Mayalde ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.[3]

Mayalde
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Mayalde (es) Traducir Fidel González Hernández
Nome oficial Mayalde (es)[1]
Códigu postal 49718
Xeografía
Coordenaes 41°15′04″N 5°47′51″W / 41.2511°N 5.7975°O / 41.2511; -5.7975
Mayalde alcuéntrase n'España
Mayalde
Mayalde
Mayalde (España)
Superficie 43.71 km²
Altitú 874 m[2]
Llenda con Peñausende, Cabañas de Sayago, Corrales del Vino, El Cubo del Vino, Valdelosa y Santiz
Demografía
Población 163 hab. (2023)
- 99 homes (2019)

- 83 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,73 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Conceyu y Centru de Salú

Símbolos editar

El plenu del conceyu de Mayalde, en sesión ordinaria celebrada'l 24 de marzu de 1999, aprobó por unanimidá l'escudu heráldicu y la bandera municipal cola siguiente definición:[4]

  • Escudu Heráldicu: partíu, 1º de gules blagu resaltáu de mitra tou de plata. 2º: de plata tres franxes d'azur. Al timbre corona real zarrada.
  • Bandera Municipal: bandera rectangular, de proporciones 2 por 3, formada por dos franxes verticales, colorada al estil y blanca con tres franxes horizontales azules, iguales a la batiente.

Topónimu editar

Vocablu vien de mayal -y este de mallal, mallar con significáu de cutir-. El mayal referir a dos instrumentos d'usu habitual nes xeres agrícoles. Unu ye'l preséu compuestu de dos palos, unu más llargu qu'otru, xuníos per mediu d'una cuerda, col cual esbíllase'l centenu dando golpes sobre él. L'otru ye'l palu del cual tira la caballería que mueve los molinos d'aceite, maseres y malacates.[5]

Allugamientu editar

Asítiase na "calzada d'El Cubo del Vino" (ZA-301), a más o menos mediu camín ente El Cubu de la Tierra del Vinu y Peñausende. El so términu d'unos 44 km², asítiase a una altitú de 875 m.

Noroeste:

Peñausende

Norte:

Cabañas de Sayago

Nordeste:

Cabañas de Sayago

Oeste:

Peñausende

  Este:

El Cubu de la Tierra del Vinu

Suroeste

Provincia de Salamanca (Santiz)

Sur:

Provincia de Salamanca (La Izcalina)

Sureste:

Provincia de Salamanca (Izcala)

Historia editar

 
Detalle del mapa Espagne et Portugal, realizáu por H. Selves en 1822 y nel que puede reparase Mayalde

L'allugamientu n'alto d'esta llocalidá y el so topónimu d'orixe xermánicu, o d'orixe indoeuropéu precéltico según otros, sofiten la hipótesis de l'antigüedá d'esti asentamientu y sía que non la so esistencia previa a los poderes feudales. Sía que non, Mayalde foi una de les llocalidaes que la monarquía lleonesa integró nel contestu de les repoblaciones que llevaron a cabu mientres la Edá Media. Con posterioridá constátase la primer mención documental a Mayalde, fechada nel añu 1143.[6][7]

Hasta la fecha nun se conoz testu foral d'esta llocalidá, sicasí ye bien facedera la so esistencia por cuenta del so antiguu estatus señorial, propios d'una población constituyida en vasallaxe, con un territoriu propiu y llexislación estremada y estable, de la que llegó noticies ensin más garantía que les mesmes d'un memorial ensin fecha y de claru rangu alministrativu. A mediaos del sieglu XIII la diócesis zamorana punxo en práutica la ordenación contable de tol so patrimoniu territorial, pa lo cual efeutuó resumes o curties rellaciones que fueron codificados nel so archivu, Tumbos Negru y Blanco, como bona práutica pa la xestión y direición de los sos intereses económicos.[8]

D'ente los asientos derivaos d'esta nueva práutica, destaca'l referente a esta llocalidá so la robla de "Estos son los foros que fazen los de Mayalde al obispu", estableciendo de siguío que cada colonu daba "una ochaba de cebada et III dineros", mas "VII morabetinos de servitioet martiniega", que "de la eglisia lieva l'obispu la tercia" y que tamién "dan ela iantar". El testu trescritu amuesa una clara rellación de señoríu-vasallaxe que tuvo vixente nesta llocalidá a pesar de nun esistir un documentu nel que se contenga la so carta constitutiva.[8]

Esiste una posterior cita nel Balto Blanco, na que se recueye la "Postura que fizo l'obispu col conceyu de Mayalde", recoyendo al efeuto una curtia ordenanza sobre'l réxime del ganáu de folganza y la potestá del alcalde y del caseru del obispu d'imponer y faer efeutiva la multa de cinco maravedinos poles infracciones tasaes. L'alcuerdu contempla les siguientes trés regles:[9]

  1. "Que toos aquellos que overen vaques, que fagan curral na aldega o en montar, hu tener enserradas de noyte dende'l primeru dia d'abril hasta pan collido."
  2. "Et aquel que llas non acurralar de nocte dende primeru dia d'abril hasta pan collido, que peche V morabetinos: la meatade a palazo et la meatade al conceyo."
  3. "Et lo alcalle et lo casero que fora del obispu en Mayalde sían poderosos de prindar por estos V morabetinos, et que non perdone a nenguno".
 
Miliario actual del Camín de Santiago de la Vía de la Plata. Na carretera que lleva a El Cubo del Vino.

Yá na Edá Contemporánea, la división provincial de 1833 encuadró a Mayalde na provincia de Zamora y la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[10] Un añu dempués Mayalde foi adscrita al partíu xudicial de Fuentesaúco, en cuenta de integrala al partíu xudicial de Bermillo de Sayago, como asocedió col restu de llocalidaes sayaguesas.[11] Tres la constitución de 1978, Mayalde pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Llión, en tanto conceyu adscritu a la provincia de Zamora.[12] En 1983, tres la supresión del partíu xudicial de Fuentesaúco, foi integrada nel actual Partíu Xudicial de Zamora.[13]

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Mayalde ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Patrimoniu editar

  • Ilesia de San Benitu Abá: espaciosa, de sillería, con cruceru clásicu y contrafuertes románicos, anque la espadaña ye posterior. Del so interior destaca un crucifixu del sieglu XVI, según imáxenes de San Benitu y San Roque.

Fiestes editar

Les más importantes celebrar en San Roque, el 16 d'agostu, con presencia d'emigrantes y un ampliu programa nel que predominen los espectáculos de toros xunto a conciertos musicales, xuegos infantiles, trofeos deportivos y tou tipu d'actividaes lúdiques.

En marzu celebren les patronales n'honor a San Benitu, con procesión y actos relixosos a los que sigue un refrescu popular y baille. En febreru les águedas exhiben los sos traxes y celebren actividaes mientres tres díes, y los quintos tamién caltienen la tradición de llantar el mayu.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/mayalde-id49115.
  3. Diputación de Zamora, los nuesos conceyos: Mayalde
  4. Alcuerdu de 24 de marzu de 2003, del Conceyu de Mayalde (Zamora), pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera Municipal.
  5. Torguvi: Mayalde
  6. Martín Viso, Iñaki (1996). Universidá de Salamanca (Studia historica. Historia medieval, Nᵘ14): Una contorna periférica na Edá Media. Sayago, de l'autonomía a la dependencia feudal, páx. 127.
  7. Martín Viso, Iñaki (2000). Universidá de Salamanca: Poblamientu y estructures sociales nel norte de la Península Ibérica. Sieglos VI-XIII, páx. 285. «Na Plena Edá Media surden Alfaraz de Sayago, Almeida (Sayago), Castro de Alcañices (Aliste), Mayalde (Sayago), Mombuey (Carballeda), Muga de Sayago, Nuez de Aliste, Santa Cruz de los Cuérnagos (Aliste), Triufé (Sanabria) y Safara (Sayago).»
  8. 8,0 8,1 Archivu de la Catedral de Zamora; Balto Blanco, doc.192, páx.240; publicáu por Marcianu Sánchez en Fueros y Postures de Zamora
  9. Marcianu Sánchez; Fueros y Postures de Zamora; páx.170
  10. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  11. INE: Provincia de Zamora. Entiende esta provincia los siguientes conceyos por partíos xudiciales
  12. {{cita web|url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Llión|autor=
  13. Real Decretu 529/1983, de 9 de marzu, pol que se determinen los Partíos Xudiciales de cada provincia, a considerar a efeutos de les eleiciones de Diputaos provinciales.

Enllaces esternos editar