminutos tragaluces, pero ensin ventanes.

Cultura editar

La so vida cultural ta llena de celebraciones. La versión masái de los grupos d'edá consta d'infancia, guerreru menor (moren), guerreru mayor, adultu menor y adultu mayor. Tres la circuncisión, los mozos convertir en guerreros menores. Tamién ta estendida la práutica de l'ablación a les neñes.[4]

Tanto los homes como les muyeres llucen vistoses dilataciones nes oreyes d'hasta un palmo de llargor na parte inferior del pabellón auricular, y del diámetru d'una moneda pequeña na parte cimera, qu'acostumen a afatar con maderes y cuentes de colores. L'artesanía masái ye bien destacable, principalmente en testiles, talles de madera, abalorios y adornos de hematita. Acostumen a vistir una tela anoyada sobre los costazos de vivos colores, xeneralmente colorada y con diseños xeométricos, sobre otres pieces de ropa. Coleccionen un gran númberu de dances rituales y cantaraes, qu'efectúen frente a los turistes en cuenta de dineru y otros beneficios económicos. Polo xeneral, nun se dexen fotografiar sacantes se-yos otorgue un pequeñu pagu como compensación.

Organización editar

El sistema políticu masái ta descentralizáu; realicen xuntes de vieyos y discutinios públicos pa decidir sobre los asuntos más xenerales. Lo que impera ye la importancia del ganáu. Dalgunos de los sos representantes fueron vistos en xuntes democrátiques na capital, Nairobi, vistiendo traxe, y dalgunos de los mozos acostumen a xugar al billar y ver la televisión n'aldegues cercanes onde non siempres son bien recibíos por cuenta de les diferencies culturales. La so relixón céntrase en redol a creencies místiques que concernen a los masáis, al so ganáu y a Dios. Les vaques son sagraes y, por tanto, ser la so tierra y tolos otros elementos guapos; tocantes al so ganáu. El ganáu aprove de toles necesidaes a los masáis: lleche, sangre y carne pa la so dieta (producen una especie de yogur lleldando la lleche con sangre d'animal), cueru y pieles pa la so ropa.

Tienen representación na UNPO.

Problemática actual editar

Problemes territoriales editar

 
Mapa llingüísticu amosando la estensión del masái.

Por causa de un primer contratu en 1904[5] y un segundu en 1911, les tierres masái en Kenia amenorgar nun 60 %, cuando los británicos espulsar pa dar tierra a los ranchos de colonos.[6] Darréu recluyir nos distritos que güei son Kajiado y Narok. Nos años 1940 los masái de Tanzania fueron movíos de les tierres fértiles ente'l Monte Meru y el Monte Kilimanjaro y de la mayoría de les tierres altes fértiles de Ngorongoro.[7] Arrampuñáronlos más tierra pa crear reserves de caza y parques nacionales: Amboseli, Parque Nacional de Nairobi, Masái Mara, Samburu, Llagu Nakuru y Tsavo en Kenia; Manyara, Ngorongoro, Tarangire[8] y Serengeti en Tanzania.

Por cuenta de les influencies del mundu esterior ye cada vez más difícil pa ellos caltener la forma de vida tradicional del llendo. Artículos de Garrett Hardin sorrayando la traxedia de les comunes” y de Melville Herskovitz sobre “el complexu del ganáu” llevaron a ecoloxistes y autoridaes polítiques a pensar que los pastores masái causen dañu a les zones de llendo de la sabana. Más tarde, dellos antropólogos demostraron qu'esti conceutu yera falsu, pero inda ta fondamente enraigonáu nes mentes d'ecoloxistes y funcionarios de Tanzania.[9] Esto motivó a los gobiernos a espulsar a tolos masái del Parque Nacional de Serengeti y a treslladalos a zones dientro y alredor de la Zona de Caltenimientu de Ngorongoro (NCA). El plan pa la NCA foi poner los intereses de los masái enriba de too, pero esta promesa nunca se cumplió. Les masái viéronse obligaos a adoptar nueves formes de subsistencia debíu al aumentu de la población masái, la perda de parte del so ganáu por causa d'enfermedaes y la falta de tierres de llendo por cuenta de les nueves fronteres del parque. Munchos masái empezaron a cultivar maíz y otros productos, una práutica con una connotación culturalmente negativa.[9] L'agricultura foi introducida por muyeres movíes de los wa arashu y wa meru que se casaren con homes masái.

La so situación complicóse cuando en 1975 prohibióse l'agricultura na Zona de Caltenimientu de Ngorongoro. Pa sobrevivir viéronse obligaos a participar na economía monetaria de Tanzania. Tuvieron que vender los sos animales y la so medicina tradicional pa llograr comida. En 1992 llevantóse la prohibición y de nuevu l'agricultura convertir nuna parte importante del sustentu masái. Les fronteres de los parques y la privatización de la tierra siguieron llindando les zones de llendo pa los masái y obligar a camudar considerablemente.[10]

Apocayá, los masái de Loliondo, al norte de Tanzania, enfrentar a l'amenaza del acoso al que los someten les autoridaes llocales, responsables de la quema de poblaos pa dar pasu a una empresa de caza, la Otterlo Business Corporation.[11]

Los masais tán representaos dende avientu de 2004 na Organización de Naciones y Pueblos Ensin Representar por trés organizaciones, la de les Muyeres Masai pa la Educación y el Desenvolvimientu Económicu, la Organización pal Desenvolvimientu Integráu Pastoril Mainyoito y l'Asociación de Propietarios de Tierra Kitengela Ilparakuo.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Diccionario de la lengua española:Masái.
  2. Diccionario panhispánico de dudas, Plural, puntu 2.2.
  3. (n'inglés) Converting the Masai. Religion & Ethics NewsWeekly. 6 de xunetu de 2007. http://www.pbs.org/wnet/religionandethics/episodes/july-6-2012/converting-the-masai/11685/. Consultáu'l 14 de febreru de 2017. 
  4. «Masais contra la ablación». Consultáu'l 14 de febreru de 2017.
  5. Ranch, STEPHAN FARIS (19 de setiembre de 2004) (n'inglés). "The Land Is Ours". Time. ISSN 0040-781X. http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,699336,00.html. Consultáu'l 14 de febreru de 2017. 
  6. «History of the Maasai» (inglés). Consultáu'l 14 de febreru de 2017.
  7. ^ The Myth of Wild Africa: Conservation Without Illusion. Jonathan S. Adams, Thomas O. McShane. 1996. University of California Press. page = 44. ISBN 0-520-20671-1
  8. https://web.archive.org/web/20070814101508/http://www.tanzaniaparks.com/tarangire.htm
  9. 9,0 9,1 McCabe, Terrence. (2003). «Sustainablility and livelihood diversification among the Maasai of Northern Tanzania.» Human Organization. Vol 62.2. páxs. 100-111.
  10. Goodman, Ric. (2002). “Pastoral livelihoods in Tanzania: Can the Maasai benefit from conservation?” Current Issues in Tourism. Vol 5.3,4. Pp. 280-286.
  11. Los masái, Survival International, http://www.survival.es/indigenas/masai

Enllaces esternos editar